💢مواردی که در عزاداری امام حسین (ع) بلامانع است
http://yon.ir/wSdTw
✔️فتوای حضرت آیت الله سیستانی
🔹پرسش: آیا در مجالس عزاداری حضرت امام حسین (علیه السلام)، ناله وشیون بلند سردادن و به سر و صورت زدن جایز است ؟
پاسخ: اشکال ندارد.
🔸پرسش: آیا اشکالی دارد در ابتدای دسته های عزاداری چهلچراغ یا علم قرار داشته باشد ؟
پاسخ: مانعی ندارد.
🔹پرسش: میخواستم نظر حضرت عالی درباره لخت شدن افراد در هیئت های مذهبی که جهت سینه زنی انجام می گیرد را بدانم؟
پاسخ: اشکال ندارد.
🔸پرسش: ما حدود سی سال است که در شب تاسوعا در مسجد شمع میگذاریم آیا می شود به جای شمع چیز دیگری مانند لامپ به مسجد داد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
🔹پرسش: استفاده از طبل و سنج در دسته جات سینه زنی سید الشهداء (علیه السلام) آیا جائز است ؟
پاسخ: مانعی ندارد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حضرت آیت الله سیستانی: آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی به حق از خدمتگزاران صادق دین و مذهب بودند
http://yon.ir/W0V2q
✔️درپی ارتحال آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی، حضرت آیت الله العظمی سیستانی پیام تسلیتی صادر کرد.
📜متن پیام این مرجع عالیقدرشیعیان جهان بدین شرح است:
🔹جناب مستطاب آیه الله آقای حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی دامت برکاته
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
🔸خبر ارتحال اخوی معظم جناب آیه الله آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی (رضوان الله علیه) موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. آن بزرگوار سالیان متمادی از عمر شریفشان را در راه ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام و خدمت به اهل علم و عموم مؤمنین صرف نمودند، و به حق از خدمتگزارانی صادق دین و مذهب بودند.
🔹اینجانب ضایعه فقدان آن عالم جلیل القدر را به جنابعالی و دیگر بستگان محترمشان، به خصوص جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ محمد و دامت تأیبداته و به حوزه علمیه شاهرود و مردم شریف این شهر تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و أجر جزیل مسألت دارم.
و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢دیدگاههای شهید مطهری درباره «عقد بیمه»
http://yon.ir/proAs
✔️محمدهادی کمالی:
🔹ما هیچ دلیلی نداریم که همه معاملات صحیح باید داخل در یکی از معاملات متعارفی که در فقه مطرح است، باشد.
🔸نظر علمای فعلی در مورد بیمه این است که بیمه یک معامله مستقلی است و بنابراین، این معامله صحیح است و آن موانعی هم که میتواند یک معامله را فاسد کند، در آن الزاما وجود ندارد.
🔹عقد بیمه هدف عقلایی دارد و از این ناحیه دارای اشکال نیست. انسان تأمین میگیرد و در مواردی اگر خسارتی یا حادثهای پیش آید غیر از تأمین، پول هم میگیرد.
🔸بیمه قهرا تصرف در سلطه دو طرف است: بیمه گر و بیمه گزار، و بنابراین بیمه عقد است، نه ایقاع.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/Mzp3
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢فتوای مراجع تقلید درباره استفاده از آلات موسیقی درمراسم عزاداری سالار شهیدان (ع)
http://yon.ir/VEoX8
✔️با این توصیف که نگهداری آلات موسیقی از نظر برخی از مراجع تقلید حرام است، حکم شرعی استفاده از آن در هیئت های مذهبی چیست؟
🔹مقام معظم رهبری: اگر استفاده از زنجیرهای مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست ولی استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.
🔸آیت الله العظمی سیستانی: استفاده از طبل و سنج در دستههای سینهزنی سیدالشهدا (ع) مانعی ندارد.
🔹آیت الله العظمی مکارم شیرازی: استفاده از طبل و سنج در این مراسم آن چنان که معمول است و آهنگ لهوی در آن نیست، اشکالی ندارد.
🔸آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: استفاده از این دسته آلات موسیقی اشکال دارد و حرام است.
🔹آیت الله العظمی بهجت: استفاده از طبل و سنج به احتیاط واجب استفاده نشود. ولی زنجیر زدن اشکال ندارد اجماع برخی از مراجع: اگر به نحو متعارف و غیر لهوی نواخته شود، اشکال ندارد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢حقوق شهرنشینی، مبانی فقهی و ظرفیتهای حقوقی
http://yon.ir/7Wt3o
✔️در دومین همایش منشور حقوق شهرنشینی بررسی شد؛
🔹حجتالاسلام رحیم نوبهار:
مکان تنها عنصر کوتاهی برای تحقق گردشگری مذهبی است بلکه تعامل مردم در این نوع گردشگری مهمتر است. دیده شدن گردشگری مذهبی در همه شهر نیز موضوع مهم بعدی است.
🔸سید محمد قاری سید فاطمی:
مهمترین آسیبهای شهرهای زیارتی به دلیل کمبود و نحیف بودن فضاهای عمومی، شکاف عمیق اجتماعی، فکری و نادیده گرفته شدن دغدغههای مشترک شهروندان است. عمدتاً افراد ساکن در این شهرها زندگی متفاوت و جداگانهای دارند.
🔹حسین سیمایی صراف:
در شهرهای مذهبی چالشی با عنوان حق بر شادی است و محدودیتهایی که برای آن ایجاد میشود مانند محدودیت جشنهای خیابانی و کنسرت و … وجود دارد که باید از طریق فقهی و اخلاقی به سمت رفعش حرکت کنیم.
🔸تهمورث بشیریه:
راهکار اصلی اجرایی شدن حقوق شهروندی «باور» است؛ به عبارتی دیگر ما نیازمند یک عنصر معنوی در اجرای این منشور هستیم که با ترویج شکل مادی آن همراه باشد.
🔹سید محسن حسینیپویا:
منشور حقوق شهرنشینی یک طرفه نیست و بینرشتهای بودن از ویژگیهای خوب آن است. در تدوین این منشور از رشتههای علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، شهرداری و حقوق استفاده شده است.
🔸عباس شیخالاسلامی:
داشتن مبانی فقهی و حقوقی قوی و پرهیز از آرمانگرایی، از اصول تدوین منشور حقوق شهرنشینی است.
تفصیل بحث👈 http://yon.ir/cM13
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست معاملات فردایی ارز از منظر فقهی بررسی میشود
http://yon.ir/vOUZG
🔹این نشست با سخنرانی حسین میثمی، عضو هیئتعلمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و عضو انجمن مالی اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
🔸این نشست در دوشنبه ۲۶ شهریورماه، ساعت ۱۵ به نشانی میدان آرژانتین، خیابان وزرا، خیابان شهید عماد مغنیه، پلاک ۸، گروه راهبران اقتصادی آرمان، طبقه ۶ برگزار میشود.
🔹علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام و دریافت اطلاعات بیشتر با شمارههای ۹۵۱۱۸۶۰۱و ۰۹۳۸۰۷۰۲۲۲۶ تماس برقرار کنند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢فقه «پاسخگو» یا فقه «پرسشگر» مسئله این است
http://yon.ir/CgCrW
✔️دیدگاه و نظر/ یادداشت وارده:
🔹فقه یکی از مهمترین علوم اسلامی است که حوزههای علمیه متقبل رشد و تکامل آن و تطبیق مسائلش با زمانهای مختلف هستند.
🔸چگونه میتوان علمی را پایه گذار تمدن در جامعه اسلامی دانست که از ورود به عرصههای مهم اجتماعی و ارائه راهکارهای عملی و جدید برای سوالات نو و تازه مطرح شده خودداری مینماید؟!
🔹تاریخ فقه شیعه روزهایی را به خاطر دارد که علمای شیعه در وسط عرصههای علمی حضوری فعال داشته و در برابر هر حرکتی به تناسب، فعالیتی را پایه گذاری کرده و یا علمی را تأسیس مینمودند.
🔸امروز ما با فقهی مواجهیم که بیشترین تلاشش برای تطبیق با موضوعات روز، افزودن بر میزان حیل شرعیه و راه برون رفت از بنبستهای فقهی در توجیه موارد غیر قابل تطبیق مراکز مختلف اجتماعی و اقتصادی با احکام شرعی است.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/wIUnx
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢مبنای معاملات در زندگی اجتماعی از باب حمل بر صحت است/ عقد سفهی اصلاً اشکال ندارد/ شرط بندیها در فوتبال اگر مبنای علمی داشته باشد صحیح است
http://yon.ir/Wtwd9
✔️آیتالله گرامی قمی در گفتگو با «شبکه اجتهاد» عنوان کرد:
🔹عقد سفهی اصلاً اشکال ندارد. عقلای عالم همه روزه کارهای سفهی انجام میدهند، این باطل نیست. به نظر ما شخص سفیه عقدش اشکال دارد، ولو کان عقلائیا؛ عاقل عقدش درست است ولو کان سفهیا.
🔸اگر میخواهیم پول سرمایه دارها به جریان بیفتد، باید آزادی مطلق به اینها بدهیم، مگر در موارد خاص.چون هر قدر بخش خصوصی فعالتر باشد، هم به نفع دولت است هم به نفع ملّت.
🔹لازم نیست که در تملیک مال به مال، حتماً معوّض به همانجایی برود که عوض از آنجا آمده! چون در بیع مالها جایشان را عوض میکند، نه اینکه مالکین جایشان را عوض کنند.
🔸متأسفانه ما نه تنها قوانینی داریم که مستنبط از شرع مقدّس نیست که بعضاً متضادّ با آن نیز هست،اصلاح اینها دست مردم نیست، دست حاکمیّت است، لذا برای مردم مشکلی ندارد.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/cQDzl
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢در 200 سال اخیر، غیر از کتابهای قدیم فقهی، کتابی به فقه اضافه نشده است
http://yon.ir/D8P30
✔️حجتالاسلام مجتبی الهی خراسانی در میزگرد مدرسه هفتم مشق اجتهاد:
🔹موضوعات مستحدثه چندوجهی است و به همین دلیل دارای پیچیدگیهایی هستند. دلیل چندوجهی بودن آنها، آمیختگی زندگی با فناوری، بُعدهای مختلف زندگی آدمی و سهم دانشهای مختلف در مدیریت پدیدهها و کالاها است.
🔸مثلاً آلبومهای موسیقی که امروزه خلاصه در خواندن و شنیدن نمیشوند و دارای فرآیند تولید، ساخت، ضبط، اجرا و ... هستند، دارای وجوه مختلفیاند. برخی وجوه آن مربوط به هنر، برخی مربوط به اقتصاد و تجارت، برخی مربوط به حوزه حقوق و مالکیت هنری و برخی مربوط به بازتاب اجتماعی هستند.
🔹نتیجه چندوجهی بودن مسائل، چند تباری بودن آنها را در پی دارد؛ بنابراین پدیدههای امروزه صرفاً بهوسیله فقه همراه با موضوع شناسی، توسط عرف، حل نمیشوند؛ بلکه نیاز به آشنایی بادانش های مختلف است. حتی نگاه به وجوه مختلف موضوع از منظر دانشهای مختلف، نتیجههای متفاوتی در پی دارد.
🔸مسئله دیگر پارادوکسهایی است که فقه معاصر با آنها روبرو است. دوگانه روشمندی و نوگرایی دوگانهای است که عدم وجود پیشینه تحقیق در مسائل مستحدثه از طرفی و از طرف دیگر چارچوبهای اجتهاد و الزامات مربوط بدان، کشاکش میان این دو را به همراه دارد.
🔹نص گرایی موجب ایستایی شده و ما را ملزم به فقه حداقلی خواهد کرد. عرف زدگی نیز مشکلاتی داشته و منجر به انسداد فهم نصوص خواهد شد.
🔸پیشنهاد این است که تعمیق رویکرد اجتهادی در فقه مستحدثات صورت گرفته و قلمرو نص و عرف، دوباره بازخوانی شود. همچنین سیره عقلا بازخوانی شده و بین روایاتی که به دنبال ایجاد شبکهاند و روایاتی که صرفاً استفتائی هستند، قائل به تفاوت شویم.
🔹مسئله دیگر توسعه ظرفیت فقه برای هضم و بازتولید موضوعات جدید است. هنوز مستحدثات در حاشیه فقه است و در 200 سال اخیر، غیر از کتابهای قدیم فقهی، کتابی به فقه اضافه نشده است. شاید نیاز به کتاب الفن و کتاب الصحه داشته باشیم. از طرفی ظرفیت فقه برای پذیرش معتبر دستاوردهای موضوع شناسی علوم جدید وجود ندارد.
🔸مسئله دیگر جهانیسازی ادبیات فقه است. ادبیات علمی فقه باید قابل مفاهمه باشد. قابل مفاهمه و مبادله با دیگر مذاهب و با دیگر علوم؛ مانند مدیریت، حقوق و سیاست و نیز با فلسفههای مضافِ دیگر علوم؛ مانند فلسفه حقوق. درصورتیکه جهانیسازی ادبیات صورت گیرد، سفره فقه و اصول برای ارزیابی دیگر علوم گسترده خواهد شد. از حالت صرف جاذبه یا دافعه خارجشده و مدل ارزیابی دیگر علوم تدوین خواهد شد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢امروز هم به امام حسین(ع) ظلم میشود!
http://yon.ir/FiVHR
✔️آیتالله فاضل لنکرانی:
🔹باید جریان امام حسین(ع) را طوری تحلیل کنیم که برای همگان تا روز قیامت تکلیف آور باشد. چیزی که برای ما تکلیف آور باشد فهمش واجب است.
🔸فهم قضیه امام حسین(ع) از دید فقهی یکی از واجبات برای ماست، چرا امام حسین(ع) کشته شد؟ باید بفهمیم، درست تحلیل کنیم، نیائیم خود ما هم در این زمان باز بر مظلومیت امام حسین(ع) اضافه کنیم.
🔹اگر امروز حرکت امام حسین(ع) را اشتباه تحلیل کنیم ما هم در ظلم نسبت به حضرت سهیم خواهیم بود.
🔸وظیفه بزرگان دین و روحانیت آن است که در مقابل هرگونه انحراف و بدعتی ایستادگی کنند.
تفصیل گفتگو👈 http://yon.ir/wJk4
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست «زن و اسلام: فقه پویا» برگزار میشود
http://yon.ir/XwiSm
🔹اولین نشست از سلسله نشستهای علمی باشگاه کتابخوانی تخصصی مطالعات زنان با عنوان «زن و اسلام: فقه پویا»، با سخنرانی مهدی مهریزی برگزار میشود.
🔸این نشست روز دوشنبه ۲۳ مهرماه و از ساعت ۱۳ تا ۱۵ واقع در بزرگراه کردستان، خیابان آئینهوند (۶۴ غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن اندیشه برگزار خواهد شد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢توهین به شعائر حسینی، بیتردید حرام است/ تفاوتی میان ابزار توهین وجود ندارد
http://yon.ir/5ZzjD
✔️حجتالاسلام علی رحمانی در گفتگو با شبکه اجتهاد:
🔹توهین به عزاداری و شعائر حسینی بیتردید حرام است. در این حرمت تفاوتی میان ابزار توهین وجود ندارد. البته توهین به مجالس عزا بهتنهایی سبب ارتداد نمیگردد؛ اما اگر به انکار ضروری دین بازگشت نماید، ارتداد محقق میشود.
🔸میان حرمت ایذای مؤمن و استحباب برگزاری مجلس عزا تزاحمی نیست تا سخن از رفع آن به میان آید، بیتردید حرمت ایذای مؤمن بدون لحاظ مرجحات باب تزاحم مقدم خواهد بود.
🔹آنچه باید مؤمنین و برگزارکنندگان مجالس عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام به آن توجه کنند این است که بهراحتی میتوان مجالسی وزین و شایسته برپا نمود بدون آنکه سبب اذیت و آزار دیگران شود.
ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/eEUP6
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢سلوک علمای سلف باید «معیار عزاداری» باشد
✔️شعائر دینی و بهخصوص شعائر حسینی، از موضوعاتی است که کمتر بهصورت فقهی و دقیق، مورد بررسی قرار گرفته است. به همبن جهت، حجتالاسلام حسن قیومی از اساتید حوزه علمیه و دانشگاه قم، در گفتگو با «شبکه اجتهاد»، به بررسی فقهی مسئله شعائر دینی پرداخت. او در این گفتگو، به زوایای کمتر پرداختهشدهای از این موضوع مهم پرداخت.
http://yon.ir/sq6PH
🔹از متن: اگر بهعنوان نگاه جامعهشناختی نظر کنیم و نگاه بروندینی داشته باشیم به دین، کلیه حرکات و سکناتی که مسلمانها انجام میدهند را جزء شعائر دینی میتوان محسوب کرد. ازجمله مراسم عزاداری امام حسین را جزء شعائر دینی است.
🔸وقتی اصل عزاداری را توانستیم جزء شعائر دینی بیاوریم، این به ما کمک میکند تا مراسمی که در زمان حاضر برای اهلبیت و بهخصوص امام حسین علیهالسلام برگزار میشود را هم تحت عنوان کلی قرار دهیم. البته ممکن است شکل برگزاری با توجه به فرهنگ و آدابورسوم مختلف مردم تغییر کند اما اصل عزاداری مورد تائید خواهد بود. شکل خاصی که بگوییم حتماً باید در این چارچوب باشد نداریم.
🔹اگر ما امروزه اینقدر اصرار داریم که مراسم سنتی باشد، واهمه از این است که اگر ما این را کنترل شده و حساب شده جلو نبریم باعث پایمال شدن اصل این شعائر بشود و عوامل نفوذی یا ناآگاه این مسئله مهم را به انحراف بکشانند.
🔸اینکه ما اصرار داریم بر اینکه به همان شکل سنتی که علمای سلف بر آن صحه گذاشتند باشد در واقع برای جلوگیری از ایجاد انحراف و در نهایت نابودی اصل عزاداری اباعبدالله علیهالسلام است.
◀️ ادامه مطلب 👈 http://yon.ir/k6Znu
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢تسرع در تکذیب جزئیات واقعه عاشورا صحیح نیست/ بررسی فقهی شعائر دینی ضابطه دارد
✔️آیتالله سید علی حسینی میلانی، شاگرد مطرح آیتالله وحید خراسانی و استاد قدیمی دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است. «اجتهاد» به مناسبت ایام عزاداری سیدالشهدا، از وی در رابطه با ابعاد فقهی واقعه عاشورا و عزاداری اباعبدالله (ع) پرسیده است. رویکرد فقهی او به مسائل در کنار تسلط وی بر مباحث امامت، گفتگوی جالبی را رقم زد.
http://yon.ir/3kxmj
🔹وقایع عاشورا مثل سایر وقایع در تاریخ اسلام است. علم به مقداری از این واقعه داریم که جای هیچ شک و شبهه نیست، چون آنها به تواتر رسیدهاند و یا محفوف به قرینه هستند، و مقداری از این واقعه عاشورا به تواتر نرسیده است و در آنها خبر مفید علم نداریم. البته میشود گفت که این قسم خیلی کم است. ما نمیتوانیم در همه وقایع به جزئیات آن وقایع علم پیدا کنیم. فرض کنید، جنگ بدر واقعه متیقن و خبری متواتر است، اما قسمی از جزئیات واقعه به تواتر به ما نرسیده و علم نداریم؛ و هکذا حادثه کربلا و واقعه عاشورا هم همینطور است. ما هستیم و آنچه در منابع به ما رسیده است.
🔸البته باید منابع معتبر را لحاظ کنیم. باید به روایاتی که بزرگان علمای ما در واقعه کربلا نقل کردهاند اعتماد کنیم، و هرگاه لازم باشد به روایات دیگران مراجعه کنیم که البته مراجعه میکنیم، مخصوصاً کتاب طبقات ابن سعد و کتاب ابن الجوزی و امثال اینها. بنابراین نمیتوانیم بگوییم که راه علم به وقایع عاشورا منسد است مطلقاً و نمیتوانیم بگوییم منفتح است مطلقاً، اما مگر علم لازم هست؟ وثوق و بلکه عدم علم به خلاف کافی است... تأکید میکنم تسرّع در تکذیب اخبار صحیح نیست.
🔹ما در خصوص گریه برای سید الشهداء علیهالسلام روایت داریم که هم قول معصوم علیهالسلام بوده که امر کردند و هم فعل معصوم بوده است؛ اما در خصوص مثلاً سینه زدن، یادم نمیآید روایتی وجود داشته باشد. اما این سینه زدن اشکال دارد؟ مورد نهی است؟ آن کسی که بخواهد بگوید مورد نهی است باید اقامه دلیل کند؛ و الّا ما هستیم و مقتضای اصل، اصل میگوید این کار جایز است.
🔸من نمیدانم موسیقی مجاز یعنی چه؟ باید موضوعاً و حکماً مشخص بشود و تحقیق بشود. اگر قائل شدیم به اینکه موسیقی مجاز داریم، قهراً این کاری را که در عزاداری و یا غیر عزاداری، انجام میدهند، مجاز است. اصلاً چرا بحث کنیم؟ چرا سؤال کنیم؟ اگر بنابراین است که موسیقی مجاز داشته باشیم، پس در عزاداری سید الشهداء علیهالسلام موسیقی مجاز جایز است، جای بحث نخواهد بود. اما اگر اساساً موسیقی مجاز نداریم و آنچه الآن در بعضی از عزاداریها هست موسیقی است، این برمیگردد به نظر مراجع تقلید که مردم مقلد مراجع هستند.
◀️ متن کامل گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید 👈 http://yon.ir/hPVyW
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢نپوشیدن لباس سیاه نشانه بیمحبتی اهل سنت به اباعبدالله|(ع) نیست
http://yon.ir/LnxM0
✔️مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان:
🔹اگر اهل سنت در ایام شهادت حضرت اباعبدالله(رض) لباس سیاه نمیپوشند و به آن شیوهای که شیعیان عزاداری میکنند، مراسم برگزار نمیکنند، این نشانه بیمحبتی به اهل بیت(رض) نیست، بلکه موضوعی فقهی است.
🔸امام حسین(رضیالله عنه) فرزند و تربیتیافته مکتب رسول خدا(ص) بودند و وقتی بیکفایتی و خودرأیی حاکم وقت را دیدند، برای نجات اسلام از فساد و ظلم و احیای سیره نبوی قیام کردند.
🔹امام حسین(رض) فقط متعلق به یک قوم، مذهب و فرقه نیست، بلکه جایگاه ایشان در میان تمامی فرقههای اسلامی، چه شیعه و چه سنی، والا است و همه به ایشان عشق میورزند.
🔸اهل سنت نسبت به مصایبی که بر امام حسین(رض) و یاران ایشان گذشت، بیتفاوت نیستند، هیچ مسلمانی نیست که از حادثۀ کربلا و مصیبتهایی که بر حضرت حسین و یارانش در این جریان گذشت ناراحت و دلخون نباشد؛ اگر ما در زمان حضرت حسین میبودیم با افتخار مسلح میشدیم و در کنار امام حسین مبارزه کرده و شهید میشدیم.
🔹ما هر اهل سنتی را که با اهل بیت پیامبر(ص) محبت نداشته باشد «اهلسنت» نمیدانیم، زیرا بر مسیر و طریق اهلسنت قرار ندارد.
🔸ما چه شیعه و چه سنی، باید این بزرگواران را بشناسیم، از تقوا، دیانت و عملکرد آنان الگوبرداری کنیم، سیرت آنان را در زندگی خود پیاده کنیم، آن وقت است که در ادعای محبت خود صادق بودهایم.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢سانسور 57 ساله و خلاصه کردن زندگی امام حسین(ع) به نیم روز آخر
http://yon.ir/xAZZa
🔹بزرگ ترین جفایی که می توان در حق امام حسین (ع) روا داشت این است که تمام زندگی اش را به کنجی گذاریم و امام حسین(ع) را مردی بدانیم که در صبح عاشورا طلوع کرد و در ظهر آن روز غم انگیز، در گودال قتلگاه به خون خود غلتید.
🔸 امام حسین (ع) ، اما نه نیمروز که 57 سال در این دنیا زیست و به روایت تاریخ، در تمام این سال ها، حفظ نفع عمومی جامعه اسلامی، مهم ترین دغدغه اش بوده است و در این مسیر ، صلح را همواره بر جنگ مقدم می داشته و البته آنقدر شجاعت داشته است که هر گاه چاره ای جز جنگ نبود، دست به شمشیر ببرد و جهاد کند.
🔹امام حسین(ع)، برای جلوگیری از جنگ و اختلاف در میان امت اسلام ، زمانی که معارضان، خانه خلیفه سوم را محاصره کرده بودند و قصد جان او را داشتند، به دستور امام علی(ع) به همراه برادرش امام حسن(ع) راهی خانه او شد تا حفاظتش کند و جلوی خلیفه کشی را بگیرد.
🔸وقتی امام حسن محتبی(ع) با معاویه صلح کرد، گروهی از شیعیان به نزد امام حسین(ع) آمدند و خواستار مخالفت ایشان با این مصالحه و تقابل با معاویه شدند ولی ایشان از صلح برادرش با معاویه حمایت کرد و به همراه برادر در مدینه ساکن شد.
🔹وقتی امام حسن مجتبی(ع) به شهادت رسید، طبق وصیت اش خواستند ایشان را در جوار مزار پیامبر اسلام(ص) دفن کنند. با این حال، امویان و دشمنان اهل بیت مانع این کار شدند و حتی کار به تیرباران پیکر مطهر امام حسن(ع) کشید به حدی که کفن خونین شد.
امام حسین(ع) برای جلوگیری از خونریزی بین مسلمانان، از اجرای وصیت برادر منصرف شدند و ایشان را در بقیع دفن کردند.
🔸بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع)، معاویه - طرف قرارداد صلح - همچنان در قید حیات بود. بین شهادت امام حسن(ع) و مرگ معاویه ، بیش از 10 سال فاصله بود و امام حسین(ع) در تمام در این سال های طولانی، برغم آن که حق خلافت داشت و حتی کوفیان نامه ای به او نوشتند که برای قیام علیه معاویه آماده اند، به احترام صلحی که شده بود، علیه معاویه قیام نکرد.
🔹بعد از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید، چون فشار بر امام حسین(ع) برای بیعت تشدید شد و بیم آن می رفت که مزدوران یزید با نقض حریم امن الهی در مکه خون به پا کنند، امام حسین(ع) قبل از اتمام موسم حج مکه را ترک کرد و راهی کوفه شد.
🔸این گونه است که درخواهیم یافت که "عزت" ، قله ای است که راه های متعددی برای رسیدن به آن وجود دارد، گاهی باید مذاکره کرد، گاه حتی با معاویه نیز باید که صلح کرد، گاهی درخواست قیام مسلمانان را رد کرد و گاه در اوج غربت، تن به شمشیر سپرد. دیدن این آخری و ندیدن آنچه گذشت، تحلیل نادرست از مفهوم "عزت" است و جفای مستمر به حسینی(ع) که 57 سال زندگی کرد ، نه نیم روز.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سخنان شگفت انگیز شیخ عدنان، مفتی اهل سنت عربستانی دربارهی امام حسین(ع)
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری حسینی واجب کفایی است/اشعار کفرآمیز برخی مداحان سبب خروج آنها از اسلام می شود
http://yon.ir/ZuRy1
✔️آیت الله مکارم شیرازی:
🔹متأسفانه اخیراً بعضى از مدّاحان ناآگاه و بى خبر، اشعار کفرآمیزى را در مجالس عزادارى مى خوانند که اگر معنى آن را بفهمند سبب خروج آنها از اسلام مى شود.
🔸برخى افراد در حالى که هیچ بهره اى از دریاى عمیق فقه و اجتهاد نبرده اند، به اشتباه خود را صاحب نظر در مسائل شرعى به خصوص احکام عزادارى مى دانند و در مسیرى که هیچ اطلاعى از خطرات آن ندارند، دیگران را به زعم خود دعوت مى کنند و عزادارى امام حسین (ع) را به ویژه در روز عاشورا وسیله اى براى کارهاى مخالف شریعت اسلام قرار مى دهند.
🔹بدون شک مراسم عزادارى سالار شهیدان امام حسین علیه السلام از مهم ترین شعائر اسلامى است که هر سال باید با شکوه تر و با عظمت تر از سال گذشته برگزار شود. حتى در بعضى از شرایط براى حفظ آن از شرّ اجانب ممکن است جنبه وجوب کفایى به خود بگیرد و انجام آن رمز بقاى اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام است.
🔸عزاداران محترم از جمله خطبا و مداحان و آحاد مردم سوگوار باید از کلمات غلوآمیز که ائمّه هدى علیهم السلام یا بزرگان شهدا را هم ردیف خداوند قرار مى دهد، جداً اجتناب کنند.
🔹اگر عزادارى براى امام حسین علیه السلام باعث تضییع حقوق دیگران شود هم چون سد معبر، موجب ضمان خواهد شد، زیرا نفس برگزاری عزادارى، یکى از مستحبّات مهم است؛ ولى حفظ حقوق دیگران از واجبات است.
🔸با توجّه به شایعاتى که برخی علم را نشان صلیب و ترویج مسیحیت مى داند،و با توجّه به اینکه دشمنان، پیرایه هایى به علامت مى بندند بهتر است از آن پرهیز شود و به پرچم هاى آبرومند ساده قناعت گردد.
🔹برهنه شدن در این مجالس عزاداری براى سینه زنی هرگاه در حضور بانوان باشد جایز نیست ، در غیر این صورت نیز چون ممکن است سبب وهن مراسم عزادارى گردد بهتر است از آن چشم پوشى شود.
🔸اشکال و ایراد برهنه شدن براى سینه زنى در جایى که خانم ها هم نیستند و فیلم هم گرفته نمى شود این است که خلاف شأن مجلس عزاى سیّدالشّهدا علیه السلام است؛ به راستی کدام یک از ما در مراسم عزاى پدر خود برهنه مى شود و مثلًا به اهل مجلس تعزیت مى گوید.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad