💢خامنهای بقیة السلفی که صدای خدا و زن بودند!
✍️دیدگاه و نظر/ حجتالاسلام محسن قنبریان
بلاشک امر درست به حجاب، صدای خداست؛ لکن خدا صداهای دیگری هم دارد! زن، مظلوم همیشه تاریخ -که به تعبیر شهید مطهری "دنیای گذشته او را انسان نمیدید" و "دنیای متجدد او را زن نمیبیند"- هم باید در بین "بلندگوهای خدا در جامعه" صدایی داشته باشد.
اگر بلندگوهای خدا، به هردلیل فقط صدای "احکام خدا" شدند نه صدای "حق زن"، طولی نمیکشد که صدای خدا در جامعه غیر از صدای زن میشود. گله نباید کرد که شیاطین صدای زن شوند و دوگانههای کاذب "حکم خدا_حقوق زنان" و "صدای خدا_صدای زن" بسازند و با دین و حکومت دینی صف بندی بسازند!
آیتالله خامنهای از بازماندگان کسانی است که این دو را باهم جمع داشتند. در بیتاش بارها از حکم حجاب گفته اما همزمان اعتراض تند زنی ناقص الحجاب را شنیده و از نزدیک تفقد کرد!
از نادر روحانیونی است که نقشه شیاطین برای "نقشهای فیک و مبتذل" برای حضور اجتماعی زن را خوانده است؛ بجای "حکم متحجرانه پرده نشینی"، در کنار صدای الهیِ حکم حجاب و عفاف، "نقشهای موثر و متعالی اجتماعی زن" را تمجید میکند. "زنِ عرصه کتاب" و "زن ورزشکار با استانداردهای جمهوری اسلامی" را به حضور میپذیرد ودر راهبری به سمت انطباق بیشتر حکم خدا و حق زن میکوشد.
نقطهای ندیده و متجزی نمیاندیشد و باتدبیر به راهبری زن معاصر به سمت احکام الهی با لحاظ حقوقش میکوشد. او بهتر میداند: فی حمل عبادالله علی احکام الله، استیفاء الحقوق و کل الرفق: بردن مردم به سمت احکام الهی، لحاظ همه حقوق آنها و رفق میخواهد.
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی هنوز بهدنبال جمعکردن اجازه روایت هستند!/ آیتالله شبیری میفرمود: من و پدرم از هیچیک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم/ تعابیر «آیتالله دکتر» و «حجتالاسلام دکتر» تعریض به القاب حوزوی و اشتباه بزرگی است
✔️در گفتگو با استاد مختاری:
🔹در عصر ما اجازه روایت جنبه تبرکی دارد؛ چون نسخهها چاپ شده است. از این رو آیتالله خرسان در نجف کتابچهای با نام «سلوک مفازة من دون اجازة» نوشته بود، ولی منتشر نکرد و گفته بود که اجازه روایت در این عصر وجهی ندارد.
🔸برخی در این زمان هم به دنبال جمعکردن اجازه روایت هستند که این امر اصلاً شایسته نیست. آیتالله شبیری میفرمود: من و پدرم از هیچیک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم. دلیلش این است که این اجازه، اثر ثبوتی که ندارد و به دنبال اثر اثباتی هم نبودیم. اما آقای شیخ عبدالکریم حائری و سیدابوالحسن اصفهانی برای پدرم اجازه فرستادند، زیرا ممکن بود مورد استفاده باشد.
🔹اگر دقت کنیم، تعبیرهای علما از اشخاص، مانند مروج الاحکام، ثقة الاسلام، عماد الاعلام و در نهایت خیلی که میخواستند لقب بزرگی بدهند میگفتند: حجت الاسلام، بر اساس ضابطه است. حال اگر القاب حوزوی جدای از القاب دانشگاهی حفظ میشد، بسیار مناسب بود. الآن میگویند: آیتالله دکتر، حجتالاسلام دکتر. این تعابیر تعریض به القاب حوزوی است و اشتباه بزرگی است.
📝متن گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74265
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به اعلام و منابع قواعد فقهی و شروح مکاسب
✔️استاد سید احمد مددی
درباره قواعد فقهیه و یا مکاسب بعد از مرحوم شیخ و مکاسب ایشان در حوزه های ما بحث های نسبتا مفصلی انجام شده، اطلاع بر آن ها انصافا خوب است و هر کدام از زوایای مختلف جنبه های مختلف بحث را دیدند.
به اسم قواعد فقهیه که تقریبا می شود گفت مبدع این کار در میان شیعه همان شهید اول است در قواعد خودش: القواعد و الفوائد. البته شهید اول انصافا خیلی قوی وارد شده و خیلی نکات دارد و خیلی به ایجاز در قواعد خودش صحبت کرده، نکات خیلی فنی دارد. تا حدی هم در قواعد مرحوم شهید ثانی، تمهید القواعد، مرحوم نضد القواعد الفقهیه، فاضل مقداد است و إلی فیما بعد. طبعا در بحث قواعد فقهیه بعدی های ما انصافا خوب کار کردند. حتی مرحوم نراقی در این کتاب عوائد خودش ، مرحوم شیخ انصاری عده ای را در رسائل خاصی آورده مثل تسامح و کتاب هایی که بعدها به اسم قواعد فقهیه نوشته شده و ضوابطی را که در این جهت فرق بین مسئله اصولی و مسئله فقهی و قاعده فقهی، انصافا بحث های نسبتا خوبی است.
چند سالی هم هست طبیعتا مخصوصا بعد از جریان حکومت در ایران باز یک بحث مقارنه ای با دنیای خارج از اسلام[شکل گرفته است]، غرب یا شرق فرق نمی کند. در این جهت کارهای نسبتا خوبی انجام می گیرد، البته هنوز کار زیاد دارد چون آنجا هم پراکندگی زیاد است و انصافا خیلی کار می خواهد. آشنایی به آن مبانی مختلف خیلی کار می خواهد و این می تواند غنای بیشتری به این مباحثی که قابل طرح در سطح جهانی هستند و غالبا تعبد ندارند مطرح بشود.
علامه بیشتر تحقیقات و تحلیلات عامه را آورده بعد از علامه رحمه الله پسر ایشان مرحوم فخر المحققین در این جهت تاثیرگذار است، بعد از ایشان شهید اول تا حد زیادی در این جهت کار کردند. بعد از ایشان مرحوم جامع المقاصد تاثیرگذاشته.
تاثیری که بخواهیم بگوییم تقریبا احاطه دارد به اینها بیشتر توسط مقدس اردبیلی است که انصافا یک مقداری ایشان ادله راباز کردند، ادله اولیه را بررسی کردن و ریشه یابی کردن و آزادانه فکر کردن، کار بزرگی را مرحوم اردبیلی شروع کردند و طبعا دو شاگرد ایشان صاحب معالم و صاحب مدارک در یک زوایای خاصی در عالم خودشان، این که فقه را بر اساس احادیث صحیح و حسن تنظیم بکنند اینها خیلی تاثیرگذارند. البته این کار مشکل دارد، فقه با صحیح و حسن تمام نمی شود. بعد هم که آقایان اخباری ها آمدند که کل اوضاع را به هم ریختند، خدا رحمتشان کند.
این تحقیقات جدید فقهی و این تفریعات و این نکته ها و این ظرافتها را باید باز بیشتر مدیون مرحوم وحید بهبهانی هستیم، ایشان زمینه این کار را شروع فرمودند و انصافا هم تا حدی واقعا تاثیرگذار بودند. این قافله به حرکت افتاد.
این قافله علمی و در بخش مکاسب مرحوم شیخ جعفر کبیر یک حاشیه ای بر قواعد دارد، انصافا خیلی از نکات را دارند، همین کشف الغطای ایشان هم خیلی ظرافتها را دارد، خیلی نکات خاص دارد. بعد از ایشان کسانی که تا حدی تاثیرگذار بودند مرحوم شیخ اسدالله تستری صاحب مقابس است، البته چون هر کدام زوایای خاصی دارند.
مجموعه ای از این بحث های لطیف را مرحوم شیخ انصاری جمع کردند؛ مجموعه ای را انصافا تنظیم کردند، هم نسبتا نقل دارد و نسبتا تحلیل دارد، در این مکاسب و بحث های مکاسب تحلیل خیلی تاثیرگذار است به خلاف عبادات، خیلی تحلیل های نسبتا خیلی خوبی را ایشان ارائه کرده، بحث ها را خوب مطرح کرده. بعد از مرحوم شیخ مخصوصا بعد از صاحب کفایه، چند نفری که متعرض شدند خیلی خوب وارد شدند انصافا، مرحوم آقای آقاضیا هست، البته از مرحوم آقاضیا در ذهنم یک تقریرات مکاسب در ذهنم هست، ظاهرا این قسمت را مرحوم نجم آبادی نوشتند.
مرحوم نائینی که واقعا در این جهت خوب است. مرحوم آقای اصفهانی که شاید بشود گفت به یک معنایی تقریبا گل سرسبد این تحقیقات مکاسب بیشتر متعلق به ایشان است. در اصولش نه ولی در مکاسبش انصافا خیلی فکر باز و روشنی را مطرح می کنند، خیلی تاثیرگذار است. مرحوم سید یزدی هم که تقریبا نیم دوره قبل از ایشان است از آن زاویه خاص خودش انصافا ایشان هم تاثیرگذار است.
آنچه که الان سراغ داریم ایروانی هم خیلی روشن و آزاد وارد بحث می شود و ظرافت های خاصی را دارد لکن احساس ما این است که خیلی آن بن مایه قوی و قدرت قوی را مثل مرحوم نائینی یا مرحوم آقای اصفهانی نداشته باشد.
🌐@ostadmadadi
🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا احکام خدا ضامن حقوق زن نیست ؟!
✍️مهدی جمشیدی
۱. یعنی «احکام خدا»، متضمن «حقوق زن» نیستند و باید از بیرون و به عنوان مکمل به آن ضمیمه شوند؟!
مگر احکام جز مجموعهی حقوق و تکالیف هستند؟!
یعنی نقطه مطلوب، حد وسط شرع و عرف است؟!
این نگاه، توحیدی است؟!
۲. آخرین طبقهبندی رهبری اینگونه بود:
الف. حجاب کامل
ب. حجاب ضعیف
ج. کشف حجاب.
رهبری گفته بودند که مسألهی اکنون، «کشف حجاب» است نه «ضعف حجاب». با استناد به حضور زنان ضعیف الحجاب در حسینیه که نمیتوان عبور از کشف حجاب را نتیجه گرفت! نه فقط الان در مترو به ضعیفالحجابها تذکر داده نمیشود بلکه حتی گشت ارشاد هم در چند سال اخیر، کاری با ضعیف الحجابها نداشت. این ارزیابی بیتاریخ و بیجغرافیا، عجیب هست!
۳. شهید بهشتی اگر به این تعبیر غلط، «صدای زن» بود، برای ورود خانمها به دفتر حزب جمهوری اسلامی، آییننامه نمینوشت و نمیگفت یا «چادر» یا «مقنعه و مانتوی گشاد و بلند»! دقت و حساسیت در این حد!
عکس دو تا زن مکشفه در کنار بهشتی را منتشر میکنید که مماشات را نتیجه بگیرید؟! در اون دوره که هنوز حجاب، «قانونی» نشده بود! چرا صفحات کتاب را جابجا میکنید؟!
۴. مسأله امروز، «ضعف در حجاب» نیست! از قضا رهبری ضعیف الحجابها را «ستایش» کردند که مبتلا به کشف حجاب نشدند. از این بالاتر!؟ سخنگفتن با خانم ضعیف الحجاب در نمایشگاه، در برابر این موضع، اهمیت چندانی ندارد. مسألهی آقای قنبریان، مسألهی دههی هشتاد است نه اکنون و امروز با ده درصد کشف حجاب مواجهیم.
۵. همچنین مسأله امروز، «تحجر» نیست! چه کسی از پردهنشین زن سخن گفته یا کجا چنین سیاستی اعمال شده؟! برعکس، حتی خانوادههای متدینان به دلیل «اشتغالات فراوان بیرونی زنان»، به شدت تضعیف شده است. نقش «مادری» و «همسری» حتی در میان زنان حزباللهی، تقلیل یافته و ملاک پیشرفت، بیرون از خانه شده است. پس این همه حساسیت بر روی تحجر و پردهنشینی و تنگنظری نیز مصداق جریانی و عینیت ملموس ندارد. در اینجا نیز مسألهی آقای قنبریان، مسألهی دههی چهل است.
۶. حضور ناخواسته و ضمنی بهشتی در کنار زنان مکشفه، از هیچ خط تاریخیای حکایت نمیکند و دلالت بر منطق سلف صالح ندارد و نمیتواند امروز را توضیح بدهد، بلکه چینش این تصویر در کنار تصاویر دیگر، فقط میخواهد «دایرهی تساهل» را به «مکشفهها» را نیز تعمیم دهد، درحالیکه رهبری چنین نظری ندارد.
۷. آن خانم ورزشکاری هم که روسریاش در میانهی سرش است و در حسینیه نشسته، بهقطع خطا کرده که «حرمت» ننهاده و برای فقط دو ساعت، یک «حداقل آسان» را برنتابیده است. آری، اگر در نمایشگاه کتاب بود، قدری جای توجیه داشت ولی «دیدار رسمی» نباید اینگونه باشد، چون دستاویزی برای «مشروع وانمود کردن حجاب ناقص» میشود. دستکم باید گفت «انتشار این عکس» از سوی مسئولان دفتر رهبری، خطای روایتی بوده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺بازتاب
در مورد فرمایش آقای قنبریان، آیا امروزه صدای بلندگوهای خدا تنها به احکام بلند است و به صدای حق زن نه؟ حق زن را ۴۶ سال است که جمهوری اسلامی به زن هدیه داده، در تلویزیون و دانشگاه و مشاغل و... فریاد زده بیایید درس بخوانید، در جامعه حضور عفیفانه داشته باشید، ازدواج کنید و...
اساسا امروزه چنان سکوتی در باب فریاد حجاب خواهی بر ما طلابِ بلندگوی دین حاکم شده که گویی تنها آنچه شنیده نمیشود صدای احکام است. رهبری انقلاب فرمان جهاد تبیین دادند و ما میگوییم اول بلندگوی حقوق زنان شویم؟ کدام حق بر زمین ماندهتر است از عفاف؟
ترجمه روایت آخر مطلب برادر عزیزمان آقای قنبریان نیز دقیق نیست. روایت میفرماید به دست آوردن حقوق مردم و تمام رفق و مدارا ، تنها در هدایت کردن مردم به سمت احکام الهی است. فی حمل: خبر مقدم، استیفا: مبتدای موخر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی ظرفیت فقه در سرپرستی موضوعات اجتماعی؛ بازخوانی یک تجربه در عرصه معماری و شهرسازی»
🎙ارائه: دکتر عباس جهانبخش ( مدیرگروه فقه شهرسازی و معماری مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) و عضو ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه علمیه قم)
🎙دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین سید محمود مرتضوی شاهرودی (دبیر گروه فقه شهرسازی و معماری مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام))
🗓 زمان: یکشنبه، 5 آذر 1402، ساعت: 10
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، سالن امام خمینی
🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣تمدیدفراخوان چهارمین همایش ملی فقه هنر
✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی»
📝موضوعات: B2n.ir/g11855
🗓 زمان: اسفندماه 1402 مشهد مقدس
👈ارسال عنوان و چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar و جی میل: feghehonar@gmail.com
☎️تماس: 02537840071
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Ostad Fayyazi 14020902.mp3
36.25M
🎧 دریافت صوت جلسه دوم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه»
🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 قم، انجمنهای علمی حوزه علمیه، 2 آذرماه 1402
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظريه پردازى فقهى يا فقه النظريات
✔️آیتالله هاشمی شاهرودی (ره):
🔹یکی از مهمترین نیازهای امروز نظام جمهورى اسلامی و محافل تحقيقاتى و دانشگاهى، نظریهپردازی فقهی است. نظریهپردازی فقهی به سه صورت متصور است:
1. مباحثی که مربوط به فقه است و تا حدودی مطرح شده، ولی نیاز به بسط و گسترش دارد؛ مثل نظريه ولايت فقيه و حكومت اسلامى كه مرحوم امام (ره) در نجف مطرح کردند که علاوه بر بركات عملى آن، فقه را نيز بارور كرد.
2. مباحثی که مربوط به علوم دیگر است، ولی بخشی از آن فقهی محسوب میشود؛ مثل نظریه فقهى در رابطه با پولهاى اعتبارى و احكام آن. اين نظريههايى كه زيربنای نظام اقتصادى است، تا زمانی که مشخص نشود اقتصاد اسلامى مشخص نخواهد شد.
3. مباحثی که مربوط به مسائل علوم دیگر است، ولی ريشه در مسائل و احكام فقهى دارد و جمع آورى آن احكام منجر به نظريه پردازى در آن علوم مى شود؛ مثلاً شهيد صدر (ره) در آخر رساله عمليه نوين (الفتاوى الواضحه) بحثى را تحت عنوان (نظرة عامة فى العبادات) اضافه كرده است كه در آن نظريه پردازى جامعه شناسى اسلامى نموده و فلسفه عبادات و نقش عظيم آن را در جامعه مدنى اسلامى مشخص كرده است. يعنى يك نظريه اجتماعى ارائه داده است كه نظريهاى بسيار مهم در جامعه شناسى اسلامى است كه چگونه عبادات اسلامى جامعه را متحول مىسازد و چه بركات اجتماعى دارد.
اين نظريات مورد ابتلا جوامع بشرى امروز مىباشد كه مورد تاكيد رهبرى هم قرار گرفته و بايد در مقابل نظريات غلط غربى، از طریق نظريه پردازى درست و علمى، آن را نهادينه كرد. (درس خارج فقه 93/02/08) /مدرسه شهیدین قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تبیین فقهی شیوه تعیین رهبری در نظام جمهوری اسلامی ایران
✔️حجتالاسلام مجید رجبی:
🔹فقیهان امامیه، همواره در تلاش بودند تا بافت زندگی اجتماعی سیاسی مردم، بر اساس آموزههای فقهی شکل گیرد، از این رو مناصب اجتماعی: زعامت و رهبری، مرجعیت، قضاوت، امامت جمعه و جماعت، و ... بر اساس نظام فقهی طراحی شده است. بر همین اساس، شیوه تعیین ولی امر و رهبر در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از گزارههای فقه نظام سیاسی، در نهاد مجلس خبرگان رهبری تبلور یافته است.
🔸این مطلب، بویژه برای کسانی که ادعا میکنند فقه، تنها، مجموعهای از باید و نبایدهاست و نمیتواند نظام را اداره کند، جالب توجه خواهد بود؛ چرا که فقه، ساختار تعیین حاکم را از دل قواعد و احکام وضعی و تکلیفی و حجتها، استخراج کرده است، و نظام اسلامی، در مسیرتحقق تمدن اسلامی، میتواند و میبایست در دیگر ساحتهای نظام اجتماعی سیاسی خویش از این مسیر پیروی نماید.
📝 اصول فقهی بنیادی که به نظام سازی فقهی در این ساحت میانجامد بدین قرار است: http://ijtihadnet.ir/?p=74270
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیرههای مستحدث حجت نیستند/ سکوت شارع، به معنای پذیرش سیره است، نه تبعیت از آن! / آنچه به ما واگذار شده، تفریع است، نه تشریع!
✔️پژوهش در فقههای معاصر و مسائل نوپدیدی که در این ابواب فقهی نوپیدا مطرح میشود، پرسشهای جدیدی را به وجود آورده است. یکی از این پرسشها این است که آیا با ادله سنتی دانش اصول فقه میتوان به نتایج کارآمدی در استنباط مسائل فقههای معاصر دست یافت یا آنکه برای پاسخ مناسب و کارآمد به این پرسشها، نیازمند افزودن ادله جدیدی همچون سیرههای مستحدث عقلایی هستیم؟
حجیت سیرههای مستحدث عقلایی، چند دهه است که بهصورت جدی در میان دانشیان فقه مطرح شده و طرفدارانی را نیز پیدا کرده است. دراینخصوص، با استاد محمد قائنی نجفی گفتگو کردیم. این استاد مطرح خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اگرچه سالهاست دروس و تألیفات خود را پیرامون فقههای معاصر قرار داده است؛ اما بااینوصف، حجیت سیرههای مستحدث عقلایی را نمیپذیرد. به باور او، ازآنجاکه در این سیرهها، امکان کشف رضایت شارع وجود ندارد، لذا حجیت آنها نیز ممکن نیست.
📝مشروح گفتگوی «اجتهاد» با این استاد برجسته حوزه علمیه قم، از نگاه شما میگذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=74267
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
علامه طباطبایی و امر سیاسی.mp3
46.67M
🔺علامه طباطبایی و امر سیاسی
🎧 دریافت صوت سخنان استاد غلامرضا فیاضی به مناسبت سالگرد علامه طباطبایی در مدرسه حقانی قم
✂️گزیده:
🔹آن خبیثی که [به دروغ از قول] علامه گفته که "این انقلاب تنها یک شهید داشت و آن اسلام است"، آن خبیث، منافق است! منافق از کفار بدتر است. پس نباید به حرف او اعتنا کرد و باید توجه داشت که اصل در کفار، دروغ است. 11:30
🔸نقد به مرحوم محمدرضا حکیمی به علت نقل مطلب خلاف واقع به نقل از یک منافق که در خدمت دشمن است! 13:20
🔹 تلاشهای علامه طباطبایی و آیتالله میلانی برای حفظ جان امام خمینی 17:59
🔸نگارش مقاله دربارهی حکومت اسلامی توسط علامه طباطبایی، وقتی کسی فکرش را هم نمیکرد! 19:07
🔹اگر کسی در مقابل ولی فقیه نق بزند، مشرک است 40:01
🔸نقد تند به کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی شریعتی 42:03
🔹معرفی منبع جهت شناخت سیاست علامه طباطبایی و همراهی ایشان با حرکت امام خمینی 43:48
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هم اندیشی علمی «تفاوتهای زن و مرد در قانون دیات (بررسی مبانی فقهی، حقوقی و پزشکی) »
🎙با حضور: استاد ابوالقاسم علیدوست، دکتر سیدحسین فتاحی معصوم و دکتر علیمراد وحیدی
📆 زمان: چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۲ الی ۱۴
🕌 مکان: مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده الیهات و معارف اسلامی، سالن شهید عبدالکریمی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «جایگاه شناسی کتاب کفایة الاصول و شروح و حواشی آن»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نسب (استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه)
🗓 زمان: چهارشنبه، ۸ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت: ۱۰
🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، سالن جلسات
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «ساختاردهی مساله نظامسازی»
🎙 با حضور: حسین بابایی مجرد، مهدی_جمشیدی، وحید وثوقی راد و علی نجاتبخش
🗓 زمان: چهارشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۱۵
🏢 مکان: تهران، سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗حضور مجازی: skyroom.online/ch/iict/nezamha
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای عرصههای نوین فقاهت با تاکید بر «فقه کودک»
💠 افتتاحیه
🔹اهمیت و صورت بندی مسئله کودکی در فقه معاصر امامیه
🎙حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی (استاد خارج فقه تربیتی)
🔸مسائل نوین کودکی در حقوق
🎙حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی (دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🗓 زمان: چهارشنبه: ۸ آذر ساعت ۱۲ الی ۱۴:۳۰
🔻نشست نخست «حدود مداخلات والدين از منظر مصلحت، آزادي فردي و حريم خصوصي كودك رشد معاملي، كيفري و نكاحي كودك»
🎙دکتر محمدمهدی مقدادی (دانشیار دانشگاه مفید)
🗓 زمان: پنجشنبه ۹ آذر ۷:۳۰ تا ۱۱:۳۰ و ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰
🏢مکان: مشهد، خیابان آیت الله خزعلی (ره)، جنب خیابان آیت الله طبسی (ره)، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه د.وم، اتاق جلسات
🔗لینک حضور: B2n.ir/h50216
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هماندیشی «شبکه اجتهاد» با اصحاب رسانههای حوزوی
✔️حجتالاسلام والمسلمین علی رحمانی، مدیر مسئول شبکه علمی و اطلاعرسانی «اجتهاد» با جمعی از فضلاء و اصحاب رسانههای حوزوی و فعالان فضای مجازی دیدار و گفتگو کرد.
👈 تصاویر + جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=74273
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای علمی «درآمدی بر مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران»
🎙 ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی
📅 زمان: چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۲
🔗لینک ورود به جلسه: dte.bz/cptconf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش گراميداشت آیتالله سيد رضا صدر (ره) در تهران
🎙با سخنرانی استاد محمدمهدی شب زنده دار و حجت الاسلاموالمسلمین محمدی عراقی
📅 زمان: چهارشنبه ٨ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ١٥ الى ١٦:٣٠
🕌 مکان: تهران، ميدان امام حسين ،مسجد امام حسين عليه السلام
📚 مطالعه زندگی نامه و آثار مرحوم سید رضا صدر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «اقتصاد اسلامی و نقش فقه در آن»
🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست
📆 زمان: چهار شنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۳۰
🕌 مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره دو، اتاق جلسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «اتطبیقات قاعده فقهی نفی ظلم بر مصادیق حکومتی و اجتماعی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سیفالله صرامی
🗓 زمان: چهارشنبه ۸ آذر ساعت ۱۸
🏫 مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علوم انسانی و موضوعشناسی استنباط حکم اسلامی
✍️ حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
لزوم گنجاندن علوم انسانی در برنامه درسی حوزههای علمیه؛ مطالبهای که بعد از ۳۱ سال هنوز هم به درستی اجابت نشده است! و البته هر چه میگذرد خسارتهای بیتوجهی به آن را در حوزههای علمیه بیشتر حس میکنیم.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنهای، در پیامی که به مناسبت تشکیل شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۷۱ صادر کردند از جامعه محترم مدرسین میخواهند که در برنامههای درسی حوزههای علمیه، در کنار توجه ویژهای که به فقه، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام، رجال و امثال آن میکند، لازم است توجهی ویژه نیز به «علوم انسانی» داشته باشند:
«مجموعهاى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهىاند، بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همهى ابزارهاى استنباط صحيح، كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.»
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰 مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور به مناسبت هفتهی بسیج
💠چند نکته از فرمایشات امام خمینی(ره) در باب بسیج
1️⃣ منطق بسیج مقاومسازی حداکثری کشور در مقابل تهدیدها و خطرها است
🔖در این چهل و چند سال، کارنامه بسیج هم تأیید میکند این درست بودن این هدفگیری را
🌟حضور بسیج برای کشور سرنوشتساز شد.
2️⃣ دو توصیف مهم امام خمینی درباره بسیج:
✨بسیج لشکر مخلص خدا است✨
♦️«لشکر مخلص خدا» نشان میدهد که:
📍بسیج رزمنده است
💪رزمنده بودن یعنی قدرت مادّی، روحی و فکری
✨بسیج مدرسهی عشق است✨
❤️این عشق یک عشق در ظرفیّت و قابلیّت یک مدرسه است.
✅یک ظرف جهتدار و منظّم است؛ یعنی:
🔸عشق به خدا
🔹عشق به معنویّت
🔸عشق به مردم
🔹عشق به راه
📐 بسیج عشق را با جهت مشخّص تعلیم میدهد.
☝️این توصیفها لفّاظی و ایدهپردازی نبود، همه واقعیت داشتن اینها را دیدند:
❇️در میدان رزم:
👌دهها هزار بسیجی مخلص و اغلب بینام و نشان نقشهای تعیین کننده آفریدند.
❇️در میدان محبت:
❤️خدمات مردمی بسیج در همهی صحنهها:
🔖 سازندگی
🔖سلامت
🔖 بلایای طبیعی
🔖علم و پژوهش
🔖در میدان تبیین و بصیرتبخشی کارهای مهمی انجام گرفت
3️⃣ بسیج، بیش از آنکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ و تفکر است.
♦️بنابراین همه کسانی که:
✅این فرهنگ را پذیرفتهاند
✅در این راه حرکت کردهاند
✅این تفکر را ممشای خودشان قرار دادهاند
⭕️ولو توی سازمان نباشند
🌟بسیجیاند
❇️و این یک جمع کثیری از ملّت ایران را شامل میشود
🔍فرهنگ بسیج چیست؟
🔸مردمی بودن
🔹متعهد بودن
🔸احساس مسئولیت در قبال قضایای کشور
🔹انقلابی بودن
🔸قانونگریز نبودن
🔹نظمناپذیر نبودن
🔸هنجارشکن نبودن
🔹پرهیز از کار نمایشی و ویترینی
🔸ترحم به ضعیف
🔹شدت در مواجهه با ظالم
🔸خدمت به همه مردم
🔹دوری از کبر و غرور
🔸دوری از طلبکاری از انقلاب
🔹تکلیفگرا و به دنبال انجام وظیفه
🔸استفاده نکردن از توانایی سازمانی به نفع خود
🔺امام که میگفت من افتخار میکنم که یک بسیجیام، همه این خصوصیات را داشت.
4️⃣ جنبه فراملی و فرامرزی بسیج
📌امام تعبیر میکند به «هستههای مقاومت جهانی»
🔺این بسیج ما نیست، بسیج خودشان است، اما همان فرهنگ است.
◀️سرنوشت منطقه ما را هستههای مقاومت دارد تعیین میکند
🌐چند سال پیش، در قضیه لبنان، آمریکاییها گفتند که دنبال تشکیل خاورمیانهی جدیدند.
📌بر اساس منافع نامشروع آمریکا
آنها میخواستند:
⭕️«حزبالله» را نابود کنند
⭕️عراق را ببلعند
⭕️سوریه را قبضه کنند
❌بکلّی ناکام شدند.
🔺یکی از اجزای آن خاورمیانه این بود که مسئله فلسطین را به نفع رژیم غاصب تمام کنند
❗️همان طرح دودولتیِ خائنانهای را هم که قبلاً تصویب کرده بودند، زیرش زدند؛ نتوانستند
❇️بله، نقشه جغرافیای سیاسی غرب آسیا عوض شد، امّا به نفع مقاومت
♦️خصوصیات نقشه جدید:
✅ شروع آمریکازدایی در منطقه
📍طوفانالاقصی علیه رژیم صهیونیستی است، امّا آمریکازدایی است.
✅ به هم ریختن دوگانههای جعلی و تحمیلی در منطقه
♦️یک دوگانه جدیدی بر منطقه حاکم شده: دوگانه مقاومت و تسلیم
✅ حرکت مسئله فلسطین به سمت حل شدن
👈«حلّ مسئله فلسطین» یعنی تشکیل حاکمیت فلسطینی در همه سرزمین فلسطین
🔖ما طرحمان را مطرح کردهایم: طرح همهپرسی از فلسطینیها
💠درباره طوفان الاقصی
☑️این حادثه مهم و بینظیر هدفها را نزدیک کرد.
🔥حرکت وحشیانهای که رژیم صهیونیستی انجام داد:
⭕️نه فقط آبروی خود رژیم صهیونیستی را برد
⭕️آبروی آمریکا را هم برد
⭕️آبروی تعدادی از کشورهای معروف اروپایی را برد
❌بلکه آبروی تمدن و فرهنگ غرب را برد
💢فجایعی که در این نزدیک پنجاه روز اتفاق افتاد، فشردهی جنایاتی است که ۷۵ سال است رژیم صهیونیستی دارد در فلسطین انجام میدهد.
🚩طوفان اقصیٰ خاموششدنی نیست
💠توصیههایی به سازمان بسیج و بسیجیان:
❇️در خود و دیگران بصیرتافزایی کنید
❇️ ابتکار عمل را در قضایای مهم، شما به دست بگیرید
❇️ امید به آینده را هرگز از دست ندهید
❇️ از غرور بپرهیزید
❇️ احساس ناتوانی از کارهای بزرگ نکنید
❇️ از کارهای نمایشی بدون محتوا پرهیز کنید
❇️ امانت بسیجی بودن را قدر بدانید
❇️ از دوقطبیهای کاذب بپرهیزید
◀️ آن کسانی که:
📍مبانی و اصول شما
📍دین شما
📍انقلاب شما
📍ولایت فقیه
🔺این چیزها را قبول دارند، برادر شما هستند، حالا گیرم یک اختلافسلیقهای هم با شما داشته باشند.
❇️در کنار نیروهای عملیاتی، نیروهای طراح را هم جذب کنید
👈تدبیر، فکر، طراحی، جلوتر از شجاعت و مردانگی مورد نیاز است.
🍀به خدای متعال توکّل کنید: وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَى اللَّه فَهُوَ حَسبُه. خداوند انشاءاللّه همهی شما را محفوظ بدارد. ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
🔍 متن کامل بیانات ز رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان: khl.ink/f/54526
🆔 https://eitaa.com/ijtihad