فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببنید: توصیههای آیتالله وحید خراسانی به مبلغین
برنامه این است: آيَةٌ مُحْكَمَةٌ، فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ، سُنَّةٌ قَائِمَة
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار مجموعهای چهارجلدی در شناخت دانشگاه الازهر مصر
✔️دانشگاه الازهر یکی از مهمترین مراکز علمی جهان اسلام شمرده میشود و بدون اغراق میتوان آن را دروازه گفت و گوی میان شیعه و سنی شمرد. این دانشگاه علیرغم افت و خیزهایی که در طول تاریخ خود داشته است، همچنان جایگاه راهبری و پیشاهنگی خود را نسبت به سایر مراکز علمی جهان اسلام حفظ کرده و آرا و نظرات آن همچنان در جهان سنی از مقبولیت مناسبی برخوردار است.
آنچه قابل توجه است این واقعیت است که هر چند در دهههای گذشته مراکز علمی مهمی همانند جامعه مدینه، جامعه ام القری، دانشگاه بینالمللی اسلامی با سرمایههای کلانی در جهان اسلام تأسیس شدهاند، اما هیچکدام نتوانسته است بر الازهر مصر پیشی گیرند و آوازهای بالاتر از آن در جهان اسلام به خود اختصاص دهند.»
📖مجموعه الأزهر شناسی نوشته سید مهدی علیزاده موسوی در چهار مجلد از سوی مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل منتشر شد. عناوین مجلدات این مجموعه از این قرار است: ۱- منبع شناسی الأزهر ۲- الأزهر و الشیعه ۳- الأزهر و التقریب المذاهب ۴- تاریخ الأزهر.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/y39035
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«رساله تقیّه» یکی از تصنیفهای امام خمینی در موضوع قواعد فقهیه
✍️حجتالاسلام والمسلمین محمدکاظم تقوی
یکی از ویژگیهای مدرسه فقهی امام خمینی، اهتمام به «قواعد فقهیه» میباشد. گرچه قواعد فقهیه در یکی دو قرن اخیر مورد اقبال و اهتمام فقها قرار گرفته و آثاری در قامت مجموعه قواعد فقهیه و یا تک نگاریهایی از بعضی از قواعد فقهیه، در ساحت فقاهت شیعی به عرصه آمده، ولی تأثیرگذاری و کارآمدی آنها در فرآیند اجتهاد و استنباط احکام از ادله مربوطه، چشمگیر و قابل توجه است.
حضرت امام در میراث علمی برجای گذاشته خود، در بخش فقه و اصول، نشان داده که به قواعد فقهیه نگاه خاصی داشته و آن را دارای اهمیت و اثرگذاری میدانسته است. تک نگاشته ایشان درباره «قاعده لاضرر» که با نام «بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر» منتشر شده و نیز پرداختن تفصیلی به چهار قاعده در بخش پایانی کتاب «الاستحصاب» آشنای با شخصیت و اندیشه فقهی ایشان را به این نکته واقف میسازد که این فقیه اصولی که فقهی قرآن محور داشت، به «قواعد فقهیه» نیز اهتمام و اعتنای ویژهای داشته است.
یکی از تصنیفها و نگاشتههای امام خمینی در موضوع «قواعد فقهیه» «رساله تقیّه» میباشد که ایشان در آن این موضوع را در قامت یک قاعده مورد بحث و بررسی قرار داده است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t01229
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری محرم و فقه هیأت مذهبی
✍️سید محمد طباطبائی
✂️آیا میتوان در نحوه برگزاری هیأت، فرهنگسازی جدیدی کرد که سابقهای در نصوص ندارد؟ برای مثال، هر روز با روشهای عزاداری متفاوت و آداب و هنرهایی (ادبیات و موسیقی) مواجه هستیم که پیش از این نبود.
اگر بخواهیم با ادبیات فقه فرهنگی پاسخ دهیم، باید هویت فرهنگی مطلوب در هیأت را ملاک قرار دهیم. یعنی نباید آن هویت تهدید شود و نباید آن را صرفا حکمت و هدف حکم بدانیم.
با این ضابطه، میتوان بیان حضرت آیتالله خامنهای که «مداحی، موسیقی پاپ نیست» را بهتر فهمید. به نظرم ایشان در این عبارت فقط قصد ایراد توصیه نداشته و به ضابطهای فقهی نظر داشته است. با همین پاسخ مختصر تحریم بسیاری از ابداعات مداحان که صرفا با توجیه احساسی انجام میشود مشخص میشود.
گاه در این ابداعات، مؤلفههای فراغتگزینی غربی همچون لذت، تخیل، آزادی و فانتزی بودن را تداعی میکند و از آن حد مطلوب شرع خارج مینماید. به ویژه آنجا که در یکی از هیأت در پاسخ به منتقدان خود میگفتند:(دیوانگی ما به کسی ربط ندارد!) این هویت فرهنگی تناسبی با مطلوب شرع ندارد.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/h33231
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الزام قانونی حجاب
✍️نصیراله حسنلو
جامعه ایرانی در نسبت با قانون، جامعهای چند پاره است: گروهی ولو اندک شیفته مظاهر زندگی غیرانسانی غربند که جهانشان با کسب درآمد و پول، لذت و شهوت نظم پیدا میکند. اینان نه برای شریعت و احکام شرعی جایگاهی قائلند و نه برای قانون بما هو قانون. الزام شرعی و الزام قانونی حجاب در جامعه ایرانی برای این گروه تقریبا بیفایده است و اطاعت پذیری اینان از شرع و قانون تقریباً صفر است.
گروهی عرف محور هستند. برای این گروه نیز احکام شرعی و قانون بما هو قانون جایگاهی ندارد، ولی چون نظم جاری زیست ایرانی را پذیرفتهاند، بر اساس عرف غالب جامعه ایران زندگی میکنند. این گروه هرچند به الزام شرعی و الزام قانونی حجاب فی نفسه دلبستگی ندارند، ولی به منظور قوام و دوام یافتن زندگی اجتماعی خویش به فرهنگ عمومی جامعه احترام قائل میشوند و به رعایت قانون حجاب تن میدهند.
گروهی نیز، دلبستگی به نظم مبتنی بر شریعت دارند و به دلیل ترس تاریخی از قانون، همواره مرز بین الزام شرعی و الزام قانونی را حفظ میکنند تا جایی که در مرکزیت قانون گرایی ایشان، فقه و شریعت اسلامی قرار دارد.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/h96006
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_806708773606392238.apk
23.73M
📲 دانلود نرمافزار اندروید «کتابخانه عاشورا پژوهی»
▪️محتوا:
▫️اربعین_زیارت عاشورا
▫️پاسخ به شبهات
▫️تاریخ، مقاتل و منابر حسینی
▫️خاندان، اصحاب و یاران حسینی
▫️زندگینامه امام حسین(ع)
▫️سخنان امام حسین(ع)
▫️کرامات امام حسین(ع)
▫️نهضت امام حسین (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رعایت حق الناس در عزاداری
🔹 سؤال: آیا به راه انداختن دسته های عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن مسیر عابران و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟
🔸 جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب ایشان (علیهمالسلام) و شرکت در امثال این مراسم، امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز گردد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📻 جایگاه امر به معروف و نهی از منكر در تنظیم رفتار اجتماعی مسلمین
✔️برنامه «فقه پویا» از یكشنبه نهم مرداد ۱۴۰۱ با موضوع جایگاه امر به معروف و نهی از منكر در تنظیم رفتار اجتماعی مسلمین به روی آنتن می رود.
👥این برنامه با كارشناسی دكتر محمود حكمت نیا و حجتالاسلام دكتر فرجالله هدایت نیا ضمن بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منكر، جایگاه دستگاه معرفتی ناظر به رفتار انسانها (معرفت به حق، ارزش ها و هدف ها) را بازگو میكند.
🔖همچنین ادب امر به معروف و نهی از منكر و آداب و اخلاق آن، تفاوت قائل شدن بین فعل منكر و فاعل منكر، ارتباط امر به معروف و نهی از منكر با قدرت بر اساس آیه ۴۱ سوره حج، ارتباط امر به معروف و نهی از منكر با رفتار اجتماعی ما ... از جمله موضوعاتی است كه به آن پرداخته میشود.
🎛 برنامه «فقه پویا» یك شنبه تا سه شنبه هر هفته ساعت ۱۴:۵۰ به تهیه كنندگی محمدجواد طوسی و مجری كارشناسی محسن مومنی از رادیو معارف موج اف ام ردیف ۹۶ پخش میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان جذب پژوهشگر در مدرسه مطالعات فقه نظام
✔️مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهشهای فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقههای معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید.
🔹شرایط: اتمام حداقل سطح 2/ سکونت در قم/ حداکثر سن 35 سال
🔸اولویتها: تأهل/ داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط
🔹مزایا: شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر/ رزومه و سابقه پژوهش
🖇 لینک ثبتنام: https://b2n.ir/s19470
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺دکتر داوود زرینپور از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات بهعنوان «رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور «مصر» انتخاب شد.
وی رئیس دانشگاه مذاهب زاهدان اسلامی واحد زاهدان، استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، حافظ قرآن، نویسنده و مترجم است. این سمت، برای نخستین بار به نخبگان اهل سنّت واگذار شده و در نوع خود، بیسابقه است.
این انتخاب پیامهای راهگشا و خلاقانهای را برای تعامل بهتر با دولت مصر و الازهر در پی خواهد داشت. با توجه به بیاعتمادی دولت سکولار مصر به تمام نسخههای اسلام سیاسی، استفاده از پتانسیل مغفول و گسترده اسلام سنتی در حوزه علمیه برای بهبود مناسبات حوزه علمیه قم با الازهرالشریف راهکاری پایدار برای همگرایی دو قطب مهم علمی و فرهنگی جهان اسلام خواهد بود.
👈در مورد روابط حوزه علمیه قم با الازهر بخوانید: https://b2n.ir/t78240
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی پژوهشی «بررسی جایگاه حجاب(شرعی یا عرفی)»
👤حجتالاسلام والمسلمین سعید داودی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 زمان: دوشنبه 10 مردادماه1401، ساعت 10:30
🏢مکان: جامعه الزهرا(س)، معاونت پژوهش، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، اتاق نشستها
🖇 لینک حضور مجازی از طریق: online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا حجاب در حکومت امیرالمؤمنین (ع) اجباری بود؟
✔️بخشی از صحبتهای استاد ابوالقاسم علیدوست در برنامه شوکران
🔹گزارهای راجع به حجاب اجباری در دوران امام علی (ع) نداریم اما گزارشی هم از بدحجابی در دوران امام علی(ع) نداریم تا ببینیم نوع واکنش امام (ع) چه بوده است! اگر هم گزارشی از الزام یا عدم الزام به حجاب باشد نمیتوان با رویکرد اخباریگری عین آن را برای زمان حال تجویز کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصل اینکه اهلبیت(ع) الزام به حجاب اسلامی نمیکردند، ثابت نیست/ حق شهروندی فقط در چهارچوب حدود و احکام الهی مشروع است و الّا مشروعیت ندارد/ روند الزام به حجاب اسلامی باید در مدت معین طی شود
✔️استاد علیاکبر سیفی مازندرانی:
🔹اصل اینکه رسول اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) الزام به حجاب اسلامی نمیکردند ثابت نیست. ولی برفرض عدم ثبوت، باید گفت: ترک فعل از جانب معصوم همانند فعل ایشان محاملی دارد؛ و در مفروض محاملی وجود دارد، مانند: عدم آمادگی و تحمل الزام به حجاب از جانب عموم زنان؛ لذا خوف بر کیان و بیضۀ اسلام وجود داشت؛ چون زمان حکومت رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) اوائل عهد اسلام بوده است؛ و اما سائر امامان معصوم مبسوط الید نبودهاند و یا اینکه بیحجابی – بهگونهی مبتذل و فساد انگیز با انواع آرایش – در آن زمان شایع و رائج نبوده است.
🔹مقصود از الزام به حجاب اسلامی، الزام همهی بانوان بدحجاب یا بیحجاب در کوتاهمدت نیست. بلکه مراد وجوب آن در بلندمدّت و با برنامهریزی حساب شده و گامبهگام طی مدت چند سال معیّن، مانند برنامۀ بلند مدّت برای ایجاد سیستم اقتصاد مقاوم و استقلال اقتصادی خودکفا و پایدار است. لکن روند الزام به حجاب اسلامی باید در مدت معین طی شود و در زمان و فرصت معیّن به انجام و اتمام برسد تا آنجائی که همهی بانوان ایرانی با حجاب اسلامی میشوند و بدحجابی و بیحجابی جُرم تلقّی شود.
👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d32119
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖 بسته ویژه به مناسبت سالروز شهادت آیتالله شیخ فضلالله نوری
🔘 شیخ فضلالله نوری؛ شهید پیوند دین و قانون/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/j98956
🔘 ولایت فقیهان از دیدگاه شیخ فضل الله نوری و نقد دیدگاه مخالف/ علی احمدیخواه: https://b2n.ir/f93983
🔘 ویژگیهای نظام سیاسی مطلوب در آرای شیخ فضلالله نوری/ سید محمدجواد قربی: https://b2n.ir/s30127
🔘 «ولایت فقهاى جامع الشرایط» در نگاه شیخ فضلالله نوری/ علی ابوالحسنی منذر: https://b2n.ir/p30241
🔘 سهگام تا شناخت اندیشه سیاسی شیخ فضلالله نوری/ مظفر نامدار: https://b2n.ir/f10924
🔘 خطر شیخ ابراهیم زنجانیها همیشه وجود دارد!/ محمدصادق ابوالحسنی: https://b2n.ir/k28073
🔘 ساختارهای مشروطیت در بلاد غربی و تحقیر فرهنگی اسلامی/ محمد صالحی: https://b2n.ir/n27830
🔘 مشروطه در ذات خود غیر مشروع بود/ حمید پارسانیا: https://b2n.ir/r82593
🔘 تفاوت روحانیت مشروطهخواه و مشروعهخواه/ احمد رهدار: https://b2n.ir/q15781
🔘 در چالش شرع و قانون باید کدام سو ایستاد؟/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/m03604
🔘 نکاتی درباره اعدام شیخ فضلالله: https://b2n.ir/p56137
🔘 معمای مشروعه، مغازله کفر و ایمان/ یحیی نوری وکیلآباد: https://b2n.ir/u40343
🔘 قانونگذاری در آرای «شیخ فضلالله نوری» و «میرزای نائینی»/ سیدجواد ورعی: https://b2n.ir/t52854
🔘 خوانشی نو از «حدیث نامکرر مشروطه»/ محمدحسن رجبی، موسی حقانی: https://b2n.ir/m35565
🔘 اسباب اختلاف بین مواضع آخوند با شیخ فضلالله/ محمدصادق ابوالحسنی: https://b2n.ir/y25233
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برگزاری سلسله نشستهای تحلیلی تبیینی «رهبر»
✔️موضوع: تحلیل بیانات دیدار ائمه جمعه با حضرت آیتالله خامنهای
🎙باحضور: حجتالاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، رئیس محترم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
📆زمان: سهشنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۰صبح
🖇لینک ورود به جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/alireza.taghvaie/tahlil
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شورای بانکی حوزوی، چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است/ خلق پول، فعالیتهای ربوی و بنگاهداری باید در طرح بانکداری حل شود
✔️حجتالاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی
🔹شورای بانکی حوزوی با تلاش همه فعالان حوزوی و دانشگاهی که دارای دغدغه اقتصاد اسلامی هستند چهار بار جلوی طرح بانکداری مجلس را گرفته است، زیرا این طرحها مشکلات مردم را در ارتباط با بانکها حل نمیکرد. همین روزها قرار است این طرح در مجلس مطرح شود. از نمایندگان مجلس میخواهیم از این فرصت تاریخی پس از چهل سال فراز و فرود استفاده کنند و اگر قرار است نظام بانکی اصلاح شود باید مسئله خلق پول، فعالیتهای ربوی و بنگاهداری در طرح بانکداری حل شود.
🔸در جلسهای که با حجتالاسلام بحرینی داشتیم، تعریفی از بانک بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ارایه دادند که ما بر اساس مبانی نظام اقتصادی اسلامی آن را قبول نداریم. وی بیان میکند که بانک، همزاد خلق پول است که ما بر این تعریف نقد کامل داریم. بانک بر اساس نظام سرمایه داری همزاد رباخواری و خلق پول است. ما تعریف خود را بر اساس مبانی اسلامی داریم و بر اساس آن، مدل ارایه دادیم و قانون آن را نیز نوشتیم. ما میگوییم بانک نهادی است که وظیفهاش ارایه خدمات پولی و تجهیز منابع پولی و مالی مردم و تخصیص آن به بخش واقعی اقتصاد است. این تعریف با رباخواری و خلق پول همزاد نیست.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t90698
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خطوط قرمز سهگانه شورای بانکی حوزوی نسبت به طرح قانون بانک مرکزی
🔹رئیس گروه اقتصاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس عدم ممانعت از«خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی»، «بنگاه داری بانکها» و «حیلههای ربا» را از ایرادات اساسی شورای بانکی حوزوی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به طرح قانون بانک مرکزی دانست و گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم این اشکالات را در بررسی طرح قانون بانک مرکزی مورد توجه جدی قرار دهند.
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی خاطرنشان کرد: کسب درآمدهای هنگفت از طریق خلق پول توسط بانکهای غیر دولتی و استفاده از این ثروتها در فعالیتهای مضر و غیرمفید برای اقتصاد کشور، هیچ توجیه عقلی و شرعی ندارد. اینکه بانکهای غیر دولتی از طریق قدرت خلق پول، بر اساس منافع سهامداران خود تصمیم بگیرند به نظر ما یک ماده فسادی در اقتصاد است که باید ریشه کن شود، بر همین اساس، ما در قانون پیشنهاد کردیم که بانکهای غیردولتی اجازه خلق پول نداشته باشند و اصرار داریم نمایندگان محترم به این پیشنهاد رأی دهند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/f82803
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تبویب جدید فقه لازم است/ مباحثات شورای نگهبان فیشبندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل شود
✔️استاد شیخ محمد سند:
🔹۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات شورای نگهبان فیشبندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود زیرا تمامی مباحث مستحدثه در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است.
🔸ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و تحولات علمی روز دنیاست و خودبخود سبب میشود تا فقه ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشههای فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و میتوان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم.
🔹قانون جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانوندانها در آن باشند و همین قوانین به زبانهای مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بینالمللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را میبینیم.
👈 گزارش نشست «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب»: https://b2n.ir/u65587
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصل «معاشرت به معروف» بر فتاوا و قوانین خانواده حاکم شود
🔸حجتالاسلام رضا دهقاننژاد، با اشاره به وجود ابهام در قوانین نشوز و مخالفت برخی فتاوا و قوانین با اصل قرآنی معاشرت به معروف، بیان کرد: اصل «معاشرت به معروف» باید بر فتاوا و قوانین خانواده حاکم شود. اصل معاشرت به معروف میتواند مانند اصل کرامت و عدالت به عنوان اصل اولیه مطرح باشد، در حالی که ما وقتی در بحث روابط زوجین به مشکل برخورد کنیم، به قواعد ثانوی مانند لاضرر و لاحرج مراجعه میکنیم، ولی به این قاعده استناد نمیشود.
🔹استادیار گروه آموزشی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مدنی بیان داشت: اگر مردی بخواهد از حقوق خود در خانه استفاده کند، نباید موجب ایذاء روحی و روانی زن خود شود. بنابراین معروف باید منطبق بر دین و نظر عقلای جامعه باشد. بسیاری گفتهاند زن مطلقا بدون اذن شوهر حق خروج از منزل را ندارد ولو برای عیادت بیمار خانواده خود، ولی آیا این مصداق معاشرت به معروف است؟ آیا این مسئله سبب دینگریزی نخواهد شد؟ به نظر بنده اصل معاشرت به معروف باید حاکم بر همه قوانین باشد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/p52338
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قلمرو متفاوت حجاب در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی
✍️حجتالاسلام سیّدعلی بطحائی
🔻 موضوع حجاب قانونی (لطفا حجاب اجباری سکولارها خوانده نشود) از ابتکارات سردمداران اسلام سیاسی و ارکان فقه الحکومه است. با وجود اتفاق نظر دو گفتمان درباره پذیرش اصل قرآنی حجاب، درمورد قلمرو آن بین دو جریان سنّتی و سیاسی اختلاف نظر جدی وجود دارد.
ضرورت طرح بحث حجاب قانونی، در برابر حجاب اجباری سکولارها، آنجا خود را نمایان میکند که برخی از دگراندیشان، با آگاهی از شکاف فکری این دو گفتمان، از این آب گلآلود صید خود را گرفته و ایده حجاب قانونی را تضعیف میکنند. سکولارها در این اختلاف نظری، این باور نادرست را تزریق میکنند که حجاب قانونی رایج در جامعه، یک تکلیف شرعی نیست و آبشخور آن، تنها یک قانون تحمیلی است که با ظهور اسلام سیاسی شکل گرفته است!
در یادداشت پیش رو، ضمن معرفی روششناسیِ دو جریان، به آسیبشناسی اجتهاد سنّتی در مسئله حجاب پرداختهایم و از این بستر روشن خواهد شد که حجاب قانونی یک تکلیف شرعی و الزام قانونی است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/s91111
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از حجاب تا چندهمسری؛ در جستوجوی پایانی برای جدالهای بیپایان
✍️سید محمدهادی گرامی
🔻هنگامی که با انبوهی از یادداشتها درباره چندهمسری، حجاب اجباری و دیگر هنجارها/ضدهنجارهای مربوط به جامعه ایرانی ـ اسلامی مواجه شدم، اقتضائات و بازیهای فضای مجازی را بهتر و بیشتر لمس کردم. آنچه بیان میشود با احترام به ایدههای شرکتکنندگان در چنین مباحثاتی، تلاش میکند بهجای «فرو غلطیدن در» و «تندادن به» روندهای رایج، خوانشی حتیالمقدور بیطرفانه نسبت به یک چالش روششناختی در چنین جدالهایی ارائه کند.
دلیل اصلی منجر نشدن چنین جدالهایی بهفایده معرفتشناختی ـ هرچند ممکن است منافع غیرجمعی و غیرمعرفتشناختی را تأمین کند ـ فروکاستن سطح تحلیل به یک بُعد است. انگاره ما درباره حجاب، حجاب اجباری، چندهمسری و … هر چه باشد، بیگمان فروکاستن سطح تحلیل درباره این هنجارها/ضدهنجارها به یک بُعد یا سطح، و نگریستن به آنها بهمثابه امری صرفاً الهیاتی ـ جدلی، اجتماعی، شخصی، حقوقی، فقهی، تاریخی و … یک خطای روششناختی است. برای چنین پدیدههایی عمدتاً پنج رویکرد تحلیلی ـ نه در معنای فلسفی آن ـ وجود دارد و یا میتوان پیشنهاد داد:
👈 متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/m99986
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله): «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» (جامع الاحادیث الشیعه، ج۱۲، ص۵۵۶)
◾️الإمامُ الرِّضا عليه السلام: يَا بنَ شَبيبٍ، إن كُنتَ باكِيا لِشَيءٍ فَابكِ لِلحُسَينِ [بنِ عليِّ ]بنِ أبي طالِبٍ عليهما السلام ؛ فإنَّهُ ذُبِحَ كَما يُذبَحُ الكَبشُ.(عيون أخبار الرِّضا: 1/299/58)
🏴ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه دوستداران و پیروان آن حضرت تسلیت عرض میکنیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️قیام سیدالشهداء استثناء یا قاعده؟
درنگی در تفاوت نگاه اسلام سنتی و اسلام سیاسی به قیام امام حسین (ع)
✍️ حجتالاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان
🔻یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده، این است که قیام امام حسین علیهالسلام استثناء است یا قاعده؟
1. دیدگاه اسلام سنتی: به نظر میرسد اکثر فقهای اسلام سنتی در طول تاریخ معتقد بودهاند؛ قیام امام حسین علیهالسلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست.
این بزرگان به سه دسته از روایات استناد میکردند؛
یکم: در روایات متعددی هنگامی که از معصومین (ع) درباره زمان قیام سوال میشود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر میانداختند.
دوم: روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهمالسلام در مکانها و زمانهای مختلف صادر شده است. شیخ صدوق(ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب میداند.
سوم: روایاتی که بیان میکند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است.
2. دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معتقداند شرایط زمان امام حسین علیهالسلام به گونهای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود، قیام میکرد. ائمه اطهار علیهمالسلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین (ع) با آن شرایط یک قاعده است و میتواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد.
بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین (ع) قابل پذیرش و یک قاعده است. در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت (ع) وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روشها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را میکرد که دیگری انجام داده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ کدام روایت از عاشورا ؟
✍️ دکتر مهدی جمشیدی/ دیدگاه و نظر
۱. یکی از فعالیتهای فرهنگیِ بسیار ضروری که مساجد و هیئتها میتوانستند در دهۀ محرّم انجام بدهند، معرفی "کتابها"یی دربارۀ قیام عاشورا است که با "رویکرد سیاسی و اجتماعی" نوشته شدهاند و از این جهت، میتوانند برای امروز ما، "الگو" و "اقتباسپذیر" باشند.
۲. اگر روایت سیاسی و اجتماعی از عاشورا نداشته باشیم، در واقع، "انقلابی" نیستیم و عاشورا را در یک "عزاداری ساده و محض"، خلاصه کردهایم. باید عاشورا را به "امروز" و "اکنون" آورد و این میسّر نیست جز با "تصویرسازیِ انقلابی و حماسی" از عاشورا.
۳. تلقّی "رهبر معظّم انقلاب" از عاشورا، سرشار از این جنبه است. رساترین و دقیقترین تعابیر "انقلابی" و "اجتماعی" دربارۀ عاشورا، در سخنان ایشان بیان شده است؛ به خصوص چهار سخنرانی ایشان که در آنها به مسألۀ "عبرتهای عاشورا" پرداخته شده است.
۴. در مرتبۀ بعد، باید به علامه مصباح اشاره کرد که در کتاب "آذرخشی از آسمان کربلا"، روایتی از عاشورا آفریده که در همین امتداد قرار دارد و در آن از زاویۀ "انقلابی" و "اجتماعی" به قیام کربلا نگریسته شده است. این کتاب میتواند مخاطب را به عمق انگیزهها و اندیشههای "اصلاحی" و "اجتماعی" حسینبنعلی -علیهالسلام- ببرد و نشان دهد که عاشورا، ریشه در "امربهمعروف و نهیازمنکر" در لایۀ "کلان" و "ساختاری" داشت.
۵. ما امروز در میدان "بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی" به سر میبریم و باید گامهای بلند و جدّی در راستای آن برداریم. این امر بیش از هر چیز، محتاج "باورمندی" و "قاطعیّت" است. "فهمِ انقلابی از عاشورا" میتواند چنین تحوّلی در درون ما ایجاد کند. باید به این اندختۀ معنوی و ایمانی توسّل جُست و آن را متناسب با اقتضای کنونیِ انقلاب، "بازتعریف عملیاتی" کرد.
۶. جالب است که در چند سال اخیر، "جریان غیرانقلابی و سکولار" - که وجودش، ریشۀ دشواریهای معیشتی مردم است - کوشیده است با پناهبردن به شبیهسازیِ تاریخی، "عاشورا" را در برابر "انقلاب" بنشاند و انقلاب را چونان "ساختار سیاسیِ جور" ترسیم نماید. مجالس و هیئتهای اینان، به محفلی برای "درهمشکستن مقاومت انقلابی" و "تردیدافکنی در جبهۀ حقّ" تبدیل شدهاند. اینان، همان "جبهۀ باطل و یزیدی" هستند که فقط، "جامۀ حقّ" به تن کردهاند و از عاشورا، بر ضدّ "خطّ اصیلِ عاشورا" بهره میبرند. "تزویر" یعنی باطل را پنهان نگاه داشتن و از حقّ برای توجیه آن استفاده کردن. "جنگ ترکیبی" یعنی "تزویر" را به "تحریف" ضمیمه میکنند و در سایۀ "سوگواری حسینبنعلی"، به "پرچمدار حسینبنعلی" میتازند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️تفاوتهای حکمرانی اسلامی و اموی
✔️حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تقدم مصالح اخروی بر منافع دنیوی در حکمرانی حسینی، تفاوتهای حکمرانی اسلامی و اموی را برشمرد.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/z89110
🆔 https://eitaa.com/ijtihad