eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
745 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📚سومین مجلد از «المستفاد في الأصول» دربردارندۀ دروس فقیه متقی، مرحوم آیت‌الله میرزا علی فلسفی (از علما و اساتید ممتاز حوزه علمیه مشهد) توسط نشر دلیل ما در ۶۱۲ صفحه به زیور طبع آراسته شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚بررسی فقهی و حقوقی «تزاحم حقوق در خانواده» 🔻در این کتاب، پاسخ پرسش‌های زیر را می‌یابید: بنابر چه معیارهایی می‌توان تزاحم را تقسیم‌بندی کرد؟ مرجحات تزاحم یعنی چه؟ در تزاحم بین حق اشتغال و ریاست خانواده، چه باید کرد؟ راهکار رفع تزاحم بین حق طلاق و ازدواج مجدد چیست؟ در تزاحم بین ولایت قهری پدر و جد پدری، چه راهکاری می‌توان اندیشید؟ آیا تزاحم ازدواج مجدد مادر با حق حضانت فرزند، حل‌شدنی است؟ آیا در فرزندآوری، پدر و مادر حق تزاحم دارند؟ آیا حریم خصوصی زوجین تزاحم‌پذیر است؟ تزاحم حریم خصوصی طفل و تجسس والدین به چه معناست؟ 👈 معرفی کتاب: https://b2n.ir/n55781 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢مکاسب و رسائل شیخ را مثله کرده‌اند، بسیار نگرانیم!/ این کار موجب انهدام فقاهت در حوزه خواهد شد ✔️
💢روش اجتهادی چیزی نیست که با زیاد خواندن بدست آید/ این مطلب تجلیل از شیخ و آثارش نیست بلکه توهین به سایر فقهاست! ✔️دیدگاه و نظر/ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد: 🔻در رابطه با مطالبی که برادر بزرگوارمان جناب فاضل لنکرانی گفته‌اند، چند نکته‌ای قابل طرح است؛ 1. اگر این عزیزان نسبت به این کتب ارج و منزلت قائل هستند و معتقدند که واو به واو این کتاب‌ها باید خوانده شود، لازمه‌اش این است که این کتب در سیستم آموزشی حوزه در جایگاه متفاوتی قرار گیرد. حضرت عیسی(ع) فرمودند: اگر کسی سزاوار علم باشد اما از وی دریغ کنید به او ظلم کردید و اگر کسی سزاوار علم نبود و آن را بر وی عرضه کردید بر علم ظلم نموده‌اید. اگر واقعا رسائل و مکاسب، عالی‌ترین سطوح استدلال فقهی شیعه است و دقیق‌ترین استدلال‌ها در آنها موجود است لازمه‌اش این است که ارزش آنها را حفظ کرده و طلابی را پای درس این کتب بنشانند که واجد شرایط ذهنی و قلبی هستند نه طلبه‌ای که در دروس سطح یک لنگ می‌زند یا طلبه‌ای که اساسا علاقه و یا استعدادی در فقه و اصول ندارد و می‌خواهد مثلا مبلغ خوبی باشد یا کلام و فلسفه بخواند. شما با عمومی کردن این کتاب به ارزش آن ضربه زده‌اید. اگر بناست رسائل و مکاسب کتاب عمومی حوزه باشد باید توان عمومی، علاقه و انگیزۀ عمومی لحاظ شود. 2. مطلب دوم در رابطه با نگرانی ایشان است که در مورد غفلت از شناخت روش اجتهادی شیخ(ره) می‌باشد. من فکر می‌کنم این بخاطر این است که ما با بحث‌های روش‌شناختی آشنایی کافی نداریم. اساسا مدل بحث‌های روش‌شناختی متفاوت است؛ شما ممکن است هزار صفحه از تألیفات فقیهی را مطالعه کنید اما متوجه روش فقهی او نشوید. همان طور که در حوزۀ موجود، نه استاد از روش اجتهادی شیخ اطلاعی دارد و نه شاگرد! اساسا روش اجتهادی چیزی نیست که با زیاد خواندن بدست آید بلکه باید در قالب یک علمی آن را منقح کنید، توضیح دهید و مثال برایش بزنید. اگرچه لازم است بخشی از متن نیز خوانده شود اما لزوما برای فهم روش اجتهادی شیخ نیازی به خواندن همۀ آثار و یا همۀ مطالب مکاسب نیست. خود مرحوم شیخ کتاب‌هایی دارند که در حوزه تدریس نمی‌شود لذا با این حساب حتی با خواندن کامل مکاسب نیز نباید روش اجتهادی وی کشف شود. این در حالی است که برای فهم روش اجتهادی شیخ(ره)، اگر صد صفحه از آثار فقهی او خوانده شود نیز کفایت می‌کند به شرطی که روش‌مند و با نگاه و هدف روش‌شناسی خوانده شود. 3. مطلب دیگر اینکه فرموده‌اند طرح مذکور به هدم فقه می‌انجامد قابل تأمل است؛ اینکه فقاهت را بند آثار یک شخصیت ولو نظیر شیخ انصاری کنیم، توهین به فقه و فقهای شیعه است که در این عرصه قلم زده‌اند. یعنی اگر به جای متن مکاسب بخش‌هایی از آثار میرزای نائینی، آیت‌الله خویی، مرحوم امام یا از آثار آیت‌الله سبحانی و یا از کتب ابوی مرحوم ایشان بیاورند، این به معنای هدم فقه است؟! به نظرم این مطلب تجلیل از شیخ و آثارش نیست بلکه توهین به سایر فقهاست. اصرار بر حفظ کتاب‌های 150 و 200 سال گذشته و ترس از تغییر، خود اقرار بر ضعف حوزه است؛ اقرار بر این است که فضای حوزه ما فضای آزاداندیشی نداشته است، اقرار بر اینکه حوزۀ ما نظریه‌پرداز نبوده است زیرا اگر حوزه ما حوزۀ نظریه‌پرداز و پویا و بانشاطی بود، نه در دویست سال گذشته بلکه باید در سی چهل سال گذشته نظریات جدیدی تولید می‌شد که باعث کنار گذاشتن نظریات پیشین می‌شد. وقتی می‌گویید که معالم که برای چهارصد سال پیش است نباید کنار گذاشته می‌شد، معنایش این است که ما در این چهارصد سال عقب افتادیم و نتوانستیم جلو برویم. به نظر من این اقدام شورای عالی قابل دفاع است اگرچه دیرهنگام و کمتر از آن چیزی است که باید اتفاق بیفتد. البته آنچه گفتیم نیز بدان معنا نیست که هیچ کس نباید اشکالی بر این طرح بگیرد و نقدی داشته باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
CB 28.3.1401 17.12 (1).pdf
693.1K
🔖 آخرین ویرایش «طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران» که در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب می‌باشد. این طرح با نقدهای اساتید حوزه و دانشگاه روبرو شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قانون پولی و بانکی.pdf
7.53M
🔖پیش‌نویس قانون پولی و بانکی کشور ✔️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه با همراهی جمع متخصصین اقتصاد اسلامی و با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی این پیس نویس را تدوین نموده است. با توجه به اصلاح طرح بانکداری مجلس متناسب با این پیش نویس توسط کارشناسان کمیته پولی و بانکی کمسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی، مطالب بسیار مهمی از جمله موارد باقی مانده مورد مطالبه مرکز راهبری در این کتاب پیش نویس ذکر شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔تجمع اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در اعلام برائت از «طرح بانکداری مجلس» ⏰ زمان: امروز یکشنبه ۱۳ شهریور، ساعت ۱۱ صبح 🕌 مکان: قم، مدرسه مبارکه فیضیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید: تبیین تفصیلی حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا، عضو کمیته فقهی و پولی حوزه‌های علمیه از «طرح بانکداری جمهوری اسلامی» 🔹اصلاحات این طرح کاملا روبنایی است و مشکلات اصلی نظام بانکی را در نظر نگرفتند. 🔸نظام بانکداری فعلی ربوی است. خلق پول بانک‌های خصوصی از عوامل اصلی فساد و ضد عدالت است. 🔹رهبری درباره بنگاه داری بانک‌ها فرمودند:"بانک ها غلط کرده‌اند و باید جلوی آنها گرفته شود" در حالی که در این طرح دیده نشده است. 🔸قبل از این طرح به معاملات ربوی، بنگاه داری و خلق پول خصوصی می‌گفتیم تخلفات بانکی اما با این قانون تبدیل به اعمال قانونی می‌گردد. با این طرح عملا شورای فقهی بانک مرکزی از کارکرد افتاده است. 🔹این طرح، طرح همه مجلس نیست و طرح یکی دو نفر از نمایندگان روحانی مجلس است که این سهل انگاری‌ها از آنان پذیرفته نیست! 🔸اکثریت فقها و اساتید اقتصاد اسلامی حوزه علمیه پس از ساعت‌ها جلسه کارشناسی مخالفت خود را با این طرح اعلام نموده‌اند. حوزه باید به عنوان مدافع شرع ورود کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺رهبر انقلاب: ایستادن در مقابل نظام سلطه، افتخار شیعه است/ هیچ‌وقت به کشورها نگفتیم از الگو و شکل سیاسی نظام ما تبعیّت کنید/ تشکیل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به معنای مقابله و دشمنی با غیرشیعه نیست 👈 متن کامل بیانات + فیلم و صوت + ۷۳ تصویر از دیدار شرکت‌کنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع): https://b2n.ir/j23027 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توصیه و مطالبات مراجع معظم از وزیر صمت ✔️آیت‌الله مکارم شیرازی: 🔹رانت و سوء استفاده‌های ارزی از جمله علل مشکلات اقتصادی کشور است، هرچند با برنامه‌های دولت، در این مسائل تا حدودی اصلاحات صورت گرفته، اما به طور کامل ریشه‌کن نشده است. 🔸قاچاق آشکار از دیگر مشکلات است؛ دست‌های مرموزی در دستگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد که این چنین به صورت علنی و آشکار، کالای قاچاق وارد می‌شود. ✔️آیت‌الله نوری همدانی: 🔹متاسفانه امروز وضعیت معیشت و اقتصادی مردم رضایت بخش نیست. هر وقت مردم گفتند از اوضاع معیشتی و اقتصادی راضی هستند آن وقت برنامه‌های شما اثر بخش و مفید بوده است. 🔸یکی از مشکلات موجود عدم کنترل قیمت‌ها و نبود نظارت بر بازرسی بر کیفیت کالاها است، این کار باید با دقت انجام شود بطوری که قیمت کالاها در دورترین نقطه ایران اسلامی با مرکز هیچ تفاوتی نداشته باشد. ✔️آیت‌الله جعفر سبحانی: 🔹تخلفاتی که درباره فولاد مبارکه مطرح شده بسیار نگران‌کننده است و شاید در سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز چنین تخلفاتی وجود داشته باشد. برای جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی باید مسوولان، مدیران پاکدست و معتقد به آخرت را شناسایی و در مسئولیت‌های مهم قرار دهند. 🔸وزارتخانه صمت مسئولیت تامین نیازهای اساسی تا نیازهای کلان کشور را دارد و باید تلاش مستمری داشته باشد. باید مراقب بود تا افرادی که شایستگی ندارند در پست‌های حساس این وزارتخانه که وظیفه تولید و صنعت کشور را بر عهده دارند به کار گیری نشوند. 👈 گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/y81091 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به شایعات اخیر 📋بسمه تعالی چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانه‌ای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است. به علت عدم ارتباط موضوع با دفتر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در ابتدا بنابر موضع گیری خاصی نبود؛ امّا با گذر زمان و ادامه شایعه سازی ها، بیان نکات زیر ضروری به نظر می رسد: اولاً؛ شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیّت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان می باشد. ثانیاً؛ وی هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است. ثالثاً؛ انتساب افراد به بزرگان نه باعث تایید آنهاست و نه مایه محدودیت؛ بلکه هر کس بر حسب شرایط و توانمندی های خود و بر طبق قوانین می بایست به کار گرفته شود و پاسخگوی اعمال خود باشد. سزاوار است اگر کسی قصد بهره برداری از انتساب به بیت مرجعیت یا دفتر معظم له را داشت از وی پذیرفته نشود و مراتب جهت اقدام مقتضی به اطلاع این دفتر رسانده شود. رابعاً؛ انتظار می رود مسئولین نظارتی و قضایی به عنوان مرجع تشخیص و تصمیم گیری نسبت به این اتهامات و موارد مشابه دیگر که دشمنان به شایعه پراکنی علیه بزرگان دین و انقلاب می پردازند به روشنگری و تنویر افکار عمومی بپردازند تا در این شرایط سخت اعتماد و اعتقادات مردم شریف و متدین به بازی گرفته نشود. کلام آخر اینکه عزت به دست خداست و کینه ورزان و دشمنان دین و این ملت در طول تاریخ سعی در مخدوش کردن مقدّسات و چهره اولیاء و بزرگان و تضعیف اعتقادات مردم داشته اند؛ اما همیشه دست قدرت خدا برتر از سعی باطل آنها بوده است و دشمنان و ایادی آنان، هرگز راه به جایی نبرده اند. از خداوند متعال نصرت و پیروزی ملت شریف ایران و مسلمانان جهان را بر تمامی دشمنان و مستکبران و فتنه انگیزان مسئلت داریم. والسلام علیکم و رحمة الله دفتر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی 13 شهریور 1401 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نائینی از قائلین به گفتمان فقه حکومتی و فقه نظام ساز است/ چپ و راست تلاش کرده‌‌اند نائینی را به‌نفع خود تفسیر و قرائت کنند ✔️حجت‌الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری: 🔹در چنددهه اخیر دو جریان چپ و راست تلاش کرده‌‌اند نائینی را به‌نفع خود تفسیر و قرائت کنند که البته در این میان جریان چپ و اصلاحات، موفقیت بیشتری در این زمینه کسب کرده است و تحریفات و اجحاف‌هایی نیز نسبت به مرحوم نائینی صورت گرفته است. 🔸به‌طور قطع می‏‌توان گفت نائینی از جمله فقیهانی است که به مناسبات حداکثری دین و سیاست و آمیختگی این هر دو باور دارد. از دیدگاه نائینی سیاست در دل دین و احکام اسلامی تشریع و جعل شده و اصول آن در کتاب و سنت درج شده است. 🔹متأسفانه رویکرد و توجه نائینی به مدل مشروطه، اذهان را به این سمت کشانده است که او ولایت‌فقیه را قبول ندارد! در حالی که نائینی علی‌رغم اعتقاد راسخ و عمیق به ولایت‌فقیه، با در نظر گرفتن شرایط روز و با هدف دفع افسد به فاسد و به‌عنوان ثانوی اقدام به پیشنهاد مدل مشروطه کرده است. 🔸نائینی در زمره نخستین فقیهانی است که در وادی نظام سازی فقهی وارد شده و مبتنی بر فقه و متناسب با شرایط زمانی و مکانی، به ارائه الگویی برای نظام سیاسی پرداخته است. 👈 گزارش کرسی «مبانی فقه حکومتی از دیدگاه میرزای نائینی(ره)»: https://b2n.ir/x89623 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ارزیابی حدیث‌گونه‌ها و چالش‌ها ✔️دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده: 🔹کسانی در نظر منکر ارزیابی صدوری و سندی نیستند، ولی در عمل به بسیاری از احادیث ضعاف در تاریخ شیعه عمل کرده‌اند به خصوص اگر تعریف آنها از ضعف، تعریف متاخرین از ضعف باشد (ضعف ناشی از سند نه متن) و این به نظر بنده یک چالش است زیرا اگر توجه به مباحث سندی اهمیت دارد و ‌‌می‌تواند بیانگر حقایقی باشد که اعتبار برخی روایات را نفی کند نمی‌توان به آن بی توجه بود. چگونه است که ما از یکسو در کارآیی علم رجال مبالغه می‌کنیم و از سویی به ضعف روات بی توجه هستیم. 🔸پاره‌ای از اشکالات متنی در دسته‌ای از روایات صحیح السند وجود دارد و این تعارضات در قبال برخی ادله دیگر قرار گرفته و دستیابی به روایات معتبر را مخدوش ‌‌می‌کند و این یک چالش است و از طریق بررسی قرائن صدوری و سندی چه بسا موجب حیرت شویم و باعث تساقط برخی روایات شود. 🔹برخی نگره‌ها در بین محققان معاصر به وجود آمده که برخی موضوعات متداول در فرهنگ عربی در دوره‌های بعد منشا روایت‌سازی شده است، چنین نگره‌ای نسبت به غررالحکم و بخشی از حکمت‌های نهج‌البلاغه وجود دارد. خلط بخشی از ادعیه با سخنان صوفیه و عرفا هم از جمله این مسائل است. این نگاه‎ها کاشف از این است که ارزیابی محتوایی متنی ما را به حاق مطلب در همه موارد می‌رساند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w95173 🆔 https://eitaa.com/ijtihad