💢 پیادهروی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است
✔️آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی:
در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پارهای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شدهاند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است.
اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.
محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی به دیار باقی شتافت.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتوای «دولت در دولت» شیخ مفید، مجوز شکلگیری تشکیلات شیعی در دولت عباسی شد
✔️حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:
🔹اولین نظریهای که در اندیشه سیاسی شیعه توسط شیخ مفید ارائه شد، با عنوان نظریه دولت در دولت معروف شد. در آن دوره که حاکمیت عباسیان در جامعه حاکم بود شیخ مفید فتوایی داد بر این اساس که تمام فقهای شیعه در این شرایط بحرانی که با آن مواجه هستیم ولایت دارند و حق دارند که در هر منصبی هر کاری که از دستشان برمیآید انجام دهند و هر پیشنهادی از طرف خلافت عباسی به آنها داده شد باید بپذیرند و مسئولیت را قبول کنند تا به این وسیله بتوانند کاری از پیش ببرند.
🔸فتوای دولت در دولت شیخ مفید مجوز شکلگیری تشکیلات شیعی در درون دولت عباسی بود، ابراز کرد: فتوای شیخ مفید ویژگیهای خاص خود را داشت، در حقیقت شیخ مفید در این فتوا ولایت فردی را مطرح نمیکند بلکه اعلام میکند هر فقیهی که شرایط فقاهت داشته باشد در هر مسئولیتی که به او بدهند ولایت شرعی دارد و از طرف امام زمان (عج) مشروعیت دارد در همان بخش اعمال ولایت کند.
🔹این فتوا تأثیر بسیار بزرگی در مکتب اهل بیت داشت به طوری که ۶۰۰ سال تا دوره صفویان در ایران به عنوان مبنای اندیشه سیاسی تشیع برای برون رفت از چالشهایی که ناشی از غیبت به وجود آمده بود، محسوب میشد و کاربرد داشت. این فتوا باعث شد شعیان در برهههای مختلف حتی در مقابل حمله مغولان مکتب اهل بیت را حفظ کنند و توانستند کاروان تشیع را از میان بحران سختی که حاکمیت استبداد ایجاد کرده بود، نجات دهند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f67235
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖 شماره ششم دوفصلنامه علمی تخصصی «مصباح الفقاهه» منتشر شد
🔻عناوین مقالات:
1️⃣ «رویکردی انتقادی به آیات «فاعتبروا یا اولی الابصار»و«الذین یستبطونه منهم» در حجیت بخشی به قیاس » به همت حججاسلام محمدمهدی یزدانی و سید سعید مرتضوی
2️⃣ « تحلیل زیاده و نقیصه روایات فقهی از منظر صاحب جواهر» به همت حججاسلام و المسلمین سید علی دلبری، سید جعفر علوی و علی اکبر حبیبی مهر
3️⃣ «واکاوی لزوم یا جواز معاطات در صورت دین بودن یکی از عوضین» به نگارش حجتالاسلام دکتر رضا حق پناه ، آزاده قاسمی و صدیقه محمدحسنی به چاپ رسیده است.
4️⃣ «تحلیل و بررسی تطبیقی حکم امامت فاسق نزد مذاهب اسلامی» به همت حججاسلام و المسلمین محسن ملکی ابرده، محمدحسن ربانی بیرجندی و محمد رستمیان
5️⃣ «ضوابط الغای خصوصیت از منظر امام خمینی (ره)» اثر حججاسلام سیدموسی صدر، بلال شاکری و مرتضی ملک نژاد یزدی
6️⃣ «عقل و روش استنباط شریعت از آن» به تحریر حججاسلام والمسلمین سیدحسن تبادکانی، مصطفی پیوندی و رضا گرمهگی
📌علاقهمندان ميتوانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه دو فصلنامه به آدرس http://muf.journals.hozehkh.com/ ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 32230941-051 تماس بگيرند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان ثبتنام دوره تربیت «پژوهشگر فقه پزشکی»
✔️هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت علمی حوزه علیمه خراسان با هدف پرورش پژوهشگران توانمند و نخبه در عرصه موضوعات نوین فقه، اقدام به برگزاری دوره تربیت پژوهشگر فقه پزشکی نموده است.
🔻 مزایا و ویژگیها:
* بهرهمندی از اساتید توانمند و متخصص حوزه و دانشگاه
* برخورداری از امکانات پژوهشی
* استفاده از پژوهشگران موفق در طرحهای پژوهشی و دورههای آموزشی
* بازدیدهای علمی و موضوع شناسی از مراکز بهداشت و درمان
* اعطای گواهی شرکت در دوره
* حمایتهای مادی و علمی از پژوهشگران
📌مهلت ثبتنام: 18 شهریورماه/ ثبت نام از طریق پورتال طلبگی، (سامانه جدید بخش دوره های غیر تحصیلی) و (سامانه قدیم بخش پژوهش، صفحه ثبت نامها)
☎️کسب اطلاعات بیشتر: تماس با شماره تلفن 05132008601
👤آی دی ایتا: @mm_sa1990
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی الگوی مطلوب بانک قرضالحسنه در نظام مالی جمهوری اسلامی ایران
🎙با حضور و سخنرانی:
👤استاد مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
👤 حجتالاسلام دکتر محققنیا، عضو هیات مدیره بانک سپه
👤دکتر شمسینژاد، مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران و دانشآموخته دانشگاه امام صادق علیهالسلام
👤حسین زاده، مدیرعامل بانک قرضالحسنه رسالت
🗓 تاریخ برگزاری: یکشنبه ۱۳ شهریورماه، ساعت ۱۶
🏢 مکان: سالن کنفرانس خانه اندیشه ورزان واقع در تهران خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر شمالی پلاک 907
🔗جهت ثبتنام به پیوند مراجعه نمایید: https://survey.porsline.ir/s/KnwvkgB3
📞 کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره 02191006005
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل به عنوان مدیر حوزههای علمیه خواهران انتخاب شد
✔️در جلسه شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل به مدیریت حوزههای علمیه خواهران منصوب شد.
📌مراسم معارفه مدیر جدید حوزههای علمیه خواهران، روز شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح در سالن آیتالله شرعی (ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران واقع برگزار خواهد شد.
📋 سوابق حجتالاسلام فاضل:
☆ معاونت آموزش حوزههای علمیه خواهران
☆ مسئولیت مرکز امور صیانتی حوزههای علمیه برادران
☆ عضویت در مجمع عمومی جامعه مدرسین
☆ مدیریت مؤسسه آموزش عالی حوزوی تربیت مدرس
☆قائم مقام مدرسه علمیه معصومیه
☆ مدیریت مدرسه سطح عالی امام سجاد(ع)
☆ مدیریت حوزه علمیه فیضیه مازندران
☆ مدیریت پژوهش مؤسسه شیعه شناسی
☆ استاد و ممتحن سطوح عالی و خارج حوزه
☆ سردبیری مجله اخبار شیعیان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚سومین مجلد از «المستفاد في الأصول» دربردارندۀ دروس فقیه متقی، مرحوم آیتالله میرزا علی فلسفی (از علما و اساتید ممتاز حوزه علمیه مشهد) توسط نشر دلیل ما در ۶۱۲ صفحه به زیور طبع آراسته شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚بررسی فقهی و حقوقی «تزاحم حقوق در خانواده»
🔻در این کتاب، پاسخ پرسشهای زیر را مییابید:
بنابر چه معیارهایی میتوان تزاحم را تقسیمبندی کرد؟ مرجحات تزاحم یعنی چه؟ در تزاحم بین حق اشتغال و ریاست خانواده، چه باید کرد؟ راهکار رفع تزاحم بین حق طلاق و ازدواج مجدد چیست؟ در تزاحم بین ولایت قهری پدر و جد پدری، چه راهکاری میتوان اندیشید؟ آیا تزاحم ازدواج مجدد مادر با حق حضانت فرزند، حلشدنی است؟ آیا در فرزندآوری، پدر و مادر حق تزاحم دارند؟ آیا حریم خصوصی زوجین تزاحمپذیر است؟ تزاحم حریم خصوصی طفل و تجسس والدین به چه معناست؟
👈 معرفی کتاب: https://b2n.ir/n55781
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کردهاند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد ✔️
💢روش اجتهادی چیزی نیست که با زیاد خواندن بدست آید/ این مطلب تجلیل از شیخ و آثارش نیست بلکه توهین به سایر فقهاست!
✔️دیدگاه و نظر/ حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد:
🔻در رابطه با مطالبی که برادر بزرگوارمان جناب فاضل لنکرانی گفتهاند، چند نکتهای قابل طرح است؛
1. اگر این عزیزان نسبت به این کتب ارج و منزلت قائل هستند و معتقدند که واو به واو این کتابها باید خوانده شود، لازمهاش این است که این کتب در سیستم آموزشی حوزه در جایگاه متفاوتی قرار گیرد.
حضرت عیسی(ع) فرمودند: اگر کسی سزاوار علم باشد اما از وی دریغ کنید به او ظلم کردید و اگر کسی سزاوار علم نبود و آن را بر وی عرضه کردید بر علم ظلم نمودهاید. اگر واقعا رسائل و مکاسب، عالیترین سطوح استدلال فقهی شیعه است و دقیقترین استدلالها در آنها موجود است لازمهاش این است که ارزش آنها را حفظ کرده و طلابی را پای درس این کتب بنشانند که واجد شرایط ذهنی و قلبی هستند نه طلبهای که در دروس سطح یک لنگ میزند یا طلبهای که اساسا علاقه و یا استعدادی در فقه و اصول ندارد و میخواهد مثلا مبلغ خوبی باشد یا کلام و فلسفه بخواند. شما با عمومی کردن این کتاب به ارزش آن ضربه زدهاید. اگر بناست رسائل و مکاسب کتاب عمومی حوزه باشد باید توان عمومی، علاقه و انگیزۀ عمومی لحاظ شود.
2. مطلب دوم در رابطه با نگرانی ایشان است که در مورد غفلت از شناخت روش اجتهادی شیخ(ره) میباشد. من فکر میکنم این بخاطر این است که ما با بحثهای روششناختی آشنایی کافی نداریم. اساسا مدل بحثهای روششناختی متفاوت است؛ شما ممکن است هزار صفحه از تألیفات فقیهی را مطالعه کنید اما متوجه روش فقهی او نشوید. همان طور که در حوزۀ موجود، نه استاد از روش اجتهادی شیخ اطلاعی دارد و نه شاگرد!
اساسا روش اجتهادی چیزی نیست که با زیاد خواندن بدست آید بلکه باید در قالب یک علمی آن را منقح کنید، توضیح دهید و مثال برایش بزنید. اگرچه لازم است بخشی از متن نیز خوانده شود اما لزوما برای فهم روش اجتهادی شیخ نیازی به خواندن همۀ آثار و یا همۀ مطالب مکاسب نیست. خود مرحوم شیخ کتابهایی دارند که در حوزه تدریس نمیشود لذا با این حساب حتی با خواندن کامل مکاسب نیز نباید روش اجتهادی وی کشف شود. این در حالی است که برای فهم روش اجتهادی شیخ(ره)، اگر صد صفحه از آثار فقهی او خوانده شود نیز کفایت میکند به شرطی که روشمند و با نگاه و هدف روششناسی خوانده شود.
3. مطلب دیگر اینکه فرمودهاند طرح مذکور به هدم فقه میانجامد قابل تأمل است؛ اینکه فقاهت را بند آثار یک شخصیت ولو نظیر شیخ انصاری کنیم، توهین به فقه و فقهای شیعه است که در این عرصه قلم زدهاند. یعنی اگر به جای متن مکاسب بخشهایی از آثار میرزای نائینی، آیتالله خویی، مرحوم امام یا از آثار آیتالله سبحانی و یا از کتب ابوی مرحوم ایشان بیاورند، این به معنای هدم فقه است؟! به نظرم این مطلب تجلیل از شیخ و آثارش نیست بلکه توهین به سایر فقهاست.
اصرار بر حفظ کتابهای 150 و 200 سال گذشته و ترس از تغییر، خود اقرار بر ضعف حوزه است؛ اقرار بر این است که فضای حوزه ما فضای آزاداندیشی نداشته است، اقرار بر اینکه حوزۀ ما نظریهپرداز نبوده است زیرا اگر حوزه ما حوزۀ نظریهپرداز و پویا و بانشاطی بود، نه در دویست سال گذشته بلکه باید در سی چهل سال گذشته نظریات جدیدی تولید میشد که باعث کنار گذاشتن نظریات پیشین میشد. وقتی میگویید که معالم که برای چهارصد سال پیش است نباید کنار گذاشته میشد، معنایش این است که ما در این چهارصد سال عقب افتادیم و نتوانستیم جلو برویم.
به نظر من این اقدام شورای عالی قابل دفاع است اگرچه دیرهنگام و کمتر از آن چیزی است که باید اتفاق بیفتد. البته آنچه گفتیم نیز بدان معنا نیست که هیچ کس نباید اشکالی بر این طرح بگیرد و نقدی داشته باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
CB 28.3.1401 17.12 (1).pdf
693.1K
🔖 آخرین ویرایش «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» که در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب میباشد. این طرح با نقدهای اساتید حوزه و دانشگاه روبرو شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قانون پولی و بانکی.pdf
7.53M
🔖پیشنویس قانون پولی و بانکی کشور
✔️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه با همراهی جمع متخصصین اقتصاد اسلامی و با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی این پیس نویس را تدوین نموده است.
با توجه به اصلاح طرح بانکداری مجلس متناسب با این پیش نویس توسط کارشناسان کمیته پولی و بانکی کمسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، مطالب بسیار مهمی از جمله موارد باقی مانده مورد مطالبه مرکز راهبری در این کتاب پیش نویس ذکر شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔تجمع اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در اعلام برائت از «طرح بانکداری مجلس»
⏰ زمان: امروز یکشنبه ۱۳ شهریور، ساعت ۱۱ صبح
🕌 مکان: قم، مدرسه مبارکه فیضیه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad