eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فاصله پولطلا با سلفی‌گری چیست؟ ✔️سید محمدحسین متولی امامی، مدیر موسسۀ متا🔻 🔹برخی از روشن‌فکران بر این عقیده‌اند که اعتقاد به پولطلا، یعنی بازگشت به صدر اسلام و دوران بدوی گذشته؛ در حالی که دنیا امروزه پیشرفت کرده و نسخه جدیدی را برای نظام پولی ایجاد کرده که در قالب بانک، عینی شده است. بعد برای این‌که این سخن را توجیه شرعی کنند، این‌گونه مغالطه کرده و می‌گویند: در صدر اسلام از الاغ و قاطر و اسب برای جابجایی و حمل و نقل استفاده می‌شد، اما امروزه بشر به پیشرفت رسیده و وسایل جدیدی را برای حمل و نقل اختراع کرده است. وضعیت پولی و بانکی امروز، ناشی از پیشرفت بشر است و باید از آن درست استفاده کرد تا مشکلات شرعی و ربوی ایجاد نکند!! 🔸این سخنان مغالطه‌ای بیش نیست و متأسفانه برای توجیه وضعیت غرب‌زدگی جامعه ایرانی، بر زبان‌ خیلی افراد جاری می‌شود؛ که ناشی از خام‌بینی و تحلیل‌های سطحی از علم و تمدن است. بزرگ‌ترین چالش جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، چنین نگرش‌هایی است که متأسفانه از سطوح بالای تصمیم‌گیری در این کشور تا کوچه و بازار طرف‌دار دارد. اصل یادداشت این پژوهشگر حوزوی را بخوانید 👈 https://b2n.ir/504174 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تقابل علمی و نزاع‌های فکری درباره طرح بانکداری مجلس ✔ چهارشنبه گذشته بود که آیت‌الله حسین نوری همدانی در درس خارج فقه خود، با انتقاد از طرح جدید مجلس درباره بانکداری گفته بود: «پول گرفتن برای تأخیر در ادای دین نوعی رباخواری است، حوزه علمیه با این طرح مخالف است و نظر کسانی که این طرح را به مجلس برده‌‌اند حجت نیست، این طرح ربا را رسمی می‌کند و حوزه در این زمینه ساکت نخواهد بود.» 🔹حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، از طراحان و مدافعان این طرح در نامه‌ای به آیت‌الله نوری همدانی در ارتباط با نحوه بانکداری موضوعاتی را مطرح و توضیح داد. 🔹پس از این نامه، حجت‌الاسلام یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، نامه سرگشاده او به آیت‌الله‌ نوری همدانی را مایه تعجب و تأسف دانست. 🔹در ادامه این تقابل علمی و نزاع‌های فکری درباره طرح بانکداری مجلس نیز حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، در یادداشتی به مباحث پیش آمده بین کارشناسان اقتصادی حوزه علمیه و نظر مراجع و علما در خصوص وضعیت کنونی جریمه تاخیر تادیه در نظام بانکی ایران و طرح پیشنهادی کمیسیون اقتصادی مجلس پرداخت. متن کامل نامه‌ها و نظرات کارشناسان اقتصاد اسلامی را در «شبکه اجتهاد» ببینید 👈 https://b2n.ir/441709 https://eitaa.com/ijtihad
💢 جزئیات نامه آیت‌الله‌ سیستانی به حسنی مبارک درباره‌ی میهن‌دوستی شیعیان عراق ✔ آستان مقدس حسینی سندی را منتشر کرد که مربوط به پاسخ قاطع آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعی در عراق به شبهه مطرح شده توسط رئیس جمهور وقت مصر درباره نبود حس میهن پرستی نزد شیعیان در منطقه است. مشاهده سند 👈 https://b2n.ir/979328 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نامه انتخاباتی آیت‌الله اعرافی ✔ مدیر حوزه‌‌‌‌های علمیه قم طی ابلاغیه‌ای به کلیه مدیران و مسئولان مراکز و مدارس حوزوی کشور از آنها خواست ضمن اعلام نظر در مورد شاخص‌‌‌‌های انتخاب شایسته، برای حفظ موضع ملی و بیطرفی مراکز حوزوی و جلوگیری از محدود شدن به حزب یا گروه خاص، از ورود در تشکل‌‌‌‌‌های حزبی و جناحی و تبلیغ له یا علیه اشخاص پرهیز کرده و از واگذاری فضای حوزوی به جریان‌‌‌‌‌های تبلیغی نامزدهای خاص یا جناح‌‌‌ها خودداری نمایند. متن این نامه بدین شرح است: 👇https://b2n.ir/270574 https://eitaa.com/ijtihad
✔ اولین جلسه درس خارج فقه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ با موضوع «کتاب امر به معروف و نهی از منکر» با حضور تعدادی از شاگردان و فضلا در بیت ایشان برگزار شد. پیش از این، درس خارج فقه ایشان به صورت عمومی و با شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در مسجد اعظم برگزار می‌گردید، اما امسال از ابتدای سال تحصیلی به خاطر کسالت جسمی دروس معظم‌له تعطیل بود. این سلسله مباحث به صورت تصویری ضبط و از طریق سایت Makarem.ir و شبکه ولایت پخش‌ می‌‌شود. https://eitaa.com/ijtihad
💢 صادقی: زندانی کردن مجرم تقلید اشتباه از غرب است/ اقدامات تربیتی زندان‌ها خروجی مثبت ندارد/ الهام: مجازات زندان، اسلامی نیست! ✔ معاون فرهنگی قوه قضائیه ضمن انتقاد از انتخاب کیفر زندان برای مجرمان آن را تقلید از غربی‌ها بیان کرد و مهم‌ترین آسیب این روش را نیز سلب اراده و آزادی فرد دانست. ✔ همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: زندانی کردن مجرم موجب می‌‌شود که آزادی را که مقوم انسان است، سلب کنیم و در زمان حکومت رسول خدا(ص) نیز شاهد زندانی کردن کسی نبوده‌‌ایم، بنابراین زندانی کردن نمی‌‌تواند پدیده‌ای اسلامی باشد. گزارش نشست «کیفر‌های بدنی یا روحی از منظر فقه امامیه و حقوق ایران» 👈 https://b2n.ir/323713 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مجموعه آثار آیت‌الله شبیری زنجانی تولید شد 🔹متن ۱۸ عنوان از آثار آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، به زبان فارسی و عربی در موضوعاتی چون: اصول فقه، فقه جعفری، رجال و درایه، مشتمل بر: متن دروس خارج فقه و اصول معظم‌له (ویرایش ابتدایی) در زمینه: اجاره، نکاح، مضاربه، صوم، خمس، حج، بیع، اعتکاف، برائت و استصحاب، چندین مقاله و تعلیقه از ایشان، مانند: قاموس الرجال و صاحب آن، پرونده کلینی و کافی، لزوم ارزیابی سندی احادیث کافی، اعتبار سندی زیارت عاشورا، محتوای علمی این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند. 🔹فتاوای معظم‌له در قالب رسالۀ توضیح المسائل، استفتائات و مناسک حج و عمره، کتاب حج (۲۱ جلد)، دروس خارج نکاح (۹ جلد = ۱۰۲۱ جلسه)، دروس خارج صوم (۵ جلد = ۵۴۸ جلسه)، محاضرات اصول الفقه، التعلیقات الرجالیه (۱۱ جلد)، جرعه‌ای از دریا و آشنای حق، از جمله آثاری است که در مجموعه آثار آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در اختیار کاربران قرار گرفته است. اطلاعات بیشتر 👈 https://b2n.ir/830738 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بیت‌کوین و ماهیت مالی ـ فقهی پول مجازی ✔ مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارشی پژوهشی با عنوان «بیت‌کوین و ماهیت مالی ـ فقهی پول مجازی» به قلم رضا میرزاخانی و حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی منتشر کرده است. 💠 از منظر فقهی معمولا مال به اعتبار وجود آن در خارج به سه قسم عین، منفعت و حق تقسیم می‌شود. پس می‌توان بیت‌کوین را از نوع مالی دانست که به شکل منفعت و خدمات در جامعه در جهت تسهیل در مبادلات و انتقال ارزش در جریان است. همچنین می‌توان با توجه به ابداع الگوریتم ریاضی که در شبکه بیت‌کوین برای انتقال وجوه در فرآیند نظیر به نظیر وجود دارد، می‌توان بیت‌کوین را در بدو پیدایش نوعی دارایی فکری نیز تلقی نمود که مالیت و ارزش اقتصادی آن مورد قبول فقهاء بوده و برای آن مشروعیت قائل‌اند. مشاهده متن کامل این گزارش 👈 https://b2n.ir/458314 https://eitaa.com/ijtihad
💢 «روز جهانی برادری» پیشنهاد شیخ الازهر و پاپ به دبیرکل سازمان ملل ✔ پاپ فرانسیس و شیخ الازهر با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل پیشنهاد دادند که روز چهارم فوریه به عنوان روز جهانی برادری نامگذاری شود.👈 https://b2n.ir/862966 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نوآوری‌های اجتهادی آیت‌الله خامنه‌ای در باب «جهاد» ✔️استاد عبّاس کعبی در تشریح روش اجتهادی آیت‌الله خامنه‌ای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد» گفت: اگر بخواهیم مهم‌ترین ابداعات آیت‌الله خامنه‌ای در این کتاب را بشماریم، به اختصار چنین می‌توان گفت🔻 ۱- نوآوری در تعریف فقهی جهاد ۲- نوآوری در مؤلفه‌های رکنیِ جهاد ۳- نوآوری در دسته‌بندیِ اقسام جهاد ۴- نوآوری در مفهوم «دشمن» از نظر فقهی ۵- نوآوری در کیفیّت جهاد: «دعوت به خدا» اصل راهبردی سیاست خارجی ۶- نوآوری در مراتب جهاد ۷- نوآوری در تفریعِ فروع: طرح نظریّه‌های فوقانی در فقه جهاد ۸- نوآوری در اصول روش‌شناختیِ استنباط؛ توجّه ویژه به «مصالح عامّه» و موضوعات معاصر ۹- دیدگاه‌های ویژه‌ی رهبر انقلاب در باب جهاد مشروح این گفتار را بخوانید 👈 https://b2n.ir/431089 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فقه جواهری، باید بازخوانی شود/ همه اعلامیه حقوق بشر را نمی‌توان پذیرفت/ جز با اصلاح مبانی، مشکلات حقوق بشری فقه حل نمی‌شود ✔ علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻 🔹 مبانی انسان‌شناختی موجود در فقه جواهری به گونه‌ای است که در پاره‌ای موارد ایجاد چالش کرده است و اگر می‌خواهیم از این چالش‌ها رهایی پیدا کنیم دستگاه فقه جواهری باید در این حوزه‌ها یک بازخوانی داشته باشد و تنها راه و یا مهم‌ترین راهی که می‌توان این چالش‌ها را مدیریت کرد اصلاح مبانی است. 🔹 فقیهان ما وقتی به سراغ شریعت، آموزه‌های تشریحی و آموزه‌های دینی رفته‌اند، مبانی ویژه‌ای چون مبانی انسان‌شناختی، خداشناسی و جهان شناختی داشته‌اند، لذا فهم‌ها و درک‌هایی داشته‌اند که پاره‌ای از آن‌ها با آنچه در جهان مدرن به عنوان حقوق بشر خوانده می‌شود دچار چالش هستند و باید تلاش کرد تا این چالش‌ها اصلاح شود. متن کامل گفتگو 👈 https://b2n.ir/070870 https://eitaa.com/ijtihad
💢 چنان از فقه مقاصدی حرف می‌زنند انگار علمای ما این مطلب را نمی‌دانستند و اهل تسنن به ما یاد داده‌اند!/ فقه مقاصدی ابهاماتی دارد که نزد قائلین به آن هم برطرف نشده است ✔ استاد نجفی بستان در دومین نشست فقه مقاصدی🔻 ◀ اصل بحث در این است که ما اگر اغراض را با نوعش بدانیم، حرفی نیست اما اگر نوعِ غرض را که آیا الزامی است یا غیر الزامی، ندانیم نمی‌توانیم به مقاصد و اغراض تکیه کنیم و مقاصد در این نوعی که بحث شد بیشتر مورد تمسک عامه قرار گرفته است ولی ما قبول نداریم و نباید دنبال این مطالب رفت. بعضی چنان به این مطالب می‌پردازند که انگار ما نمی‌دانستیم و اهل سنت به ما یاد داده‌اند در حالی که این مباحث از عصر ائمه علیهم السلام وجود داشته ولی فقهاء ما به دنبال آن نرفته‌اند. ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/897313 https://eitaa.com/ijtihad