eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
703 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 مبانی فقهی دفاع از فلسطین به عنوان بخشی از دارالاسلام 🎙ارائه: استاد محمدحسین ملک‌زاده ⏰ زمان: چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱؛ ساعت ۱۸الی ۱۹ 🖇 لینک حضور در وبینار: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=25386 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله‌ نشست‌های اقتصادنا در سال ۱۴۰۱ 🔖«تولید در الگوی اسلامی–ایرانی پیشرفت» 💠اقتصادنا ۴۵ 🔸ماهیت و ابعاد نظریه تولید در اقتصاد اسلامی 🎙دکتر علی سعیدی (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم) 📆 زمان: چهارشنبه ۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ 💠اقتصادنا ۴۶ 🔹کدام اقتصاد دانش‌بنیان؟ الزامات و راهکارها 🎙دکتر عادل پیغامی (عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) 📆 زمان پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۱۵ 💠اقتصادنا ۴۷ 🔸تولید دانش‌بنیانِ اشتغال آفرین در مکتب اقتصاد مقاومتی 🎙دکتر حمیدرضا مقصودی (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم) 📆 زمان: ذدوشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۷ 📡 شرکت در نشست از طریق سامانه آموزش مجازی: https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/olgoo 📱صفحه اینستاگرام هیئت به نشانی eghtesadhozehkh@ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
‏◾️مراسم گرامیداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محمدی ری‌شهری 📅زمان: پنج شنبه ۸ اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۸ 🏢 مکان: تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 واکنش مردم به حضور فرزند مقام معظم رهبری در حاشیه مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله موسوی بجنوردی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢تقسیم‌بندی هشت‌گانه اختلالات جنسی براساس نگاه فقهی ✔️استاد محمد عندلیب همدانی با تاکید بر حرمت تغی
🔻نقد وارده و نظر یکی از مخاطبان به سخنان استاد عندلیب همدانی ۱- اینکه ایشان می‌گوید “از نظر عقل و عقلا قابل قبول نیست”، درست نیست زیرا پاسخ به این پرسش وابسته به این است که این پرسش در کدام جامعه پرسیده شده باشد. عٌقلای برخی از جوامع غربی یا شرقی، به پذیرفتنی نبودن تغییر جنسیت انسان سالم حکم نمی کنند. در جامعه ما البته به خاطر نوع تعلیمات دینی که به جامعه تزریق و ترویج شده و می‌شود، انسان عاقل فکر می‌کند که این کار، قبیح و غیرعقلایی است. ۲- اینکه ایشان می‌گوید “روح حاکم بر شریعت نیز اجازه چنین کاری را نمی‌دهد” نیز نادرست است زیرا اولا، از فقیهان و اصولیین بزرگ در طول تاریخ تفقه، معهود نیست که به یک حکم الهی را بر اساس امر موهومی به نام روح حاکم به شریعت نسبت داده باشند. تمسک به روح حاکم بر شریعت در مقام ادعای یک حکم شرعی را باید نشانۀ تهی بودن فتوا از دلیل مقبول دانست. ثانیا، روح حاکم بر شریعت به اختلاف آرای صاحب نظران اسلامی در فرق مختلف متفاوت است و حتی یک نظر واحد را نمی‌توان به تمامی صاحب نظران شیعه نسبت داد. ثالثا، چه بسا این «روح حاکم»، ناشی از همان تلقی عقلایی ادعایی باشد نه اینکه واقعا در شریعت چیزی بتوان یافت که ادعای یادشده را اثبات کند. رابعا، بعد از تردید در این روح، و بعد از فقدان آیات و روایات دال بر عدم مشروعیت تغییر جنسیت فرد سالم، طبق رسم تفقه اصولی، و بر اساس استناد به اصل برائت، تغییر جنسیت فرد سالم، مجاز خواهد بود. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که تغییر جنسیت چه بسا یکی از حقوق اساسی انسان‌ها است نه اینکه منحصر به فرد دارای اختلال جنسی باشد. ☆(بدیهی است، انتشار نظرات به‌منزله تایید آن نیست و صرفا از باب تعاطی افکار منعکس می‌گردد.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ویژه‌نامه استهلال 2.pdf
6.67M
🔖دانلود ویژه‌نامه «استهلال» افق حوزه 🌙«استهلال» دومین شماره وِیژه نامه بررسی مبانی فقهی رویت ماه با چشم مسلح یا غیر مسلح و اختلاف افق‌ها در 8 صفحه از سوی هفته نامه افق حوزه منتشر شد. 🔻فهرست مطالب: 1️⃣ چند نکته مهم درباره رؤیت هلال / آیت‌الله‌ مکارم شیرازی 2️⃣ رؤیت هلال با چشم مسلح/ نوشتاری از استاد سیفی مازندرانی 3️⃣ وفاقی ممکن، مبارک و بس ضرور / نوشتاری از استاد علیدوست 4️⃣ چشم مسلح و رؤیت هلال / استاد رضا مختاری 5️⃣ رؤیت هلال در گذر تاریخ / رؤیت هلال، ج1، ص38 و ج5، ص27 6️⃣ فتاوا و احکام رؤیت هلال / برگرفته فتاوا و مبانی مراجع تقلید 7️⃣ ثبوت الهلال في الأماكن المتباعدة / استاد محسن اراکی 8️⃣ رسالة حول مسألة رؤية الهلال/آيت‌الله سيد محمدحسین حسينى تهرانى ⬅️ و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
helal-taghrirat.net.pdf
300.4K
📝أسئلة حول رؤیة الهلال مع أجوبتها، وفق ما أفاده سماحة السید السیستانی (مدظله العالی) / 1431ه/ 2010م 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟ ❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون را رفع نمی‌کنند؟ ❓آیا نمی‌توان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماه‌های قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟ ❓چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمی‌کنند؟ ❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟ ❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام می‌شود گاه اختلاف به وجود می‌آید؟ 👆 پاسخ علمی به همه این سوال‌ها را در این کلیپ مشاهده کنید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه محمدحسین فضل‌الله و تعامل «فتوا» و «واقعیت» ✍️استاد حیدر حب‌الله تجربۀ علامه فضل‌الله و دیگران، شرط دیگری را برای اجتهاد و مرجعیت روی میز گذاشته که عبارت است از شرط زیستن در واقعیت و مطالعۀ متون دینی در همان حال که در بطن واقعیت پیش می‌رود. این مسئله بر نتایج فقهی نهایی در مقام صدور فتوا – که موقعیت قضاوت دربارۀ واقعیت به شکل منفی یا مثبت، سکون یا تغییر است – سایه افکنده است. این تجربه به ما آموخت که فتوا و واقعیت، دو روی یک سکه هستند و دیگر برای فقیه کافی نیست که مبانی و شواهد را زیرورو کند... می‌توان آقای فضل‌الله را به اصطلاح مکتب خراسان، تفکیکی دانست؛ زیرا وارد کردن فلسفه و طرز تفکر آن را در تفسیر متن دینی نمی‌پذیرفت، بلکه موضع محافظه‌کارانه‌ای در قبال درس فلسفۀ رایج در حوزه‌های علمیه داشت. فضل‌الله در مواجهه با متون دینی، بیشتر یک خوانندۀ زبانی، ادبی و عرفی است تا یک خوانندۀ فلسفی، عرفانی و اهل تأملات عقلی. علامه فضل‌الله نقدهای زیادی به تراث حدیثی اسلامی داشت که در ساخت نگاه ایشان به برخی از نصوص حدیث و منابع آن تأثیر داشته است. ایشان منکر حجیت سنت یا حجیت حدیث نبود، بلکه به حجیت خبر ثقه معتقد بود که البته در اواخر عمر، نظرش به حجیت خبر موثوق‌الصدور تغییر کرد؛ اما فضل‌الله از انجام عملیات نقد متنی حدیث هیچ واهمه‌ای نداشت، چه رسد به نقد سندی. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j05925 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فقه نظریه» شهید صدر صرفاً اکتشافی است/ تلاش شهید صدر برای ارتقای دستگاه فقاهت از رویکرد خرد به رویکرد کلان ✔️حجت‌الاسلام سید امید مؤذنی 🔹فقه نظام ساز؛ فهم نظام‌مند احکام اسلامی است یعنی ما احکام اسلامی رو به شکل سیستماتیک به شکل نظام‌مند، به شکل منسجم با هم بفهمیم و احکام را به شکل مجزا و منفصل از هم دیگر نبینیم، یعنی این‌ها ارتباطاتی دارند و این ارتباطات را باید کشف کنیم و در حوزه‌ی افتاء و قانون‌گذاری و تفقّه، حواسمان به این نسبت‌‌ها و انسجام باشد. حال اگرچه فهم نظام‌مند قوانین اسلامی از دغدغه‌های شهید صدر است امّا کار شهید صدر در فقه نظریه نیست، تفاوت است بین فهم نظام‌مند احکام و شریعت اسلامی با فهم نظام احکام اسلامی... ایشان حوزه‌ی دلالت خردنگری رو به کلان‌نگری تبدیل می‌‌‌کنند و ساختار رویکرد و روش را مورد توسعه قرار می‌‌‌دهند. 🔹نظام سازی را ما مسامحتاً می‌‌‌توانیم درباره‌ی کاری که شهید صدر می‌کنند بپذیریم امّا تمام تلاش و تمرکز شهید صدر بر این نکته است که فرایندی که او طی می‌کند دلالت یابی کلانی دارد، به عبارت دیگر فقه نظریه‌ای او صرفاً اکتشاف است و هیچ گونه ابداع در آن نیست و به هر اندازه که ابداع وارد این فرایند بشود به همان میزان از فقاهت بیرون می‌‌‌رود. شهید صدر هرگونه ساخت و ساز و هرگونه دخالت عنصر شخصی و شخصیتی فقیه در دلالت را، در فقاهت نفی می‌کند. 👈 مفهوم شناسی فقه نظام ساز در اندیشه شهید صدر: https://b2n.ir/g39336 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 پذیرش مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عجل الله تعالی فرجه) ✔️ مرکز جامع علوم اسلامی برای دوره‌های جدید از میان طلاب فاضل و اندیشمند حوزه علمیه دانش آموخته می‌پذیرد: 🔰رشته‌های تحصیلی: - فقه سیاست - فقه تربیت - فقه اقتصاد - فقه فرهنگ - فقه حقوق 📆 زمان ثبت نام: تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ارسال مدارک به شماره ذیل در پیام رسان ایتا: 09021973753 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بانکداری بدون ربا، با وجود شورای فقهی در بانک مرکزی محقق شد؟ ✔️حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی می‌گوید: به صورت نسبی تا به این‌جا در اصلاح بعضی از رویه‌ها موفق بوده‌ایم. یکی از رویه‌هایی که در بانک‌ها جریان داشت، در مورد جرائم بود. چنانچه فردی در بازپرداخت تاخیر داشت، وجه التزام را باید پرداخت می‌کرد و در صورتیکه مجددا این تاخیر تکرار می‌شد، باز وجه التزام، جریمه بعدی و جریمه بعدی و سود بر جریمه و جریمه بر سود و امثال این‌ها و نتیجه خلاف انتظارات بود. شورای فقهی مصوبه‌ای داشت که در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب درآمد که با اجرای آن جلوی سود مرکب گرفته شد. این کار از نظر قانونی بود، اما از آنچه در میدان عمل اتفاق می‌افتد بی‌خبر هستیم! زیرا به سازوکاری نیاز است که ما را از اتفاقات آگاه سازد. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/e79086 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار اعضای کاروان آسیایی شکست حصر غزه با آیت‌الله جوادی آملی 👆اسرائیل زدودن، مثل کثافت زدودن دست است ... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗«پژوهش‌نامه فقه و اصول مقارن» مجله تازه تأسیس حوزه علمیه مشهد 📖دوفصلنامه «پژوهش‌نامه فقه و اصول مقارن» در جهت تقویت، توسعه و ارتقای فقه و اصول مقارن به صاحب امتیازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، مدیر مسئولی حجت‌الاسلام محمد اسفندیاری و سردبیری حجت‌الاسلام محمدرضا کاظمی فعالیت رسمی خود را در بهار ۱۴۰۱ آغاز کرده است. 👈اطلاعات بیشتر + موضوعات فراخوان: https://b2n.ir/s70097 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚صد سالگی حوزه قم 🔖مجموعه مقالات (دفتر دوم) 👤به کوشش استاد رسول جعفریان 📑مورخ، چاپ اول ۱۴۰۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست/ به مسیحیان اهل ذمه نگویید! ✔️احمد الطیب، شیخ الازهر: 🔹فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق می‌کند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به ‌‌آن‌ها دست بزند. 🔸شایسته نیست که واژه اهل ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که ‌‌آن‌ها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. اصطلاح اقلیت که حامل برداشت‌های منفی است و منجر به احساس طرد شدگی می‌شود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح شهروندی است که مناسب‌ترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است. 🔹من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیت‌هایی منع کرده است؛ زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار می‌دهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است. پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟ 👈 گفتگوی احمد الطیب با روزنامه صوت الازهر: https://b2n.ir/d59548 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚داده‌‌های تاریخی در فرآیند استنباط‌‌های فقهی 📖کاوشِ سهم نقش‌آفرینی مولدانه داده‌های تاریخی در دانش فقه و البته در ساحت استنباطی آن، از موضوعات نظری است که افق‌های تازه‌ای در برابر پژوهشگران فقه می‌گشاید. اثر پیش‌رو به قلم حجت‌الاسلام محمد کرمانی، بدون آن‌که به بایسته‌های نقش‌آفرینی تاریخ در فرایند استنباط فقهی نظری داشته باشد، به توصیف راه‌یابی داده‌های تاریخی در فرایند پاره‌ای استنباط‌های فقهی مکتب معاصر نجف پرداخته و در راستای ارائه ضابطه‌مند آن کوشیده است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/r41365 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔻نقد وارده و نظر یکی از مخاطبان به سخنان استاد عندلیب همدانی ۱- اینکه ایشان می‌گوید “از نظر عقل و ع
🔻انعکاس نظرات (https://eitaa.com/ijtihad/6937) 🔸به نظر می‌رسد این انتقاد ناشی از عدم درک صحیح منتقد، از شیوه فقاهت در امور مستحدثه و برداشت ناصواب ایشان از نظریۀ روح حاکم بر شریعت است. اولا این نظریه ابتکار و اختراع استاد عندلیب همدانی نبوده و بلکه در کلام فقهای بزرگی همچون صاحب جواهر و شیخ اعظم با تعابیر گوناگون استفاده شده است و ثانیا استاد در این زمینه مقالاتی دارند که در سایت ایشان قابل دسترسی می‌باشد. 🔹اصاله البرائه‌ای که در آخر به آن تمسک شده است صرفاً در امور تکلیفی که در آن شک شود کارساز است. به جهت عدم حجیت اصول مثبته و عدم توانایی اثبات جنسیت جدید، برای امور وضعی مثل نکاح، اصاله الفساد یا استصحاب عدم ترتب اثر بار می‌شود. 🔸بر فرض که اشکالات چهارگانه وارد باشد، نتیجه‌ی مربوطه از کجا آمده؟ اینکه تغییر جنسیت از حقوق اساسی باشد، بر چه دلیلی استوار است؟! 🔹چه داعیه‌ای متصوره کسی که سالم است تغییر جنسیت بدهد؟ مسلماً هر کس نظر مثبت به این قضیه دارد باید خود از مشکل روحی و خنثی بودن رنج برده باشد؛ بالاخره یا از روی تفنن این کار صورت می‌پذیرد یا اینکه مشکلی این وسط وجود دارد که دست به چنین عمل دشواری می‌زند! فرض تفننی به دلیل عدم وجود تفنن محال می‌باشد و فرض دیگر اینکه این فرد همان مشکل را داشته و از دائره‌ی فرض مسأله که انسان سالم باشد بیرون است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚الکفاف فی شرح الاعتکاف 📖شرح استدلالی فقهی بر کتاب اعتکاف عروه اثر فقیه برجسته مرحوم آیت‌الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی با عنوان «الکفاف فی شرح الاعتکاف» تألیف حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور تهرانی، مدرس سطوح خارج حوزه علمیه قم، از سوی انتشارات خویی به زیور طبع آراسته شد. 👈 ویژگی‌های اثر + خرید: https://b2n.ir/k19393 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت «روز قدس» 📅 زمان: جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ 🔺حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس به صورت زنده و تلویزیونی سخن خواهند گفت. این سخنرانی ساعت ۱۶ روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی رسانه ملی پخش خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نطفه حرام رژیم غاصب‌ صهیونیستی این‌گونه بسته شد؛ تاریخچه‌ای که هر مسلمانی باید بداند 👆بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیت‌الله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام مبلغ زکات فطره ۱۴۰۱ مطابق با نظر مراجع تقلید ✔️مبلغ زکات فطره ۱۴۰۱ از سوی دفاتر مراجع معظم تقلید حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و دفاتر مراجع فقید آیات صافی گلپایگانی و علوی گرگانی اعلام شد. 👈 در «شبکه اجتهاد» مشاهده کنید + احکام و آداب مربوط به پرداخت فطریه: https://b2n.ir/n96404 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آثار اسلامیِ بیت المقدّس ✍️محمد ذکاوت صفت 🔻از سال 70 میلادی که تیتوسِ رومی، شهر قدس (به زبان عِبری: «اورشلیم») را به آتش کشید و معبد و تمام شهر را با خاک یکسان کرد به طوری که شهر به زمینی صاف تبدیل شد، تا زمان فتحِ شهر بوسیله ی مسلمانان و حضور مسلمانان در بیت المقدس (اورشلیم)، این شهر باستانی و مقدس برای سه دین آسمانی، روی خوشی به یهودیان نشان نداد و هیچ گاه، اورشلیم، شهری یهودی نبود. یهودیان ـ پس از ویرانیِ دوم معبد ـ در زمین پراکنده شده بودند و فقط برای انجام مراسمات مذهبیِ خود، به آن جا می رفتند، و فقط مسافران این شهر محسوب می شدند. در شهر اورشلیم (به زبان عربی: «قدس» یا «بیت المقدّس»)، دو مسجد مهم از دیگر مساجد معروف ترند؛ «مسجد الأقصی» و «قبةُ الصخره». مسجد سوّمی هم به نام «مسجد عمر» هست که «علی» پسر «صلاح الدین ایوبی» به یاد جایگاه نماز عمر، آن را در سال 589 قمری ساخته است. این مسجد در قسمت جنوبیِ حیاط «کلیسای قیامت» قرار دارد که در آن زمان مورد بازدید و احترام عمر قرار گرفت. 1️⃣ مسجد الأقصی اولین آیه‌ی سوره ی إسراء می‌فرماید: «منزّه است خدائی که بنده ‌اش (محمد) را در يک شب، از مسجد الحرام (در مکه) به مسجد الاقصی (در اورشلیم) که اطرافش را پربرکت کردیم، برد، تا بعضی از آیات خود را به او نشان دهيم...». مراد این آیه از «مسجد الأقصی» همان «معبد سلیمان» است که البته در آن زمان، هم قبله ی یهود و هم قبله ی مسلمانان بود، اما پس از دو ویرانیِ مهم و آسیب‌های دیگر، اثری از آن باقی نمانده بود و خداوند در این آیه اشاره به مکان آن معبدِ مقدس دارد. اما مسجد الأقصی که اکنون با گنبدی کبود شناخته می شود، مسجدی است که در زمان ولید بن عبدالملک و به دستور او در محل ویرانه ی معبد سلیمان، در سال 86 قمری ساخت آن به پایان رساند. بخش جنوبی و غربیِ حرم (که بوسیله ی دیوارکشیِ چهارگوش از مناطق مسکونیِ اطراف، جدا شده و شامل مسجد الأقصی و مسجد صخره و محل معبد سلیمان علیه السلام است که زیر مسجد الأقصی واقع است)، برای یهودیان مقدس است و اکنون، دیوار ندبه (قبله ی یهودیان)، در همین قسمت واقع است که بازمانده ی معبد سلیمان است. 🔴 صهیونیست ها تلاش دارند مسجد صخره (مسجد دارای گنبد زرد رنگ) را به جای مسجد الأقصای قرآن (معبد سلمیان که اکنون مسجد الأقصا ـ دارای گنبد کبود ـ بر روی آن واقع است)، بین مسلمانان مشهور کنند و اگر اکنون با ذکر کلمه ی «بیت المقدّس» یا «قدس» مسجدِ دارای گنبد زرد رنگ در فلسطین به ذهن شما می آید، نتیجه‌ی همین تبلیغات رسانه ایِ صهیونیستی است. 2️⃣ قبّةُ الصخره قبّة الصخره ـ دارای گنبد زرد رنگ که به توطئه‌ی صهیونیستی، مسلمانان آن را به اشتباه، به نام قدس شریف می‌شناسند ـ نیز در محل حرم، بوسیله‌ی عبدالملک مروان، پنجمین خلیفه ی اموی در سال 72 قمری بنا نهاده شد. نویسنده ی کتاب «مساجد مهم جهان» معتقد است «مسجد صخره پس از فتح بیت‌المقدس در قرن نخست قمری به دستور عمربن خطّاب بنا گردید و عبد‌الملک بن مروان در سال 65 قمری، این مسجد را به حرم شریف ملحق کرد» (به نقل از ویکی حج). در داخل قبة الصخره، صخره‌ای بزرگ به طول و عرض و ارتفاع 6 در 14 در 2 متر، دقیقاً زیر گنبد طلائی وجود دارد که گفته می‌شود همان صخره ای است ـ که در اصل، قله ی کوهی بوده ـ که ابراهیم علیه السلام فرزندش اسماعیل را بر روی آن می‌خواست قربانی کند و همان محلی است که پیامبر اسلام از آن جا به معراج آسمانی رفت. در داخل این صخره، غار کوچکی است که حدوداً ده نفر می‌توانند در آن نماز بخوانند. این قسمت را «مسجد صخره» می‌نامند. یهودیان معتقدند، دحو الأرض از زیر این صخره شروع شده است. (قسمتی از نوشته‌ی «تاریخ توراتی ـ قرآنیِ فلسطین») 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢غوغای کاشف الغطاء در بیت المقدس ✔️در سال ۱۳۵۰ قمری ۱۵۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان از سراسر دنیا، در کنگره جهانی اسلام، گرد آمدند. مفتی بیت المقدس از سوی مجلس اعلای فلسطین، کاشف الغطاء را هم به شرکت در این گردهمایی فرا خواند. این در حالی بود که فلسطین هنوز اشغال نشده بود و بیش از هفتاد هزار نفر از مردم فلسطین به بیت المقدس آمده بودند تا از سخنان رهبران فرقه‌های اسلامی و شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان بهره جویند. رشید رضا نویسنده سنی مذهب(تفسیر المنار) و علامه اقبال لاهوری نیز در این همایش بزرگ حضور داشتند. هر شب چند نفر از دانشمندان سخنرانی می‌کردند تا این که نوبت به جناب کاشف الغطاء رسید. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x53856 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کاشف‌‌الغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها.pdf
558.9K
🔷کاشف‌‌الغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها 🔸نویسندگان: سید جواد ورعی و سید امین ورعی 🔻هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه علامه محمدحسین کاشف الغطاء پیرامون ابعاد گوناگون مسئله فلسطین و راهکارهای حلّ آن بود. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر تحلیل گفتمان انجام شد حاکی از آن است که کاشف الغطاء از ابتدا به عمق فاجعه در موضوع فلسطین پی برده و با ایراد سخنرانی تاریخی در قدس، شرکت در کنفرانس‌ها، نگارش مقالات و صدور فتوای تحریم فروش اراضی به یهودیان ایفای نقش کرد. از دیدگاه وی مسئله فلسطین، دارای ابعاد تاریخی، دینی و مذهبی، سیاسی ـ اجتماعی و بین‌المللی است. فلسطین، سرزمین تاریخی اعراب بوده، و دفاع فلسطینیان، دفاع از سرزمین اجدادی است. کاشف الغطاء در جغرافیای دینی، فلسطین را قلب جهان اسلام و قدس را امانت خدا در دستان مسلمانان می‌‌دانست که باید حفظ شود. از نگاه کاشف الغطاء صهیونیسم زائیده استعمار است. او حلّ مسئله فلسطین را در گرو توجه حقوق بشری و جهانی به موضوع فلسطین، بیداری امّت اسلامی، بازگشت به هویت اسلامی، بسیج امّت اسلامی و اتحاد دولت‌های عربی و اسلامی و دوری از استعمارگران می‌‌دانست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad