💢پاسخ به منتقدان بیانیه «ادب تحول»
✍️استاد ابوالقاسم علیدوست
چند روز قبل، بیانیهای از اینجانب با عنوان «ادب تحول» منتشر شد. در ضمنِ آن بیانیه، طرح خاصی که بنابر اجرای آن در سال تحصیلی جدید در حوزه است، مورد نقد قرار گرفت. البته بر حفظ حرمت ارائه دهندگان طرح، شورای عالی حوزههای علمیه، مدیریت محترم حوزه و موافقان آن تأکید شد. چنانکه بر جایگزینی حلقه ثالثه از شهید بزرگوار سید محمدباقر صدر بهجای کفایه الاصول – هرچند بهعنوان بدل تخییری – نقدی وارد و بر زمان کوتاه تألیف این کتاب (بهعنوان یک اماره و نه دلیل) انگشت حساسیت گذاشته شد.
جدا از موافقت موافقان بیانیه، نقدهایی وارد شد. بیشترین نقدها بر قسمت اخیر آن بود. ناقدان به دو گروه تقسیم شدند:
۱. تعداد معدودی بنا را بر ناسزاگویی گذاشتند. گرچه بسیار محدود بودند لکن جنس ناسزاگویی به دلیل زشتی آشکاری که دارد، پررنگ جلوه میکند.
۲. جمعی قابل اعتنا بیان ما را عمدتاً نسبت به حلقات قابل نقد دانستند، گرچه از برخی از این گروه انتظار انصاف بیشتری میرفت. عمده نقدها این بود که کوتاهی زمان تألیف یک کتاب – آن هم از شخصیت استثنایی چون آقای صدر – دلیلی بر نقص آن نیست. در پاسخ به نقدهای فوق نکاتی را یادآور میشوم:
👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/j03243
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 استاد عبدالحسین خسروپناه پاسخ میدهد
❗️آیا مجلس و شورای نگهبان و قوه قضاییه حق مصلحتاندیشی دارند یا خیر؟!
❗️چرا بعضی افراد فاسد را محاکمه نکردند؟
✂️گاهی اوقات مصلحت تراشی میشود، این اعمال با آموزههای امیرالمومنین(ع) سازگار نیست
✂️این اتفاق بدتر به نظام ضربه زده تا اینکه به مصلحت نظام باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
F.A 14.pdf
4.22M
🗒 درآمدی بر ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی
✍️ حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری
📌 فقه سیاسی نرمافزار نظام سیاسی اسلام به شمار میآید، بایسته است به ابعاد گوناگون این گرایش ازجمله نظام مسائل و ساختار آن پرداخته شود که میتواند نقشی مهم در فهم منظومه فقه سیاسی و زمینه پژوهشهای نوآمد و غیرتکراری در آن را فراهم کند.
نوشته حاضر بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و استقرایی، به این پرسش اصلی میپردازد که ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی چیست؟ و در فرضیه بر این امر تأکید میشود که ساختار و نظام مسائل فقه سیاسی را میتوان در دو عرصه کلان ماهیت فقه سیاسی و مسائل آن بررسی کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣درس گفتار «تاریخچه فقه سیاسی»
🎙با حضور: حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی
📆 چهارشنبه 30 شهریور تا سه شنبه 5 مهر ماه 1401، ساعت 17:20
📺 پخش زنده و مستقیم از شبکه چهارم سیما
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی علمی ترویجی «ویژگیها و فرایند شناخت موضوعات احکام فقهی»
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین حجت الله بیات
👤ناقد: حجتالاسلام والمسلمین حسام الدین ربانی
📅 زمان :چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱ تا ۱۳
🖇لینک آنلاین نشست: https://vc1.qhu.ac.ir/neshast
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان دیدگاههای اصلاحی حوزویان پیرامون سند تحول دولت سیزدهم
🔻موضوعات فراخوان عبارتند از: علم و فناوری: علم و فناوری و آموزش عالی سیاست خارجی؛ سیاست خارجی، امنیت و دفاع هنری و رسانه؛ مجازی و رسانه، هنر فرهنگی؛ ایدههای کلان فرهنگی تحول ساختاری، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، جمعیت، گردشگری، معماری و شهرسازی، زن و خانواده، ورزش، صنایع فرهنگی، فرهنگ عمومی رویکردهای کلان؛ دانش بنیان، مردم پایه، عدالت محور سیاسی اجتماعی؛ نظام حقوقی، اصلاحات اداری ساختاری، آسیب های اجتماعی و خدمات اجتماعی اقتصاد؛ تولید و اشتغال، سرمایگذاری و نظام تامین مالی، نظام مالیه عمومی، زیر ساخت.
⏳مهلت ارسال: 25 مهرماه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای «سیرهپژوهی» در پژوهشکده علوم اسلامی رضوی
🔻عناوین و محورهای کلی
1. رویکرد های سیره پژوهی
2. چالش های سیره پژوهی
3. روش های سیره پژوهی
4. آموزه های سیره اهلبیت
🎙اساتید ارائه دهنده:
۱. نعمتاله صفری فروشانی (استاد تمام جامعه المصطفی العالمیه)
۲. محمدرضا جباری (دانشیار مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی)
۳. سید کاظم طباطبایی (دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث)
۴. رمضان محمدی (دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
۵. مهدی مهریزی (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران)
۶. سید علیرضا واسعی (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
۷. احمد غلامعلی (استادیار دانشگاه قرآن وحدیث)
۸. حسین فلاح زاده (دانشیار دانشگاه باقر العلوم)
۹. حمیدرضا مطهری (دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
۱۰. مهدی مجتهدی (استادیار دانشگاه فردوسی مشهد)
👤 دبیر علمی: مهدی مردانی گلستانی (استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی)
🗓 آغاز دوره: مهر 1401
🏢 مکان: مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی
📌جزئیات و عنوان دقیق جلسات متعاقباً اعلام خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗دومین شماره دوفصلنامه «مطالعات فقه سیاست» منتشر شد
🔻در این شماره میخوانیم:
1. ماهیت فقه سیاسی از منظر آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی/ سید جواد حسینی خواه
2. مبانی فقهی بازداشت متهم در اعلامیه حقوق بشر اسلامی و مثایسه آن با اعلامیه جهانی حقوق بشر/ سید محمدهادی مقدسی
3. کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سنجههای اولویتی فقه سیاسی در مقام تزاحم/ محمدعلی رنجبر
4. ولایت فقیه در اندیشه فقهی-سیاسی شهیدین/ احمد رهدار و سجاد جنابادی
5. چالش های فقهی حضور زنان اصلح در مناصب حکومتی/ حامد میرزاخان و محمد باقری شاهرودی
6. مبانی تشکیل دولت اسلامی از منظر شهید بهشتی/ صابر کماسی و سید احسان رفیعی علوی
🌐 سایت مجله: http://mfs.markazfeqhi.com
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚چاپ دوم کتاب «زبان فقه و حقوق» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۰۴ صفحه منتشر شد.
🔻فقه و حقوق اگر چه دانشی هنجاری و مربوط به هدایت و تنظیم رفتارها و مناسبات انسانی است، مانند هر قلمروی دانشی دیگر، موضوع تأملات فلسفی نیز قرار می گیرد.
پرسشهای برآمده از این قسم تأملات فلسفی، با اسلوب و روش منابع معرفتی مرسوم در پاسخگویی به مسائل فقهی و حقوقی میسر نیست و فلسفیدن و به کار گیری روشهای تحلیلی و تقلی خاص خود را طلب میکند. به همین سبب در کنار دانش فقه و حقوق، نیازمند شکل گیری و فربهی و شکوفایی دانش فلسفه حقوق و فلسفه نیز هستیم.
یکی از محورهای مهم در مباحث فلسفه فقه و حقوق، تأملات فلسفی درباره زبان فقه و حقوق است. کتاب حاضر در خصوص این محور متمرکز شده است؛ از این رو اثری در زمینه فلسفه فقه و حقوق است که به زبان فقه و حقوق می پردازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند/ این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!
✔️ آیتالله جوادی آملی در دیدار حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، دبیر سیاست گذاری همایش بین المللی یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم:
🔹تاریخ حوزه را میتوان به سه بخش تقسیم کرد، دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و لباس روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و امام راحل بود و با اینکه آن زمان ضعیف ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیتهای و بزرگان زیادی از آن برخاستند.
🔸دوره دوم دوره زعامت آیتالله بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند.
🔹دوره سوم حوزه، زمان انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین قانون اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید نهال فروشی کند، طلاب خوش استعداد که میتوانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اختیار در برنامه جدید آموزشی بیش از گذشته است
✔️مرکز مدیریت حوزههای علمیه در مجموعه کلیپهای تبیین برنامه جدید آموزشی حوزههای علمیه، پاسخی حرفهای و دقیق به سوالات حوزویان عزیز میدهد. در این کلیپها به زوایای جذابی از برنامه جدید آموزشی پی میبرید که تا کنون کمتر بیان شده بود. موضوعاتی که نشان میدهد ۴ سال کار علمی و برنامهریزی، چه سنتهای اصیلی را به حوزه باز میگرداند و در کنار آن سبب ارتقای علمی حوزویان نیز خواهد شد.
‼️در ۶ دقیقه آنچه را نمیدانستید ببینید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحول و خیرخواهی در متون درسی حوزه و یک سوال!
✍️حجتالاسلام محسن قنبریان
قطعا در تعویض متون درسی حوزه، انگیزه تحول و خیرخواهی بوده است. نگاه به نیازهای فقهی معاصر در انتخاب متون به چشم میخورد.
انتخاب متن درسی از اساتید مبرز و انقلابیای چون آیتالله سید کاظم حائری (از اصلی ترین شاگردان شهید صدر) نیز جای سپاسگزاری دارد.
اما برایم سؤال شد کتاب ارزشمند "فقه العقود" ایشان که حاوی مباحث پیشرو و مترقیای برای اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی بود (مثل حق الابتکار و...) چرا جای "اساس الحکومة الاسلامیة" و "ولایة الامر فی عصر الغیبة" قرار داده نشد؟!
اگر منظور پشتیبانی فقیهانه از مبانی انقلاب اسلامی است، فقه العقود به مبانی امام خمینی در مباحث مالکیت و عدالت نزدیک تر و دو کتاب انتخاب شده از ایشان، از آخرین نظرات امام خمینی و مبانی جمهوری اسلامی دورتر است! (گرچه با نظر اغلب فقهای جامعه مدرسین و شورای عالی همخوان است)
در این دو کتاب چیزی از مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی و نقش مردم پیدا نمیشود، در حالیکه امام در آخرین نظرات خویش رأی اکثریت در تشکیل حکومت توسط فقیه جامع الشرایط را شرط میدانست.
البته اعتراف میکنم متن قیّم و اجتهادیای در این تراز هم برای مردمسالاری دینی و جمع جمهوریت و ولایت سراغ ندارم!
اگر منظور صرفاً آموزش اجتهاد است همان رد ولایت فقیه مکاسب هم کارا بود! (گرچه نظر شیخ اعظم با کتاب القضاء نهایی میشود).
🆔 https://eitaa.com/ijtihad