eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
724 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 پیکر مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی برای مراسم تدفین وارد یکی از حجره‌های آستان مقدس حسینی شد و در آستانه لحظات ملکوتی اذان مغرب و در اولین شب جمعه ماه رجب المرجب، دفن پیکر مطهر این مرجع فقید به اتمام رسید و در جوار حرم حسینی آرام گرفت. رحمه الله رحمة واسعة و حشره مع الانبياء و الصديقين و الشهداء گفتنی است، کلیه برنامه‌ها و امورات انتقال پیکر آیت‌الله صافی به نجف و کربلا از سوی دفتر آیت‌الله سیستانی در ایران و عراق صورت گرفته است. 🆔 @ijtihad
💢 مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض ✔️استاد محمدتقی شهیدی‌پور 🔹شهید صدر در جمع عرفی مبنایی دارد که در فقه بسیار تاثیر گذار است؛ مثلا ایشان نجاست خمر را با همین بیان ثابت نموده است: اگر دو نص تعارض کنند و یک ظاهری موافق یکی از دو نص بود. ظاهر سالم از معارضه مانده و حجت خواهد بود؛ همانگونه که اگر دو خاص با یکدیگر تعارض کنند، عام فوقانی موافق با یکی از آنها سالم از تعارض بوده و بعد از تعارض و تساقط مرجع خواهد بود؛ مثلا «یجب اکرام العالم» با «لایجب اکرام العالم»، تعارض می‌کنند. پس از تعارض و تساقط به سراغ «اکرم العالم» می‌رویم و نتیجه این می‌شود که اکرام عالم واجب است؛ چرا که محال است «اکرم العلماء» طرف معارضه بآ آن دو خطاب باشد؛ زیرا با «یجب» که متوافق است و طرف معارضه نیست، با «لایجب» هم متعارض نیست؛ زیرا نسبت این دو نسبت قرینه و ذوالقرینه است .بنابر این نصین تعارض می کنند و اکرم العالم می ماند و طبق آن فتوا به وجوب اکرام عالم می دهیم. 🔸مناقشه در بیان شهید صدر: اشکال ما به شهید صدر این است که نباید مسئله را عقلی کرد. باید عرفی و عقلائی دیده شود؛ زیرا حجیت امر عقلایی است. شاید «اکرم العالم» شرط حجیت ظهورش در وجوب، عدم ورود نص در جواز باشد، نص معتبری که لولا المعارض معتبر است. مثل محقق میلانی رحمه الله، یا مقرر خود شهید صدر در مباحث الأصول می‌فرمایند عام مرجع فوقانی نیست و معلوم نیست عقلاء عام را سلیم از معارض بدانند. مشهور فقها مرجعیت عام فوقانی را پذیرفته‌اند ولی مرجعیت ظاهر را در تعارض نصین نپذیرفته‌اند؛ زیرا عقلا تا تبصره ثابت نشود به عام عمل می کنند. به نظر ما در خطاب امر نیز بعید نیست بعد از تعارض نص دروجوب و نص در عدم وجوب، به ظهور امر در وجوب عمل شود. می‌گویند خطاب امر ظاهر در وجوب است، ترخیص شارع در ترک ثابت نیست؛ در حالیکه ورود امر مسلم است، پس حجت عقلائیه بر وجوب وجود دارد. 🆔 @ijtihad
🔔فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا 👤ناقد: حجت‌الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی 👤دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمدباقر ربانی 📅 زمان: دوشنبه 18 بهمن، ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🖇لینک جلسه انلاین: www.markazfeqhi.com//live 🆔 @ijtihad
🔔واکاوی برخی روایات حجاب منسوب به حضرت زهرا (علیهاالسلام) 🎙ارائه: دکتر زهرا اخوان مقدم، دانشیار دانشگاه علوم قرآن کریم 📆 زمان:چهارشنبه، ٢٠ بهمن ١۴٠٠، ساعت ١۵:٣٠ الی ١٧ ✂️چکیده بحث: یکی از سخنانی که به عنوان «روایت منقول از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها» مشهور است، و در حوزه حجاب مطرح می‌شود، این‌است که ایشان فرموده‌ باشند: «سعادت زن در آن‌است که هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی هم او را نبیند». پژوهش حاضر با روش تحلیلی-تاریخی بر آن‌است تا میزان اعتبار این سخن را در دو بُعد متن و سند واکاوی نماید. نتایج نشان می‌دهد که در منابع اولیه شیعه نه‌تنها چنین روایتی نیست، بلکه روایاتی مخالف آن وجود دارد و این سخن، اولین بار در قرن یازدهم و کتاب «وسائل الشیعه» درج‌شده‌است. در متن آن هم صرف‌نظر از اختلاف روایات، تعارض‌های متعددی با اصول فقهی و نیز روش زندگی معصومان(ع) داشته و پشتوانه قرآنی هم ندارد. 📎لینک ورود: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-v7r-w9w 🆔 @ijtihad
🔔 فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی«روش شناسی علوم اسلامی» منتشر شد 👈 اطلاعات بیشتر + محورهای فراخوان مقالات: https://b2n.ir/p77706 🆔 @ijtihad
💢لزوم وجود سامانۀ مقتدر فکری و عملی در زمینۀ حقوق بشر در ایران ✔️ دکتر احمد مومنی‌راد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔹اگر دنیا در موضوع حقوق بشر این‌گونه عمل می‌کند که ما را تروریست می‌داند، عجیب نیست؛ چون وضعیت وارونگی در جهان وجود دارد؛ یعنی جای دزد و پلیس عوض می‌شود که بر اساس معیارهای قدرت‌های بزرگ صورت می‌گیرد. 🔸اما عجیب این است که جمهوری اسلامی ایران هنوز یک سامانۀ مقتدر فکری و عملی در قبال دنیا در زمینۀ حقوق بشر ندارد. منظور من از سامانه یعنی یک بستۀ همه‌جانبه در راستای شناسایی و اجرای حقوق بشر در حوزۀ تقنین و اجراست. البته دولت در خاک‌ریز اول سیاست خارجی ماست و بعد از آن باید مجلس شورای اسلامی و قوۀ قضاییه پایِ کار بیایند. 🔹برای برخورد صحیح و اقدام مناسب در ابتدا باید اقتدار ملی خود را در حوزۀ دفاعی و امنیتی افزایش دهیم که توقیف کشتی انگلیسی یا سقوط پهپاد آمریکایی و دستگیری جاسوسان آمریکایی نمونه‌هایی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است. 🔸اصلاحات در نظام حقوقی داخلی ضروری است. ما باید فعال عمل کنیم. باید تهاجمی عمل کنیم. نباید منفعل باشیم و تدافعی عمل کنیم. پیشنهاد من هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه در این زمینه با راهبری سه قوه در ستاد حقوق بشر است و از طرف دیگر از ظرفیت‌های مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز بهره ببریم./ رویش اندیشه 🆔 @ijtihad
💢هشداری به مسئولان حوزوی در آستانه جشنواره فیلم فجر ✔️حجت‌الاسلام علی نهاوندی، استاد حوزه و مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔹یکی از دلایل کاهش محبویت روحانیت در جامعه، تخریب چهره و جایگاه ایشان توسط سینمای سکولار روشنفکری از یکسو و سینمای جبهه انقلاب که پولشان از نهادهای حاکمیتی مانند سازمان هنری، اوج و... تامین می‌شود. 🔹با تحلیل فیلم‌هایی همچون مارمولک، دینامیت، طلاومس، پارادایس، مصلحت، منصور، روز بلوا، خروج، لباس شخصی، زیرنورماه، دیدن این فیلم جرم است، خیلی دور خیلی نزدیک، فرشته‌ها با هم می‌آیند و... خط تخریب روحانیت به عنوان ضد قهرمان و نماینده حاکمیت و گاهی قهرمان با کاراکتر ساده لوح، اهل زدوبند، دنیا طلب، دچارآلودگی، شریک جرم، سرمایه دار و کارپرداز تجاری، ماله کشان سیاسی، بداخلاق و عبوس و .. مطرح می‌گردند. 🔹انتخاب بازیگران کمدین، لهجه‌های خاص و کاراکترهای متفاوت در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی امر تصادفی و اتفاقی نیست. 🔸به نظر می‌رسد این خط تخریب نرم، هشداری است که در آستانه جشنواره فیلم فجر باید مسئولان حوزوی و نهادهای انقلابی آن را جدی بگیرند. 🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبر انقلاب دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند 🔹دکتر علیرضا مرندی، پزشک ویژه رهبر انقلاب ضمن دعوت از مردم برای دریافت دُز‌های واکسن کرونا، از دریافت دُز سوم واکسن کرونا توسط رهبر معظم انقلاب خبر داد. 🔹رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری سه نوبت واکسن‌شان را زدند، واکسن ایرانی هم زدند، برکت هم زدند، ما هم باید همین‌کار را بکنیم، آن‌هایی که واکسن نزدند عجله کنند. 🆔 @ijtihad
💢 مظلومیت علمی امام خمینی (قدس سره) ✔️مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی: 🔻شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبه‌ی علمی ایشان مشخص نشده است. به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و ذکاوت، فرد ممتاز و بی‌نظیری بود، نمی‌خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده‌ایم. خود من ۲۶ سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می‌کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می‌کنم می‌بینم که فاصله‌ی زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی‌کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می‌پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری‌های امام نبود و فقط در جنبه‌ی علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفاده‌ی زیادی می‌توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت. مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه‌هایی که درس ایشان را ندیده‌اند و کتاب‌های ایشان را درست مطالعه نکرده‌اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبه‌ی جوان نصیحت می‌کنم که از کتاب‌های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی‌شود. 🌐کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی/ مصاحبه‌های علمی، ج ۱۰، ص ۹ 🆔 @ijtihad
4_6044311671843851129.pdf
1.31M
🔺چرا در سال ۱۳۵۷ به رهبری امام‌خمینی اقبال شد؟ 👤در‌گفت‌وگوبا: شمس‌الله مریجی؛ عبدالوهاب فراتی؛ سیدمحمد معصومی ✍️آیا حوزه علمیه با نهضتِ امام خمینی همراه بود؟ نوشتاری از عبدالرحیم اباذری 📖در شماره ۴۸۷ هفته‌نامه حریم‌امام بخوانید 🆔 @ijtihad
💢کارگاه حضوری «مدرسه حدیث» 👤با حضور اساتید برجسته دانشگاه قرآن و حدیث 📌 ظرفیت کارگاه: محدود (۳۵نفر) 📆مهلت پیش ثبت نام: ۲۷ بهمن ماه 🔹محل برگزاری: شعبه تهران ⚜️طول دوره: ۴ هفته متوالی روزهای پنج شنبه و جمعه 👈 ثبت نام و جزئیات: https://b2n.ir/h55872 🆔 @ijtihad
🔔تأثیر فقه مقارن در فهم روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🔹دومین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با فقه مقارن 🎙با حضور استاد محمدحسن ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۰ بهمن، ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ به صورت آنلاین 📎 لینک آنلاین: https://bbb01.dte.ir/b/knf-10c-hck-c5m 🆔 @ijtihad
🔔کارکردهای هوش مصنوعی در تعیین عناوین معیار در پژوهش‌های رجالی 🎙ارائه دهندگان: 👤حجت‌الاسلام مرتضی اسدی 👤سید محمد شجاع الدینی 👤علیرضا نعمت اللهی 🎙ناقدان: 👤حجت‌الاسلام دکتر محمدکاظم رحمان ستایش 👤حجت‌الاسلام علی اعلائی بنابی 📅زمان: چهارشنبه، 20 بهمن 1400، ساعت 10 صبح 🏢مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، مرکز نور 🆔 @ijtihad
🕌 حوزه علمیه خراسان طلبه می‌پذیرد 📆آغاز ثبت نام ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ⏳مهلت ثبت نام ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ ☎️ تلفن راهنما : ۰۵۱۳۲۰۰۸۲۰۰ 🌐 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی http://hozehkh.com مراجعه فرمایید. 🆔 @ijtihad
🔔نشست‌هایی پیرامون «نظام مسائل و چالش‌های فقه حکمرانی» 👤اساتید دوره: محسن اراکی، عبدالحسین خسروپناه، محمد حاج ابوالقاسم، محمدحسین ملک‌زاده، سید صمصام‌الدین قوامی، نقی‌پورفرد ✔️ ویژه دانشجویان دکتری و طلاب سطح چهار ‌ ⏰ زمان برگزاری: پنجشنبه‌های هر هفته 👇جهت ثبت نام به کاربری های زیر پیام دهید: ایتا: @feghahat_110 بله: @m_hossein313‌ 🆔 @ijtihad
اجتهاد
♨️ محقق داماد، مختاری، ثبوت و جعفریان در نشست «صدسالگی حوزه قم» چه گفتند؟ ✔️نشست «صدسالگی حوزه قم و
💢آنچه محقق داماد نگفت؟ ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔻اخیراً جناب محقق داماد در نشستی، پیرامون دیدگاه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری(رضوان الله علیه) مبنی بر «ضرورت عدم ورود طلاب در صحنه سیاست» سخنانی گفتند. ظاهر بیان ایشان این است که این ضرورت، برخاسته از اندیشه سیاسی شیخ مؤسس بود که اعتقاد داشت، ورود در سیاست، ملازم با بدنامی حوزه علمیه است. اگر چنین امری هم صحت داشته باشد، اما بخش مهمی از حیات سیاسی شیخ، در کلام ایشان مغفول مانده و نقل نشده است. 🔹بواقع، آنچه که شیخ رحمةالله علیه، انجام داد یک رفتار سیاسی برای حفظ کیان حوزه علمیه بوده، تا از درون آن، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پرورش یابد. برای دریافت تصویری روشن از زمانه شیخ به این گزارش تاریخی توجه کنید: 🔸رفتارتان را عوض کنید و گرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم! «در ماجرای کشف حجاب هم که آیت‌ﷲ حائری تلگرافی به رضاشاه فرستاده بود، با پاسخ تند و نابخردانهٔ حاکم پهلوی مواجه شد. آیت‌ﷲ حائری در تیر ماه ۱۳۱۴ این‌گونه به شاه نوشت: «مشهور خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت علیّه را منظور داشته و اهمّ مقاصد می‌دانسته، فعلاً هم به همین منظور نظر عرضه می‌دارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری(ع) است، موجب نگرانی داعی و عموم مسلمین است، البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهده‌دار نوامیس اسلامیه هستید، حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید، عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف و عموم ملت شیعه بشود». گفته می‌شود رضا شاه به شدت با این گفتار حاج شیخ برخورد کرد و شخصاً به قم رفت و در منزل آیت‌ﷲ حاضر شد و این‌گونه با وی سخن گفت: رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان می‌کنم. کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمی‌شود‏.» (مجله یاد، به نقل از شیخ حیدر علی محقق، ص ۱۰۶) 🔹آقای داماد نگفت که: شیخ در تنگنایی صعب و دشوار، حفظ حوزه علمیه در برابر حکومت بی دین و قلدر رضاخانی را مقدم بر ورود مستقیم در امر سیاست می‌دانست. و این، اضطرار شیخ بود نه اختیار او. آیا ما در دوران کنونی، مضطر به تشکیل حکومت اسلامی برای حفظ اساس اسلام نیستیم؟ 🆔 @ijtihad
💢اجازات عام در حدیث امامیه؛ کارکرد، گستره و ارتباط با تبدیل اسناد ✍️ مصطفی بارگاهی 🔻اقسام تحمل حدیث، کیفیت و شیوه‌ی استفاده از آن‌ها از دیرباز مورد بحث عالمان حدیث در فریقین بوده است. یکی از اقسام تحمل حدیث، اجازه است. با توجه به انتقال کتبی احادیث شیعه از قرن دوم (زمان صدور بیشتر این احادیث)، اجازه در آن جایگاهی بسیار مهم دارد. اجازه در صورتی که با سماع، قرائت، یا مناوله همراه نمی‌بود می‌توانست راه را برای انتساب نادرست یک کتاب به صاحب اجازه باز کند. هم‌چنین ممکن بود نسخه‌ی ناصواب یا مغلوطی از کتاب صاحب اجازه به دست شاگرد بیافتد. از سوی دیگر اگر اجازه تنها با مناوله (نه سماع یا قرائت) همراه می‌بود چه بسا اشتباهات فراوانی در تشخیص الفاظ متن حدیث یا راویان سند آن رقم زده و در نتیجه، موجب فزونی تصحیفات می‌شد. این اشتباهات در قرن دوم و سوم که خط کوفی، دارای مشکلاتی (از جمله: نقصان نقطه‌گذاری یا نوشته نشدن الف وسط کلمه) بود برای کسانی که کتاب‌ها را با وجاده نقل می‌کردند بیشتر رخ داده است. در این میان، اجازات عام نیز که در آن نام کتاب‌ها (یا خصوصیات احادیث) ذکر نمی‌شد ممکن بود سبب انتساب کتاب‌هایی به صاحب اجازه شود که از اساس برای انتساب به او جعل شده بود. هم‌چنین وجود چنین اجازاتی می‌توانست موجب تبدیل سند شود؛ به این معنی که شخص در هنگام نقل حدیث از یک کتاب، با توجه به اجازه عامی که از یکی از شاگردان (باواسطه یا بی‌واسطه‌ی) رجال سند آن حدیث داشت، می‌توانست سندی دیگر به جای سند موجود قرار دهد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که راویان سند جدید، لزوماً این احادیث را سماع یا قرائت نکرده و شاید حتی از وجود آن احادیث خبر نداشتند. این مبنا لاجرم در طبقات بعد، موجب مشکلاتی در تشخیص راویان اصلی آن حدیث و در نتیجه تشخیص منبع اصلی آن می‌شد. از این روی، بررسی قدمت اجازه (خصوصا اجازات عام که با مناوله همراه نبوده) در تاریخ حدیث شیعه اهمیت فراوانی دارد. در صورت اثبات وجود چنین اجازاتی در قرن‌های دوم تا پنجم (زمان تألیف مهم‌ترین جوامع حدیثی موجود و منابع آن‌ها)، بررسی اسانید و تشخیص مصادر اخبار حتی در آن دوره نیز دشوار می‌شد، ولی بیش از آن در زمان حال -که دسترسی مستقیم به مصادر این کتاب‌ها مقدور نیست- این امر مشکل‌زا است. در صورت احراز وجود چنین مبنایی در میان قدما، برای ارزیابی سند احادیث باید معیارهای جدیدی متناسب با این رویداد یافت. هم‌چنین در صورت انکار وجود یا شیوع چنین اجازاتی در این قرون، باید برای مواردی که ظاهر آن با تبدیل سند سازگار است، تبیینی نو و البته با شواهد کافی ارائه داد. 🆔 @ijtihad
💢اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می‌شود حجة الله! ✔️آیت‌الله عبدالله جوادی آملی: 🔹آن روز كه انقلاب به ثمر رسید سخن از مدیریت علمی و فقهی بود. آنها كه جرأت نمی‌كردند نسبت به امام (رضوان الله علیه) درباره ولایت فقیه و ولایت امام و اینها سخنی بگویند، گفتند كشور مدیریت لازم دارد، مدیریت هم علمی است فقهی نیست، فقه مربوط به احكام است مدیریت مربوط به علم است، فقه را حوزه بگوید مدیریت را دانشگاه، كشور را ما باید اداره كنیم. اگر مدیریت، فقهی نبود، آن والی هم نمی‌تواند به فقاهت اكتفا كند [لذا] سخن از ولایت فقیه هم زیرش آب بسته می‌‌شد؛ منتها آن را جرأت نمی‌كردند بگویند! 🔹آن روز هم همین جواب گفته می‌شد كه فقه تنها علوم نقلی نیست؛ اگر ما حجتی داشتیم كه فرمان خدا را كشف بكند این فقه است؛ اگر با دلیل نقلی مثل ظاهر آیه مثل ظاهر روایت چیزی ثابت شد چه مسلمان چه كافر باید عمل بكند چون كفار هم مثل مسلمان ها مكلف به فروع ‌اند و اگر نكردند عذابشان در قیامت مضاعف خواهد بود و اگر چیزی را با عقل _ نه با نقل_ فهمیدیم که این مصلحت نظام اسلامی است، این مصلحت جامعه است، فلان كار برای جامعه مفسده دارد، فلان كار زیانبار است، این «حجة الله علی الخلق» است [لذا] چه مسلمان چه كافر باید به آن عمل كنند. 🔹معنای حجة الله یعنی چه؟ یعنی در محاكمه در محضر ذات اقدس الهی یوم القیامه كه ﴿فَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یرَهُ ٭ وَمَن یعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یرَهُ﴾، این شخص دولتمرد را به محاكمه می‌كشند می‌گویند تو چرا این كار را كردی؟ می‌گوید من ارزیابی كردم تشخیص دادم كه راه خودكفایی ایران اسلامی در جریان گندم یا جو یا برنج به این وضع است اقدام كردم این مقدار نتیجه گرفتم این مقدار نتیجه نگرفتم چون امكانات نبود، ذات اقدس الهی می‌گوید طوبی لك و هنیئا، این را به بهشت راهنمایی می‌ كند، دیگر نمی‌ گوید كه تو چون به فلان آیه عمل كردی برو به بهشت! دیگر نمی ‌گوید سد خاكی یا بتونی بسازیم این در آیه یا روایت آمده است! اما اگر دیگری با اینكه بر او ثابت شده است كه راه خود كفایی در تولید گندم یا برنج فلان كار است اما این كار را نكرده خب چنین كسی را آیا ذات اقدس الهی در قیامت به جهنم می ‌برد یا نه؟ این كه نمی‌تواند بگوید شما در قرآن نگفتید در روایت نگفتید! پاسخش این است که این فهمی كه من به تو دادم مثل روایت است، عقل حجة الله است، مگر می ‌شود چیزی را عقل _ نه خیال و وهم و قیاس _ بگوید آن وقت انسان بتواند به آن بی ‌اعتنایی كند؟! در داروسازی همین ‌طور است، در كشاورزی همین‌ طور است، در دامداری همین‌ طور است كه اینها امور تجربی است؛ در سیاست همین ‌طور است، در علوم جامعه ‌شناسی همین‌ طور است كه اینها علوم انسانی است. اگر عقل چیزی را به مصلحت یك نظام و ملت تشخیص داد این می‌شود حجة الله! 🖇 سوره مبارکه ابراهیم جلسه 31 سال 1384 🆔 @ijtihad
📔سبک معیشت معصومان (ع) خواندنی شد 📖کتاب «سبک معیشت معصومان(ع)» اثر یدالله مقدسی از سوی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۴۳ صفحه منتشر شد. این اثر که با استفاده از گزارش‌های فراوان متون اسلامی درباره سبک زندگی اقتصادی معصومان(ع) در ۴ فصل و ۹ گفتار فراهم آمده است و به معرفی منبع درآمد، فعالیت‌های اقتصادی و هزینه‌های معصومان(ع) می‌پردازد. 👈علاقه‌مندان جهت خرید اینترنتی کتاب «سبک معیشت معصومان(ع)» می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند. 🆔 @ijtihad
💢 رابطه امام خمینی و آیت‌الله خویی ✔️آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی: درباره رابطه آقای خویی و آقای خمینی چند مطلب نقل می‌کنم: 1️⃣ این را از حاج آقای والد شنیدم و از دیگری نشنیدم: وقتی آقای خویی قم آمد و بر آقای خمینی وارد شد، ما به عنوان اینکه مقرر درس آقای نائینی آمده است، رفتیم و از ایشان دیدن کـردیـم. اين قضیه قبل از دوره ما واقع شد. در دوره ما هم یک بار آقای خویی به قم تشریف آورد و ما ایشان را زیارت کردیم. 2️⃣ شنیدم وقتی آقای خمینی به عراق تبعید شد، وقتی به کاظمین وارد شد، به آقای خویی تلگراف یا تلفن کرد که من آمده‌ام. 3️⃣ مطلب دیگری که شنیدم و قطعى و مسلم است، اینکه در نجف وقتی آقای خویی از آقای خمینی دیدن می‌کند، چند روز بعد ایشان دوباره تصمیم می‌گیرد به دیدن ایشان برود. برخی نجفی‌ها به آقای خویی اعتراض می‌کنند که شما با این کار نجف را تضعیف می‌کنید. دفعه قبل دیدن کردید و دیدار مجدد لزومی ندارد. آقای خویی ترتیب اثر نمی‌دهد و دفعات متعدد به دیدن آقای خمینی می‌رود. 4⃣ وقتی مرحوم آقا مصطفی از دنیا رفت، نماز ایشان را آقای خویی خواند. 5⃣ یک وقت آقای خوبی به مرحوم آقای آسید احمد فهری عبایی می‌دهد که به آقای خمینی هدیه بدهد. وقتی آقای فهری عبا را به آقای خمینی تقدیم می‌کند، آقای خمینی می‌فرماید: خیلی خوش وقت مکه شما رابطه‌ات را با ایشان حفظ کرده‌اید. و از این جهت آقای خمینی قدردانی می‌کند. همچنین می‌فرماید: اگر فرستنده آقای خویی نبود، من همین عبا را به شما هدیه می‌کردم ولی چون ایشان هدیه داده است، من این را برای خودم نگه می‌دارم. سپس داخل می‌رود یا دستور می‌دهد که از داخل عبایی بیاورند و آن عبا را به آقای فهری اهدا می‌کند. 6️⃣ به نظرم از حسین آقا - فرزند مرحوم آقا مصطفی - شنیدم: اوائلی که آقای خمینی در نجف بود، منزل ایشان خیلی گرم بود و گرما ایشان را خیلی اذیت می‌کرد. آقای خویی تا وارد منزل آقای خمینی شد، نگاهی به اطراف منزل کرد و یک دستور معماری داد که مثلا فلان جای منزل را خراب و در سرداب فلان تغییر را ایجاد کنید تا مشکل گرمای هوای منزل حل شود. آن‌ها هم طبق دستور آقای خویی عمل کردند و مشکل گرما حل شد. آقای خویی در معماری مسلط بود. 7️⃣ از افراد متعددی این قضیه را شنیدم: کسی (که نامش را ذکر نمی‌کنم) نزد آقای خمینی آمد و از آقای حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز شکایت و تعبیر کرد که :«او مروج خویی است»! آقای خمینی از این حرف خیلی بدش آمد و به آن شخص تند شد که چرا از ایشان بی ادبانه تعبیر کردید؟ سپس فرمود: «ایشان آيةالله خویی و از اعاظم است». 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج ۳ ص ۶۷۲ 🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 من هم تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را انجام دادم، توصیه می‌کنم مردم هم حرف پزشکان و متخصصین را گوش کنند 🔻 رهبر انقلاب در ابتدای دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: من مقیدم به شیوه‌نامه‌هایی که پزشکان اعلام می‌کنند. بنده تقید دارم، یعنی وظیفه می‌دانم برای خودم که آنها را عمل کنم و عمل می‌کنم. اصرار روی ماسک دارم و این نوبت سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم. 🔺 توصیه می‌کنم به مردم عزیزمان که به حرف متخصصین و صاحب‌نظران این رشته توجه کنند و گوش کنند. آنچه که آنها صلاح می‌دانند و لازم می‌دانند انجام بدهند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ 🆔 @ijtihad
💢اجتهاد باید بر اساس واقعیت‌‌های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد/ لزوم پرهیز از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز ✔️رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به سخنان خود پیرامون لزوم تزریق واکسن کرونا، گفت: ما در مواردی که نظری می‌‌دهیم، در چارچوب استنباط و لحاظ همه ادله و جوانب فقهی و استنباطی است؛ چرا که اجتهاد باید بر اساس واقعیت‌‌های علمی روز و کارشناسی متخصصان صورت گیرد. به فضلای محترم نیز توصیه می‌‌کنیم بیشتر دقت فرمایند و از اتهام پراکنی و نسبتِ ناروایِ شیفتگی به طب روز و یا مسائلی از این دست، خودداری فرمایند. 👈 پاسخ استاد فاضل لنکرانی را به سؤالاتی پیرامون تزریق واکسن بخوانید: https://b2n.ir/h34962 🆔 @ijtihad
🔔تحلیل و بررسی نقش روحانیت در جمهوری اسلامی ✔️ دیدگاه امام خمینی در مورد ورود روحانیت در عرصه حکومت و سیاست چه بود؟ ✔️ روحانیون علی رغم نداشتن تخصص در اقتصاد و سیاست، چطور متصدی امور حکومتی شدند؟ ✔️ ماندگاری جمهوری اسلامی در صورت نبود روحانیت ممکن بود؟ 👤در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی «پاسخ»، با حضور حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⏰ زمان: چهارشنبه، ۲۰ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۱۹ 📺 پخش با اینترنت رایگان در pasokh.tv 🆔 @ijtihad
💢 فقه اجتماعی، تبیین و استخراج یک نگاه جدید نسبت به احکام شرع است 🔸حجت‌الاسلام ارسطا ضمن تاکید بر اینکه فقه اجتماعی نوعی رویکرد و نگرش فقهی نسبت به مسائل اجتماعی است، گفت: آنچه به عنوان فقه اجتماعی تبیین می‌کنم تاسیس یک نگاه جدید نیست بلکه تبیین و استخراج یک نگاه جدید است. 🔸این استاد حوزه علمیه ادامه داد: بنده می‌گویم چنین نگاهی به احکام شرعی داشته باشیم، بلکه معتقدم روایات ما مشحون از چنین نگاهی به مسائل احکام شرعی است. فقه اجتماعی رویکردی است که موسس آن خداوند و پیامبر و ائمه هستند ولی متاسفانه ما در استنباطات خودمان توجه جدی به این رویکرد نداشتیم. 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، افزود: فقه اجتماعی اصطلاحی غیر از فقه الاجتماع است، رویکردی نو به مسائل فقهی است که در فهم تمامی فقه‌های مضافی که مربوط به اداره جامعه می‌شوند تاثیر کلان دارد و اگر به چنین رویکردی نسبت به مسائل فقهی توجه نگردد، در تحلیل فقه‌های مضاف مزبور ناتوان خواهیم بود. 👈گزارش کرسی علمی ترویجی «فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی» + نقد: https://b2n.ir/h49049 🆔 @ijtihad
📚کتاب «فلسفه فقه اجتماع» تالیف استاد عبدالحسین خسروپناه به تحقیق حجت‌الاسلام مجید رجبی روانه بازار نشر شده است. خواننده با مطالعه این اثر به نگاه جامع و نگرش کارآمدی از فقه دست می‌یابد. 👈 معرفی + خرید: https://b2n.ir/x94714 🆔 @ijtihad
💢علم‌الهدی: نظریه مقاومت عامه، مستندات قرآنی و روایی دارد/ کعبی: نظریه جهاد تمدنی، مفهوم توسعه یافته جهاد است ✔️نشست تخصصی «نسبت فقه و مقاومت اسلامی»؛ بررسی دروس خارج حوزه‌های علمیه و نسبت آن با مسائل جبهه مقاومت؛ به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان و با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان و استاد عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج فقه حوزه علمیه قم برگزار شد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/s80860 🆔 @ijtihad
💢روایتی از شخصیت و مجاهدت‌های علمی آیت‌الله موسوی نژاد ✔️یکی از مدارس موفق شهر مشهد که توانسته طلاب موفقی به جامعه علمی این شهر و کشور تقدیم کند، مدرسه علمیه آیت‌الله سید محمد موسوی نژاد است. این عالم گرانقدر، متولد دهم دی سال ۱۳۱۰ خورشیدی، در خانواده‌ای مذهبی در منطقه ابرده از ییلاقات مشهد به دنیا آمد و پس از حضور در مکتب خانه، به راهنمایی دایی بزرگوارش آیت‌الله شمس خراسانی، دروس طلبگی را در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد. ایشان پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول در محضر بزرگانی، چون شیخ‌هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس بزرگان آن حوزه مانند آیات عظام خوئی و شاهرودی، حکیم، امام خمینی (ره) و … شرکت کرد، اما به سبب ضعف شدید بینایی به توصیه و تأکید استادان و دوستانش به مشهد مقدس بازگشت. موسوی نژاد در سال ۱۳۴۹ به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجوادآقا تهرانی مدرسه علمیه‌ای برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاقی متفاوت، منحصر و تحول گرایانه تأسیس کرد و طلاب فاضل و برجسته‌ای با مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعد‌ها به نام ایشان شهرت یافت، مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذراند ه و به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کرده اند. به مناسبت ششمین سالگرد عروج ملکوتی این عالم بزرگ برآنیم تا به بررسی شخصیت و مجاهدت‌های آیت‌الله موسوی نژاد از آینه برخی بزرگان، دوستان و شاگردان او بپردازیم. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/r96205 🆔 @ijtihad
💢 آمادگی حوزه برای ارائه مدل مطلوب اصلاح نظام بانکی/ طرح حوزه سایه به سایه طرح مجلس ✔️حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹حوزه حاضر است یک مدل مطلوبی را برای اصلاح تمام نظام بانکی ارائه دهد. راهکار اساسی هم این است که خود مجلس حمایت کند و سازوکاری را درنظر بگیرد و ما هم طبق این سازوکار مدل مطلوبی را برای بانک مرکزی و عملیات بانکیِ بانک‌های خصوصی، مؤسسات اعتباری، بانک‌های متعلق به ارگان‌ها، بانک‌های دولتی و مؤسسات قرض‌الحسنه ارائه دهیم. ما معتقدیم بدون در نظر گرفتن تمام بخش‌های نظام پولی و مالی اصلاح ساختار بانک مرکزی خطاست. 🔹امروزه بانک‌های ما در حوزه بورس و بیمه فعال هستند و حتی برعکس شاهد این هستیم که بیمه‌ها و بورس هم در حوزه‌های بانکی فعالیت دارند. قسمت عمده فعالیت اینها برضد اقتصاد کشور است. یکی از انتقاداتی که به دولت آقای رئیسی داریم این است که چرا تا به امروز گامی برای تحول در نظام بانکی برنداشته است. 🔹با تأکید آیت‌الله اعرافی برخی دوستان مانند آقایان یوسفی، میرمعزی، رجایی‌نیا و خود بنده موظف شدیم سایه به سایه طرح مجلس در بهینه دوم یا همان تصویب جزئیات گام برداریم و در این راستا طرحی تدوین شده که ان‌شاءالله تا چند روز دیگر هم نهایی خواهد شد. 🔹ما هرچقدر تلاش کردیم طرح مجلس را مثبت ارزیابی کنیم، واقعاً امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل و از باب ناچاری سایه به سایه طرح مجلس، خودمان پیش‌نویس طرحی را آماده کرده‌ایم. 👈 اطلاعات بشتر: https://b2n.ir/p29447 🆔 @ijtihad
💢ملاحظه‌ای در باب دیدگاه استاد احمدی شاهرودی پیرامون حجیت سیره عقلاء ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان 🔻استاد احمدی شاهرودی، بررسی «حجیت سیره» را به «حجیت تقریر» بازگشت می‌دهند و این، روش منطقی حل مسئله است که سایر اصولیین نیز همینگونه عمل می‌کنند و ادله‌ای را مبنی بر لزوم موضع گیری امام(سلام الله علیه) در برابر خلاف شرع اقامه می‌کنند. ایشان با وجود «انکار حجیت تقریر» و رد دو وجه از وجوه مطرح شده در کتب اصولی، سیره عقلاء در باب ظواهر را حجت دانسته و آن را معتبر می‌دانند. به نظر ایشان، اگر ظواهر معتبر نباشد، «نقض شریعت» شده و باب هدایت منسد می‌شود، زیرا طریق جایگزینی نیز از طرف شارع معرفی نشده است، پس باید به ظواهر کلام او اخذ کرد. با این وصف، استاد احمدی، حجیت تقریر را نیز پذیرفته است و این هم بدان معناست که، ایشان قبول دارد که امام در برابر عمل عقلاء به ظواهر، موضع گیری دارد و آن را خلاف شرع ندانسته و ردع نکرده است. در حالیکه، ایشان جازمانه بیان می‌کردند: هیچ دلیلی بر لزوم موضع گیری از ناحیه امام وجود ندارد. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/q87224 🆔 @ijtihad
⚡️حوزه گذشته در عرصه «مجتهد پروری» موفق‌تر بود ⚡️توجه حوزه امروز به مسایل جدید فقهی بیشتر از گذشته است ⚡️فضای رسمی حوزه با «آزادی بیان حقیقی» فاصله دارد ⚡️برخی با تفسیر‌های مضیق از حوزه انقلابی، «غیریت سازی»‌ می‌کنند ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی: 🔹حوزه‌ی اکنون که صد سال از تأسیس آن‌ می‌گذرد، حوزه‌ای است که به لحاظ کمی بسیار گسترش پیدا کرده و کار ویژه‌های بسیار متکثری یافته است و همین امر سبب شده تا خروجی‌های امروز در مقایسه با خروجی‌های محدود گذشته در مواردی ناموفق باشند. 🔹در گذشته حوزه در عرصه مجتهد پروری و فقیه پروری موفق‌تر بود به این دلیل که در این چند کار ویژه، منزوی تر، درون ریزتر و ممحض تر از امروز بود. از این جهت اگر امروز را با گذشته مقایسه کنیم،‌ نمی‌توانیم صحبت از کمال یافتگی یا بلوغ بیشتر کنیم. 🔹روا نیست که بگوییم حوزه امروز، فقهایی به مراتب قوی تر از فقهای قبل از انقلاب تولید‌ می‌کند؛ اما از جهت تنوع شاخه‌های فقهی و تخصص گرایی در زمینه فقه و گشوده شدن فضای حوزه‌های دانشی و تلاش در جهت اینکه با مسایل روز و مستحدثه فقهی بیشتری درگیر شوند، حق مطلب این است که عطف توجه حوزه‌ی امروز نسبت به گذشته به مسایل مستحدثه و مسایل جدید فقهی بیشتر از گذشته است. 🔸در مساله آزاد اندیشی و تضارب آراء در حوزه به نظرم باید دو فضا را از یکدیگر تفکیک کنیم. اول، فضای غیر رسمی مثل فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی یا سایر فضاهایی که امروز به مدد رشد تکنولوژی ایجاد شده است؛ این فضا نسبت به گذشته بازتر شده است، افراد با نظرات و نگرش‌های مختلف عضو گروه‌های اجتماعی‌ می‌شوند و با یکدیگر تضارب آراء دارند؛ تندترین اظهارنظرها نسبت به حاکمیت، سیاست، حوزه و روحانیت و دولتمردان در این فضای غیر رسمی را شاهدیم. 🔸دوم، فضای مکان‌ها و تریبون‌های رسمی حوزه است که باید در این فضاها قضاوت کنیم آزاد اندیشی، تضارب آراء و نو اندیشی در چه وضعیتی هستند. معتقدم فضای رسمی حوزه، نسبت به گذشته تنگ تر شده و با آزادی بیان به معنای واقعی کلمه فاصله داریم. این فضا چنان بسته است که اگر یک نهادی در یک جلسه بسیار خصوصی و تخصصی چندین استاد را دعوت کند و یکی از کسانی که دعوت شده، مورد پسند عده‌ای نباشد، فشارها به آن مرکز بسیار‌ می‌شود. ممکن است کسانی که این فشارها و هجمه‌ها را وارد‌ می‌کنند قلیل باشند، اما صدای بلندی دارند. 🔸در حقیقت گروه‌های فشاری هستند که با تنگ نظری و تصورات محدودی که دارند، نهادها را تحت فشار قرار‌ می‌دهند و به نوعی یک خودسانسوری در این نهادها ایجاد کردند به گونه‌ای که به خودشان اجازه‌ نمی‌دهند، در نشست‌ها و بحث‌های تخصصی از طیف وسیع تر صاحب نظران دعوت کنند. در حقیقت نگاه‌های سیاسی بر نگاه‌های فکری سایه‌ می‌اندازد و محدودیت‌ها را مضاعف‌ می‌کند. 👈 متن کامل گفتگو با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را بخوانید: https://b2n.ir/b69884 🆔 @ijtihad