کتاب سکولاريسم پنهان (بدون طرح جلد.pdf
2.3M
📗 سکولاريسم پنهان؛ بررسی انتقادی انديشههای دکتر داود فيرحی
✍️ نوشتار و گفتارهايی از اساتید: سيدمحمدمهدی ميرباقری، حميد پارسانيا، عبدالحسين خسروپناه، داود مهدویزادگان، محمدجواد نورزوی، مهدی اميدی، ذبيحالله نعيميان، محمدعلی ليالی، ابوذر مظاهری و علی احمدیخواه، موسی نجفی و عليرضا جوادزاده
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نکاتی انتقادی درباره اندیشه دکتر داود فیرحی
✍️حجتالاسلام محمدعلی لیالی/ دیدگاه و نظر؛
دکتر فیرحی از فقه سنتی در حوزه علمیه برمیخیزد و با تحول فکری و معرفتی تا کانت پیش میرود و با توجه به تعلق خاطری که ایشان به میشل فوکو و گادامر و برخی دیگر از اندیشمندان مغرب زمین داشت، به فهم هرمونوتیک از فقه و برداشت پلورالیستی از فقه سیاسی میرسد. این نکته جای سؤال دارد که چرا باید در آثار فیرحی، فقهی که از دل حوزه علمیه برخاسته است، با خوانشی برخاسته از ملاکها و معیارهای معرفتی فیلسوفان غربی ارائه شود. فقه و شریعت باید با معیارهایی که در درون خود دارند مورد سنجه قرار گیرد، نه با معیارهای برخاسته از مبانی فکری غربی که با دین ما در تضادند.
فیرحی میخواهد فقه و گزارههای فقهی را با گزارههای لیبرالی و لیبرال دموکراسی غربی تطبیق داده و تفسیر کند که نتیجه آن لیبرالیزه کردن فقه اسلامی است. وی در این راستا از تنبیه الامه میرزای نائینی با خوانش خاص و تحریف شدهای که از آن دارد بهره میبرد. بنابراین تحلیل، باید به تحول در فقه برویم به گونهای که بتواند از پس توجیه و تفسیر تجدد برآید و راه را برای آن بگشاید. دکتر فیرحی، با تفسیر حداقلی از اسلام، وقتی در مورد حکومت و حاکمیت سخن میراند، مبنای او عرف، عقلانیت، مقبولیت و تجربه بشری است.
📝ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74130
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تاکید بر حفظ وحدت در حوزه علمیه و صیانت از سنتهای حوزوی
✔️استاد هادوی تهرانی طی دیداری با حضرت آیتالله نوری همدانی، گزارشی از مجمع عمومی نشست اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم و جلسه شواری مشورتی این نشست ارائه و متن طومار امضا شده توسط بیش از 700 استاد پیرامون مشکلات فعلی حوزه را تقدیم ایشان نمود.
🔺آیتالله نوری همدانی ضمن تاکید بر لزوم حل مشکلات به شکلی ریشهای، بر حفظ وحدت در حوزه علمیه و صیانت از سنتهای حوزوی در زمینه کتابهای درسی و پذیرش طلاب مبتدی و تدریس توصیههایی فرمود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢محقق بیبدیل
✔️آیتالله آقا سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله، محققی هستند لا ثاني له، عموم اهل علم حضرت آقای زنجانی را به تتبع میشناسند اما رویهی تحقیقی ایشان بر جنبه تتبع ایشان غالب است.
قابل ملاحظه است که معظمله با آنچه از تقریرات نظرات علم اصول توسط مشهور ارائه شده چگونه برخورد میکنند. مثلا ایشان رای آقایان در استصحاب را (به آن تقریری که مشهور میگویند) دارای اشکال میدانند لذا استصحاب را در احکام جاری ندانسته و آن را مختص به شبهات موضوعیه میدانند!
چرا؟ چون ما من حکم الا و له امارة و علامة، لذا در این صورت مقام مقام شک نیست مقام مقام ظن است و ایضا در تمام موارد احادیث سوال از موضوع است نه حکم.
حال اگر نظریه استصحاب حکم وضعی درست برای مشهور تقریر میشد و برداشت مشهور از این نظریه درست میشد، آقای زنجانی غوغایی با این ذهن قوی خود در اصول میفرمودند!
لذا آقا موسی زنجانی با یافتن اینکه تقریرات مشهور از برخی نظریات غلط است با فکر تاسیسی خود و اجتهاد تاسیسی خود دست به ترمیم بنائات اصولیون با استفاده از فقه و حدیث گرفتند، گویی صاحب مکتبی دیگر در کنار فاضل تونی و صاحب معالم و صاحب فصول پرورش یافته است.
🌐الوافی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویکرد مطلوب در تایید صلاحیت داوطلب خبرگان رهبری
✍️ حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
با پایان یافتن ثبتنام ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، جمعی از اهل فضل و علم ثبت نام کردند. در این میان جماعتی که خود را فقه دان و خبره میدانند علیرغم میل باطنی شان ثبت نام نکردند و برای این کارشان هم مساله انحصارگرایی و محدودیتهای نظام را پیش کشیدهاند.
همین مساله پرسش بنیادی در باب مشارکت داوطلبان خبرگان رهبری را پیش رو میگذارد. اصولا داوطلبان با چه رویکردی شایستگی شرکت در انتخابات خبرگان رهبری را پیدا میکنند؟
این پسش اساساً آن دسته از فقها و فقه خواندههایی که باور به جدایی دین از سیاست و عدم مداخله دین در سیاست را دارند شامل نمیشود. چون هم مفروض آنان اجازه ثبت نام را نمیدهد و هم بنیاد سیاسی نظام اسلامی که مبتنی بر عدم جدایی دین از سیاست است نمیتواند پذیرای داوطلبی باشد که مخالف این بنیاد سیاسی است.
اما قطع نظر از رویکرد سکولار و عرفی، دو رویکرد کلی دیگر نیز وجود دارد که از اهل فضل و علم متکی به یکی از آن دو نگاه، داوطلب مشارکت در انتخابات خبرگان میشوند. در اینجا از آن دو رویکرد با عنوان رویکرد "مؤید پایه" و رویکرد "منتقد پایه" یاد میکنیم.
آیا داوطلبان مستند به هر دو رویکرد یاد شده شایستگی و صلاحیت نامزدی در انتخابات خبرگان رهبری را دارند یا خیر؟
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74143
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عدالت به عنوان یک قاعده فقهی فراگیر، میتواند چالشهای امروزین اجرای احکام را برطرف سازد
✔️حجتالاسلام علی الهی خراسانی
🔹با توجه به تاکیدات فراوان در مصادر شیعی نسبت به رعایت عدل و انصاف کمتر میبینیم عدالت به عنوان یک اصل فقهی مورد توجه فقیهان باشد و به صورت مستقیم میشود رگهها و جایگاه این بحث را در جایگاه عدل و انصاف دید.
🔸امروزه عدالت به عنوان یک قاعده فقهی فراگیر، دستمایه برخی پژوهشگران عرصه فقه شده است تا بدینوسیله به فقه، پویایی و کارآمدی ببخشند و بتوانند چالشهای امروزین اجرای احکام را برطرف سازند.
🔹در میان تراث فقیهان، از عدالت به عنوان یک قاعده فقهی کمتر سخن به میان آمده و بیشتر در بحث تقسیم حقوق از آن به «قاعده عدل و انصاف» یاد کردهاند. در این کتاب تلاش شده تا به نظریاتی که پیرامون عدالت به مثابه یک قاعده فقهی فراگیر عنوان شده پرداخته شود و زوایای این بحث مهم و پرکاربرد تا حدّ ممکن روشن شود.
👈 سه سطح عدالت در فقه: http://ijtihadnet.ir/?p=74148
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بنویسید بانکداری اسلامی بخوانید بنگاهداری!
✔️حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر هادوینیا:
نهادهای موجود در جامعه به خصوص نهادهایی که از قبل وارد جهان سوم شدهاند، هر کدام کارکردی برای خود دارند. اگر فراتر از کارکردشان عمل کنند در واقع نهادهای ناکارآمدی به شمار میروند. کارکرد اصلی بانک ارتباط برقرار کردن بین صاحبان وجوه و متقاضیان وجوه است.
اگر بانکی پای خود را فراتر بگذارد و وارد بنگاه داری شود در این صورت مطمئنا در وظایف اصلی خود کوتاهی کرده است؛ مثلا وظیفه اصلی بانک مرکزی نظارت بر فعالیت پولی کشور است. اگر علاوه بر نظارت، اقدام به بنگاه داری هم نماید، مطمئنا از نظارت آن کاسته میشود. چون محدوده توان و منابع انسانی بانک مرکزی محدود است و اگر از منابع انسانی و امکانات خود در راستای بنگاه داری استفاده کند، مسلما در بخش نظارت عملکرد ضعیفی خواهد داشت.
اما به لحاظ سیاست گزاری، سیاست گزار کلان کشور، مقام معظم رهبری و مراجع عظام هستند که تاکید بر عدم بنگاه داری بانکها دارند لذا هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ سیاست گزاری که توسط بالاترین مقام سیاست گزار مطرح شده است، بانکها نباید وارد بنگاه داری شوند.
👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=74161
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔آغاز درس «نظام اقتصادی اسلام» با تاکید بر اندیشه شهید صدر
🗓زمان: یکشنبهها و چهارشنبه ها ساعت ۱۱ تا ۱۲
🏛مکان: قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه ۳، کلاس ۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه علمی تخصصی «چالش های مواجهه با مسائل زنان بر اساس رویکرد فقه فردی»
🎙 با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا (عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران)
⏳ثبتنام: تا شنبه ۲۷ آبان
🔗لینک ثبتنام: http://forms.jz.ac.ir/f_25/
🗓 تاریخ برگزاری: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۹ - ۱۲
🏛مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها، ساختمان کتابخانه، طبقه سوم، اتاق نشست ها
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حقوق کودکان در مخاصمات مسلحانه با تاکید بر کودکان غزه
✍️ حجتالاسلام غلامرضا پیوندی
یکی از بلایایی که اصلیترین قربانیان آن کودکان بوده و هستند، جنگ است. پدیده جنگ، حقوق کودکان از جمله حق حیات، حق زندگی در کنار خانواده، حق بهداشت، حق پیشرفت و تحصیل و آموزش کودکان را نقض میکند. کودکان بیدفاع در جنگها کشته میشوند، مورد آزار و اذیت قرار میگیرند، خانه و خانواده خود را از دست میدهند و با فقدان آموزش و بهداشت با مشکلات عمیق روحی مواجه میگردند.
کودکان به عنوان بخشی از جامعه که به بیشترین حمایت در برابر شرکت در مخاصمات مسلحانه نیاز دارند معمولاً در دوران تنش و نزاع مسلحانه به فراموشی سپرده شده و در موارد سوءاستفاده نیروهای نظامی قرار میگیرند.
با مراجعه به اسناد حقوق بشردوستانه مخصوصأ کنوانسیون چهارم ژنو ١٩۴٩ مستفاد میگردد که سن زیر ١۵ سال در زمره کودکان قرار میگیرد. بر این اساس میتوان گفت که در حقوق بشردوستانه، اصولا ملاک سنی حمایت خاص از کودکان افراد کمتر از ١۵ سال هستند.
در پروتکل اول ١٩٧٧ الحاقی به پیمان نامههای چهارگانه ژنو، در بند ٢ ماده ٧ سخن از ممنوعیت شرکت مستقیم کودکانی است که به سن ١۵ سال نرسیده و بین سنین ١۵ تا ١٨ سالگی اولویت با افرادی است که سن بیشتری را دارند که مشابه این ماده در ماده ٢٨ پیمان نامه حقوق کودک ١٩٨٩ انعکاس یافته است.
اما با وجود همهی این اقدامات، سؤال این است چرا بشر در عصر انقلاب تکنولوژی کماکان شاهد صدمات به کودکان فلسطینی و دیگر کشورهای درگیر مخاصمه است؟
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74152
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «حجت شرعی نبودن خواب» تا «شیوۀ صحیح نذر شرعی»
✔️دیدترین استفتائات مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه بهروز رسانی میشود.
🔹حجت شرعی نبودن خواب
🔸شیوۀ صحیح نذر شرعی
🔹شرط صحت تصرفات مالی تازه بالغ
🔸نماز در فاصله بین دو وطن
🔹وظیفه ماموم هنگام اشتباه امام در قرائت
🔸ناتوان شدن امام جماعت از ادامۀ نماز
🔹استفاده از مال شبههناک برای اطعام عزاداری
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74159
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«الکافی» در ۱۶ جلد تجدید چاپ شد
✔️کتاب «الكافى» مهم ترین منبع جامع رواياتى شیعه و یکی از کتب اربعه میباشد که توسط محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى، جمع آورى شده است. این اثر شریف که توسط محققان پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه دارالحدیث تحقیق و در سال ۱۳۹۷ منتشر شده بود، در ۱۶ جلد تجدید چاپ شد.
👈 معرفی + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=74177
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚استاد ما؛ شرحی گذرا بر زندگانی شهید صدر
«استاد ما»، ترجمۀ کتاب «الشهید الصدر؛ سموّ الذات و سموّ الموقف» نوشتۀ آیتالله سید کاظم حائری است؛ با این تفاوت که دراین کتاب، ترجمۀ دوازده نامۀ شهید صدر به معظمله برای اولین بار منتشر شده است. افزونبر این گفتوگویی با معظمله و نیز پیام ایشان به نشست «طلایهداران صلح و وحدت اسلامی» در سال ١٣٩٧ش که به بیان جنبههای تقریبی و وحدتآفرین اندیشه و سیرۀ شهید صدر پرداخته است به این کتاب افزوده شده است.
👈معرفی+ خرید با تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=74138
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سیرۀ حسنۀ آیت الله خویی در اجازه تقریر نویسی به شاگردان.mp3
428.1K
🎧 صوت: سیرۀ حسنۀ آیتالله خویی (ره) نسبت به تقریرات شاگردان
🎙استاد محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
💢آیتالله خویی دوره چهارم خارج اصول را براساس تقریرات مرحوم خلخالی تدریس میکرد/ آیتالله خویی میفرمود: این کتاب من نیست بلکه کتاب شماست!
✔️استاد محمدحسن ربانی بیرجندی:
🔹آیتالله سید محمدمهدی خلخالی جزو مجتهدین و از شاگردان دوره سوم تدریس آیتالله العظمی خویی (ره) بود. شخصیتی ممتاز و اهل قلم بود و از ایشان آثار علمی زیادی منتشر شده است. تقریرات آیتالله خلخالی مربوط به سال ۱۳۷۰ میباشد که در همین سال استاد ایشان مرحوم آیتالله خویی بر تقریرات ایشان تقریض زدهاند. مرحوم خلخالی در نوشتن تقریرات خیلی دقت وافر داشته است بصورتیکه وقتی نوشتهجات خود را به استادشان نشان میداد آیتالله خویی میفرمود: اینکه کتاب من نیست بلکه کتاب شماست!
🔸ایشان تقریرات آیتالله خویی را انصافاً هنرمندانه به نگارش درآورد و داب و اخلاق آیتالله خویی هم این بود که در خصوص نگارش، شاگردانشان را تشویق میکرد و در اکثر نسخ چاپی شاگردانشان تقریظ مینوشت و به قلم افراد اهمیت میداد و بعضاً هزینه چاپ آن تحقیق را نیز پرداخت میکرد.
🔹مرحوم خلخالی به من فرمود: آیتالله خویی دوره چهارم خارج اصول را که شروع کرد و در این درس به کتاب و منابع مراجعه نمیکرد، بلکه فقط دفتر تقریرات من را مطالعه میکرد و درس میداد.
📝 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74164
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند
🔹«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجویی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به جهانبینی اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش مادیگری است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع شکاکیت و تردید و بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اقدام علامه طباطبایی (ره) برای کمک به مردم فلسطین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام حوزههای علمیه بر ضرورت قطع همه روابط و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان
✂️حوزههای علمیه و علمای اعلام و اساتید بزرگوار و طلاب انقلابی و جوان از قم تا نجف و همه ایران و جهان با الهام گیری از رهبری معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم بار دیگر بر حقانیت و درستی راه محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان تأکید و ضرورت قطع همه روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی و تحریم همه کالاهای اسرائیلی در سراسر جهان و لزوم حمایت همهجانبه و در همه ساحتها از مقاومت و فلسطین اعلام مینمایند.
📝 متن بیانیه استاد علیرضا اعرافی به این شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=74182
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تناقض در مفهوم انگاره نقد السنّة
✍️حجتالاسلام علی راد
سنّت معتبر، به دلیل وحیانی بودن، عصمت در مصدر و محتوا، عدم اختلاف درونی گزارهها و آموزهها با یکدیگر، نقد ناپذیر و در سنجش اعتبار سایر گونههای میراث مسلمین سنجه و معیار است. نظریههای شارحان، فقیهان هم تراز با سنّت معتبر نیستند و این همانی میان آنها وجود ندارد.
هر حدیثی الزاماً ترجمان سنّت معتبر نیست لذا احادیث قابل نقد هستند ولی سنّت معتبر و اصیل فرا نقد است زیرا از حجیت و اعتبار ذاتی برخودار است. تصور نقد سلبی سنّت از اساس نادرست است زیرا پیشتر در میزان خرد ناب اعتبار آن اثبات شده است.
اساساً نقد سلبی زمانی ضرورت مییابد که لزوم و نیاز آن پدید آید؛ این نیاز در نقد، تردید در اصالت و اعتبار یک پدیده است که عقل خود بنیاد راستی آزمایی و رَوایی آن را ضروری میسازد اما اگر چنین لزوم و نیازی وجود نداشت، به نقد نیز نیازی نخواهد بود و در این موقعیت ادعای نقد بویژه گونه سلبی آن معنادار نخواهد بود. به همین دلیل است که اعتبار سنّت معتبر چون بر پایه معیارهای عقلی، قرآنی و کلامی، عصمت مضمونی آن قطعی است دانش یا گرایشی به نام نقد السنّة در فرایند تاریخی گفتمان حدیث پژوهان مسلمین پدید نیامده است زیرا تعبیر نقد السنّة، مفهومی متناقض نما و ترکیبی خود شکن است و همانند تعابیر درد بی دری و رنگ بی رنگی است؛ اما اصطلاح نقد الحدیث این چالش را ندارد و دانشی مستقل در هندسه علوم حدیث است زیرا حدیث به معنای ترجمان سنّت برایند تلاش انسان عادی و غیرمعصوم است و ...
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74184
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 درسِ ولایت فقیهِ بنیانگذار مکتب تفکیک!
🔺روایت کمتر شنیده شده از کرسی درس میرزا مهدی اصفهانی قبل از درسِ ولایت فقیهِ امام خمینی و آیتالله گلپایگانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 ببینید: ماهیت عقلانیت اسلامی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در برنامه بینا به بحث ماهیت عقلانیت اسلامی میپردازد.
🔻این برنامه ۴ مهر ۱۴۰۲ از شبکه قرآن سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.
📺علاقهمندان میتوانند فیلم کامل این گفتگو را در کانال آپارات پژوهشکده زن و خانواده مشاهده نمایند: https://www.aparat.com/v/Y8m5i
🆔 https://eitaa.com/ijtihad