eitaa logo
اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
678 ویدیو
286 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢در 200 سال اخیر، غیر از کتاب‌های قدیم فقهی، کتابی به فقه اضافه نشده است http://yon.ir/D8P30 ✔️حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی در میزگرد مدرسه هفتم مشق اجتهاد: 🔹موضوعات مستحدثه چندوجهی است و به همین دلیل دارای پیچیدگی‌هایی هستند. دلیل چندوجهی بودن آن‌ها، آمیختگی زندگی با فناوری، بُعدهای مختلف زندگی آدمی و سهم دانش‌های مختلف در مدیریت پدیده‌ها و کالاها است. 🔸مثلاً آلبوم‌های موسیقی که امروزه خلاصه در خواندن و شنیدن نمی‌شوند و دارای فرآیند تولید، ساخت، ضبط، اجرا و ... هستند، دارای وجوه مختلفی‌اند. برخی وجوه آن مربوط به هنر، برخی مربوط به اقتصاد و تجارت، برخی مربوط به حوزه حقوق و مالکیت هنری و برخی مربوط به بازتاب اجتماعی هستند. 🔹نتیجه چندوجهی بودن مسائل، چند تباری بودن آن‌ها را در پی دارد؛ بنابراین پدیده‌های امروزه صرفاً به‌وسیله فقه همراه با موضوع شناسی، توسط عرف، حل نمی‌شوند؛ بلکه نیاز به آشنایی بادانش های مختلف است. حتی نگاه به وجوه مختلف موضوع از منظر دانش‌های مختلف، نتیجه‌های متفاوتی در پی دارد. 🔸مسئله دیگر پارادوکس‌هایی است که فقه معاصر با آن‌ها روبرو است. دوگانه روشمندی و نوگرایی دوگانه‌ای است که عدم وجود پیشینه تحقیق در مسائل مستحدثه از طرفی و از طرف دیگر چارچوب‌های اجتهاد و الزامات مربوط بدان، کشاکش میان این دو را به همراه دارد. 🔹نص گرایی موجب ایستایی شده و ما را ملزم به فقه حداقلی خواهد کرد. عرف زدگی نیز مشکلاتی داشته و منجر به انسداد فهم نصوص خواهد شد. 🔸پیشنهاد این است که تعمیق رویکرد اجتهادی در فقه مستحدثات صورت گرفته و قلمرو نص و عرف، دوباره بازخوانی شود. همچنین سیره عقلا بازخوانی شده و بین روایاتی که به دنبال ایجاد شبکه‌اند و روایاتی که صرفاً استفتائی هستند، قائل به تفاوت شویم. 🔹مسئله دیگر توسعه ظرفیت فقه برای هضم و بازتولید موضوعات جدید است. هنوز مستحدثات در حاشیه فقه است و در 200 سال اخیر، غیر از کتاب‌های قدیم فقهی، کتابی به فقه اضافه نشده است. شاید نیاز به کتاب الفن و کتاب الصحه داشته باشیم. از طرفی ظرفیت فقه برای پذیرش معتبر دستاوردهای موضوع شناسی علوم جدید وجود ندارد. 🔸مسئله دیگر جهانی‌سازی ادبیات فقه است. ادبیات علمی فقه باید قابل مفاهمه باشد. قابل مفاهمه و مبادله با دیگر مذاهب و با دیگر علوم؛ مانند مدیریت، حقوق و سیاست و نیز با فلسفه‌های مضافِ دیگر علوم؛ مانند فلسفه حقوق. درصورتی‌که جهانی‌سازی ادبیات صورت گیرد، سفره فقه و اصول برای ارزیابی دیگر علوم گسترده خواهد شد. از حالت صرف جاذبه یا دافعه خارج‌شده و مدل ارزیابی دیگر علوم تدوین خواهد شد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تحولات حقوق کیفری کشورهای اسلامی در پرتو تعامل شرع و حقوق ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢امروز هم به امام حسین(ع) ظلم می‌شود! http://yon.ir/FiVHR ✔️آیت‌الله فاضل لنکرانی: 🔹باید جریان امام حسین(ع) را طوری تحلیل کنیم که برای همگان تا روز قیامت تکلیف آور باشد. چیزی که برای ما تکلیف آور باشد فهمش واجب است. 🔸فهم قضیه امام حسین(ع) از دید فقهی یکی از واجبات برای ماست، چرا امام حسین(ع) کشته شد؟ باید بفهمیم، درست تحلیل کنیم، نیائیم خود ما هم در این زمان باز بر مظلومیت امام حسین(ع) اضافه کنیم.  🔹اگر امروز حرکت امام حسین(ع) را اشتباه تحلیل کنیم ما هم در ظلم نسبت به حضرت سهیم خواهیم بود. 🔸وظیفه بزرگان دین و روحانیت آن است که در مقابل هرگونه انحراف و بدعتی ایستادگی کنند. تفصیل گفتگو👈 http://yon.ir/wJk4 ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
❇برنامه دروس آیت الله محسن اراکی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست «زن و اسلام: فقه پویا» برگزار می‌شود http://yon.ir/XwiSm 🔹اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی باشگاه کتابخوانی تخصصی مطالعات زنان با عنوان «زن و اسلام: فقه پویا»، با سخنرانی مهدی مهریزی برگزار می‌شود. 🔸این نشست روز دوشنبه ۲۳ مهرماه و از ساعت ۱۳ تا ۱۵ واقع در بزرگراه کردستان، خیابان آئینه‌‌وند (۶۴ غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اندیشه برگزار خواهد شد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢نظر مراجع تقلید در مورد قمه زنی ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢توهین به شعائر حسینی، بی‌تردید حرام است/ تفاوتی میان ابزار توهین وجود ندارد http://yon.ir/5ZzjD ✔️حجت‌الاسلام علی رحمانی در گفتگو با شبکه اجتهاد: 🔹توهین به عزاداری و شعائر حسینی بی‌تردید حرام است. در این حرمت تفاوتی میان ابزار توهین وجود ندارد. البته توهین به مجالس عزا به‌تنهایی سبب ارتداد نمی‌گردد؛ اما اگر به انکار ضروری دین بازگشت نماید، ارتداد محقق می‌شود.  🔸میان حرمت ایذای مؤمن و استحباب برگزاری مجلس عزا تزاحمی نیست تا سخن از رفع آن به میان آید، بی‌تردید حرمت ایذای مؤمن بدون لحاظ مرجحات باب تزاحم مقدم خواهد بود. 🔹آنچه باید مؤمنین و برگزارکنندگان مجالس عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام به آن توجه کنند این است که به‌راحتی می‌توان مجالسی وزین و شایسته برپا نمود بدون آنکه سبب اذیت و آزار دیگران شود. ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/eEUP6 ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢سلوک علمای سلف باید «معیار عزاداری» باشد ✔️شعائر دینی و به‌خصوص شعائر حسینی، از موضوعاتی است که کمتر به‌صورت فقهی و دقیق، مورد بررسی قرار گرفته است. به همبن جهت، حجت‌الاسلام حسن قیومی از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه قم، در گفتگو با «شبکه اجتهاد»، به بررسی فقهی مسئله شعائر دینی پرداخت. او در این گفتگو، به زوایای کمتر پرداخته‌شده‌ای از این موضوع مهم پرداخت. http://yon.ir/sq6PH 🔹از متن: اگر به‌عنوان نگاه جامعه‌شناختی نظر کنیم و نگاه برون‌دینی داشته باشیم به دین، کلیه حرکات و سکناتی که مسلمان‌ها انجام می‌دهند را جزء شعائر دینی می‌توان محسوب کرد. ازجمله مراسم عزاداری امام حسین را جزء شعائر دینی است. 🔸وقتی اصل عزاداری را توانستیم جزء شعائر دینی بیاوریم، این به ما کمک می‌کند تا مراسمی که در زمان حاضر برای اهل‌بیت و به‌خصوص امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود را هم تحت عنوان کلی قرار دهیم. البته ممکن است شکل برگزاری با توجه به فرهنگ و آداب‌ورسوم مختلف مردم تغییر کند اما اصل عزاداری مورد تائید خواهد بود. شکل خاصی که بگوییم حتماً باید در این چارچوب باشد نداریم. 🔹اگر ما امروزه این‌قدر اصرار داریم که مراسم سنتی باشد، واهمه از این است که اگر ما این را کنترل شده و حساب شده جلو نبریم باعث پایمال شدن اصل این شعائر بشود و عوامل نفوذی یا ناآگاه این مسئله مهم را به انحراف بکشانند. 🔸این‌که ما اصرار داریم بر اینکه به همان شکل سنتی که علمای سلف بر آن صحه گذاشتند باشد در واقع برای جلوگیری از ایجاد انحراف و در نهایت نابودی اصل عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام است. ◀️ ادامه مطلب 👈 http://yon.ir/k6Znu ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢تسرع در تکذیب جزئیات واقعه عاشورا صحیح نیست/ بررسی فقهی شعائر دینی ضابطه دارد ✔️آیت‌الله سید علی حسینی میلانی، شاگرد مطرح آیت‌الله وحید خراسانی و استاد قدیمی دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است. «اجتهاد» به مناسبت ایام عزاداری سیدالشهدا، از وی در رابطه با ابعاد فقهی واقعه عاشورا و عزاداری اباعبدالله (ع) پرسیده است. رویکرد فقهی او به مسائل در کنار تسلط وی بر مباحث امامت، گفتگوی جالبی را رقم زد. http://yon.ir/3kxmj 🔹وقایع عاشورا مثل سایر وقایع در تاریخ اسلام است. علم به مقداری از این واقعه داریم که جای هیچ شک و شبهه نیست، چون آن‌ها به تواتر رسیده‌اند و یا محفوف به قرینه هستند، و مقداری از این واقعه عاشورا به تواتر نرسیده است و در آن‌ها خبر مفید علم نداریم. البته می‌شود گفت که این قسم خیلی کم است. ما نمی‌توانیم در همه وقایع به جزئیات آن وقایع علم پیدا کنیم. فرض کنید، جنگ بدر واقعه متیقن و خبری متواتر است، اما قسمی از جزئیات واقعه به تواتر به ما نرسیده و علم نداریم؛ و هکذا حادثه کربلا و واقعه عاشورا هم همین‌طور است. ما هستیم و آنچه در منابع به ما رسیده است. 🔸البته باید منابع معتبر را لحاظ کنیم. باید به روایاتی که بزرگان علمای ما در واقعه کربلا نقل کرده‌اند اعتماد کنیم، و هرگاه لازم باشد به روایات دیگران مراجعه کنیم که البته مراجعه می‌کنیم، مخصوصاً کتاب طبقات ابن سعد و کتاب ابن الجوزی و امثال این‌ها. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که راه علم به وقایع عاشورا منسد است مطلقاً و نمی‌توانیم بگوییم منفتح است مطلقاً، اما مگر علم لازم هست؟ وثوق و بلکه عدم علم به خلاف کافی است... تأکید می‌کنم تسرّع در تکذیب اخبار صحیح نیست. 🔹ما در خصوص گریه برای سید الشهداء علیه‌السلام روایت داریم که هم قول معصوم علیه‌السلام بوده که امر کردند و هم فعل معصوم بوده است؛ اما در خصوص مثلاً سینه زدن، یادم نمی‌آید روایتی وجود داشته باشد. اما این سینه زدن اشکال دارد؟ مورد نهی است؟ آن کسی که بخواهد بگوید مورد نهی است باید اقامه دلیل کند؛ و الّا ما هستیم و مقتضای اصل، اصل می‌گوید این کار جایز است. 🔸من نمی‌دانم موسیقی مجاز یعنی چه؟ باید موضوعاً و حکماً مشخص بشود و تحقیق بشود. اگر قائل شدیم به اینکه موسیقی مجاز داریم، قهراً این کاری را که در عزاداری و یا غیر عزاداری، انجام می‌دهند، مجاز است. اصلاً چرا بحث کنیم؟ چرا سؤال کنیم؟ اگر بنابراین است که موسیقی مجاز داشته باشیم، پس در عزاداری سید الشهداء علیه‌السلام موسیقی مجاز جایز است، جای بحث نخواهد بود. اما اگر اساساً موسیقی مجاز نداریم و آنچه الآن در بعضی از عزاداری‌ها هست موسیقی است، این برمی‌گردد به نظر مراجع تقلید که مردم مقلد مراجع هستند. ◀️ متن کامل گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید 👈 http://yon.ir/hPVyW ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢نپوشیدن لباس سیاه نشانه بی‌محبتی اهل سنت به اباعبدالله|(ع) نیست http://yon.ir/LnxM0 ✔️مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان: 🔹اگر اهل سنت در ایام شهادت حضرت اباعبدالله(رض) لباس سیاه نمی‌پوشند و به آن شیوه‌ای که شیعیان عزاداری می‌کنند، مراسم برگزار نمی‌کنند، این نشانه بی‌محبتی به اهل بیت(رض) نیست، بلکه موضوعی فقهی است. 🔸امام حسین(رضی‌الله عنه) فرزند و تربیت‌یافته مکتب رسول خدا(ص) بودند و وقتی بی‌کفایتی و خودرأیی حاکم وقت را دیدند، برای نجات اسلام از فساد و ظلم و احیای سیره نبوی قیام کردند. 🔹امام حسین(رض) فقط متعلق به یک قوم، مذهب و فرقه نیست، بلکه جایگاه ایشان در میان تمامی فرقه‌های اسلامی، چه شیعه و چه سنی، والا است و همه به ایشان عشق می‌ورزند. 🔸اهل سنت نسبت به مصایبی که بر امام حسین(رض) و یاران ایشان گذشت، بی‌تفاوت نیستند، هیچ مسلمانی نیست که از حادثۀ کربلا و مصیبت‌هایی که بر حضرت حسین و یارانش در این جریان گذشت ناراحت و دلخون نباشد؛ اگر ما در زمان حضرت حسین می‌بودیم با افتخار مسلح می‌شدیم و در کنار امام حسین مبارزه کرده و شهید می‌شدیم. 🔹ما هر اهل‌ سنتی را که با اهل ‌بیت پیامبر(ص) محبت نداشته باشد «اهل‌سنت» نمی‌دانیم، زیرا بر مسیر و طریق اهل‌سنت قرار ندارد.  🔸ما چه شیعه و چه سنی، باید این بزرگواران را بشناسیم، از تقوا، دیانت و عملکرد آنان الگوبرداری کنیم، سیرت آنان را در زندگی خود پیاده کنیم، آن وقت است که در ادعای محبت خود صادق بوده‌ایم. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت الله شبیری زنجانی: بر کسی که استعداد اجتهاد دارد، لازم است در این راه قدم بگذارد ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢سانسور 57 ساله و خلاصه کردن زندگی امام حسین(ع) به نیم‌ روز آخر http://yon.ir/xAZZa 🔹بزرگ ترین جفایی که می توان در حق امام حسین (ع) روا داشت این است که تمام زندگی اش را به کنجی گذاریم و امام حسین(ع) را مردی بدانیم که در صبح عاشورا طلوع کرد و در ظهر آن روز غم انگیز، در گودال قتلگاه به خون خود غلتید. 🔸 امام حسین (ع) ، اما نه نیم‌روز که 57 سال در این دنیا زیست و به روایت تاریخ، در تمام این سال ها، حفظ نفع عمومی جامعه اسلامی، مهم ترین دغدغه اش بوده است و در این مسیر ، صلح را همواره بر جنگ مقدم می داشته و البته آنقدر شجاعت داشته است که هر گاه چاره ای جز جنگ نبود، دست به شمشیر ببرد و جهاد کند. 🔹امام حسین(ع)، برای جلوگیری از جنگ و اختلاف در میان امت اسلام ، زمانی که معارضان، خانه خلیفه سوم را محاصره کرده بودند و قصد جان او را داشتند، به دستور امام علی(ع) به همراه برادرش امام حسن(ع) راهی خانه او شد تا حفاظتش کند و جلوی خلیفه کشی را بگیرد.  🔸وقتی امام حسن محتبی(ع) با معاویه صلح کرد، گروهی از شیعیان به نزد امام حسین(ع) آمدند و خواستار مخالفت ایشان با این مصالحه و تقابل با معاویه شدند ولی ایشان از صلح برادرش با معاویه حمایت کرد و به همراه برادر در مدینه ساکن شد. 🔹وقتی امام حسن مجتبی(ع) به شهادت رسید، طبق وصیت اش خواستند ایشان را در جوار مزار پیامبر اسلام(ص) دفن کنند. با این حال، امویان و دشمنان اهل بیت مانع این کار شدند و حتی کار به تیرباران پیکر مطهر امام حسن(ع) کشید به حدی که کفن خونین شد. امام حسین(ع) برای جلوگیری از خونریزی بین مسلمانان، از اجرای وصیت برادر منصرف شدند و ایشان را در بقیع دفن کردند. 🔸بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع)، معاویه - طرف قرارداد صلح - همچنان در قید حیات بود. بین شهادت امام حسن(ع) و مرگ معاویه ، بیش از 10 سال فاصله بود و امام حسین(ع) در تمام در این سال های طولانی، برغم آن که حق خلافت داشت و حتی کوفیان نامه ای به او نوشتند که برای قیام علیه معاویه آماده اند، به احترام صلحی که شده بود، علیه معاویه قیام نکرد. 🔹بعد از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید، چون فشار بر امام حسین(ع) برای بیعت تشدید شد و بیم آن می رفت که مزدوران یزید با نقض حریم امن الهی در مکه خون به پا کنند، امام حسین(ع) قبل از اتمام موسم حج مکه را ترک کرد و راهی کوفه شد. 🔸این گونه است که درخواهیم یافت که "عزت" ، قله ای است که راه های متعددی برای رسیدن به آن وجود دارد، گاهی باید مذاکره کرد، گاه حتی با معاویه نیز باید که صلح کرد، گاهی درخواست قیام مسلمانان را رد کرد و گاه در اوج غربت، تن به شمشیر سپرد. دیدن این آخری و ندیدن آنچه گذشت، تحلیل نادرست از مفهوم "عزت" است و جفای مستمر به حسینی(ع) که 57 سال زندگی کرد ، نه نیم روز. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢همایش بین‌المللی امام علی (ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخنان شگفت انگیز شیخ عدنان، مفتی اهل سنت عربستانی درباره‌ی امام حسین(ع) ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری حسینی واجب کفایی است/اشعار کفرآمیز برخی مداحان سبب خروج آنها از اسلام می شود http://yon.ir/ZuRy1 ✔️آیت الله مکارم شیرازی: 🔹متأسفانه اخیراً بعضى از مدّاحان ناآگاه و بى خبر، اشعار کفرآمیزى را در مجالس عزادارى مى خوانند که اگر معنى آن را بفهمند سبب خروج آنها از اسلام مى شود. 🔸برخى افراد در حالى که هیچ بهره اى از دریاى عمیق فقه و اجتهاد نبرده اند، به اشتباه خود را صاحب نظر در مسائل شرعى به خصوص احکام عزادارى مى دانند و در مسیرى که هیچ اطلاعى از خطرات آن ندارند، دیگران را به زعم خود دعوت مى کنند و عزادارى امام حسین (ع) را به ویژه در روز عاشورا وسیله اى براى کارهاى مخالف شریعت اسلام قرار مى دهند. 🔹بدون شک مراسم عزادارى سالار شهیدان امام حسین علیه السلام از مهم ترین شعائر اسلامى است که هر سال باید با شکوه تر و با عظمت تر از سال گذشته برگزار شود. حتى در بعضى از شرایط براى حفظ آن از شرّ اجانب ممکن است جنبه وجوب کفایى به خود بگیرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام است. 🔸عزاداران محترم از جمله خطبا و مداحان و آحاد مردم سوگوار باید از کلمات غلوآمیز که ائمّه هدى علیهم السلام یا بزرگان شهدا را هم ردیف خداوند قرار مى دهد، جداً اجتناب کنند. 🔹اگر عزادارى براى امام حسین علیه السلام باعث تضییع حقوق دیگران شود هم چون سد معبر،  موجب ضمان خواهد شد، زیرا نفس برگزاری عزادارى، یکى از مستحبّات مهم است؛ ولى حفظ حقوق دیگران از واجبات است.  🔸با توجّه به شایعاتى که برخی علم را نشان صلیب و ترویج مسیحیت مى داند،و با توجّه به اینکه دشمنان، پیرایه هایى به علامت مى بندند بهتر است از آن پرهیز شود و به پرچم هاى آبرومند ساده قناعت گردد. 🔹برهنه شدن در این مجالس عزاداری براى سینه زنی هرگاه در حضور بانوان باشد جایز نیست ، در غیر این صورت نیز چون ممکن است سبب وهن مراسم عزادارى گردد بهتر است از آن چشم پوشى شود. 🔸اشکال و ایراد برهنه شدن براى سینه زنى در جایى که خانم ها هم نیستند و فیلم هم گرفته نمى شود این است که خلاف شأن مجلس عزاى سیّدالشّهدا علیه السلام است؛ به راستی  کدام یک از ما در مراسم عزاى پدر خود برهنه مى شود و مثلًا به اهل مجلس تعزیت مى گوید. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
🕌 آداب حضور در روضه ۱ http://yon.ir/e1tcy 🔺تذکراتی برای قبل از خروج از منزل :  1- برای  داشتن حضوری بیشتر و خشوعی بهتر و اشكي ریزان می بایست حداقل از ۲۴ ساعت قبل آمادگی روحی و معنوی را در خود ایجاد کنید . 2- با نیت پاک  و خالص باید شرکت کرد. مبادا بخاطر آشنایی با صاحب منزل و مجلس و یا رودربایستی با کسی و یا اجبار و اکراه به مجلس اهل بیت شرکت کنید. 3- با وضو از منزل خارج شوید. 4- سعی کنید با استحمام کردن و معطر شدن مبادا دیگران را در مجلس امام حسین آزرده خاطر کنید. 5- با بهترین لباس  و مناسب ترین لباس در مجلس شرکت کنید ( اگر ایام عزاداریست با لباس مشكي و اگر ایام جشن و سرور و شادی اهل بیت است با لباسهای روشن و تميز و معطر) 6- ثواب حضور در مجلس اهل بیت را با امام زمان (عج) و ارواح گذشتگانتان تقسیم کنید. 7- تهیه کیسه یا پلاستيك  برای کفش های خود. مبادا با کفش بروی فرش مجلس امام حسین پای گذارید، که مطمئن باشید بر بال ملائک جسارت کرده اید. 8- تهیه دستمال اشك و دستمال برای آبریزش بینی . که مبادا با دستمالی که صورتتان را تميز می کنید اشكتان را نیز با همان دستمال پاک کنید! 9- داشتن يك مهر کوچک و تسبیح تربت که اگر زیارت عاشورا خوانده شد برای سجده زیارت مهر همراه داشته باشید. و با تسبیح خود مشغول ذکر گفتن شوید. 10- يك دفتر کوچک یا داشتن يك سررسید و قلم سعی کنید مطالبی که در مجلس بیان می شود را یادداشت کرده و با ذکر تاریخ و نام سخنران و مکان سخنرانی يك مجموعه فرهنگی مذهبی برای خود باقی بگذارید. 11- دیگران را نیز برای شرکت در مجالس اهل بیت تشویق کنید. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخنرانی جان سوز مولوی طارق جمیل از علمای اهل سنت پاکستان در مورد امام حسین (ع) ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
🕌 آداب حضور در روضه ۲ http://yon.ir/e1tcy 🔺تذکراتی برای قبل از ورود به مجلس :  1- اگر وسیله ای دارید و افرادی را می شناسید که بدلیل بد مسیر بودن قادر به شرکت در مجالس اهل بیت نیستند بدنبال آنان رفته تا  در ثواب حضور دیگران در مجلس اهل بیت نیز شريك باشید. 2- مبادا در پارک کردن ماشین یا وسیله نقلیه خود برای مردم سد معبر و مزاحمت ایجاد کنید . 3- اگر با خانواده و یا دوستان هستید برای زمان برگشت وعده گذاشته و به وعده خود عمل کنید که مبادا با معطل کردن دیگران ثواب مجلستان را از بین نبرید. 4- بدانید هر قدمی که به طرف مجلس اهل بیت بر می دارید صدها گناه محو؛  صدها حسنه ضبط و صدها مقام و درجه برای شما نوشته خواهد شد . 5- نباید فراموش کنیم که حضور در مجلس روضه بهترین عامل پاک کننده قلب و روح آدمیست. 6- اگر فرزند خردسالی به همراه دارید قبلا از ورود به مجلس برای آرام بودن و ساکت بودن او با فرزند خود صحبت کنید و در مجلس روضه فرزندان خود را کنترل کرده تا مبادا با شیطنت و بازی های خود نظم مجلس اهل بیت را به هم بزند. 7- سعی کنید چنان برنامه ریزی کنید که نخواهید وسط مجلس جلسه را ترک کنید و دیگران را نیز به ترک مجلس تحريك نماييد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢حرکت کاروانِ خورشید به شهر ظلمت http://yon.ir/7FVRL ✔️یک روز پس از عاشورا/ سید محمود معلمی 🔹روز عاشورا با تمام زیبایی‌ها و گل واژه‌های اشک و خون به پایان رسید و صبحگاه روز یازدهم فرا رسید. 🔸یزیدیان روز یازدهم محرّم را با غسل در فرات آغاز کرده و آماده حرکت به سوی دربار یزید بن معاویه شدند و کاروان اسرای کربلا با حضور امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و بسیاری دیگر از اعضای کاروان سید الشهدا(ع) اندکی بعد باید به سوی کوفه حرکت کنند. 🔹عمر بن سعد در روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند و بر کشتگان سپاه خود نماز گزارد و آنان را به خاک سپرد. 🔸گروهی از راویان بر این باورند که به دستور ابن سعد، تمامی کشته‌شدگان سپاه یزید در همان نقطه‌ای که کشته شده بودن به خاک سپرده شدند. ادامه یادداشت👈 http://yon.ir/dGmsf ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢استقامت حضرت امام حسین (ع) برای ما مشعل راه است http://yon.ir/uc1y1 عمران خان؛نخست وزیر پاکستان: 🔹امروز پاکستان به اتحاد و فداکاری نیازمند است و کربلا به ما یاد داده که باید برای رسیدن اهداف عالی فداکاری کنیم. 🔸حضرت امام حسین (ع) و یارانشان برای حفظ دین مبین اسلام قیام کردند و درس کربلا همین است که انسان برای گرفتن حق خود از فداکاری و ایثار دریغ نکند. 🔹امروز باید افکار و اعمال حضرت امام حسین (ع) را یاد کنیم ، زیرا امروز نیز جنگ حق و باطل جریان دارد و امام حسین (ع) با قربانی کردن جان خود و یارانش به ما پیام داد که هر وقت باطل با حق جنگید باطل نیست و نابود شد و از این رو استقامت حضرت امام حسین (ع) برای ما مشعل راه است. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢امام سجاد و جامعه‌سازی بر مدار فقه ✔️حمزه واقعی/به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد (ع): http://yon.ir/IzTfy 🔹نهضت حسینی از ابتدا تا همیشه‌اش در ساختار فقه امامیه تعریف می‌شود. اگر چه برخی کربلا را، عاشورا را، ابتلائات آن را نهضتی فرافقهی می‌دانند اما برخی نیز بر این عقیده استوارند که عاشورا به تمامه در ساحت فقه می‌نشیند و دارای احکامی است که جز با تراز فقه نمی‌توان سنجید. 🔸این رفتار فقهی اهل‌بیت بعد از عاشورا هم ادامه دارد که می‌توان آن را در مباحث صد در صد فقهی چون ولایت و امامت امت و رابطه «امت- امامت» سنجید. حتی فرازمند‌ترین نقش‌های بعد از عاشورا هم دقیقاً ذیل همین مبحث تحلیل می‌شود مثل رابطه حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) که گرچه در نگاه افرادی که به ظواهر نگاه می‌کنند، تحت تأثیر نقش حضرت بی بی زینب سلام‌الله علیها قرار می‌گیرند و هژمونی بی بی چنان آنان را در بر می‌گیرد که آفتاب نور افشان بعد از عاشورا را نمی‌بینند اما آنانی که نگاهی به تأمل دارند و رفتار‌ها را در چهار چوب قواعد می‌سنجند خوب می‌دانند رابطه حضرت زینب و امام علی بن حسین، فراتر از یک رابطه فامیلی که رابطه‌ای است نهادی و اعتقادی که بی بی همان جایگاهی که نسبت به امام پیشین، حضرت حسین (ع) داشته است، بعد از امام حسین، نسبت به امامت امام زمان خویش، حضرت سجاد تعریف می‌کند. 🔹این هدایت خواهی و البته کسب «تکلیف» از همان لحظه شهادت سیدالشهدا آغاز می‌شود که می‌توان در همان کربلا هم نمونه‌ خوانی کرد آنجا که بی بی به خیمه حضرت می‌رود که؛ دارند آتش در خیمه‌ها می‌افکنند، چه کنیم؟ و با فرمان امام، زنان و کودکان را به فرار از خیمه‌ها و رها شدن در بیابان، هدایت می‌کند یعنی در بحبوحه خطر و آتش هم حاضر نیست بی‌اجازه ولی و امام زمان خویش، قدم از قدم بردارد چون می‌داند و در قرآن خوانده و در مکتب نبوی و زهرایی و علوی و حسنی و حسینی آموخته است “ألنَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ” و می‌داند بعد از نبی، حضرت ولی هم دارای این جایگاه و اولی بالمومنین است، لذاست که برای کسب تکلیف محضر امام زمان خود می‌رود. 🔹در ادامه نیز تمام فریاد و سکوت، قیام و قعود حضرت زینب و همه کاروانیان، تحت امامت و هدایت حضرت سجاد است و بی بی در حقیقت سخنگوی امام زمان خویش و نفس ناطقه کربلاست. او نمی‌تواند بدون اجازه امام خویش گام از گام و حتی لب از لب بردارد. شیر بانوی حیدری کربلا، ولایت پذیری و سربازی امامت را به تمامه آموخته و به تمامه به کار بسته است و به جرأت می‌توان گفت بی اجازه و هدایت امام و خارج از طراحی ایشان، پلک هم نزده است که ولایت هم معنایی جز این ندارد. 🔸اتفاقاً شکوه نقش ایشان نیز از همین اطاعت پذیری است. این است که زینب را در جایگاهی می‌نشاند که اسوه شیعگی می‌شود و نماد نهاد «امت- امامت» و تا همیشه نیز نگاه‌ها را با خود به کربلا باز می‌گرداند. 🔹در کاخ کوفه، در منازل بین راه کوفه و شام و حتی در مجلس یزید، این طراحی ادامه دارد و البته گاه خود امام به تبیین ‌هادیانه ماجرا می‌پردازند و گاه عنان سخن را به سخنگوی امامت می‌سپارند. یزید هم این را دریافته است که بنا به گزارش‌های تاریخی، بعد آنکه گناه ماجرا را به گردن ابن زیاد می‌اندازد و زبان به لعنش می‌گشاید، از امام کاروان حقیقت راه توبه و رستگاری می‌جوید نه از سخنگوی نهضت. 🔸با این نگاه می‌توان گفت که دشمن هم به درک این واقعیت رسیده است که نقش‌ها با همه برجستکی‌هایش، ذیل هدایت امام زمان انجام می‌شود. بله، ادامه نهضت را هم باید در تراز فقه دید و در شکوه رابطه «امت – امامت» بازخوانی کرد تا دید که در کربلا هر چیز دقیقاً جای خود قرار دارد و این می‌خواهد در طول تاریخ، چنان طرحی در اندازد که هر چیز دقیقاً جای خود باشد. 🔹این جای خود بودن یعنی تحقق عملی دین، یعنی تجسم فقه در عرصه جامعه، یعنی اکمال اخلاق و تبیین معارف و ثمر دادن بعثت انبیا. همه این‌ها را می‌شود در سلوک کاروانیان و نقش آفرینی‌ها دید… ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
🕌 آداب حضور در روضه ۳ http://yon.ir/e1tcy 🔺ورود به مجلس: 1- به محض ورود به مجلس روضه تلفن همراه خود را خاموش کنید یا در حالت سکوت قرار دهید که مبادا باعث بهم خوردگی هواس دیگران باشد. 2- اگر در زمان ورود به مجلس سخنرانی یا مداحی مشغول اجرای برنامه بود با سلام نکردن ادب خویش را نشان دهید  که مبادا هواس جمع را پرت کرده و تشویش خاطر و ذهن بوجود آورید. 3- هر کجا که جا بود بنشینید نه هرجا که خواستید . 4- مبادا در زمان  ورود به مجلس دیگران را اذیت کنید و یا مجلس را بهم بزنید بدلیل اين که می خواهید در نزديك ترین جای جایگاه بنشینید. 5- مبادا با سر و صدا کردن توجه دیگران را به خود جلب کنید. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢ترویج جدایی دین از سیاست ناشی از عدم فهم معنای دین و سیاست است/ همه امامان فعالیت سیاسی و حکومت داشتند http://yon.ir/JVvFp ✔️آیت الله اراکی: 🔹از آغاز اولین جامعه ای که بشر تشکیل داد به دست امام بود و هیچگاه زمین خدا خالی از حجت نبوده و نیست. 🔸در برخی از مقاطع تاریخی امام قدرت پیدا می کرد و مردمی که توان یاری امام را داشته باشند وجود داشت و امام حکومت رسمی تشکیل می داد اما در مواقعی هم که شرایط لازم برای حکومت رسمی فراهم نبوده ائمه حکومت غیر ظاهری و پنهان داشتند؛ بنابراین این که تصور شود که امامان حکومت نداشتند غلط است. 🔹این که تصور شود امامان بعد از امام حسین(ع) کار سیاسی نکردند غلط است چرا که امامت به معنای سیاست است، چرا که گاهی حکومت ها رسمی و ظاهری بوده و گاهی نیز به دلیل عدم وجود شرایط لازم این حکومت غیر ظاهری بوده است. 🔸کسی که تصور کند دین از سیاست جدا است معنای دین و سیاست را نمی فهمد؛ دین مجموعه فرمایشات الهی است و سیاست به معنای فرمانروایی است. 🔹امام زمان آخرین امام است و باید نصرت در حدی باشد که برای برقراری حکومت عدل جهانی کفایت کند و مردم در حدی وفادار باشند که امام را رها نکنند، در راه یاری امام محاصره و جنگ وجود دارد که یاران امام تا آخر باید همراه ایشان باشند و در اینجا دیگر حادثه کربلا تکرار نخواهد شد.  🔸تا زمانی که جامعه حمایتگر کامل از امام نشود و اهل پیمان شکنی و عدم وفاداری باشد غیبت پایان نمی یابد، مردم باید آمادگی کامل داشته باشند تا حضرت ظهور کرده و حکومت عدل الهی را تشکیل دهند. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢آغاز دروس آیت الله جوادی آملی از هفتم مهرماه http://yon.ir/pWbUl 🔹دروس تفسیر و خارج فقه آیت الله‌ جوادی آملی در سال تحصیلی ۹۸_ ۹۷ از شنبه هفتم مهرماه در قم آغاز خواهد شد. 🔸به روال سالهای گذشته، درس خارج فقه این مرجع تقلید از ساعت ۸ صبح و درس تفسیر ایشان از ساعت ۱۱ صبح در مسجد اعظم برگزار می گردد. 🔹گفتنی است درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی ادامه مبحث نکاح و درس تفسیر ایشان از ابتدای سوره مبارکه طلاق خواهد بود. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی «روش موضوع‌شناسی فقهی در احکام بانوان» برگزار می‌شود http://yon.ir/H3zWh 🔹نشست علمی ـ پژوهشی «روش موضوع‌شناسی فقهی در احکام بانوان» از سوی معاونت پژوهش جامعةالزهرا(علیهاالسلام) در پژوهشگاه این مؤسسه برگزار خواهد شد. 🔸در این نشست که روز دوشنبه، دوم مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ در سالن نشست‌های علمی پژوهشی طبقه سوم پژوهشگاه حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) برگزار می‌شود  خانم معصومه گل گیری به تبیین این موضوع می‌پردازد. ✅ گزیده‌ اخبار و اطلاعات فقهی @ijtihadnetwork https://sapp.ir/ijtihad https://eitaa.com/ijtihad