eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
750 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حاشیه فقهی بر یک مطالبه ریشه‌دار در فقه! ⚡️«جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی ✍️هادی عجمی 🔻مقام معظم رهبری، در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: “مطلبی که من بیشتر می‌خواهم روی آن تکیه بکنم و توجّه شما و دیگرانی که این صحبت را می‌شنوند جلب کنم، «جهاد تبیین» است که من این را مکرّر تکرار کرده‌ام. «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که می‌تواند[باید اقدام کند]؛ و حالا عرض خواهم کرد که مسئولین در این زمینه بیشتر موظّفند”. سخن این است که آیا این سخن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فقط این است که تبیین واجب است؛ یا در فقه نیز از آن سخن گفته‌اند. ادله این مسئله در فقه چیست؟ آیا پس از انقلاب این ادبیات در فقه آمده یا این فریضه در فقه شیعه ریشه دارد؟ 👈در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z30348 🆔 @ijtihad
🔔 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده؛ برنامه پنل کارگزوه شهر اسلامی -ایرانی ✔️ ارائه استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: «حکمرانی شهر اسلامی ایرانی» ✔️ارائه استاد عبدالحمید نقره کار با موضوع: «شهرسازی اسلامی مبتنی بر برنامه‌ریزی ملی» ✔️گفتگوی علمی با موضوع «بلند مرتبه سازی و نسبت آن با کیفیات معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی» بین آقایان محمدرضا بمانیان، حمیدرضا صارمی، محمد منان رئیسی ✔️همراه با ارائه مقالات و ارائه گزارش دبیر علمی کارگروه ⏰ زمان: ۲۳ بهمن ماه از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۸:۰۰ 🏢 مکان: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 📎شرکت در پیش همایش از طریق لینک: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🆔 @ijtihad
💡ایده‌گفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی 🔰نظریه «فقه پیشرفت» ارائه دهنده: حجت‌الاسلام امین عابدی‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ⏰زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ 🏢 مکان: پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن علامه طباطبائی(ره) 📱پخش آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link 🆔 @ijtihad
🔔پذیرش طلاب در رشته «فقه سیاسی» دانشگاه باقرالعلوم(ع) ✅ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون اختصاصی است و داوطلبان قبل از ثبت نام دفترچه راهنما را مطالعه نمایند 👈 https://b2n.ir/u01794 ✅ بعد از مطالعه دفترچه در سایت دانشگاه ثبت نام کنید 👈 http://azmoon.bou.ac.ir/ ✅ ثبت نام آزمون اختصاصی کارشناسی پس از 30 بهمن 1400 آغاز خواهد شد. ✅ آزمون اختصاصی در این دانشگاه صرفا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و دانشگاه در مقطع دکتری تنها از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد. 🆔 @ijtihad
4_5774113286387666205.pdf
1.89M
📑پرونده‌ی «حریم امام» در بزرگداشت مرحو‌م آیت‌الله صافی‌گلپایگانی ✍️با آثار و گفتاری از اساتید: 👤یدالله‌دوزدوزانی 👤مصطفی دوستی‌زنجانی 👤سید حسن خمینی 👤مهدی هادوی‌تهرانی 👤ابوالقاسم علیدوست 👤سیدمجتبی نورمفیدی 📑پرونده چهره‌ها؛ بزرگداشت مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی ✍️با آثار و گفتاری از اساتید: 👤رضا مختاری 👤رسول جعفریان 👤سید محمد طباطبایی 👤علی‌اکبر مهدی‌پور 🆔 @ijtihad
⚡️برخورد ما با روایات در تفسیر قرآن، محققانه باشد نه احساسی ⚡️تفسیر عیاشی بسیار خوب است، ولی سند ندارد! ⚡️ آیت‌الله شبیری می‌فرمود: تفسیر عیاشی می‌تواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی🔻 🔹اینطور نیست که با صرف دیدن یک روایت بتوان قرآن را تفسیر کرد. روایت را از جهت سندی و دلالی باید بررسی کرد و رابطه آن را با آیات دیگر مدنظر قرار داد. برخورد ما باروایات در تفسیر قرآن باید بر خورد محققانه باشد نه برخورد از روی احساسات... اینکه تمام شئونات روایات را منحصر کنیم در شأن تبیین نکاتی که قرآن در مقام بیان آن نیست، صحیح نیست. 🔸مراجعه به روایات اهل بیت (ع) باید با اسناد باشد. ما دچار دو جریان افراطی و تفریطی هستیم. بعضی در تفسیر آیات قرآن به روایات مراجعه نمی‌کنند یا حداکثر به عنوان مؤید مراجعه می‌کنند و بعضی تا یک روایت می‌بیینند با همان یک روایت شروع به تفسیر آیه می‌کنند و به بررسی سندی آن نمی‌پردازند. 🔹تفسیر عیاشی بسیار تفسیر خوبی است ولی متأسفانه سند ندارد. طبیعتا در صورتی می‌توان به عبارت‌های آن تمسک کرد که اطمنیان آور باشد. 🔸آیت‌الله شبیری زنجانی -ذیل حدیث لاضرر- می‌فرمود بعضی روایاتی که در تفسیر عیاشی وارد شده همانها در کافی وارد شده ولی متن عیاشی بهتر است و این نشان می‌دهد که ایشان به نسخ معتبرتری از منابع دسترسی داشته و از همینجا گاهی تفسیر عیاشی می‌تواند با توجه به روایت معتبری که در کافی است اعتبار پیدا کند و خصوصیات اختلافی‌‌ای که تفسیری عیاشی دارد که داعی بر کذب آن وجود ندارد معتبر باشد و حتی بر کافی مقدم شود. 🔹ایشان می‌فرمود گاهی روایات ضعیف با روایات معتبر تصحیح می‌شوند و معتبر می‌شوند و حتی روایات ضعیف، معارض روایات معتبر می‌شوند. تفسیر عیاشی می‌تواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود یا اینکه همین روایت در جای دیگری وارد شده باشد و سند آن بتواند روایت تفسیر عیاشی را معتبر کند و در اختلاف ضبط‌ها، ضبط تفسیر عیاشی را مقدم بداریم. 👈 گزارش نشست «نقش روایات در تفسیر آیات الأحکام»: https://b2n.ir/e75147 🆔 @ijtihad
etekaf1.pdf
1.03M
📚 احکام اعتکاف؛ براساس فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🆔 @ijtihad
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
📚 «احکام نموداری اعتکاف» 📌بیان احکام و مسائل شرعی و فقهی اعتکاف به همراه ذکر اختلاف نظرات و فتاوی مراجع عظام تقلید شیعه 🆔 @ijtihad
🔔 درس خارج فقه سینما و رسانه‌های تعاملی 👤استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی ⏰ زمان: یکشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء 🏢مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🆔 @ijtihad
🔔 شاخص‌های مصلحت در نظام حقوقی خانواده 🎙با حضور: دکتر محمود حکمت‌نیا و حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا 📅 زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه - ساعت ۱۸:۳۰ 🔖 به شرکت کنندگان در نشست، گواهی حضور اعطا خواهد شد. 📎حضور مجازی از طریق: vc.isuw.ac.ir/ch/pardis-class18 🆔 @ijtihad
💢نگاهی به دروس خارج فقه سلامت حوزه علمیه مشهد ✔️این نوشتار به اقدامات و فعالیت‌های هیئت اندیشه‌ورز دین، سلامت و سبک زندگی در راستای برگزاری دروس خارج فقه سلامت، از برنامه‌های ارزشمند و تحولی حوزه علمیه خراسان در سال‌های اخیر می‌پردازد. 👈درباره اهتمام ویژه‌ حوزه علمیه مشهد به فقه سلامت بخوانید: https://b2n.ir/w64380 🆔 @ijtihad
💢حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین» ✍️حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی 🔻حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفت‌های چشم ‌گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواری‌ها و چالش‌هایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرموده‌اند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضه‌ای تأکید کرده‌اند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. فوریت در واکنش‌های نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانه‌های اجرایی است. جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکت‌های علمی معطل به اجازه‌های رسمی و دولتی (در آیین‌نامه‌های وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئله‌های دفعی و فوری بسیار کند می‌کند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/w47557 🆔 @ijtihad