💢اهداف و سیاستهای دبیرخانه همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم
✔️حجتالاسلام والمسلمین احمد خزائی، رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی و دبیر همایش یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم به تشریح اهداف و سیاستهای این دبیرخانه پرداخت و گزارشی از سایت این همایش بین المللی ارائه کرد.
👈بخوانید: https://b2n.ir/y81500
🆔 @ijtihad
💢چرا دانشهای اسلامی نتوانستند همپای پیشرفت دانش رشد کنند؟
✔️حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی
🔹امروزه حجم مباحث، موضوعات فقهی و دانشها به مراتب توسعه پیدا کرده است و شاید هرچندسال، کل دانش بشری متحول میشود به گونهای که نسل امروز ادبیات نسل گذشته را و نسل گذشته ادبیات نسل امروز را متوجه نشود. به همین دلیل سیر رشد دانش از یکسوو تنوع بسیار زیاد مباحث فقهی در پیامد تصدی فقیهان بر حکومت بسیار زیاد شده است و دانشهای اسلامی نتوانسته متوازن با این رشد، حرکت کند.
🔹برخلاف سیستم دانشگاهی که از پشتیبانی و بودجه دولتی برای رشد و توسعه علم برخوردارند، این قضیه در علوم حوزوی عملا وجود ندارد و طلبهها عملا درگیر زندگی روزمره اقتصادی هستند و متاسفانه از پس زندگی عادی هم برنمیآیند. طبیعتا انتظار اینکه آنها بتوانند دانشی را متحول و رشد دهند خیلی سخت است چون علم هم در سایه اقتصاد و هم در سایه امنیت توسعه مییابد.
🔹فضاسازی طلبهها، پشتکاری آنها، ادامه دادن دروس در سالیان متعدد، قدری از این مشکلات را جبران کرده است اما کار جامع، نیازمند مقدمات و پشتیبانیهای مناسب است. طبعا اگر انتظار باشد که حوزه علمیه نیازهای نو به نو و روزآمد نظام را پاسخ دهد، نظام هم باید برای این قضیه هزینه کند تا نیازهای خودش پاسخ داده شود اما از یکطرف، حوزهها مکلف به پشتیبانی علوم انسانی هستند و از طرف دیگر از آن ظرفیت و امکانات لازم برای توسعه همه جانبه و روزآمد دانشها برخوردار نیستند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d06572
🆔 @ijtihad
💢برداشتی از مفهوم ربا بر اساس آیات و تجربه دو سده اخیر در نظامهای مالی
✔️امیر کرمانی، عضو دپارتمان فاینانس دانشگاه برکلی آمریکا
🔹آیات ۲۷۵ تا ۲۸۳ سوره بقره، آیات محوری در بحث ربا است و با مطالعه این آیات میتوان به این سوالات پاسخ داد که چرا خداوند بیع را حلال و ربا را حرام اعلام کرده است. چرا خداوند ربا را در مقابل بیع قرار داده است؟ فرق بین مرابحه با قرض یا بهره چیست؟
🔸در تمام راههای فرار از ربا اصلا بحث تفاوت در ظاهر نیست و اتفاقا تفاوت آنها در این است که در یکی از این قراردادها وقتی فرد معسر میشود بدهیاش بصورت اتوماتیک افزایش پیدا میکند ولی در قرارداد دیگر بصورت اتوماتیک افزایش پیدا نمیکند. پس با توجه به قرارداد بیع و حیلههای ربا، انگیزههای سودجویانه به رسمیت شناخته شده و نظر اسلام فقط بر قرض و کارهای تجاری شخصی نبوده است ولی این شرط را هم گذاشته است که اگر شخص توان بازپرداخت با سود را نداشت نمیتوان این بدهی فرد را بصورت اتوماتیک افزایش داد.
🔹آنچه قرآن کریم در مورد ربا بیان فرموده است را نظام مالی مدرن در دویستساله اخیر به آن رسیده؛ یعنی با ملاحظه تاریخ اقتصادی انگلیس و خیلی کشورهای دیگر فرد مدیون را به زندان میانداختند ولی امروزه عدم توانایی پرداخت بدهی در آمریکا و کشورهای دیگر این یک طبیعت اقتصادی شمرده میشود و وارد بحث ورشکستگی میشود.
🔸اگر میخواهیم بحث ربا را متوجه شویم، باید اکوسیستم آن را متوجه شویم و اگر بخواهیم بحث ربا را از یک اقتصادی بزداییم باید اکوسیستمش را متحول کنیم.
👈 بیشتر بخوانید+ صوت نشست: https://b2n.ir/b14258
🆔 @ijtihad
💢متاورس؛ چیستی و مرزهای مشترک با فقه و فرهنگ
✔️حجتالاسلام دکتر احمد اولیایی
🔹تجربه نشان داده است که جامعه علمی، بهخصوص دینی و بهخصوص حوزوی در برخورد ما با متاورس و مانند آن، در مرحله اول وارد انکار میشوند. در مرحله دوم، وارد امتناع میشوند؛ یعنی میگویند به سمت اینها نروید. در مرحله سوم، وارد همکاری میشوند.
🔹متاورس و پدیدههایی مانند آن، ذو ابعاد هستند و ما دیگر پدیده تکبعدی نداریم و جهانِ امروز از نظر علمی، میانرشتهای است. فقه برای ورود به این بحث، این ابعاد را باید در نظر بگیرد.
🔸در فقه، موضوع شناسی ما نسبت به متاورس، کامل نیست. ناسا بیست عالم دینی و فیسبوک پنج عالم دینی برای پیداکردن راه چاره برای لبههای مماسِ متاورس با دین، استخدام کرده است.
🔹چند مسئله که باید در متاورس بحث شود: حریم خصوصی، مالکیت و سلطه و سلطنت. آقای حمید شهریاری میگوید: حریم خصوصی چند عنصر دارد که یکی از آنها قدرت سلطه است؛ این قدرت نیاز به مالکیت دارد. آیا مالکیت فقهی را میشود وارد فضای مجازی و متاورس کرد؟ متعلَّقِ مالکیت در فضای متاورس چیست؟
🔸ما نگاه منفی به متاورس یا هر تکنولوژی فناورانه نداریم. ما میخواهیم بگوییم فقه ما اگر احساس خطر میکند، به این سمت برود که نظام رقیب بسازد. البته مرحله اول واقعاً احساس خطر است، باید احساس خطر کرد تا منجر به کنش فقهی شود.
🔸فقیه ما دستبهدست مهندس آیتی بدهد و بیاید یک متاورس درست کنند. همانطور که ما در صنعت موشکی و خیلی از جاهای دیگر، این کار را انجام میدهیم.
👈 گزارش تفصیلی نشست: https://b2n.ir/j02172
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📑 «فقه، حکومت و انقلاب اسلامی»
🔰بسته ویژه «شبکه اجتهاد» به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی
✍️ با آثار و گفتاری از:
🔻احمد واعظی، سید جواد ورعی، علیاکبر رشاد، سید کاظم سیدباقری، علیرضا پیروزمند، سید محمدمهدی رفیعپور، سید مجتبی نورمفیدی، عبدالوهاب فراتی، احمد رهدار، محمدرضا شریعتمدار جزائری، داود مهدوی زادگان، محمدهادی مفتح، مهدی خدایی، رسول جعفریان، مهدی نصیری، سید محسن حسینی فقیه، سید حمید جزایری، محمود حکمتنیا، رضا عیسینیا، ابراهیم شفیعی سروستانی، مسعود معینیپور، علی محمدی جورکویه، غلامرضا پیوندی، شریف لکزایی، اسماعیل نباتیان، حسین ارجینی، سید هادی طباطبایی، عباسعلی مشکانی سبزواری، بهمن دهستانی، مصطفی دُرّی، مصطفی قناعتگر، محمد جوهری و...
📌و چندین گزارش خواندنی و اختصاصی
👈مشاهده نمایید: https://eitaa.com/ijtihad/6515
🆔 @ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
📑 «فقه، حکومت و انقلاب اسلامی»
🔆بسته ویژه «شبکه اجتهاد» به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران
🔰 یادداشت🔻
✍️ حوزه علمیه، انقلاب اسلامی و تمدن سازی جهانی/ احمد واعظی: https://b2n.ir/d34756
✍️ گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی/ سیدکاظم سیدباقری: https://b2n.ir/w29121
✍️ گزارشی توصیفی از تحولات و تطورات رابطه فقه و انقلاب/ سیدمحمد مهدی رفیع پور: https://b2n.ir/b09181
✍️ راهکارهای اصدار فقهی انقلاب اسلامی/ احمد رهدار: https://b2n.ir/d83110
✍️ انقلاب اسلامی پنجرهای رو به فهمهای جدید فقهی/ مهدی خدایی: https://b2n.ir/r63704
✍️ امام خمینی بر مبنای فقه انقلاب کرد نه فلسفه/ مهدی نصیری: https://b2n.ir/k25843
✍️ توسعه فقه پس از انقلاب اسلامی؛ ارزیابی بایستهها و نقشه راه/ سید حمید جزایری: https://b2n.ir/w40300
✍️ جریانهای مدافع حقوق زنان در چهار دهه انقلاب اسلامی/ ابراهیم شفیعی سروستانی: https://b2n.ir/r68608
✍️ نقش «فقه» درشکلگیری و تداوم انقلاب اسلامی/ عباسعلی مشکانی سبزواری: https://b2n.ir/a54626
✍️ اجتهاد، انقلاب اسلامی و تمایزآفرینی در الگوی فقه سیاسی شیعه/ بهمن دهستانی: https://b2n.ir/u46267
✍️ چگونه حاجآقا روحالله، امام شد؟/ مصطفی دُرّی: https://b2n.ir/t58084
✍️ «انقلابِ نسبت» حوزه و حکومت/ مصطفی قناعتگر: https://b2n.ir/g40055
✍️ علمای مشهد منادیان انقلاب و نهضت امام خمینی (ره)/ محمد جوهری: https://b2n.ir/y52563
✍️ کافیِ مبارز به روایت اسناد/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/m53853
🔰 گزارش🔻
🖇 «انقلابی که منحرف نشد»؛ نگاهی به «ویژگیهای انقلاب اسلامی و تفاوت آن با دیگر انقلابها»: https://b2n.ir/m03106
🖇 جریانهای سیاسی حوزه علمیه و «انقلاب ۵۷» ایران: https://b2n.ir/h76471
🖇 مقاله امام موسی صدر در روزنامه لوموند فرانسه درباره انقلاب اسلامی ایران/ https://b2n.ir/w70984
🖇 این سه رهبر جوان انقلابی اگر نبودند انقلاب پیروز نمیشد/ محمد واعظ زاده خراسانی: https://b2n.ir/z55977
🖇 روایت شنیده نشده و مهم استاد خسروشاهی از نظر امام راجع به ترور فرح پهلوی و بنیصدر: https://b2n.ir/f41648
📝 مبانی فقهی انقلاب اسلامی/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/z16966
📝 شش بحرانی که حکومتها با آن مواجه هستند/ مسعود معینی پور: https://b2n.ir/m40481
📝 چرا روحانیون در تحقق اهداف انقلاب ناموفق بودند؟/ رضا عیسینیا: https://b2n.ir/k51903
📝 مواجهه انقلاب اسلامی با دیوانسالاری/ داود مهدوی زادگان: https://b2n.ir/r92745
📝 نگاهی به ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب/ علیاکبر رشاد: https://b2n.ir/d34874
📝 تحول جایگاه جرم سیاسی در نظام حقوقی ایران بعد از انقلاب اسلامی/ علی محمدی جورکویه: https://b2n.ir/h55462
📝 انقلاب اسلامی، نظام حقوقی اسلام را احیا کرد/ محمود حکمتنیا: https://b2n.ir/y10087
📝 انقلاب، تعداد جمعیت شیعیان دنیا را بالا برد/ سیدمجتبی نورمفیدی: https://b2n.ir/d40976
📝حوزه انقلابی و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی/ اسماعیل نباتیان: https://b2n.ir/y60936
📝 اگر حیات امام ادامه داشت، شاهد تحول بنیادین در مسائل فقهی بودیم/ سیدمحسن حسینی فقیه: https://b2n.ir/y76568
📝 مقایسه مواضع امام خمینی و مراجع حوزه قم در قبال انقلاب اسلامی/ حسین ارجینی : https://b2n.ir/n08555
🔰 گفتگو🔻
✳️ گفتمان انقلاب اسلامی و بررسی مدلولات تئوریک آن/ عبدالوهاب فراتی: https://b2n.ir/r68880
✳️ در جریان انقلاب، هیچ حزب سیاسی از آن حمایت نکرد/ محمدرضا شریعتمدار جزائری: https://b2n.ir/n07323
✳️ مشارکت مدنی رکن اصلی و بقا دهنده انقلاب اسلامی/ علیرضا پیروزمند: https://b2n.ir/g94581
✳️ چرا الان بیتفاوتها و ضد انقلابهای دیروز در حوزه جان گرفتهاند؟/ سید جواد ورعی: https://b2n.ir/h88756
✳️ بازخوانی نسبت حوزه و روحانیت با انقلاب و نظام اسلامی/ محمدهادی مفتح: https://b2n.ir/h36059
✳️ سیر تحول و پیشرفت «حقوق جزا» در بستر انقلاب/ غلامرضا پیوندی: https://b2n.ir/b17949
✳️ چگونگی پیوند دین و مردم در اندیشه امام(ره)/ شریف لک زایی: https://b2n.ir/y44400
✳️ متحجرین آیتالله خامنهای را قبول نداشتند چون او در فقه اجتماعی قوی بود/ حیدر رحیمپور ازغدی: https://b2n.ir/d44552
🔰 کتاب و مقالات🔻
📚مواجهه مراجع نسل بعد از آیتالله بروجردی با انقلاب اسلامی ایران: https://b2n.ir/w64851
📚نقدی گذرا بر کتاب «فقیهان و انقلاب ایران»: https://b2n.ir/g02361
📚مجموعه مقالات فقه سیاسی و انقلاب اسلامی: https://b2n.ir/u19143
📚 13 کتاب، پیرامون «فقه و انقلاب»: https://b2n.ir/e05942
📸 روحانیت مشهد در تب و تاب انقلاب؛ تصاویری که تاکنون ندیدهاید: https://b2n.ir/p59863
🆔 @ijtihad
💢اجتهاد در موضوعات جدید، نیازمند اجتهاد در مبانی و تأسیسات اصولی است
✔️استاد سید عباس قائم مقامی🔻
🔹علی رغم اینکه در دهههای اخیر توجه به موضوعات مستحدثه و تازه یاب در فقه بیشتر شده و بسیاری از استادان، دروس خارج خود را به بررسی و پاسخ یابی این موضوعات اختصاص دادند، اما اولا رویکردهای جدید در فقه، عمدتا نیازمند مبنا سازی و تأسیس قاعده و اصل است، در حالیکه بسیاری از آنچه که ما میبینیم یا فاقد این عمق و غنای علمی و مبنایی است و یا صرفا در سطح بحث از پارهای مسائل و موضوعات جدید، تقلیل و کاهش داده شده است.
🔸معمولا وقتی میخواهیم از روز آمدی و کارآمدی فقه صحبت کنیم، به موضوعات و مسائل جدید فقهی اشاره میشود، حال آنکه بدون تردید اجتهاد در بسیاری از مسائل و موضوعات جدید نیازمند اجتهاد در مبانی و تأسیسات اصولی است.
🔹تا زمانی که بسیاری از مبانی در اصول فقه مورد تجدید نظر و بازنگری قرار نگیرد و قواعد و تأسیسات اصولی جدید نداشته باشیم و اصلها و قاعدههای جدیدی را در اصول فقه وارد نکنیم، بحث از مسایل جدید و موضوعات مستحدثه در یک رویکرد فقهی محض و معطوف به همان مبانی و قواعد رائج، آنچنان دردی را دوا نمیکند.
🔸هر چیزی که میتواند ما را در رسیدن به «حجت در فقه» کمک کند، جزو مسایل علم اصول است و یک فقیه ناگزیر از شناخت و بررسی همه این مواد و عناصر دخیل در «احراز حجت» میباشد وگرنه فرایند اجتهاد او ناقص بوده و مشروعیت آن با پرسش مواجه خواهد بود.
🔹در سرتاسر اصول فقه غیر از برخی بخشهایی اندک، عمدتاً تمرکز مستقیم روی روش فهم روایات و نصوص روایی است و پیرامون فهم و روش فهم قرآن ما چیز جدی و چشمگیری در متون اصول فقه و در دانش اصول فقه که بنیاد فقه است، نمییابیم؛ بنابراین با تمام غنایی که علم اصول فقه در رابطه با روش فهم، بررسی، نقد و شناخت خطابات دینی در بخش نصوص روایی و نیز اصول عملیه دارد، اما با یک کاستی و نقص بزرگ در بخش روش شناختی مواجه میباشد و آن فقدان مباحث روش شناسی فهم خطاب قرآنی است.
🔸باب تحول و توسعه در علم اصول هماره گشوده بوده و هست و جای دهها و بلکه صدها مسئله که بسیاری از آنها ماهیت کلامی و عقلانی داشته و بصورت بنیادین در نگرش فقهی تاثیر دارند در علم اصول خالی است. باید به طور سیستماتیک و ساختاری به طرح و پاسخیابی این پرسش بپردازیم که جایگاه مباحث کلامی و الهیاتی، وجود شناختی، جهان شناختی و انسان شناختی در فقه کجاست؟ و میزان و روش اثرگذاری آنها در اجتهاد چیست؟ باید تکلیف این مباحث در فقه روشن شود.
🔹برای اینکه بتوانیم یک رویکرد کارآمد و توانمند نسبت به موضوعات جدید و تازه یاب در حوزه اجتهاد و استنباط فقهی داشته باشیم، ناگزیریم بسیاری از مسایل اصولی و بنیادهای اجتهاد را مورد تجدید اجتهاد و نقد قرار دهیم. متأسفانه بی هیچ تعارف باید گفت برخی از دروس خارج در حال حاضر بسیار در سطح نازل تری از دروس سطح قرار دارند و بعضاً اثری جز بی اعتبار کردن این جایگاه رفیع ندارند. اگر براستی توانمندی اجتهادی در افراد وجود دارد باید به این مسایل پاسخ فنی، اصولی و نه خطابی و ادعایی بدهند. استاد درس خارج باید مشخصا مبانی خود را تبیین کند و بگوید بر چه ممشای اصولی و روش اجتهادی بحث میکند وگرنه خلاصه شروح عروه را بازگو کردن، هرگز نشانه اجتهاد نیست و در شأن درس خارج حوزههای علمیه نیست.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d29712
🆔 @ijtihad
💢«فقه تجارت هنر هفتم» کتاب شد
📚اثر جدید استاد علی نهاوندی، مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با عنوان «فقه تجارت هنر هفتم، اصول، ملاکات و به مسائل تجاری صنعت سینما» در آستانه برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شد.
استاد فقه هنر و رسانه حوزه علمیه قم در این اثر میکوشد تا ضوابط و متغیرهای فقهی در فرایند تجارت هنر هفتم را که شامل مسائل و موضوعات سرمایه گذاری، مدیریتی، شرکتها و کمپانیهای سینمایی، تولید و توزیع، گیشه و بازار عرضه داخلی و بینالمللی، حقوق مخاطب و مصرف کننده و مسائل قراردادها و معاملات است را تبیین موضوعی و کشف اجتهادی نماید.
👈معرفی اثر: https://b2n.ir/t62382
🆔 @ijtihad
💢علامه فضلالله به روایت ایرانیها
🔻علامه فضلالله از شخصیتهای برجسته شیعی معاصر و از روحانیون بانفوذ در لبنان و کشورهای عربی بود. در برخی کتابهای فارسی روایتهایی از دیدار با این شخصیت برجسته آمده است که تجمیع این روایتها شاید برای مخاطبان جذاب و برای شناخت روحیات و رویکرد برخی ایرانیها هم مهم باشد. البته این همه دیدارهای ایرانیها با او نیست و بیشتر دیدارها مکتوب نشده و در سینهها باقی مانده است.
✔️آیتالله محمدی ری شهری: از مقام علمی و معنوی آیتالله بهجت بسیار تجلیل کرد و موضوع دوم نیز دفاع از خود در برابر دیدگاههای مخالف بود. گفتنی است ایشان به دلیل ارائه برخی آراء و فتاوی شاذ و نادر، مورد انتقاد جدی برخی مراجع و علما واقع شده بود. علامه فضلالله در آن دیدار ضمن بیان برخی از آرای خود، عقیده داشت اگر امروز شیخ مفید هم در قید حیات بود، به سبب بعضی از دیدگاههایش مورد تکفیر واقع میشد!
✔️حجتالاسلام زائری: او تا روزهای آخر عمر، در مواجهه با آمریکا و اسرائیل، بر مواضع انقلابی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایستاد و به رغم فشارها، فتنهها، تسلیم سازش نشد و در جریانات اخیر ایران [حوادث سال ۱۳۸۸] کوچکترین بهانهای به دست دشمنان ندادند.
🔹یکبار میفرمود: (نقل به مضمون) «من وقتی با گروهی ملاقات دارم که مثلاً خبرنگاران فرانسوی هستند، دیگر سید محمدحسین نیستم، بلکه خودم را جای آنها میگذارم و از چشم آنها به همه چیز نگاه میکنم و در هنگام گفتگو با آنها، یک خبرنگار فرانسوی میشوم تا بتوانم اسلام و تشیع را طوری عرضه کنم که درک کنند.»
🔹ایشان نه فقط نسبت به اصل نظام و جایگاه رهبری اهتمام داشت و در پاسخ نقل سلام آقا به ایشان، با نیکی و محبت از حضرت آیتالله خامنهای یاد میکرد، بلکه درباره برخی انتقادها و برخوردهای حوزه قم، که تا حد تکفیر ایشان هم رسیده بود، با ملاحظه سخن میگفت و با ادب و متانتی شگفت، ضمن اظهار تأسف نسبت به برخی سوءتفاهمها، از حوزه علمیه قم با تجلیل یاد میکرد.
✔️مرحوم شیخ الاسلام: درگیریهای اَمَل و حزب الله، آقای سید محمدحسین فضلالله همیشه با حزب الله بود، آقای شیخ شمس الدین، خدا رحمتش کند، بیشتر طرف امل بود؛ برای اینکه او رئیس مجلس شیعی بود. مجلس شیعی را آقای موسی صدر تشکیل داده بود که آن موقع، امل بود. البته هیچ یک از اینها، حق و ناحق نمیکردند و هر کدام از طرفین که اشتباه میکردند، تذکر میدادند؛ ولی اینطور شایع شده بود. خوشبختانه روحانیت شیعه در لبنان نشان داد که روحانیت رشید و فهیمی است و توانستند مسائل داخلی شیعی را بعد از اینکه حاد شد، جمع و جور کنند.»
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k42219
🆔 @ijtihad
💢گام بلند آذربایجان برای اسلام دولتی و کنترل دینی
✔️با تغییر قانونی که اختیار انتصاب امامان جماعت مساجد را در جمهوری آذربایجان از «اداره مسلمانان قفقاز» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول میکند، روند انتصاب «امامان مساجد» در جمهوری آذربایجان در کنترل کامل دولت قرار خواهد گرفت.
👈 در این باره بخوانید: https://b2n.ir/a06020
🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دو هشدار شهید آیتالله مطهری درباره حفظ انقلاب اسلامی دو ماه پس از پیروزی انقلاب و یک ماه قبل از شهادت
🆔 @ijtihad
💢گسترش و پویایی فقه پس از انقلاب اسلامی
✍️حجتالاسلام سیدکاظم سیدباقری
✂️تجربۀ تاریخی به ما میگوید که «فقه» به عنوان دانشی اجتماعی-سیاسی و «فهم اجتهادی»، به عنوان فهمی روزآمد و عقلی، از شتاب توفندۀ دوران جدید، کناره نگرفته است، به طور طبیعی درگیر مسائل نوشونده خواهد شد و با دنیای امروز، به مفاهمه و گفتگو خواهد پرداخت، مهم آن است که در فرایندی دقیق و علمی، آن مراوده، علمی، منطقی و سنجیده باشد.
تشکیل نظام جمهوری اسلامی، زمینههای علمی ـ عملی برای سنجش و ارزیابی فقه سیاسی را بیش از هر زمان دیگر به وجود آورد و موجب گردید تا دیدگاههای تقلیل گرا و فردمحور در فقه سیاسی شیعه، نفی گردد، رویکرد اجتماعی نسبت به اجتهاد و برداشت حکم از منابع تشریع اسلامی تقویت شود، رهیافتی نو در معنا شناختی و روش شناسی دستگاه اجتهاد شکل گیرد و تلاش برای تحلیل و ارزیابی نظاممند و نظاموار از حقوق و فقه سیاسی شیعی به وجود آید.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w29121
🆔 @ijtihad
💢بررسی کنش متفاوت امام خمینی و آیتالله مؤسس
✔️حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی از فقیهان بزرگ و مراجع تقلید معاصر شیعه بود. ایشان علاوه بر تدریس و تربیت شاگردان بزرگی همچون امام خمینی، آثار علمی گرانقدری نیز از خود به یادگار گذاشت. آیتالله حائری نقش مهمی در نهادمند کردن تشیع در روزگار اختناق رضاشاهی داشت. با توجه به اینکه در تاریخ حوزه، آیتالله حائری شخصیت بزرگی است این نوشتار به دیدگاه امام خمینی درباره مواضع و فعالیتهای آیتالله حائری در دوره استبداد رضاشاهی اختصاص یافته است.
✂️در بررسی مواضع و دیدگاه امام خمینی نسبت به استاد خودش آیتالله حائری سه مسئله محوری شایسته بحث و بحث است: نخست اینکه مواضع دینی استاد و شاگرد اشتراکات زیادی با هم دارد و امام پایداری آیتالله حائری در حفظ دین را بسیار مهم میدانستند. دومین مسئله این است که در بُعد سیاسی تا حد زیادی مواضع امام خمینی به مواضع آیتالله حائری نزدیک است. تفاوت در ایستادن در مقابل نظام از جانب امام خمینی و همراهی نکردن با نظام از جانب آیتالله حائری را باید در زمینه تاریخی متفاوت بررسی کرد. همانطور که در متن آمده است، آیتالله حائری به دلیل استحکام نیافتن پایههای حوزه علمیه، جنگ با حکومت را با از بین رفتنِ بنیان حوزه برابر میدانستند. مسئله سوم و مهمترین مسئله این است که بینش سیاسی امام با آیتالله حائری تفاوتی نداشت و هر دو با نظام استبدادی مخالف بودند.
👈دیدگاه امام خمینی درباره مواضع و فعالیتهای آیتالله عبدالکریم حائری: https://b2n.ir/t32506
🆔 @ijtihad
💢امام خمینی و پرهیز از مدح خود
✔️آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی🔻
🔹خیلیها همواره دلشان میخواهد دیگران آنها را مدح کنند یا خودشان خود را ستایش میکنند و برایشان خیلی دشوار است فضیلتی از دیگران را بپذیرند. این شایع است، حتی در میان معارف هم که نمیخواهم نام ببرم، این قضیه شایع است.
🔸یکی از امتیازات آقای خمینی که معمولا ذكر نمیشود، ولی مهم است این است که اگر کسی را خوب میدانست، خیلی راحت از او تعریف میکرد و در این باب مانع نفسانی نداشت تا نتواند از دیگری تمجید کند، ولی هیچ وقت از خودش تمجید نمیکرد. حتی این نکته را در این حد من در آقای طباطبایی با علوّ مقام، نديدم.
🔹يک بار آقای طباطبایی آقای مطهری را معرفی میکرد و گفت: «ایشان، بعضی از مسائل فلسفی برایش حل نشده بود و وقتی پیش من آمد، حل شد». چنین کلماتی هیچ وقت در قاموس گفتار آقای خمینی پیدا نمیشد. البته آقای طباطبایی از نوادر بود، مع ذلك در اين جهت آقای خمینی امتیاز خاصی داشت.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۶۴۲
🆔 @ijtihad
💢 آیتالله میلانی در دوران نهضت، گاه رساله امام را هدیه میداد!
✔️زندهیاد آیتالله محمدتقی مصباح یزدی:
🔻حضرت آیتالله میلانی از جریاناتی که در مسیر نهضت امام حرکت میکرد، پشتیبانی میکرد، از جمله از هیئتهای مؤتلفه اسلامی، که به توصیه حضرت امام تشکیل شد و پس از تبعید حضرت امام، اکثرا به آیتالله میلانی مراجعه میکردند. در رأس این تشکیلات هم، شهید مطهری و شهید بهشتی بودند، که در واقع نقش رابط بین مؤتلفه و حضرت امام را به عهده داشتند.
🔻آیتالله میلانی، حتی گاهی رساله حضرت امام را به عنوان عیدی هدیه میدادند، که در تاریخ مرجعیت بیسابقه بود، مرجعی که حتما خود را اعلم میدانست، به دلیل مصالح اسلام، رساله مرجع دیگری را هدیه بدهد!
🆔 @ijtihad
💢حاشیه فقهی بر یک مطالبه ریشهدار در فقه!
⚡️«جهاد تبیین» یک فریضهی قطعی
✍️هادی عجمی
🔻مقام معظم رهبری، در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: “مطلبی که من بیشتر میخواهم روی آن تکیه بکنم و توجّه شما و دیگرانی که این صحبت را میشنوند جلب کنم، «جهاد تبیین» است که من این را مکرّر تکرار کردهام. «جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند]؛ و حالا عرض خواهم کرد که مسئولین در این زمینه بیشتر موظّفند”.
سخن این است که آیا این سخن حضرت آیتالله خامنهای فقط این است که تبیین واجب است؛ یا در فقه نیز از آن سخن گفتهاند. ادله این مسئله در فقه چیست؟ آیا پس از انقلاب این ادبیات در فقه آمده یا این فریضه در فقه شیعه ریشه دارد؟
👈در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/z30348
🆔 @ijtihad
🔔 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده؛ برنامه پنل کارگزوه شهر اسلامی -ایرانی
✔️ ارائه استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: «حکمرانی شهر اسلامی ایرانی»
✔️ارائه استاد عبدالحمید نقره کار با موضوع: «شهرسازی اسلامی مبتنی بر برنامهریزی ملی»
✔️گفتگوی علمی با موضوع «بلند مرتبه سازی و نسبت آن با کیفیات معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی» بین آقایان محمدرضا بمانیان، حمیدرضا صارمی، محمد منان رئیسی
✔️همراه با ارائه مقالات و ارائه گزارش دبیر علمی کارگروه
⏰ زمان: ۲۳ بهمن ماه از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۸:۰۰
🏢 مکان: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران
📎شرکت در پیش همایش از طریق لینک: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🆔 @ijtihad
💡ایدهگفتارهای فقه حکومتی و علوم انسانی اسلامی
🔰نظریه «فقه پیشرفت»
ارائه دهنده: حجتالاسلام امین عابدینژاد، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه
⏰زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰
🏢 مکان: پردیسان، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، طبقه سوم، سالن علامه طباطبائی(ره)
📱پخش آنلاین از طریق صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/maana_hamandishi?utm_medium=copy_link
🆔 @ijtihad
🔔پذیرش طلاب در رشته «فقه سیاسی» دانشگاه باقرالعلوم(ع)
✅ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون اختصاصی است و داوطلبان قبل از ثبت نام دفترچه راهنما را مطالعه نمایند 👈 https://b2n.ir/u01794
✅ بعد از مطالعه دفترچه در سایت دانشگاه ثبت نام کنید 👈 http://azmoon.bou.ac.ir/
✅ ثبت نام آزمون اختصاصی کارشناسی پس از 30 بهمن 1400 آغاز خواهد شد.
✅ آزمون اختصاصی در این دانشگاه صرفا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و دانشگاه در مقطع دکتری تنها از طریق آزمون سراسری دانشجو میپذیرد.
🆔 @ijtihad
4_5774113286387666205.pdf
1.89M
📑پروندهی «حریم امام» در بزرگداشت مرحوم آیتالله صافیگلپایگانی
✍️با آثار و گفتاری از اساتید:
👤یداللهدوزدوزانی
👤مصطفی دوستیزنجانی
👤سید حسن خمینی
👤مهدی هادویتهرانی
👤ابوالقاسم علیدوست
👤سیدمجتبی نورمفیدی
📑پرونده چهرهها؛ بزرگداشت مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی
✍️با آثار و گفتاری از اساتید:
👤رضا مختاری
👤رسول جعفریان
👤سید محمد طباطبایی
👤علیاکبر مهدیپور
🆔 @ijtihad
⚡️برخورد ما با روایات در تفسیر قرآن، محققانه باشد نه احساسی
⚡️تفسیر عیاشی بسیار خوب است، ولی سند ندارد!
⚡️ آیتالله شبیری میفرمود: تفسیر عیاشی میتواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود
✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی🔻
🔹اینطور نیست که با صرف دیدن یک روایت بتوان قرآن را تفسیر کرد. روایت را از جهت سندی و دلالی باید بررسی کرد و رابطه آن را با آیات دیگر مدنظر قرار داد. برخورد ما باروایات در تفسیر قرآن باید بر خورد محققانه باشد نه برخورد از روی احساسات... اینکه تمام شئونات روایات را منحصر کنیم در شأن تبیین نکاتی که قرآن در مقام بیان آن نیست، صحیح نیست.
🔸مراجعه به روایات اهل بیت (ع) باید با اسناد باشد. ما دچار دو جریان افراطی و تفریطی هستیم. بعضی در تفسیر آیات قرآن به روایات مراجعه نمیکنند یا حداکثر به عنوان مؤید مراجعه میکنند و بعضی تا یک روایت میبیینند با همان یک روایت شروع به تفسیر آیه میکنند و به بررسی سندی آن نمیپردازند.
🔹تفسیر عیاشی بسیار تفسیر خوبی است ولی متأسفانه سند ندارد. طبیعتا در صورتی میتوان به عبارتهای آن تمسک کرد که اطمنیان آور باشد.
🔸آیتالله شبیری زنجانی -ذیل حدیث لاضرر- میفرمود بعضی روایاتی که در تفسیر عیاشی وارد شده همانها در کافی وارد شده ولی متن عیاشی بهتر است و این نشان میدهد که ایشان به نسخ معتبرتری از منابع دسترسی داشته و از همینجا گاهی تفسیر عیاشی میتواند با توجه به روایت معتبری که در کافی است اعتبار پیدا کند و خصوصیات اختلافیای که تفسیری عیاشی دارد که داعی بر کذب آن وجود ندارد معتبر باشد و حتی بر کافی مقدم شود.
🔹ایشان میفرمود گاهی روایات ضعیف با روایات معتبر تصحیح میشوند و معتبر میشوند و حتی روایات ضعیف، معارض روایات معتبر میشوند. تفسیر عیاشی میتواند اعتبارش با مجموعه قرائن معتبر شود یا اینکه همین روایت در جای دیگری وارد شده باشد و سند آن بتواند روایت تفسیر عیاشی را معتبر کند و در اختلاف ضبطها، ضبط تفسیر عیاشی را مقدم بداریم.
👈 گزارش نشست «نقش روایات در تفسیر آیات الأحکام»: https://b2n.ir/e75147
🆔 @ijtihad
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
📚 «احکام نموداری اعتکاف»
📌بیان احکام و مسائل شرعی و فقهی اعتکاف به همراه ذکر اختلاف نظرات و فتاوی مراجع عظام تقلید شیعه
🆔 @ijtihad
🔔 شاخصهای مصلحت در نظام حقوقی خانواده
🎙با حضور: دکتر محمود حکمتنیا و حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا
📅 زمان: دوشنبه ۲۵ بهمن ماه - ساعت ۱۸:۳۰
🔖 به شرکت کنندگان در نشست، گواهی حضور اعطا خواهد شد.
📎حضور مجازی از طریق: vc.isuw.ac.ir/ch/pardis-class18
🆔 @ijtihad
💢نگاهی به دروس خارج فقه سلامت حوزه علمیه مشهد
✔️این نوشتار به اقدامات و فعالیتهای هیئت اندیشهورز دین، سلامت و سبک زندگی در راستای برگزاری دروس خارج فقه سلامت، از برنامههای ارزشمند و تحولی حوزه علمیه خراسان در سالهای اخیر میپردازد.
👈درباره اهتمام ویژه حوزه علمیه مشهد به فقه سلامت بخوانید: https://b2n.ir/w64380
🆔 @ijtihad
💢حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین»
✍️حجتالاسلام حبیبالله بابایی
🔻حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفتهای چشم گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواریها و چالشهایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت.
آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرمودهاند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضهای تأکید کردهاند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. فوریت در واکنشهای نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانههای اجرایی است.
جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکتهای علمی معطل به اجازههای رسمی و دولتی (در آییننامههای وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئلههای دفعی و فوری بسیار کند میکند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است.
👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/w47557
🆔 @ijtihad
💢جایگاه فقیه در موضوع شناسی احکام از منظر استاد شهیدیپور
✔️اگرچه تأثیر بزرگ شناخت موضوعات احکام محل تردید و شبهه نیست؛ اما اینکه آیا فقهاء هم در این مساله جایگاهی دارند، مسالهای مبهم است. از طرفی در رسالهها یا استفتائات مباحث متعدّدی در مواردی مانند «وطن»، «کثیر السفر» و امثال آن مطرح شده که نشان میدهد در ارتکاز متدیّنان، فقهاء در موضوع شناسی مورد اعتماد هستند. و از طرفی دیگر اندیشمندانی مانند شهید مطهری صراحتاً ذیل بحث از چیستی اسکناس تصریح کردهاند این نوع مسائل از سنخ مباحث فقهی نیستند تا فقیه ملزم باشد در مورد آنها نظر دهد.
این مساله از منظر استاد محمدتقی شهیدیپور هم دور نمانده و ایشان در مباحث فقه معاصر و ذیل بحث ماهیت پول به بررسی آن پرداختهاند. موضوع نوشته حاضر نیز ارائه گزارشی مختصر از مطالب این استاد برجسته حوزه علمیه قم است.
👈تقریر حجتالاسلام علی بهادرزایی را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/p15876
🆔 @ijtihad
🔔 علی علیهالسلام و انسان معاصر
👤دکتر ناصر مهدوی، اسلام پژوه، روشنفکر دینی و استاد دانشگاه شهید بهشتی امشب مهمان برنامه تلویزیونی سوره است.
📝بخشی از سرمقاله:
سال ۱۹۵۶ انتشار کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» نوشتۀ جرج سمعان جرداق مسیحی سروصدای زیادی به پا کرد. او بر این باور بود امام علی الگویی برای همۀ انسانهاست و متعلق به قبیله و طائفه خاصی نیست. علی و حقوق بشر، علی و انقلاب فرانسه بخشهایی از سرفصلهای این کتاباند. نهجالبلاغه از سوی متفکرین مذهب تسنن مورد توجه قرار گرفته است تا آنجا که صبحی صالح، متفکر اهل سنت نسخهای از نهجالبلاغه را تصحیح و منتشر کرد و اقبال لاهوری بخش زیادی از شعرهای خود را در مدح و ثنای امام علی سرود. اما جهان شیعه، علی علیهالسلام را نه تنها به عنوان امام اول، بلکه با تفاسیر و خوانشهای متفاوتی مورد توجه قرار داده است.
📺 پخش: امشب، سهشنبه، ۲۶ بهمن ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما
🆔 @ijtihad
🔔ابعاد فقهی حقوق مخاطب
🎙با حضور استاد احمد مبلغی، دکتر سید احمد حبیبنژاد و دکتر علیرضا پویا
⏰ زمان: چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح
📎 آدرس شرکت در نشست: https://vroom.ut.ac.ir/farabi22
🆔 @ijtihad