🔔کرسی ترویجی «سیاستها و راهبردهای فقهی مواجهه با نا امن سازان»
🎙ارائه: حجتالاسلام محمدعلی رنجبر
🎙ناقد: حجتالاسلام رسول حکمی
📆 زمان: سه شنبه 23 اسفند ساعت 10
🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، دفتر گروه فقه سیاسی
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «واکاوی فقهی داده پردازی در هوش مصنوعی» (نشست دوم)
🎙ارائه: حجتالاسلام رضا احمدوند
🎙ناقد: حجتالاسلام عبدالحجت حقجو
📆 زمان: سهشنبه 23 اسفندماه، ساعت 11
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمينی
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان پذیرش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، از طریق آزمون اختصاصی برای سال تحصیلی 1403- 1402
▫️کارشـناسی (ویژه برادران): طلاب سطح یک حوزه علمیه / فارغالتحصيلان دیپلم متوسطه نظام جدید
▫️کارشناسیارشد (برادران و خواهران): طلاب سطح دو حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی
▫️ دکتـری (برادران و خواهران): طلاب سطح سه حوزه علمیه / فارغالتحصیلان مقطع کارشنـاسیارشد
▫️مقطع کارشناسی: 8 رشته
▫️مقطع کارشناسی ارشد: 14 رشته
▫️مقطع دکتری: 6 رشته
⏳ثبتنام: از دوشنبه 15 اسفند 1401 تا چهارشنبه 31 خرداد 1402
📆 تاریخ برگزاری آزمون: جمعه 23 تیرماه 1402 - ساعت 9 صبح
🌐 سایت دانشگاه: www.razavi.ac.ir
🔗 لینک سامانه آزمون: azmoon.razavi.ac.ir
🏢 مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دفتر پذیرش و گزینش/ تلفن تماس: 32211412 - 051
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
41.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مصاحبه با آیتالله شبیری زنجانی؛ ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم(2)
❓اساتید شما در مقطع «درس خارج» چه کسانی بودند؟ در قم و نجف در درس کدام یک از فقها حاضر شدید؟ خاطرهای از ابتدای حضور در درس خارج دارید؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢اضطرار در عصر اقتدار اسلام! حاشیهای بر متن «اضطرار در استنباط و اجراء دین» ✔️استاد عندلیب همدانی،
💢پیرامون «نظریۀ اضطرار» و حواشی یک حاشیه!
✍️سیدحسین موسویفرد
🔻جناب آقای صالح رحمتی پیرامون «نظریۀ اضطرار» حاشیهای بر فرمایش استاد عندلیب همدانی با عنوان «اضطرار در عصر اقتدار اسلام!» مکتوب کرده است که از سه جهت سزاوار بررسی میباشد. جهت اول؛ نکات روششناختی؛ جهت دوم: تبیین مختصر از مسلک اضطرار و جهت سوم؛ نکات رهیافتی.
✂️اگرچه نام مسلک اضطرار در فرمایش شیخ انصاری نیامده؛ ولی چون ایشان نسبت به مهمترین مقدمه انسداد یعنی مقدمه اول (انسداد باب علم و ظن خاص نسبت به معظم احکام) موضع انتقادی نمیگیرد بلکه به نحوی در ادامه تایید هم میکند و از طرفی تأمّلانی در مقدمات دیگر دارد، مشخص میشود شیخ أعظم نه انفتاحی اصطلاحی است و نه انسدادی با تعریف معروفش، بلکه مجموع سخنان ایشان در فقه و اصول نشانگر سبک ویژهای است که استاد نام آن را اضطرار نهادند.
✂️در نظریه اضطرار به دنبال این هستیم:
🔹اولاً؛ فقیه در عصر غیبت نباید با داشتن سرمایههای روایی و ... موجود در استنباط بهگونهای عمل کند که گویا احادیث معتبره را خود از زبان امام شنیده و حکم الهی را بر طبق آن بیان میکند، بلکه باید اذعان کنیم که نواقص فراوان است و تمام کاوشهای فقهی و حتی غیر فقهی ما، اضطراری است. به فرمایش شیخ اعظم از باب اکل میته و از روی ناچاری است.
🔹ثانیاً؛ به دنبال اثبات کمبود در سرمایههای قانونی موجود، اجرای دستورها و احکام الهی نیز در زمان غیبت اضطراری است؛ یعنی نباید خود را موظف به اجرای تمام احکام دین بدانیم، بلکه چون اضطرار در اجراء هست و باب بابِ تزاحم است، نباید اصرار به اجرای احکامی داشت که اجرای آنها در جامعه با واکنشهایی مواجه بشود که ضرر و فساد آن بیش از فوائد و مصالح اجرای احکام باشد.
🔸اضطرار در اجرای احکام هرگز به معنای تعطیلی فقه و شریعت و یا حتی منفعل بودن آن در حوزه اجتماع نیست؛ بلکه مراد در نظر گرفتن شرایط موجود در زمینه اجرای احکام الهی است که این نهتنها تهدیدی بر جامعۀ ایمانی نبوده بلکه عامل رشد و بالندگی آن خواهد بود. همانگونه که نزول تدریجی آیات الهی در زمان پیامبر و در نظر گرفتن شرایط جامعۀ عصر و مصر نبی (صلیالله علیه و آله) سبب پیشبرد اهداف اسلام گردید.
🔸پذیرش مسلک اضطرار به معنای تسلیم شدن و پذیرش کامل قوانین بینالملل نیست و هرگز استاد محترم که خود چندین دوره قاعدۀ نفی سبیل را تدریس نموده، چنین برداشتی را تأیید نمیکند. بلکه مراد، بهرهبرداری از یافتههای بشری در راستای تعمیق فقاهت و فهم از نصوص دینی است که البته دامنۀ آن نیز در امور عقلائی است نه تعبدیات و معارف برتر از عقل و عقلاء. علاوه اینکه مراجعه و استفاده از نظرات آنان، در سایۀ عرضه به محکمات شریعت و مسلمات دین صورت میگیرد.
👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70577
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙سوم فروردین، آغاز ماه رمضان خواهد بود/ ماه مبارک امسال ۳۰ روزه است
✔️حجتالاسلام مهدی سهرابی، رئیس ستاد استهلال قم:
چهارشنبه دوم فروردین آخر ماه شعبان و پنجشنبه سوم فروردین اول ماه رمضان خواهد بود با این حال برای دیدن ماه با چشم غیر مسلح نیز گروههایی به مناطق مساعد اعزام خواهند شد.
از طرف دیگر روز ۲۹ ماه مبارک رمضان در کل منطقه تا غرب آفریقا مقارنه شکل میگیرد ولی هلال تشکیل نمیشود بنابراین ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه خواهد بود و هلال ماه بلند و به وضوح قابل رؤیت است و نیز با دوربین به صورت قطعی قابل رویت میباشد.
ماه رمضان در عربستان ۲۹ روزه خواهد بود و اطراف خود ما هم کشورهای شرقی و غربی به متابعت از عربستان ۲۹ روزه خواهند بود از این رو مردم باید با مبانی فقهی این موضوع آشنا شوند تا شبههای برایشان ایجاد نشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اعتبار ابزار جدید در رؤیت هلال
🎙ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
🗓 زمان: چهارشنبه 24 اسفندماه، ساعت 19 الی 20:30
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی ره
🔗لینک پخش زنده: http://www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس خارج فقه استاد شب زندهدار در ماه مبارک رمضان 1444ه.ق
📘 موضوع بحث: بررسی روایات و ادله احکام زکات فطریه
📆 زمان: از یکشنبه 6 فرودین ماه 1402یک ساعت به اذان ظهر
🏛 مکان: قم، صفائیه کوچه 19 فرعی اول سمت چپ، پلاک 51، مدرسه فقهی و تحقیقاتی موسی بن جعفر (سلام الله علیهما)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدگاه آیتالله خوئی و آیتالله تبریزی در باب اداره حکومت
👤حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
👈ویدئو در آپارات با کیفیت بالاتر: https://aparat.com/v/ZBITe
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی از احکام هنری فقها، اصلاً موضوع خارجی ندارند!/ اگر فقها هنرشناس باشند زبان مفاهمه با هنرمندان را پیدا میکنند/ هر هنرمندی، هنرشناس نیست!
✔️شاید اگر فقه هنر را چالشیترین باب از ابواب فقهی نوپدید بینگاریم سخنی بهگزاف نگفتهایم. جذابیت مقوله هنر و گستره تأثیرگذاری آن در میان مردم، تا بدانجاست که شاید بتوان گفت تمام ابناء بشر به نحوی با آن درگیر بوده و در تعامل هستند.
دراینرابطه، یکی از مباحثی که سالیان درازی است به چالشی در فقه هنر تبدیل شده است، موضوعشناسی این مباحث است. برخی از هنرمندان معتقدند بعضی فتاوای فقهی، ناشی از ناآشنایی مفتی با موضوع مسئله است وگرنه اگر موضوع مسئله برای وی روشن میشد، اینچنین فتوا نمیداد. بهعنوان نمونه، معتقدند اساساً نگارش نمایشنامه و فیلمنامه به منزله قرینه لبّی برای غیرواقعی بودنِ داستان است؛ لذا اساساً دروغ و کذاب در نمایشنامه و فیلمنامه راه ندارد.
همچنین وجود چند ده و گاه چند صد نفر در صحنه فیلمبرداری به همراه دوربینهای متعدد و افراد گوناگونی که هر یک به نحوی با صحنه درگیر هستند، اساساً فرصت قصد جدی از بیان جملات عاشقانه را از بازیگران میگیرد؛ لذا حکم به حرمت بیان جملات عاشقانه بین بازیگران نامحرم، از اساس بلاموضوع خواهد بود.
در این میان، یکی از بهترین افراد برای گفتگو پیرامون این موضوع، حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق لیراوی، مدیر مرکز پژوهشهای اسلامی رسانه است.
👈 متن گفتگوی اختصاصی «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=70580
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توصیه آیتالله جوادی آملی به مسافران نوروزی
🔹ما همه آسیبها و دشمنهای بیرونی و برونمرزی را به حساب میآوریم و درصدد درمان آن هستیم، جاده، خودرو، قانون راهنمایی و رانندگی، سرعت مجاز و غیر مجاز و حقّ تقدم را حساب میکنیم، همه اینها لازم است، اما اینها حدّاکثر ده یا بیست درصد آسیبهای جادهای را شامل میشود، هشتاد یا نود درصدش مربوط به دشمن داخلی است که شناختهشده نیست و آن غرور، خودخواهیها، اینکه من باید جلو بروم، کمالم در این است که تند بروم و مواردی از این دست میباشد.
🔹البته خودرو باید ایمن باشد، جاده باید خوب باشد، اما در همین جاده، همین خودرو، آدمهای عاقل سالیان متمادی همین راه را رفتند بدون تصادف، الآن رانندههای محترمی وجود دارند که در طول سی سال ممکن است یک تصادف نداشته باشند، یک راننده عقل مدار و خردمحور همین جاده را با همین اتومبیل بدون تصادف طی میکند برای اینکه او دشمن درونی را شناخته و آن را مهار کرده است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70595
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢دیدار هیئتی از واتیکان با حضرت آیتالله سیستانی/ ارسال پیام تشکر پاپ به مرجعیت عراق ✔️هیئتی از وات
📜انتشار نامه پاپ فرانسیس به حضرت آیتالله سیستانی
✔️واتيكان این نامه را سهشنبه گذشته، بوسيله کاردینال میگل آنخل آیوسو گیسوت رئیس دایره گفتگوی ادیان واتیکان به دفتر آیتالله سیستانی تقدیم کرد.
🔻پاپ در این نامه نوشته است:
برادر گرامی با سلام و درود فراوان
موجب خوشحالی است که فرصت را غنیمت شمرده تا بار دیگر شما را پس از گذشت دوسال از دیدارمان در نجف که برایم مفید بود، خطاب قرار دهم؛ دیداری که نقطه عطفی در مسیر گفتگوی بین اديان و تفاهم بین ملت ها بود.
گفتگوی برادرانه و مشارکت معنوی شما در موضوعات والایی نظیر همبستگی، صلح و دفاع از مستضعفین و همچنین پایبندی شما به نفع کسانی که مورد ظلم قرار گرفتند و پاسداری شما از حریم مقدس زندگی و اهمیت وحدت مردم عراق را به خاطر میآورم و قدردانی میکنم.
همانطور که تاریخ مدرن عراق نیز به ما میآموزد، همکاری و دوستی بین مومنان در ادیان مختلف نه فقط برای توسعه احترام متقابل، بلکه بیش از هرچیزی در همبستگى و هماهنگی که به سود بشریت کمک میکند، امری ضروری است.
برادر عزیز، هر دو متقاعد شدهایم که احترام به کرامت و حقوق هر فرد و گروهی به ویژه آزادی مذهب، اندیشه و بیان، منبع اطمینان فرد و جامعه و همبستگى و هماهنگی بین ملتها است؛ بنابراین ما نیز به عنوان رهبران دینی باید مسئولین جامعه مدنی را به تلاش و تقویت فرهنگ مبتنی بر عدالت و صلح و تقویت اقدامات سیاسی که از حقوق اساسی همه صیانت میکند، تشويق کنیم.
در واقع موضوعی ضروری است که خانواده بشری بار دیگر معنای برادری و استقبال متبادل را به عنوان پاسخی عملی به چالشهای امروزی کشف کند؛ بنابراین، مردان و زنان ادیان گوناگون که یک پارچه و متفق القول به سمت خداوند گام برمیدارند، به همگرایی در فضای وسیع ارزشهای مشترک معنوی و انسانی و اجتماعی و سرمایه گذاری آن، در راستای گسترش اخلاق و فضایل والایی که ادیان به آن فرا میخوانند، دعوت میشوند.
آرزو میکنم که ما مسیحیان و مسلمانان با هم بتوانیم همواره شاهد حقیقت، عشق و امید در جهانی باشیم که با کشمکشهای فراوان شناخته میشود و به شفقت و بهبودی نیاز دارد. از درگاه خداوند متعال برای حضرتعالی و جامعه شما و عراق عزیز دعا میکنم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الخوئي.apk
51.15M
💻 نرم افزار «کتابخانه آیتالله سید ابوالقاسم خویی»
📚شامل تمامی کتابهای معظّمله
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کتابخانه وحید خراسانی.apk
15.28M
💻نرم افزار «کتابخانه آیتالله وحید خراسانی»
📚شامل تمامی کتابهای معظّمله
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
DIDEBAN_ANDISHE_46.MOBIL.pdf
17.34M
🔖«رایحهی ریحانه؛ جریانشناسی تطور مسائل مربوط به زنان»
📖 نشریه دیدهبان اندیشه، شماره ۴۶، نسخه موبایلی
📌 سرخطهای این شماره:
🔻گزارشی از مسائل معاصر و جدید زنان؛
🔻بررسی تاریخچه مسائل سنتی زنان؛
🔻تبیین علل برساخت مسائل جدید برای زنان؛
🔻تفسیر ساحتهای مختلف بحث از مسائل مربوط به زنان.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دانش درایة الحدیث.pdf
5.2M
📗 عنوان: دانش درایة الحديث
✍ مولف: محمدحسن ربانی
📖 صفحات: ۳۱۶
📌زبان: فارسی
🔻شامل مباحث:
🔹موضوع، غایت و شاخصه های علم درایه الحدیث
🔸اصطلاحات درون و برون حدیثی علم درایه الحدیث
🔹اقسام خبر و اعتبار آن
🔸اقسام مشترک حدیث
🔗لینک دانلود مستقیم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشارکت سیاسی بر مدار نظریۀ امامت و ولایتفقیه
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی:
🔹نکتهای در باب مشارکت سیاسی، این است که این مشارکت زمانی معنا پیدا میکند که بر مدار نظریۀ امامت و ولایتفقیه باشد؛ یعنی وقتی گروهی با نظام اسلامی مقابله میکند، باغی و شورشی و آشوبگر میشود؛ اما اگر گروهی قبل از انقلاب، در مقابل رژیم پهلوی میایستاد، اسم آن مشارکت سیاسی بود.
🔸مفهومی که از مشارکت سیاسی ارائه میکنیم، باید این مختصات را در خود داشته باشد؛ یعنی آن نظریۀ امامت یا ولایتفقیه باید قاعدتاً بر مدار آن باشد تا مشارکت معنا پیدا کند. لذا مثلاً اگر گروهی قبل از انقلاب درمقابل رژیم طاغوتی میایستاد، حکمش از نگاه آن رژیم اعدام بود؛ او برای خودش مبنای توجیهی مشروعیت ولو غیرعقلانی دارد که مثلاً همان وراثت است. اما از نگاه ما مشارکت سیاسی است؛ چون براساس معیار ولایتفقیه حرکت سیاسی اتفاق میافتد.
🔹بنابراین برای ارزیابی و سنجش مشارکت سیاسی مهم این است که اگر در حاکمیت طاغوتی اعتراضی صورت گیرد ولو خشونتبار باشد، اسم آن را مشارکت سیاسی میگذاریم؛ چون هدف این است که قدرت غصبشده به وسیلۀ نظام سیاسی موجود به کانون اصلی خود برگردد؛ یعنی همان تشکیل حاکمیت دینی./ رهیافت اندیشه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥 تقریر دیدگاه فقه حکومتی شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
👤فیلم کامل مصاحبه با استاد خالد الغفوری
📆 سیام بهمن ماه ۱۴۰۱
🔹بخش اول: تبیین جایگاه «مکلف جمعی» در فقه
🔸بخش دوم: تفاوت حکمِ ناظر به «مکلف جمعی» با حکم کلی انحلالی
🔹بخش سوم: جایگاه «تفسیر موضوعی» در فرآیند دستیابی به فقه النظریه در نسبت با استنباط احکام روبنایی و زیربنایی
🔸بخش چهارم: میزان قابلیت قاعدهمندی استنباط احکام متغیر در حیطه منطقة الفراغ براساس مؤشرات عامه
🔹بخش پنجم: بررسی دیدگاه شهید درباره روش علم توصیفگر و نحوۀ استفاده از آن در روش تفقه
🔸بخش ششم: سازوکارها و مدلهای اجراییسازی نظریات اسلامی در عینیت جامعه
📌تهیه شده در دبیرخانه هماندیشی فقه حکومتی و مرکز علوم نوین اسلامی ـ معنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚اصول و قواعد استنباط ائمه (ع) از قرآن
چگونگی بهره گیری اهل بیت(ع) از قرآن کریم در بیان احکام شرعی از موضوعات مهم و درخور توجه در عرصه فقه پژوهی قرآنی است؛ زیرا چگونگی مواجهه آنان با قرآن میتواند روش الگو در عرصه تفقه و اجتهاد مبتنی بر قرآن باشد.
اثر پیش رو به قلم حجتالاسلام والمسلمین سیدموسی صدر، به منظور ترسیم نقش کلیدی مرجعیت اهل بیت(ع) در ساحت اندیشه و عمل در فضای گفتمانی و جریان سازی جامعه اسلامی، با هدف استخراج اصول و قواعد استنباط ائمه(ع) از قرآن کریم به رشته تحریر درآمده است.
این اثر کوشیده است در مرحله نخست ثابت کند اهل بیت(ع) دستکم برای تفهیم دیگران یا اقناع منکران، احکام شرعی را از قرآن استنباط و استکشاف می کردند. سپس به روش های استنباط ائمه(ع) (تطبیق، تعلیل و تفسیر) و قواعد به کار رفته در هر روش، با توجه به نمونه های متعدد پرداخته است.
👈 ساختار کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=70592
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📹 ارائه استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست علمی «اعتبار ابزار جدید در رؤیت هلال»
👈 مشاهده کنید: https://lfile.ir/mp4/1401.12.24_Part1.mp4
👈 مطالعه کنید: https://fazellankarani.com/persian/books/6433/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تشبّه به جنس مخالف در فیلم و نمایش
✔️عنوان «تشّبه به جنس مخالف» به معنای همانندی با جنس مخالف در پوشش، رفتار و غیره، یکی از موضوعاتی است که در رسانه و نمایش مطرح است. در گذشته، برای «تشبّه به جنس مخالف» دامنه محدودتری وجود داشت، به همین دلیل پیچیدگی چندانی نداشت. در روزگار ما، یکی از عرصههای صدق این عنوان، در هنر، فیلم و نمایش است.
پرسش این است که آیا تشبه به جنس مخالف جایز است یا خیر؟ برخی فقیهان «تشّبه به جنس مخالف» را جایز میدانند، اما دستهای دیگر قائل به حرمت آن هستند و برای اثبات آن به برخی روایات، اجماع و نیز عناوین ملازمی همچون «لباس شهرت» و «إذلال نفس» تمسک کردهاند.
حجتالاسلام علیرضا قربانی در این یادداشت اختصاصی، به این مسئله میپردازد و اثبات میکند که «تشبه به جنس مخالف» فینفسه اشکال ندارد. تنها درصورتیکه مصداق عناوین محرمی همچون «إذلال نفس» و «ترویج باطل» قرار گیرد، حرام است.
👈 در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70589
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه مبارک رمضان 1444 قمری در ایران
✔️مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله خامنهای)
۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب سهشنبه 1 فروردین 1402 شمسی برابر با 21 مارس 2023 میلادی، در سراسرِ زمین، ناممکن است.
2- در غروب چهارشنبه 2 فروردین 1402 شمسی (و 29 شعبان 1444 قمری در ایران) برابر با 22 مارس 2023 میلادی، هلال در سراسر ایران بهراحتی با چشم مسلّح دیده میشود و پنجشنبه 3 فروردین 1402 شمسی برابر با 23 مارس 2023 میلادی، روز اوّل ماه مبارک رمضان 1444 قمری خواهد بود.
📌ضمن آرزوی ماه رمضانی سرشار از معنویّت و عبادت، پیشاپیش گوشزد میشود ماه مبارک رمضان طبق مبناهای فوق، سی روزه است و روز عید فطر، شنبه 2 اردیبهشت 1402 خواهد بود که مطلب آن با جزئیّات و طبق همۀ مبانی، بهموقع بارگذاری خواهد شد.
👈 دیگر مبانی مراجع معظم تقلید: http://ijtihadnet.ir/?p=70615
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙هلال ماه رمضان در غروب چهارشنبه بهراحتی قابل رویت است/ سوم فروردین سال ۱۴۰۲، نخستین روز ماه مبارک رمضان
✔️حجتالاسلام والمسلمین علیرضا موحد نژاد، رئیس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: صدگروه در نقاط مختلف مختلف کشور، روز چهارشنبه دوم فروردین 1402 (29 ماه شعبان) به استهلال ماه مبارک رمضان میپردازند. پیشبینی کارشناسان این است که هلال ماه رمضان، غروب چهارشنبه به راحتی قابل رویت است و انتظار میرود پنج شنبه سوم فروردین سال ۱۴۰۲، نخستین روز ماه مبارک رمضان در ایران باشد.
👈 مشاهده کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=70611
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙ماه رمضان همزمان در کشورهای اسلامی آغاز میشود/ بزرگترین رصدخانه جهان، با تمام امکانات و تجهیزات داخلی در ایران تأسیس شد
✔️حجتالاسلام سیدرضا قلمکاریان اصفهانی، عضو ستاد استهلال
🔹امسال ازجمله سالهایی است که در تمام کشورهای اسلامی به صورت همزمان پنجشنبه، سوم فروردین 1402، اول ماه مبارک رمضان خواهد بود. امسال براساس پدیده نجومی در تقویم تمام کشورهای جهان ماه شعبان به صورت همزمان آغاز شده بود و در این راستا روز چهارشنبه، دوم فروردین، ۲۹ شعبان خواهد بود بلکه براساس پدیده نجومی این اتفاق روی داده است.
🔸در اوج تحریمهای سخت دشمنان و درگیریهای اخیر، بزرگترین رصدخانه جهان و با تمام امکانات و تجهیزات داخلی در کشور ایران اسلامی تأسیس شد. این رصدخانه ملی در اواسط پاییز افتتاح شد. پروژهای که دنبال کرد و منجر به نورگیری و مکانیابی در منطقه کویری ایران شد، دارای تلسکوپ به طول سه متر و ۴۰ سانتیمتر است و توانایی رؤیت جهان به عمق هفت میلیارد سال نوری را دارد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70608
🆔 https://eitaa.com/ijtihad