eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
742 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢وفاقی مبارک و ضروری ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست🔻 🔹در بسیاری از سال‌ها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا می‌کنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌کنند که منشأ این اختلاف سه امر است. 🔸بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند این اختلاف‌ها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه می‌کنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلاف‌های نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلاف‌هایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. 🔹به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگ‌نمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانی‌ها و سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد؛ و به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل‌ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است. 👈 راه مورد نظر این است: https://b2n.ir/z29739 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فتوا در شورای اجتهاد پخته شود، حجیت بالاتری دارد/ بررسی مزایا و چالش‌های اجتهاد گروهی ✔️استاد محمد عندلیب همدانی🔻 🔹یک وقت فقیهی خودش می‌آید یک بحثی را مطرح می‌کند، ولی یک وقتی می‌آید این را با یک فقیه فوق تخصص دیگر مطرح می‌کند، طبیعتاً اینجا مسئله خیلی پخته‌تر می‌شود‌، چه‌بسا به ذهن آقای الف چیزی رسیده که به ذهن آقای باء نرسیده است، یا کامل‌ترش می‌کند یا نقدش می‌کند. آن چیزی که الآن میسر است شورای استنباط و اجتهاد است. 🔸اگر برای نسل جدید مرجعیت شیعه این مطلب آرام آرام روشن بشود که اولاً، رساله نوشتن من الاول فقه الی آخر الفقه معنا ندارد، ثانیاً فتوا یا در آن شورای اجتهاد، یا در این شورای افتاء پخته بشود حجیت بالاتری دارد و این پذیرفته خواهد شد، منتها نباید سمت‌وسوی حکومتی و قدرت پیدا کند. اگر در این مسائل حکومت بخواهد روبرو بشود، سنت حوزه جلویش می‌ایستد و حق هم دارد. تأکید می‌کنم هیچ‌گونه دخالتی نباید بشود چون آن موانع و حساسیت‌ها خودش را نشان خواهد داد. 🔹در ترسیم گام‌های عملی برای اجتهاد گروهی؛ قدم‌ اول برگزاری و پیگیری کرسی‌های نظریه‌پردازی است، قدم بعد فراگیری شیوه‌ی تدریس سامرایی در حوزه‌ها است و قدم سوم تشکیل شورای اجتهاد است. اگر موارد محقق بشود و آقایان مراجع به این نتیجه برسند که این مهم را کسی از بیرون حوزه هدایت نمی‌کند و یک نظم درونی حوزه هست نه برونی، می‌شود‌ به تشکیل شورای اجتهاد و فتوی امیدوار بود. 👈 مشاهده گفتگو: https://b2n.ir/x49448 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد 💠یکصدوپنجمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» در بهار ۱۴۰۰ با هفت مقاله علمی – پژوهشی از سوی اساتید و محققان حوزه فقه و اصول در ۲۰۸ صفحه نمایه شده است. ✔️عناوین مقالات عبارتنداز🔻 1️⃣«واکاوی فقهی و حقوقی اقاله ‌الکترونیکی» نوشته امیر احمدی 2️⃣«بررسی تطبیقی معلومیت ثمن در حقوق مدنی ایران و مصر با رهیافتی به مستندات فقهی» اثر محمدرسول آهنگران و لقمان رضانژاد 3️⃣«به‌کارگیری قضات غیرجامع‌شرائط و دامنه اختیارات آنان» به قلم سیدضیاء مرتضوی 4️⃣«تأثیر بهبود بر کاهش میزان دیه آسیب‌های جنایی در فقه و قانون مجازات اسلامی ایران؛ خلأها و چالش‌ها» اثر سعید نظری توکلی و محمدجعفر صادق‌پور 5️⃣«بررسی فقهی نظریه اتصال و امتزاج در تصفیه آب‌های آلوده» نوشته مهدی عرفانیان؛ محمد جعفری هرندی و سیدعلی حسینی 6️⃣«بازخوانی مبانی فقهی دیه منفعت شنوایی در افرادِ دارای یک گوش شنوا (تأملی در مبانی ماده ۶۸۳ قانون مجازات اسلامی)» به قلم امین سلیمان کلوانق؛ سیدمحمدجواد وزیری‌فرد و محمد نوذری فردوسیه 7️⃣«فقه پزشکی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» اثر محمدعلی قاسمی 👈 نگاهی به محتوا + دانلود مقالات: https://b2n.ir/e02983 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماهیت و حکم شرکت در انتخابات از منظر فقه سیاسی ✔️استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم🔻 🔹یکی از مهم ترین ادله‌ای که برای وجوب شرکت در انتخابات اقامه می‌شود‌، وجوب حفظ نظام است. با این بیان که حفظ نظام اسلامی واجب است و اختلال نظام حرام است. وقتی حفظ نظام واجب باشد هر کاری که حفظ نظام متوقف بر آن باشد نیز از باب مقدمه، واجب خواهد بود و شرکت در انتخابات از امور مؤثر در حفظ نظام است. در نتیجه شرکت در انتخابات واجب است. 🔸همچنین از ادله امر به معروف و نهی از منکر نیز می‌توان برای اثبات لزوم شرکت در انتخابات استفاده کرد. با این توضیح که وجوب امر به معروف و نهی از منکر از مسلمات است. هدف از امر به معروف و نهی از منکر این است که تلاش کنیم معروف فراگیر شود و منکر از جامعه رخت ببند. 🔹فراگیر کردن معروف گاهی به این است که ما به شخصی امر می‌کنیم و او را به کار معروف دعوت می‌کنیم و گاهی به این صورت است که با شرکت در انتخابات به فرد شایسته‌ای رأی می‌دهیم تا او با مسئولیتی که به دست می‌آورد زمینه انجام معروف‌های فراوانی را به دست بیاورد. مشخص است که این کار نیز از مصادیق امر به معروف خواهد بود، هرچند در ظاهر امری وجود ندارد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/d91809 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قاعده فقهی گزینش اصلح.pdf
482.4K
✍️قاعده فقهی گزینش اصلح 💠قاعده فقهی گزینش اصلح، یکی از مهم‏ترین قواعد مورد نیاز در حوزه فقه کارگزار به شمار می‏رود. از لحاظ موضوع‏شناختی، «گزینش» موضوعی مستنبط - و نه عرفی صرف - است و اسلام در این زمینه مؤسس بوده و با کاربست واژگانی ویژه، ایده خود را در قالب «گزینش اصلح» ارائه کرده است. از منظر حکم‏شناختی نیز، این قاعده مبتنی بر قواعدی همچون «الاصلح و فالاصلح» بوده و حکم آن در موارد سه‏گانه مناصب، تخصص‏ها و شغل‏ها متفاوت است. در مناصب رعایت «گزینش اصلح» واجب مؤکد است. در تخصص‏ها و حِرَف، لحاظ این مهم مستحب مؤکد و در شغل‏های معمولی، مستحب غیرمؤکد است. از نظر ساختار و نحوه تشخیص اصلح نیز، پیشنهاد «شورای تشخیص اصلح» در مراتب مختلف تشکیلاتی، قابل ارائه است. 🔹نویسنده: سید صمصام الدین قوامی (استاد خارج فقه‏الاداره و رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی) 🔸منبع: دوفصلنامه فقه دولت اسلامی- شماره دوم- پاییز و زمستان 1399 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زن در جدال سنت و تجدد ✔️بررسی جایگاه زنان در جوامع اسلامی معاصر با تأکید بر آراء مرتضی مطهری، سید قطب، نصر حامد ابوزید در یک کتاب 🔻 هر چند که اندیشمندان و روشنفکران مسلمان، با رویکرد و دیدگاهی اسلامی سعی کرده‌اند تا به بررسی جایگاه زن در اسلام بپردازند؛ اما بسیاری از این تفسیر‌ها به نحوی در مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند؛ به این معنا که گرچه نظرگاه آنان نشأت گرفته و نُضج و نُمو یافته از یک دین بوده و منشأ و منبع نَشو و نمای آراء جملگی‌شان مصادر غالباً یکسانی (همچون مُصحف، سنت، سیره و تاریخ اسلام) است، اما به سبب مداخله‌ی متغیرهای اجتماعی و فرهنگی متنوعی که رویکردهای «احیاگرایانه» و «اصلاحیِ» متفاوتشان را سبب گشته است، قرائت‌ها، تفسیرها و طبعاً تقریرهای مخالفی از هر یک به بار آمده و نهایتاً استنتاجاتِ غایی متمایز و گاه متعارضی نیز از هرجرگه استحصال شده است. مینا جهانشاهی در اثر خود با عنوان «زن در جدال سنت و تجدد» برای آنکه بتواند تحلیل منسجم و منظمی از جایگاه زن در آراء اندیشمندان مسلمان ارائه دهد در ابتدا با توجه به رویکرد و همچنین اهدافی که هر یک از آن‌ها (به مدد تفسیراتشان از مسئله‌ی زن در اندیشه اسلامی) پیگیری می‌کنند، آنان را به دو دسته‌ی اصل‌گرا (سنتی) و متجدد (مدرن) تقسیم کرده است. در این کتاب به‌طور خاص به آراء و اندیشه‌های سه متفکر اجتماعی مسلمان معاصر و مؤثرِ دارای تنفذ عینی و اجتماعی در جوامع اسلامی یعنی شهید مرتضی مطهری، سید قطب و نصر حامد ابوزید حولِ موضوع زنان پرداخته شده است. 👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/k57247 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
❌تکذیبیه دفتر آیت‌الله نوری همدانی پیرامون فروش کلیه برای تأمین مخارج ازدواج 🔻بسم الله الرحمن الرحیم در پی انتشار استفتائی از سوی عده‌ای از مغرضین و انتشارآن در بعضی از شبكه‌های معاند مبنی بر نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله نوری همدانی «دامت بركاته» پیرامون فروش كلیه برای امر ازدواج، ضمن تكذیب این خبر به اطلاع می‌رساند، هرگونه نظر فقهی و استفتایی مورد استناد است كه ممهور به مُهر شخص معظم له باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
5.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥استدلال‌های استاد محمدمهدی شب ‌زنده‌دار، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه برای تغییر کتب درسی حوزه🔺 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚ترجمه و تبیین جدید از «فرائدالأصول» ✔️کتاب سه جلدی «ترجمه و تبیین فرائدالأصول» به کوشش حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور از پژوهشگران و مدرسان سطوح عالی حوزه علمیه قم است که چاپ اول آن از سوی انتشارات حقوق اسلامی روانه بازار نشر شده است. 👈آشنایی و تهیه اثر: https://b2n.ir/e94035 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ثمرات مسئله تبعیت معنون از تعدد عناوین در فقه 🔻در قالب پایان‌نامه سطح سه بررسی شد اجتماع امر و نهی، یکی از مباحث غیرمستقلات عقلیه در علم اصول است که در آن به این موضوع پرداخته می‌شود که آیا فعلیت دو حکم وجوب و حرمت (صلِّ و لاتغصب) در یک مورد واحد عرفی که دارای دو وجه و عنوان متعدد است جایز می‌باشد یا خیر؟ اصولیون، مسئله جواز اجتماع امر و نهی یا عدم جواز را ازلحاظ حکم عقل مورد بررسی قرار می‌دهند و برای اثبات جواز یا عدم آن به مبانی و ادله مختلفی (ازجمله تعدد یا عدم تعدد معنون از تعدد عناوین) تمسک جسته‌اند. اگر در بحث عقلی به امتناع و استحاله چنین اجتماعی حکم کنیم در نهایت در موارد فقهی قائل به‌ تفصیل و یا توجیه می‌گردیم و برعکس اگر در بحث عقلی قائل به جواز این اجتماع شدیم، قاعده را در مورد فرع فقهی جاری و ساری می‌دانیم. در این نوشتار اقوال اصولیون، کاربردهای آن در فقه و اختلاف اقوال در ثمرات فقهی مورد بررسی قرارگرفته است. آنچه باید در ابتدا مورد دقت و تحقیق واقع شود حکم عقلی بحث و مبانی و ادله آن و سپس تطبیق آن در ثمرات فقهی است که در این رساله ابتدا به بررسی عقلی قاعده در کلمات علمای اصولی و سپس در بخش فقهی به ثمرات و نتایج آن در فقه پرداخته ‌شده است. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/d08706 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعتبارسنجی اجماع و شهرت مدرکی ✔️حجت‌الاسلام سید علی دلبری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی🔻 عنوان اجماع مدرکی برای اولین بار محقق نائینی استفاده کرده است، اما ماهیت و حقیقت اجماع مدرکی پیشینه‌ای درازدامن در میان قدما دارد. با بررسی کلمات قدما به وضوح روشن می‌شود که برخی از آنان همچون شیخ طوسی و سیدمرتضی بر اعتبار و حجیت اجماع مدرکی تصریح دارند و کلمات برخی (همچون شهید ثانی) نشان می‌دهد که حجیت اجماع منحصر در اجماع مدرکی است. نزد بسیاری از اصولیان معاصر، اجماع و شهرت مدرکی یا محتمل المدرک حجت نیست و در مقابل برخی از متأخران و فقیهان متقدم، مدرکی بودن را مانع از حجیت اجماع نمی‌دانند. موافقان و مخالفان حجیت مدرکی برای خود ادله‌ای اقامه نموده‌اند. به نظر ما نه غیر مدرکى بودن اجماع دلیل اعتبار اجماع است و نه مدرکى یا محتمل المدرکیه بودن آن نقشى در عدم اعتبار اجماع داشته و ضررى به اعتبار آن مى‌زند. زیرا تنها و عمده دلیل حجیت اجماع، تقریر معصوم مى‌باشد. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n42700 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚جهاد ابتدایی در سنت و سیره نبوی ✔️جهاد ابتدایی، در فقه اسلامی، نامی آشنا و دارای حکمی آشنا است. در یک سوی طیف، برخی اندیشمندان مسلمان، تمام تلاش خود را نمودند تا جهاد ابتدایی را به‌طور کلی، بی‌اعتبار و فاقد دلیل اعلام کنند. در سوی دیگر، برخی از خاورشناسان، جهاد ابتدایی را راهی برای ارضای روحیۀ جنگ‌طلبی و خشونت عربی یا ابزاری برای تصاحب اموال کافران و تأمین معیشت مسلمانان می‌دانند. تحلیل اندیشمندان نسبت به سنت و سیرۀ نبوی در این باره، روح و هستۀ اولیۀ نظریات آنان را در باب فلسفه و هدف جهاد ابتدایی تشکیل می‌دهد. حتی شیوۀ تعامل آنان با ادلۀ لفظی در گرو تحلیل آنان از سنت و سیرۀ نبوی است. کشمکش اصلی دربارۀ هدف کوتاه‌مدت از جهاد ابتدایی، میان سه نظریه است: ۱- نظریۀ جهاد دعوت که جهاد ابتدایی را جنگی با هدف دعوت به پذیرش شریعت اسلام می‌داند و پایان آن یا قتل کافران است یا مسلمان شدن آنان. ۲- نظریۀ جهاد برای گسترش جغرافیای سلطۀ سیاسی اسلام. ۳- نظریۀ جهاد برای حفظ یا برقراری امنیت مسلمانان. حجت‌الاسلام محمد مروارید در پژوهش خود به این نتیجه رسیده‌ است که نظریه اول و دوم با سنت نبوی سازگاری ندارد. 👈 معرفی اثر + فهرست: https://b2n.ir/k05787 🆔 https://eitaa.com/ijtihad