eitaa logo
اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
678 ویدیو
286 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 نخستین همایش فقیه کارگزار 🔺به مناسبت سالگرد رحلت فقیه انقلابی و کارگزار نظام اسلامی، آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره) 👤اساتید سخنران: 🎙 ابوالقاسم علیدوست 🎙سید صمصام‌الدین قوامی 🎙احمد رهدار 🎙علی محمدی 📆 زمان: پنجشنبه 13 بهمن ماه، ساعت 9 الی 13 🏢 مکان: قم، پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن علامه طباطبایی(ره) 📺 پخش زنده: http://heyatonline.ir/irsi 🔗 سامانه و لینک قرار: https://gharar.ir/r/757d8b78 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نکوداشت علمی آيت‌الله صافی گلپايگانی (ره) در قم 📖 با آئين رونمايی از کتاب: "يک قرن حافظه تاريخی روحانيت: ديدگاه‌های آيت‌الله العظمی صافی درباره روحانيت در ايران معاصر" 👤اساتید سخنران: 🎙رضا مختاری 🎙موسی نجفی 🎙 محمدصادق ابوالحسنی 🎙محسن اکبری شاهرودی 📆 زمان: پنج‌شنبه، 13 بهمن 1401 ساعت 9 تا 12 🏢 مکان: قم، سالن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔آیین نکوداشت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی (ره) در مشهد 👤اساتید سخنرانان: 🎙محمدمهدی شب زنده‌دار 🎙سید جعفر سیدان 🎙احمد مروی 🎙محمد حسن صافی‌گلپایگانی 🎙محمدتقی سبحانی 📅زمان: پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۸:۴۵ تا ۱۱:۳۰ 🏢مکان: مشهد، چهارراه خسروی،کوچه شوکت الدوله، کوچه پنجه،مدرسه علمیه سلیمانیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش بررسی نظریه پولطلا و طرح عملیاتی احیاء مهرالسنه 👤 با حضور اساتید، فضلاء و کارشناسان اقتصاد اسلامی 📆 زمان: پنجشنبه ۱۳بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🏢 مکان: مشهد. حرم مطهر. بست شیخ طبرسی. بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی. تالار شیخ طوسی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش ملی «بازگشت به ریل اقتصاد اسلامی» 🔺گره گشایی از اقتصاد ایران توسط اقتصاددانان اسلامی به صورت کاملا عملیاتی بررسی می‌شود ▫️تقویت ریال و تثبیت نرخ ارز به صورت عادلانه ▫️بهبود وضعیت معیشت مردم ▫️حذف ربا و خلق پول از بانکها ▫️سرازیر کردن نقدینگی به تولید ▫️کاهش تورم و رونق تولید 📆 زمان: پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۹ تا ۱۲ 🏢 مکان: قم، چهارراه شهدا، جنب بوستان کتاب، مرکز همایش های غدیر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢میرزای نائینی به‌طور مطلق، عدم تصدی امر حکومت توسط فقها را منتفی ندانسته است ✔️دکتر مسعود معینی‌پور در گفتگو با «اجتهاد» 🔹محقق نائینی حکومت را به دو نوع تملیکیه و ولایتیه تقسیم می‌کند و حکومت در دوره مشروطه را حکومت تملیکیه می‌داند، اما نظارت فقیه را لازم می‌داند. ایشان در «تنبیه ُالاُمَّة و تَنْزیه ُالمِلَّة» می‌فرماید: ولایت از باب امور حسبه در دوره غیبت برای فقها ثابت است، اما امکان بدست گرفتن حکومت توسط فقها مهیا نیست، بنابراین فقها باید بر حکومتی که در ممالک اسلامی وجود دارد، نظارت داشته باشند. 🔸مرحوم نائینی در کتاب یاد شده، بحث بیشتری مطرح نکرده‌اند که حالا بگوییم نائینی با انواع مباحثی که در حوزه ولایت‌فقیه وجود دارد مثل ولایت مطلقه یا ولایت از باب نظارت یا وکالت، با کدام‌یک از این‌ها موافقت یا مخالفت دارد؛ لذا خیلی بحث‌ها را نباید سیاسی کرد که ایشان الزاماً مخالف حاکمیت فقیه در دوران عصر غیبت است! میرزای نائینی در زمانه و تاریخ خود این مباحث را مطرح می‌کند. باید توجه داشت، میرزای نائینی به‌طور مطلق عدم تصدی امر حکومت توسط فقها را منتفی ندانسته است. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69867 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اضطراب «اضطراراندیشی در اقامه‌ی حکومت اسلامی» ✍️ حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان ✔️نگاه مرحوم آیت‌الله منتظری در تمسک به قاعده‌ی «الضرورات تتقدر بقدرها» در بحث «وجوب اقامه‌ی حکومت اسلامی» تأمل‌برانگیز است. اهمیت صورت‌مندی این نگاه را نمی‌توان نادیده انگاشت و از کنار آن گذشت. این امر مقتضی حکومت اسلامی امری نیست که بدون عزم هماهنگ مسلمانان اقامه شود. اما بی‌تردید، پذیرش وجوب آن منوط به برخورداری اقامه‌ی حکومت اسلامی از ضرورت است. چنان‌که، همه واجبات می‌بایست از ضرورت امتثال برخوردار باشند و محرمات نیز باید دارای ضرورت پرهیز و ارتکاب باشند تا شارع متعال وجوب آن‌ها را انشاء فرماید. ازاین‌رو، بررسی تأثیر ضرورت‌شناسی اقامه‌ی حکومت اسلامی می‌بایست از منظر مقصود از ضرورت و دامنه‌شناسی ضرورت‌ها انجام گیرد: 👈 ادامه یادداشت را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69864 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اجازه آیت‌الله نوری همدانی برای اختصاص سهم امام به زلزله زدگان خوی 🔻 دفتر معظم‌له در اطلاعیه‌ای آورده است: ✍️درپی درخواست عده‌ای از مؤمنین مبنی بر صرف وجوهات شرعیه برای زلزله‌زدگان شهرستان خوی حضرت آیت‌الله نوری همدانی ضمن تأکید به مسئولان نسبت به حل سریع مشکلات پیش آمده در آن منطقه، دو سوم سهم مبارک امام (علیه‌السلام) را برای صرف این موضوع مجاز دانستند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست «انقلاب اسلامی» و تطور حرکت «اجتهاد و فقه شیعه» برگزار شد ✔️همزمان با آغاز دهه فجر نشست علمی «انقلاب اسلامی و تطور حرکت اجتهاد و فقه شیعه» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه، با حضور آیت‌الله اشرفی شاهرودی و جمعی از اساتید و فضلاء در مرکز تحقیقات اسلامی مشهد برگزار شد. 👈 مشاهده تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=69872 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۵+ژانویه،_+۱۰.۱۱_+استاد+اشرفی+اجتهاد_out.mp3
6M
🎚 وجوب عینی اجتهاد در کلام آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 📻 مدت زمان: 6 دقیقه ✂️ شیخ انصاری تحصیل اجتهاد را برای طلبه‌های مستعد واجب عینی می‌دانستند آن هم در زمان خودشان که امثال نراقی‌ها در ایران زیاد بودند پس به طریق اولی در زمان ما واجب است.... مرحوم حضرت امام و آیت‌الله حکیم نیز تحصیل اجتهاد را برای طلبه مستعد واجب عینی می‌دانستند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت‌الاسلام حاج شیخ غلامرضا اسدی ✔️رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت روحانی مجاهد و صادق حجت‌الاسلام حاج شیخ غلامرضا اسدی را تسلیت گفتند. 🔻متن پیام به این شرح است: 📝بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت روحانی مجاهد و صادق جناب حجةالاسلام مرحوم آقای حاج شیخ غلامرضا اسدی رحمةالله علیه را به خاندان محترم و فرزندان مکرم و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان دوران جوانی خود را در مبارزه با رژیم ستمگر طاغوت و بقیه‌ی عمر را در خدمت به نظام مقدس اسلامی صرف کرد. از خداوند علو درجات وی را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای- ۴۰۱/۱۱/۱۳ 📌گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامرضا اسدی از روحانیون مبارز ، مجاهد و خستگی ناپذیر انقلاب اسلامی در مشهد بود که همواره در کنار رهبر معظم انقلاب حضور داشت. این روحانی صریح، صادق و حافظ نهج البلاغه، در مواضع بحق انقلابی، از جمله پیشگامان نهضت امام خمینی(ره) بود و در تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش مؤثری داشت. حجت‌الاسلام اسدی سالها به عنوان خادم الرضا(ع) در حرم مطهر رضوی فعالیت داشت و از روحانیون انقلابی بود که قریب به پنج سال از جوانی خود را به‌دلیل همراهی با انقلاب و امام در زندان‌های ستمشاهی سپری کرد و تحت شکنجه قرار داشت. وی هم زمان با آغاز دهه فجر در مشهد دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود خود شتافت. یادآوری می‌شود، مراسم تشییع پیکر این مبارز خستگی ناپذیر روز جمعه بعد از مراسم نماز جمعه مشهد برگزار خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
etebar-sanji-ahadis-ba-tarikh.mp3
34.3M
🎧 صوت نشست علمی «اعتبار سنجی احادیث شیعه با نگاه به تاریخ حدیث» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث، پژوهشگاه قرآن و حدیث 📆 زمان: دوشنبه ۱۲ دیماه، ساعت ۱۲:۴۵ 🏢مکان برگزاری: قم، مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مخالفت با اصل ولایت! 🔻در فقه‌ سیاسی‌ تشیع‌ حاکمیت‌ و ولایت‌ الهی‌ در زمان‌ حیات‌ پیامبر به‌ مصداق‌ «اطیعوالله‌ و اطیعوا الرسول» از طریق‌ رسول‌ خداوند و پس‌ از رحلت‌ رسول‌ اکرم‌ از طریق‌ اهل‌ بیت‌ جریان‌ می‌یابد و این‌ حاکمیت‌ در عصر غیبت‌ از طریق‌ نایبان‌ عام‌ ائمه‌ معصومین‌ که‌ همان‌ مجتهدان‌ جامع‌الشرایط‌ هستند، استمرار می‌یابد. 🔸فقه سیاسی‌ شیعه‌ تنها به‌ شیوه حکومت‌ نمی‌پردازد، این‌ فقه‌ علاوه‌ بر شیوه‌ حکومت‌ درباره حاکمان‌ نیز نظر دارد. کسی‌ که‌ بر مسند ولایت‌ می‌نشیند، اگر نصبی‌ الهی‌ نداشته‌ باشد صرف‌نظر از نوع‌ رفتاری‌ که‌ انجام‌ می‌دهد، والی‌ جور و مصداق‌ طاغوت‌ است. 🔹حضور همین‌ تفکر در جامعه شیعی‌ ایران، موجب‌ می‌شد تا سلسله‌هایی‌ که‌ در چارچوب‌ مناسبات‌ و رقابت‌های‌ ایلات‌ به‌ قدرت‌ می‌رسیدند غیرمشروع‌ خوانده‌ شوند. فقه‌ سیاسی‌ شیعه‌ به‌رغم‌ آن‌ که‌ در تاریخ‌ گذشته‌ خود اغلب، در مقابل‌ قدرت‌های‌ اجتماعی، زبان‌ نفی‌ و سلب‌ داشته‌ است، لکن‌ نگرش‌ آن‌ به‌ حاکمیت‌ و اقتدار سیاسی، ذاتاً‌ منفی‌ نیست‌ و ولایت‌ را ذاتاً‌ حرام‌ نمی‌داند. 🔺 اگر در مواردی‌ هم‌ فقیهان‌ شیعه‌ از حرمت‌ ذاتی‌ یا نفسی‌ ولایت‌ سخن‌ گفته‌اند، مرادشان‌ نفی‌ اصل‌ حاکمیت‌ و ولایت‌ نبوده‌ است؛ بلکه‌ مراد آن‌ها این‌ بوده‌ است‌ که‌ والی‌ اگر از طریق‌ مشروع‌ بر مسند اقتدار ننشسته‌ باشد، با صرف‌نظر از نوع‌ عمل‌کرد خود، طاغوت‌ است‌ و حکومت‌ او حکومت‌ جور است. 📚 از میزرای نائینی تا امام خمینی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه.pdf
489.6K
🔖 دانلود مقاله «تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه» ✍️ نویسنده: محمد جواد حسنی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم 📘 منبع: دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث ✂️ اعتکاف یکی از شاخص‌ترین نمادهای عبودیت و دنیاگریزی در اسلام به‌شمار می‌رود که اهتمام ویژۀ معصومان (ع) در پاسداشت آن، کم‌نظیر است. در میان احکام و آداب اعتکاف، مکان آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. «مسجد» به‌عنوان مکانی مشخص برای انجام این عبادت، تعیین شده اما در اینکه کدام مسجد مورد نظر شارع است، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. چندگانگی نظرات فقهی، معلول اختلاف در روایات این باب است. برخی روایات به‌طور مشخص و انحصاری از مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، بصره و یا مدائن به‌عنوان مکان اعتکاف، نام برده‌اند؛ دستۀ دیگر، مسجد جامع هر شهر را به‌صورت مستقل و یا در کنار مساجد قبلی معرفی کرده‌اند؛ تعدادی هم وقوف در مسجد جماعت را با ویژگی‌های خاص، برای انجام یک اعتکاف مشروع، شرط دانسته‌اند. در این نوشتار تلاش شده با روشی نوآورانه، روایات مربوطه را بر اساس محتوا در سه دستۀ پیش‌گفته، چینش کند و نظرات فقهی هر دسته را مرور نماید و در پایان با هدف رسیدن به مراد واقعی معصوم، اسباب اختلاف این روایات را شناسایی کرده و به تحلیل و بررسی آنها بپردازد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله صافی در بسیاری از مسائل، همان منهج محقق بروجردی را دارد/ ایشان احیاگر دانش کلام در دوران معاصر و از پیشگامان جهاد تبیین معارف شیعی است/ با تعصب خاص از دین و مکتب اهل‌بیت (ع) حفاظت می‌کرد ✔️آئین نکوداشت عالم ربانی و مرجع بصیر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)، همزمان با نخستین سالگرد ارتحال معظم‌له با حضور علما، اعضای شورای عالی، دبیر و مدیر حوزه علمیه خراسان و اساتید و فضلای حوزه علمیه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد. 📌در این مراسم، استاد شب‌زنده‌دار درباره «جایگاه و منزلت آیت‌الله صافی گلپایگانی در عرصه فقه و فقاهت»؛ استاد محمدتقی سبحانی درباره «اندیشه و برخی آراء و آثار کلامی منزلت آیت‌الله صافی گلپایگانی»؛ استاد محمدحسن صافی گلپایگانی به‌صورت مجازی درباره «جامعیت شخصیت آن مرجع تقلید فقید» و آیت‌الله سیدجعفر سیدان در خاتمه درباره «پاسداری آیت‌الله صافی از حریم مکتب اهل‌بیت (ع)» سخن گفتند. 👈گزارش اختصاصی نشست + دریافت فایل صوتی در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=69887 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مسلک فهرستی یا اعتبارسنجی کتاب‌محور احادیث ✔️حجت‌الاسلام‌ احسان سرخه‌ای 🔹دو تصور نادرست در میان برخی پژوهشگران دیده می‌شود: نخست آنکه برخی تصور کرده‌اند که در «مسلک فهرستی»، تنها به فهارس اصحاب رجوع می‌شود و مرجع اصلی کاربست این روش برای کشف اعتبار، منابع فهرستی برجای‌مانده است؛ در حالی که تعداد این فهرست‌ها بیش از چند منبع محدود نیست. دوم آنکه پنداشته‌اند که صاحبان این فهارس مانند مرحوم شیخ طوسی و نجاشی، با هدف گزارش اعتبار منابع و آثار حدیثی به تالیف این آثار اقدام کرده‌اند. 🔸 این درحالی است این دو پیش‌فرض از اساس اشتباه است؛ زیرا مراجعۀ به این فهارس خلاف این مطلب را نشان می‌دهد. ظاهرا وجه مشترک اشکالات بیشترِ ناقدان از عنوان یعنی «مسلک فهرستی» سرچشمه می‌گیرد. 🔹البته در اعتبارسنجی احادیث تکیه کامل به فهرست نیست؛ بلکه باید به مجموع اطلاعات مرتبط با حدیث و تمامی شواهد افزاینده یا کاهنده اعتبار خبر توجه کرد؛ البته در این میان اطلاعات مرتبط با آثار حدیثی پیشینیان بسیار مؤثر است. 🔸برخی از پژوهشگران در شناخت مسلک فهرستی به این اشتباه افتاده‌اند که منبع انحصاری در این روش، فهارس برجای‌مانده است. به همین خاطر و برخی ملاحظات دیگر پیشنهاد بنده جایگزینی اعتبارسنجی کتاب‌محور به‌جای مسلک فهرستی است؛ زیرا در این شیوه از اعتبارسنجی در شمار بررسی مجموعۀ شواهد و قرائن، کتاب نقش محوری دارد. 👈 گزارش تفصیلی اجتهاد از نشست + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=69918 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
230105_0640.mp3
45.04M
🎧 در یافت صوت نشست علمی «تقریری از مسلک فهرستی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احسان سرخه‌ای 🎙ناقدان: استاد محمدباقر ملکیان و دکتر محمدعلی موحدی 🗓 زمان برگزاری: 10 بهمن ماه ۱۴۰۱ در موسسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سپرده‌های بانکی از منظر فقه بدهی هستند؛ باید از بستر یک سبب شرعی یا معاملی عبور داده شوند ✔️حجت‌الاسلام محمد مادرشاهی: 🔹به طور کلی ملاک در موضوع شناسی فقهی، ارتکاز عرف است و ممکن است با موضوع شناسی اقتصادی متفاوت باشد، مثلا اسکناس، چک و سپرده‌های بانکی در نگاه اقتصادی همه سند بدهی هستند درحالیکه در ارتکاز عرف، اسکناس پول و چک بدهی است. و باید درباره سپرده‌های بانکی بحث کرد. در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد: نظر اول ماهیت سپرده را پول می داند، نظر دیگر ماهیت آن را بدهیِ اسکناس می داند و نظریه سوم قائل است که ماهیت آن بدهی است اما احکام پول را دارد. 🔸سپرده‌های بانکی از منظر فقه بدهی هستند؛ ر فرایند سپرده گذاری، قطعا بدهی ایجاد می شود (چه قرض باشد چه ودیعه با تصرف)، در هنگام بازپس گیری سپرده‌ها مردم نسبت به سپرده‌ها احساس بازپس گیری طلب خود را دارند نه مبادله دو نوع پول کاغذی و الکترونیکی. هجوم مردم در هنگام احساس ورشکستگی بانک‌ها برای استیفای ارزش سپرده خود، شاهد دیگری بر پول نبودن آن است. توجه به ساختار پول بانک مرکزی و حساب‌های بانکی نیز این مطلب را تایید می‌کند. 🔹ماهیت سپرده، تنها طلب داشتن و بدهی است. این مسأله، احکام فقهی متعددی مثل حرمت ایجاد بدهی بدون گذر از بستر معامله یا یک سبب شرعی (خلق بدهی از هیچ که فقها به عنوان چک‌های دوستانه باطل می‌دانند) و یا تهاتر قهری دیون و ... را در پی دارد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=69922 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی: «قبض ثمن در مجلس عقد بیع سلم در اندیشه آیت‌الله حکیم» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام اكبر نجم 🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر عباس شفيعی نژاد 📆 زمان: يكشنبه 16 بهمن ماه ساعت 16 🕌 مکان: قم، مجتمع فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad