💢 دو شیوه تنقیح مناط به شکل الغاء خصوصیت خارجی و تثبیت خصوصیت، از ابداعات رهبری است
✔ استاد احمد مبلغی در نشست «روش شناسی اجتهادی آیتالله خامنهای» مطرح کرد🔻
🔹ما دو نوع فقه الموضوع داریم:
۱. فقه الموضوع فی النص، ۲. فقه الموضوع جدید.
رهبری چند سازوکار برای فقه الموضوعِ قدیم که مرتبط به زمان صدور احادیث است دارند:
۱. استفاده از جامعه زمان صدور.
۲. بهرهگیری از نگاه تخصصی: استفاده از تحلیل واقعیتهای موسیقی به صورت تخصصی در قالب انواع موسیقیها و ویژگیهای آنها.
۳. مناطشناسی: بحث از مناط در عرصه موضوعات شرعی لازم است چرا که مناطات عموماً در موضوعات وجود دارد.
🔹سه نوع تنقیح مناط وجود دارد:
۱. تنقیح مناط با بهرهگیری از مکانیزم الغاء خصوصیت داخلی که نوع رایج در فقه است.
۲. تنقیح مناط با بهرهگیری از مکانیزم الغاء خصوصیت خارجی: ادبیات فقهی و قیل و قالهای فقهی گاهی خصوصیاتی را بر موضوع تحمیل میکند و با الغاء این خصوصیات میتوان به مناط دست پیدا کرد و این نوع از تنقیح مناط از ابداعات رهبری است .(مثل: طربانگیز بودن غنا که ایشان این خصوصیت را که عارض بر موضوع شده الغاء می کنندیا موزون بودن، لعب بودن)
۳. تنقیح مناط از رهگذر تثبیت خصوصیت. دو مورد اخیر در فقه الموضوع ایشان بسیار قابل مشاهده است و این دو نوعِ اخیر از مناطشناسی شیوه رایج در فقه نیست و اینها را به عنوان ابداع ایشان میتوان اعلام کرد.
بیشتر بخوانید 👈 https://b2n.ir/996619
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢 سه اصل کرامت، عدالت و حق اعمال اراده، تعارضات فقه با حقوق بشر را حل میکند
✔ سید محمدعلی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻
🔹اگر بتوانیم سه اصل را حاکم بر استنباط فقهی کنیم قهراً میتواند یک نوع روش جدیدی برای استنباط احکام باشد، اصل کرامت، اصل عدالت و اصل حق اعمال اراده، اگر این سه اصل باشد ما بر اساس همه مبانی که داریم و بر اساس همه روشهای چارچوبی که در فقه ما متعین شده است، به تعبیر مرحوم امام راحل (فقه جواهری) میتوانیم بر اساس فقه جواهری نگاه جدیدی به یک ادله بیندازیم و استنباط جدیدی داشته باشیم که مناسب با تحولات امروز هستند که هم شامل مسائل حقوق بشر و هم شامل مسائل دیگر میشود.
متن کامل گفتگوی اجتهاد با عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات را به مناسبت روز جهانی حقوق بشر بخوانید 👇👇
https://b2n.ir/027582
https://eitaa.com/ijtihad
💢 رونمایی کتاب «حوزه و بایستهها»؛ گفتارها و نوشتههای «شهید صدر» درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت
✔️ در این مراسم علمی که از سوی «شبکه اجتهاد» برگزار میشود، آیتالله تسخیری با موضوع «طرح شهید صدر در باب نهاد مرجعیت» و حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی با موضوع «ابعاد اندیشه اصلاحی شهید صدر درباره حوزه علمیه» به سخنرانی خواهند پرداخت.
⏱ پنجشنبه ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۷:۳۰، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
برای آشنایی با کتاب اینجا بخوانید 👈 https://b2n.ir/343321
https://eitaa.com/ijtihad
💢پانزدهمین کنفرانس علوم فقهی در عمان
✔️پانزدهمین دوره کنفرانس علوم فقهی عمان با عنوان «فقه آب در شریعت اسلامی و ابعاد تمدنی آن» با حضور با حضور ۵۵ تن از علما و اندیشمندان مسلمان از کشورهای مختلف جهان از سوی وزارت اوقاف و امور دینی عمان در مسقط، پایتخت این کشور برگزار شد.
🔹در این کنفرانس استاد احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به دعوت وزارت اوقاف و امور دینی عمان شرکت کرد.
🔹وی در سخنرانی خود، گفت: اگر فقهای اسلام بخواهند فقه آب را فعال کنند به گونهای که منطق فکری دین را نسبت به آن استخراج و قابلیتها و ظرفیتهای آن را متبلور و تواناییهای فقه را برای حل و تنظیم مسائل مربوط به آب ارائه کنند، باید اول از همه بر دانش «روششناسی تعامل فقهی با آب» تمرکز کنند.
🔹استاد مبلغی در ادامه افزود: تا زمانی که این روش، شناخته و به کار گرفته نشود، تلاش ما در بررسی فقهی مسائل مربوط به آب کم اثر است.
🔹استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: روند توجه دادن مطالعات فقهی به سمت این قبیل موضوعات که در عین پایدار بودن، مستعد پذیرش ابعاد اجتماعی در بستر و عمق تحولات اجتماعی هستند از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«حدیث» در «گام دوم»
✔️محمدمهدی احسانیفر، پژوهشگر حوزه علمیه🔻
🔹در درازۀ تاریخ، موانع بسیاری بر سر راه حدیث شیعه وجود داشته است. از نفهمیدن و اعتقادنداشتن به راهگشایی سیرۀ اهل بیت علیهمالسّلام تا مخالفت و تلاش برای نابودی آثار ایشان. حدیث از همۀ این موانع عبور کرده، گردنههای خطرناکی را از سر گذرانده و اکنون راه حفظ خود را در برابر انواع تهدیدها میداند. این جریان بزرگ، اکنون تفاوت هجمه و نقد را میشناسد و نهتنها از نقدها، بلکه از هجمهها نیز برای ارتقای خویش بهره میگیرد.
🔸شاید بتوان ریشۀ قوّتهای این موجود بابرکت را در مقوّمات ماهیت آن دانست. حدیث شیعه چند شعار را جلوۀ ماهیت خویش کرده و اکنون نیز بر آن استوار است: پیوستگی با اهل بیت علیهمالسّلام، پیوستگی با عقل، خودباوری کیفی و محتوایی، خودباوری کمّی و گسترهای، توجّه به نیازها، بهرهگیری از گذشته و نگاه به آینده.
🔹حدیث شیعه پس از انقلاب اسلامی، حرکتی انقلابی کرد؛ امّا انقلاب نکرد. رشد محسوس دانش حدیث پس از انقلاب اسلامی، همان حرکت انقلابی این دانش و اهالی آن بود؛ امّا انقلاب در ارتقای این دانش نیز شدنی، بلکه بایسته است.
برای انقلاب در ارتقای دانش حدیث 👈 https://b2n.ir/336244
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️کتاب جدید آیتالله شیخ جعفر سبحانی با عنوان «المفصل فی اصول الفقه» از سوی مؤسسه امام صادق (ع) چاپ و روانه بازار نشر شد 🔺
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مهاجرنیا: ادله ولایتفقیه حاکم بر ادله حزب نیست/ سیدباقری: حزب نصیحتگر حکومت و راهی برای احقاق حقوق مردم است/ بنایی: گذاشتن کلمه «فقه» پیش از «تحزب»، بحث را فقهی نمیکند!
✔ گزارش اجتهاد از نشست علمی «فقه تحزب»🔻
🔹عدهای منکر وجود حزب در دیناند و اشکال میکنند که دلیلِ خاص بر تشکیل حزب نداریم. به نظر ایشان، ادله ولایتفقیه حاکم بر تحزب است و أقوم از ادله تحزب است یا اینکه معتقدند حزب موجب سلب آزادی و عدم شایستهسالاری میشود.
🔸حزب مصطلح از مباحث مستحدثه است و برای تعریف آن نباید سراغ منابع رفت. تعریف حزب مصطلح این است: گروهی که با یک سازوکاری به دنبال کسب قدرتاند. برای موضوعشناسی باید به تبیین مؤلفههای حزب پرداخت نه اینکه اقسام آن را از منابع مثل قرآن، استخراج کنید و درنهایت یک تعریفِ مشخصی ارائه نشد.
🔹یکی از اموری که وجود حزب را ضروری میکند این است که حزب میتواند نصیحتگر حکومت و راهی برای احقاق حقوق مردم نسبت به حکومت باشد
.
بیشتر بخوانید 👈 https://b2n.ir/290681
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢معادلی در فقه برای امنیت زنان در برابر خشونت نداریم
✔️مهدی سجادی امین، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده🔻
🔹موضوع خشونت موضوع مهمی است که مبنای کار کشورهای غربی بوده اما ما در فقه خود معادلی برای آن نداریم و بیشتر مصداقی با آن برخورد شده است.
🔸خشونت در فرهنگ اسلامی و فقه ما معنایی متفاوت داشته و از آن میزان بار منفی که در فرهنگ غرب دارد، برخوردار نیست.
🔹باید در مبحث خشونت مسئله پدر و شوهر که نسبت به زن ولایت دارند مشخصشده و نمیتوان بدون در نظر گرفتن جایگاه فرد مجرم در مسئله خشونت به آن توجه کنیم.
🔸فقه خود را متصدی خشونت علیه زنان ندانسته و به خشونت تنها مصداقی نگاه کرده و تعریفی جامعی که دربرگیرنده همه موارد باشد را نداشته که باید قانونمند شود.
🔹متأسفانه مردان در اجتماع رفتارهای کنترلشدهای دارند اما در خانواده رفتاری مغایر با رفتار اجتماعی دارند که جز ایمان نمیتواند کنترلکننده رفتار آنان باشد.
بررسی فقهی و حقوقی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت 👈 https://b2n.ir/060627
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله سیدمحمدرضا گلپایگانی در آیینه تصاویر
✔ روزهایی که بر ما میگذرد تداعیگر سالروز ارتحال عالم ربانی و فقیه اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، آیتالله حاج سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی (ره) است. از این روی، مجموعهای از تصاویر معظم له در دورههای گوناگون حیات را به شما تقدیم میکنیم.
مشاهده تصاویر کمتر دیده شده 👈 https://b2n.ir/715444
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کسی مانند آسید محمدرضای خودمان ندارند!
🔹گاهی امام برای آقا پیغام میفرستادند که من در اینجا شرایطم طوری نیست که به فلان مساله اعتراض کنم. شما اقدام کنید و من دنباله کار را میگیرم. در اینگونه موارد آقا تذکر میدادند و امام بلافاصله دستور میدادند که به تذکر آقای گلپایگانی عمل شود.
🔸غیر از مرحوم امام، آیات عظام خوئی، شاهرودی، خوانساری و… هم فقاهت آقا را قبول داشتند و احتیاطات خود را به ایشان ارجاع میدادند. از قول آقاموسیصدر نقل شده که از امام میپرسند مراجع نجف را چگونه میبینید؟ و امام پاسخ میدهند: «کسی مانند آسید محمدرضای خودمان ندارند!» امام یک بار گفته بودند: «اگر آقای گلپایگانی مرا تخطئه هم بکنند، میدانم که از روی عقیده و برای خداست!».
🔹خیلیها بودند که میخواستند حوزه را به دست آقای منتظری بسپارند. امام از مدتها قبل، از کارهای مهدیهاشمی و دار و دسته او خبر داشتند. منتها شرایط را برای طرح موضوع مناسب نمیدانستند. ایشان میدانستند اگر آقای منتظری رئیس حوزه شود، حوزه به دست این دار و دسته میافتد، به همین دلیل در برابر اصرار افرادی که نامه مینوشتند و درخواست میکردند، مقاومت کردند. امام حتی به صورت کتبی نوشتند که در تمام کلیات و جزئیات حوزه، باید نظر آیتالله گلپایگانی مد نظر قرار گیرد.
جستارهایی در سیره آیتالله گلپایگانی در گفت و شنود با سید محمدباقر گلپایگانی 👈 https://plink.ir/zkmRM
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️تعامل روحانیت با نظام اسلامی طی چند دهه اخیر در درون چه الگویی شکل گرفته است؟ پاسخ آن در کتاب «تعامل روحانیت با نظام اسلامی» اثر عبدالوهاب فراتی منتشر شد.
جزئیات بیشتر 👈 https://b2n.ir/787942
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مطالعات اسلامی تربیت، در کشاکش رشتهها و روشها
✔ مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد🔻
🔹 در حوزه مطالعات تربیت که معمولا تربیت اسلامی مینامیم، نوعی سرگشتگی و ابهام وجود دارد که بخشی از آن به دلیل عدم ایضاح مفهومی است. مفاهیم پایهای تربیت اسلامی چندان شناخته شده و مورد توافق نیست. بخش دیگر این ابهام به صورتبندی تحقیق در تربیت اسلامی برمیگردد که وابستگی تحقیق به اینکه تحقیق در چه دانش یا گروه دانشی و با چه روشی صورت میگیرد، مورد غفلت واقع میشود.
🔹 برخی چنین میپندارند که هم اکنون رشتهای علمی به نام تربیت اسلامی تأسیس شده که مستقل از همه علوم اسلامی و علوم انسانیِ شناخته شده است. این، یعنی مطالعات اسلامی تربیت، نه نیازمند فقه است و نه فلسفه و نه علوم تربیتی، بلکه خود، هویتی مستقل دارد. با این مفروض نادرست، پرسشهای لازم و بنیادین درباره چیستی و روش تحقیق در تربیت اسلامی مطرح نمیشود تا پاسخ داده شود؛ زیرا تربیت اسلامی موجودیتش بدون این که اثبات شده باشد مسلم انگاشته میشود. لذا در حوزه علوم انسانی هم این پرسش را مطرح نمیکنیم که مطالعات اسلامی در حوزه تربیت به کدام یک یا چند رشته از علوم انسانی مربوط است.
🔹 این عدم طرح پرسش و پاسخ، به پدیده فقر مطالعاتی منجر میشود؛ و از این رو کتب و مقالاتی که به این پرسشها از دانش و روش میپردازد، بسیارمحدود است.
ادامه مطلب 👈 https://plink.ir/ZRjy6
🆔 https://eitaa.com/ijtihad