‼️فراخوان مقالات همایش ملی «اجتهاد عقلگرا» تمدید شد
🔰 محورهای همایش:
1️⃣ اجتهاد عقلگرا
2️⃣ اجتهاد نقلگرا
3️⃣ الاهیات و علم کلام
4️⃣ علم اصول
5️⃣ علم فقه
6️⃣ علم تفسیر
7️⃣ علم حدیث
8️⃣ سایر علوم انسانی- اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و …
📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان بهمن ماه 1400
🗓برگزاری همایش: بهار 1401
📩 صندوق پستی: rinc@iict.ac.ir
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش)
🆔 @ijtihad
💢کارکردگرایی، رویکردی قابل دفاع در ساختار مطالعات حدیثی است
🔹حجتالاسلام محمد الهی خراسانی، مدرس حوزه علمیه مشهد با تأکید بر لزوم انجام مطالعات نظری و تطبیقی در حوزه حدیث، کارکردگرایی را رویکردی قابل دفاع در ساختاردهی به مطالعات حدیثی عنوان کرد.
🔹این پژوهشگر مطالعات حدیث اظهار کرد: در این رویکرد میخواهیم بدانیم که ما در مطالعات حدیثی واقعا دنبال چه چیزی هستیم و حدیث را از چه جهت بررسی میکنیم. این مطالعات حدیثی نیز لزوما متمرکز بر خود حدیث نیست و گاهی به مباحث پیرامونی حدیث اختصاص دارد.
🔹وی ادامه داد: در این رویکرد، مطالعات حدیثی به دو دسته مطالعات نظری و تطبیقی تقسیم میشود. مطالعات تطبیقی، متمرکز بر کار روی یک یا چند حدیث است و مطالعات نظری، مباحث مقدماتی و پیرامونی حدیث است.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/g86183
🆔 @ijtihad
💢دامنه اختیارات حاکمیت در آزمایش واکسن
✔️ملاحظه جنبههای عینی مسائل فقهی و پیامدهای آن موجب میشود با برآورده شدن نیازهای فقهی موجود در کشور اهمیت فقاهت در موضوعات حاکمیتی آشکار شود. از سوی دیگر واقعی بودن مسائل، جهتگیری فقه را در این برهه از تاریخ جهان اسلام به سمت پاسخگویی بیشتر و جامعتر هدایت میکند.
📌حجتالاسلام مهدی علوی مهر در این مطلب با عنایت به مسائل تعیینکنند و گلوگاهی در نظام قانونگذاری واکسیناسیون، بررسیهای خود را سامان داده است. وی مجموعهای از مسائل را مورد بررسی قرار میدهد که چالش محوری آنها اولویت دفع مضرت نسبت به جلب منفعت در مقیاس فردی و حاکمیتی است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/r25357
🆔 @ijtihad
💢بررسی فقهی ازدواج با کودکان
✍️استاد محمد عندلیب همدانی
🔻در مورد ازدواج کودکان مطالب مهمی است که از نظر فقهی باید مورد توجه قرار بگیرد، این بحث را حول چند محور تبیین میکنیم که بعضی از این محورها جنبه مقدماتی برای مدعای ما دارد و برخی استدلال است.
مدعی این است که با تعریفی که از کودک خواهد شد، اولا هرگونه اجرای عقدی دائما یا موقتاً برای صغیر یا صغیره باطل است وضعا، مگر موردی را که استثنا خواهیم کرد و ثانیاً هرگونه استمتاع و بهره برداری جنسی از کودک حرام است تکلیفا.
👈 اثبات مدعی و محورهای بحث: https://b2n.ir/e62497
🆔 @ijtihad
💢بررسی حجیت سیره
✔️آنچه پیش رویتان قرار میگیرد، تقریر ده جلسه استاد عبدالله احمدی شاهرودی است که در مدرسه آیتالله خوئی(ره) مشهد در تیرماه ۱۴۰۰ برای جمعی از طلاب، با موضوع «بررسی حجیت سیره» افاده شده و به قلم حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی تهیه و تدوین شده است.
🔻سرفصل مباحث:
۱- تقسیمات سیره
۲- وجوه استدلال بر لزوم تقریر امام
۳- اثبات حجیت سیره به بیانی دیگر
۴- قابلیت ردع سیره به واسطه عمومات
۵- بررسی «ردع» در نظر محقق اصفهانی
👈 در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: https://b2n.ir/f11638
🆔 @ijtihad
🔔نشریه «مناهج» با موضوع «روششناسی علوم اسلامی» فراخوان مقاله داد
🔖پروانه انتشار دوفصلنامه علمی روش شناسی علوم اسلامی به زبان فارسی و گستره ملی و سراسری به صاحب امتیازی مرکز تخصصی آخوند خراسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مدیر مسئولی حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی و سردبیری حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد.
📝این نشریه با عنوان «مناهج» که در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی است، در ۱۴ محور فراخوان مقاله داده است که پژوهشگران میتوانند در هر موضوعی از موضوعات علوم اسلامی همچون فقه و اصول، کلام و فلسفه و تاریخ و سیره و علوم قرآن و حدیث مقالات مرتبط با روش شناسی و معرفت شناسی را از طریق سامانه دوفصلنامه ارسال نمایند و از امتیازاتی چون «ارزیابی و نشر رایگان مقالات دریافتی و چاپ در دو شماره اول»، «برخورداری مقالات از اعتبار رتبه علمی پژوهشی مقاله (با توجه به تعمیم امتیاز به شمارههای نخست)» و «تقدیر مالی از نویسندگان (۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال)» بهرهمند باشند.
📌علاقهمندان تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ فرصت دارند مقالات خود را ارسال نمایند.
👈 اطلاعات بیشتر + محورهای فراخوان مقالات: https://b2n.ir/p77706
🆔 @ijtihad
💢خبر واحد؛ سیر تاریخی بحث
✍️ استاد سید احمد مددی
🔻بحث «حجیت خبر» در دنیای اسلام از تاثیرگذارترین مباحث اصول است، هیچ مبحثی را به اندازه حجیت خبر ندارید که تاثیرگذار باشد، چون حجیت خبر کاربرد وسیع و میدان وسیعی دارد. دیگر مباحث همچون اجماع، ظواهر کتاب، قیاس در مقایسه با خبر واحد، محدود است و دامنه کمی دارد.
سه دیدگاه اساسى را در مبحث حجیت خبر، مىتوان تقریر کرد:
۱. حجیت تعبدى خبر؛ این مسلک بر این اساس استوار است که ما از شارع مقدس، تکلیف به قبول خبر داریم؛ چه بخواهد آن خبر طبق شواهد و قرائن عقلایى، وثوق و اطمینان و یا علم عرفى بیاورد یا نیاورد. بله اگر در وثوق یا علم عرفى، اختلاف پیدا شد، دیگر حجیت ندارد.
۲. حجیت عقلایى خبر؛ این مسلک بر اساس جمعآورى شواهد و قرائنى است که دست کم تا حدود ۹۰% آن مورد قبول عقلا براى حصول وثوق و اطمینان به صدور خبر باشد، که ۱۰% احتمال باقیمانده را شخصى فرض کنیم. البته بنا بر هر دو مسلک، متن خبر، یک ماده قانونى معتبر است و به مثابه یک دلیل لفظى، با آن برخورد مىشود.
۳. عدم حجیت خبر؛ این صورت، به جاى وثوق و اطمینان به خبر، وثوق و اطمینان به حکم و محتواى خبر را در نظر مىگیرد و در نتیجه، با خبر معامله دلیل لبى مىشود.
👈تقریر حجتالاسلام عبدالهی از مباحث استاد مددی (1. مبادی بحث حجیت خبر واحد 2. سیر تاریخی اقوال 3. جریان شناسی مبانی) را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/u45577
🆔 @ijtihad
🔳 آیتالله گرایلی دارفانی را وداع گفت + زندگینامه
✔️آیتالله حاج شیخ حسین گرایلی، از علما و اساتید خارج فقه، اصول و تفسیر، مدیر اسبق حوزه علمیه خراسان، امام جماعت مسجد گوهرشاد و عضو شورای عالی مجمع خطبا که در بیمارستان بستری بود، پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی و تربیت شاگردان، دقایقی قبل در سن ۷۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
استاد گرایلی از محضر اساتیدی چون آیات میلانی، مروارید، شمس، صالحی، موسوینژاد، سیدان و کوهستانی بهرهمند شد و از شاگردان ممتاز و از مستشکلین درس خارج آیتالله میرزا علی آقا فلسفی بشمار میرفت.
👈 بیشتر بخوانید + زندگینامه: https://b2n.ir/b36178
🆔 @ijtihad
◾️پیکر آیتالله گرایلی در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد
▪️صبح امروز مراسم تشییع پیکر عالم ربانی و امام جماعت حرم مطهر امام رضا(ع) آیتالله حاج شیخ حسین گرایلی از مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی با حضور طلاب، علما، خدام و مردم مشهد برگزار شد.
▪️پس از ورود پیکر مرحوم استاد گرایلی به حرم ثامن الحجج(ع)، آیین وداع با پیکر و اقامه نماز میت به امامت آیتالله سید جعفر سیدان در صحن کوثر انجام شد.
▪️پس از اتمام آیین وداع و اقامه نماز میت، پیکر این عالم ربانی با حضور آیتالله اشرفی شاهرودی، آیتالله سیدان، حجتالاسلام عاملی مدیرحوزه علمیه خراسان و... بر دوش عاشقان اهل بیت(ع) در گرداگرد مضجع منور امام رضا(ع) طواف داده شد و در رواق مبارکه دارالعباده حرم رضوی آرام گرفت.
🔺گفتنی است؛ مراسم یادبود مرحوم آیتالله گرایلی امشب پنجشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء از طرف نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و مدیریت حوزه علمیه خراسان در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد.
🆔 @ijtihad
‼️تمدید فراخوان مقالات همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰 محورهای همایش:
1️⃣ ماهیت و مولفههای حکمرانی اسلامی
2️⃣ حکمرانی و نظامهای معرفتی اسلام
3️⃣ حکمرانی و تجربه نظام جمهوری اسلامی
4️⃣ حکمرانی مجازی
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:، ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰
🗓 برگزاری همایش: اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۲۷ (دبیرخانه همایش)
🆔 @ijtihad
💢دو برداشت مختلف از حقوق بشر اسلامی
✔️دکتر باقر انصاری، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی:
🔹از مفهوم حقوق بشر اسلامی برداشتهای مختلفی ارائه شده است و برخی از اشخاص، نویسندگان و رجال سیاسی و دینی ما وقتی که کلمۀ حقوق بشر اسلامی را به کار میبرند، منظورشان این است که ما یک سری حقهای بشری داریم که مبنا و منشأ آنها اسلام و منابع اسلامی است و کاری به حقوق بشر بینالمللی که اصطلاحاً به آن حقوق بشر غربی گفته میشود، ندارند.
🔸از نظر این اشخاص، ما حقوق بشر اسلامی داریم و در نتیجه با اصطلاح حقوق بشر بینالمللی میانۀ خوبی ندارند و خود را بینیاز از این میدانند که بروند و مطالعه کنند که دقیقاً این حقوق بشر بینالمللی به چه معنا است.
🔹در معنای دوم حقوق بشر اسلامی که ما به کار میبریم، در واقع همان حقوق بشر بهمفهوم مصطلح بینالمللی است؛ اما حقوق بشری که از فیلتر اسلام عبور کرده باشد. به هر حال خود نظام بینالملل حقوق بشر یک انعطافها و تکنیکهایی را باقی گذاشته که فرهنگها و کشورهای مختلف بتوانند آن اقتضائات تمدنی اخلاقی و فرهنگی خودشان را در عین رعایت حقوق بشر حفظ کنند.
🔸از این منظر میشود گفت که خروجی آن چیزی که از فیلتر اندیشههای اسلامی این اشخاص عبور میکند، حقوق بشری میشود که موردتأیید اسلام است.
🌐ماهنامۀ رویش اندیشه
🆔 @ijtihad
💢اصلاح متون و دغدغه بزرگان
✍حسن اجرایی
🔻خشونت و تندی کلامی که گاه در ادبیات طلاب و فضلا وجود دارد را نمیتوان مسئلهای فردی قلمداد کرد، بلکه امری است که ریشه در برخی رویهها دارد و پس از صدها سال انباشت به شرایط فعلی رسیده و نمیتوان انتظار داشت که با توصیههای اخلاقی و فردی در مدتزمانی کوتاه اصلاح گردد.
به نظر میرسد در تداوم اصلاح و بازسازی بنیادین متون درسی در حوزههای علمیه، لازم است متون مذکور از این منظر نیز ارزیابی، بازبینی و بازپردازی شوند و شیوههای اخلاقی، کارکردی و مؤثر گفتگوی سازنده علمی در خلال متون درسی حوزههای علمیه به طلاب و فضلا آموزش داده شود.
با این وجود، بهرهگیری از روشها و اخلاق موردقبول مجامع علمی را میتوان در مباحثات علمی معاصر مشاهده نمود؛ از جمله آیتالله جعفر سبحانی در پاسخ انتقادی به دکتر عبدالکریم سروش، وی را «دانشمند محترم» خوانده و در ابتدای نوشته خود نیز به خدمات عبدالکریم سروش اشاره کرده و او را «مبدأ آثار نیک و سازندهای» خوانده است.
بر این اساس، نهادهای مدیریتی و فرهنگی در حوزههای علمیه باید تلاش کنند تا روحیه انحصارگرایی در میان حوزویان را در بلندمدت از میان بردارند و آن را با منش مداراجویانه و عالمانه جایگزین سازند. یکی از راهحلهای بلندمدت در راستای تضعیف فرهنگ انحصارگرایی و تشدید مداراجویی علمی، آن است که:
۱- تألیف متون درسی باید بهگونهای برنامهریزی و اجرا شود که در بلندمدت، اخلاق علمی قابلقبول و مبتنی بر هنجارهای پذیرفتهشده امروز مجامع علمی، یا در خلال متون درسی به طلاب و فضلای حوزههای علمیه آموزش داده شود و یا در قالب دروس مستقل موردتوجه قرار گیرد.
۲- استادان دروس خارج و اساتید سطوح عالی و دیگر دروس حوزه نیز در این باره مسئولیت سنگینی به دوش دارند تا در حین تدریس دروس حوزوی تا حد امکان رویکردهای نامناسب و عدم مدارا در بحثهای علمی را به نقد کشند و طلاب و فضلا را از آلودن کلام خود به خشونتهای کلامی بر حذر دارند.
۳- بدیهی است که برای دستیابی به چنان چشماندازی، ابتدا لازم است متون درسی حوزههای علمیه از هر گونه تحقیر و تخفیف نظرات دیگریهای فکری و اعتقادی تخلیه شود، ذکر نام مؤلفان و کتابها و مخصوصاً نظریهپردازان و نظریههای دیگران، به شیوهای همهگیر و مقبول تبدیل شود.
همچنین میبایست روشب اتخاذ شود که از افعالی مانند «قیل» یا «هکذا توهم» بهشدت پرهیز شود و چنانکه پیش از ااین نیز گفته شد، «شبهه» خواندن نظرات دیگران از متون علمی و آموزشی حوزههای علمیه زدوده شود تا طلاب و محصلان بیاموزند که برای رد و نقض نظرات، نیازمند کسب مهارتهای تحقیق و کار علمی هستند و تنها با استدلال و تبیین عالمانه میتوانند به گفتگو و رویارویی علمی با دیگر نظریهپردازان مشغول شوند.
با این حال، بهموازات اینگونه تدابیر مدیریتی، لازم است عالمان بزرگ، اندیشمندان حوزوی و بزرگان حوزههای علمیه، اخلاق گفتگو و مواجهه علمی را نیز در کنار دغدغههای دیگر خویش موردتوجه قرار دهند و شاگردان و علاقهمندان خود را از هر گونه خشونتپراکنی کلامی پرهیز دهند؛ چنانکه در وصف شهید آیتالله سید محمدباقر صدر نیز گفته شده است که وی حتی اگر خطا و بطلان نظریهای را واضح و روشن میدانست، اما هرگز آن را سبک نمیشمرد و به تمسخر آن نمینشست و از عباراتی مانند «هذا مما یضحک به الثکلی» و «هذا مما لا یصدر عمن له أدنی معرفه» بهره نمیبرد.
🌐پیرامون حوزه
🆔 @ijtihad