💢بانکداری بدون ربا، با وجود شورای فقهی در بانک مرکزی محقق شد؟
✔️حجتالاسلام مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی میگوید: به صورت نسبی تا به اینجا در اصلاح بعضی از رویهها موفق بودهایم. یکی از رویههایی که در بانکها جریان داشت، در مورد جرائم بود. چنانچه فردی در بازپرداخت تاخیر داشت، وجه التزام را باید پرداخت میکرد و در صورتیکه مجددا این تاخیر تکرار میشد، باز وجه التزام، جریمه بعدی و جریمه بعدی و سود بر جریمه و جریمه بر سود و امثال اینها و نتیجه خلاف انتظارات بود. شورای فقهی مصوبهای داشت که در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب درآمد که با اجرای آن جلوی سود مرکب گرفته شد. این کار از نظر قانونی بود، اما از آنچه در میدان عمل اتفاق میافتد بیخبر هستیم! زیرا به سازوکاری نیاز است که ما را از اتفاقات آگاه سازد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/e79086
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار اعضای کاروان آسیایی شکست حصر غزه با آیتالله جوادی آملی
👆اسرائیل زدودن، مثل کثافت زدودن دست است ...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗«پژوهشنامه فقه و اصول مقارن» مجله تازه تأسیس حوزه علمیه مشهد
📖دوفصلنامه «پژوهشنامه فقه و اصول مقارن» در جهت تقویت، توسعه و ارتقای فقه و اصول مقارن به صاحب امتیازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، مدیر مسئولی حجتالاسلام محمد اسفندیاری و سردبیری حجتالاسلام محمدرضا کاظمی فعالیت رسمی خود را در بهار ۱۴۰۱ آغاز کرده است.
👈اطلاعات بیشتر + موضوعات فراخوان: https://b2n.ir/s70097
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚صد سالگی حوزه قم
🔖مجموعه مقالات (دفتر دوم)
👤به کوشش استاد رسول جعفریان
📑مورخ، چاپ اول ۱۴۰۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست/ به مسیحیان اهل ذمه نگویید!
✔️احمد الطیب، شیخ الازهر:
🔹فقهای مسلمان معتقدند دست زدن به قرآن بدون طهارت برای مرد و زن مسلمان جایز نیست و این امر در مورد دست زدن به انجیل و تورات نیز صدق میکند، بنابراین اگر مسلمان طهارت نداشته باشد نباید به آنها دست بزند.
🔸شایسته نیست که واژه اهل ذمه بر مسیحیان اطلاق شود، چرا که آنها شهروندانی با حقوق و وظایف برابر هستند. اصطلاح اقلیت که حامل برداشتهای منفی است و منجر به احساس طرد شدگی میشود، بیانگر روح اسلام و فلسفه آن نیست و این اصطلاح شهروندی است که مناسبترین بیان و بزرگترین و تنها سرمایه برای ثبات جوامع است.
🔹من از کسانی هستم که معتقدم ساختن مسجد در مقابل کلیسا نوعی محدودیت برای مسیحیان است و اسلام ما را از چنین محدودیتهایی منع کرده است؛ زیرا ساختن مسجد در مقابل کلیسا مسیحیان را آزار میدهد و این اذیت کردن حرام است؛ پیامبر(ص) فرموده: هر که ذمی را اذیت کند، مرا اذیت کرده است. پس مساجد باید دور از کلیساها ساخته شوند و کلیساها دور از مساجد بنا شوند. چرا اصرار به ساختن مسجد روبروی کلیسا دارید؟ چرا اصرار به ساختن کلیسا در مقابل مسجد دارید؟
👈 گفتگوی احمد الطیب با روزنامه صوت الازهر: https://b2n.ir/d59548
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دادههای تاریخی در فرآیند استنباطهای فقهی
📖کاوشِ سهم نقشآفرینی مولدانه دادههای تاریخی در دانش فقه و البته در ساحت استنباطی آن، از موضوعات نظری است که افقهای تازهای در برابر پژوهشگران فقه میگشاید.
اثر پیشرو به قلم حجتالاسلام محمد کرمانی، بدون آنکه به بایستههای نقشآفرینی تاریخ در فرایند استنباط فقهی نظری داشته باشد، به توصیف راهیابی دادههای تاریخی در فرایند پارهای استنباطهای فقهی مکتب معاصر نجف پرداخته و در راستای ارائه ضابطهمند آن کوشیده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/r41365
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔻نقد وارده و نظر یکی از مخاطبان به سخنان استاد عندلیب همدانی ۱- اینکه ایشان میگوید “از نظر عقل و ع
🔻انعکاس نظرات
(https://eitaa.com/ijtihad/6937)
🔸به نظر میرسد این انتقاد ناشی از عدم درک صحیح منتقد، از شیوه فقاهت در امور مستحدثه و برداشت ناصواب ایشان از نظریۀ روح حاکم بر شریعت است. اولا این نظریه ابتکار و اختراع استاد عندلیب همدانی نبوده و بلکه در کلام فقهای بزرگی همچون صاحب جواهر و شیخ اعظم با تعابیر گوناگون استفاده شده است و ثانیا استاد در این زمینه مقالاتی دارند که در سایت ایشان قابل دسترسی میباشد.
🔹اصاله البرائهای که در آخر به آن تمسک شده است صرفاً در امور تکلیفی که در آن شک شود کارساز است. به جهت عدم حجیت اصول مثبته و عدم توانایی اثبات جنسیت جدید، برای امور وضعی مثل نکاح، اصاله الفساد یا استصحاب عدم ترتب اثر بار میشود.
🔸بر فرض که اشکالات چهارگانه وارد باشد، نتیجهی مربوطه از کجا آمده؟ اینکه تغییر جنسیت از حقوق اساسی باشد، بر چه دلیلی استوار است؟!
🔹چه داعیهای متصوره کسی که سالم است تغییر جنسیت بدهد؟ مسلماً هر کس نظر مثبت به این قضیه دارد باید خود از مشکل روحی و خنثی بودن رنج برده باشد؛ بالاخره یا از روی تفنن این کار صورت میپذیرد یا اینکه مشکلی این وسط وجود دارد که دست به چنین عمل دشواری میزند! فرض تفننی به دلیل عدم وجود تفنن محال میباشد و فرض دیگر اینکه این فرد همان مشکل را داشته و از دائرهی فرض مسأله که انسان سالم باشد بیرون است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚الکفاف فی شرح الاعتکاف
📖شرح استدلالی فقهی بر کتاب اعتکاف عروه اثر فقیه برجسته مرحوم آیتالله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی با عنوان «الکفاف فی شرح الاعتکاف» تألیف حجتالاسلام سید محمدمهدی رفیعپور تهرانی، مدرس سطوح خارج حوزه علمیه قم، از سوی انتشارات خویی به زیور طبع آراسته شد.
👈 ویژگیهای اثر + خرید: https://b2n.ir/k19393
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت «روز قدس»
📅 زمان: جمعه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶
🔺حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس به صورت زنده و تلویزیونی سخن خواهند گفت. این سخنرانی ساعت ۱۶ روز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از رسانه KHAMENEI.IR و شبکههای داخلی و برونمرزی رسانه ملی پخش خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛ تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند
👆بخشی از سخنرانی حماسی شهید آیتالله مطهری در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام مبلغ زکات فطره ۱۴۰۱ مطابق با نظر مراجع تقلید
✔️مبلغ زکات فطره ۱۴۰۱ از سوی دفاتر مراجع معظم تقلید حضرات آیات خامنهای، سیستانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و دفاتر مراجع فقید آیات صافی گلپایگانی و علوی گرگانی اعلام شد.
👈 در «شبکه اجتهاد» مشاهده کنید + احکام و آداب مربوط به پرداخت فطریه: https://b2n.ir/n96404
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آثار اسلامیِ بیت المقدّس
✍️محمد ذکاوت صفت
🔻از سال 70 میلادی که تیتوسِ رومی، شهر قدس (به زبان عِبری: «اورشلیم») را به آتش کشید و معبد و تمام شهر را با خاک یکسان کرد به طوری که شهر به زمینی صاف تبدیل شد، تا زمان فتحِ شهر بوسیله ی مسلمانان و حضور مسلمانان در بیت المقدس (اورشلیم)، این شهر باستانی و مقدس برای سه دین آسمانی، روی خوشی به یهودیان نشان نداد و هیچ گاه، اورشلیم، شهری یهودی نبود. یهودیان ـ پس از ویرانیِ دوم معبد ـ در زمین پراکنده شده بودند و فقط برای انجام مراسمات مذهبیِ خود، به آن جا می رفتند، و فقط مسافران این شهر محسوب می شدند.
در شهر اورشلیم (به زبان عربی: «قدس» یا «بیت المقدّس»)، دو مسجد مهم از دیگر مساجد معروف ترند؛ «مسجد الأقصی» و «قبةُ الصخره». مسجد سوّمی هم به نام «مسجد عمر» هست که «علی» پسر «صلاح الدین ایوبی» به یاد جایگاه نماز عمر، آن را در سال 589 قمری ساخته است. این مسجد در قسمت جنوبیِ حیاط «کلیسای قیامت» قرار دارد که در آن زمان مورد بازدید و احترام عمر قرار گرفت.
1️⃣ مسجد الأقصی
اولین آیهی سوره ی إسراء میفرماید: «منزّه است خدائی که بنده اش (محمد) را در يک شب، از مسجد الحرام (در مکه) به مسجد الاقصی (در اورشلیم) که اطرافش را پربرکت کردیم، برد، تا بعضی از آیات خود را به او نشان دهيم...».
مراد این آیه از «مسجد الأقصی» همان «معبد سلیمان» است که البته در آن زمان، هم قبله ی یهود و هم قبله ی مسلمانان بود، اما پس از دو ویرانیِ مهم و آسیبهای دیگر، اثری از آن باقی نمانده بود و خداوند در این آیه اشاره به مکان آن معبدِ مقدس دارد.
اما مسجد الأقصی که اکنون با گنبدی کبود شناخته می شود، مسجدی است که در زمان ولید بن عبدالملک و به دستور او در محل ویرانه ی معبد سلیمان، در سال 86 قمری ساخت آن به پایان رساند.
بخش جنوبی و غربیِ حرم (که بوسیله ی دیوارکشیِ چهارگوش از مناطق مسکونیِ اطراف، جدا شده و شامل مسجد الأقصی و مسجد صخره و محل معبد سلیمان علیه السلام است که زیر مسجد الأقصی واقع است)، برای یهودیان مقدس است و اکنون، دیوار ندبه (قبله ی یهودیان)، در همین قسمت واقع است که بازمانده ی معبد سلیمان است.
🔴 صهیونیست ها تلاش دارند مسجد صخره (مسجد دارای گنبد زرد رنگ) را به جای مسجد الأقصای قرآن (معبد سلمیان که اکنون مسجد الأقصا ـ دارای گنبد کبود ـ بر روی آن واقع است)، بین مسلمانان مشهور کنند و اگر اکنون با ذکر کلمه ی «بیت المقدّس» یا «قدس» مسجدِ دارای گنبد زرد رنگ در فلسطین به ذهن شما می آید، نتیجهی همین تبلیغات رسانه ایِ صهیونیستی است.
2️⃣ قبّةُ الصخره
قبّة الصخره ـ دارای گنبد زرد رنگ که به توطئهی صهیونیستی، مسلمانان آن را به اشتباه، به نام قدس شریف میشناسند ـ نیز در محل حرم، بوسیلهی عبدالملک مروان، پنجمین خلیفه ی اموی در سال 72 قمری بنا نهاده شد. نویسنده ی کتاب «مساجد مهم جهان» معتقد است «مسجد صخره پس از فتح بیتالمقدس در قرن نخست قمری به دستور عمربن خطّاب بنا گردید و عبدالملک بن مروان در سال 65 قمری، این مسجد را به حرم شریف ملحق کرد» (به نقل از ویکی حج).
در داخل قبة الصخره، صخرهای بزرگ به طول و عرض و ارتفاع 6 در 14 در 2 متر، دقیقاً زیر گنبد طلائی وجود دارد که گفته میشود همان صخره ای است ـ که در اصل، قله ی کوهی بوده ـ که ابراهیم علیه السلام فرزندش اسماعیل را بر روی آن میخواست قربانی کند و همان محلی است که پیامبر اسلام از آن جا به معراج آسمانی رفت. در داخل این صخره، غار کوچکی است که حدوداً ده نفر میتوانند در آن نماز بخوانند. این قسمت را «مسجد صخره» مینامند. یهودیان معتقدند، دحو الأرض از زیر این صخره شروع شده است. (قسمتی از نوشتهی «تاریخ توراتی ـ قرآنیِ فلسطین»)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢غوغای کاشف الغطاء در بیت المقدس
✔️در سال ۱۳۵۰ قمری ۱۵۰ نفر از شخصیتهای سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان از سراسر دنیا، در کنگره جهانی اسلام، گرد آمدند. مفتی بیت المقدس از سوی مجلس اعلای فلسطین، کاشف الغطاء را هم به شرکت در این گردهمایی فرا خواند. این در حالی بود که فلسطین هنوز اشغال نشده بود و بیش از هفتاد هزار نفر از مردم فلسطین به بیت المقدس آمده بودند تا از سخنان رهبران فرقههای اسلامی و شخصیتهای برجسته سیاسی و مذهبی کشورهای مسلمان بهره جویند. رشید رضا نویسنده سنی مذهب(تفسیر المنار) و علامه اقبال لاهوری نیز در این همایش بزرگ حضور داشتند. هر شب چند نفر از دانشمندان سخنرانی میکردند تا این که نوبت به جناب کاشف الغطاء رسید.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x53856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کاشفالغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها.pdf
558.9K
🔷کاشفالغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها
🔸نویسندگان: سید جواد ورعی و سید امین ورعی
🔻هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه علامه محمدحسین کاشف الغطاء پیرامون ابعاد گوناگون مسئله فلسطین و راهکارهای حلّ آن بود. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر تحلیل گفتمان انجام شد حاکی از آن است که کاشف الغطاء از ابتدا به عمق فاجعه در موضوع فلسطین پی برده و با ایراد سخنرانی تاریخی در قدس، شرکت در کنفرانسها، نگارش مقالات و صدور فتوای تحریم فروش اراضی به یهودیان ایفای نقش کرد.
از دیدگاه وی مسئله فلسطین، دارای ابعاد تاریخی، دینی و مذهبی، سیاسی ـ اجتماعی و بینالمللی است. فلسطین، سرزمین تاریخی اعراب بوده، و دفاع فلسطینیان، دفاع از سرزمین اجدادی است. کاشف الغطاء در جغرافیای دینی، فلسطین را قلب جهان اسلام و قدس را امانت خدا در دستان مسلمانان میدانست که باید حفظ شود.
از نگاه کاشف الغطاء صهیونیسم زائیده استعمار است. او حلّ مسئله فلسطین را در گرو توجه حقوق بشری و جهانی به موضوع فلسطین، بیداری امّت اسلامی، بازگشت به هویت اسلامی، بسیج امّت اسلامی و اتحاد دولتهای عربی و اسلامی و دوری از استعمارگران میدانست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مؤسس حوزه؛ پایهگذار مبارزه با اسرائیل
✔️مروری بر تدبیر شیخ عبدالکریم حائری درباره مسئله فلسطین🔻
🔹به جرأت میتوان گفت آیتالله شیخ عبدالکریم حائری، مقابله با اشغال سرزمین فلسطین را از مهمترین امور دین و همردیف با مسئله حجاب میدانست. دخالت آیتالله حائری در این قضیه، نشان از آن دارد که وی به علت رهبری عامه مسلمین در ایران، وظیفه و تکلیف خود میدانست که از طرف خود و ملت مسلمان ایران نسبت به هجوم یهودیان به فلسطین موضعگیری کند.
🔸یکی از این مسائل، واکنش آیتالله حائری یزدی به تصمیم دولت انگلیس در الحاق کشور فلسطین به مستمرات خود و اعطای این سرزمین به یهودیان و دولت صهیونیست است. حرکت اصلی مؤسس حوزه در این زمان، ارسال نامهای به رضاشاه بود.
🔹آیتالله حائری در دیماه ۱۳۱۲ این نامه را توسط آیتالله سید محمد بهبهانی به رضاشاه ارسال کرد. چرا که وی فرزند سیدعبدالله بهبهانی رهبر مشروطیت بود و به علت روابطی که با رضاخان داشت، میان علما و شاه و دربار نقش واسطه را ایفا کرده و مورد احترام شاه بود.
🔸متن تلگراف آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی به رضاخان چنین است: «حضور مبارک اعلیحضرت شاهنشاهی خلدالله ملکه. بعد از دعاگویی صمیمی، امروزه مسلمین در این هجوم یهود به فلسطین و بیتالمقدس مستغیث به آن یگانه حامی است و چشم همگی به الطاف خاصه ملوکانه است. امید به اعانت پروردگار جل و علا این غایله مهم با توجهات خاصه مرتفع، موجب مزید دعاگویی این ضعیف و عامه مسلمین گردد. الاحقر عبدالکریم حائری. » البته آیتالله شیخ عبدالکریم شرط کرده بود که این نامه در جراید نیز درج شود.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=12122
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلامیه آیتالله بروجردی در خصوص مسئله فلسطین در سال 1327
✔️ با سیری در اندیشههای آیتالله بروجردی از مراجع بزرگ تقلید میتوان دغدغههای آیتالله بروجردی را بعد از سالهای 1326 که رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی شکل میگیرد در حمایت از مردم مسلمان فلسطین مشاهده کرد.
🔹 آیتالله بروجردی وقتی میبیند که رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی با بهانههای واهی و پوچ به سرزمینهای جهان اسلامی حمله میکند و به مردم مسلمان فلسطین ظلم میکند طی اعلامیهای حرکت ددمنشانه رژیم منحوس صهیونیستی را محکوم میکند و از مردم ایران میخواهد برای پیروزی مسلمانان و شکست اشغالگران به صورت دسته جمعی به دعا و نیایش بپردازند.
🔸آیتالله بروجردی در این اعلامیه مینویسد:«خداوند متعال را در نهان و عیان و در هر حال سپاس میگوییم و از آنچه برادران مسلمان ما در این زمان در پاسکتان از مشرکان و در فلسطین از یهودیان میبینند به او شکایت میکنیم. صدق گفتار خداوند را درباره شدت عداوت یهود در کتاب کریمش میبینیم که فرموده است:" لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَكُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ یَسْتَكْبِرُونَ"، ولی تعجب و تأسف کلی از کار یهود است؛ زیرا انها بعد از اینکه نزدیک به چهارده قرن تحت حمایت اسلام و مسلمین بودهاند و جان و ناموس و اموال و شعائر دینیشان محفوظ بوده است، میخواهند در این زمان انتقام آن همه نیکیها را که در آن مدت طولانی از مسلمان دیدهاند، از آنها بگیرند. مردان شایسته را تحت تعقیب و ارعاب قرار دادهاند و به قتل میرسانند. اطفال آنها را کشته و اعراض آنها را مورد هتک قرار داده و معابد و خانههایشان را تخریب نموده و از هیچ شرارت و جنایتی نسبت به آنها ابا ندارند و از هیچگونه تجاوز و تعدی دست بردار نیستند.
🔹از خداوند متعال مسئلت داریم که مسلمانان را پیروز گرداند و از جانب خود آنها را یاری کند و این قوم را که حقوق مسلمانان را رعایت نمیکنند، مخذول نماید و ان متعدیان را خوار و ذلیل گرداند و به صورت خوارترین ملتها قرار دهد.
🔸از برادران با ایمان خود در ایران و سایر نقاط امید آن داریم که خواری و ذلت یهود را از خداوند بخواهند و برای برادران مسلمانان خود یاری و پیروزی برآنها مسئلت دارند.
🔹خداوندا! سربازان و رزمندگان و مرزداران مسلمین را در شرق و غرب یاری کن و دشمنان آنان را خوار گردان و پراکنده و پریشان نما و دلهای آنها را پر از رعب کن و ضربت کوبنده خود را که بر قوم مجرمین وارد میسازی، بر آنها نازل کن و بر اشرف پیغمبرانت و دودمان برگزیدهاش درود بفرست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜 فتوای وجوب جهاد علیه صهیونیستها از سوی علمای بزرگ نجف اشرف
✔️ سالها پیش علمای نجف اشرف فتوای وجوب جهاد علیه صهیونیستها در فلسطین را صادر کردند و از موضع «عبدالرحمن عارف» رئیس جمهوری وقت عراق علیه صهیونیستها اعلام حمایت کردند.
🔹در تصویری که مشاهده میشود (ظاهراً از سوی یکی از روزنامههای وقت عراق )متن چنین فتوایی و اسامی علمای دعوت کننده به جهاد مقدس، منتشر شد که نام مراجعی نظیر حضرات آیات: سید محسن حکیم، سید روح الله خمینی، و سید ابوالقاسم خویی نیز در بین آنها دیده میشود.
🔸در متن خبر منتشر شده با انتشار اسامی علمای مذکور همچنین آمده است:
علمای بزرگ در پیامی به عبدالرحمن محمد عارف رئیس جمهوری عراق، از موضع قهرمانانه و مبارزه او علیه صهیونیستها اعلام حمایت و مسلمانان را به جهاد مقدس برای استرجاع سرزمین ومقدسات فلسطین از دست متجاوزگران،صهیونیستها و دشمنان خدا و اسلام دعوت کردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 تصویری تاریخی از تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین
🔺 این تجمع تاریخی در سال ۱۹۷۳ میلادی در صحن حرم مطهر حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) در نجف اشرف برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد و در آن تعدادی از بزرگان عراق و رهبران فلسطینی حضور یافتند.
📌اسامی تصاویر از سمت راست به این شرح است: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیت الله سید علی حسینی سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله المستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیت الله سید ابوالقاسم خوئی و حجت الاسلام والمسلمین سید جمال الدین خوئی.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ... از عوام میترسم!
✔️خاطرهای از علامه سید مرتضی عسکری در مورد آیتالله سیدابوالقاسم خویی(ره)
🔹در نجف بودم کاروانی سنی مذهب از ترکیه آمده بودند و در صحن حضرت امیر (علیهالسلام) نماز میخوانند.
🔸آیتالله خوئی به من گفت: دلم میخواست برای این حدیث (در روایت داریم کسی که پشت سر آنها نماز بخواند انگار پشت سر رسول خدا نماز خوانده است. کافی جلد ۳ ص ۳۸۰ طبع اسلامیه) بروم در صف اول[شان] نماز بخوانم ولی از عوام میترسم.
🔹این معنای وحدت همگانی است. ائمه به ما فرمودهاند و ما الآن میرویم مکه و مدینه و پشت سر آنها نماز میخوانیم. پس ائمهی ما اینگونه بودهاند. دستور داده اند به ما.
🔸ائمه به ما مسلمانها دستور دادهاند متحد باشیم ولی وحدت در کجا؟! دولتهای ما باید اتحاد سیاسی، اتحاد اقتصادی با هم داشته باشند. یک میلیارد مسلمان اگر اتحاد کردند فلسطین را از ما نمیگیرند. پس ما اتحاد نداریم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علمای شیعه و حمایت فقهی و سیاسی از فلسطین
✔️اشغال فلسطین دردناک ترین مسئله جهان بشری در سده اخیر و یکی از طولانی ترین مبارزات آزادی بخش و مقاومت علیه تجاوز و ستم و نسل کشی است که در آن سرزمین ادامه دارد.
از نخستین روزهای اشغال سرزمین فلسطین به دست صهیونیستها و اخراج مسلمانان با پشتوانه دولتهای غربی، علمای شیعه به دفاع از فلسطینان پرداخته و از مبارزه این مردم ستمدیده برای به دست آوردن حقوق از دست رفته خود، جانبداری کرده اند.
علما و فقها با زبان و قلم، شیعیان را برای کمک به برادران ستمدیده خود تشویق و تهییج کرده و با فتاوی آشکار و صریح کمک به آنان را واجب شرعی شمرده و کشته شدن در راه آزادی بیت المقدس را شهادت در راه خدا محسوب داشتهاند.
عالمانی مانند سید شرف الدین عاملی، محمد حسین کاشف الغطاء، شیخ عبدالکریم زنجانی، آیتالله حکیم، آیتالله میلانی، آیتالله کاشانی، آیتالله بروجردی، امام خمینی، نواب صفوی، آیتالله طالقانی، علامه طباطبایی، آیتالله گلپایگانی، آیتالله نجفی مرعشی، شهید مطهری و… در اعتراض به این مسئله کوششها نمودند که برگهایی از آن را میخوانید.
👈 گزارش را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: https://b2n.ir/p83876
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حمایت از مردم مظلوم فلسطین، یک فریضه دینی و مصلحت اجتماعی است/ وجود سنیهای ناصبی، یک خطر عمده برای پیروان مذاهب اهل سنت و شیعی است
✔️دکتر عثمان سالاری، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفتگو با «شبکه اجتهاد»🔻
🔹مبنای فقهی جمهوری اسلامی ایران از ملت مظلوم فلسطین، حمایت از مظلوم در برابر ظالم است: «کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا»؛ بنابراین نسخه شفابخش در رابطه با حل مشکلات جهان اسلام، چیزی جز حمایتهای مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران و موضعگیریهای خردمندانه مقام معظم رهبری نیست که توانسته است فلسطین را از عزلت و انزوا خارج کند و حقوق حقه ملت مظلوم فلسطین را پررنگ کند.
🔹سنیهای ناصبی ای که در فلسطین هستند، همین گروههای افراطی و تکفیری هستند که مقام معظم رهبری فرمودند سنی آمریکایی و شیعه لندنی. اینها در چارچوب و ساختار تسنن و تشیع قرار نمیگیرند چون مقلد نیستند و هرکس هرچه را خود تشخیص داد اسلام میداند.
👈مشروح گفتگو: https://b2n.ir/013506
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 صلح با «اسرائیل» از نگاه فقهی
✔️ اثری متمایز و کم مانند از فقیه الأمة، اندیشمند فرزانه علامه شیخ «عبدالهادی الفضلی»، متفکر شیعی برجسته اهل عربستان سعودی و از شاگردان شهید محمدباقر صدر
🔻این مقاله نخستین بار در سال 1977 میلادی در شماره 15 مجله "رسالة التقریب" نشر یافت و از معدود پژوهشهای فقهی مرتبط با مسئله فلسطین میباشد.
مسئله صلح اعراب و اسرائیل هنوز هم در صدر مسائل سیاسی روز است، و از همین روست که ایالت متحده امریکا فشارهای سیاسی روز افزونی را در میانجیگری بین عرب ها و اسرائیل برای تحمیل صلح بر عرب ها و مسلمانان وارد می آورد؛ در حالی که دایره انتخاب مسلمانان برای حفظ مصالح ملی و منافع امت در چهار چوب ارزش های خود و آموزه های شرعی - اسلامی هر چه بیشتر محدود و تنگ می گردد.
مهم ترین شاهد این پدیده، سخت گیری های امریکا بر دولت جمهوری اسلامی ایران است که به دلایل شرعی حاضر نیست صلح با اسرائیل را بپذیرد. به عبارت دیگر ایران فرایند صلح با اسرائیل را مشروع نمیداند.
به منظور شناخت دیدگاه های فقهی - اسلامی پیرامون صلح، و عادی سازی روابط مسلمانان و یهودیان - شهروندان رژیم ادعایی و موهوم اسرائیل - و بسته سازی برای بحث درباره آن، ناگزیر باید به تبیین نوع مالکیت سرزمین فلسطین از نظرقوانین و احکام اسلامی بپردازیم؛ چرا که هرگونه حکم و داوری ای، چه مثبت و چه منفی، بستگی تام به شناخت ماهیت پیوندی دارد که بین مسلمانان و سرزمین فلسطین گره خورده است؛ به عبارت دیگر این سرزمین موضوع حکمی شرعی است، حکمی که کشف آن در گرو شناخت ماهیت و حقیقت موضوع می باشد.
در این مورد دو یافته از دیدگاه تاریخی مسلم بوده و کسی با آن مخالفت نورزیده است:
یکم. این که، سرزمین فلسطین قبل از فتوحات اسلامی تحت سلطه رومیان بوده است و دوم آن که، فتح این سرزمین به دست مسلمانان از راه لشکر کشی و جنگ صورت گرفته است، که در اصطلاح فقه اسلامی «مفتوحة عنوة» خوانده و چنین تعریف می شود: «سرزمین هایی که با لشکرکشی مسلمانان و به کمک قوای نظامی و پس از جنگ بین آنان و ساکنان آن سرزمین گشوده شده باشد».
از جمله حقایق خدشه ناپذیر تاریخی - چنان که اشاره شد - آن است که سرزمین فلسطین به دست لشکر اسلام و به فرماندهی عمرو بن عاص در عهد خلیفه دوم عمر بن خطاب و پس از جنگی که بین لشگریان اسلام و بیزانس درگرفت، گشوده شد.
درباره حکم فقهی این سرزمین از دو بعد می توان بحث و کاوش نمود، یکی از نظر مالکیت آن و دیگر از نظر مالیاتی که بر آن تعلق می گیرد (خراج)؛ باید توجه داشت که فقهای مسلمان در این باره (مالکیت و خراج) سرزمین ها را به دو قسم تقسیم می کنند: یکی با توجه به مالیاتی که بر آن بسته می شود و دیگر با توجه به نوع مالکیت آن سرزمین.
1. سرزمین هایی که بدون جنگ و خون ریزی و از راه های مسالمت آمیز گشوده شوند (مفتوحة صلحا).
2. سرزمین هایی که با قهر و جنگ گشوده شوند (مفتوحة عنوة).
از آن جا که هدف ما در این نوشتار، شناخت نوع مالکیت سرزمین فلسطین از دیدگاه شرع می باشد، نخست بحث را از این منظر پی گرفته و سپس منابع و مصادر فقهی مورد اطمینان و معتبر در این زمینه را بیان خواهیم کرد.
👈 متن کامل مقاله در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=12129
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مسئله فلسطین هیچگاه از منظر علمای شیعه دور نبوده است. بایسته است پژوهشی این اهتمام را مستند کند. کتاب «فتاوای علمای الأزهر درباره آزادی فلسطین و مسجد الأقصی» سهم آنان را در این رابطه بیان داشته است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 سه کتاب فقهی مهم از سه فقیه برجسته درباره «مقاومت»
✔️پژوهشهای فقهی عمیق و همه جانبه درباره موضوعات مهمی همچون مسائل متنوع و پیچیده مرتبط با قدس و فلسطین همچنان اندک به نظر میرسد.
🔻بخشی از راهگشایی در بن بست مسئله قدس و فلسطین طرح صحیح فقهی مسائل و جوانب آن است.
📙 1. الكفاح المسلح فی الاسلام؛ السید کاظم الحائری
📙 2. فقه العنف المسلح فی الاسلام؛ الشیخ محمدمهدی شمس الدین
📙 3. فقه المقاومه: دراسه فقهیه مقارنه؛ الشیخ محمد مهدی الآصفی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برای تمام کسانی که در راهپیمایی روز قدس شرکت میکنند دعا میکنم
✍پیام آیتالله ناصر مکارم شیرازی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی قدس
🔻روز قدس، روز بسیار مبارکی است، روز عظمت مسلمین جهان و روز وحدت دلها است.
ابتکار امام خمینی رحمت الله علیه بسیار مهم بود که روز قدس را حلقه اتصال مسلمین جهان قرار دادند.
راهپیمایی زحمت زیادی ندارد، اما برکاتش خیلی زیاد است، دشنمنان وقتی میبینند شیعه، سنی، طرفداران راست و چپ و همه این ها بدون استثنا در این راهپیمایی شرکت کردهاند به وحشت میافتند و میفهمند که نمیتوانند در مسائل اساسی میان مسلمین جدایی بیفکنند.
معتقدم که همه به عنوان یک عبادت در آخرین روزهای ماه رمضان برای تکمیل عبادت در این برنامه شرکت کنند و شعارهای کوبنده در مقابل دشمن دهند و به دنیا بگویند که مسلمانان در برابر دشمنان متحد هستند و در مسائل اصلاح اساسی دست به دست هم می دهند.
من برای تمام کسانی که در این راهپیمایی شرکت میکنند دعا میکنم، چون میدانم نوعی جهاد است، اگر چه ظاهرش ساده است ولی باطنی عمیق دارد. دعا میکنم همیشه سالم باشند و در این برنامه شرکت کنند و وحدت اسلامی که پشت دشمن را به لرزه در میآورد را به دنیا نشان دهند.