eitaa logo
اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
649 ویدیو
283 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام، قصاص و مجازات فرزندکُشی ✔ مدرسه آزاد فکری برگزار می کند:🔻 🔹 گفتگوی زنده با استاد علیدوست پنجشنبه 27 شهریور ساعت 11 صبح 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه صفر ۱۴۴۲ قمری در ایران ✔️ بنا بر مبانی مختلف فقهی: 🌓 مبنای «لزوم با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند حضرات آیات عظام امام‌خمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری‌زنجانی، مکارم‌شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی) در ایران، شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ شمسی، اوّل ماه صفر ۱۴۴۲ قمری خواهد بود. 🌓 بنا بر مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) در ایران، شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ شمسی، اوّل ۱۴۴۲ قمری خواهد بود. 🌓 مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «کفایت رؤیت در هر نقطه‌ای برای همۀ نقاط زمین» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله العظمی بشیرحسین نجفی) در ایران، جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ شمسی، روز اوّل ماه صفر ۱۴۴۲ قمری خواهد بود. تفصیل مطلب(سایر مبانی فقهی و سایر کشورهای جهان)👈 https://b2n.ir/211903 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تاکنون هیچ یک از متصدیان اقتصاد کشور، به دنبال اقتصاد اسلامی نبودند‌!/ برخی بند‌های طرح بانکداری اسلامی ضد اسلام و ضد فقه است ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، مدیر گروه اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی🔻 🔹 برخی می‌گویند تئوری اقتصاد اسلامی به صورت عملی قابل اجرا نیست! باید توجه داشت که از روز اول انقلاب تا به حال کسی به دنبال تحقق اقتصاد اسلامی نبوده است. 🔹 به صراحت می‌گویم که اگر مسؤولان ما از صاحب نظران اقتصاد اسلامی بخواهند ما می‌توانیم به آن‌ها مدل‌های عملیاتی بدهیم که بی بدیل و راه نجات کشور خواهد بود. 🔹 مقام معظم رهبری چند سال قبل به قم آمدند، اگر الان بخواهیم گزارش بدهیم که تاکنون در مورد علوم انسانی اسلامی که ایشان بر آن تاکید داشتند چه کرده ایم، گمان نکنم نکته قابل توجهی ارائه بدهیم. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/003881 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜 اجازه اجتهاد آیت‌الله خویی به آیت‌الله شهید صدر منتشر شد ✔️ «مرکز النجف الأشرف للتألیف والتوثیق والنشر» در صفحه مجازی‌اش تصویر اجازه اجتهاد مرحوم آیت‌الله خوئی به شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر را منتشر کرد. 🔹 آنچه در این اجازه اجتهاد وجود دارد و در سایر اجازه نامه‌های آیت الله خوئی نیست، تأکید بر استفاده دیگران از نظرات علمی شهید صدر است. 📜ترجمه متن این اجازه اجتهاد بدین شرح است🔻 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 جناب علامه و نور چشم عزیز من، سید محمد باقر صدر که همواره سربلند باشد، در حوزه علمیه نجف اشرف پرورش یافته و در درس‌های فقه و اصول ما شرکت کرده و با تلاش و کوشش به ملکه اجتهاد و استنباط دست یافته است. 🔹 بنابراین، درباره دیدگاه‌های او که اجتهاد شرعی است، سخن گفته و درباره نظراتش بحث و گفت‌وگو کنید. امیدوارم که خداوند متعالی او را از بزرگان دین و از اعلام مسلمانان قرار دهد. سلام و درود و رحمت و برکات الهی.بر همه برادران مؤمنمان. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📷 برگزاری درس خارج فقه آیت‌الله سیدحسن مرتضوی با موضوع «الخلل فی الصلوة» با تأکید بر آراء امام خمینی (ره) 🕌 مدرسه آیت‌الله خویی (ره) مشهد، ساعت 7 صبح 🔸با رعایت فاصله گذاری و تمام دستورالعمل های بهداشتی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 مناظره بی‌سابقه تلویزیونی درباره «حجاب اجباری» ✔️ گزارش تفصیلی برنامه‌ی تلویزیونی زاویه با موضوع «الزام حجاب»🔻 🔹 مهدی نصیری، پژوهشگر حوزه‌ی دین و سیاست: ما تجربه‌ی کوتاه آمدن در امور بسیاری داریم، مثل ماهواره، ویدئو، حضور زنان در ورزشگاه و…فکر می‌کنم در این مسئله هم با دادن هزینه‌های بسیار بیشتری کوتاه خواهیم آمد. 🔹 حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع): اگر هفتاد درصد در مقابل یک حکم شرعی مقاومت کنند نمی‌توانید حکم را اجرا کنید. متن کامل مناظره + فیلم👈 https://plink.ir/6csWN 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مناقشاتی چند با جناب نصیری پیرامون بحث حجاب ✔️ یادداشت وارده/ ابوالفضل اقبالی: 🔹 جناب نصیری می‌فرمایند: شواهد زیادی نشان می‌دهد که الزام حجاب نتوانسته به حفظ و گسترش این فریضه بیانجامد و براساس یک تحلیل خود از عوامل تضعیف آن بوده است. اگر این مساله ثابت بشود آیا شرعاً و عقلا مجاز به ادامه دادن این روند هستیم؟ 🔹 با این حقیقت که تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی در الزام و یا حتی ترویج حجاب ناکارآمد بوده با ایشان همراهم. اما سوال اینجاست که ایشان برچه اساس و استدلالی از ناکارآمدی اجرای یک قانون به ناکارآمدیِ خود قانون رسیده‌اند؟ اینکه جمهوری اسلامی در اجرای یک قانون بدسلیقگی به خرج داده برای شما مجوز معتبر برای حذف آن قانون ایجاد می‌کند؟ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نقدی بر اظهارات مهدی نصیری در مناظره حجاب ✔️ یادداشت؛ محسن مهدیان: 🔹 آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال ایشان دو جمله است. اول اینکه با زور‌ نمی‌شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. چند نکته در این باره + جواب آقای نصیری به این یادداشت👈 https://b2n.ir/467782 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست علمی «روش شناسی اجتهاد شیخ انصاری» 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی 📅 زمان: سه‌شنبه‌، اول مهرماه 1399، ساعت 12 🏢 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه آیت‌الله خویی، فاز جدید، طبقه منفی یک، مدرس دو 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 دفاع موجه از تراث و یک پیشنهاد ✔️ نقد آراء و رفتارهای جناب آقای سید کمال حیدری/ ابوالقاسم علیدوست: 🔹 از اظهارات جناب آقای سید کمال حیدری از فضلای معاصر قم، فایل‏‌های صوتی-تصویری (کلیپ‌های) متعددی در موضوعات مختلف دینی و فقهی منتشر می‌شود که بیانگر اتخاذ رویکرد و مبنایی جدید در حوزه تفکر و رفتار او است. 🔹 مطابق آنچه از اسناد و مدارک اظهارات ایشان در رسانه‌ها وجود دارد، ایشان معتقد است که بسیاری از میراث روایی شیعه، از کعب الاحبارها، یهودیان، نصرانی‌ها و مجوسی‌ها به ما رسیده است. 🔹 فراگیری و انتشار گسترده کلیپ‌ها، تنوع موضوعی آن‌ها و ادعای نقد قرائتی موسوم به «قرائت رسمی از دین»، ویژگی‏ کلیپ‌های جناب آقای سید کمال حیدری است. 🔹 از نظر بنده جریان آقای حیدری و جریان‌های همسو با ایشان از سه جهت قابل نقد و مناقشه است🔻 1⃣ صالح نبودن این جریان‌ها 2⃣ نقض‌‏غرض نهفته در رفتار این جریان‌ها 3⃣ عدم التفات به نتیجه کار و رفتار و زمان‏‌پریشی مدعیان این جریان‌ها. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/565591 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 یک تحقیق فقهی عالی، الزاماً قابلیت تبدیل به قانون ندارد/ به‌جای فتوای معیار، باید به‌دنبال فقه معیار باشیم ✔️ حجت‌الاسلام امین رضا عابدی نژاد عضو هیأت علمی جامعه المصطفی (ص)، در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد: 🔹 اینکه ما یک بخشی یا یک فرعی را از یک مسئله در قالب یک تحقیقی بسیار عالی در آن زمینه انجام بدهیم، به هیچ وجه این کفایت نمی‌کند که تبدیل به قانون ‌شود چون قانون علاوه بر اینکه باید برخوردار از یک منطق ذاتی باشد، باید برخوردار از یک منطق اجرایی و عملیاتی در زمینه اجرایی باشد. 🔹 یک جهتش برمی‌گردد به اینکه تحقیقاتی که ما در حوزه‌های فقه نظام حکومتی داریم، هنوز به صورت جزایر متفرقی است و هنوز به صورت یک تئوری به هم بسته که بتواند همه جوانب حیات اجتماعی امروز را پوشش بدهد در نیامده است. ادامه گفتگو👈 https://b2n.ir/023371 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🖥 صفحه «به یاد استاد» راه‌اندازی شد ✔️ مؤسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی (طیبات) صفحه اختصاصی «به یاد استاد» مرتبط با معرفی سوابق و فعالیت‌‌های علمی و تحقیقاتی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان را راه‌اندازی کرد. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/396974 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 آیت‌الله ممدوحی دعوت حق را لبیک گفت ✔️ آیت الله ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری نماینده مردم کرمانشاه بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
https://b2n.ir/777874 📚 مجموعه مقالات اولین همایش «بررسی اندیشه‌های علمی ‌آیت‌الله جعفر سبحانی» مشتمل با ۵۴ مقاله علمی در ۸۳۶ صفحه به کوشش رحیم شاهدی و یوسف خیری چاپ و منتشر شد👈 https://b2n.ir/244503 📚 کتاب «ملاحظاتی درباره قانون کاهش مجازات حبس تعزیری» با در نظر گرفتن ملاحظات عملی و کاربردی‌ترین نکات این قانون توسط مرکز مطبوعات و انتشارات پژوهشگاه قوه قضاییه چاپ و منتشر شد👈 https://b2n.ir/456624 📚 مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و آیین رو نمایی از آخرین آثار گروه فقه پزشکی در سالن امام خمینی(ره) این مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد👈 https://b2n.ir/328409 📚 انتشارات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب نظام موضوعات فقه فضای مجازی را به چاپ رسانده است👈 https://b2n.ir/465041 📚 کتاب «فهم فقهی و سیاست معاصر» تألیف ححت‌الاسلام دکتر منصور میراحمدی، دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی به همت نشر لوگوس به زیور طبع آراسته شد👈 https://b2n.ir/627477 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
shafaqna-19-of-62-1.jpg
187K
💢 از شمار دو چشم یک تن کم ✔️ به‌مناسبت ارتحال استاد سید‌هاشم ‌هاشمی گلپایگانی/ محمد مسجدجامعی: 🔹 استفاده عمده او از درس آیت‌الله العظمی سیستانی بود و دیدگاه‌های فقهی و اصولی‌اش عمیقاً متأثر بود از مبانی استاد. دروس ایشان را می‌نوشت و ضبط می‌کرد؛ و جهت تنظیم نهایی تقریرات، مکرر به آن‌چه توسط ضبط صوت ضبط شده بود، مراجعه می‌کرد؛ ولذا تقریرات فقهی و اصولی ایشان دقیق و کامل است و به‌خوبی نظرات استاد را که بعضاً تازه و بدیع و در عین حال دیریاب است، توضیح می‌دهد. 🔹 ایشان مدتی هم در درس آیت‌الله خویی شرکت می‌کند. علی‌رغم کوتاهی این حضور اما به‌خوبی با مبانی، به‌ویژه مبانی اصولی و رجالی ایشان آشنا بود و تفاوت مبانی ایشان و آیت‌الله سیستانی را به دقت می‌شناخت و این‌که این تفاوت‌ها چگونه در نیل به فتوا، مؤثر بوده است. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/063365 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1815990.jpg
118.8K
💢 یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» ✔️ تاملاتی پیرامون مناظره الزام حکومتی در برنامه زاویه/ داود مهدوی‌زادگان: 🔹 متاسفانه آقای نصیری کاملاً عرفی‌گرایانه حرف می‌زد و صریحاً بر تعطیلی احکام اسلام نظر می‌داد که این حرف بدعت است. تقریباً از باور دینی دست شسته است. همچنان افراطی حرف می‌زند و در تندروی تغییر نکرده است. 🔹 نکته اساسی، فقدان دلایل عقلی و شرعی مخالفان الزام حجاب است. آقای نصیری در این مناظره هیچ‌گونه دلیل شرعی بر عدم تکلیف حکمرانی دینی به الزام پوشش ذکر نکرده است. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/087371 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 گزارشی از موضوعات دروس خارج «فقه معاصر» حوزه علمیه قم ✔️ دفتر فقه معاصر حوزه علمیه قم چندی سالی است در راستای تحقق خواست مقام معظم رهبری و مراجع عظام، اساتید و عموم طلاب، بر تحول صحیح، دقیق، به‌روز و اجتهادی حوزه، در راستای اهداف کلان «سند چشم‌انداز حوزه‌های علمیه» شروع به برگزاری دروس خارج «فقه معاصر» با رویکرد مسائل مستحدثه کرده است که بدین شرح است🔻 دروس خارج فقه معاصر با موضوعات و گستره مباحث روز و ارائه اساتید توانمند، رنگ دیگری بر علم‌آموزی دانش فقه و اصول داده است. از فراگیری «فقه رمز ارزها، بیت‌کوین، سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها، سهام و بورس تا حقوق کودک، فقه احیای حقوق عامه و شهروندی، فقه شبکه‌های اجتماعی و فقه پزشکی» در دروس خارج فقه معاصر حوزه علمیه قم پرداخته شده است. تفصیل مطلب + لیست اساتید👈 https://b2n.ir/981848 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
30.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویژگی‌های ممتاز مرحوم آیت الله خویی از منظر آیت الله شبیری زنجانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 آیت‌الله مرتضوی در جمع رزمندگان دفاع مقدس ✔️ قاب‌های ماندگار/ به مناسبت هفته دفاع مقدس منعکس می‌شود: آیت‌الله سید حسن مرتضوی از سال ۱۳۵۸ در مشهد تدریس درس خارج فقه و اصول، یک دوره رسائل و مکاسب و کفایه را شروع کرد و هم اکنون به عنوان استاد عالی دروس خارج فقه و اصول حوزه خراسان، در مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی خویی(ره) تدریس می‌کند. ادامه مطلب تصاویر + فیلم👈 https://b2n.ir/363838 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 روش شناسی اجتهاد شیخ انصاری ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد: 🔹 آیت‌الله شبیری زنجانی فرمودند بعد از شیخ انصاری اوجی اتفاق نیفتاده است اگر نگوییم تنزل‌هایی رخ‌داده است. لذا باید خصوصیات این دوره را بدانیم. 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تعبیری دارند که ضرب دست وحید چهارصد سال حوزه نجف را راه برد و شیخ انصاری نسل سوم از شاگردان وحید بهبهانی است و همان کاری را با مبانی او کرد که علامه حلی با مبانی شیخ طوسی انجام داد. 🔹 رسائل و مکاسب، خروجی آخرین نظریات اجتهادی بنیان‌گذاری دوره معاصر اصول و فقه است. کار کردن در اصول فقه بدون رسائل نمی‌شود. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/918805 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اگر اصول فقه را توسعه ندهیم، نمی‌توانیم نظام را استنباط کنیم/ روش‌شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدرس خارج فقه بورس: 🔹 ما برای کشف نظام اقتصادی اسلام ناچاریم اصول فقه را توسعه دهیم. البته نباید بین مباحث و مسائل خلط شود. 🔹 به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در استنباط نظام اقتصادی اسلام به دست آید. نمی‌گویم که این چهار روش منحصر است، ولیکن این روش‌ها بنیادی و اساسی است. این چهار روش عبارتند از: ۱. ظرفیت شناسی اسناد استنباط ۲. توسعه مسائل اصول فقه ۳. توجه به ظرفیت اسناد عام قراداد‌ها و ۴. اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/459379 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست علمی «تاریخ فقه و فقهاء و نقش آن در فهم مطالب فقهی» 👤 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی ⏰ زمان: سه شنبه 8 مهرماه 99 ساعت 12 (بعداز نماز ظهر) 🏢 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه آیت‌الله خویی، فاز جدید طبقه منفی یک، مدرس دو 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✉️ نامه شهید صدر در پاسخ به برخی شایعات و جایگاه بی‌بدیل آیت‌الله خویی ✔️ برای نخستین بار منتشر می‌شود: 🔹 در دوره‌ای در اثر برخی رفتارهای اطرافیان، شایعه شده بود رابطه میان آیت‌الله‌ سیدابوالقاسم خویی و شهید سید محمدباقر صدر سرد و سست شده است. 🔹 شهید صدر دراین‌باره بیانیه‌ای را در قالب پاسخ به پرسشی تدوین کرد تا مانع ترویج این شایعه‌ها شود. او در این بیانیه درباره جایگاه بی‌بدیل استادش سخن گفته و نکات مهمی را درباره نسبت مرجعیت و مرجعیت‌ اعلی متذکر شده است که برای نخستین بار منتشر می‌شود. متن این بیانیه به این شرح است👈 https://b2n.ir/779157 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فقیه نمی‌تواند در حوزه روابط بین‌الملل سکوت کند/ مناسبات دانش روابط بین‌الملل با فقه روابط بین‌الملل ✔️ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی عبدخدایی، در نشست «تمایزات دانش روابط بین‌الملل و فقه روابط بین‌الملل»: 🔹 فقه روابط بین‌الملل باید وضعیت وظیفه شرعی مکلف را نسبت به وقایع و رفتارها همچنین وضعیت‌ها، ساختارها و فرایندها و قواعد و رویه‌هایی که در فضای بین‌المللی رخ می‌دهد، مشخص کند. 🔹 با توجه به حوزه‌های مختلف دانش روابط بین‌الملل، فقه روابط بین‌الملل نیز در حوزه سیاست خارجی، حوزه سیاست بین‌الملل، امنیت بین‌الملل، اقتصاد سیاسی بین‌الملل، مطالعات منطقه‌ای، حوزه مباحث فرهنگ، هویت و قومیت لازم به شکل‌گیری است. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/467164 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 واکاوی قاعده عدالت از دیدگاه آیت‌الله صانعی ✔️ یادداشت علمی/ علی‌ بهادرزایی: 🔹 مرحوم آیت‌الله صانعی در بحث «قصاص مردى که زنى را به قتل رسانده است» مى‌گوید: «ولو آنکه تمام فقهاء فرموده‌اند باید ردّ تفاضل دیه بشود و این امر در بین شیعه اجماعى است، (و) اگرچه روایات باب صحیحه هم باشند؛ اما چون با قرآن مخالفت دارند، لذا نمى‌توان به ‌این روایات و اجماع عمل کرد.» 🔹 همچنین در باب قصاص مسلمان و غیر مسلمان هم فتوا داده‌اند: «در مسأله قصاص، نه برابری در جنسیت لازم است و نه برابری در دیانت … روایت‌هایی (هم) که در این مسأله وارد شده از آن جهت که با قرآن مخالفت دارند و دارای ایرادهای فقه‌الحدیثی‌اند، نمی‌توانند مرجع فتوا و رأی فقهی قرار گیرند.» 🔹 ایشان در باب قاعده عدالت معتقد شده‌اند: «فقیه با توجه به ارتکازش باید مصداق عدل یا ظلم را تشخیص دهد، آنگاه قائل به تطابق فهم خود با نظر عرف شود و سپس فتوا دهد.» تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/696244 🆔 https://eitaa.com/ijtihad