eitaa logo
اجتهاد
6.8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
636 ویدیو
278 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢احیای غدیر در جوامع اسلامی چگونه ممکن است؟ ✍️بهمن دهستانی ✂️در شرایطی که بخش بزرگی از بحران‌های جاری در جهان اسلام به دلیل ضعف در حکمرانی است فقه سیاسی همه مذاهب اسلامی به عنوان دستگاه علمی پیشنهاددهنده چگونگی اداره حکومت و جامعه همچنان تلاش می‌کند بتواند معیارهای نزدیک یا منطبق بر آموزه‌های وحیانی و عقلانی اسلام را برای تقویت وضع نظام سیاسی و اجتماعی کشورهای اسلامی ارائه دهد. این شرایط و سیر تحولات معاصر در جهان اسلام نیاز به امتداد معارف غدیر به عنوان یگانه منبع عرضه اسلام ناب و اصیل و الگوی حکمرانی مبتنی بر حق، شایستگی، عدالت و کرامت انسان را اثبات می‌نماید. بر این اساس حرکت به سمت خروج از دایره منازعات فرقه‌ای میان شیعه و سنی و تلاش مشترک برای برداشت و دریافت‌های زندگی‌ساز و جامعه‌ساز غدیر خم می‌تواند فصل تازه‌ای از همدلی و همکاری میان مذاهب اسلامی را آغاز کند. امتداد غدیر در جهان اسلامی امروز نیازمند طرحی نو اما مبتنی بر قرآن و اجتهادِ متکی بر معارف ثقلین با رویکرد حل و رفع نیازها و بحران‌های جوامع اسلامی است. 👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/f70034 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📹 ببینید: معرفی تفصیلی کتاب فضائل امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) تألیف احمد بن حنبل با تحقیق مرحوم استاد سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی (رضوان الله تعالی علیه) 🖥در آپارات مشاهده نمایید: https://www.aparat.com/v/GZwIz 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نهج‌البلاغه تحقیقات همه جانبه می‌خواهد/ بسیاری از مطالب علمی علوی در نهج‌البلاغه نیامده است ✔️ آیت‌الله جوادی آملی در پیام به دومین همایش ملی نهج‌البلاغه در آراء و اندیشه‌های اسلام شناسان ✂️کتاب شریف تمام نهج‌البلاغه که _به لطف الهی_ اکثریت قریب به اتفاق خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات نورانی آن حضرت در آن جمع آوری شده است، با تشخیص یک مؤسسه یا چندین مؤسسه، کاملاً مورد تحقیق حوزه و دانشگاه قرار بگیرد، زیرا بسیاری از مطالب علمی علوی است که در نهج البلاغه سید رضی(رضوان الله تعالی علیه) نیامده است. سید رضی که سعیش مشکور باشد و بیش از هزار سال به جامعه علمی خدمت کرده است و همچنان خدمتش مستدام است، فرصت جمع آوری نهج البلاغه جامع و کامل را نداشت؛ مثلا گاه خطبه‌ای که چندین صفحه است به صورت چند سطر درآمده است که این «بضعه من الخطبه» است. نهج البلاغه سید رضی بضعه‌ای است از نهج البلاغه علوی(صلوات الله و سلامه علیه)؛ این کتاب، تحقیقات همه جانبه می‌خواهد، فهرست می‌خواهد، معجم می‌خواهد، موضوع شناسی می‌خواهد، دسته بندی کردن معارف می‌خواهد و مانند آن. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔حضور زنان در مناصب سیاسی و قضایی: بررسی فقهی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی ⏰زمان: چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰ 🏢مکان: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳ 📌حضور برای همه آزاد و رایگان است. 📲 حضور مجازی از طریق اینستاگرام باشگاه اندیشه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حدیث و پژوهش تاریخی ✍️ دکتر حسن انصاری یکی از وظائفی که یک مؤرخ در عرصه مطالعات تاریخ ادیان و مذاهب باید انجام دهد تشخیص و تمایز اخباری پر تعدادی است که حاصل نوعی شایعات و از جنس آن است با اخباری که گرچه از جنس اخبار به اصطلاح "آحاد" است اما ماهیت واقع نماتری در مراتب مختلف خود دارد. از نقطه نظر فقهی، اصولیان بحث های زیادی درباره اخبار آحاد و متواتر و یا شهرت ها و اجماعات کرده اند و شرایط آنها را بررسیده اند اما این دیدگاه ها لزوماً نمى تواند عیناً مانند دیدگاه های یک مؤرخ باشد. همچنین است روایاتی تاریخی که ناشی از توهمات راویان و یا دیدگاه های مذهبی آنان است، گرچه لزوماً به قصد دروغپردازی پیشنهاد نشده باشد. گاه یک خبر و یا روایت در گذر زمان، چه از طریق نقل های متوالی در منابع روایی، تاریخی و حدیثی و چه از طریق کاتبان دچار تحریفات و یا حذف و اصلاحاتی شده که لزوماً راهکار تشخیص همه آنها بحث های سنتی در علم رجال حدیث نیست. این است که گاه مؤرخ ناچار است به بخشی از یک روایت تکیه کند و بخشی را از همان روایت فروگذارد. از همه مهمتر بازسازی متن های تاریخی و روایی و "انتخاب" ها اهمیت دارد. هر سخنی کانتکست خود را دارد. اگر روایتی از جایی دیگر و پیش زمینه ای متفاوت کنده شود و در کانتکست کاملاً جدیدی قرار داده شود انتظار ما چیست؟ آیا می توان آن را در خانه جدید خود همانطور فهمید که در منبع اصلی روایت شده بود؟ انتخاب ها اشکال مختلفی دارد: گاه انتخاب یک تکه از روایت است و حذف تکه ای دیگر. در اين سبک و در بسيارى موارد آن در واقع نوعی پوشاندن و سانسور حقیقتی هدف بوده است و به هرحال فهم ما را از حدیث و روایتی تاریخی معیوب می کند. گاهی هم انتخاب یک سند و فرو گذاشتن سندی دیگر است که در واقع به انتخاب و گزینش میان مراجع و اتوریته های نقل و انتخاب میان آنها مربوط است. این هم برای یک مؤرخ بار معنایی بسیار مهمی دارد. گاهی نیز باید مؤرخ تشخیص دهد نویسندگان منابع روایات تاریخی و یا مذهبی با بهره گیری از چه الگوهای تبلیغاتی دست به تدوین روایات خود زده اند؟ تشخیص روایاتی تاریخی از روایاتی با محوریت الگوهای تبلیغاتی و هویت طلبی مذهبی طبعاً کار یک مؤرخ است و بایسته پژوهشی تاریخی. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی فقهی تغییر جنسیت + نظرات مراجع تقلید ✔️این روزها خبر تغییر جنسیت یکی از بازیگران تلویزیون و سینمای ایران، منتشر شده و بی‌مناسبت نیست به این موضوع مهم از منظر فقه بپردازیم. درباره تغییر جنسیت به‌صورت کلی‌‌ نمی‌‌توان گفت جایز است یا خیر و باید مصادیق آن تفکیک شود. برخی از فقهای شیعه قائل به جواز هستند و عده بیشتری از فقها معتقد به عدم جواز هستند. همچنین فقهای اهل سنت معتقد به عدم جواز هستند؛ اما پرسشی که اینجا مطرح‌‌ می‌‌شود این است که با تغییر جنسیت تبدل موضوع حاصل‌‌ می‌‌شود یا خیر؟ فقهای معاصر و متخصصان پزشکی معتقدند که اساساً با این عمل جراحی و کارهای پزشکان هیچ تغییری حاصل‌‌ نمی‌‌شود، لذا طبق فتوای مراجع کسی که جنسیتش محرز است، تغییر جنسیت برای او جایز نیست. پرسش‌هایی درباره «تغییر جنسیت» وجود دارد، نظیر: تأثیر و حکم تغییر جنسیّت در ازدواج، نفقه و مهریه زوجه سابق، نفقه فرزندان، تأثیر بر ولایت فرزندان و حضانت، مسئله ارث، رجوع از تغییر جنسیت، وظایف پزشکان، تأثیر این مسئله بر عناوین خانوادگی و … پرسش‌هایی است که باید به آن پرداخته شود. مراجع عظام تقلید درباره تغییر جنسیت و احکام پیرامونی آن نظراتی دارند که در این گزارش آرای فقهی امام خمینی و حضرات آیات: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، خویی، اراکی، بهجت، تبریزی، فاضل لنکرانی و موسوی اردبیلی را مرور می‌کنیم. 👈گزارش تفصیلی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/j91744 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«قاعده وزر» کتاب شد ✔️ اهمیت قواعد فقهی در فرایند استنباط بر پژوهشگران عرصه فقه پوشیده نیست. در این میان برخی قواعد از بحث و گفتگو بهره‌ای وافر برده‌اند و برخی کمتر و بعضی نیز به‌کلی یا تقریباً از آن بی‌بهره مانده‌اند. قاعده وزر از قواعدی است که علی‌رغم حضور در ابواب متعدد فقه مشمول قسم اخیر است؛ زیرا تنها در چند نوشته اندک به عنوان قاعده فقهی بررسی شده، اما در همین موارد نیز به جوانب مختلف آن پرداخته نشده است. نوشته‌های اندک دیگر نیز بیشتر جنبه حقوقی، نه فقهی – آن هم بیشتر حیثیت کیفری قاعده – را در نظر داشته‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا فرحناک که سابقه‌ای طولانی در کاوش قواعد فقهی دارد بر آن شده تا با یادکرد این قاعده جوانب مختلف آن را به‌گونه‌ای‌که دیگران بدان نپرداخته‌اند، طرح نماید و حاصل این بررسی کتاب «قاعده وزر» شده که به‌تازگی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آرسته شده است. 👈معرفی اثر: https://b2n.ir/h92751 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دومین همایش واکاوی «اصالت میراث حدیث شیعه» 🔖با رونمایی از کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» با تقریظ مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی 🎙سخنرانان: اساتید معظم: ابوالقاسم علیدوست، سید محمدکاظم طباطبایی، حسن طارمی، رضا مختاری و سید مهدی محمودی 📆 زمان: یکشنبه 2 مردادماه از ساعت 18 🏢مکان: قم، سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان پذیرش رشته تخصصی «فقه خانواده» 🔹سطح چهار/ ویژه خواهران 🔸از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی 📌امتیازات دوره: * دریافت دانشنامه سطح چهار *بهره مندی از اساتید برتر استانی و کشوری *بهره مندی همزمان از امکانات آموزشی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و حوزه علمیه خراسان 📌شرایط پذیرش: * اتمام سطح سه حوزه علمیه * عدم اشتغال به تحصیل همزمان * موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری 🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ 🗓آزمون کتبی: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ 🗓مصاحبه حضوری: ۹ و ۱۰ شهریور 🖇لینک ثبت نام: paziresh.dte.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی فضای صدور روایات امامتی امام رضا (علیه‌السلام) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم رحمان‌ستایش، استادیار دانشگاه قم 👤دبیر علمی: دکتر محمود ملکی، استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی ⌛️ زمان: پنجشنبه 30 تیر 1401 ساعت 10 🏛 مکان: مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی ، سالن شیخ طوسی 🖇لینک وبینار: webinar.aqr.ir/bnd 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی نقد و بررسی کتاب اجازات العلماء 🎙با حضور و سخنرانی اساتید: رضا استادی، رضا مختاری، سیدصادق حسینی اشکوری، سید محمدرضا رضاپور، سید محسن ناجی نصرآبادی ⏰ زمان: پنج‌شنبه، 30 تیرماه 1401، ساعت 10 الی 13 🏢مکان: قم، چهارراه شهداء، فروشگاه کتاب رضوی 🖇لینک ورود به جلسه: http://webinar.aqr.ir/qom 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام جماعت شیعه در مسجدالاقصی 🔺به بهانه سالروز درگذشت فقیه نواندیش علامه کاشف الغطاء 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
elahi-thesis.mp3
14.43M
🎙دانلود صوت: «موضوع‌یابی و مسئله‌شناسی برای پایان‌نامه‌های فقهی» 👤ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول 👈مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/DNSzM 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سبک زندگی به لحاظ مبانی، رویکردها و ادبیات نیازمند بازنگری جدی است/ سبک زندگی از مسائل جدی نظام ولی ادبیات آن در کشور لاغر است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمانی: 🔹سبک زندگی مقوله کاملاً عمل‌گرایانه است و با نگاه‌ عمل‌گرایی باید به این مفهوم نگاه کرد و آن را نمودی از رفتارها دانست، نه صرفاً گفتار و اندیشه. امروزه سبک زندگی، سنجش پیشرانه‌های تحول و تغییر اجتماعی و سیاسی قلمداد می‌شود. 🔸سبک زندگی به لحاظ مبانی، رویکردها و ادبیات نیازمند بازنگری جدی است؛ و قاعدتاً اصلاح این بحث پایه، باید بین نخبگان صورت بگیرد. امیدواریم در چهارمین مرحله جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی یک گام اساسی برای این موضوع برداریم. ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شیخ‌الاسلامی: مسئله کتابخوانی در کشور یک مسئله جدی است و امروز شاهد آن هستیم که سرانه کتابخوانی در کشور کاهش پیدا کرده اما باید دانست که بین این موضوع و سبک زندگی، یک رابطه معناداری وجود دارد، چراکه همین امر باعث کاهش سطح فرهیختگی در جامعه نیز شده است و به همین جهت باید در جهت رفع این معضل بزرگ تلاش جدی صورت گیرد تا عموم کتاب‌ها از جمله کتاب‌هایی با موضوع سبک زندگی مورد اقبال مردم قرار گیرد. ادبیات سبک زندگی در کشور لاغر است و می‌طلبد کتاب سبک زندگی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. 👈گزارش نشست خبری چهارمین جشنواره ملی «کتاب سال سبک زندگی»: https://b2n.ir/e10773 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣فراخوان چهارمین جشنواره ملی «کتاب سال سبک زندگی» 🔹محور ویژه: سبک زندگی، آئین‌ها و مناسک 🔸سبک زندگی، مبانی و مفاهیم 🔹سبک زندگی و هویت ایرانی و اسلامی 🔸سبک زندگی، خانواده، جنسیت 🔹سبک زندگی و زندگی شهری 🔸سبک زندگی، رسانه و فضای مجازی 🔹سبک زندگی، تولید و مصرف فرهنگی 🔸سبک زندگی، آموزش و سلامت 🔹سبک زندگی، الگوها و اسوه‌ها ⏳مهلت ارسال آثار: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ ⌛️اعلام نتایج داوری: ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ 📆اختتامیه جشنواره: بهمن‌ماه ۱۴۰۱ 👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/e10773 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«من محجبه‌ام اما مخالف حجاب اجباری و گشت ارشادم» شعار اسلام سکولار است! ✍️دیدگاه و نظر/ حجت‌الاسلام دکتر مجید دهقان، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده نوشت: "من محجبه‌ام اما مخالف حجاب اجباری و گشت ارشادم" شعار اسلام سکولار است. این که انگیزه شخصی حامیان چیز دیگری مانند رفع دو قطبی سازی محجبه/غیر محجبه بوده در معنای اجتماعی این شعار تاثیری ندارد. لازمه رفع دوقطبی‌سازی، نفی قانونمندی پوشش نیست همانطور که نقد به گشت ارشاد هم لازمه‌اش افتادن در ورطه اسلام سکولار نیست. ته این شعار به این جا می‌رسد که من محجبه‌ام ولی مشکلی با برهنگی‌ زنان دیگر ندارم یا من مسلمانم ولی مشکلی با هم‌جنس‌خواهان ندارم. راه سوم این نیست، حداقل راه سوم نسلی که اسلام را با امام راحل شناخت این کژراهه نیست. این ماجرا هم می‌گذرد ولی همین ابتلائات اجتماعی است که مدام در حال غربال کردن است و چه حسرت‌زاست خواهر و برادر من، ندای "انا لم نجد له عزما". و اما ای سکان‌داران مدیریت‌های فرهنگی اگر این تکانه‌ها شما را بیدار نکرد امیدی دیگر به خیر شما نیست، شر نرسانید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عفاف و چالش‌های جدید ✔️دیدگاه و نظر/ دکتر فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده: 🔹حجاب اگر چه یک حکم شرعی است اما حجاب مورد نزاع ابدا یک حکم شرعی نیست بلکه موضوع مهم تخاصم گفتمانی از دست کم صد و پنجاه سال اخیر است. حجابی که حکم فردی انتخابی است یک حکم شرعی فرعی است اما کسانی که با حجاب می‌جنگند اهدافشان گسترده و در مخالفت با تمدن عفاف محور است که هر از چند گاهی دم خروسشان بیرون می‌افتد و می‌گویند مشکل ما با یک متر روسری نیست بلکه همه عقبه رفتاری پوشش و عفت را نمی‌خواهیم. 🔸مدافعین حجاب و محجبه‌ها هم باید ساده‌‌اندیشی را کنار بگذارند و بدانند اگر امروز موضوع منازعه شان یک متر روسری است فردا مورد منازعه همجنس‌گرایی و مسایلی از این دست است. وقتی جناح مخالف حجاب با این نگاه سیاسی و گسترده به آن نگاه می‌کنند جناح موافق هم باید به همین پیچیدگی به آن بیندیشند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k86065 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب تبدیل به نماد هویتی نظام شده و‌ نمی‌توان آن را نادیده گرفت ✔️ دیدگاه و نظر/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی: 🔹به سه دلیل حجاب جزو اولویت‌های نظام است. اول اینکه خود مسأله حیا و عفاف از ارکان دینداری است. ما در زمانه تمدن برهنگی هستیم و این تمدن عدم حجاب را طلب‌ می‌کند، به طور طبیعی درگیری پیش می‌آید و همین حساسیت مساله را بالا می‌برد. دوم اینکه به تعبیر‌هایدگر ما در عصر تصویر جهان به سر‌ می‌بریم و نمادهای تصویری حرف اول را‌ می‌زنند. در این شرایط حجاب زن اولین تصویری است که از یک مسلمان به چشم می‌آید و نماد مسلمانی است. این یعنی علاوه بر سویه عفاف، حجاب از زاویه هویتی هم در زمانه ما موضوعیت پیدا کرده است. سوم بحث موج فمینیسم است که همه امور مربوط به زنان را تحت تاثیر قرار داده است و هربحثی که درباره زنان باشد خود به خود در اولویت قرار می‌گیرد. 🔸متناسب با این وضعیتی که حجاب امروزه پیدا کرده است دشمن ۲ کار‌ می‌کند. دسته اول از کارهای دشمن سرمایه گذاری روی ترویج بی عفتی است و دسته دوم تاکید نگاه به مقوله حجاب به عنوان یکی از بحث‌های هویتی است. لذا حجاب چون تبدیل به نماد هویتی نظام شده،‌ نمی‌توان آن را نادیده گرفت. برای دشمن هم تخریب این نماد موضوعیت دارد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w21018 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: کشف حجاب علنی برای حکومت اسلامی تکلیف ایجاد می‌کند 🔺چیزی که بنده را حساس می‌کند این است که گاهی خواص بحث حجاب اجباری را مطرح می‌کنند. عده‌ای نادانسته خطی را دنبال می‌کنند که دشمن با آن‌همه تلاش نتوانست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب؛ از الزام تا التزام ✍️دیدگاه و نظر/ حجت‌الاسلام احمد اولیایی متأسفانه موضوع حجاب را چنان دستکاری کرده و به اضمحلال کشاندند که هیچ‌وقت مایل نبودم ورودی داشته باشم اما این روزها وقتی تحلیل‌‌ها و دعواها را می‌بینم، شاهد چند غفلت در تحلیل هستم. چند نکته به ذهن می‌رسد (ترتبی بین نکات نیست)؛ ۱. برخی حجاب را با نماز مقایسه می‌کنند ازین حیث که چطور قانون نماز نداریم اما قانون حجاب داریم. در حالی که این مقایسه اشتباه است. نماز فردی و حجاب اجتماعی است. تصور نکنید حجاب فردی است. ۲. حجاب آغاز هجوم دشمن است و اگر حجاب آزاد شود، تازه مطالبات بعدی شروع می‌شود. کارناوال‌‌های همجنس‌گرایی و مطالبه قانونی کردن آن و .... . این را بروید از مسئولان لبنان و ترکیه بپرسید. ۳. حجاب انتخاب لحظه‌ای افراد نیست. حجاب یک تعین و تبلور فرهنگی ست که ذیل سیاست‌‌های متعدد شکل تدریجی می‌گیرد. آموزش و پرورش ما، نظام بانکی، نظام اداری، نظام دانشگاهی ما همه تقریبا نسخه کپی از حکومت‌‌های دنیاست. طبیعی ست که تبلوراتش هم امتداد همان‌‌هاست.لذا رهبری انقلاب ساختاری را پیشنهاد می‌دهند. ۴. طور وقتی پزشکی خطای پزشکی دارد، کل نظام پزشکی را جمع نمی‌کنیم؟خب، وقتی سربازی در گشت ارشاد اشتباه رفتار می‌کند، چرا به دنبال جمع کردن کل آن هستیم؟! ۵. اینکه برخی نواندیشان دینی به آیات و روایات و فرهنگ صدر اسلام برای اثبات عدم وجوب یا عدم لزوم حجاب استناد می‌کنند خیلی عجیب است! حجاب دیگر یک موضوع فردی نیست بلکه در کنار آیات و روایات، مکان و زمان و مصلحت در تعیین حکم آن بسیار دخیل است. ۶. به طور کل، صحبت (اصرار بر این واژه) از الزام حجاب غلط است. الزام یک فعلی ست که از بیرون بر فرد تحمیل می‌شود و هیچگاه جواب نمی دهد. ما در حجاب به جای الزام باید به دنبال التزام باشیم. التزام دربرگیرنده میل است. این، یک کار فرهنگی‌ست. قانون اگر الزام دارد ما باید به دنبال جامعه پذیری قانون یعنی التزام باشیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
حجاب از استدلال دینی تا استدلال اجتماعی.pdf
3.85M
🔖حجاب، از استدلال‌های دینی تا استدلال‌های اجتماعی سیری از بازتاب مباحثات مربوط به حجاب از مصر در ایران، و گزارش آرای فرید وجدی درباره آن ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان 🔺از میان مسائل بحث انگیزی که پس از برخورد دنیای غرب با دنیای اسلام پدید آمد، یکی از پرچالش‌ترین آنها، مسئله زن است. در میان مسائل مربوط به زن، حجاب شاخص ترین آن‌هاست و در درجه بعد، مسأله مشارکت زنان در امور اجتماعی، تحصیل و تساوی حقوق زن و مرد بود. مباحث مربوط به زنان، در میان عرب‌ها از مباحث بسیار جدی بود که به طور مرتب، آثاری از فرنگی، ترجمه یا به عربی تألیف می‌شد. این آثار در کل، بر فکر مسلمانان نوگرا مؤثر بود و مخالفان را نیز به واکنش و نوشتن آثاری در این زمینه وامی داشت. نویسنده در نوشتار پیش رو، آثاری که پیرامون مباحث مربوط به زنان در دوره پهلوی اول به نگارش درآمده‌اند را مورد مداقه قرار داده است. بعلاوه، آثار نویسندگان مصر و عراق در حوزه زنان را که در ایران تأثیرگذار بودند، معرفی می‌نماید. سپس، شرح مفصلی از دیدگاه‌های فرید وجدی در کتاب المرأه المسلمه که در نقد قاسم امین به نگارش درآمده است، ارائه می‌کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتاب «الابانه» اثری مهم در فقه زیدیه از قرن پنجم هجری 📖کتاب «الابانه» تالیف ابوجعفر محمد بن یعقوب هوسمی، اثری مهم در فقه زیدیه از قرن پنجم هجری، برای اولین بار به صورت تحقیق شده بر اساس چهار نسخه به قلم سیدعلی موسوی‌نژاد و محمدعلی صالحی منتشر شد. 👈معرفی اثر: https://b2n.ir/a10549 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚ابهام‌زدایی از اقتصاد اسلامی 📖«ابهام‌زدایی از اقتصاد اسلامی» مجموعه جامعی مرکب از چهل و پنج پرسش اساسی در خصوص وجوه گوناگون اقتصاد اسلامی است که طی هشت فصل طبقه‌بندی‌ و ضمن پاسخگویی تبیینی به آن ها، مباحث مطروحه با افزودن پی‌نوشت‌های لازم مورد پشتیبانی قرار داده شده است. این سؤالات معطوف به ابهامات، پرسش‌ها، کنجکاوی‌ها، انکارها، تمجیدها و قابلیت سنجی‏هایی است که پیرامون اقتصاد اسلامی شکل‌گرفته و ابهاماتی را در کنار مشکلات اجتناب‌ناپذیر دوران رشد و نضج اقتصاد مقید به اسلام فراهم آورده است. این کتاب به قلم دکتر حسن سبحانی بر آن است تا از این مسیر برسرعت رشد و گسترش ادبیات اقتصاد اسلامی افزوده شود و در عین حال با عجین شدن مجدد اخلاق و اقتصاد و به‌طور خاص اسلام و اقتصاد، ضمن کاستن از گستره فقر، بر وسعت و سیطره رشد و فراوانی امکانات لازم برای زمینه‌سازی نائل شدن انسان به هدف اصلی از خلقت وی که همانا عبادت پروردگار است افزوده گردد. 👈اطلاعات بیشتر: http://rihu.ac.ir/fa/book/37381 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان نخستین دوره «دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی» ⏳مهلت ارسال آثار تا 15 شهریور 1401 🌐اطلاعات تکمیلی: http://www.rihufest.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از فرهنگ تعبّد تا سازمان تفقّه؛ تأملی در چالش محوری حکمرانی اسلامی ✍️دیدگاه و نظر/ محمدصابر اسدی ✂️اگر قائل به این باشیم که اجتهاد محدود به ذوق و حدس یک متخصص است که با ممارست تبدیل به ملکه شده، شاید برای ورود اجتهاد به عرصه اداره جامعه در تمام شئون و حوزه‌های متنوع و متکثر آن، به الگویی بیش از حضور فقیه در مناصب مختلف نرسیم و ثمره آن، همین معماری حکمرانی فعلی با دل بستن به تغییر افراد است. به عبارت دیگر براساس این نگاه باید بیشتر بر خلل و فرج حضور مجتهد در فرآیند حکمرانی متمرکز شده و موانع کارآمدی بیشتر آن را مورد مداقه قرار دهیم. اما اگر قائل به امکان مطالعه اجتهاد شیعی به عنوان یک فرآیند روشمند نیز باشیم امکان مقایسه مراحل مختلف، شئون فقیه و کردوکارهای او با فرآیند حکمرانی مهیا می‌شود و توجه به حلقه‌های گمشده حضور اجتهاد در مسیر اداره جامعه از موضوع شناسی و مسئله شناسی تا استخراج راهکارهای اسلامی و تبدیل آن به برنامه‌های اجرایی و در نهایت اجرا و ارزیابی عملکردها، بیشتر شده و بازیابی و بازسازی نهادی لازم برای حرکت به سمت غایت تمدن نوین اسلامی، تسریع می‌گردد. 👈بخوانید: https://b2n.ir/p50475 🆔 https://eitaa.com/ijtihad