💢فراخوان طرحهای تحقیقاتی در حوزه سلامت
✔️مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران از تمامی موسسات تحقیقاتی و پژوهشی، مراکز آموزش عالی، متخصصین و پژوهشگران دعوت کرد تا با ارسال پیشنهادات، پروپوزال و طرحهای تحقیقاتی، این مرکز را در وظایف قانونی و حفظ و صیانت از سلامت و بهداشت جامعه یاری کنند.
📜موضوعات مطرح شده از سوی مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران برای ارائه طرحهای تحقیقاتی🔻
🔹بهداشت و سلامت در تولید و فرآوری محصولات و خدمات سلامت
🔹حلیت و حرمت در تولید و فرآوری محصولات و خدمات سلامت
🔹روشهای شناسایی و تعیین مقدار اجزای متشکله مواد و فرآوردههای سلامت
🔹شناسایی تقلبات در مواد و فرآوردههای سلامت
🔹چگونگی بازرسی و ارزیابی و مراحل آن در فرآیند و نظام سلامت و حلیت فرآوردهها و خدمات
🔹شیوههای نمونهبرداری و آزمون مواد و فرآوردههای سلامت
🔹تجارب کشورها و فرآیند صدور گواهی در زمینه حلیت و حرمت فرآوردههای سلامت و خدمات
🔹حلیت و حرمت در مواد و فرآورده های اصلاح ژنتیک شده
🔹بررسی اثرات مواد بر سلامت با روش های مختلف (بالینی و …)
🔹حلیت و حرمت در افزودنی های به کار رفته در فرآورده های سلامت
🔹اقتصاد سلامت، دارو، غذا، حلال و...
🔹مباحث فقهی در حوزه طهارت، حلیت و حرمت فرآورده ها و خدمات سلامت
🔹بیمه و بانکداری اسلامی و حلال
🔹معماری اسلامی و حلال
🔹گردشگری سلامت، اسلامی و حلال
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
10.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢آیت الله سیستانی بارها به حوزویان نهیب زده که چرا وارد مسائل حکومتی نمیشوید!
✔️حجتالاسلام احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه:
🔹حوزه نجف 100 گام از حوزه قم عقب است/حوزه نجف فقط در نجف است، حتی تا بصره نتوانسته نفوذ کند!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از طلاب تمنا میکنم در حوزه #فقه_سیاسی جهاد کنند
✔️استاد محسن اراکی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم؛ در جلسه درس خارج فقه:
🔹من خواهش میکنم از دوستان طلبه، این بحث فقه سیاسی را جدی بگیرید!
برای ما بسیار جای تأسف است که در حوزه علمیه قم، پنجاه فقیه در فقه سیاسی وجود نداشته باشد؛ چرا نباید داشته باشیم؟ حالا که راه باز شده کار کنید. این مسئولیت شما است. الحمدلله هم فاضل و هم جوان هستید و هم وقت دارید.
🔹اگر شما این مباحث را خوب بحث کنید دیگر این راه باز نمیشود که هر کسی در صداوسیما هر حرف گزافی را در باب فقه سیاسی بگوید و الّا اینهایی که دعوت میشوند درباره مسأله ولایت فقیه یا حکومت اسلامی صحبت کنند، چه نسبتی بین آنها و فن سیاست اسلامی وجود دارد؟ کجا این درس را خواندهاند؟
🔹اگر بنده متصدی این کار شدهام به دلیل این است که حداقل دو دوره فقه حکومتی را پیش اساتید طی کردهام؛ مضاف بر اینکه پنجاه سال است در این رشته فعالیت دارم.
🔹یادداشتهایی که من در این سن برداشتهام، مربوط به حدود پنجاه سال پیش است. اینطور نیست که از روی هوس بیاییم و این بحث را مطرح میکنیم. اگر احساس تکلیف وجود نداشت اصلاً متصدی این کار نمیشدم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢چرا حکم تاریخی میرزای شیرازی، مقبولیت عام یافت؟/ آیا از نفوذ اجتماعی مراجع کاسته شده است؟
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری قمی، پژوهشگر و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم:
🔹امام زمان یک کسانی را بهعنوان ذخیره خود نگاه داشته مانند آیتالله سیستانی که توانست عراق را فراگیرد و نجات دهد و عالمگیر شود؛ همه میگفتند بعد از آیتالله خویی حوزه نجف به اتمام رسید، اما اینگونه نشد.
🔹مرجعیت بهعنوان نیابت امام معصوم (ع)در زمان غیبت کبرا است و این به این منظور نیست که مرجعیت در یک زمانی نفوذ فوقالعاده داشته باشد، اما در زمان دیگر نفوذش رو به کاهش باشد.
🔹تعدد مراجع در زمان حاضر، نفوذ اجتماعیشان را نسبت به مراجعی چون میرزای شیرازی کاهش نداده است، تعدد مراجع یک مسئله مهمی نیست؛ چون تمام اینها زیرمجموعه نهاد مرجعیت هستند.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/72jKq
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دو پاسخ متفاوت از آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانی درباره آندوسکوپی هنگام روزه داری
✔️آیت الله سیستانی و آیتالله صافی گلپایگانی به پرسشی درباره آندوسکوپی هنگام روزه داری پاسخ گفته اند.
📜متن پرسش مطرح شده وپاسخ این دو مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است🔻
🔹آیت الله سیستانی
پرسش: آیا آندوسکوپی که از راه دهان انجام میگیرد در ماه رمضان روزه را باطل میکند؟
پاسخ: موجب باطل شدن روزه نمیشود مگر اینکه همراه با موادی باشد که فرو بردن دستگاه را آسان میکند که بدین جهت روزه باطل میشود.
🔹آیت الله صافی گلپایگانی:
پرسش: آندوسکپى دستگاهى است که داخل معده مىشود و عکسبردارى مىکند، بدون اینکه چیزى داخل معده شود. آیا این عمل روزه را باطل مى کند یا نه؟
پاسخ: بنابر احتیاط، براى روزهدار اشکال دارد. والله العالم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢خانمها قرار نیست مجتهد شوند!/ آقایان نگاه خاصی به اجتهاد بانوان طلبه دارند/ ضرورت حضور خانمها در جلسات شورای عالی حوزه
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با خانم سکینه بیک خورمیرزی، مدیر مکتب حضرت خدیجه(س) مشهد:
🔹اگر این آقایانی که الان در رأس شورای عالی هستند، نگاهشان نسبت به خانمها مقداری بهتر شود، به نظر میرسد که در سالهای آینده وضعیت ارتقاء علمی خانمها تا حد اجتهاد خیلی جلو برود.
🔹در تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای مربوط به خواهران، خانمها خودشان باید حضور مؤثر داشته باشند.
🔹خانمها، بیشتر از آقایان مینویسند و بعضاً مباحثه میکنند. ما خانمها انگیزه داریم، ذوق داریم، احساس نیاز داریم و توانایی هم داریم.
🔹غالب یا شاید همه آقایان اصلأ اجازهای که خانمها حتی پشتپرده هم بنشینند و درسهای آنان را گوش بدهند نمیدادند.
تفصیل گفتگو👈 http://yon.ir/XXGJY
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه انتقاد باید تبیین شود/ طنزی که مستلزم استهزاء باشد، مردود است
✔️استاد محسن اراکی، در درس خارج فرهنگ:
🔹گاهی طنز نقد اصلاحی است اما اگر این طنز استهزائی باشد اصلاً هنر نیست؛ استهزاء کنید و مثلاً به چانه یا دماغ یا چشم و کله کسی بخندید.
🔹آزادی بیانِ عادلانه در محدوده عدل، آزادی بیان صحیح، آزادی بیان ناصحانه درست است اما اگر این بیان به جنایت و زبان ایذاگر تبدیل شد و تبدیل به زبانی شد که این زبان مؤذی است در این صورت ایراد دارد.
🔹ما باید این مسئله را با جرأت و شجاعت در جامعه مطرح کنیم که زبان و بیان هم ظلم و عدل دارد و سخن میتواند جنایت یا خدمت باشد.
🔹اگر طنز مصداق هتک حرمت مؤمنی شود و اگر طنز منشأ آن شود که مؤمنی را در جامعه استهزاء کنند و تبدیل به یک مقوله استهزائی و مسخره گونه در جامعه شود این از بزرگترین محرمات شرعی است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محقق حوزوی در «سنگر دانشگاه»
🔹امروزه حضور حوزویان در دانشگاهها امری معمولی و مرسوم شده است. در سالهای اولیه تأسیس دانشگاه در ایران، تعداد کمی از روحانیون در دانشگاهها تدریس میکردند که اغلبشان افراد شاخص علمی بودند.
🔹در مشهد هم کاظم مدیر شانهچی (۱۳۸۱-۱۳۰۶ش) از جمله روحانیونی بود که به دانشگاه وارد شد و به تدریس پرداخت. وقتی که در سال ۱۳۳۷ دانشکده الهیات مشهد افتتاح شد، از وی دعوت میشود تا در آنجا به تدریس بپردازد.
🔹شانهچی از شاگردان آیتالله سید محمدهادی میلانی و آیتالله میرزا احمد کفایی (فرزند آخوند خراسانی) محسوب میشد. وی با حضور در دانشگاه کوشید تا ارتباطی میان متون فقهی و حدیثی با بطن جامعه دانشگاهی برقرار کند. از همین رو بود که کتابی مانند «تاریخ فقه مذاهب اسلامی» را نگاشت تا مخاطب عام با سیر تدوین کتب فقهی آشنا شود.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/ZhlsG
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢تضعیف مقام مرجعیت، خطای استراتژیک
✔️یادداشت وارده/محب الصالحین:
🔹مقام مرجعیت در شیعه چون در یک فرآیند گزینش طبیعی و مردمی است چنان مقام صعب الحصولی است که ساده نمیتوان در آن نفوذ کرد.
🔹وقتی طبق مسلمات فقه و تصوف قانون اساسی، «فقاهت» به رهبری مقام «ولایت» داده است و نه برعکس، پس هرگونه و به هر شکلی که حرمت ولایت نگه داشته میشود باید پیش از آن، حرمت فقاهت و مرجعیت نگه داشته شود.
🔹نباید حرمت مقام مرجعیت چنان شود که تلفظ عباراتی مانند: «مرجع بی بصیرت» و «مرجع انگلیسی» و شنیدن آنها و نقل آنها در صدا و سیما سهل گردد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/NSKhg
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢تفقه در شاخههای علوم اسلامی از دروازه «تفقه در احکام» میگذرد/ سه رسالت مهم حوزه و حوزویان
✔️استاد مجتبی الهی خراسانی:
🔹اگر کسی در تحقیقات فقه و اصول رشد نکند، امیدی به محقِّقشدن در رشتههای دیگر هم نداشته باشد؛ زیرا که منطق استنباط را باید از طریق تحقیقات فقهی و اصولی آموخت.
🔹طلبه باید تجربه عملی استنباط و کارورزی فهم استدلالی معارف را در کار فقاهتی تجربه کند.
🔹فلسفه پیدایش حوزه علمیه و تمایل عدهای به نام عالِم و طلبه علوم اسلامی این است که درک تخصصی و موجه و مستدل از دین، واجب کفایی است.
رسالت حوزه، رسالت عالمان دینی چه در زمان غیبت و چه در زمان حضور امام(ع)سه امر مأموریتی مهم است👈 http://yon.ir/UfLP1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بدون تخصص در حدیث و روایت استنباط احکام شدنی نیست
✔️حجتالاسلام والمسلمین مهدی مهریزی:
🔹مطالعات نوین حدیثی برای استنباط فقهی بسیار لازم است چراکه آگاهی ما را بالا میبرد و نگاه و افق دید ما را عوض میکند و از آنجا که روایات و احادیث ائمهی معصومین (ع) در یک بستر تاریخی به ما رسیده است باید برای فهم آن به مطالعات نوین حدیثی توجه شود.
🔹کسی که میخواهد اجتهاد در فقه کند باید حتماً اجتهاد در قرآن و حدیث نیز داشته باشد اما متأسفانه این نکته اکنون مدنظر قرار نمیگیرد و نمیشود ما در استنباط حدیث و روایات تخصص نداشته باشیم اما به استنباط احکام بپردازیم.
🔹فهم روایات قواعدی دارد که این قواعد در کتاب یا نوشتهای جمع و به صورت مدون ارائه نشده است که با چه قواعدی میشود روایات را فهمید و سنجید.
🔹مطالعات نوین حدیثی لزوماً موضوعاتی نیست که فقط در دوره و زمانهی ما پایه گذاری شده باشد و ممکن است در قدیم مورد توجه علما بوده باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad