eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
739 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دو هشدار شهید آیت‌الله مطهری درباره حفظ انقلاب اسلامی دو ماه پس از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت 🆔 @ijtihad
💢گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی ✍️حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری ✂️تجربۀ تاریخی به ما می‌‌گوید که «فقه» به عنوان دانشی اجتماعی-سیاسی و «فهم اجتهادی»، به عنوان فهمی روزآمد و عقلی، از شتاب توفندۀ دوران جدید، کناره نگرفته است، به طور طبیعی درگیر مسائل نوشونده خواهد شد و با دنیای امروز، به مفاهمه و گفتگو خواهد پرداخت، مهم آن است که در فرایندی دقیق و علمی، آن مراوده، علمی، منطقی و سنجیده باشد. تشکیل نظام جمهوری اسلامی، زمینه‌های علمی ـ عملی برای سنجش و ارزیابی فقه سیاسی را بیش از هر زمان دیگر به وجود آورد و موجب گردید تا دیدگاه‌‌های تقلیل گرا و فردمحور در فقه سیاسی شیعه، نفی گردد، رویکرد اجتماعی نسبت به اجتهاد و برداشت حکم از منابع تشریع اسلامی تقویت شود، رهیافتی نو در معنا شناختی و روش شناسی دستگاه اجتهاد شکل گیرد و تلاش برای تحلیل و ارزیابی نظام‌مند و نظام‌وار از حقوق و فقه سیاسی شیعی به وجود آید. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w29121 🆔 @ijtihad
💢بررسی کنش متفاوت امام خمینی و آیت‌الله مؤسس ✔️حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی از فقیهان بزرگ و مراجع تقلید معاصر شیعه بود. ایشان علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان بزرگی همچون امام خمینی، آثار علمی گران‌قدری نیز از خود به یادگار گذاشت. آیت‌الله حائری نقش مهمی در نهادمند کردن تشیع در روزگار اختناق رضاشاهی داشت. با توجه به اینکه در تاریخ حوزه، آیت‌الله حائری شخصیت بزرگی است این نوشتار به دیدگاه امام خمینی درباره مواضع و فعالیت‌های آیت‌الله حائری در دوره استبداد رضاشاهی اختصاص یافته است. ✂️در بررسی مواضع و دیدگاه امام خمینی نسبت به استاد خودش آیت‌الله حائری سه مسئله محوری شایسته بحث و بحث است: نخست اینکه مواضع دینی استاد و شاگرد اشتراکات زیادی با هم دارد و امام پایداری آیت‌الله حائری در حفظ دین را بسیار مهم می‌دانستند. دومین مسئله این است که در بُعد سیاسی تا حد زیادی مواضع امام خمینی به مواضع آیت‌الله حائری نزدیک است. تفاوت در ایستادن در مقابل نظام از جانب امام خمینی و همراهی نکردن با نظام از جانب آیت‌الله حائری را باید در زمینه تاریخی متفاوت بررسی کرد. همان‌طور که در متن آمده است، آیت‌الله حائری به دلیل استحکام نیافتن پایه‌های حوزه علمیه، جنگ با حکومت را با از بین رفتنِ بنیان حوزه برابر می‌دانستند. مسئله سوم و مهم‌ترین مسئله این است که بینش سیاسی امام با آیت‌الله حائری تفاوتی نداشت و هر دو با نظام استبدادی مخالف بودند. 👈دیدگاه امام خمینی درباره مواضع و فعالیت‌های آیت‌الله عبدالکریم حائری: https://b2n.ir/t32506 🆔 @ijtihad
💢امام خمینی و پرهیز از مدح خود ✔️آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی🔻 🔹خیلی‌ها همواره دلشان می‌خواهد دیگران آن‌ها را مدح کنند یا خودشان خود را ستایش می‌کنند و برای‌شان خیلی دشوار است فضیلتی از دیگران را بپذیرند. این شایع است، حتی در میان معارف هم که نمی‌خواهم نام ببرم، این قضیه شایع است. 🔸یکی از امتیازات آقای خمینی که معمولا ذكر نمی‌شود، ولی مهم است این است که اگر کسی را خوب می‌دانست، خیلی راحت از او تعریف می‌کرد و در این باب مانع نفسانی نداشت تا نتواند از دیگری تمجید کند، ولی هیچ وقت از خودش تمجید نمی‌کرد. حتی این نکته را در این حد من در آقای طباطبایی با علوّ مقام، نديدم. 🔹يک بار آقای طباطبایی آقای مطهری را معرفی می‌کرد و گفت: «ایشان، بعضی از مسائل فلسفی برایش حل نشده بود و وقتی پیش من آمد، حل شد». چنین کلماتی هیچ وقت در قاموس گفتار آقای خمینی پیدا نمی‌شد. البته آقای طباطبایی از نوادر بود، مع ذلك در اين جهت آقای خمینی امتیاز خاصی داشت. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۶۴۲ 🆔 @ijtihad
💢 آیت‌الله میلانی در دوران نهضت، گاه رساله امام را هدیه می‌داد! ✔️زنده‌یاد آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی: 🔻حضرت آیت‌الله میلانی از جریاناتی که در مسیر نهضت امام حرکت می‌کرد، پشتیبانی می‌کرد، از جمله از هیئت‌های مؤتلفه اسلامی، که به توصیه حضرت امام تشکیل شد و پس از تبعید حضرت امام، اکثرا به آیت‌الله میلانی مراجعه می‌کردند. در رأس این تشکیلات هم، شهید مطهری و شهید بهشتی بودند، که در واقع نقش رابط بین مؤتلفه و حضرت امام را به عهده داشتند. 🔻آیت‌الله میلانی، حتی گاهی رساله حضرت امام را به عنوان عیدی هدیه می‌دادند، که در تاریخ مرجعیت بی‌سابقه بود، مرجعی که حتما خود را اعلم می‌دانست، به دلیل مصالح اسلام، رساله مرجع دیگری را هدیه بدهد! 🆔 @ijtihad
💢حاشیه فقهی بر یک مطالبه ریشه‌دار در فقه! ⚡️«جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی ✍️هادی عجمی 🔻مقام معظم رهبری، در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: “مطلبی که من بیشتر می‌خواهم روی آن تکیه بکنم و توجّه شما و دیگرانی که این صحبت را می‌شنوند جلب کنم، «جهاد تبیین» است که من این را مکرّر تکرار کرده‌ام. «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند[باید اقدام کند]؛ و حالا عرض خواهم کرد که مسئولین در این زمینه بیشتر موظّفند”. سخن این است که آیا این سخن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فقط این است که تبیین واجب است؛ یا در فقه نیز از آن سخن گفته‌اند. ادله این مسئله در فقه چیست؟ آیا پس از انقلاب این ادبیات در فقه آمده یا این فریضه در فقه شیعه ریشه دارد؟ 👈در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z30348 🆔 @ijtihad
🔔 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده؛ برنامه پنل کارگزوه شهر اسلامی -ایرانی ✔️ ارائه استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: «حکمرانی شهر اسلامی ایرانی» ✔️ارائه استاد عبدالحمید نقره کار با موضوع: «شهرسازی اسلامی مبتنی بر برنامه‌ریزی ملی» ✔️گفتگوی علمی با موضوع «بلند مرتبه سازی و نسبت آن با کیفیات معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی» بین آقایان محمدرضا بمانیان، حمیدرضا صارمی، محمد منان رئیسی ✔️همراه با ارائه مقالات و ارائه گزارش دبیر علمی کارگروه ⏰ زمان: ۲۳ بهمن ماه از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۸:۰۰ 🏢 مکان: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 📎شرکت در پیش همایش از طریق لینک: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🆔 @ijtihad
💡ایده‌گفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی 🔰نظریه «فقه پیشرفت» ارائه دهنده: حجت‌الاسلام امین عابدی‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ⏰زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن علامه طباطبائی(ره) 📱پخش آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link 🆔 @ijtihad
🔔پذیرش طلاب در رشته «فقه سیاسی» دانشگاه باقرالعلوم(ع) ✅ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون اختصاصی است و داوطلبان قبل از ثبت نام دفترچه راهنما را مطالعه نمایند 👈 https://b2n.ir/u01794 ✅ بعد از مطالعه دفترچه در سایت دانشگاه ثبت نام کنید 👈 http://azmoon.bou.ac.ir/ ✅ ثبت نام آزمون اختصاصی کارشناسی پس از 30 بهمن 1400 آغاز خواهد شد. ✅ آزمون اختصاصی در این دانشگاه صرفا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و دانشگاه در مقطع دکتری تنها از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد. 🆔 @ijtihad
4_5774113286387666205.pdf
1.89M
📑پرونده‌ی «حریم امام» در بزرگداشت مرحو‌م آیت‌الله صافی‌گلپایگانی ✍️با آثار و گفتاری از اساتید: 👤یدالله‌دوزدوزانی 👤مصطفی دوستی‌زنجانی 👤سید حسن خمینی 👤مهدی هادوی‌تهرانی 👤ابوالقاسم علیدوست 👤سیدمجتبی نورمفیدی 📑پرونده چهره‌ها؛ بزرگداشت مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی ✍️با آثار و گفتاری از اساتید: 👤رضا مختاری 👤رسول جعفریان 👤سید محمد طباطبایی 👤علی‌اکبر مهدی‌پور 🆔 @ijtihad
⚡️برخورد ما با روایات در تفسیر قرآن، محققانه باشد نه احساسی ⚡️تفسیر عیاشی بسیار خوب است، ولی سند ندارد! ⚡️ آیت‌الله شبیری می‌فرمود: تفسیر عیاشی می‌تواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی🔻 🔹اینطور نیست که با صرف دیدن یک روایت بتوان قرآن را تفسیر کرد. روایت را از جهت سندی و دلالی باید بررسی کرد و رابطه آن را با آیات دیگر مدنظر قرار داد. برخورد ما باروایات در تفسیر قرآن باید بر خورد محققانه باشد نه برخورد از روی احساسات... اینکه تمام شئونات روایات را منحصر کنیم در شأن تبیین نکاتی که قرآن در مقام بیان آن نیست، صحیح نیست. 🔸مراجعه به روایات اهل بیت (ع) باید با اسناد باشد. ما دچار دو جریان افراطی و تفریطی هستیم. بعضی در تفسیر آیات قرآن به روایات مراجعه نمی‌کنند یا حداکثر به عنوان مؤید مراجعه می‌کنند و بعضی تا یک روایت می‌بیینند با همان یک روایت شروع به تفسیر آیه می‌کنند و به بررسی سندی آن نمی‌پردازند. 🔹تفسیر عیاشی بسیار تفسیر خوبی است ولی متأسفانه سند ندارد. طبیعتا در صورتی می‌توان به عبارت‌های آن تمسک کرد که اطمنیان آور باشد. 🔸آیت‌الله شبیری زنجانی -ذیل حدیث لاضرر- می‌فرمود بعضی روایاتی که در تفسیر عیاشی وارد شده همانها در کافی وارد شده ولی متن عیاشی بهتر است و این نشان می‌دهد که ایشان به نسخ معتبرتری از منابع دسترسی داشته و از همینجا گاهی تفسیر عیاشی می‌تواند با توجه به روایت معتبری که در کافی است اعتبار پیدا کند و خصوصیات اختلافی‌‌ای که تفسیری عیاشی دارد که داعی بر کذب آن وجود ندارد معتبر باشد و حتی بر کافی مقدم شود. 🔹ایشان می‌فرمود گاهی روایات ضعیف با روایات معتبر تصحیح می‌شوند و معتبر می‌شوند و حتی روایات ضعیف، معارض روایات معتبر می‌شوند. تفسیر عیاشی می‌تواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود یا اینکه همین روایت در جای دیگری وارد شده باشد و سند آن بتواند روایت تفسیر عیاشی را معتبر کند و در اختلاف ضبط‌ها، ضبط تفسیر عیاشی را مقدم بداریم. 👈 گزارش نشست «نقش روایات در تفسیر آیات الأحکام»: https://b2n.ir/e75147 🆔 @ijtihad
etekaf1.pdf
1.03M
📚 احکام اعتکاف؛ براساس فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🆔 @ijtihad