💢اگر عنصر حکومت و سیاست از دین جدا شود، ۷۰ درصد دین کنار گذاشته میشود
✔️حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی:
🔹احکام دین مملو از مباحث حوزه سیاست و حکومت است. برای مثال عنصر قضاوت که به اجماع فقها در شان فقیه است یک عنصر سیاسی است، چرا که قضاوت یعنی حق کسی را از کس دیگری ستاندن، فردی را در قبال ظلمی که کرده بازخواست کردن، به زندان انداختن، قصاص کردن و غیره. همه این امور اموری سیاسی هستند که جز با حکومت میسر نمیشوند.
🔸اگر عنصر حکومت و سیاست از دین جدا شود شاید چیزی حدود ۷۰ درصد دین کنار گذاشته میشود. طرح نشدن بخشی از دین به این معنا نیست که این ظرفیت وجود ندارد. در ادبیات فقهی اسلام علاوه بر ارتباط شخص با خدا، ارتباط شخص با خودش، با دیگران مملو از ادبیات سیاسی است. ابواب مختلفی مانند ولایت، جهاد، امر به معروف، نماز جمعه، حدود، دیات، قصاص، حبس، صلح و امثال اینها بسیار در فقه وجود دارد که اگر عنصر سیاست از آن گرفته شود دیگر وجود خارجی نخواهند داشت. حوزه عقاید و اخلاق نیز همینطور است و امکان تحقق آنها کاملا با حکومت و سیاست عجین شده است.
🔹 دوگانه دین و حکومت از دوران معاویه به وجود آمد. زمانی که معاویه قدرت را به دست گرفت گفت من متصدی امور دین نمیشوم و فقط به امور سیاست میپردازم و در کنار حاکمیت خود مفتیانی را در نظر گرفت که اداره امور دینی را به عهده بگیرند.
👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/p95651
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماهیت و امکان فقه نظام ساز
✔️حجتالاسلام والمسلمین خالد غفوری با اشاره به کارکردهای فقه سنتی و فقه نظام ساز، گفت: در فقه سنتی، فقیه به دنبال کشف احکام فردی و پراکنده ولو در یک باب واحدی است اما در فقه نظام، فقیه به دنبال کشف شریعت و نگاه و حکم شارع نسبت به مسائل کلان و حل مسائل پیرامون آن است.
وی بیان داشت: آیا منابع شریعت نیاز یک فقیه که میخواهد یک نظام را کشف کند، میتواند تامین نماید؟ در حالی که همه میدانند این منابع بالاخره محدودیت دارد و جایی هم برای اجماع نیست که بشود در خصوص مسائل جدید از آن بهره مند شد. متون شرعی ما محدودیت دارند و اکثرا نیز درباره تعیین تکلیف احکام فردی و جزئی است و این سوالی که مطرح شد، سوال بسیار جدی است و چنانچه نتوان به این سوال پاسخ داد و نشود آن را حل کرد، فقه نظام در حد یک شعار خواهد بود.
👈 گزارش هشتمین پیش نشست همایش فقه نظام ساز: https://b2n.ir/z33745
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚پرداخت دیه از بیتالمال: مبانی قلمرو و دادرسی
📖کتاب «پرداخت دیه از بیتالمال: مبانی قلمرو و دادرسی» به همت دکتر حسینعلی بای از سوی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته و راهی بازار نشر شد.
✂️در نظام حقوقی اسلام هیچ خونی پایمال نمیشود و هیچ جنایتی بدون جبران باقی نمیماند. در مواردی که مرتکب جنایت توان مالی پرداخت دیه را نداشته باشد و یا مرتکب جنایت شناسایی نشود و یا پس از ارتکاب جنایت متواری شود، پرداخت دیه کشته شده بر عهده حکومت اسلامی خواهد بود.
✂️نگاهی به مقررات دیه و مسئولین متعددی که اسلام برای پرداخت دیه در چهارده قرن پیش پیش بینی کرده است، پیشگامی و جامع نگری نظام حقوقی اسلام را به رخ هر پژوهشگر و محقق منصفی میکشد. این اهتمام ویژه و نگاه خاص در لزوم جبران خسارتی که بر مجنیعلیه یا خانواده او وارد شده است، ناشی از جایگاه انسان و مقام رفیع او در این آیین نشات گرفته است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/u82389
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «اصل عدم تقیه در روایات»
👤 ارائه: حجتالاسلام سید حسین منافی
👤 ناقد: حجتالاسلام محمد فائزی
📅 زمان: سهشنبه 24 خردادماه 14101، ساعت 12
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم
🖇 لینک وبینار: www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مواجهه فقهی با مسئله کنترل نسل
✔️حجتالاسلام محمدرضا ترابی شاهرودی
🔹بعضی از فقها در مسئله جمعیت، احکامی همانند جواز پیشگیری از انعقاد نطفه و شرایط آن و عدم جواز سقط جنین را مطرح کردهاند و به اصل و محتوای مسئله کنترل جمعیت و برنامههای تنظیم خانواده نپرداختهاند؛ گویی این برنامهها از اساس ارتباطی به دین ندارد مگر در این حد که آیا پیشگیری جایز است یا خیر. اما بعضی دیگر سعی کردهاند جمعیت را در ارتباط با مبانی اسلام و تعالی و قدرت اسلام مطالعه کنند و فرآیندی برای این سطح از تفقه بیان کردهاند.
🔸آیتالله مؤمن مطلوبیت به تکثیر نسل اصرار دارند و دلالت بر وجوب را از آنها برمیدارد و شواهد قطعیه را بر آن اقامه میکنند مثل بحث عزل منی که در روایات آمده است. ایشان سپس به بحث کنترل نسل پرداخته و این کار را در صورت سقط جنین یعنی بعد از انعقاد نطفه حرام دانسته و قبل از آن جایز دانستهاند و استفاده از وسائلی همچون وسایل جلوگیری یا اعمال جراحی را جایز دانستهاند.
🔹از لحاظ بُعد اجتماعی حاکم شرع میتواند در موارد مباحات که به اختیار مکلف واگذار شده مثل بحث جمعیت که وجوبی بر مکلفین ندارد بر اساس مصالح عمومی حیطه آن را ضیق کنند.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n53476
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسئله فقه، دانشی ناظر به تحقق
✍️حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین ملکزاده
🔻 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری میپردازد و از جنس دستورالعمل، برنامه کار و اقدام است. اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد؛ از همین رو بیهیچ دغدغه میتوان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، میتواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی که میتواند شامل موارد مهم و سرنوشتسازی هم باشد، متفاوت خواهد بود.
برای زندگی انسان میتوان پنج سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی در نظر گرفت. همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان شکل گرفته و تدوین شده است اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنجگانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدامیک از این سطوح و با لحاظ کدام یک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدفگیری و هدفگذاری کرده است.
به طور مثال فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسانها خود را نشان میدهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت میدهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایههای دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست.
پس اگر مثلاً میخواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومتداری و حکمرانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسانها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمیباشد که به محض شکلدهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام میشود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست ولی بدون شک، یکی از مهمترین گامها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقه ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تغییر «شکلی» و «ماهوی» رسالهها ضروری است/ حکم را روی فضیلت و رذیلت ببریم
✔️حجتالاسلام محمد پروازی:
🔹بهبود رسالههای عملیه باید «شکلی» و «ماهوی» باشد. بهبود شکلی به ادبیات برمی گردد؛ ما باید مباحث فقهی را از دایرههای فقهی بیرون بیاوریم و به زبان روز هر قومی تبدیل کنیم و اصطلاحات گنگ و نا آشنای آن را حذف کنیم و با حفظ معنا و مفهوم، اصطلاحات جایگزین بسازیم و به قلم روان و شیوای مورد نیاز هر زبانی ارایه دهیم.
🔸بسیاری از مباحث غیرفقهی مانند کرامت انسان و عدم تبعیض در حقوق زن و مرد، اگر در رسالههای عملیه دیده شوند، نشان از تغییر نگاههاست و اگر این مباحث در رساله دیده نشود در فاز مباحث علمی باقی میماند.
🔹اگر امروز از هر فقیهی درباره استدلال و منطق این مساله که چرا ارث زن کمتر از یک مرد است؟ بپرسید، به دو نکته اشاره میکند: اول اینکه میگوید: خداوند دستور داده و دوم اینکه میگوید: در روایات آمده است. در این میان کسی که اهل بحث و علم است، پاسخ میدهد: چون مرد نان آور خانه هست، باید دو برابر ارث ببرد. امروز این پرسش مطرح است که اگر زن سرپرست خانواده بود، تکلیف چیست؟ شاهدیم که کسی به این پرسش پاسخی نمیدهد.
🔸باید حکم را روی فضیلت و رذیلت ببرید، چرا روی خلقت کرامت میبرید!
👈 چهار مرحله تحول در رسالههای عملیه: https://b2n.ir/q00860
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اظهارنظر فقهی پیرامون طرح تجارت مرزنشینان.pdf
2.43M
🔖اظهارنظر فقهی – تخصصی پیرامون «طرح تجارت مرزنشینان»
✔️طرح تجارت مرزنشینان در راستای حل معضل کولبری تدوین و بر حل کوتاهمدت مشکل معیشتی کولبران از راه تجارت تمرکز نموده است. همچنین این طرح دولت را مکلف به انجام فعالیتهای بلندمدت و ریشهای برای حل این معضل کرده است. در کنار مزایای متعدد این طرح، نقایصی در مواد 1، 3، 5، 10، 13 و 14 به نظر میرسد.
ماده 1 با قاعده لاضرر و حفظ نظام در تعارض است و نیز به ظرفیت واردات مرزنشینان به عنوان مقدمه حفظ نظام توجه کافی نشده است. نکات مندرج درباره مواد 3 و 5 این نوشتار نیز در راستای تقویت منافع اقتصادی طرح در جهت رشد بنیه اقتصادی کشور میباشد. ذیل بند مربوط به مواد 10 و 14مطالبی جهت تأمین کامل نظر اسلام در تجارت و پیشگیری از لغویت قانون و بستن منافذ فساد و رانت ذکر شده است.
به منظور تأمین کامل اهداف قانونگذار و عبور از تحریمپذیری نفتی، ذیل بند مربوط به ماده 13، تاسیس پالایشگاههای مرزی در جنوب و شرق کشور و فروش فرآوردهها به مرزنشینان با هدف صادرات فرآوردهها پیشنهاد شده است.
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی پژوهشی: «تحلیل فقهی حقوقی ازدواج فرزند خوانده با سرپرست در بستر مذاق شارع و روح حاکم بر قوانین»
👤ارائه: دکتر اعظم خوش صورت موفق
👥ناقدان:
🎙استاد جواد حبیبی تبار (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی)
🎙حجتالاسلام والمسلمین امیررضا دهقانی نیا (معاون قضایی رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران)
🎙حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان (عضو هیدت پژوهشکده زن و خانواده)
⏰ زمان: چهاشنبه 1401/03/25، ساعت 13:15 الی 14:45
🏢مکان: قم: دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن امام موسی صدر
🔹دانشجویان برای شرکت در جلسه آنلاین از لینکhttp://el.urd.ac.ir/lms/index.php?option=com_bigbluebutton&view=meetingview&id=21
با رمز عبور : 22 وارد شوید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دومین پیش نشست همایش «الهیات خدمت» با موضوع «فقه امداد»
🎙سخنران: استاد احمد مبلغی
👤دبیر نشست: حجتالاسلام والمسلمین مهدی فیروزی
⏰ زمان: پنجشنبه 26 خرداد 1401، ساعت 18 الی 20
🖇لینک حضور در جلسه: dte.bz/scscenter
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش ملی فقه نظام ساز (چیستی، ساختار و رویکردها)
🎙با حضور اساتید: میرباقری، اراکی، رشاد، مبلغی و ارسطا
✔️ همراه با:
📖 ارائه مقالات برگزیده
📚رونمایی از مجموعه آثار همایش
💰تقدیر از مقالات برتر
⏰ زمان:پنجشنبه 26 خرداد 1401، ساعت 8:30 الی 13
🏢 مکان: قم- میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی موسسه امام رضا(ع): heyatonline.ir/irsi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان پذیرش دانشجو دانشگاه مذاهب اسلامی
🔹مهلت ثبت نام: تا 15 تیر 1401
🔸تاریخ آزمون: 10 شهریور 1401
📌جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس reg.mazaheb.ac.ir مراجعه نمایید.
☎️ شماره پاسخگویی: 66465252-021 داخلی: 464؛ از ساعت 8 تا 13
🆔 https://eitaa.com/ijtihad