💢 بیتکوین و ماهیت مالی ـ فقهی پول مجازی
✔ مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارشی پژوهشی با عنوان «بیتکوین و ماهیت مالی ـ فقهی پول مجازی» به قلم رضا میرزاخانی و حجتالاسلام والمسلمین حسینعلی سعدی منتشر کرده است.
💠 از منظر فقهی معمولا مال به اعتبار وجود آن در خارج به سه قسم عین، منفعت و حق تقسیم میشود. پس میتوان بیتکوین را از نوع مالی دانست که به شکل منفعت و خدمات در جامعه در جهت تسهیل در مبادلات و انتقال ارزش در جریان است. همچنین میتوان با توجه به ابداع الگوریتم ریاضی که در شبکه بیتکوین برای انتقال وجوه در فرآیند نظیر به نظیر وجود دارد، میتوان بیتکوین را در بدو پیدایش نوعی دارایی فکری نیز تلقی نمود که مالیت و ارزش اقتصادی آن مورد قبول فقهاء بوده و برای آن مشروعیت قائلاند.
مشاهده متن کامل این گزارش 👈 https://b2n.ir/458314
https://eitaa.com/ijtihad
💢 «روز جهانی برادری» پیشنهاد شیخ الازهر و پاپ به دبیرکل سازمان ملل
✔ پاپ فرانسیس و شیخ الازهر با ارسال نامهای به سازمان ملل پیشنهاد دادند که روز چهارم فوریه به عنوان روز جهانی برادری نامگذاری شود.👈 https://b2n.ir/862966
https://eitaa.com/ijtihad
💢 نوآوریهای اجتهادی آیتالله خامنهای در باب «جهاد»
✔️استاد عبّاس کعبی در تشریح روش اجتهادی آیتالله خامنهای در کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد» گفت: اگر بخواهیم مهمترین ابداعات آیتالله خامنهای در این کتاب را بشماریم، به اختصار چنین میتوان گفت🔻
۱- نوآوری در تعریف فقهی جهاد
۲- نوآوری در مؤلفههای رکنیِ جهاد
۳- نوآوری در دستهبندیِ اقسام جهاد
۴- نوآوری در مفهوم «دشمن» از نظر فقهی
۵- نوآوری در کیفیّت جهاد: «دعوت به خدا» اصل راهبردی سیاست خارجی
۶- نوآوری در مراتب جهاد
۷- نوآوری در تفریعِ فروع: طرح نظریّههای فوقانی در فقه جهاد
۸- نوآوری در اصول روششناختیِ استنباط؛ توجّه ویژه به «مصالح عامّه»
و موضوعات معاصر
۹- دیدگاههای ویژهی رهبر انقلاب در باب جهاد
مشروح این گفتار را بخوانید 👈 https://b2n.ir/431089
https://eitaa.com/ijtihad
💢 فقه جواهری، باید بازخوانی شود/ همه اعلامیه حقوق بشر را نمیتوان پذیرفت/ جز با اصلاح مبانی، مشکلات حقوق بشری فقه حل نمیشود
✔ علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻
🔹 مبانی انسانشناختی موجود در فقه جواهری به گونهای است که در پارهای موارد ایجاد چالش کرده است و اگر میخواهیم از این چالشها رهایی پیدا کنیم دستگاه فقه جواهری باید در این حوزهها یک بازخوانی داشته باشد و تنها راه و یا مهمترین راهی که میتوان این چالشها را مدیریت کرد اصلاح مبانی است.
🔹 فقیهان ما وقتی به سراغ شریعت، آموزههای تشریحی و آموزههای دینی رفتهاند، مبانی ویژهای چون مبانی انسانشناختی، خداشناسی و جهان شناختی داشتهاند، لذا فهمها و درکهایی داشتهاند که پارهای از آنها با آنچه در جهان مدرن به عنوان حقوق بشر خوانده میشود دچار چالش هستند و باید تلاش کرد تا این چالشها اصلاح شود.
متن کامل گفتگو 👈 https://b2n.ir/070870
https://eitaa.com/ijtihad
💢 چنان از فقه مقاصدی حرف میزنند انگار علمای ما این مطلب را نمیدانستند و اهل تسنن به ما یاد دادهاند!/ فقه مقاصدی ابهاماتی دارد که نزد قائلین به آن هم برطرف نشده است
✔ استاد نجفی بستان در دومین نشست فقه مقاصدی🔻
◀ اصل بحث در این است که ما اگر اغراض را با نوعش بدانیم، حرفی نیست اما اگر نوعِ غرض را که آیا الزامی است یا غیر الزامی، ندانیم نمیتوانیم به مقاصد و اغراض تکیه کنیم و مقاصد در این نوعی که بحث شد بیشتر مورد تمسک عامه قرار گرفته است ولی ما قبول نداریم و نباید دنبال این مطالب رفت. بعضی چنان به این مطالب میپردازند که انگار ما نمیدانستیم و اهل سنت به ما یاد دادهاند در حالی که این مباحث از عصر ائمه علیهم السلام وجود داشته ولی فقهاء ما به دنبال آن نرفتهاند.
ادامه مطلب 👈 https://b2n.ir/897313
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢 دو شیوه تنقیح مناط به شکل الغاء خصوصیت خارجی و تثبیت خصوصیت، از ابداعات رهبری است
✔ استاد احمد مبلغی در نشست «روش شناسی اجتهادی آیتالله خامنهای» مطرح کرد🔻
🔹ما دو نوع فقه الموضوع داریم:
۱. فقه الموضوع فی النص، ۲. فقه الموضوع جدید.
رهبری چند سازوکار برای فقه الموضوعِ قدیم که مرتبط به زمان صدور احادیث است دارند:
۱. استفاده از جامعه زمان صدور.
۲. بهرهگیری از نگاه تخصصی: استفاده از تحلیل واقعیتهای موسیقی به صورت تخصصی در قالب انواع موسیقیها و ویژگیهای آنها.
۳. مناطشناسی: بحث از مناط در عرصه موضوعات شرعی لازم است چرا که مناطات عموماً در موضوعات وجود دارد.
🔹سه نوع تنقیح مناط وجود دارد:
۱. تنقیح مناط با بهرهگیری از مکانیزم الغاء خصوصیت داخلی که نوع رایج در فقه است.
۲. تنقیح مناط با بهرهگیری از مکانیزم الغاء خصوصیت خارجی: ادبیات فقهی و قیل و قالهای فقهی گاهی خصوصیاتی را بر موضوع تحمیل میکند و با الغاء این خصوصیات میتوان به مناط دست پیدا کرد و این نوع از تنقیح مناط از ابداعات رهبری است .(مثل: طربانگیز بودن غنا که ایشان این خصوصیت را که عارض بر موضوع شده الغاء می کنندیا موزون بودن، لعب بودن)
۳. تنقیح مناط از رهگذر تثبیت خصوصیت. دو مورد اخیر در فقه الموضوع ایشان بسیار قابل مشاهده است و این دو نوعِ اخیر از مناطشناسی شیوه رایج در فقه نیست و اینها را به عنوان ابداع ایشان میتوان اعلام کرد.
بیشتر بخوانید 👈 https://b2n.ir/996619
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢 سه اصل کرامت، عدالت و حق اعمال اراده، تعارضات فقه با حقوق بشر را حل میکند
✔ سید محمدعلی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با شبکه اجتهاد🔻
🔹اگر بتوانیم سه اصل را حاکم بر استنباط فقهی کنیم قهراً میتواند یک نوع روش جدیدی برای استنباط احکام باشد، اصل کرامت، اصل عدالت و اصل حق اعمال اراده، اگر این سه اصل باشد ما بر اساس همه مبانی که داریم و بر اساس همه روشهای چارچوبی که در فقه ما متعین شده است، به تعبیر مرحوم امام راحل (فقه جواهری) میتوانیم بر اساس فقه جواهری نگاه جدیدی به یک ادله بیندازیم و استنباط جدیدی داشته باشیم که مناسب با تحولات امروز هستند که هم شامل مسائل حقوق بشر و هم شامل مسائل دیگر میشود.
متن کامل گفتگوی اجتهاد با عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات را به مناسبت روز جهانی حقوق بشر بخوانید 👇👇
https://b2n.ir/027582
https://eitaa.com/ijtihad
💢 رونمایی کتاب «حوزه و بایستهها»؛ گفتارها و نوشتههای «شهید صدر» درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت
✔️ در این مراسم علمی که از سوی «شبکه اجتهاد» برگزار میشود، آیتالله تسخیری با موضوع «طرح شهید صدر در باب نهاد مرجعیت» و حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی با موضوع «ابعاد اندیشه اصلاحی شهید صدر درباره حوزه علمیه» به سخنرانی خواهند پرداخت.
⏱ پنجشنبه ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۷:۳۰، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
برای آشنایی با کتاب اینجا بخوانید 👈 https://b2n.ir/343321
https://eitaa.com/ijtihad
💢پانزدهمین کنفرانس علوم فقهی در عمان
✔️پانزدهمین دوره کنفرانس علوم فقهی عمان با عنوان «فقه آب در شریعت اسلامی و ابعاد تمدنی آن» با حضور با حضور ۵۵ تن از علما و اندیشمندان مسلمان از کشورهای مختلف جهان از سوی وزارت اوقاف و امور دینی عمان در مسقط، پایتخت این کشور برگزار شد.
🔹در این کنفرانس استاد احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری بعنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به دعوت وزارت اوقاف و امور دینی عمان شرکت کرد.
🔹وی در سخنرانی خود، گفت: اگر فقهای اسلام بخواهند فقه آب را فعال کنند به گونهای که منطق فکری دین را نسبت به آن استخراج و قابلیتها و ظرفیتهای آن را متبلور و تواناییهای فقه را برای حل و تنظیم مسائل مربوط به آب ارائه کنند، باید اول از همه بر دانش «روششناسی تعامل فقهی با آب» تمرکز کنند.
🔹استاد مبلغی در ادامه افزود: تا زمانی که این روش، شناخته و به کار گرفته نشود، تلاش ما در بررسی فقهی مسائل مربوط به آب کم اثر است.
🔹استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: روند توجه دادن مطالعات فقهی به سمت این قبیل موضوعات که در عین پایدار بودن، مستعد پذیرش ابعاد اجتماعی در بستر و عمق تحولات اجتماعی هستند از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«حدیث» در «گام دوم»
✔️محمدمهدی احسانیفر، پژوهشگر حوزه علمیه🔻
🔹در درازۀ تاریخ، موانع بسیاری بر سر راه حدیث شیعه وجود داشته است. از نفهمیدن و اعتقادنداشتن به راهگشایی سیرۀ اهل بیت علیهمالسّلام تا مخالفت و تلاش برای نابودی آثار ایشان. حدیث از همۀ این موانع عبور کرده، گردنههای خطرناکی را از سر گذرانده و اکنون راه حفظ خود را در برابر انواع تهدیدها میداند. این جریان بزرگ، اکنون تفاوت هجمه و نقد را میشناسد و نهتنها از نقدها، بلکه از هجمهها نیز برای ارتقای خویش بهره میگیرد.
🔸شاید بتوان ریشۀ قوّتهای این موجود بابرکت را در مقوّمات ماهیت آن دانست. حدیث شیعه چند شعار را جلوۀ ماهیت خویش کرده و اکنون نیز بر آن استوار است: پیوستگی با اهل بیت علیهمالسّلام، پیوستگی با عقل، خودباوری کیفی و محتوایی، خودباوری کمّی و گسترهای، توجّه به نیازها، بهرهگیری از گذشته و نگاه به آینده.
🔹حدیث شیعه پس از انقلاب اسلامی، حرکتی انقلابی کرد؛ امّا انقلاب نکرد. رشد محسوس دانش حدیث پس از انقلاب اسلامی، همان حرکت انقلابی این دانش و اهالی آن بود؛ امّا انقلاب در ارتقای این دانش نیز شدنی، بلکه بایسته است.
برای انقلاب در ارتقای دانش حدیث 👈 https://b2n.ir/336244
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️کتاب جدید آیتالله شیخ جعفر سبحانی با عنوان «المفصل فی اصول الفقه» از سوی مؤسسه امام صادق (ع) چاپ و روانه بازار نشر شد 🔺
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مهاجرنیا: ادله ولایتفقیه حاکم بر ادله حزب نیست/ سیدباقری: حزب نصیحتگر حکومت و راهی برای احقاق حقوق مردم است/ بنایی: گذاشتن کلمه «فقه» پیش از «تحزب»، بحث را فقهی نمیکند!
✔ گزارش اجتهاد از نشست علمی «فقه تحزب»🔻
🔹عدهای منکر وجود حزب در دیناند و اشکال میکنند که دلیلِ خاص بر تشکیل حزب نداریم. به نظر ایشان، ادله ولایتفقیه حاکم بر تحزب است و أقوم از ادله تحزب است یا اینکه معتقدند حزب موجب سلب آزادی و عدم شایستهسالاری میشود.
🔸حزب مصطلح از مباحث مستحدثه است و برای تعریف آن نباید سراغ منابع رفت. تعریف حزب مصطلح این است: گروهی که با یک سازوکاری به دنبال کسب قدرتاند. برای موضوعشناسی باید به تبیین مؤلفههای حزب پرداخت نه اینکه اقسام آن را از منابع مثل قرآن، استخراج کنید و درنهایت یک تعریفِ مشخصی ارائه نشد.
🔹یکی از اموری که وجود حزب را ضروری میکند این است که حزب میتواند نصیحتگر حکومت و راهی برای احقاق حقوق مردم نسبت به حکومت باشد
.
بیشتر بخوانید 👈 https://b2n.ir/290681
🆔 https://eitaa.com/ijtihad