eitaa logo
اجتهاد
6.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
628 ویدیو
276 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️پیام تسلیت آیت‌الله جوادی آملی در پی حادثه زمین ‌لرزه در ایران، ترکیه و سوریه ✔️در پی وقوع زمین ‌لرزه در کشور ایران، ترکیه و سوریه و جان ‌باختن و مصدوم شدن تعداد زیادی از مردم، آیت‌الله جوادی آملی پیام تسلیتی را صادر کرد. 🔻متن پیام بدین شرح است: ✍بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین نظام هستى بر عدل الهى استوار و بر رحمت رحمانى حق برقرار است، هر چند نه راز آن عدل و نه رمز این رحمت براى غیر اولیای الهى (علیهم‌السلام) روشن نیست. زلزله‌اى كه در این ایام در ایران، تركیه و سوریه رخ داد و عده‌اى از برادران و خواهران آسیب دیدند و خرابی‌هاى سنگینى به منازل مسكونى و تجارى رسید مایه تأثر عمیق قلبى شد، از خداى سبحان براى رحلت یافتگان در خواست مغفرت و براى بازماندگان صبر و اجر مسئلت مى‌شود. انتظار مى‌رود مردم گرانقدر از بذل مساعدت دریغ نفرمایند و مورد عنایت پروردگار قرار گیرند. ١٧ بهمن ١٤٠١ جوادى آملى 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأسیس حوزه علمیه‌ قم، پاسخی به «بحران بزرگ» ✍️سیدمحسن طباطبایی‌فر برای بررسی نسبت حوزه قم با امر سیاست در دوره مرحوم حائری، حداقل توجه به چهار عرصه ضروری است: اوضاع بین‌الملل، اوضاع داخلی ایران، تجربیات شخصی آیت‌الله و مبانی فکری و نظری ایشان. شکل‌گیری حوزه قم و تنظیم مناسبات درونی و بیرونی آن در بستر چنین متغیرهایی شکل گرفت. آیت‌الله مؤسس از آنچه تجربه کرده و دیده بود و از رویدادهای داخلی و جهانی که در جلوی چشم داشت و از آنچه به لحاظ مکتب فقهی آموخته بود، به این نتیجه رسید که با تأسیس حوزه علمیه‌ای قوی پاسخ در خوری به بحرانه زمانه خویش بدهد. این اقدام نه در سکوت و انزوای سیاسی، بلکه به گواه تاریخ در زمانه خویش و پس از آن، به یکی از تأثیرگذارترین پدیده‌های سیاسی– اجتماعی ایران و جهان تشیع تبدیل شد. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69964 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام (ره) ماندگاری نظریه ولایت فقیه را تضمین کرد/ ایشان اشبه الناس به امام معصوم را شایسته حکمرانی می‌دانست ✔️حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی: 🔹امام خمینی(ره) هم مطرح کننده نظریه ولایت فقیه بود و هم ماندگاری آن را تضمین نمود. حضرت امام فرمود: آن کسی که برای ما شریعت آورده قطعاً برای آن متصدی اجرا نیز تعیین کرده است. امام(ره) اشبه الناس به امام معصوم را شایسته حکمرانی می‌دانست و نوع نگاه ایشان مبتنی بر مبنا و دارای نظام واره بود. 🔸امام برای بقای حکومت اسلامی نیز اندیشه داشت. ساختار مد نظر امام ساختار بومی و برگرفته از اسلام حداکثری بود؛ یعنی چیزی غیر از نظام مشروطه برگرفته از آموزه‌های غربی... نوع نگاه بازخوانی شده امام نظمی مبتنی بر مردم سالاری دینی و به دور از حزب گرایی است. 🔹 امام یک رویکرد جدید به فقه داشت. فقه شامل فقه فردی و حکومتی است. اینکه بیش از هزار سال فقه به صورت فردی دنبال می‌شد، ناشی از ذات فقه نبوده و در شرایطی که فقیه بتواند دارای نفوذ اجتماعی گردد، فقه نیز دارای برنامه برای حکمرانی اسلامی هست. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69960 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تا نظام به حکمرانی اسلامی درنیاید، فقه فضای مجازی ما درست نمی‌شود ✔️استاد عبدالکریم فرحانی: 🔹حکمرانی اسلامی وقتی در جامعه پیاده شود، آن موقع فقه سیاسی‌، فقه فضای مجازی‌، فقه اقتصادی و فقه خانواده شما درست می‌شود. اگر در جامعه ما بتوانیم این مطلب را در ارتباط با حکمرانی درست کنیم، یعنی بتوانیم ترکیب حقیقی را در جامعه از طریق «نظام اسماء» در بیان امام راحل، یا از طریق «ترکیب حقیقی» که علامه طباطبائی ارائه می‌کند را مورد استفاده قرار دهیم، آن موقع شما می‌توانید برای این جامعه نظام حکمرانی درست کنید. 🔸آن موقع سوال این است اگر ما ترکیب حقیقی را برای جامعه قائل شدیم، یک جامعه داریم، یا جوامع داریم؟ اگر یک جامعه داشته باشیم یک ایدئولوژی واحد، یک باید و نباید واحد با یک اعمال نظام حکمرانی واحد مواجه هستیم که درست است؛ اما اگر جوامع‌ای مواجه هستیم دیگر خبر نداریم که علامه طباطبائی اعتقادشان در این خصوص چیست. 🔹ما سه مدل اختلاف در جامعه انسانی داریم، اختلاف طبیعی و دو مدل اختلاف دیگر، خدا رحمتشان کند که در تحلیل بسیار خوبی که از آیات سوره یونس و سوره هود مختلفین «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُ» ارائه و تفسیر خیلی زیبایی ارائه کرده اند. اگر جامعه مرکب حقیقی است و ترکیب حقیقی در جامعه وجود دارد اختلاف طبیعی در جوامع وجود دارد، ولی اختلاف طبیعی مانع نظام حکمرانی واحد نیست. چون دین از یک چهارچوب درست شد که در واقع در فضای ترکیب حقیقی می‌شود از آن دفاع کرد، آن موقع اصل ثابت نظام حکمرانی درمی‌آید. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=69956 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 گزارش تفصیلی از همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» 🔻آیت‌الله صافی به حفظ میراث مکتوب تشیع اهتمام ویژه داشت ✔️استاد رضا مختاری: 🔹آیت‌الله صافی گلپایگانی خدماتی بزرگ به میراث مکتوب شیعه داشت و ارادت وی به شیخ آقا بزرگ تهرانی نیز از این جهت است؛ آیت‌الله صافی در راه حفظ و نشر میراث شیعه قدم‌های بزرگی برداشت؛ آن مرحوم متوجه شد در یکی از کتاب خانه‌های بزرگ هندوستان در شهر لکنو نسخه‌های خطی ارزشمندی وجود دارد. آیت‌الله صافی پیش قدم شد تا این نسخ خریداری شود و 12سال پیش 150 میلیون تومان هزینه کرد و تصویر نسخه‌های خطی کتابخانه ممتازالعلما را خریداری کرد که در میان آن آثار، نامه‌های میرحامد حسین هندی، سلطان العلما، نامه‌های صاحب جواهر هم وجود داشت. 🔸یک دلال نسخه‌های خطی گنجینه‌ای از نسخه‌های زیادی داشت و قصد داشت آن را به اروپا منتقل کند همانگونه که بسیاری از کتب دست اول شیعه و نسخه‌های معتبر آن در اختیار ما نیست. ما به حضرت آیت‌الله صافی گفتیم این نسخه‌ها به میراث علمی تشیع کمک می‌کند و از این رو این نسخ با پول وی خریداری شد؛ همایشی برای آقا بزرگ تهرانی گرفتیم که آیت‌الله صافی با آن کهولت سن شرکت کرد زیرا به میراث تشیع بسیار احترام می‌گذاشت. 🔻هوشمندترین مرجع شیعه در جریان‌شناسی تاریخی بود ✔️حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی: 🔹آیت‌الله صافی در عرصه گفتمان سازی نیز، یک ادبیات خاصی داشت و به خلوص مبانی گفتاری می‌اندیشید. اگر کسی به بهانه گزارش تاریخ، کوچکترین کلمه‌ای می‌گفت که حق را زیر پا می‌گذاشت و موجب تضعیف مذهب شیعه و علمای ربانی می‌شد، تذکر می‌داد. ایشان در مقام گزارش تاریخ بسیار محتاط بودند و معتقد بودند که نه باید خط خدمت و خیانت مخلوط شود، نه از افراد منحرف و ساختارشکن بیهوده تجلیل گردد و نه بایستی به اسم بیان حقایق تاریخی، چوب حراج به آبروی افراد خدوم زد. 🔸ایشان بین مراجع تقلید، بیشترین اشراف را به جریان‌های تاریخ‌نگاری دارد. معمولاً مراجع ما یا اهل تدوین آثار تاریخی نبودند یا اگر بودند به تاریخ صدر اسلام، عاشوراپژوهی و سیره ائمه علیهم السلام می‌پرداختند. 🔻از همراهی با آیت‌الله بروجردی و امام خمینی تا مبارزه با بهائیت ✔️حجت‌الاسلام محسن اکبری: 🔹مرحوم حضرت آیت‌الله صافی مشاور سیاسی و عضو شورای استفتاء آیت‌الله بروجردی بود و خاطره‌ای از دوران اصلاحات ارضی نقل می‌کند که یک شورایی از علما تشکیل شد تا موضع علما را در خصوص آن مطرح کند و مقرر شد نامه‌ای نوشته شود و اعتراض علما به سردار حکمت یعنی رئیس مجلس ارسال شود؛ آیت‌الله صافی گلپایگانی وظیفه نوشتن نامه را به عهده می‌گیرد از برکت همین موضع علما قانون اصلاحات ارضی متوقف می‌ماند. 🔸مبارزه آیت‌الله صافی با بهائیت بسیار پررنگ بود و همچنین رابطه وی با انقلاب و نظام اسلامی و همراهی و همیاری با امام خمینی بر کسی پوشیده نیست. 🔻اگر تلاش‌های آیت‌الله صافی نبود انقلاب همچنان دست مارکسیست زده‌ها می‌ماند ✔️دکتر موسی نجفی: 🔹در زمانی که فقط شخصیت‌های مبارز مسلح انقلابی دانسته می‌شدند نه اشخاص، حضرت آیت‌الله صافی تلاش‌های بزرگی برای پیشبرد اهداف انقلاب صورت داد؛ غیرت دینی عجیبی در وجود حضرت آیت‌الله صافی نهفته بود؛ روزی پس از مرخص شدن از بیمارستان با من تماس گرفت و اشاره‌ای به مقاله‌ای از اکبر ثبوتی داشت که در آن مقاله به آخوند خراسانی پرداخته شده بود و مرحوم آخوند را موافق برخی اندیشه‌های روشن فکرانه معرفی کرده بود از همین رو از من خواست مقاله‌ای بنویسم و پاسخ بدهم. 🔸همه هویت این کشور «انقلاب» شده بود و تأکید داشتند همه مراجع باید انقلابی باشند و مفهوم انقلابی را نیز جناح چپ تعیین می‌کرد؛ در چنین فضایی شاهد قضیه‌ای هستیم که به مرور «انقلاب» هویتی شد نه این که هویت انقلابی باشد؛ سیر از هویت انقلابی به انقلاب هویتی در حال حاضر در حال رخ دادن است و این امر ساده نیست و باید توجه کرد اگر تلاش‌های حضرت آیت‌الله صافی و دیگر علما نبود انقلاب همچنان دست مارکسیست زده‌ها و لیبرال زده‌ها می‌ماند. 👈 بخوانید: گزارش تفصیلی از همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت»: http://ijtihadnet.ir/?p=69993 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» رونمایی شد ✔️با حضور جمعی از اساتید و فضلا از کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» رونمایی شد. این کتاب که به همت گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده و به دیدگاه‌های مرحوم آیت‌الله صافی درباره روحانیت در ایران معاصر می‌پردازد. 👈 تصاویر مراسم رونمایی + دانلود بخش‌هایی از کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=69967 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارش تفصیلی از همایش «فقیه کارگزار» 🔻آیت‌الله صافی برای پرکردن حفره‌های تئوریک نظام شخصاً وارد می‌شود و دیگران را هم دعوت می‌کند ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹وقتی آیت‌الله صافی گلپایگانی از اراک رأی می‌آورند، پیشنهاد می‌شود که علما پیشنهاداتی برای قانون اساسی ارائه دهند. ایشان در یک مقدمه‌ای طولانی، 13 فصل و 191 اصل، قانون اساسی موردنظر خود را پیشنهاد می‌دهد و با آن قاعده ذهنی وارد مجلس خبرگان می‌شود و از آن استفاده می‌کند. ایشان نه‌تنها خود وارد پرکردن حفره‌های تئوریک نظام می‌شود بلکه دیگران را هم دعوت می‌کند و آنجا می‌گوید: «کسانی که امروز سخن نمی‌گویند و پیشنهاد نمی‌دهند، فردا حق نخواهند داشت از نواقص چیزی بگویند». 🔸آیت‌الله صافی در اصل 43 نهادی به‌عنوان قوه عالی و اصلی مرجعیت و فقاهت را مطرح می‌کند و در حد وسیعی برای فقیه قائل به اختیاراتی می‌شود؛ و بر همین اساس، رأی مردم در ریاست جمهوری را مشورتی پیشنهاد می‌دهد و قائل به توشیح نیست. 🔹ایشان فصل پنجم را به حقوق ملت اختصاص می‌دهند. ایشان مرجعی برای حل اختلاف بین رئیس‌جمهور و مجلس را در اصل 127 پیش‌بینی می‌کند. درواقع، ایشان در اصول پیشنهادی خود، مسائلی که نظام در 20 -30 سال آینده با آن مواجه می‌شود را پیشنهاد می‌دهد و بنده این را از مصادیق کارگزاری می‌دانم. 🔻آیت‌الله صافی نظام جمهوری اسلامی را «رکن شدید» می‌دانست ✔️استاد سید صمصام‌الدین قوامی: 🔹والد نسبت به مولود سه وظیفه هدایت، نظارت و حمایت دارد. هدایت ناظر بر پیشرفت و مسیریابی است، نظارت ناظر بر ضعف‌ها و جلوگیری از انحراف است و حمایت ناظر به جلوگیری از ضعف او می‌شود. طبق این قاعده مدیریتی، اگر ما نظام را مولود حوزه می‌دانیم، موضع‌گیری‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی را در هر سه بخش می‌توان دسته‌بندی کرد. 🔸مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی این نظام را رکن شدید می‌دانست. ایشان در خبرگان قانون اساسی حضور داشت و دید ولایت‌فقیه را خیلی سست بحث می‌کنند و در رهبری سیاسی معمولی با اختیارات محدود می‌خواستند. ایشان بلند می‌شود و با قدرت گفت این، آن ولایت‌فقیه نیست و ولایت‌فقیه را به عرش می‌برند. 🔻امامت در نظر آیت‌الله صافی یک عقیده تاریخی نیست ✔️استاد احمد رهدار: 🔹متکلمین زیادی به بهانه مساله ختم نبوت مطرح کردند که ختم نبوت مساوی با ختم حجت است، اما آیت‌الله صافی گلپایگانی بیان کردند که اینگونه نیست چون عالم تکلیف ادامه دارد و تا تکلیف است باید حجتی باشد تا تکالیف را مطرح کند و دوازده‌گانه بودن ائمه (ع) به معنای پایان تکلیف نیست بنابراین امامت یک عقیده تاریخی نیست بلکه امری همیشگی است. 🔸امامت امری الهی است؛ حتی اگر بپذیریم که جامعه آن‌قدر رشد سیاسی پیدا می‌کند که بتواند بخشی از کارها را انجام بدهد، حدّ این کارها به‌اندازه‌ای نیست که جامعه بتواند مصلحت تام و نهایی و کامل خود را تشخیص دهد. آیت‌الله صافی گلپایگانی براین اساس به‌تمامی الگوهای دموکراسی موجود نقدهایی را وارد می‌کند. 👈 بخوانید: گزارش تفصیلی از همایش «فقیه کارگزار»: http://ijtihadnet.ir/?p=69995 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی «فهم و تبیین جدیث مبتنی بر اندیشه آیت الله محمدی ری شهری» 🎙 ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۱ 🏢 مکان: قم، بلوار امین ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، حوزه علمیه مشکوه 📖 همراه با نمایشگاه کتاب انتشارات دارالحدیث با تخفیف ویژه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی فعالیت های خاورشناسان در ارتباط با حدیث شیعه» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد عضو هیات مدیره انجمن حدیث حوزه علمیه قم 📆 زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن‌ماه ، ساعت ۱۳ 🏢 مکان: قم؛ میدان معلم؛ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام؛ طبقه ۳؛ سالن سلمان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مفهوم شناسی خلق پول» 🎙ارائه: دکتر حسین صمصامی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین عباس شفیعی‌نژاد (مدیر گروه فقه اقتصادی) 📋 زمان: چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳٠ 🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن امام خمينی(ره) 🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تبارشناسی فقه حکومتی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی (مؤلف و پژوهشگر فقه و اندیشه سیاسی) 📆 زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ساعت ۱۸ الی ۱۹/۳۰ 🏛مکان: مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی، انتهای شیرازی ۱۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تبیین نظریه دکترین ولایت فقیه» 🎙سخنران: آیت‌الله عبد خدایی (عضو محترم مجلس خبرگان رهبری) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۹ صبح 🕌 مکان: مشهد، مدرسه سلیمانیه 🔔 نشست علمی «تبیین نظریه ولایت فقیه» 🔺با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام مرحوم آیت‌الله موسوی خلخالی 🎙سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی فرد (استاد دروس خارج فقه و اصول) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۱۰ صبح 🕌 مکان: مشهد، مدرسه سلیمانیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روش استنباط نظرية اقتصادي از كتاب و سنت__.pdf
481.2K
🔖 مقاله «روش استنباط نظريه اقتصادی از كتاب و سنت» ✍️ نویسندگان: سید محمدکاظم رجایی و مهدی خطیبی ✂️ تبيين روش استنباط نظريه اقتصادی از كتاب و سنت يكي از پيش‌نيازهای نظريه‌پردازی در اقتصاد اسلامی است. اين مقاله با روش «اجتهادی ـ تحليلي» ضمن ارائه روشی برای استنباط نظريات اقتصاد اسلامی از کتاب و سنت، مراحل آن را بر «توازن» تطبيق می‌كند. در روش پيشنهای، پس از طرح موضوع و شناسایی اوليه متغيرهای مرتبط با آن، مجموعه اطلاعات به دست آمده به دانش اقتصاد رايج عرضه و موضوع‌شناسي عميق ـ در سه سطح مفهوم‌شناسی، بررسي سير تاريخی، و کشف مبانی ـ در اقتصاد رايج صورت می‌گيرد. در مرحله بعد، جست‌وجو برای کشف مبانی اسلامی مرتبط با موضوع آغاز می‌شود. در ادامه راهبردهای مرتبط با موضوع از کتاب و سنت، که نوعاً در قالب احکام پنج‌گانه ظهور پيدا می‌کند، به روش «اجتهادی» استخراج می‌شود. ضميمه شدن راهبردهای استخراج شده به مبانی، محقق را به سمت نظريه سوق می‌دهد. در اين مرحله، متغيرهای مرتبط با موضوع مجدداً ارزيابی می‌شوند تا متغيری از قلم نيفتاده باشد و يا متغير غيرمرتبیي به مجموعه متغيرها افزوده نشده باشد. «انسجام‌بخشی و يکپارچه‌سازی» مرحله پايانی و اساسی فرايند استنباط نظريه اقتصادی از کتاب و سنت است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تسلیت رهبر انقلاب به مردم زلزله‌زده سوریه و ترکیه 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: برای برادران مصیبت‌زده‌مان در دو کشور سوریه و ترکیه متأسف هستیم. از خدای متعال برای درگذشتگان شان طلب رحمت میکنیم، برای صاحب‌عزاهایشان طلب صبر می‌کنیم. ما خودمان هم مبتلا شده‌ایم، می‌دانیم، وقتی زلزله می‌آید وقتی عزیزان خانواده‌هایی از بین میروند، چه قدر سنگین است، چه قدر تلخ است، درد آنها را احساس می‌کنیم و برایشان از خدای متعال صبر و آرامش روحی طلب می‌کنیم. خب مسئولین هم بحمدالله کمک‌هایی کردند و باز هم خواهند کرد. ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتظار می‌رود با همت مسئولان ذی‌ربط و مردم خیر، هر چه سریعتر نیازهای آسیب دیدگان فراهم شود ✔️در پی وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی در پیام تسلیتی مسئولان ذی‌ربط و مردم را به حمایت از حادثه دیدگان فراخواندند. 🔻متن پیام این مرجع عالیقدر به این شرح است: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم ولا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم زمین لرزه شدیدی که اخیرا مناطق وسیعی از سرزمین‌های ترکیه و سوریه را لرزاند – همانطور که اطلاعات جدید نشان می‌دهد – با بر جای گذاشتن قربانیان و مصدومان فراوان و خسارات مادی هنگفت در زیرساخت ها و اماکن مسکونی، منجر به یک فاجعه انسانی کم نظیر در دوران اخیر شده است. مرجعیت دینی در نجف اشرف، ضمن ابراز همدردی و همبستگی با مردمی که عزیزان خود را در این مصیبت بزرگ از دست داده‌اند، از خداوند متعال برای آنان صبر و شکیبایی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارد. امید است با همت مسئولین ذی‌ربط و عموم مردم خیر، هر چه سریعتر نیازهای لازم برای آسیب دیدگان فراهم شود. نسأل الله العلی القدیر أن یدفع البلاء عن الجمیع وینعم علیهم بالخیر والسلام إنه ولیّ ذلک وهو أرحم الراحمین. ۱۵- رجب – ۱۴۴۴ ق دفتر آقای سیستانی دام ظله – نجف اشرف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فقه و قانون‌گذاری؛ از طراحی تا اجرا 🔺کارگاه سوم: فرایند طراحی و اجرای قوانین حمایت از حقوق کودکان 👤میهمان: حجت‌الاسلام والمسلمین پیوندی؛ 🔹عضو هئیت علمی و مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از طراحان لایحه حمایت از قانون کودک 👤میزبان: علیرضا داودی 🔹پژوهشگر ارشد میز قانون‌گذاری اسلامی اندیشکده دین و حکمرانی 📅 زمان: پنجشنبه 20 بهمن ‌ماه- ساعت 10 الی 12 🏢مکان:‌ قم، بلوار محمد امین؛ خیابان گلستان؛ پلاک 18 👈ثبت نام ارسال نام و نام خانوادگی به ادمین: @din_hokmrani 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 دعوت آیت‌الله نوری همدانی از مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن 📜متن پیام آیت‌الله نوری همدانی به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن بدین شرح است: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم انقلاب اسلامی ایران به‌ رهبری امام خمینی (رحمة الله علیه) و مجاهدت‌های علمای بزرگ و حضور حماسی همه اقشار جامعه به ثمر رسید و توانست نفوذ نظام سلطه را در این کشور از بین ببرد و در برقراری نظام اسلامی تلاش نماید و دراین راه شهدای فراوانی تقدیم نمود. امروز وظیفه همگان بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و تلاش برای رفع نواقص است تا آرمان‌های امام و شهدا و خواسته عموم مردم تحقق نهایی پیدا کند. بدون شک حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن امسال موجب ناامیدی دشمنان اسلام و ایران خواهد بود و وحدت و همدلی را به نمایش خواهد گذاشت. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. حسین نوری همدانی ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه علمیه در حل مسائل نهادهای حاکمیتی ورود کند ✔️رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مشهد سفر کرده، شب گذشته با جمعی از اعضای شورای عالی، دبیر شورا، مدیر حوزه علمیه خراسان و تعدادی از اساتید خارج و سطوح عالی حوزه علمیه خراسان دیدار کرد. استاد صادق آملی لاریجانی ضمن ابراز خرسندی از این برپایی این جلسه گفت: یکی از انتظارات نهادهای حاکمیتی، نقش‌آفرینی حوزه‌های علمیه در حل مسائل و معضلات این دستگاه‌هاست. امروز در نهادهای مهم کشور نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسائلی داریم که منجر به اشکالات فی‌مابین نهادها و دستگاه‌های دیگر است و حل این مسائل فقط با ورود حوزه‌های علمیه و فقاهت علما و فقها قابل حل است. وی با اشاره به تلاش‌های بزرگان و علمای سلف در حفظ میراث علمی شیعه، ابراز داشت: اکنون نیز علما و بزرگان ما نیز به از علمای پیشین با کوشش و ممارست علمی می‌توانند به بالندگی فقه شیعه و حل مسائل کشور کمک کنند. در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان گزارشی از وضعیت موجود حوزه علمیه خراسان در عرصه‌های گوناگون آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ... ارائه کرد. همچنین حجج‌اسلام و المسلمین زمانی‌فرد، ملکی، رضایی و منتظری به نمایندگی از علما و اساتید حاضر در جمع به ارائه دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پیرامون مسائل مختلف حوزه و روحانیت پرداختند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجازه مراجع معظم برای اختصاص سهم امام به زلزله زدگان خوی ✔️حضرات آیات سیدعلی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی،جوادی آملی و وحید خراسانی در اجازه‌‌هایی اختصاص بخشی از سهم امام و جوهات شرعیه به حادثه دیدگان زلزله شهرستان خوی را صادر کردند. 👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=69999 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بازکاوی دیدگاه شیخ انصاری پیرامون ولایت عامه فقیه ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی سعه و گستره ولایت فقیه در عصر غیبت کبری، هماره یکی از مداخل مباحث فقه سیاسی بوده است. در این مدخل فقهی، ولایت فقها بر امر افتاء و قضاء یا نیابت ایشان از ناحیه امام در این دو امر، محل پرسش و بحث نیست، بلکه بیش از آن و در محدوده «امور عامه» که حوزه ولایتِ سلاطین و حکام است، مورد سؤال قرار می‌گیرد که، آیا چنین ولایت و نیابتی برای فقیه ثابت می‌شود؟ شیخ انصاری (رضوان الله علیه) نیز بسان سایر فقهای امامیه، در این عرصه، دارای رأی مستقل و بیان ویژه‌ای است. اما از آنجا که، معمولاً مواجهه عموم فضلا و اساتید با کتاب «المکاسب» است، فقط آن دیدگاهی که در این کتاب منعکس گردیده، مورد توجه قرار می‌گیرد. درحالیکه او در سایر متون فقهی استدلالی و همچنین فتاوای خویش، رأی دیگری دارد که مورد غفلت قرار گرفته است. در این یادداشت، گزارشی مختصر درباره دیدگاه او در متون فقهی‌اش، ارائه می‌گردد. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70004 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه مقارن تهاجم است، نه تولید!/ اجتناب از کاربست روش تاریخی در اجتهاد ✔️حجت‌الاسلام محمدحسین عبدی ضمن تاکید بر استقلال فقه امامیه معتقد است: فقه مقارن به معنای فقه تولیدی و موسس نیست بلکه نوعی تهاجم در جهت ترویج فقه اهل بیت(ع) بوده است. این مدرس سطوح عالی حوزه قم تصریح دارد اگر حوزه علمیه به روش تاریخی مبتلا شود علاوه بر تبعات اجتماعی که به همراه دارد و حرام و حلال را به هم می‌زند و احکام الهی را تغییر می‌دهد، منجر به تاخیر در سن اجتهاد خواهد شد و بی‌انضباطی در فقه به وجود می‌آورد چون فقه امامیه کاملا منضبط است. 👈گزارش نشست «استقلال فقه امامیه»: http://ijtihadnet.ir/?p=70012 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ 💠درباره حادثه نوزدهم دی و تحول ایجاد شده در ارتش 👈این حادثه یک پیش‌درآمد مؤثّری بود برای پیروزی نهضت، برای پدید آمدن عملی و واقعی انقلاب. 📌چرا؟ چون این حرکت موج‌آفرینی کرد. ⏪نوزدهم بهمن همیشه پیش‌قراول بیست‌ودوّم بهمن بوده. 💎روز بیست‌ودوّم بهمن روزِ عظمتِ ملّتِ ایران است، روزِ نشان دادن عزّتِ ملّتِ ایران است. 🏷حادثه نوزدهم بهمن؛ نمایانگر الگویی برای ارتش جدید 🔻حادثه‌ی نوزدهم بهمن... قواره و ترکیب و حقیقت ارتش جدیدی را که بنا بود در نظام جدید تشکیل بشود، نشان داد. نشان داد که ارتش جدید یک ارتشی است: 🔹مردمی 🔸انقلابی 🔹مؤمن 🔸مقیّد به نظم 🔹خطرپذیر و شجاع ✔️نشان دادند که ارتش مشتِ گره‌کرده‌ای است در مقابل متجاوز 📍ارتش بنا بود کنار مردم بِایستد و ایستاد و انقلابی ماند. 📍امروز ارتش ما بمراتب از آن روزهای اوّل انقلابی‌تر است. 🏷درباره تحول ایجاد شده در ارتش 👌مقایسه‌ی ارتشِ امروز، ارتش جمهوری اسلامی، با ارتش دوران پهلوی، یکی از معرّفه‌های حقیقت و هویّت انقلاب ما است. 🔻ارتش دوران پهلوی در قضیّه‌ی شهریور ۱۳۲۰ که کشور مورد تهاجم قرار گرفت، چند ساعت بیشتر نتوانست مقاومت کند. ♦️در ۲۸مرداد سال ۳۲ این ارتش در کنار جواسیس آمریکایی و انگلیسی علیه مردم قیام کرد و مردم را سرکوب کرد. ❇️ارتش امروز: 🔸نماد استقلال و استحکام است. 🔹هم پیش مردم عزیز است، هم پیش مسئولین 🔸هم مورد اعتماد مردم است، هم مورد اعتماد مسئولین 🔹با مردم و در کنار مردم است، جزو مردم است 🔸در قطعه‌سازی، در ساخت کارهای بزرگ، در ساخت کارهای شگفت‌آور... مایه‌ی خرسندی و احساس عزّت مردم است. 🔹دارای ابتکار است. ✅هر کدام از اینها یک ارزش است، امّا همین ارزشها روی هم که جمع میشود... محبوب خدا میشوید. 🏷دو توصیه 1️⃣هم ملّت قدر ارتش را میداند، هم مسئولین میدانند؛ شما خودتان هم قدر سازمانتان را بدانید. 2️⃣افتخار کنید که جزو ارتش جمهوری اسلامی هستید؛ واقعاً افتخار دارد. 💠درباره زنده نگه داشتن انقلاب 💎ما در تاریخ طولانی‌ای که داریم هیچ روزی برای ملّت ایران افتخارآمیزتر از بیست‌ودوّم بهمن نیست. 👈بیست‌ودوّم بهمن زنده نگه داشته شده؛ باید هم زنده بماند. ✨انقلابِ زنده آن انقلابی است که بتواند در هر دوره‌ای: 📌نیازهای خودش را بشناسد، 📌خطرات متوجّه به خودش را بشناسد، 📌راه تأمین آن نیازها را پیدا کند، 📌راه خنثی کردن آن خطرات را پیدا کند. 🚨اینکه می‌بینید انقلابهای بزرگ تاریخ زنده نماندند... علّت این بود که نیازهای انقلاب، خطرات انقلاب را، اقتضائات انقلاب را درک نکردند، توجّه نکردند، مشغول دعوا و مسائل شخصیِ خودشان شدند. 🔺انقلاب زنده آن انقلابی است که بتواند خودش را از این آفتها مصون نگه دارد؛ ✅انقلابِ جمهوری اسلامی خودش را مصون نگه داشت. 📌بله، ما هم مشکلاتی داشته‌ایم؛ بالاخره همّتها در طول این چهل و چند سال یکسان نبوده. ❇️امّا حرکت، حرکت مستمر به سمت قلّه بوده، حرکت به سمت پیشرفت بوده؛ هم پیشرفت مادّی، هم پیشرفت معنوی. 🏷درباره نیاز ما به اتحاد ملی 📌یکی از نیازهای مهمّ امروزِ ما اتّحاد ملّی است. 🔻نقشه‌ی دشمن برای ما روشن است. 👈یک هدف وجود دارد، یک راهبرد وجود دارد و تاکتیک‌ها: ⭕️هدف دشمن ⬅️ به زانو درآوردن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی چرا؟ 🔻علل مختلفی دارد: 1️⃣بالاخره جمهوری اسلامی آمده این منطقه‌ی مهم و راهبردی و پُرمنفعت و پُرمعدن طبیعی و انسانی را از دست اینها خارج کرده. 2️⃣جمهوری اسلامی ندای استقلال و ندادنِ باج را بلند کرده. ⭕️راهبرد دشمن ⬅️ ایجاد اختلاف، ایجاد بی‌اعتمادی. ⭕️تاکتیک‌ها ⬅️ مختلف است؛ هر زمانی با یک تاکتیک؛ عمده‌ی تاکتیک هم دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی است. ↙️توصیه‌‌ی من هم به همه‌ی آحاد مردم عزیزمان این است که سعی کنند این راه‌پیمایی[بیست‌ودوّم بهمن] را، این روز بزرگ را، این حرکت باشکوه را، مظهر اتّحاد ملّی و وحدت ملّی قرار بدهند و 🛡این پیام را به طور صریح به دشمن برسانند که تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملّی، تلاش خنثی‌شده‌ای است. ♦️برای برادران مصیبت‌زده‌مان در دو کشور سوریه و ترکیه متأسّف هستیم... درد آنها را احساس میکنیم و برایشان از خدای متعال صبر و آرامش روحی طلب میکنیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚برگزاری اولین نمایشگاه کتاب حوزه در عرصه بین‌الملل؛ ویژه آثار برتر و منتخب در رشته‌های علوم انسانی ✔️این نمایشگاه با حضور 13 مرکز عضو دبیرخانه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، روزهای 25 تا 27 بهمن ماه سال جاری در استان قم. سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی پذیرای علاقه‌مندان عرصه علوم انسانی -اسلامی است. 🔻در این نمایشگاه بیش از هزار عنوان به 34 زبان ارائه شده است. - مرکز الحضاره للتمیه الفکر اسلامی با 250 اثر؛ - جامعه المصطفی العالمیه با 193 اثر؛ - مجمع جهانی اهل بیت با111 اثر؛ - مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با 21 اثر - پژوهشگاه حوزه دانشگاه با71 اثر در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان پذیرش رشتۀ تخصصی «فقه و حقوق مالکیت معنوی (سطح 3 و سطح 4)» 🔺با رویکرد فقه نظام‌ساز و تحت اشراف استاد علی‌اکبر رشاد، در مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام‌رضا علیه‌السلام 📌شرایط : 🔸داشتن استعداد و فرصت کافی برای پرداختن به امور آموزش و پژوهش 🔹اتمام سطح 2 برای پذیرش سطح 3 🔸اتمام سطح 3 برای پذیرش سطح 4 🔹قبولی در مصاحبه علمی برای پذیرش سطح 3 🔸قبولی در آزمون کتبی و شفاهی برای پذیرش سطح 4 📌مزایا: 🔹ارائه مدرک تخصصی معتبر 🔸آموزش بر اساس نظام پرورش مآل 🔹بهره‌مندی از منابع و کتابخانه تخصصی ⏳مهلت ثبت نام و زمان مصاحبه: 24 بهمن 1401 (زمان دقیق آزمون،منابع و مصاحبه متعاقبا اعلام خواهد شد) 🏢آدرس: تهران، بزرگراه شهید باقری شمال، خروجی استقلال شرق،خیابان شهید برادران قزوینی (خیابان توحید شمالی)، جنب شهرک پارس، پلاک 5 ☎️شماره تماس:77078492-021 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علم أصول با گذر زمان، از هدف اصلی خود فاصله گرفت ✍️استاد علی نصیری عموم صاحب‌نظران نقش علم أصول را در مقایسه با سایر دانش‌های بایسته برای تحقق اجتهاد، مهم‌تر و اساسی‌تر می‌دانند؛ زیرا اساساً دانش أصول فقه چنان که از نام آن پیداست، به عنوان مبانی و قواعد تحقق فقاهت، بنیان‌گذاری شده است. همان‌گونه که اشاره شد، خاستگاه ظهور و فلسفه وجودی علم أصول آن است که این دانش در خدمت فقه قرار گیرد و مسائل و مبانی آن در استخراج گزاره‌های فقهی تاثیر گذارند. به عبارت روشن‌تر، مسأله اصولیه آن است نتیجه آن در طریق استنباط، نقش کبرای قیاس را ایفا می‌کند. از این جهت علم اصول در تمام مسایل خود همین اصل را تبعیت کرده و یادکرد هر مسأله‌ای باید مبتنی بر چنین اصلی باشد. با این حال، باید اذعان کرد که علم أصول با گذار زمان، تا حدودی از هدف اصلی خود فاصله گرفت و به جای آن که نقش مقدمه برای فقه بازی کند، در برخی از مسایل به جای ذی‌المقدمه نشست. یکی از نتایج این رویکرد، فربه شدن بیش از حد متعارف علم أصول و انعکاس مباحث غیر ضرور در آن است که در پاره‌ای از موارد، مورد تاکید اصولیان قرار گرفته است. به عنوان نمونه‌ محقق نائینی در باره حقیقت شرعیه فرموده است: این بحث هیچ فایده‌ای ندارد؛ زیرا مورد مشکوک در خطابات شرعی نداریم تا از این قاعده کمک بگیریم و شک را برطرف سازیم. امام خمینی نیز معتقد است که این بحث بدون ثمره است؛ زیرا استعمالاتی که در مدارک فقهی داریم، قطع داریم که در همین معانی جدید است. آیت‌الله خویی نیز فرموده است: این بحث هیچ‌گونه ثمره‌ای ندارد؛ زیرا واژه‌هایی که از کتاب و سنت به ما رسیده، مراد متکلم در آنها روشن است و تردیدی در مراد استعمالی آنها نداریم. ایشان در باره قاعده اشتراک چنین آورده است: در هرحال تحقیق این مطلب و طولانی ساختن سخن برای ما مهم نیست؛ زیرا اشتراک ممکن است بلکه در خارج واقع شده است. محقق نایینی در باره مقدمه واجب چنین آورده است: التنبیه الثالث فی بیان انه لا تترتب ثمره مهمه علی البحث عن وجوب مقدمه الواجب و لاباس بالاشاره الی ما ذکروه ثمره فی المقام. محقق عراقی نیز پس از آن‏که فایده‌های ذکر شده بر این بحث را مورد نقد قرار داده است، می‏فرماید: تنها ثمره این مسأله در تقرب است؛ یعنی همانطور که عبادت با انگیزه رسیدن به ذی‌المقدمه حاصل می‌شود، با قصد امر مقدمه نیز قرب حاصل می‌گردد. آیت‌الله بروجردی معتقد است که ثمره‌هایی که برای این مسأله ذکر شده بدون ایراد و اشکال نیست. مرحوم مظفر می‏‌گوید: این بحث نتیجه علمی ندارد. تنها بحث‌های علمی مفیدی که در ضمن آن مطرح است، به عنوان ثمره تلقی می‌شود. امام خمینی در این باره چنین آورده است: بحث مقدمه واجب دارای فایده نیست و آنچه که بعضی از محققان به عنوان ثمره طرح کرده‌اند،‌ ناتمام است و به علاوه فایده ذکر شده یک بحث اصولی نیست. آیت‌الله خویی برای مسأله مقدمه واجب هفت فایده ذکر کرده است، با این حال برخی از آنها را باطل و ناصواب دانسته و برخی دیگر را به عنوان ثمره برای بحث اصولی نپذیرفته ‌است. آیت‌الله مکارم در این باره چنین آورده است: و نراهم ایضاً باحثین عن بعض مسائل اصول الفقه؛ ای ما یسمی اصولا و لعلها لیست باصول! شهراً او شهوراً عدیده ثم یلتمسون ثمره لها من هنا و هناک فقد لایری منهما عین و لا اثر فلما اعیا بهم الفحص یسکنون الی النذر و اشباهه. (برگرفته از کتاب «راهنمای تحصیل در حوزه» جلد دوم) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad