💢علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند
🔹«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اقدام علامه طباطبایی (ره) برای کمک به مردم فلسطین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام حوزههای علمیه بر ضرورت قطع همه روابط و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان
✂️حوزههای علمیه و علمای اعلام و اساتید بزرگوار و طلاب انقلابی و جوان از قم تا نجف و همه ایران و جهان با الهام گیری از رهبری معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم بار دیگر بر حقانیت و درستی راه محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان تأکید و ضرورت قطع همه روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان و لزوم حمایت همهجانبه و در همه ساحتها از مقاومت و فلسطین اعلام مینمایند.
📝 متن بیانیه استاد علیرضا اعرافی به این شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=74182
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تناقض در مفهوم انگاره نقد السنّة
✍️حجتالاسلام علی راد
سنّت معتبر، به دلیل وحیانی بودن، عصمت در مصدر و محتوا، عدم اختلاف درونی گزارهها و آموزهها با یکدیگر، نقد ناپذیر و در سنجش اعتبار سایر گونههای میراث مسلمین سنجه و معیار است. نظریههای شارحان، فقیهان هم تراز با سنّت معتبر نیستند و این همانی میان آنها وجود ندارد.
هر حدیثی الزاماً ترجمان سنّت معتبر نیست لذا احادیث قابل نقد هستند ولی سنّت معتبر و اصیل فرا نقد است زیرا از حجیت و اعتبار ذاتی برخودار است. تصور نقد سلبی سنّت از اساس نادرست است زیرا پیشتر در میزان خرد ناب اعتبار آن اثبات شده است.
اساساً نقد سلبی زمانی ضرورت مییابد که لزوم و نیاز آن پدید آید؛ این نیاز در نقد، تردید در اصالت و اعتبار یک پدیده است که عقل خود بنیاد راستی آزمایی و رَوایی آن را ضروری میسازد اما اگر چنین لزوم و نیازی وجود نداشت، به نقد نیز نیازی نخواهد بود و در این موقعیت ادعای نقد بویژه گونه سلبی آن معنادار نخواهد بود. به همین دلیل است که اعتبار سنّت معتبر چون بر پایه معیارهای عقلی، قرآنی و کلامی، عصمت مضمونی آن قطعی است دانش یا گرایشی به نام نقد السنّة در فرایند تاریخی گفتمان حدیث پژوهان مسلمین پدید نیامده است زیرا تعبیر نقد السنّة، مفهومی متناقض نما و ترکیبی خود شکن است و همانند تعابیر درد بی دری و رنگ بی رنگی است؛ اما اصطلاح نقد الحدیث این چالش را ندارد و دانشی مستقل در هندسه علوم حدیث است زیرا حدیث به معنای ترجمان سنّت برایند تلاش انسان عادی و غیرمعصوم است و ...
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74184
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 درسِ ولایت فقیهِ بنیانگذار مکتب تفکیک!
🔺روایت کمتر شنیده شده از کرسی درس میرزا مهدی اصفهانی قبل از درسِ ولایت فقیهِ امام خمینی و آیتالله گلپایگانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 ببینید: ماهیت عقلانیت اسلامی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در برنامه بینا به بحث ماهیت عقلانیت اسلامی میپردازد.
🔻این برنامه ۴ مهر ۱۴۰۲ از شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.
📺علاقهمندان میتوانند فیلم کامل این گفتگو را در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده مشاهده نمایند: https://www.aparat.com/v/Y8m5i
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 گفتمان فقهی – حقوقی حجاب در پرتو الزامات حکمرانی
✔️نشست تخصصی کمیسیون فقه و حقوق اسلامی هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با محوریت «گفتمان فقهی – حقوقی حجاب در پرتو الزامات حکمرانی»، سهشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۸ در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار خواهد شد.
👤در افتتاحیه این کمیسیون، دکتر کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی و سردار دکتر سلیمان ملک زاده معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا نیز سخنرانی خواهند کرد.
🔗دریافت برنامه کامل کمیسیون: https://icih.ir/?page_id=9533
🖥 پخش آنلاین: https://vclass.qom.ac.ir/hijabandchastityconference/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «فقه رانت»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا یوسفی
🗓 زمان: دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏫 مکان: قم، خیابان فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مناسبات متقابل زبانشناسی و اصول فقه چیست؟
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا
🗓 زمان: دوشنبه،۲۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ الی ۱۷
🏛مکان: قم، دارالعلم امام حسن (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Ostad Fayyazi 14020825(1).mp3
36.62M
🎧 دریافت صوت جلسه اول دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه»
🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 ۲۵ آبان ۱۴۰۲، قم، انجمنهای علمی حوزه علمیه قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
nf00233984-1.mp3
24.54M
❇️ فقه سنتی یا سکولار؟!
🎙صوت مناظره مرحوم دکتر فیرحی و استاد میرباقری
🔻نسخهای که برخی برای ورود دین به عرصههای مختلف علوم انسانی ارائه میدهند، تقلیل دخالت دین در حد ارائه چند حکم شرعی فرعی است.
استدلال آنها این است که اساسا همه مسائل این عرصهها غیر از احکام شرعی مذکور، عرفی هستند و حل آنها به عرف واگذار شده است.
این افراد در حالی از مدعای خود با عنوان روش فقهی سنتیِ مورد پذیرش بزرگان یاد میکنند که بر هر کس که آشنایی اندکی با حوزههای مختلف علوم انسانی از سیاست و اقتصاد تا آموزش و تربیت داشته باشد پوشیده نیست آنچه در دنیا توسط متخصصین ساحتهای مختلف علوم انسانی تجویز میشود ابتناء غیر قابل انکاری بر باورهای هستی شناختی و جهانی بینی صاحبان دیدگاه، ارزشهای مورد قبول آنها، فهمشان از انسان و مواردی از این قبیل دارد. یعنی آنچه این عده از آن به عنوان عرف یاد میکنند، در حقیقت تجویزهای برآمده از علوم انسانی غربی است که در بستر جهان بینی مورد پذیرش آنها شکل گرفته است.
لذا وقتی مبانی این تجویزها را به قرآن و روایات عرضه میکنیم مخالفت آن مبانی با جهان بینی قرآنی روشن میشود؛ حقائقی که قرآن از هستی و واقعیتهای آن روشن میکند، هدفها و مسیرهایی که ترسیم میکند و همچنین ارزشهای والایی که به آنها هدایت میکند بر خلاف مبانی این تجویزها است.
استاد میرباقری در ضمن مناظرهای که با دکتر فیرحی داشته که به تبیین این مسئله مهم و همچنین بیگانگی روش اصیل فقهی با روشی که نتیجهاش تأیید فقهی درست کردن برای مبانی سکولار است، پرداخته است.
🌐تنبیهالأمة
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله مرتضوی خواستار جدیت مضاعف در حل مشکلات زوار بیتالله الحرام شد
✔️نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و هیأت همراه با حضور در بیت آیتالله سیدحسن مرتضوی، با ایشان دیدار و گفتوگو کردند. استاد عالی حوزه و از عالم بزرگ خراسان، ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان و دستاندرکاران حج، زیارت را مقوله مهم دانست و خواستار دقت و جدیت مضاعف در حل مشکلات زوار بیتالله الحرام و اعتاب مقدسه و تسهیلگری در این زمینه شد.
👈جرئیات + تصاویر http://ijtihadnet.ir/?p=74193
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه طباطبایی به روایت مراجع و اساتید
✔️کنگره بینالمللی علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) در محورهای قرآن و حدیث، حکمت عملی، اخلاق و عرفان، حکمت نظری، فقه و اصول، کلام و ادیان از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری جمعی از مراکز علمی، فرهنگی و اجرائی با حضور جمعی از علما، اساتید و شخصیتهای علمی و حوزوی، همراه با پخش پیام رهبر انقلاب اسلامی و پیام حضرات آیات جعفر سبحانی و عبدالله جوادی آملی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد.
📝 متن گزارش تفصیلی + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=74204
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به چهار قرائت فقیهان در «فقه اجتماع»
✔️نشست علمی «چیستی فقه اجتماع» با ارائه حجتالاسلام والسلمین محمدباقر ربانی مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهمالسلام) چندی پیش در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار شد.
این محقق و مدرس حوزه علمیه قم در این نشست از علل عدم رشد فقه اجتماعی سخن گفت و به بررسی قرائتهای مطرح از فقه اجتماعی پرداخت و نکات مهمی در رویکرد فقه اجتماعی بیان کرد.
📝 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=74236
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «مناسبات زبانشناسی با علم اصول»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا
🗓 ۲۹ آبانماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برگزاری دوره تخصصی فقه مدیریت
🔺ویژه اساتید حوزه های علمیه
👤با بهرهگیری از اساتید حوزه و دانشگاه
🏢 مکان: قم، بلوار شهید صدوقی ره، خیابان یاسمن، خیابان نسترن، کوچه ۶، پلاک ۶۱
📌علاقمندان میتوانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی مجتمع به نشانی: www.mojtahedmodir.ir مراجعه کنند و یا مشخصات خود را به آیدی @Mj_kamali ارسال نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان کتاب سال حکومت اسلامی
⏳ مهلت ارسال: ۱۰ آذرماه
📚 قالب اثر: کتاب، رسالههای دکتری و سطح چهار
🔗 جزئیات بیشتر: در پوستر و سایت: rcipt.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله کارگاههای تراث سیاسی اسلامی« فقه سیاسی شیعه در قرن چهارم»
🔺به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید
◾️ عصر غیبت و تکون فقه سیاسی شیعه
🎙حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا (عضوت هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
◾️ فقه سیاسی محدثین (شیخ کلینی و شیخ صدوق)
🎙حجتالاسلام والمسلمین روح الله شریعتی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
◾️ فقه سیاسی شیخ مفید
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
◾️ فقه سیاسی شیخ طوسی
🎙دکتر محمود فلاح (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🎙دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدباقر حججی
📆 زمان: پنجشنبه ٩ آذر ۱۴۰۲، از ساعت ۸ الی ۱۲
🏢 مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔗ثبت نام: dte.bz/torath4
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
📤 لیست ۸۸۰۰ عنوان پایان نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📘رسالهای در لزوم دفاع از نجف
✔️وهابیان در سال ۱۲۱۶ ق به کربلا و در سال ۱۲۲۱ به نجف یورش بردند. مجددا در سال ۱۲۲۳ با ۲۰ هزار سرباز به نجف حمله کردند و مردم نجف و علما به دفاع از شهر پرداخته مجاهدت زیادی کردند. آنان، بار دیگر هم در سال ۱۲۲۶ به اطراف نجف و حله حمله کرده و بسیاری از مردمان و زائران را کشته و باغات زیادی را آتش زدند. علامه سید جواد فقیه عاملی، از کسانی بود که همراه دیگر علما و مردم در این در دفاع از شهر شرکت داشت و بسیار فعال بود.
سید محمد جواد فقیه عاملی (م ۱۲۲۶ق) نویسنده مفتاح الکرامه (شرح قواعد علامه)؛ رسالهای با عنوان «رسالة فی الرباط» (الذب عن النجف) در باره لزوم دفاع از نجف برابر مهاجمان وهابی نوشت که مشابه رسالههایی است که اندکی بعد علمای ایران درباره جنگ روسها علیه ایران نوشتند و به جهادیه شهرت دارد.
👈معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74188
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کنشگری سیاسی روحانیت شیعه از ابتدا تاکنون
✔️نشست علمی نگاهی به دستاوردها و گونه شناسی تمایز کنشگری سیاسی حوزههای علمیه و عالمان دین، پیش و پس از انقلاب اسلامی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در محل انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.
در این میزگرد علمی دکتر رضا عیسی نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار عضو هیئت علمی پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) و دکتر علیرضا جوادزاده عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ایراد مباحث خود پرداختند.
📝 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=74246
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 «اهداف دین از دیدگاه شاطبی» به چاپ دوم رسید
✍️ مولف: احمد رسولی و ترجمه سید حسن اسلامی و سید محمدعلی ابهری
📘صفحات: ۴۷۲
🗂 ناشر: مؤسسه بوستان کتاب
✂️ابواسحاق شاطبی که اهل آندلس بود و در قرن هشتم میزیست، فقیهی مالکی بود که میراث گذشته فقه را به پرسش کشید و ارزیابی آن را علی رغم مقاومتها در پیش گرفت. او معتقد است دین اسلام در پی تأمین مصالح آنی و آتی بشر است و این هدف از طریق وضع احکام و قوانین تأمین میشود. بنابراین هر یک از احکام در پی تأمین هدفی است؛ اهدافی مانند حفظ دین، عقل، جان و نسل انسانها. شاطبی این اهداف را در دستگاه فقهی سامان داد که همسوی روح دین حرکت میکند و هرگز از پاسخ دادن به نیازهای دگرگون شونده مردمان در نمیماند.
کتاب حاضر کوششی برای معرفی این شخصیت و بررسی آرای ایشان است.
🔻این اثر در چهار بخش تألیف شده است که عناوین بخشهای آن عبارتند از:
1️⃣ بحث مقاصد پیش از شاطبی
2️⃣ شاطبی و نظریهاش
3️⃣ مسائل اساسی نظریه شاطبی
4️⃣ ارزیابی کلی نظریه شاطبی
🛒 خرید حضوری از شعب بوستان کتاب و کتابفروشیهای سراسر کشور
🌐خرید اینترنتی: www.bustaneketab.ir/book/510/
☎️ تلفن راهنما: ۰۲۵۳۱۱۵۲۷۴۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استنباط روح شریعت و اجرای آن در قانونگذاری نادیده گرفته شده است
✔️استاد احمد مبلغی:
کار قانون ایجاد نظم است و همین مسئله وظایفی را بر دوش فقها میگذارد؛ اول اینکه ما باید استنباط روح الشریعه داشته باشیم. قانون، روح دارد و روح ضامن پیوستگی اجزای کمی برای میل به اهداف است یعنی کارکرد نظمبخش. اگر ما استنباط روح شریعت نداشته باشیم مجبوریم روح را از نظام حقوقی فرانسه بگیریم زیرا ساختمان فقط با وجود اجزای آن ساختمان نیست. الان ما در حوزه استنباط فقه الشریعه نداریم و به هیچ وجه این مسئله وجود ندارد.
🔸لازمه دیگر هم ارزیابی مدام از عملکرد قانون مبتنی بر فقه است؛ در حقوق سخن از جامعهشناسی قانون است که قانون را در تعامل با پدیدههای اجتماعی رصد میکند و بازتاب یک قانون را تحقیق و تحلیل میدانی میکند و ما هم وقتی یک فتوا و یا حکم فقهی میدهیم باید بازتاب آن را رصد کنیم و از لحاظ جامعهشناسی و اجراییپذیر بودن بررسی کنیم و اگر اشکالاتی وجود داشت دوباره آن را به فقیه ارجاع دهیم یعنی نوعی رابطه اتحادی میان فقه و قانون وجود دارد و نباید این دو را از هم جدا کنیم.
🔹قانون و فقه حقیقت واحدی دارند لذا دیدگاههای قبلی همه یکسری تصور است که کارآیی و کارآمدی ندارند ولی در نگاه اتحادی، فقه همان قانون و قانون همان فقه است لذا عربها حقوق را قانون گویند و این دانش در خدمت قانون است. البته در کنار علم قانون، فلسفه قانون هم وجود دارد.
📝 تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74254
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قرائن دخیل در کشف فتوای عامّه و ضوابط حمل روایات بر تقیّه
✔️استاد سیّد محمّدجواد شبیری زنجانی
🔹نکتهای که در کلمات فقها مورد غفلت قرار گرفته است، آن است که برای حمل روایات بر تقیّه، به تاریخ فتاوای عامّه دقّت نمیکنند، بلکه صرفاً بیان میکنند که مثلاً جمهور عامّه، زکات را در بیش از ۹ جنس ثابت میدانند، و سپس فقهای عامّه که قائل به این قول هستند را نام میبرند، و به این نکته توجّه ندارند که مثلاً عصر مالک بن انس، پس از زمان امام صادق علیه السلام است.
البتّه مالک در زمان امام صادق علیه السلام هم بوده، ولی نفوذی در جامعه نداشته است. آنکه در زمان امام صادق علیه السلام در جامعه فتوایش مطرح بوده، ابوحنیفه است. ابوحنیفه نفوذ زیادی در عراق داشته و به عنوان فقیه اهل عراق شناخته میشده است.
در حمل روایات بر تقیّه و بررسی فتوای عامّه باید ملاحظه نمود که روایت از کدام امام صادر شده است، و فقیه عامّهای که فتوایش مدّ نظر است، مربوط به چه دورهای است، و میزان نفوذ او به چه میزان است، و راوی روایت کیست، و مسائل دیگری از این قبیل حتماً باید مورد بررسی و لحاظ قرار گیرد، و بحثهایی که در کلمات فقها در این مورد وارد شده است، در بسیاری از موارد فنّی نیست. در هر بحثی، هم باید مباحث کلّی مربوط به تقیّه را مدّ نظر داشت، و هم خصوصیّات هر مسئله را مورد دقّت قرار داد. (درس خارج فقه، کتاب الزکاة، ۸ مهر ۱۴۰۲)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad