eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
753 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢قیام عاشورا؛ الگویی برای آینده ✍️ حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا برخی معتقدند قیام عاشورا صرفاً یک حادثه تاریخی محسوب می‌شود و تمام شده و دیگر قرار نیست تکرار شود؛ در صورتی‌که عاشورا یک فرهنگ و زیست‌جهان است و محدود به مقوله خاصی نیست. قیام عاشورا را نباید منحصر به زمان خود دانست بلکه الگویی برای همه زمان‌هاست. عاشورا یک پدیده بریده از قبل یا پدیده منقطع از بعد نیست؛ قیام عاشورا را باید الگویی برای آینده و رفتاری مبتنی بر گذشته دانست. امام حسین(ع) با کسی مقابله کرد که فساد را برروی زمین جاری کرد و حدود الهی را معطل نگه داشت. قیام عاشورا الگو و تابلویی است که باید امروزه براساس آن زیست، با وجود اینکه شهادت امام حسین(ع) تلخ و جانسوز است، درس‌ها و عبرت‌هایی که از قیام عاشورا می‌توان گرفت به جانمایی ما در گفتمان حسینی در مقابل گفتمان یزیدی کمک خواهد کرد. باید با درس گرفتن از این الگو، قضیه قیام عاشورا را از حالت حزن، هیجان و احساسات صرف به حالت حماسه در سیاست و مقاومت تبدیل کنیم. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75874 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ تیر ۱۴۰۳
💢نگاه حماسی صرف به زندگی امام حسین (ع) ناکافی است/ در بیان فضیلت‌‌های اخلاقی ائمه (ع) نباید دست روی یک جهت خاص بگذاریم/ بسیاری از عزاداران ما افراد ارزشمندی هستند ولی اخلاق را مراعات نمی‌کنند ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹در بیان فضیلت‌‌های اخلاقی ائمه (ع) نباید دست روی یک جهت خاص بگذاریم. نهضت امام حسین (ع) یک نهضت شریعت مدار است که مراعات همه ارزش‌‌های اخلاقی را‌ می‌کند بنابراین هرچه لازم است دیده‌ می‌شود و نباید روی نقطه خاصی متمرکز شویم. 🔸بزرگترین درس عاشورا، درس «ریزش و رویش» است. انسان‌‌ها فرو‌ می‌ریزند و سقوط‌ می‌کنند و چطور انسان‌‌ها‌ می‌رویند و رشد‌ می‌کنند. 🔹نگاه حماسی صرف به زندگی امام حسین (ع) ناکافی است؛ این نگاه، نگاه جامع نیست اما کسی که درصدد درس گرفتن از عاشوراست، درس‌ می‌گیرد. گاندی وقتی از او سوال‌ می‌کنند آیا حرکت تو الگویی داشته است؟ پاسخ‌ می‌دهد که «حسین بن علی الگوی من بوده است». او به عنوان یک انسان آزاد به امام حسین (ع) نگاه‌ می‌کند که زیربار ظلم و ستم‌ نمی‌رود. اما این نگاه صرف هم کافی نیست، مسلمان کامل باید درس جامع از زندگی امام حسین (ع) بگیرد. 🔸بسیاری از عزاداران ما افراد ارزشمندی هستند ولی اخلاق را مراعات‌ نمی‌کنند. بنظر‌ می‌رسد که اگر عاشورا از این جهت (توجه به حق الناس) تحلیل شود، بسیاری از مشکلات کشور حل‌ می‌شود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75881 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ تیر ۱۴۰۳
💢الزامات تحلیل فقهی قیام عاشور ✔️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔹در سالیان اخیر کسانی از موضع علوم انسانی و اجتماعی به عاشورا نگریستند و امام حسین(ع) را متهم به خشونت و خشونت‌طلبی کردند. قطعا چنین روش‌هایی نمی‌تواند گویای تحلیل عاشورا باشد لذا چنین خوانشی معتبر نیست؛ در برخی تحقیقاتی که در عرصه فقه عاشورا رخ داده است برخی اهالی فقه با داشته‌های جامعه‌شناسی سیاسی وارد تحلیل شده‌اند و این عاشوراخوانی هم در بهترین حالت، تحریف عاشورا است. 🔸ما چاره‌ای جز استفاده از منابع وحیانی برای شناخت عاشورا نداریم. ادراکات عقل نظری و عملی به اندازه بدیهیات و در حد ضرورت قابل استفاده است ولی در جایی که این تحلیل‌ها بین اهالی کلام قابل تردید است نمی‌تواند در تبیین عاشورا استفاده شود بلکه در حدی که محل اختلاف نیست و جزء ضروریات عقل نظری و عملی است قطعا مورد استفاده خواهد بود. 🔹باید از موضع کلامی وارد فقه عاشورا شویم، نباید هویت کلامی را از هویت فقهی عاشورا جدا کنیم. واقعا جای شگفتی است که بگوییم شخصیتی یک واقعه را درست کرده است که هویت کلامی دارد ولی نیازی نیست ما آن را در فقه مورد استفاده قرار دهیم. 🔸برخی به منابع تاریخی غیرمعتبر مراجعه کرده و استنادات آن را تحلیل فقهی می‌کنند؛ من در این جا این سؤال را مطرح می‌کنم که بر فرض منابع تاریخی معتبر هم باشند باز آیا گزارشات تاریخی اهل سنت که مشرب کلامی آنان با ما فرق دارد می‌تواند معتبر باشد؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75871 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ تیر ۱۴۰۳
💢خطابه در مجالس عزا به حاشیه رفته است/ مگر ما دنبال گریاندن دیگران هستیم؟/ روضه‌خوان باید مستندخوان باشند ✔️در گفتگو با استاد محمد عندلیب همدانی: 🔹مرحوم آیت‌الله بروجردی یک نمونه از کسانی است که اجازه نمی‌دادند هر کسی بر منبر هر مطلبی را بیان کند و هر روضه‌ای بخواند. مراقب بودند و گاهی در همان پایین منبر تذکر می‌دادند نه اینکه بگذرد و بعد از منبر و بعد از اینکه اثر خود را بر مخاطب گذاشت معترض شوند. 🔸امروز در مجالس اولا خطابه و وعظ حرف اول را نمی‌زند بلکه منبری را می‌آورند که مجلس را آماده کند و تحویل مراحل بعدی یعنی مداحی و سینه‌زنی بدهد. ثانیا همان منبرها غالباً نه همه آن‌ها بی‌محتوا و شامل خرافات و خواب و مطالب ساختگی و عوام‌فریبانه است؛ نقل کرامات بی‌اساس و طبق خواسته مستمع سخن گفتن و غلو زیاد مشاهده می‌شود. 🔹غالبا وضع کنونی خطابه و منبرها خوب نیست و هر کسی می‌تواند منبر برود و جمعیتی را دور خودش جمع کند و نوار و کلیپ‌هایی از او پخش شود و برخی مطالب هم مورد استهزاء قرار بگیرد و شعائر و مکتب امام حسین(ع) زیر سؤال برود. 🔸عزاداری هدف است، ولی نباید با هر وسیله‌ای به این هدف برسیم؛ یعنی با دروغ و مطالب سخیف و سست؛ اینکه دلیل بیاوریم چون مستمع ما گریه می‌کند پس بیان این مطالب خوب است، درست نیست؛ مگر دنبال گریاندن دیگران هستیم؟ روضه‌خوان و خطیب ما باید مستندخوان باشند؛ اینکه ما فلان روضه را از فلان آقا و فلان مداح و فلان کتاب و فلان آیت‌الله شنیدیم مدرک درستی برای مستندخوانی نیست. 👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=75879 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ تیر ۱۴۰۳
💢آسیب‌ زدایی از فرهنگ عاشورا؛ پیشینه و گونه شناسی ✔️حجت‌الاسلام علی آقاجانی در نوشتاری روند آسیب شناسی و آسیب زدایی فرهنگ عاشورا به ویژه مورد خاص عزاداری به شکلی استقرایی (و البته غیر تام) را بررسی کرده است. بر این اساس سه گونه از جریان‌های معرفتی مرتبط با مفاهیم اجتماعی دین احصا و موضوع در نگرش آنان دنبال شده است؛ الف) روشن فکری غیر دینی ب) روشن فکری دینی ج) عالمان دینی و روحانیت ذیل هریک از این گونه‌ها و جریان به شخصیت‌های عمده مطرح و نگرش آنان به آسیب‌های شکلی و محتوایی و نقطه عزیمتشان پرداخته شده است. 👈 این یادداشت اختصاصی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75884 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ تیر ۱۴۰۳
🔔دوره تابستانی مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر (ع) 📗 درس خارج فقه (بررسی حکم الکل از حیث طهارت و نجاست) 🎙استاد محمدتقی شهیدی ⏰ ساعت ۱۰ صبح 📘 درس خارج فقه (بررسی برخی از شرائط وجوب حج) 🎙استاد سید محمد جواد شبیری ⏰ ساعت ۹ صبح 📒دوره معارفی خوانش حدیث 🎙استاد سید محمدتقی موسوی (سبک محاوراتی معصومین علیهم‌السلام) ⏰ هفته اول ساعت ۸:۳۰ و در ادامه ساعت ۱۱ (مدت دوره: سه هفته) 🗓 تاریخ شروع دوره: یک شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ ❖مجلس توسل به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سفره با برکت اهل بیت علیهم‌السلام، راس ساعت ۸ برقرار است 🏢مکان برگزاری: خیابان معلم، کوچه ۲۱, مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 📌شرکت در دوره برای عموم طلاب آزاد است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۳۰ تیر ۱۴۰۳
🔔شب‌های حوزه: امام موسی صدر و روحانیت تراز 🎙باحضور حجت‌الاسلام مهریزی و حجت‌الاسلام حاج سید جوادی 🗓 زمان: شنبه، ۳۰ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ عصر 🏛مکان: قم- میدان معلم- کوچه ۲۲(جنب مرکز فقهی ائمه اطهار)- پلاک ۲۶- مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۳۰ تیر ۱۴۰۳
🔔امکان الگوگیری از حرکت امام حسین(ع) در قیام‌های دوران غیبت و نقد دیدگاه مخالفان 🎙ارائه:حجت‌الاسلام محمدمتقیان‌تبریزی (عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌ گرگانی (معاون پژوهشی مرکزفقهی ائمه اطهار(ع)) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام محمد شهبازیان (مدیرگروه جریان شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🎙دبیر علمی: دکتر سید حامد شاهرخی 🗓 زمان:یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت: ۱۰ تا 12 🏢 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سوم، تالار کوثر 🔗لینک فضای مجازی: Dte.bz/mahdaviyat 🔗لینک ثبت نام جهت اخذ گواهی: events.isca.ac.ir/sama/1311 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۳۰ تیر ۱۴۰۳
📘شماره ۱۱۱ فصلنامه «علوم حدیث» منتشر شد ✔️یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۳ با سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 1. مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟ ✍️ علی راد 2. دعائم الاسلام و روایات مخالف با مذهب امامیه ✍️ سیدحسین فلاح زاده ابرقویی / محمدکاظم رحمان ستایش 3. نقش شیعه در پیدایش و گسترش مدرسه حدیثی قم ✍️ رضا سبحانی نیا 4. اعتبارسنجی داده ‏های رجالی امامیه در پرتو منابع غیر رجالی – غیرشیعی ✍️ حمید باقری 5. بررسی روایت «الزیدیة هم النصاب»؛ از صحت تا جعل ✍️ مهدی عسگری / قاسم جوادی 6. تأثیر تمایزات فرهنگی در فهم تشبیه انسان به أَتَانٍ دَبِرَةٍ (الاغ زخم‏پشت‏)... ✍️ پوران میرزایی / عطیه سلمانی 7. ظرفیت متن مقدس در مبناسازی برای حقوق با برداشتی از خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه ✍️ محمدحسین صالح آبادی 8. دلایل جایگزینی الگوی فقاهت مکتب حلّه با مکتب بغداد ✍️ حامد مصطفوی فرد 9. تحلیلی نقادانه بر روایات عاشورایی سبط ا‏بن‏‏ جوزی در «تذکرة الخواص» ✍️ محسن رفعت 10. تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی ✍️ سارا خدری کیارسی / محمدحسن صالحی هفشجانی ◀️ متن مقالات: https://hadith.riqh.ac.ir/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۳۰ تیر ۱۴۰۳