eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
716 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تحلیل و بررسی ساختارهای فقهی بر پایه روابط انسانی ✔️ساختارهای فقهی را با معیارهای گوناگونی می‌توان ترسیم کرد. یکی از معیارهای ساختار سازی فقه، روابط انسانی (رابطه با خدا، خود، انسان های دیگر و طبیعت) است. گرچه فقیهان متقدم از این معیار بهره نبردند، اما استفاده از آن در میان متأخران فقها و اندیشوران فقه بسیار است. 🔹محمدرضی آصف‌آگاه در پژوهش خود، با جست و جو در میان کتاب‌های فقهی، ابتدا ساختارهای مبتنی بر روش مذکور را استخراج نموده و سپس از میان آنها ساختارهایی که طراحان آنها تصریح به پیروی از معیار روابط انسانی کرده با این معیار در ساختارشان جایگاه ویژه‌ای دارد را گزینش کرده است. او در این مقاله، شش ساختار ناظر به روابط انسانی را معرفی و بررسی می‌کند که عبارتنداز 👈 https://b2n.ir/310684 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقهِ مهندسی ژنتیک ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در اولین نشست علمی «فقه مهندسی ژنتیک» در ارائه مقاله خود با عنوان «فقه مهندسی ژنتیک گیاهی» به ضرورت بررسی دو مرحله در حوزه فقه مهندسی ژنتیک اشاره کرد و گفت: مرحله اول بحث از مقتضی است که آیا برای جواز تصرف در ژن دلیل کافی داریم یا خیر و دوم اینکه مانع و ادله منع‌کننده‌ای وجود دارد یا خیر. در بحث از مقتضی می‌خواهیم درباره ادله جواز مهندسی ژنتیک سخن بگوییم. اگرچه در مهندسی ژنتیک ممکن است به حکم مستحب و واجب هم برسیم و در مواردی آن را واجب بدانیم. کما اینکه حکم مکروه و حرام هم وجود دارد. 🔹از نظر مقتضی می‌توان به سه دسته ادله برای جواز مهندسی ژنتیک تمسک کرد. از آیات قرآن می‌توان به آیات تسخیر اشاره کرد: «سخر لکم مافی‌الأرض» یا «هوالذی خلق لکم مافی‌الأرض جمیعا» وقتی این عمومات جواز تصرف را این گونه بیان می‌کنند، از نظر موازین فقهی به این معنا است که برای اثبات موارد خروج از این عموم نیازمند دلیل خاص هستیم. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/128760 https://eitaa.com/ijtihad
💢علم اقتصاد اسلامی با شصت سال وقفه روبروست ✔️یک اقتصاددان گفت: درباره مباحث جدید اقتصاد اسلامی با شصت سال وقفه روبرو هستیم و مباحث منسوخ را به عنوان بحث جدید مطرح می‌کنیم. ❇️ نشست نقد و بررسی کتاب «رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر‌هاودی‌نیا (مولف کتاب)، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید پناهی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی و جواد توکلی، اقتصاددان، با مشارکت موسسه خانه کتاب، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سرای اهل قلم برگزار شد. اینجا بخوانید👈 https://b2n.ir/151772 https://eitaa.com/ijtihad
🔺نوآوری‌های فقهی آیت‌الله مهدوی کنی در برنامه تلویزیونی مصیر ✅ نسبت فقه و اخلاق ✅ آیا فقه در عرصه عمل می‌تواند راهگشا باشد؟ ✅ فقه سیاسی در اندیشه فقیه حکومتی 🕘امروز ساعت ۲۱ 📺شبکه چهار سیما 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زیست و اندیشه شهید آیت‌الله دکتر محمد بهشتی 📚 کتاب «زیست و اندیشه شهید آیت‌الله دکتر محمد حسینی‌بهشتی» به قلم‌ اساتید و اندیشوران از سوی انتشارات  روزنه به‌زیور طبع آراسته شد. ✔️بنیاد نشر آثار شهید بهشتی با توجه به حوزه‌های گوناگون منظومه فکری شهید بهشتی و سوابق علمی پژوهشگران، از صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی دعوت به عمل آورد و پس از برگزاری نشست‌های متعدد با هدف هماهنگی در تدوین فصول مختلف آن، تألیف و تدوین هر فصل به یکی از پژوهشگران شناخته‌شده محول نمود: دیباچه (شامل زندگی و زمانه شهید بهشتی) به دکتر سیدعلیرضا حسینی بهشتی؛ روش شناخت اسلام به دکتر میثم محمدی؛ انسان در اندیشه شهید بهشتی به دکتر عباس منوچهری؛ بهشتی، اخلاق و مبانی اخلاق به دکتر ابوالقاسم فنایی؛ رویکرد فطرت‌محوری در اندیشه تربیتی شهید بهشتی به دکتر محمد دلبری؛ حزب و حکمرانی حزبی در اندیشه بهشتی به حجت‌الاسلام دکتر داود فیرحی؛ اصول و مبانی حکومت در اندیشه شهید بهشتی به حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی؛ رویکرد اسلامی به توسعه به دکتر فرشاد مؤمنی؛ و پول، بانک و ربا به دکتر حسن سبحانی. مشاهده جزئیات 👈 https://b2n.ir/689287 https://eitaa.com/ijtihad
💢توانمندی نظام اقتصادی اسلام در طراحی بانکداری بدون ربا ✔️عضو هیئت‎ علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ادعای یکی از اساتید موثر در تدوین طرح جدید بانکداری بدون ربا که نقص‌ها و مشکلات موجود در طرح را مستند به خلاء‌های نظام اقتصادی اسلام و ناکارآمدی آن دانسته بود، گفت: در این چهل سال کار زیادی در نظام اقتصادی اسلام صورت گرفته است اما هنوز هم جای کار بیشتری دارد، ولی با همین مقدار موجود از احکام نظام اقتصادی اسلام، سیستم بانکداری مبتنی بر عنصر مشارکت در سود و زیان و حذف ربا، قابل طراحی است. بیشتر بخوانید👈 https://b2n.ir/364742 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیت‌های فقه امامیه برای استفاده عقد وکالت در بانکداری بدون ربا ✔️وهاب قلیچ، کارشناس مسائل اقتصادی که کتاب وی با عنوان «وکالت در بانکداری بدون ربا؛ کاربردها و چالش‌ها» در روزهای اخیر در پنجمین همایش «مالی اسلامی» در دانشگاه الزهرا (س) برنده دومین جایزه کتاب برتر در زمینه مالی اسلامی شد، به بیان نکاتی درباره کاربرد این عقد در بانکداری بدون ربا پرداخت و اظهار کرد: عقد وکالت جزء عقودی است که در نظام بانکی ما به میزان زیادی از آن استفاده می‌شود اما کمتر در مورد چالش‌ها و مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد یا درباره ظرفیت‌های مغفول مانده آن صحبت شده است. 🔹در تجربه کشورهای دیگر در بازارهای مالی اسلامی در مباحث صکوک، در حد خیلی زیادی از وکالت استفاده می‌شود اما ما وکالت را عمدتاً در نظام بانکی کشور مورد توجه قرار می‌دهیم که آن هم در مواردی انجام می‌شود. نگاه بنده به بحث وکالت در بانکداری بدون ربا در سه بخش است. 🔸 با توجه به ویژگی‌هایی که در فقه امامیه وجود دارد ظاهراً ظرفیت بیشتری هم نسبت به کشورهای دیگر داریم که بتوانیم از این اوراق استفاده کنیم. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/607097 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مطالعات اسلامی تربیت، در کشاکش روش‌ها و رشته‌ها ✔️با حضور حجت‌الاسلام مجتبی الهی‌خراسانی، مدرس خارج حوزه علمیه مشهد و رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی ❇️ زمان و مکان: دوشنبه ۱۸ آذرماه ۹۸، ساعت ۱۲ در مدرسه عالی خواهران، مشهد. https://eitaa.com/ijtihad
💢همه آنچه مخالفان طرح جدید بانکداری می‌گویند ✔️جواد عبادی، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه🔻 🔹بررسی‌های دقیق و ماده به ماده‌ای که به وسیله متخصصان فقهی اقتصادی حوزه انجام شد، نشان می‌دهد این طرح نمی‌تواند چالش‌های قانون فعلی بویژه چالش‌های اساسی آن را مرتفع کند. نمایندگان مجلس نیز اذعان دارند که در صورت تصویب این طرح، به این زودی‌ها قابلیت اصلاح وجود ندارد. 🔸با تغییر نام قراردادها و یا کم کردن آن‌ها این معضل حل نمی‌شود، زیرا مشکل صوری بودن معاملات به ناتوانی بانک‌ها در اجرایی کردن معاملات باز نمی‌گردد؛ مشکلات مربوط به معاملات صوری چند عامل دارد که یکی از عوامل آن به نبودن نظارت کافی و نظام کنترلی مربوط به نظارت بازرسی قراردادها باز می‌گردد. https://b2n.ir/330463 🔹کسی که ادعا می‌کند این طرح به وسیله مراجع مورد تأیید قرار گرفته است، اول باید بگوید که این طرح را چه زمان به مراجع رسانده است؟ اینکه مراجع در دفتر و کرسی درس خود بگویند که آنچه شما کار کرده‌اید را تأیید کردیم، ۲۱۰ ماده را دیدند و تأیید کردند؟ 🔸این بزرگواران ابتدا باید بفرمایند که این طرح را برای اظهار نظر به مراجع فرستاده‌اند؟ یا برای اظهار نظر به نهاد حوزه فرستاده‌اند؟ اگر این اتفاق افتاده باشد، بعد تأییدیه‌ای که به صورت کتبی یا شفاهی در کرسی درس خود اعلام کرده باشند که ما این را دیدیم و تأیید می‌کنیم، ولو دست خط هم نداده باشند صحیح است؛ اما وقتی ما می‌دانیم که نفرستاده‌اند، این دوستان هم معترف هستند، در این صورت چگونه می‌توان گفت که این به پایان رسیده است؟ بیشتر بخوانید 👈 https://b2n.ir/570338 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیستم آموزشی مدرک‌گرا، عالم پرورش نمی‌دهد/ نباید گذاشت افراد مستعد به‌خاطر مشکلاتی مالی از حوزه بروند/ «دُرَر الفوائد» مظلوم واقع شده است ✔️آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی در دیدار با مدیر حوزه‌های علمیه قم🔻 🔹علم نباید به خاطر امور دنیوی باشد. مرحوم آقای مجتهدی تبریزی، در ابتدای طلبگی به من گفتند که در دانشگاه برای مدرک گرفتن درس‌ می‌خوانند اما شما برای خود علم موضوعیت قائل هستید، اما الان طوری شده که طلاب وضع دانشگاهی پیدا کرده‌اند. از سیستم آموزشی دانشگاه، امثال شیخ طوسی و آخوند خراسانی بیرون نمی آید. شما افراد را تشویق کنید که این گونه درس بخوانند. https://b2n.ir/325729 🔸اکنون در حوزه افراد مستعدی هستند که به خاطر فقر و مشکلات مالی به دنبال کاسبی‌ می‌روند و از ادامه تحصیل باز‌ می‌مانند. نباید گذاشت این استعدادها از حوزه بروند. حوزه باید برای پرورش شخصیتهایی نظیر آخوند خراسانی و حاج شیخ عبدالکریم حائری، برنامه مشخص داشته باشد. اگر افراد مستعد بخواهند به خاطر مسائل مالی ترک تحصیل کنند خسارت بزرگی به حوزه وارد‌ می‌شود. 🔹از کتابهایی که مظلوم واقع شده کتاب «دُرَر الفوائد» است. بسیاری از طلاب گمان‌ می‌کنند لفّاظی و صِرف دانستن اصطلاحات متداول، نشان دهنده علمیت است. درر، تلفیقی از مطالب و آرای حاج شیخ و مطالب استادشان مرحوم آقاسید محمد فشارکی است. طلاب برای مطالعه این کتاب تشویق شوند. مطالب علمی مهم و قابل ملاحظه‌‌ای در آن بیان شده که در «کفایه» نیست. بیشتر بخوانید 👈 https://b2n.ir/545816 https://eitaa.com/ijtihad
💢عقد ازدواج معامله نیست بلکه معاهده انسانی است ✔️مهدی مهریزی، استاد دانشگاه قرآن و حدیث🔻 🔹یکی از اشکالات فقه ما این است که نکاح را در بخش معامله قرار داده است، اگر آن را معاهده تلقی کنیم خیلی از مسائل قابل حل است. به نظر من قانون فعلی که حق طلاق را بدون قید به مرد داده، ایراد دارد؛ لذا معتقدم که طلاق باید مقید شود، چون وقتی معامله طرفینی است چگونه می‌تواند یک‌طرفه نقض شود. 🔸قانون بر مبنای فقه امامیه و فقه هم متکی به قرآن و روایات است، رجوع به قرآن و روایت بستر ذهنی و استنباطی ایجاد می‌کند که آیا قوانین موجود در باب طلاق قابل تقیید یا تغییر است. مباحث فقهی نمی‌تواند به مباحث اخلاقی که در قرآن بیان شده بی‌توجه باشد و هر اقدام بی‌وجهی از جمله طلاق را در اختیار مرد قرار دهد. ♨️ادامه سخنان استاد مهریزی و نقد حجت‌الاسلام ارسطا را در شبکه اجتهاد بخوانید 👈 https://b2n.ir/345587 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصول فقه در شرائط امروز نیازمند تنقیح، تهذیب و تکمیل مسائل است/ به راحتی می‌شود ثلث رساله شیخ اعظم را حذف کرد! ✔️ابوالقاسم علیدوست، استاد خارج فقه و اصول🔻 🔹معتقدیم در اصول فقه مساله زائد وجود ندارد، آنچه در اصول فقه آمده از سر نیاز، نه تفنن و ماجراجویی بوده است که به همین سبب نمی‌توان گفت مسائل زائد در آن وجود دارد و بسیاری از کسانی که در این زمینه شبهاتی طرح‌ می‌کنند احتمالا میان بزرگ بودن مساله و مبحث زائد تمایز قائل نمی شوند. https://b2n.ir/773120 🔸امروز اساس و بنیان حجیت خبر واحد، بنای عقلاست، لذا کتاب‌های خارج و سطح اعتقاد دارند یکی از اصلی ترین ادله بنای عقلاست و اگر این را پذیرفتید که یکی از مهمترین ادله این است، دیگر آن بحث‌های بسیار پردامنه از دلالت یا عدم دلالت آیه بر حجیت خبر واحد در ایام درسی به نظر زائد‌ می‌آید. 🔹معتقدم به راحتی‌ می‌شود ثلث رساله شیخ اعظم را حذف کرد بدون آنکه لطمه اساسی به دانش اصول، طلبه و استاد وارد شود، به واقع از یک سو نباید روی زائد بودن برخی بحث‌ها ممارست کرد و از سوی دیگر نباید تصورکرد همه مسائل فقه زائد و یا در یک سطح از اصول کاربردی است. سخنان استاد علیدوست در در کارگاه توانمندسازی و دانش افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان 👈 https://b2n.ir/819355 https://eitaa.com/ijtihad
💢«اجتهاد در سه سال» خیال بافی است/ کسی‌که اهلیت دارد، در فضای آزاد نظراتش را ابراز کند/ فقه مقاصدی را قبول ندارم ✔️محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ بخش اول🔻 🔹گاهی اوقات می‌گویم این‌هایی که اعلامیه می‌دهند: «اجتهاد در سه سال» یک خیال بافی است، اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. ما در مسیر فهم فقه که تنها بخشی از دین است، هیچ چاره‌ای نداریم که بر کلمات تمام فقهای گذشته تسلط داشته باشیم، این تسلط خود یکی از اسباب احاطه بر فقه است و فقیه را راهنمایی می‌کند به این‌که چگونه عمل کند و فتوا بدهد. روشن است که دشمنان عده‌ای را به اسم حوزه یا غیر حوزه، تربیت کنند که بخواهند دین را به گونه‌ای دیگر تبیین کنند و از این طریق به استقلال حوزه ضربه بزنند. 🔸در حوزه باید مرکزی باشد که مشخص کند چه کسی اهلیت برای استنباط دارد وچه کسی ندارد؟‌چه کسی اهلیت برای تدریس مکاسب دارد و چه کسی ندارد؟ البته نباید هیچ غرض‌ورزی‌های شخصی و سیاسی و جناحی در میان باشد 🔹درسال ۸۹ که رهبر انقلاب تشریف آورده بودند قم در یک جلسه‌ای که از من هم دعوت شده بود، یک آقایی راجع به فقه مقاصدی شدیدا انتقاد کرد، رهبری فرمودند که این بحث یک بحث علمی است، باید خود آقایان در حوزه بحث کنند که چه مقدار می‌تواند در فتواها تاثیر داشته باشد، نمی‌شود همین‌طور یک کسی بگوید هر کسی مقاصدی است از حوزیان نیست. من خودم فقه مقاصدی را قبول ندارم ولی غیر از این است که بگویم آن کسی‌که این نظریه را بیان می‌کند اهلیت ندارد. او اهلیت دارد چه بسا اهلیتش از من و دیگران بهتر باشد ادامه👈https://b2n.ir/657371 https://eitaa.com/ijtihad
💢همراهی با نظام را نباید منافی با استقلال حوزه تلقی کنیم/ اگر مردم و روحانیت را از هم جدا کنیم، استقلال حوزه را برهم زدیم ✔️محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ بخش دوم🔻 🔹گاهی حوزه به حکومتی و غیر حکومتی تقسیم می‌شود، اساس آن را آن‌هایی که مخالف با حکومت هستند، طراحی کرده‌اند برای این‌که بگویند هر کسی از نظام حمایت کرد، حکومتی است. رهبری در آن سالی که قم تشریف آوردند فرمود حوزه باید حامی ناصح باشد، یعنی آن جایی که اشکال است بگوید. من گاهی اوقات فکر می‌کنم چرا چنین تقسیم بندی در ادبیات حوزه و انقلاب شکل گرفته است، به ویژه این که آثار هم برایش بار می‌کنند و می‌گویند آخوندهای حکومتی مورد قبول مردم نیستند، ‌آخوندهایی که حکومتی نیستند مورد قبول مردم هستند. این افراد متوجه نیستند که آخوند باید بین خودش و خدا دلیل داشته باشد، مردم هم از روحانیت همین انتظار را دارند و همین معنای استقلال روحانیت است. 🔸به نظرم اعتماد مردم در یکی دو دهه اخیر آسیب دیده است، باید روشن شود عواملش چیست و‌ به چه علت این طور شده و دارد بیش‌تر هم می‌شود. به نظرم همان تقسیم بین آخوند حکومتی و غیر حکومتی، تفکیک بین نظام،‌ مردم، روحانیت جزء همان عوامل است. اگر ما مردم و روحانیت را به هر نحوی از هم جدا کردیم، این استقلال حوزه را به هم می‌زند. 🔹ما باید به مردم بگوییم این پول‌هایی که دولت می‌دهد صرف ارتزاق طلبه‌ها نمی‌شود، مردم بدانند سفره ارتزاق طلبه‌ها با منبر، شهریه، تالیف کتاب یا کار در ادارات، قوه قضائیه و دانشگاه‌ها است که البته این گروه ده تا پانزده درصد بیشتر نیست. ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/657371 https://eitaa.com/ijtihad
💢با ورودی‌های زیاد حوزه شدیدا مخالفم/ حوزه جایی نیست که هر سال افتخار کنیم امسال آمار ورودی این قدر شد! ✔️محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)/ بخش سوم🔻 🔹با ورودی‌های زیاد حوزه شدیدا مخالفم، یعنی حوزه جایی نیست که هر سال افتخار کنیم امسال آمار ورودی این قدر شد؛ اصلاً ما نباید توقع داشته باشیم آمار ورودی به حوزه زیاد بشود. حوزه یک جایی است که علمش بسیار طولانی مدت نتیجه می‌دهد. 🔸الان یک کسی می‌آید مشورت می‌کند که من می‌خواهم بیایم حوزه تا بخواهم مجتهد شوم چقدر زمان نیاز دارد؟ من ‌می‌گویم لااقل باید سی سال کار کنید. می‌گوید سی سال که من بازنشست می‌شوم!. در حوزه علم طولانی مدت، شرایط بسیار سخت و مزایای دنیوی بسیار کمی وجود دارد. 🔹امروز زندگی بسیاری از طلبه‌ها زیر خط فقر است، ولی همین اندکی که برای فهم دین و عشق به دین آمادگی دارند ممکن است در ده هزار نفر یا پنج هزار نفر محقق شود و همین برای ما ارزش دارد و همین را شما گزینش کنید. 🔸آیت‌الله اعرافی که مدیر حوزه شده بودند به ایشان عرض کردم جلوی این را بگیرد. این‌که ما امسال ده هزار نفر و سال دیگر پانزده هزار نفر وارد حوزه کنیم، یک مشکلات عجیب و غریبی برای حوزه ایجاد می‌کند. ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/657371 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌اللهی که استاد خارج بود اما ادبیات درس می‌داد! ✔️در میان اساتید حوزوی گاه افرادی هستند که علاوه بر سخت‌کوشی و جدیت در راستای تدریس دروس حوزوی، به مسائل تربیتی و اخلاقی طلاب نیز پرداخته و می‌پردازند و نسبت به آن دغدغه دارند. از میان این افراد می‌توان به آیت‌الله شیخ محمد فاضل استرآبادی (مشهور به فاضل بابلی) بابلی اشاره نمود که نمونه کامل استاد اخلاق بود. او مؤسس مدرسه فیضیه بابل و داماد مرحوم آیت‌الله کوهستانی است؛ مدرسه‌ای که در تاریخ چند دهه‌ای خود، چند هزار طلبه را آموزش داده و چند صد استاد حوزه پرورش داده است. 🔹مرحوم فاضل بابلی، از مدیرانی بود که علاوه بر مدیریت و تدریس، به «پرورش» طلاب نیز اهمیت فراوان می‌دادند. او به همین جهت منزل خود را نیز داخل مدرسه علمیه قرار داده بود تا هیچ‌گاه از حال طلاب غافل نباشد و از سوئی دیگر، طلاب با مشاهده وضعیت زندگی او، درس اخلاق عملی بیاموزند. برای آشنایی بیشتر با این مدیر نمونه حوزه بابل، گفتگویی با فرزند ایشان، استاد محمدرضا فاضل بابلی انجام دادیم. 🔸به گفته این استاد حوزه علمیه قم، آیت‌الله فاضل برای تربیت طلبه‌ها بسیار بیش از تعلیم آن‌ها فعالیت داشتند؛ چون از قبل از اذان صبح تا ساعت ۹ شب با طلبه‌ها بودند و دغدغه‌شان این بود که طلاب هم از نظر تقوا در درجه بالایی باشند و هم در جنبه علمی و دانش بتوانند پیشرفت کنند. مشروح گفتگوی شبکه اجتهاد از نگاه شما می‌گذرد 👈 https://b2n.ir/549868 https://eitaa.com/ijtihad
💢اثرگذاری اخباریه، و تأسیس و به‌کارگیری قواعد توثیق عام ✔️با مجاهدت‌های علمی وحید بهبهانی و شاگردان او، در حوزه‌های علمیه، دیگر به صورت رسمی، از اخباری گری خبری نیست. اما به نظر‌ می‌رسد برخی از باورهای اخباریون – و لو در قالب جدید – مورد پذیرش اصولیون قرار گرفته است. 🔹از جمله شاخصه‌های مکتب اخباری، رویکرد حداکثری به تصحیح روایات است. این رویکرد، گاه در قالب بی نیازی به علم رجال خود را نشان‌ می‌دهد، و گاه در قالب ادعای صحت روایات کتب اربعه، و گاه در قالب ادعای صحت روایات بسیاری از کتب روایی ... 🔻یادداشت محمدباقر ملکیان را در «شبکه اجتهاد» بخوانید https://b2n.ir/530890 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاه دین به حکومت، نگاه انسانی و نه تمدنی است/ ضرورت بررسی درون دینی اجتهادی در سنجش دین‌داری ✔️مهدی مهریزی عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران🔻 🔹حکومت را به حکومت‌های استبدادی، تمدنی و انسانی تقسیم می‌کنم. دین به دنبال کدام‌یک از این سه نوع مدل حکومت است؟ می‌گوییم دین به دنبال حکومت استبدادی نیست، گرچه بیشتر حکومت‌ها در طول تاریخ این‌طور بوده و پادشاه و ظالم بوده‌اند. کسانی که به‌خوبی حرف می‌زنند، تمدنی می‌شوند. برای مثال می‌گوییم از زمان صفویه، مسجد شاه، منارجنبان و کاروانسرای شاه‌عباسی باقی‌مانده است. چند فرد می‌توانیم بگوییم؟ 🔸می‌گویم خروجی حکومت امام علی (ع)، ابوذر و زینب (س) است. حکومت دینی، حکومتی است که رویکرد انسانی دارد. خروجی جمهوری اسلامی نباید پل صدر دوطبقه باشد، خروجی جمهوری اسلامی نباید برج میلاد یا بلوار فلان باشد. چند فرد دین‌دار عاقلِ فهمیده شاخص داریم؟ هر چه این آمار بالاتر برود، حکومت ازنظر دینی موفق‌تر بوده است و لذا نگاه دین به حکومت، نگاه انسانی و نه تمدنی است. این را در اینجا نیاورده‌ام و بحثی بوده که بعدازاین، مطرح کرده‌ام. 🔹خروجی و مقصد، آدم است؛ چون جمهوری اسلامی باید با آدم‌هایی که صادر کرده و بیرون داده، شناخته شود، نه با سلاح هسته‌ای و نه با موشک بالستیک و نه با چیزی که دشمنان از آن می‌ترسند. بنده معتقدم دشمن باید از آدم‌ها و انسان‌های ما بترسد، باید از انسانیت ما بترسد. ادامه سخنان استاد مهریزی را در «شبکه اجتهاد» دنبال کنید 👈 https://b2n.ir/076534 https://eitaa.com/ijtihad
💢فاصله پولطلا با سلفی‌گری چیست؟ ✔️سید محمدحسین متولی امامی، مدیر موسسۀ متا🔻 🔹برخی از روشن‌فکران بر این عقیده‌اند که اعتقاد به پولطلا، یعنی بازگشت به صدر اسلام و دوران بدوی گذشته؛ در حالی که دنیا امروزه پیشرفت کرده و نسخه جدیدی را برای نظام پولی ایجاد کرده که در قالب بانک، عینی شده است. بعد برای این‌که این سخن را توجیه شرعی کنند، این‌گونه مغالطه کرده و می‌گویند: در صدر اسلام از الاغ و قاطر و اسب برای جابجایی و حمل و نقل استفاده می‌شد، اما امروزه بشر به پیشرفت رسیده و وسایل جدیدی را برای حمل و نقل اختراع کرده است. وضعیت پولی و بانکی امروز، ناشی از پیشرفت بشر است و باید از آن درست استفاده کرد تا مشکلات شرعی و ربوی ایجاد نکند!! 🔸این سخنان مغالطه‌ای بیش نیست و متأسفانه برای توجیه وضعیت غرب‌زدگی جامعه ایرانی، بر زبان‌ خیلی افراد جاری می‌شود؛ که ناشی از خام‌بینی و تحلیل‌های سطحی از علم و تمدن است. بزرگ‌ترین چالش جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته، چنین نگرش‌هایی است که متأسفانه از سطوح بالای تصمیم‌گیری در این کشور تا کوچه و بازار طرف‌دار دارد. اصل یادداشت این پژوهشگر حوزوی را بخوانید 👈 https://b2n.ir/504174 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تقابل علمی و نزاع‌های فکری درباره طرح بانکداری مجلس ✔ چهارشنبه گذشته بود که آیت‌الله حسین نوری همدانی در درس خارج فقه خود، با انتقاد از طرح جدید مجلس درباره بانکداری گفته بود: «پول گرفتن برای تأخیر در ادای دین نوعی رباخواری است، حوزه علمیه با این طرح مخالف است و نظر کسانی که این طرح را به مجلس برده‌‌اند حجت نیست، این طرح ربا را رسمی می‌کند و حوزه در این زمینه ساکت نخواهد بود.» 🔹حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، از طراحان و مدافعان این طرح در نامه‌ای به آیت‌الله نوری همدانی در ارتباط با نحوه بانکداری موضوعاتی را مطرح و توضیح داد. 🔹پس از این نامه، حجت‌الاسلام یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه در نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، نامه سرگشاده او به آیت‌الله‌ نوری همدانی را مایه تعجب و تأسف دانست. 🔹در ادامه این تقابل علمی و نزاع‌های فکری درباره طرح بانکداری مجلس نیز حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، در یادداشتی به مباحث پیش آمده بین کارشناسان اقتصادی حوزه علمیه و نظر مراجع و علما در خصوص وضعیت کنونی جریمه تاخیر تادیه در نظام بانکی ایران و طرح پیشنهادی کمیسیون اقتصادی مجلس پرداخت. متن کامل نامه‌ها و نظرات کارشناسان اقتصاد اسلامی را در «شبکه اجتهاد» ببینید 👈 https://b2n.ir/441709 https://eitaa.com/ijtihad
💢 جزئیات نامه آیت‌الله‌ سیستانی به حسنی مبارک درباره‌ی میهن‌دوستی شیعیان عراق ✔ آستان مقدس حسینی سندی را منتشر کرد که مربوط به پاسخ قاطع آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعی در عراق به شبهه مطرح شده توسط رئیس جمهور وقت مصر درباره نبود حس میهن پرستی نزد شیعیان در منطقه است. مشاهده سند 👈 https://b2n.ir/979328 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نامه انتخاباتی آیت‌الله اعرافی ✔ مدیر حوزه‌‌‌‌های علمیه قم طی ابلاغیه‌ای به کلیه مدیران و مسئولان مراکز و مدارس حوزوی کشور از آنها خواست ضمن اعلام نظر در مورد شاخص‌‌‌‌های انتخاب شایسته، برای حفظ موضع ملی و بیطرفی مراکز حوزوی و جلوگیری از محدود شدن به حزب یا گروه خاص، از ورود در تشکل‌‌‌‌‌های حزبی و جناحی و تبلیغ له یا علیه اشخاص پرهیز کرده و از واگذاری فضای حوزوی به جریان‌‌‌‌‌های تبلیغی نامزدهای خاص یا جناح‌‌‌ها خودداری نمایند. متن این نامه بدین شرح است: 👇https://b2n.ir/270574 https://eitaa.com/ijtihad
✔ اولین جلسه درس خارج فقه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ با موضوع «کتاب امر به معروف و نهی از منکر» با حضور تعدادی از شاگردان و فضلا در بیت ایشان برگزار شد. پیش از این، درس خارج فقه ایشان به صورت عمومی و با شروع سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در مسجد اعظم برگزار می‌گردید، اما امسال از ابتدای سال تحصیلی به خاطر کسالت جسمی دروس معظم‌له تعطیل بود. این سلسله مباحث به صورت تصویری ضبط و از طریق سایت Makarem.ir و شبکه ولایت پخش‌ می‌‌شود. https://eitaa.com/ijtihad
💢 صادقی: زندانی کردن مجرم تقلید اشتباه از غرب است/ اقدامات تربیتی زندان‌ها خروجی مثبت ندارد/ الهام: مجازات زندان، اسلامی نیست! ✔ معاون فرهنگی قوه قضائیه ضمن انتقاد از انتخاب کیفر زندان برای مجرمان آن را تقلید از غربی‌ها بیان کرد و مهم‌ترین آسیب این روش را نیز سلب اراده و آزادی فرد دانست. ✔ همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: زندانی کردن مجرم موجب می‌‌شود که آزادی را که مقوم انسان است، سلب کنیم و در زمان حکومت رسول خدا(ص) نیز شاهد زندانی کردن کسی نبوده‌‌ایم، بنابراین زندانی کردن نمی‌‌تواند پدیده‌ای اسلامی باشد. گزارش نشست «کیفر‌های بدنی یا روحی از منظر فقه امامیه و حقوق ایران» 👈 https://b2n.ir/323713 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مجموعه آثار آیت‌الله شبیری زنجانی تولید شد 🔹متن ۱۸ عنوان از آثار آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، به زبان فارسی و عربی در موضوعاتی چون: اصول فقه، فقه جعفری، رجال و درایه، مشتمل بر: متن دروس خارج فقه و اصول معظم‌له (ویرایش ابتدایی) در زمینه: اجاره، نکاح، مضاربه، صوم، خمس، حج، بیع، اعتکاف، برائت و استصحاب، چندین مقاله و تعلیقه از ایشان، مانند: قاموس الرجال و صاحب آن، پرونده کلینی و کافی، لزوم ارزیابی سندی احادیث کافی، اعتبار سندی زیارت عاشورا، محتوای علمی این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند. 🔹فتاوای معظم‌له در قالب رسالۀ توضیح المسائل، استفتائات و مناسک حج و عمره، کتاب حج (۲۱ جلد)، دروس خارج نکاح (۹ جلد = ۱۰۲۱ جلسه)، دروس خارج صوم (۵ جلد = ۵۴۸ جلسه)، محاضرات اصول الفقه، التعلیقات الرجالیه (۱۱ جلد)، جرعه‌ای از دریا و آشنای حق، از جمله آثاری است که در مجموعه آثار آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در اختیار کاربران قرار گرفته است. اطلاعات بیشتر 👈 https://b2n.ir/830738 https://eitaa.com/ijtihad