💢هشدار ۴۰۰ نفر از علماء، اساتید، طلاب و دانشجویان مشهد در مورد وضعیت بحرانی شیخ ابراهیم زکزاکی
✔️۴۰۰ نفر از علماء، فضلا و اساتید حوزه علمیه و اساتید دانشگاه و فعالین فرهنگی-اجتماعی مشهد در نامهای سرگشاده خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان خواهان پیگیری جدیتر وضعیت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان و نهضت اسلامی نیجریه شدند و از او خواستند پایان دادن به بازداشت غیرقانونی ایشان اقدام نمایند و بهصرف صدور بیانیه و یا محکوم کردن اکتفا ننمایند.
📜متن کامل این نامه سرگشاده بههمراه اسامی امضاکنندگان به این شرح است👈 https://b2n.ir/427594
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تجدید فراش در مواردی که خانواده دچار آسیب میشود مرجوح است/ آیه جواز تعدد زوجات، در مقام توهم حظر است
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام دکتر سید حسن وحدتی شبیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی🔻
🔹برخی از علماء و مراجع شیعه، تجدید فراش را به خودی خود مباح و عملی دانستهاند که مستحب نیست، یعنی انجام و عدم انجام آن فی حد ذاته مساوی است مگر اینکه عوارض و شرایط ثانوی ایجاد شود که بر اساس این شرایط مطلوبیتی داشته باشد.
🔹ممکن است در شرایط خاصی، ازدواج ثانوی به دلیل عوارضی که به وجود میآورد و حتی ممکن است موجب از هم پاشیدن زندگی فرد شود و فرزندان دچار مشکل شوند مطلوبیت نداشته باشد و حتی مرجوح نیز باشد و لذا عملاً برای بعضی از مسندهای اجتماعی نیز ازدواج دوم منع شده باشد؛ چون ممکن است مضراتی داشته باشد. البته در برخی موارد تجدید فراش مباح است.
مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/073003
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مجوز نشان دادن متهمان اقتصادی از رسانه ملی را رئیس قوه قضائیه گرفته است/ اگر دست رسانه ملی در مراکز استانها باز باشد، این قدر فساد صورت نمیگیرد
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجتالاسلام محمدصادق لیراوی، مدیر گروه پژوهشهای بنیادین مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما🔻
🔹رئیس قوه قضائیه از رهبری درخواست کردند که محاکمه مفسدین اقتصادی رسانهای شود و ایشان هم موافقت کردند. برای در امان ماندن جامعه، از بین رفتن آبروی یک فرد اشکالی ندارد ولی باید دقت شود که واقعاً طرف، گناهکار و مفسد باشد.
🔹اصل مجوز علنی کردن محاکمات توسط رئیس قوه قضائیه اخذ شده است اما قاضی نیز میتواند در این زمینه نظر خود را بیان کند. اگر مجوز داشت، خود رسانه هم میتواند اجتهاد کند و مصالح و مفاسد این مطلب را بررسی کند.
🔹رسانه باید ورود کند و لاپوشانی کردن و نگفتن، کار را درست نمیکند. چون الآن مثل سی سال پیش نیست که اگر مخفیکاری کنیم، کسی نفهمد. اگر رسانه هم پخش نکنند، در رسانههای دیگر بهصورت فیلم یا خبر، پخش میشود. لذا بهتر است که خود ما مطرح کنیم. این مسئله باعث جلب اعتماد میشود.
مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/557455
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا اعتراضات اخیر، روحانیت را هدف گرفته بود؟
✔️یادداشت وارده/ براتمحمد هدایتی🔻
🔹اغتشاشات ماه اخیر که به بهانه بنزین به وجود آمد، یکی از حوادثی بود که اغتشاشگران، به چند مدرسه علمیه حمله کردند و خساراتی را به بار آوردند. این حادثه، بهعنوان دلیلی بر «مبغوضیت روحانیت»، تفسیر و تحلیل شد.
🔹این نوع تحلیل میتواند مربوط به دو گروه مختلف باشد. گروهی از سرِ دلسوزیهای انقلابی قصد هشدار به طلاب و روحانیون و توجه دادن آنها به وظائف و کمکاریهایش را دارند و گروه دیگر، فارغ از این دلسوزیها، اساساً دارای چنین تفکری و به دنبال «ترویج» چنین هستند.
🔹هر دو گروه به خطا رفتهاند. چه اینکه دلسوزان، با نقد غیرعالمانه به ترویج این تفکر کمک کردهاند و گروه دوم اینگونه حوادث را براساس پیشفرضهای خود تحلیل میکنند و در حقیقت آنها را تفسیر به «رأی» میکنند.
📜اینگونه تحلیلها از چند جهت غلط است👈 https://b2n.ir/500440
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در نگاه رهبری، مطلق لهو حرام نیست!/ رهبری، اطراب را خارج از معنای غنا میداند
✔️استاد احمد مبلغی در نشست «روششناسی اجتهادی حضرت آیتالله خامنهای براساس کتاب درسنامه غنا و موسیقی»🔻
🔹برخی فقیهان «طربانگیز بودن» را از مؤلفههای غنا برشمردهاند که به نظر رهبری، این ارتباط بین طربانگیز بودن و غنا که از سوی فقیهان صورت گرفته منجر به ابهام شده است و طربانگیز بودن دخلی در مفهوم غنا ندارد و اطراب، مناط و ملاک برای حرمت نیست. ایشان با مفهومیابی طرب در دیگر کتب لغویون ثابت میکند که طرب، خود یک مفهوم دیگری داشته و در معنای غنا مدخلیتی ندارد.
🔹گرایشها و رویکردهای عمومی (که گاه به خاطر تأثیر پذیری فقیه از جامعه اتفاق میافتد) هر چند «عنلاشعور» باشند، در منهج و روش استنباط فقیه مؤثر است.
🔹استعمال زیاد برخی واژهها در موارد منفی و تحریمی، باعث این میشود که فقیه و فقها با آن واژه با دید منفی نگاه کرده و با آن سلبی برخورد کنند. واژه لهو از این دسته واژگان است که حتی در نزد برخی، مناط حرمت واقع شده است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/816108
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توضیحات موسویان درباره سخنان منتسب به وی در دیدار با آیتالله مکارم شیرازی
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و از طراحان و مدافعان طرح موسوم به بانکداری اسلامی هستند که اخیراً از تأیید این طرح توسط مراجع تقلید به ویژه آیتالله مکارم شیرازی خبر داده بود.
🔹در پاسخ به این خبر، حجتالاسلام محمد مبشریعارف از اساتید فقهالاقتصاد و از شاگردان آیتالله مکارم شیرازی، در نامهای که خدمت این مرجع تقلید نوشته دیدگاه ایشان درباره سخنان حجتالاسلام سیدعباس موسویان، مبنی بر تأیید این طرح توسط این مرجع تقلید را جویا شده است که در ادامه میآید👈 https://b2n.ir/396107
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرح جدید بانکداری مناسب با ترکیه و مالزی است، نه جمهوری اسلامی
✔️حجتالاسلام دکتر محمد اسماعیل توسلی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی🔻
🔹حتی اگر یک فرد عادی آخرین نسخه طرح را مطالعه کند، فکر میکند این طرح برای ترکیه و مالزی نوشته شده است و نه جمهوری اسلامی ایران چراکه تنها نشانه اسلام در این طرح، چند عنوان اسلامی است که در بخشهایی از طرح گنجانده شده است.
🔹کسانی که این طرح را تنظیم کردهاند اعتقادی به وجود اقتصاد اسلامی ندارند و پیش فرضشان این است که اقتصاد اسلامی نظرات اساسی در رابطه با پول و بانک ندارد که ما بخواهیم از آن مبانی و نظرات در طرح بانکداری استفاده کنیم. به واسطه این پیش فرض از این طرح یک موجود سکولار متولد میشود که نتایج آن نیز ایجاد آثار اقتصاد لیبرالی در جامعه خواهد بود.
🔹همه تلاشهایی که در طرح بانکداری بدون ربا صورت گرفته است به اندازه قابل قبولی نبوده است که مردم و مراجع معظم تقلید را قانع کند. مراجع معظم تقلید معتقدند این بانکداری موجود ربوی است. از این رو طرح بانکداری با بحران مشروعیت مواجه است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/070011
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گرفتن دیرکرد حرام است
✔️آیت الله نوری همدانی، صبح امروز( چهارشنبه ۲۷ آذر ماه) در درس خارج فقه🔻
🔹بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی ربا و حرام است و بحث مفصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشتهایم و از شدت ربا بحث کردیم.
🔹بعضیها گفتهاند که این جریمه دریافت و درحساب خاص و برای فلان کار استفاده میشود، بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.
🔹امروز چقدر ما نامه داریم، مردم نگران دیرکرد هستند. چقدر افراد زندگی خود را از دست دادهاند، البته ما به طرحی که به مجلس فرستادهاند اشکالات متعدد داریم و در نامه فضلا که منتشر هم شد اشکالات هم بیان شده است.
🔹آقایان با حوزه و علمای که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس فرستادند و مطالعه کردهام، با این کیفیت مخالفم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتشار نسخه الکترونیکی ویژهنامه نکوداشت آیتالله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی
✔️نسخه الکترونیکی ویژهنامه نکوداشت آیتالله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، محقق و متفکر اسلامی معاصر، با عنوان «قرآن پژوه روشن بین» به همت شبکه اجتهاد منتشر شد.
🔹این ویژه نامه در چهار بخش «زندگینامه و سلوک علمیِ آیتالله محمد واعظ زاده خراسانی»، «یادداشتها»، «مصاحبهها» و «ضمایم» در ۱۹۲ صفحه تهیه و تدوین شده است.
تفصیل مطلب و مشاهده مجله👈 https://b2n.ir/993263
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نسبتهایی به شهید صدر میدهند که فرسنگها با اندیشهاش فاصله دارد
✔️حجتالاسلام سید امید مؤذنی، مترجم آثار شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در گفتگو با «اجتهاد» عنوان کرد🔻
🔹اساساً کلمه «فقه نظام» مربوط به شهید صدر نیست. آنچه مربوط به اندیشه شهید سید محمدباقر صدر است، «فقه نظریه» و «فقه مذهب» است.
🔹آقای رشاد نسبتی به شهید صدر میدهند که حقیقتاً تعبیر دقیق درباره آن «دردناک و اندوهبار» است. استاد رشاد به شهید صدر نسبت میدهند که ایشان معتقد هستند میتوانیم نظامات متعددی داشته باشیم و گویی این نظامات متعدد به این معناست که ما در خود اسلام نظامهای متعددی داریم! در حالی که شهید صدر به انواع مختلف عبارات، تفاوت نفسالامر مکتب و اکتشاف مکتب را توضیح دادند.
تفصیل گفتگو👈 https://b2n.ir/296625
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«جهاد ذَبّی» اثر جدید استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
✔️نظریه «جهاد ذَبّی»، با عنوان «النهضه الحسینیه و الذبّ عن بیضه الاسلام» اثر استاد محمدجواد فاضل لنکرانی به زبان عربی در قالب کتاب تدوین و از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) چاپ و منتشر شد.
🔹این استاد حوزه علمیه قم با تفحص در منابع فقهی به «جهاد ذَبّی» دست یافته که نه جهاد ابتدایی است و نه دفاعی مصطلح. او معتقد است «جهاد ذَبّی» در زمانی واجب میشود که کیان اسلام به خطر افتد. او تصریح دارد نهضت حسینی در واقع «جهاد ذَبّی» بود و هدف اصلی حفظ نفس دین بوده است که هیچ معروفی مهمتر از آن و هیچ منکری بدتر از نابود ساختن دین نیست.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/670525
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علم اصول مسئله زائد ندارد، مباحث زائد دارد/ تحول، برهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث نیست
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست، در درس خارج خود در مدرسه دارالشفای قم🔻
🔹تحولات زیادی صورت گرفته که اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم باید بگوییم روند تحول مثبت بوده. منتهی باید توجه کنیم که منظور ما از تحول، بهم ریختن اوضاع و نادیده گرفتن تراث و حمله به گذشتگان نیست.
🔹در تحول باید با تبادل نظرات، حرفهای همه را بشنویم و نقد کنیم. البته در این مساله هم برخی افراد که هیچ شناختی از حوزهها و ضوابط آن ندارند، ادعاهایی مطرح میکنند که اشتباه است و باید بدون تندی و عصبانیت، جواب آنها را هم داد. نکته مهم این است که اگر ما چیزی را نفهمیدیم، فورا انکار نکنیم.
🔹بنده معتقدم که علم اصول مسئله زائد ندارد ، مباحث زائد دارد. مثلاً ممکن است یک بحثی مثل مشتق، کاربردش کم باشد و بحث دیگری مثل حجیت خبر واحد، کاربرد زیادتر داشته باشد. حالا اگر من نفهمیدم که کاربرد مشتق کجاست، نباید فورا ادعا کنم که این بحث زائدی است و آنرا به عنوان زوائد علم اصول، لیست کنم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی
✔️گفتاری از آیتالله شبیری زنجانی🔻
🔹ابتدا فکر میکردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل میکند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل میکرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمیآید، که دیدم حرف درستی است.
🔹هم چنین مرحوم شیخ، قائل به حجیت شهرت و اجماع منقول نبوده ولی با این حال در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت ها فتوا داده است، که در مورد آن دو احتمال وجود دارد🔻
🔸یکی این که درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقلها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است.
🔸احتمال دیگر این است که مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمیدانسته ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آنها عمل کرده است.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/670385
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جواز چندهمسری از احکام متغیر شریعت نیست/در شرایط فعلی، ازدواج مجدد مستحب نیست/ «عاشروهن بمعروف» حکم وجوبی نیست
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد نجفی بستان، استاد خارج فقه جنسیت🔻
🔹دلایلی که برای استحباب ازدواج مجدد وجود دارد قابل مناقشه است. برخی ادله استحباب خودِ ازدواج را ثابت میکنند؛ یعنی خود دلایلی که استحباب ازدواج را ثابت میکنند اطلاق دارند و شامل هر ازدواجی میشوند.
🔹ازدواج دوم در شرایطی که هیچ مفسدهای نداشته باشد مستحب است؛ اما در شرایطی که مفسده ایجاد میکند مثل شرایط کنونی که موجب اختلاف و طلاق خواهد شد، در این شرایط مشکل است که بگوییم این ازدواج استحباب دارد.
🔹استدلال به استحباب افزایش جمعیت شیعیان و کشور ایراد دارد. علماء در اصول عنوان میکنند برای اینکه به اطلاق دلیلی تمسک کنیم، باید آن دلیل در مقام بیان باشد.اصل اینکه روایات گفتهاند تکثیر نفوس مستحب است ثابت است؛ اما این سؤال مطرح میشود که آیا فرزندآوری مستحب است بطریق ازدواج مجدد یا کسی که یک همسر دارد بهجای اینکه یک یا دو فرزند داشته باشد جایز است تعداد بیشتری داشته باشد؟
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/467333
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢۳۰ سال امامت یک حکومت دینی، تابه حال سابقه نداشته است/ رهبر متأثر از سید قطب نیست
✔️در نشست نقد کتاب «اندیشه سیاسی حضرت آیتالله خامنهای» عنوان شد🔻
🔹از آنجا که امامت ۳۰ ساله حکومت دینی توسط یک شخص تا به حال سبقه تاریخی نداشته است، این امر را مهم جلوه میکند که در حوزه فهم اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری ، تأمل و توجهی صورت بگیرد.
🔹کسانی که اندیشهورز و نظریهپرداز در حوزه سیاست هستند، صاحبان مکاتب سیاسیاند. مقام معظم رهبری در زمره این قسم از صاحبان اندیشه واقع میشود و باید او را نظریهپرداز سیاسی دانست نه اندیشمند سیاسی.
🔹نویسنده اصرار دارد که معظم له رساله سیاسی مکتوب ندارند؛ بله اگر سیاست را به معنای مصطلح بدانید همینطور است اما نگاشتههای ایشان میتواند به عنوان آثار مکتوب سیاسی ایشان نیز قلمداد شود.
تفصیل گزارش👈 https://b2n.ir/451836
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢روایتی جدید از اتفاقات مجلس خبرگان در زمان انتخابات رهبری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مُبدع «ولایت فقیه»
✔️گزارشی از زندگی مرحوم ملا احمد نراقی🔻
🔹ملا احمد نراقی از فقهایى است که ارزش کارش در ابتکار مباحث جدید در فقه چنانکه باید و شاید شناخته نشده است. کتابهای فارسى او چون معراج السعاده، خزائن و مثنوى طاقدیس تا حدى شناخته شده است، ولى کارهاى عمده اش در اصول فقه چون مناهج الاصول و الاحکام و در قواعد فقه چون عوائد الایام بهطورکلی ناشناخته مانده است.
🔹حقیقت این است که ملا احمد نراقى اولین مجتهدى است که باب «ولایتفقیه» را در فقه گشود. ازاینرو با توجه به اینکه در سالروز رحلت این عالم بزرگ نیز قرار داریم بررسی زندگى و سیر تحولات فکرى ملا احمد و تأثیر دوره و زمانى که در آن میزیست درخور توجه و اهمیت است.
تفصیل گزارش👈 https://b2n.ir/158388
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیه باید «نصپسند» باشد، نه «نصبسند»
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در نشست سوم «فقه مقاصدی» مطرح کرد🔻
🔹برخی بر این عقیدهاند که اشاعره مقاصد را قبول دارند. بعضی افاضل بدین مطلب اشاره کردهاند و این جای تعجب دارد. اشاعره معتقدند گفتن این حرف که شارع مقاصدی دارد، کفر است.
🔹از عجائب روزگار این است که اشاعره قیاس را پذیرفتهاند و این با انکار مقاصد از سوی آنها سازگاری ندارد.
🔹در قاعده «الخراج بالضمان» اگر نصبسند باشیم باید بگوییم تمام منافع کالایی که دزدیده شده است برای دزد محفوظ است چرا که در زمانِ غصب،ضمان این کالا به عهده این دزد بوده و طبق این روایت باید منافع – الخراج – نیز برای او باشد اما امام صادق در مقابل این استدلال ابوحنیفه نگفت که این حدیث سند ندارد و یا اینکه مشکلات دیگری دارد بلکه فرمود این جور حکم کردن برخلاف عدل است و پیداست که با در نظر گرفتن مقاصد کلی شارع، این جورحکم کردن-یعنی همچو ابو حنیفه- منهی است.
تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/112677
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سرگذشت فقیه مدقٌق «سید محمد محقق داماد» مکتوب و منتشر شد
✔️در آستانه برپایی کنگره بزرگداشت آیتالله سید محمد محقق داماد(ره) به مناسبت پنجاه و یکمین سالروز وفات این استاد بزرگ حوزه قم، مؤسسه کتابشناسی شیعه یادنامهای درباره ایشان به نام «آموزگار فقاهت» در ۵۶۷ صفحه منتشر کرده است.
🔹کتاب حاضر، در عین حال که اثری مستقل است بهمنزله مدخل مجموعه بیست جلدی تقریرات این استاد بزرگ و نامدار حوزه علمیه قم است که در پنج باب به بازگویی سرگذشت، سیره و آثار و اندیشههای مرحوم محقق داماد پرداخته است.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/134015
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شورای فقهی بهجای کنترل، ابزار مشروعیتبخشی عملیات بانکی شده است
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمد رجاییباغسیایی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی🔻
🔹شورای فقهی جدید چند ماه است که تشکیل شده است اما چه تغییری ایجاد کرده و چه اثری از خود بر جای گذاشته است؟ آیا عقود صوری از بین رفته و ایراداتی که مراجع وارد میدانند برطرف شده است؟ به نظرم با این وضعیت تبدیل به نهادی فرمالیته خواهد شد.
🔹باید به سمت تحول اساسی در سیستم بانکی برویم و اگر به فکر کمتر از این باشیم، واقعاً ظلم به سیستم بانکی و بانکداری اسلامی است.
🔹سالها در مورد طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا کار شده و باید خروجی آن کار ارزشمندی باشد اما به نظر میرسد که اینگونه نیست و نقطه ثقل آن که شورای فقهی باشد توان ایجاد این تحول در نظام بانکی کشور را ندارد.
🔹آیا میتوان با این دو ساعت جلسه در هفته به مسائل سیستم بانکی به این بزرگی رسیدگی کرد و آیا این شورای فقهی به جای کنترل نظام بانکی، تبدیل به وسیلهای برای مشروعیتبخشی به اقدامات بانکی نمیشود؟/ ایکنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا رهبر انقلاب برای مهریههای بیش از ۱۴ سکه عقد نمیخوانند؟
✔️توسط «پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای» عرضه شد🔻
🔹اینکه میبینید ما گفتیم ۱۴ سکه بیشتر را عقد نمیکنیم، نه برای این است که چهارده سکه بیشتر اشکالی در ازدواج ایجاد میکند. خیر. چهارده هزار سکه هم باشد، ازدواج اشکالی ندارد. فرقی ندارد. برای این است که آن جنبهی معنوی ازدواج، غلبه پیدا کند بر جنبهی مادّی. مثل یک تجارت و معامله نباشد. داد و ستد مادّی نباشد. اگر تشریفات را کم کردید، جنبهی معنوی تقویت خواهد شد.
🔹مهریّه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدّس یک مهریّهای را معین کرده که باید یک چیزی باشد. امّا نباید سنگین باشد. بایستی جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند.
🔹در ازدواج، آنچه که اتفاق میافتد، یک حادثه و پیوند انسانی است، نه یک معاملهی پولی و مالی، اگرچه یک مالی هم در بین هست در شرع مقدّس اسلام، آن مال جنبهی نمادین دارد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأثیرپذیری از اخباریان یا بروز کاستیهای اعتبارسنجی متأخران؟
✔️یادداشت روز/ عباس مفید🔻
🔹پس از مکتب حله، رویارویی امامیه به احادیث – دستکم در بخش اعتبارسنجی- بهطورکلی دگرگون شد. محدثان حله تمامِ بارِ اعتبار یک حدیث را به دوش راویان و رجال موجود در سند گذاشتند.
🔹این رویکرد، تقسیم احادیث با چهار دسته – صحیح، حسن، موثق و ضعیف- را نتیجه داد. حالآنکه طبق گفته صاحب منتقی الجمان، متقدمان هیچ آگاهی از این تقسیمبندی نداشتند؛ چون اساساً به سبب کثرت قرائن، نیازی به آن نمیدیدند. بعدها گفته شد علت تغییر روش اعتبارسنجی توسط محدثان حلی نابودی بسیاری از قرائن بود. جالب آنکه محدثان حله خود هرگز به فقد قرائن اشاره نکردهاند.
📜بهمرور روش اعتبارسنجی راوی محور کاستیهای خود را ظاهر کرد که بدین شرح است👈 https://b2n.ir/011850
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه علمیه در تحقق شعار سال، کار خاصی نکرده است/ مدیران حوزه، دغدغه تحقق شعار سال را ندارند
✔️حجتالاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر گروه فقه بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در گفتگو با شبکه اجتهاد مطرح کرد🔻
🔹حوزه علمیه وظیفه خود را انجام نداده و کار شایسته و لازم صورت نگرفته است و متأسفانه مدیران حوزه دغدغه این مسائل را ندارند. حوزه قم، مشهد و سایر حوزهها باید فعالتر عمل کنند. شایسته است در درسهای خارج موضوع بحث قرار بگیرد و حتی موضوع رسالهها و پایاننامههای مقاطع تحصیلی قرار بگیرد.
🔹دانش فقه، تنها محدود به حوزه داوری شرعی و بیان احکام خمسه نیست؛ بلکه در عرصه برنامهریزی اقتصادی میتواند کاری انجام دهد و موظف است بر اساس فقه اسلامی و مکتب اقتصادی اسلام برنامهریزی عملی برای تحقق اقتصاد اسلامی و شعار امسال که رونق تولید است انجام دهد.
🔹با توجه به اینکه فقه اقتصاد یکی از ارکان مهم فقهی ماست و رهبری این نظام ولیفقیه است و میفرماید امسال باید به رونق تولید توجه شود؛ بر همین اساس حوزه باید ورود پیدا کند.
مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/977901
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله سید محمدمهدی موسوی خلخالی درگذشت
🔹آیتالله سید محمدمهدی موسوی خلخالى، فقیه، مؤلف، استاد حوزه علمیه خراسان و از شاگردان حضرات آیات خویی، حکیم و حلی، که در دوران انقلاب اسلامى همواره از مدافعین نهضت امام خمینى(ره) بود و از مشاورین در تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران بهشمار مىرفت، ساعتی قبل در مشهد در سن ۹۴ سالگی به علت بیماری درگذشت.
تفصیل مطلب + زندگینامه👈 https://b2n.ir/998031
#اختصاصی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad