eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
610 ویدیو
266 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢۲۲بهمنِ متفاوت با وظایف سنگین و تاریخی ✍️استاد علیرضا اعرافی ✂️بدون شک شما مردم زمان شناس در این برهه‌ی مهم از تاریخ معاصر ایران، که دستاوردهایش پرشمارتر، عظمت و اقتدارش ملموس‌تر و عمق نفوذ راهبردی‌اش در پهنه‌ی جهان گسترده‌تر است و به فضل خداوند متعال زمینه‌ی شکوفایی، جهش و پیشرفت ملی در سایه‌ی تدابیر رهبری معظم، مراجع عظام تقلید و نخبگان فکری و فرهنگی و به ویژه ملت صبور و کوشا مساعدتر و مهیاتر است؛ تعظیم و گرامی‌داشت یوم الله ۲۲ بهمن، ضرورتی دو چندان و مضاعف دارد. ۲۲ بهمن امسال با همیشه متفاوت و وظایف همه‌ی ما سنگین و تاریخی است و ازاین‌رو، باید بر ضرورت همکاری بسیار گسترده برای برگزاری راهپیمایی پرشکوه ۲۲ بهمن ماه تأکید شود و همه سهم و نقش خود را یافته و با تمام توان برای تحقق آن اقدام و برای اقامه‌ی این تکلیف خطیر قیام نمایند. همه ضمن گرامی داشت و مشارکت در برنامه‌های ۲۲ بهمن ماه و جشن مردمی پیروزی انقلاب اسلامی به جهاد تبیین برخیزند و مشارکت وسیع مردمی باید خاطره‌ی وحدت و یکپارچگی و هوشمندی و بن‌بست شکنی روزهای انقلاب و دفاع مقدس را دوباره زنده سازد و روح امید و تلاش و آینده سازی را در کالبد جامعه بدمد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70028 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مجموعه سخن‌نگاشت «آن روزها».pdf
4.06M
🔖خاطرات دوران مبارزه 🔺مجموعه سخن‌نگاشت «آن روزها» روایتی از دوران مبارزات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پنج ماهِ منتهی به پیروزی انقلاب 📝 متن کامل خاطرات: https://khl.ink/f/28938 📥 دریافت جداگانه‌ی تصاویر: https://khl.ink/f/38817 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 «جمهوری اسلامی»؛ خطبه‌های نماز جمعه آیت‌الله جوادی آملی ۱۳۷۷/۱۱/۱۶ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽فیلمی کوتاه از استقبال مراجع، علما و اساتید حوزه قم از امام خمینی(ره) ✔️در این فیلم کوتاه آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله وحیدی شبستری به استقبال امام رفتند. 🔺اين ملاقات در مسجد امام حسن مجتبی (عليه‌السلام) در پنجشنبه دهم اسفند ٥٧ مطابق ٢ ربيع الثانی ١٣٩٩ اتفاق مي‌افتد و روزنامه كيهان وقت به شماره ١٠٦٥٠ در ص ٢ مفصل اين گزارش را منتشر کرده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اعلام پایان ✍️ آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی(ره): 🔻همراه امام {۲۲ بهمن ۱۳۵۷} در خانه‌ای بودیم که ایشان پیام اعلام پایان سلطنت و اعلام جمهوریت را آماده کردند، بعد از ما خواستند تا به صدا و سیما رفته، پیام را برای مردم بخوانیم. آقای مطهری پیام را از امام گرفت و به دست من داد و گفت: چون خودم جایی باید بروم شما به صدا و سیما رفته و این پیام را قرائت کنید. همراه دو ماشین محافظ که عده‌ای از جوانان مسلح انقلابی در آنها حضور داشتند به طرف صدا و سیما حرکت کردیم؛ به خاطر شرایط ناامنی که آن روزها خیابان‌ های تهران داشت در دو جا، گروه‌ هایی جلوی ما را گرفتند، اما وقتی جوانان مسلح همراه ما را مشاهده کردند سریع عقب نشستند. وقتی به صدا و سیما رسیدیم آقای حاج احمدعلی بابایی نیز از طرف آقای طالقانی آنجا حضور داشت و می‌ خواست پیامی را از طرف ایشان قرائت کند، همچنین دیگرانی نیز از جمله قطب‌ زاده و یک سرهنگ بازنشسته که بعداً در دولت موقت استاندارخوزستان شد، آنجا بودند و می‌ خواستند پیام‌‌هایی را بخوانند. آقای شیخ فضل‌الله محلاتی هم همراه من بود. من وقتی که این وضع آشفته پیام‌ خوانی‌‌ها را دیدم به شدت با این کار مخالفت کردم و گفتم چه معنی دارد وقتی قرار است پیام امام در موضوعی قرائت شود پیام‌‌های دیگری نیز در این خصوص خوانده شود؟ به همین علت مانع کار آنها شدم. همین مسئله نیز موجب شد در آن ساعتی که من در صدا و سیما حضور داشتم فقط پیام امام خمینی خوانده شود. بعد از خواندن پیام امام، من همراه محافظان از صدا و سیما بیرون آمدم. بعداً شنیدم بعد از ما، نیروهای مجاهدین خلق {منافقین} وارد صدا و سیما شده و اطلاعیه‌‌ای را خوانده بودند که از قضا امام خمینی نیز آن را از رادیو و تلویزیون شنیده بود. وقتی روز بعد به نزد امام رفتم ایشان از این مسئله خیلی عصبانی بودند و به من گفتند: شما که پیام پایان سلطنت و اعلام جمهوریت را خوانده بودید پس این اطلاعیه آنها چه معنی داشت! با این مسئله‌‌ای که پیش آمد دیدم نیروهای مجاهدین خیلی در صدا و سیما شلوغ می‌کنند و باید به نوعی جلوی رفتار خودسرانه آنها را در صدا و سیما گرفت. اینجا بود که به فکرم رسید تنها کسی که در آن شرایط می‌ تواند جلوی آنها بایستند آقای قطب‌ زاده است. اما چون من روز قبل جلوی قرائت پیام او را گرفته بودم، می‌دانستم که از من دلخوری دارد برای همین این کار را به آقای بهشتی محول کردم. به بهشتی گفتم: شما با زبانی که دارید می‌ توانید این ماجرا را مدیریت کنید. او هم به خوبی این کار را کرد و بعد از صحبت با قطب‌ زاده او را به صدا و سیما فرستاد. قطب‌ زاده هم مجاهدین را از آنجا بیرون انداخت و همین مسئله نیز سبب شد تا همان‌ جا ماندگار شده و مسئول صدا و سیما شود. (برگرفته از خاطرات آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، تدوین: علی درازی، ناشر: سوره مهر، چاپ اول: ۱۳۹۵، ص ۲۸۶ – ۲۸۸) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Babaei - 2.pdf
4.11M
📕 علمای مشهد و انقلاب اسلامی 🔻آنچه در این نوشتار می‌خوانید: 🔹آثار مرتبط با نقش علمای مشهد در انقلاب اسلامی 🔸نقش سیاسی علمای مشهد در سه نقطه عطف تاریخی 🔹اوج تا افول فعالیتهای سیاسی آیت‌الله میلانی 🔸ماموریت مثلث انقلاب در مشهد 🔹چهره‌های انقلابی علما و فضلای حوزه علمیه مشهد 🔸نقش علمای مشهد در حوادث منجر به پیروزی انقلاب و ... 🆔 @rohaniat_mardomi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📜 سندی تاریخی از مواضع انقلابی علمای مشهد ✔️در اعلامیه فوق که در تاریخ پانزدهم مهرماه ۱۳۵۷ و در اعتراض به تبعید امام راحل از عراق و کشتار مردم صادر شده است، امضای حضرات آیات: میرزاجوادآقای تهرانی، سیدکاظم مرعشی، شیخ ابوالحسن شیرازی، میرزامحمدمهدی نوقانی، میرزا حسنعلی مروارید، سیدعزالدین زنجانی، سید ابراهیم علم‌الهدی، میرزاعلی فلسفی و سیدحسین شاهرودی به چشم می‌خورد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی علمی ترویجی «مقایسه تطبیقی میان نهاد طلاق در اسلام و دنیای مدرن» 🎙استاد ارائه‌دهنده: محمدرضا جباران 🎙اساتید ناقد: فرج‌الله هدایت‌نیا و امیر غنوی 📅 زمان: یکشنبه 23 بهمن ماه، ساعت 10 🏢 مکان: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سالن فرهنگ 🔗حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚الفصول الغروية في الأصول الفقهية ✍️المحقق الإصفهاني 📖 ناشر: مركز المرتضى لإحياء التراث والبحوث الإسلامية في النجف الأشرف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚محاضرات فی الشهادات ✔️کتاب «محاضرات فی الشهادات؛ دروس و مباحث» از آثار فقهی آیت‌الله شیخ علی کریمی جهرمی به‌تازگی از سوی بوستان کتاب به زیور طبع آراسته شده است. این اثر مجموعه‌ای از دروس خارج ایشان است که عهده‌دار تبیین و بررسی مباحث اساسی در باب شهادات در قضاوت می‌باشد. مولّف در مقدّمه کتاب، اهمیت مباحث شهادات و نقش آن در قضاوت را بیان کرده و سپس با محورقراردادن کتاب شریف شرائع محقّق حلّی ره، این مباحث مهم را ارایه نموده است. ایشان در رساله فقهی «محاضرات فی الشهادات» به طور مفصّل و مستدلّ به مباحثی، همچون ماهیت عدالت، معاصی مانع عدالت، توبه از معاصی مضرّ به عدالت، شهادت زنان در قضاوت، حقوق الهی و انسانی و … پرداخته و در ضمن مباحث، به صفات رذیله‌ای که موجب خدشه به عدالت می‌شود اشاره کرده است. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=70025 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
base.apk
16.28M
📲دانلود رایگان اپلیکیشن «احکام جامع» آیت‌الله سیستانی 🔻دسترسی به کتب و آثار فقه فتوایی معظم‌له 📚کتاب‌های فارسی: ‏• رساله جامع (4 جلدی) ‏• فقه برای غرب نشینان ‏• مناسک حج ‏• توضیح المسائل 📚‏الکتب العربیة: ‏• منهاج الصالحین (3جلدی) ‏• المسائل المنتخبة ‏• الحواشی علی العروة ‏• مناسک الحج ‏• الفقه للمغتربین ‏• اسئلة حول رؤیة الهلال مع اجوبتها 👈 معرفی اپلیکیشن + دانلود لینک مستقیم و دریافت از مایکت: http://ijtihadnet.ir/?p=70034 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مطالبه دین‌داران از حوزه، ارائه نسخه تمدن نوین اسلامی است/ حوزه علمیه در آستانه تحولی قرار دارد که اگر آن را باور نکند، منزوی خواهد شد ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند: 🔹اگر حوزه علمیه قرار است از منظر دین در تمدن سازی مشارکت کند و اگر توانمندسازی موکول به تولید دانش، طراحی ساختار و ارائه محصولات مبتنی بر فرهنگ دین است؛ این سؤال مهم ایجاد می‌شود که نقش حوزه علمیه در میدان تمدن سازی کجاست؟ 🔸حوزه علمیه در آستانه تحولی قرار دارد که اگر آن را باور نکند و به استقبال آن نرود، منزوی خواهد شد. حوزه باید خود را با مقیاس جدید دین‌داری مواجه کند و باور کند که جامعه اسلامی در مقیاس جدیدی وارد شده که شرایط و ابزارهای حل مسئله آن نسبت به قبل تفاوت دارد و آن «دین‌داری در مقیاس تمدنی» است؛ لذا مطالبه نوین دین‌داران از حوزه علمیه، ارائه «نسخه تمدن نوین اسلامی» است. 🔹شرایط و تغییرات باید مورد توجه دستگاه فقاهت و حوزه علمیه قرار گیرد و رویکرد حل تعارضی داشته باشد؛ مثلاً در طرح آمایش مسجد یکی از ملاحظات آن پهنه مکانی دسترسی است؛ شهرسازی‌ها عمودی شده و برج‌هایی ساخته می‌شود که به‌اندازه پنج محله افراد را در خود جای داده و بافت جمعیت و روابط را تغییر داده است، اما بعد از آن متوجه دو نیاز «مسجد» و «روحانی» برای آن می‌شوند. حوزه می‌خواهد با مردم ارتباط داشته باشد و حال آن‌که در کار انجام شده قرار می‌گیرد و مجبور است بگوید در هر برجی یک واحد به او بدهند و او بشود آخوند برج! 👈 گزارش اختصاصی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70038 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 انتقاد استاد سید محمدمهدی میرباقری از نحوۀ تقسیم انفال در کشور ✂️انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایه‌داری» توزیع شود ... غارت منابع سرزمینی کشور به نفع سرمایه داران با تصمیم سازی‌های غلط نظامات کارشناسی ... به سرمایه داران در سواحل مکران و جاهای دیگر هزاران هکتار زمین می‌توانند بدهند اما برای تامین مسکن مردم و نیازمندان می‌گویند زمین نیست و نمی‌شود... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
16.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بررسی مرتفع سازی در فقه عمران شهری؛ استاد محسن اراکی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✍️ دست خط آیت‌الله صافی گلپایگانی از عنایات امام زمان (عج) در پیروزی‌‌های انقلاب اسلامی ✂️ پس از ورود امام به تهران، مساله مهم انتقال قدرت ارتش بود که احتمال مقاومت و درگیری مسلّحانه و کشته‌شدن مردم می‌رفت. مرحوم آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی می‌فرمودند که ایشان و اخوی مکرّمشان آیت‌الله حاج آقا علی صافی، روز ۱۸ بهمن ۵۷ برای دیدن مرحوم امام راهی مدرسه علوی شدند. صبح که از قم حرکت کرده بودند باران شدیدی گرفته بود، آقا -که حلّ مشکل مهم انتقال قدرت را جز با عنایات غیبی ممکن نمی‌دانست - عریضه‌ای خدمت حضرت نوشته و در مسیر قدیم قم به تهران، با زحمت آن را با آداب خاص و خطاب به حسین بن روح رضوان الله علیه در رودخانه جاری در آن مسیر انداخته بود. آقا فرمود به علّت باران شدید، سر موعد نتوانستیم به تهران برسیم، و قرار شد فردا صبح خدمت امام برویم. نیمه شب که فرارسیده بود ناگهان متوجه می‌شود همافرها کار را یکسره کرده و الحاق خود را به انقلاب و اطاعت از فرمان امام اعلام کرده و آن مساله مهم و دشوار با عنایات غیبی بدون درگیری حل شده بود. مرحوم آقا حلّ این مشکلات را با عنایات غیبی و بر اثر دعای علما و بزرگان و ملّت دیندار ایران می‌دانست و خدا را بر توجّهات و الطاف اهل بیت علیهم السلام شاکر بود. 📒برگرفته از کتاب «محضرِ آفتاب» اثر محسن اکبری شاهرودی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «امکان سنجی استخدام انگاره بهتان برای حفظ نظام از دیدگاه امام خمینی(ره)» 👥 باحضور اساتید: 🎙سیداحسان رفیعی علوی 🎙میلاد مادی 🎙علی صالحی‌منش 🎙محمدقاسمی 🎙عباس علیرضایی 🗓 زمان: دوشنبه 24 بهمن 1401، ساعت 9:30 🏢 مکان: قم، خیابان هفت تیر، کوچه 12- تقاطع اول، موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) 📺 پخش زنده: http://heyatonline.ir/irsi 🔗 سامانه و لینک قرار: https://gharar.ir/r/757d8b78 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دوره کوتاه مدت «سنجش محتوایی حدیث، چرایی و چگونگی» 🎙با ارائه استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبائی 📆 چهار جلسه؛ یکشنبه‌ها، از ۳۰ بهمن ماه، ساعت۱۹ ⏳مهلت ثبت نام تا چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ 🔗 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/yLKsdXc ☎️ راه ارتباطی: 02537725225-7 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 رویداد علمی آموزشی «نگاهی بر تاریخ اندیشۀ اسلام سیاسی، با نظری به برجسته‌ترین آثار سدۀ اخیر» 🔺مبتنی بر متن‌خوانی و بررسی برخی از مهم‌ترین کتاب‌های مدافع و مخالف در حوزۀ اسلام سیاسی. 📚 برخی از آثار موردبررسی‌: 📘 الامامة الکبری و الخلافة العظمی «رشید رضا» 📗 معالم في الطریق «سید قطب» 📒 خلافت و ملوکیت «مودودی» 📕 الفریضة الغائبة «محمد عبدالسلام فرج» 📔 اسلام سیاسی «عشماوی» 📙 الدولة المستحيلة «وائل حلاق» و .... 📆 زمان: چهارشنبه‌ها از ۱۹ بهمن‌ماه؛ ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷:۳۰؛ به‌صورت یک‌هفته‌درمیان ⏳طول دوره ۸ جلسه و مجموعا ۲۴ ساعت است. 📡 دوره به‌شکل مجازی در حوزۀ علمیۀ مشکات برقرار خواهد بود. 💰هزینه: دویست هزار تومان وجه تعهد (در صورت حضور منظم در جلسات و کسب نمرۀ قبولی در آزمون، این وجه عودت می‌شود). 📜 ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر: ارسال پیام به «@menhaaj1401» در پیام‌رسان بله و ایتا ☎️ تماس با شماره «09059812784» در ساعات 9 تا 12 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒 رسالة في الجمع بين الحكم الظاهري والواقعي ✍️ مؤلف شيخ محمدحسين آل كاشف الغطاء 📖 صفحات: 114 🔗لینک: http://alfeker.net/library.php?id=6081 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مطالعات علوم‌ انسانی در امتداد فقاهت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام امین اسدپور 📆 زمان: دوشنبه 24 بهمن 1401، ساعت 11 الی اذان ظهر 🏢 مکان: مدرسه شهیدین، مدرس شهید مطهری 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺شرط پس گرفتن قرض به نرخ روز طلا 🔹سؤال: برای خرید خانه نیازمند به قرض گرفتن از شخصی شدم و ایشان به شرطی پول، قرض می دهد که آن را به قیمت سکۀ روز باز پس گیرد؛ آیا این کار از نظر شرعی جایز است؟ 🔸جواب: اگر پولی قرض بگیرید، تنها ضامن پرداخت پول با محاسبه تنزل ارزش آن هستید و نمی توان پول را به قیمت سکه، قرض داد و معادل قیمت روز سکۀ طلا پس گرفت؛ بله می توانید به وکالت از قرض دهنده برای او سکه خریداری کنید و آنگاه همان سکه را به خودتان قرض داده و معادل آن را هنگام سررسید پس بدهید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه مقاصدی، حلقه اتصال اسلام سنّتی با اسلام روشنفکری ✍️ سیدعلی بطحائی: انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» پژوهشِ حجت‌الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نوّاب را می‌توان در راستای تعمیق، توسعه و تداوم ایده امام موسی صدر در ارائه مقاله «روح الشریعه الاسلامیه و واقع التشریع الیوم فی العالم الاسلامی» در هشتمین کنگره «التعرف علی الفکر الاسلامی» در سال ۱۹۷۳م/۱۳۵۱شمسی الجزایر دانست. ارائه آن مقاله سبب شد تا امام موسی صدر به‌عنوان «نجم مؤتمر» معرفی شود و بر همین اساس می‌توان این اثر را به‌عنوان «نجم آثار» پژوهش‌های دانشگاه ادیان ومذاهب در سال ۱۴۰۱ معرفی کرد. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به معرفی این نظریه و مفاد این کتاب خواهیم پرداخت. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70045 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تعليل گرايى و فقه مقاصدى 🔺نقدی بر یک نوشتار ✍️ محمدمهدی شریعتمدار ✂️ تعليل، سخن تازه‌ای نيست. در فقه ما كه احكام به دو بخش منصوص العلة و مستنبط العلة تقسيم می‌شوند، نظريه تعليل گرايى حداكثر كاركرد توسعه استنباط علل را دارد و قاعده جديدى برنمى‌آورد. فقه مقاصدى كمتر به علت هر حكم می‌پردازد واز اين حيث، به فلسفه فقه نزديك است تا فقه و اصول فقه. حتى آنان كه فقه مقاصدى را بخشى از فقه می‌دانند، بايد توجه داشته باشند كه بدون توجه به منابع فقه اهل سنت و از جمله قياس و استحسان و مصالح مرسله كه هر يك به نوعى با مقوله مصلحت سروكار دارد، فقه مقاصدى قابل فهم نيست. هرگاه بتوان كتاب‌هايى چون علل الشرايع و الاحكام مرحوم شيخ صدوق، اثبات العلل ترمذى، البرهان في أصول الفقه امام الحرمين جوينى و برخى آثار غزالى، آمدى، ابن قيم وابن تيميه و حتى شهيد اول را در زمره آثار فقه المقاصد قلمداد كرد، می‌توان تعليل گرايى را با فقه مقاصدى يكسان انگارى كرد. فقه مقاصد، فارغ از مناقشات جارى موافقان و مخالفان آن در ميان فقهاى شيعى، فقه غايت گراست. البته بايد هشدار داد كه علت يك حكم با نتيجه آن نبايد خلط شود و نتيجه قهرى آن غايت حكم تلقى گردد. براى مثال، علت تشريع صوم، نتيجه آن كه بهداشت بدن است، نمى‌باشد. روشن است كه عدم توجه به تفاوت علت و نتيجه حكم، آثارى انحرافى به ويژه در گفتمان فقه مقاصدى می‌تواند به بار آورد كه بايد از آن برحذر بود. نويسنده بر اين گمان است كه فقه مقاصدى تلاشى براى برون رفت از معضل تاريخى ناكارآمدى اجتهاد در فقه عامه بوده است كه در كنار نظرياتى مانند فقه التيسير و فقه النوازل يا همان فقه مسايل مستحدثه ما و حتى فقه المهجر و… پاسخى به نيازهاى انسان معاصر است. اين كه چقدر فقه مقاصدى در پاسخ‌گويى به نياز جهان معاصر توفيق حاصل كرده، مجال ديگرى می‌خواهد اما اجمالا يكسان انگارى تعليل گرايى با فقه مقاصدى و پرداختن به فقه مقاصد، بى‌توجه به مبانى و منابع فقه اهل سنت كه بنياد فقه مقاصد را تشكيل می‌دهد، ما را به بيراهه می‌برد... 👈 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70048 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بايد به فقه عمق ببخشيم و از سطحى‌نگرى پرهيز کنیم/ فقه بايد پيشرفت بكند ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: 🔹در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه بايد پيشرفت بكند. فقاهت به معناى خاص خود مورد نظر ماست. فقه به معناى عام كه آگاهى از دين است در اينجا فعلًا مورد بحث ما نيست؛ فقه به معناى خاص، يعنى آگاهى از علم دين و فروع دينى و استنباط وظايف فردى و اجتماعى انسان از مجموعه‌ى متون دينى، كه خيلى هم مهم است... ما بايد به فقه عمق ببخشيم. از سطحى‌نگرى در فقه بايستى پرهيز بشود. 🔸امروز فقه ما بايد از فقه زمان شيخ و شاگردان شيخ و شاگردان شاگردان شيخ كه بزرگان دوره‌ى ما قبل ما هستند عميق‌تر باشد. در مسائل، ما به‌هيچ‌وجه نبايد سطحى فكر كنيم. بايد به فقه پيچيدگى و عمق ببخشيم. اين، يك بعد از ابعاد پيشرفت فقاهت است. 🔹بعد ديگر، سعه و فراگيرى مسائل زندگى است؛ يعنى ما بايد به بعضى از ابواب آن هم ابواب داراى اهميت فردى، نه اهميت اجتماعى اكتفا نكنيم؛ مثلًا ابواب طهارت. 🔸شما الآن نگاه كنيد ببينيد، تعداد كتبى كه در باب طهارت نوشته شده، چقدر است؛ تعداد كتبى كه در باب جهاد، يا در باب قضا، يا در باب حدود و ديات، يا در باب مسائل اقتصادى اسلام نوشته شده، چقدر است. خواهيد ديد آن اولى بيش از اين دومى است؛ از بعضيها كه خيلى بيشتر است. بعضى از كتب دوره‌يى ما، حتّى كتاب جهاد را ندارد... عده‌ايى هم كه بحث كردند، خيلى مختصر بحث كردند و مثلًا مى‌بينيد كه آن پيچيدگى‌هاى علمى را در بعضى از كتب به كار نبردند. 🔹ما بايد به فقه وسعت بدهيم؛ يعنى فقه ما بايد از لحاظ سعه‌ى سطح فقاهت پيشرفت كند و همه‌ى مسائل زندگى را شامل بشود. 🔖 بيانات در آغاز درس خارج فقه؛ 31 شهریور1370 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مراسم رونمایی از کتاب متون فقه (حقوق عمومی و بین‌الملل) 👥با حضور مؤلفان: حجج‌اسلام والمسلمین حسین جوان آراسته و محمدجواد ارسطا 📆زمان: سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه، ساعت 12:30 الی 14 🏢مکان: دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، سالن دکتر الماسی دانشکده حقوق 🆔 https://eitaa.com/ijtihad