eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
744 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شریعت و عقلانیت ۳: فقه و عرف 🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (قسمت پایانی) 🔹علیدوست: فقه می‌تواند اموری مانند برده‌داری را در عصر حاضر انکار کند، اما این محصول ظرفیت خود فقه است، نه اینکه به فقه تحمیل شده باشد. یکی از تقدم عقل بر شرع و دیگری از تقدم شرع بر عقل می‌گوید. این دوگانگی باعث انحراف در برداشت بسیاری از افراد شده است، در حالی که عقل و نقل ممکن است با یکدیگر تضاد داشته باشند، اما عقل و شرع تضادی ندارند. 🔸سروش: فقها تحت تاثیر عقل و عرف جدید مجبور شده‌اند که در بسیاری از آرای خود مثل جواز برده‌داری تجدید نظر کنند و احتمالا در آینده نیز درباره اموری مانند حجاب بازنگری خواهند کرد. بنابراین چنین تغییراتی را نمی‌توان محصول فقه دانست. عقل جدید بر یک انسان‌شناسی جدیدی بنا شده و با فقهی که مبتنی بر عقل و انسان‌شناسی گذشته است، تضاد دارد. 🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد: https://youtu.be/imaXsbORyLE 🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد: https://azad.im/table/140 📌 قسمت اول: (شریعت و عقلانیت: گستره فقه) 📌 قسمت دوم (شریعت و عقلانیت ۲: فقه و عقل) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از گردهمایی علمی «جهاد مالی از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی» ✔️استاد علیرضا اعرافی: وقتی در بحث جهاد مال وارد می‌شویم، انفاق به یک انفاق خاص مبدل می‌شود. در اینجا بذل مال مصداق جهاد و انفاق به شمار می‌شود. در اینجا انفاق مالی در مقام دفاع و جهاد ابتدایی رخ نمایی می‌کند. ✔️استاد سید محمدعلی مدرسی طباطبایی: فتوایی که بزرگان فقهای ما چون ملامحمد خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی و شیخ الشریعه اصفهانی در خصوص ضرورت جهاد مالی در زمان حمله ایتالیا به لیبی صادر کردند از جمله فتاوایی است که نشان می‌دهد مسأله وجوب ضرورت جهاد مالی ربطی به مرز و حتی همسایگی ندارد. ✔️استاد محمد قائینی: فقهای قدیم تا منتهی به محقق و متأخرین و معاصرین به مسأله جهاد مالی پرداخته‌اند. جهاد مالی مصطلح معنای محدود دارد. این مفهوم به نوعی هر آنچه در خصوص ملابسات جنگ هم بخواهد خرج شود نیست. آنچه در تعبیر بزرگان بیان شده آن مقدار مالی است که در جنگیدن بدون مباشرت شخص خرج می‌شود. ✔️استاد محسن اراکی: باید دانست که اگر ما امروز قدرت دفاع از مستضعفان جهان را به عنوان یک امانت الهی در دست داریم اما در این جهاد مالی و جهاد نفسی کوتاه بیاییم، هم شامل عذاب الهی می‌شویم و هم امت دیگری در این پیمان الهی جایگزین ما می‌شود؛ ضمن آن که امنیت ما دچار تهدید می‌شود و به خطر می‌افتد. ✔️استاد حمید پارسانیا: امروزه با مساله جهاد مالی مواجه هستیم. امروز مرزهای تشیع، در مرزهای داخلی ایران خلاصه نمی‌شود بلکه مرزهای تشیع، مرزهای جهان اسلام است. 📝 تفصیل مطالب در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=76553 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی در عرصه فقه اجتماعی (با تاکید بر رساله تقیه) 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی 🗓زمان: دوشنبه، پنجم آذرماه، ساعت 18:30 🏛مکان: قم، میدان روح‌الله، مجتمع یادگار امام (ره)، جنب بیت امام (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به سه مناظره استاد علیدوست و دکتر سروش 🔹قسمت اول مناظره، با سخنان دکتر سروش درباره غیراخلاقی و ناکارآمدی فقه شروع شد. سروش به بحث فربه شدن دانش فقه نیز پرداخت که استاد علیدوست با نقل آنچه که در کتاب فقه و عرف نوشته‌، قلمرو فقه را تابعی از قلمرو شریعت دانسته و سخن را به قلمرو شریعت کشاند و نشان داد که از نظرگاه کلامی چون شریعت، گستره‌ی گسترده‌ای دارد، پس فقه هم باید متناسب با همان گستره حق گسترش دارد با این حال اموری هم هستند که از قلمرو خارج هستند. 🔸در قسمت دوم مناظره که استاد علیدوست شروع‌ کننده بود، ابتدا سروش را با این نقد مواجه کرد که چرا هنگام نقد دانش فقه، فقیهان را به تعابیری گزنده و غیراخلاقی و بی‌فایده و غیرمصلحانه می‌نوازد؟ آن‌گاه این سخنان سروش را درباره روایات صحیح امامیه که آن را مانند انگشتری در میان تلّی از زباله معرفی کرده بود! نوعی فرهنگ‌سوزی و کتاب‌سوزی نرم که از کتابسوزی‌های گرم هم ویرانگرتر و ضدتمدنی‌تر است، معرفی کرده و از او خواست که با این تعابیر راه حقیقت‌جویان و مهتدیان را در استفاده از میراث روایی امامیه محروم نکند. 🔹این سوال علیدوست موجب شد سروش اقرار کند که وقتی می‌گوید: فقیهان چنین چنان‌اند، منظورش فقط برخی از فقیهان است و به طور کلی دانش فقه را قبول دارد! و وصیت کرده‌ که در کنار قبر فقیه بزرگواری مانند فیض کاشانی دفن شود! گرفتن چنین اقراری از عبدالکریم سروش، بخش مغتنم این مناظره بود. 📝 متن کامل گزارش در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76564 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
48.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان 💠 پدیده بسیج، یک پدیده‌ بی‌نظیر در تاریخ و ریشه‌دار در هویت ایرانی است 💠 شبکه‌سازی فرهنگی، اجتماعی و نظامی بسیج، ابتکار امام (ره) در سخت‌ترین شرایط و تهدیدهای کشور بود 💠 خداباوری و خودباوری، رمز ثمرات ممتاز امروز و فردای بسیج است 💠 ایران در دوره پهلوی و قاجار تحقیر شد؛ بسیج نقطه مقابل تحقیر ملی است 💠 فریب‌کاری آمریکایی‌ها در مذاکرات رادیوداروها و غافلگیری‌شان از توانمندی دانشمندان هسته‌ای بسیجی 💠 جنایت‌های رژیم صهیونی در فلسطین و لبنان، قطعا باعث گسترش، تقویت و تشدید جبهه مقاومت خواهد شد 💠 حکم بازداشت نتانیاهو درپی جنایت جنگی در غزه و لبنان کافی نیست، باید حکم اعدام اینها صادر شود 💠 بمباران خانه‌های مردم پیروزی نیست؛ دشمن در غزه و لبنان پیروز نخواهد شد 👈متن کامل بیانات | صوت کامل بیانات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
📗سلسله جلسات حدیث خوانی از «کتاب الحجة» کافی شریف 🎙توسط استاد حاج سید محمد جواد شبیری 🗓 زمان: چهار
💢شش نکته از نخستین جلسۀ حدیث‌خوانی استاد شبیری ✔️نخستین جلسه از سلسله جلسات حدیث خوانی «باب الاضطرار الی الحجة»، شانزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام برگزار شد. در این جلسه استاد شبیری، نکاتی را دربارۀ روش بحث و همچنین تبیین معنای روایت دوم این باب مطرح نمود که در ادامه تقریری مختصر از مباحث این جلسه می‌آید: ۱- غالباً اعتبار روایات کتاب الحجة به واسطۀ تکرر روایات است و نه با صحت سند؛ لذا حجم روایات صحیحه نسبت به روایات غیرصحیحه کمتر است. کلینی در این کتاب بر اساس تکرر و تجمیع قراین و شواهد پیش رفته است. (بنای استاد در این جلسات، بررسی روایات با تکیه بر متن‌ حدیث است.) ۲- با توجه به گستردگی روایات بحث، تنها روایاتی بررسی خواهد شد که سند آنها بر اساس برنامۀ «درایة النور»، «صحیح» یا «موثق» باشند. بر این اساس، روایت نخست صحیح نیست. ۳- در روایت دوم چارچوب درست و منطقی شناخت، یعنی شناخت از بالا به پایین مطرح می‌شود. بر این اساس انسان اصل وجود خداوند را به شکل فطری می‌شناسد و از طریق خداوند، پیامبر؛ و از طریق پیامبر، امام را خواهد شناخت و از طریق امام تکالیف خود را در دین می‌آموزد. این شکل شناخت با شناخت از معلول به علت و پایین به بالا متفاوت است. این دقت لازم است که ما باید به دنبال امام برویم و «مَثَلُ الإمامِ مِثلُ الکَعبَةِ یُؤتي و لایُؤتی». ۴- در این روایت منظور از مرجئ، اهل حدیث هستند که عقبۀ تاریخی اشعری‌ها می‌باشند. اگرچه خود اشعری در قرن 3 آمده است اما تفکرات وی در باورهای اهل حدیث که رویکرد جبری هم دارند، ریشه دارد. منظور از «قدریّ» معتزله است. ۵- صرف نظر از بحث معجزه و کرامت، ما وجدانا درک می‌کنیم که خداوند باید علم قرآن را به یک نفر واگذار کرده باشد و قرآن نمی‌تواند بدون قیم باشد. یعنی تفکر فطری بودن حجت بر روی زمین وجود دارد. در این صورت، کسی که خودش به جهل خودش اقرار می‌کند، نمی‌تواند حجت باشد و نوبت به کسی می‌رسد که خود را عالم می‌داند. ۶- درست است که متن روایت که چارچوب شناخت را برای ما تبیین می‌کند، سخن امام نیست؛ ولی از آنجا که ارائۀ باورِ منصور بن حازم، مورد تأیید حضرت امام صادق(ع) قرار گرفته است، این نوع شناخت برای ما نیز حجت می‌شود. این تأیید از بیان حضرت(ع) دانسته می‌شود که پس از بیان باور منصور فرمودند: «رَحِمَكَ اللَّهُ». 🔻دریافت صوت جلسه اول 🔻دریافت صوت جلسه دوم 🔻دریافت صوت جلسه سوم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📔شماره ۱۱۸ فصلنامه «فقه» منتشر شد 🔹«سهم استیلای محض از مدنی در فقه و مبانی مسئولیت حقوق ایران» نوشته احمد دیلمی؛ «معرفی و نقد نظریۀ بطلان شرط محیط بر عوض (از دیدگاه فقهی و حقوقی)» اثر اسماعیل نعمت‌اللهی؛ «بررسی ادله موافقان و مخالفان وطن شرعی از دیدگاه فقیهان امامیه» به قلم علی غضنفری، زهیرا مشایخی و زهرا سپهری از جمله مقالات این شماره است. 🔹 همچنین تأسیس ضابطۀ امتنانی‌بودن حکم شرعی و آثار آن در فقه و حقوق مدنی ایران» نوشته سعید زمانی و مصطفی غیبی؛ «ماهیت امر به معروف و نهی از منکر و تأثیر آن بر احکام ساخت و مدیریت آستان‌های مقدس» به قلم سیف‌الله صرامی؛ «مسئولیت پزشک در پرداخت دیۀ سقط جنین» اثر اسماعیل آقابابائی‌بنی و « امکان‌سنجی مطالبۀ اجرت المثل مرضعه و شرایط استحقاق آن با عنایت به مواد ۳۳۶ و ۱۱۷۶ قانون مدنی ایران» نوشته اعظم خوش‌صورت موفق، سیدمهدی میرداداشی و راضیه صغیر از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است. 🔗مطالعه چکیده و مقالات: https://jf.isca.ac.ir/issue_5687_5728.html 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «نقدی بر قرائت‌های دمکراسی خواهانه از نقش مردم در مشروعیت سیاسی» 📗کتاب اول: پیامبری و قرارداد «اثر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین داود فیرحی» 🔺جلسه اول: نقدی بر رویکرد فقهی 🎙با حضور: حجج‌اسلام: محمد متقیان، سیدمحمد ریاضتی، سجاد قدک، محسن فیروز تبار، قاسم حمودی و حسین حمزه 🗓 زمان: سه شنبه ۶ آذرماه، ساعت ۱۵ 🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، سالن جلسات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «مقایسه روش شناختی شیخ انصاری و محقق خویی در بهره گیری استقلالی از اجماع برای استنباط حکم شرعی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمد صادق‌زاده 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی 🗓زمان: سه شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ تا ۱۷ 🏛مکان: قم، بلوار جمهوری، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های علمی حوزه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «فهم مختصات نظریه دولت در اندیشه و عمل سیاسی امام خامنه‌ای» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی 🗓 زمان: سه شنبه ۶ آذرماه، ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🏛مکان: شهرک قدس، کوچه ۳۱، پلاک ۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هوش مصنوعی از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای، دغدغه‌ها و توصیه‌ها ✍️علی خانی توجّه جدی و قانونمند به فضای مجازی، استفاده از ابزارهای روز دنیا، پرهیز از غفلت و بی‌توجّهی نسبت به مسئله هوش مصنوعی، لزوم ارتقاء رتبه علمی کشور در حوزه هوش مصنوعی، دستیابی به استقلال علمی در زمینه فنّاوری‌های نوین و فعّال و اثربخش‌بودن در این عرصه، از جمله محورهای فرمایشات رهبر حکیم انقلاب در زمینه فنّاوری‌های امروزی، به‌ویژه هوش مصنوعی است. مهمّ‌ترین دغدغه‌ها و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه هوش مصنوعی را بیان می‌کنیم. امید که هرکدام از این سرفصل‌ها، دست‌مایه تحقیق اهل نظر و پژوهش قرار گیرد و صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران این عرصه نیز با توجّه به بیانات و توصیه‌های معظم‌له، نگاه جدّی و جامعی به مقوله پیدا نمایند. 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76572 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هوش مصنوعی و استنباط حکم شرعی ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی: 🔹هوش مصنوعی در حال حاضر قدرت استنباط حکم شرعی را ندارد، اما در آینده ممکن است هوش مصنوعی قدرت استنباط حکم شرعی را پیدا کند، بحث اصلی ما این است که بر فرض وجود این قدرت، آیا استنباط هوش مصنوعی حجیت دارد و مقلد جایز به تقلید از آن است؟ 🔹ممکن است برخی جواب این سوال را به سادگی بدهند که اگر استنباط کند حجیت هم خواهد داشت، اما در پاسخ، باید پرسید: آیا مطلق کشف گزاره دینی حجیت دارد یا کشف خاص مورد تایید است؟ 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76579 🆔 https://eitaa.com/ijtihad