eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
696 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢از علوم انسانی تا فقه الاجتماع ✍️سید مهدی موسوی ✂️بدون تردید نمی‌توان دانش فقه را از علوم انسانی جدا کرد و یا از علوم انسانی سخن به میان آورد اما به فقه نپرداخت. هرچند نمی‌توان علوم انسانی را هم به فقه تقلیل داد و از سایر رویکردها و دانش‌های معرفتی در علوم انسانی بحث نکرد. برخلاف برخی که یا فقه را از دایره علوم انسانی خارج می‌دانند و یا علوم انسانی را به فقه تقلیل می‌دهند. پرداختن دانش انسانی فقه به بیان راهبردها و خط مشی‌های عمومی در اموری مثل وضع قانون و مقررات، نهادسازی اجتماعی، هدایت، مدیریت و کنترل روابط انسانی ظرفیتی بسیار ارزشمند برای «تحول و تولید علوم انسانی» است که نباید دست کم گرفته شود. هر چند نیازمند بازخوانی، بازسازی و گسترش روشی و محتوایی است. فقه الاجتماع در ادامه سنت فقاهتی اسلام و با بهره‌گیری از منظومه‌های فقه تجویزی و همچنین رسائل فقه راهبردی شکل گرفته است تا بتواند به تحلیل «کلان رویه‌های اجتماعی» و «مسائل عام جامعه» از آن جهت که اجتماعی است و نه از آن جهت که صرفا سیاسی، اقتصادی، تربیتی است بپردازد و از این رهگذر به احکام تجویزی و قواعد راهبردی اسلام برای خط مشی گذاری‌های عمومی دست پیدا کند و همسو با سایر دانش‌ها و رویکردهای علوم انسانی به هدایت، مدیریت و تدبیر امور اجتماعی بپردازد. 📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74458 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فقه مقاومت، پیشینه و آینده بیداری اسلامی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی 🗓زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰ 🏢مکان: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اتاق جلسات 🔗لینک شرکت به صورت مجازی: http://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلم در علوم یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‌ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مقیّد را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه‌ی اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست./ صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۷۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاه به مقوله عفت و پاکدامنی در کشور یک نگاه مردانه است و این نگرش ضربه زده است ✔️فریبا علاسوند: 🔹برای اینکه یک جریان بی عفتی در جامعه تسهیل شود اتفاقاتی باید رخ بدهد مثلا در روایات بیان شده است بین غنا و رفتارهای غلط رابطه وجود دارد. در عصر حاضر مخدرهای صنعتی بزرگترین پیش‌روندهای جریان بی‌عفتی هستند امروزه کسی درباره عفاف و حجاب شبهه‌ای ایجاد نمی‌کند و یک دهه است از این امر فاصله گرفتیم بلکه مسائلی مانند مواد مخدر نقش دارند. 🔸امروزه پاکدامنی و به صورت جدی مورد مخاطره قرار گرفته است برخی از کارهای سطحی به حجاب موثر نخواهد بود. پول و درآمد ناشی از صنایع مرتبط با ضدیت پاک‌دامنی صدها برابر درآمدهای مالیاتی و انرژی‌های فسیلی است و صاحبان سرمایه و صاحبان قدرت حاضر نیستند این را کنار بگذارند. 🔹نگاه به مقوله عفت و پاکدامنی در کشور یک نگاه مردانه است و این نگرش ضربه زده است. اگر به مجموعه فعالیت‌هایی که در چهار دهه اخیر در کشور صورت گرفته است، دقت شود می‌بینیم این برنامه ریزی‌ها و کارها در مدار امر پوشش است در حالی که سکان اصلی این مساله در دست عفت و پاکدامنی است و رخدادهایی در این سال‌ها اتفاق افتاده است که نتیجه و میوه تلخ آن بد پوششی شده است. 📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74462 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اشتباه ما این است که حجاب را در افق قانون کیفری فهمیدیم در حالی که باید در قالب قانون مدنی فهم می‌شد ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی: 🔹حجاب را می‌توان در سه سطح مطرح کرد؛ سطح اول سطح رفتاری است که قانون با آن کار دارد و قانون نمی‌تواند بالاتر از آن عمل کرد. اشتباه ما این است که حجاب را در افق قانون کیفری فهمیدیم در حالی که باید در قالب قانون مدنی فهم می‌شد. 🔸سطح دوم تجربه زیست بودن حجاب است؛ یعنی خود فرد از درون اقدام کند. در این سطح فرد باید یک نوع تجربه زیستی در ذهن داشته باشد و با چرایی خوب بودن آن آشنا باشد.حجاب باید به مفهوم کنش گری تبدیل شود. در وقایع اخیر بی حجابی علامت کنش گری شده بود در حالی که می‌تواند حجاب علامت کنشگری باشد. در کشورهای غربی حجاب کنشگری است. 🔹سطح سوم به معنای تجربه ایمانی است و به معنای حیا بر می‌گردد. می‎توان بیان کرد که در طول تاریخ، قرائت‌های مردانه شده است البته این امر به معنای قرائت‌های مردانه‌ای که فمنیست‌ها مطرح می‌کنند، نیست. 📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74462 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه‌های علمیه با صدای بلند به مسئولین بگویند ما در مسئله حجاب از جهت علمی هیچ نقطه کور و مشکلی نداریم/ با لفظ حجاب اجباری خیلی موافق نیستم و نمی‌گویم هم طرفدار حجاب اجباری هستم! ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹متأسفانه حوزه‌های علمیه، جامعة الزهرا و همه مجموعه‌های فرهنگی که باید متولی مسائل علمی و دینی و تربیتی باشند در موضوع حجاب کوتاهی کرده‌اند. ما که مبلغان دین هستیم در وهله اول نباید اشکال را متوجه مسئولین کنیم که آن هم در جای خودش وارد است. 🔸امروز حوزه‌های علمیه با صدای بلند به مسئولین بگویند ما در مسئله حجاب از جهت علمی هیچ نقطه کور و مشکلی نداریم، حجاب مثل مسئله موسیقی و غنا نیست که هنوز هم در مورد آن بین بزرگان و مراجع اختلاف است، یک کسی می‌گوید مطلقا حرام است و دیگری قائل به تفصیل است. 🔹حجاب یک مسئله ضروری بین همه فقهاست، درباره حجاب حتی بسیاری از جزئیات آن بحث و تردید و سؤال بدون پاسخی وجود ندارد. حجاب از ضروریات دین و از اولیاتی است که در آن اجتهاد راه ندارد! مثل وجوب اصل نماز که حتی مجتهد قَدَر هم حق ندارد بگوید راجع به وجوب نماز نظر من اینست‌، نه اتفاق افتاده و نه چنین‌چیزی قابل تحقق و قبول است. 🔸من با لفظ حجاب اجباری خیلی موافق نیستم و نمی‌گویم هم طرفدار حجاب اجباری هستم! با ارشاد، با صحبت، با پاسخ به سؤالاتی که خواهران دارند، من باید تلاش خودم را بکنم و نباید بی‌تفاوت باشم، اسم این حجاب اجباری نیست، ولی خود امر به معروف و نهی از منکر یک دستور دینی است. 📝 متن کامل سخنان: http://ijtihadnet.ir/?p=74462 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست‌ نخبگانی «چالش‌های روز و اندیشه فاطمی» 👤اساتید ارائه دهنده 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صدیق اورعی 🎙دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی 🎙دکتر محمد باغستانی 🎙دکتر سهیلا پیروزفر 👤 دبیر علمی: دکتر محمود ملکی 🗓 زمان: شنبه 25 آذر 1402، ساعت 12:30 تا 16:30 عصر 🏛مکان: مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، سالن شیخ بهایی 🔗لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/bnd 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی نقد قبل از چاپ کتاب فلسفه اصول 🎙ارائه: حجت‎‌الاسلام یحیی عبدالهی، مولف کتاب و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان، استاد حوزه و هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 زمان: شنبه 25 آذرماه 1402، ساعت: 16 🏛 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 2، سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴مراسم سالروز شهادت صدیقه طاره حضرت زهرا(س) و سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی 🗓 زمان: یکشنبه 26 آذر ماه 1402، ساعت 15:45 🕌 مکان: قم، سه راه بازار، حسینیه دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ، الْمَكْسُورَةِ ضِلْعُهَا، الْمَظْلُومِ بَعْلُهَا، الْمَقْتُولِ وَلَدُها ☑️ مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید صادق روحانی 🗓 زمان و مکان: شنبه 25 آذر 1402، بعد از نماز مغرب و عشاء - حرم مطهر- مسجد اعظم بانوان: از ساعت 3 عصر، حسینیه امام صادق علیه‌السلام (ارم، کوچه 18) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی«تحلیل فقهی کاشت ناخن با نگاهی به مانع بودن آن برای طهارت » 🎙ارائه: سرکار خانم سمیه حسینی (طلبه سطح ۴، مدرس حوزه علمیه خواهران) 🎙ناقد: دکتر محدثه معین السادات (دانش آموخته سطح ۴، مدرس حوزه علمیه خواهران) 🗓 زمان: شنبه ۱۴۰۲ آذرماه ۲۵، ساعت ۱۵:۳۰ 🏛مکان: اراک، خ امام خمینی (ره)، پشت کانون بسیج جوانان، خ شورا، مقابل شرکت فرش ، طبقه دوم مدرسه علمیه الزهرا (س) ، سالن اجتماعات شهید سلیمانی 🔗لینک جلسه مجازی: https://gharar.ir/r/55486538 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚رسالتان فی تنجیس المتنجس و نجاسه الخمر و العصیر العنبی ✔️آیت‌الله سید یونس اردبیلی (ره) در این دو رساله علمی به بررسی مسأله تنجیس متنجس و نجاست خمر و عصیر عنبی پرداخته است. این دو اثر نسبتا مختصر پیشتر یک‌بار و بدون تحقیق چاپ شده است و اینک و با توجه به دردسترس نبودن نسخ آن، به‌تازگی با تحقیق حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور تهرانی در اختیار فضلا و علاقه‌مندان قرار گرفته است. 👈 اطلاعات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=74491 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار جلد دهم موسوعه ارزشمند «رجال تفسیری» 📙جلد دهم کتاب ارزشمند رجال تفسیری اثر مفسر مطرح قرآن کریم ‌‌آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج تدوین، منتشر و روانه بازار گردید. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74495 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📘مبانی فقهی فیلتر» بررسی شد ✔️کتاب «بررسی مبانی فقهی فیلتر» نوشته محمدمهدی محب الرحمان و به همت دبیرخانه حمایت از آثار پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌‌ها‌ی علمیه وارد بازار نشر شد. این کتاب در سه بخش «بیان کلیات و مفاهیم»، «حکم اولی فیلتر» و نادله جواز فیلتر» به رشته تحریر درآمده است. اثر پیش رو، در صدد پاسخ فقهی به این پرسش است که آیا دولت اسلامی یا اشخاص حقیقی، حق دارند تا صفحات وب، تلویزیون‌‌ها‌ی ماهواره‌ای و همچنین شبکه‌‌ها‌ی اجتماعیِ مجازی را فیلتر کرده و مسدود نمایند؟ اثر حاضر، از پایان نامه‌‌ها‌ی منتخب سطح ۴ حوزه علمیه است که پس از بررسی و تایید در گروه‌‌ها‌ی علمی دبیرخانه حمایت، در فرآیند چاپ و نشر قرار گرفت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚جلد دوم کتاب «الشخص الاعتباری» روانه بازار نشر شد ✔️این اثر از کتاب‌های فقهی و درسی رایج حوزه‌های علمیه است که مباحث آن را گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین کرده‌اند. با توجه به آن که این کتاب مشتمل بر طرح مباحثی جدید و تاثیرگذار در مسائل علم فقه است و گاه به لحاظ زبانی پیچیدگی‌هایی در متن عربی وجود دارد، برای تسهیل فهم مطالب، متن این کتاب ترجمه شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. 👈 معرفی + ساختار: http://ijtihadnet.ir/?p=74500 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒«رجال آسان» کتاب شد ✔️کتاب «رجال آسان» یک اثر کاملا ساده و روان برای نوآموزان در قلمرو علوم حدیث است که با هدف معرفی دانش رجال به زبان ساده در سیزده فصل تدوین شده به تمام زوایای این دانش مهم پرداخته است. آنچه کتاب حاضر را از سایر آثار همگن ممتاز می‌سازد، پردازش همه مباحث مهم رجالی از تعریف‌‌ها تا سند شناسی با بیانی مختصر و ساده، ولی عمیق و به دور از ساحت علمی اختلاف‌‌های علمی است. 👈 آشنایی با اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74488 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تصحیح احادیث مقلوبه به‌مثابه شیوه‌ای برای اختبار فقیه اعلم؛ در کشاکش نفی و اثبات ✍️حجت‌الاسلام علی راد تک نگاری‌‌ها‌ی نیز برای بررسی احادیث مقلوب سندی و متنی توسط محققان اهل سنّت تالیف شده است. در نگاشته‌‌ها‌ی حدیثی- فقهی شیعه ظاهراً تنها کتابی که به طور مستقل به این موضوع پرداخته است کتاب الاحادیث المقلوبه وجواباتها از ‌‌آیت‌الله سید حسین بروجردی است که تاکنون چندین بار منتشر شده است. درباره چرایی و فرایند تدوین کتاب الاحادیث المقلوبه وجواباتها چنین آمده است که ‌‌آیت‌الله سید صادق بحرالعلوم و شماری از فقیهان حوزه نجف پس از رحلت ‌‌آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی به منظور تشخیص اعلم فقهای معاصر شیعه برای تصدی مقام مرجعیت تعداد ده حدیث را دچار قلب در سند و متن نمودند و برای اختباری به برخی از فقهای در مظان مرجعیت از جمله آقایان بروجردی و حجت کوه کمری – و احتمالا اشخاص دیگری - ارسال داشتند. ‌آیت‌الله بروجردی با مشاهده رساله حاوی احادیث مقلوبه در کمترین زمان ممکن به تصحیح اسناد و متن این احادیث پرداختند. ارسال کنندگان رساله از پاسخ سریع و تبحر ایشان در تشخیص طبقات راویان دچار بهت و حیرت شده و به اعلمیت آقای بروجردی اذعان نمودند و این چنین مرجعیت ایشان در حوزه نجف نیز مقبول واقع گردید. آنچه مهم است بحث و گفتگو، نقد و نظر، تحقیق و تفحص در اصالت و اعتبار شیوه احراز اعلمیت ایشان از سوی فقیهان نجف و رَوایی امتداد آن به مثابه یک رویه برای اختبار فقیهان اعلم امامیه در آینده است؛ به بیان دیگر مسئله این است.... 📝 مطالعه متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=74475 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ 🏴 شهادت جانسوز بانوی دوعالم، صدیقه طاهره حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها بر عموم شیعیان و محبان آن حضرت تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ایام فاطمیه، تنها مسئله در و دیوار و مانند آن نیست، این یک گوشه است که برای ماست... گوشه دیگری هم دارد .... 🏴 سخنان آیت‌الله جوادی آملی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 دسته عزاداری شهادت حضرت صديقة طاهره سلام‌الله‌علیها ◼️ همراه با مرجع عالیقدر آیت‌الله وحیدخراسانی 🗓 زمان: یکشنبه ۲۶ آذرماه|مصادف با سوم جمادی‌الثانی، ساعت ۱۰ صبح 🕌 خیابان صفاییه، کوی ۲۳، فاطمیه حضرت ولی‌عصر‌صاحب‌الزمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️مراسم ذکر فضائل، مناقب و مصائب اولین شهیده راه ولایت، حضرت زهرای اطهر (سلام‌الله‌علیها) از سوی شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود. 📆 زمان: یک‌شنبه ۲۶ آذرماه ⏰ ساعت: ۷:۳۰ صبح 🕌 مکان: مشهد، مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) 📌 ضمنا در انتهای مراسم نیز حاضران همراه با خیل عظیم عزاداران فاطمی در مراسم تشییع ۲ شهید حمله تروریستی راسک و ۱۲ شهید گمنام ۸ سال دفاع مقدس شرکت کرده و جهت عرض تسلیت به صورت دسته جمعی به حرم مطهر رضوی مشرف خواهند شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست تخصصی نقد آتئیسم «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» اساتید: 👤حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد 👤دکتر عباس جوارشکیان 👤دکتر محمود رضایی 👤دکتر میثم توکلی‌بینا 👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون 🔸زمان: پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی 🔸آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت 🔹نشانی ثبت‌نام حضوری: https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0 🔹نشانی ثبت‌نام مجازی: https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید @elmvadin 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا (س) ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری منظر تمدنی برای سیره‌پژوهی و تاریخ‌پژوهی اهل بیت علیهم‌السلام به مفهوم قرار دادن تاریخ و سیره در تراز گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین و بالاترین سطح مناسبات انسانی و فهم و استخراج دلالت‌های آن برای پاسخ به پرسش‌های بشر امروز در چنین افقی است. نگاه تمدنی به تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها می‌تواند به بازخوانی متون و منابع فاطمی با نگاهی نو و نیازهای نوشونده انسان امروز با تأکید ویژه بر زن و خانواده بیانجامد. بر پایه مقالات ارائه شده در همایش «خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها» که در حقیقت تنها به ارائه دیدگاه‌ها اختصاص داشت، برخی قلمروها و محورهای مطالعات و پژوهش‌های فاطمی در نگاهی تمدنی که شایسته اهتمام بیشتر از سوی پژوهشگران است، چنین است: 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74503 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دو اصل مهم در فهم و تفسیر تمدنی از متون فاطمی ✔️اسطوره گرایی از موانع فهم و قرائت تمدنی از سیره معصومان است‌. در خوانش تمدنی از سیره فاطمی باید در آغاز به این پرسش پاسخ تحقیقی داد که: تصویر معیار از فاطمه (س) کدام است: تصویر اسوه گرا یا اسطوره گرا؟ فهم تمدنی ما از سیره و شخصیت کدامین تصویر فاطمی (س) است؟ 🔻در فهم و تفسیر تمدنی از متون فاطمی التزام به دو اصل ذیل ضروری است: ۱. اصل اوّل: التزام به واقع نمایی و اجتناب از فروکاست و احتراز از فرا ساخت شخصیت فاطمی این اصل از جمله از اصول هرمنوتیک تمدنی از سیره فاطمی است و ثمره کاربست آن نفی غلو و اسطوره گرایی از شخصیت فاطمی است‌. ما برای خوانش تمدنی از سیره و شخصیت فاطمه و جهانی سازی از وی به مثابه یک الگوی فراگیر برای همه زنان جهان به قرائتی اعتدال یافته نیازمندیم که به قصو ر و تفریط در بازنمایی شخصیت اصیل فاطمی دچار نباشد و هم چنین از افراط و زیاده روی در بازسازی شخصیت ایشان در حد اسطوره‌های تاریخی پیراسته باشد در غیر این صورت تصویر ارائه شده از ایشان فقط در حد نمادهای تاریخی و تمدنی باقی خواهد ماند و خود نقش جدی در الگوهای تمدنی در بخش نقش زنان درتمدن سازی ایفا نخواهد کرد. ۲. اصل دوّم: عصر سازی شخصیت و سیره فاطمی به افق زن مدرن بر پایه این اصل امکان نظری و عملی هم ترازی زن مدرن با سیره و شخصیت فاطمی تضمین می‌شود و هر گونه شائبه امتناع شبیه سازی و همسانی با شخصیت و سیره ایشان از اذهان زدوده می‌گردد، فاصله‌های روان شناختی و ذهنی میان زن مدرن با شخصیت فاطمی برداشته می‌شود و احساس آشنایی میان اسوه و زن مدرن شکل می‌گیرد و شخصیت فاطمی از نماد به معیار در تمدن تبدیل می‌شود. خط غلو در فضایل فاطمی (س) از گذشته تا کنون وجود داشته و الان نیز تداوم دارد و ما با پدیده به غلو معاصر و مدرن در خوانش از سیره و سیمای ایشان در گفتمان نخبگانی و عمومی مواجه هستیم‌. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74505 🆔 https://eitaa.com/ijtihad