🔔نشست «فقه مقاومت با رویکرد موردی تطبیقی مسائل فلسطین»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی
⏰ زمان: دوشنبه ۲۰ آذرماه؛ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
🔗لینک حضور: dte.bz/2888
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💽 تا ۷۰% تخفیف در خرید نرمافزارهای نور به مناسبت هفته پژوهش
✔️به مناسبت هفته پژوهش، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، اقدام به تخفیف نرم افزارهای خود تا ۷۰ درصد نموده است.
طلاب و دانشپژوهان میتوانند برای خرید نرم افزارهای مرکز نور به آدرس www.noorshop.ir مراجعه نموده و نرم افزارهای خود را خرید نمایند.
گفتنی است نرم افزارهای این شرکت، به صورت دانلودی و فیزیکی قابل خرید میباشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
daramadi-bar-manbae-yabi-tahzib.mp3
33.72M
🎧 دریافت صوت نشست «درآمدی بر منبع یابی تهذیبالاحکام»
🔺به همراه گزارشی از روند پروژه تصحیح و تحقیق تهذیبین
🎙 ارائه: استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
🗓۱۶ آذرماه، مکتبة المجلسی قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بررسی اعتبار روضه کافی
✔️استاد محمدمهدی شبزندهدار
🔹برخی معتقدند بین روضه کافی و بقیه مجلدات آن تفاوت وجود دارد و روضه به قوّت آنها نیست. نسبت به سایر مجلّدات تواتر قطعی در همه نسلها و زمانها وجود دارد که آنها جزء کافی و از کلینی هستند. اما نسبت به کتاب روضه دغدغه وجود دارد و اینکه بتوان از راه تواتر جزم پیدا کرد جزء کافی است، مقداری محل تأمل و اشکال است. حتی برخی از بزرگان روضه کافی را به ابن ادریس نسبت دادهاند، که البته غیر مقبول است.
🔸به نظر ما هر چند روایات روضه کافی همه جا به قوت روایات اصول و فروع کافی نیستند. اما در عین حال بزرگانی از علمای سابق شهادت دادهاند که این کتاب جزء کافی است، شهادت آنها هم برای سایر فقها معتبر است. پس از طرفی حجّت وجود دارد که این روایت جزء کافی است و از طرف دیگر حجّت وجود داد آنچه در کافی است اعتبار دارد؛ چون کلینی شهادت به صحت روایات کافی داده است و صحیح در کلام قدما به معنای لغوی استعمال میشود، یعنی «ما صدر من المعصوم ع لبیان الحکم الواقعی». بنابراین ضمّ این دو حجّت باعث میشود بتوان اعتبار روایات موجود در روضه کافی را همچون بقیه مجلدات آن اثبات کرد./ درس خارج فقه ۱۳۹۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ائمه ما لعان نیستند!
✔️استاد مهدی هادوی تهرانی
🔹مرحوم آیتالله تسخیری به بنده گفت که طلبهای در مسجد الحرام به من گفت: من روزی نیست که یک تسبیح لعن به تو نفرستم و بنده به او گفتم: قبول باشد!
🔸در حالیکه آیتالله تسخیری دلسوز اسلام و مؤمن بود و با بدنی که بیمار بود از این طرف دنیا به آن طرف دنیا میرفت تا صدای شیعه را به همه برساند.
🔹فقیهی چون شیخ طوسی به طریق اولی معتقد است که وقتی لعن حیوانات جایز نیست، لعن انسانها حرام است و متأسفانه برخی به راحتی دیگران را لعن میکنند.
🔸البته اگر دلیل خاصی از روایات و آیات برای آن داشتیم بحث دیگریست. در سنت ائمه هم بیان شده که ما لعان نیستیم، ولی رفقای ما به راحتی وقتی از لحاظ سیاسی با دیگران اختلاف دارند، از تعبیر «لعنت الله علیه» استفاده میکنند! (درس تفسیر، سوره مبارکه الحجر، ج ۵۱)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمام مصادیق كرامت باید با ادله مستقیم یا غیر مستقیم شرعی ثابت شود/ آقایانی كه شعار كرامت میدهند، شیپور را از آن طرف میزنند/ باید از احكام الهی به محدوده كرامت انسان در پیشگاه الهی پی ببریم نه برعكس
✔️استاد خادمی كوشا:
🔹گاهی بعضی عزیزان را میبینم همصدا با برخی از فقهای اهل سنت شدند، در مورد طهارت كافر میگویند دلیل كافی نبود. حالا كه دلیل كافی نیست، اصل كرامت كه وجود دارد و کافی است؛ بر اساس اصل كرامت انسانی میخواهند بگویند کافر طهارت دارد. كافر هم انسان است و چون انسان است باید طهارت داشته باشد، چون اگر طهارت نداشته باشد خلاف كرامت انسانی است.
🔸تمام احكام الهی ثبوتاً منطبق با كرامت انسان است و در مقام اثبات و كشف حكم هم همین رعایت میشود، منتهی دعوا سر مصداق است كه آیا این مطابق با كرامت است یا مطابق با كرامت نیست؟ تمام حرفمان یك كلمه است: بشر نمیتواند تشخیص دهد چه چیزی برای او ارزش است و ارزش او با چه چیزهایی سازگار است و سازگار نیست.
🔹تمام مصادیق كرامت باید با ادله مستقیم شرعی یا ادله غیر مستقیم شرعی ثابت شود. یعنی صریحاً در آیه و روایتی بگوید كه این كرامت است و یا اینکه همه احكام الهی میباشند و معتقدیم همه احکام شرعی در همین مسیر بیانات غیر مستقیم برای كرامت انسانی هستند. یعنی تمام احكام الهی تكریم انساناند.
🔸ما باید از احكام الهی به محدوده كرامت انسان در پیشگاه الهی پی ببریم نه برعكس. آقایانی كه شعار كرامت را میدهند شیپور را از آن طرف میزنند و اشتباه میگویند. برعكس دارند میروند.
📝گزارش تفصیلی نشست:http://ijtihadnet.ir/?p=74437
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «بررسی قاعده ربح و تأثیر آن در عدالت اقتصادی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده، مدرس سطوح عالی و مدیر مجتمع عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، معاون پژوهش حوزه های علمیه
👤با حضور استاد محمد سعید واعظی؛ عضو شورای فقهی بانک مرکزی و مدرس خارج حوزه علمیه قم
🗓 زمان: سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰
🏛مکان: قم، خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
🔗لینک شرکت مجازی: https://gharar.ir/r/4335a4e4
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت
✔️مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با همکاری «شبکه اجتهاد» نشستی علمی با موضوع «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین ملک زاده» برگزار میکنند.
🔺این نشست با ارائه حجتالاسلام والمسلمین سید محمد سیدی فرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) برگزار خواهد شد.
🗓 زمان: سه شنبه ۲۱ آذر ماه، ساعت ۱۵
🏛مکان: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲
🔗لینک حضور مجازی: https://gharar.ir/r/8c30380a
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ضرورت باز تعریف وحدت و تقریب»
🎙ارائه: استاد احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری
🗓 زمان: سهشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢مکان: قم، بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی
🔗لینک حضور آنلاین: HTTPS://B2N.IR/TAQRIBSTUDIES
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «موضوع شناسی قرآنی فقه مقاومت»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و دانشگاه عالی دفاع ملی
🗓 زمان: سه_شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳٠
🔗لینک حضور مجازی: https://online.snduonline.ir/ch/amniat1
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه مهارتی شیوه حل مسائل نظام اسلامی با رویکرد فقهی
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
🗓 زمان: سهشنبه ٢١ آذر، ساعت ١۵ الی ١٧
🏛مکان: حسینیه امام جواد علیه السلام
🔗لینک پخش زنده: https://eitaa.com/ma_yastoroon
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴مراسم بزرگداشت فقیه بصیر مرحوم آیتالله محمد یزدی
🎙سخنران: استاد عباس کعبی؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری
🗓 زمان: سهشنبه ۲۱ آذر، همزمان با نماز مغرب و عشاء
🏛مکان: خیابان شهید دل آذر،کوچه ۲۰، مدرسه علمیه علوی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی
🗓 از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه
⏳افتتاحیه: پنج شنبه ۲۳ آذر، ساعت ۱۶
🏢 مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، محل نمایشگاهها (طبقه منفی دو)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 راه درست ملاحظه فتاوای عامّه
✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
🔹آیتالله والد میفرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل میشود، نه فتوای یک فقیه خاص. مثلاً فتوای حنفیّه نقل میشود، نه فتوای ابوحنیفه. ممکن است فتوایی که از حنفیّه نقل میشود، فتوای مشهور حنفیها باشد، ولی فتوای شخص ابوحنیفه بر خلاف آن باشد، و یا از اساس، ابوحنیفه در مورد آن مساله فتوایی نداشته باشد؛ بلکه برخی از شاگردان ابوحنیفه و یا برخی متأخّرین، بر اساس دیدگاههای ابوحنیفه، آن فتوا را به عنوان فتوای حنفیّه استخراج کرده باشند.
🔻ملاحظه ای پیرامون فتاوای احمد بن حنبل و حمل بر تقیّه
🔸احمد بن حنبل در زمان ائمّه علیهم السلام زندگی نکرده است. وفات او در سال ۲۴۱ ق بوده، در حالی که غالب روایات ما از صادقین علیهما السلام نقل شده است. احمد بن حنبل، آخرین فقیه از فقهای اربعه عامّه است. فقهای عامّه به این ترتیب هستند: ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل. بنابراین، قول احمد بن حنبل نمیتواند کاشف از تقیّهای بودن روایت صادره از ائمّه علیهم السلام باشد.
🔻منابع مفید برای دستیابی به اقوال فقهای عامّه
🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را میتوان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. این کتاب بسیار منظّم است؛ لذا دسترسی به فتاوای عامّه در آن آسان است. به علاوه، این کتاب دو جلد فهرست نیز دارد، که میتوان به آسانی از طریق این فهرست به مطلوب رسید. اگر مطلبی که به دنبال آن هستیم، در کتاب خلاف شیخ طوسی نیز آمده باشد، از پاورقیهای این کتاب که به کتب عامّه ارجاع داده و منابع را ذکر نموده نیز میتوان استفاده کرد. بدایة المجتهد از ابن رشد هم، در این زمینه کتاب مفیدی است. این کتاب به طور خلاصه تألیف شده، ولی نظم مناسبی دارد و قابل استفاده است. نوع کتب عامّه، دارای نظم مشخّصی نیست و مباحث به صورت نامنظّم بحث شده و پیدا کردن یک مطلب در آنها با دشواری زیادی همراه است؛ لذا در ابتدای امر، رجوع به این کتب مشکل است. مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کردهاند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل قولهای مفیدی دارد. در مجموع، بهترین کتاب همانطور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است./ درس خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «شارژ آپارتمان» تا «جواب سلام در گفتگوهای مجازی»
✔️جدیدترین استفتائات (آذرماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه بهروز رسانی میشود.
🔹هزینۀ مترتب بر مال پیدا شده یا مجهول المالک
🔸فراموش کردن اذان و اقامه
🔹جواب سلام در گفتگوها ی مجازی
🔸تخریب مسجد قدیمی جهت توسعه آن
🔹حکم ماهی مرده در تور
🔸شارژ آپارتمان
🔹هزینه نماز و روزه قضای میت
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74445
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 «آیا این عکس، عکس حضرت محمد(ص) است؟!»
➕ روایت شیخ زکزاکی از عکسی که از امام خمینی(ره) روی دیوار خانه داشتند و واکنش خواهرزاده خردسالش به دیدن این عکس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_6037474710973845971.mp3
24.63M
🎧 دریافت صوت کامل گفتگوی برنامه تلوزیونی جماران با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه
🔻شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه که به ایران سفر کرده، به مناسبت ایام سالگرد حادثه تلخ زاریا، در گفتگوی تلویزیونی خود با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مقابل دوربین برنامه «جماران» شبکه یک سیما قرار گرفت.
🔺او در بخش نخست این گفتگوی اختصاصی، ناگفتههایی را از نحوه آشنایی و دیدار با امام خمینی(ره) و تأثیر ایشان در شکلگیری جنبش اسلامی نیجریه مطرح کردند. در بخش دوم نیز، ضمن طرح عملکرد و شرایط جنبش اسلامی در نیجریه و قاره آفریقا، به جزئیاتی از دیدار با رهبر انقلاب و همچنین حادثه تلخ زاریا و نحوه دستگیری ایشان تا شهادت فرزندان اشاره کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 معیار حجیت خبر واحد؛ وثاقت راوی یا وثاقت صدور؟
🔻بررسی اجتهادی مسائل منتخب علم اصول
🎙با استفاده از بیانات استاد معظم آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی
🗓 زمان: چهارشنبه ۲۲ آذرماه، ساعت ۱۸
🏛 مکان: مشهد، خیابان آیتالله شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Ostad Fayyazi 14020902.mp3
36.47M
🎧 دریافت صوت جلسه سوم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه»
🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 قم، انجمنهای علمی حوزه علمیه، ۹ آذرماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Ostad Fayyazi 14020916.mp3
29.66M
🎧 دریافت صوت جلسه چهارم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه»
🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 قم، انجمنهای علمی حوزه علمیه، ۱۶ آذرما ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجتهاد و دانش رجال
✍️حجتالاسلام احمدحسین شریفی: مرحوم فاضل تونی، م۱۰۷۱ق، از فقیهان و متکلمان و اصولیان قرن یازدهم، در کتاب الوافیة فی اصول الفقه، درباره اهمیت و جایگاه دانش رجال در اجتهاد دینی میفرماید: «اجتهاد بدون تمسک به احادیث، تصور ندارد؛ و از طرفی به هر حدیثی هم نمیتوان عمل کرد؛ زیرا بسیاری از راویان به دروغگویی شهره بودهاند. بنابراین تردیدی نیست که روایات دروغ در میان روایات منقول از اهل بیت وجود دارد. گاهی برای تمییز روایات درست از نادرست، راهی جز مراجعه به احوال راویان نداریم. بنابراین آگاهی از دانش رجال و شناخت احوال و اوصاف راویان از پیشنیازهای اجتهاد است.»
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
231211_004.MP3
24.25M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «اجتهاد و تحول در علوم انسانی»
🎙ارائه: استاد محسن اراکی
🗓 ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲، قم، مدرسه علمیه امام کاظم علیهالسلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی حکم زکات پول بهمثابه سیاست پولی
✍️مهدی شایق
در نگاهی بدوی به حکم زکات، به نظر میرسد زکات نوعی مالیات و در نتیجه یک نوع سیاست مالی است. اما دقت در ابعاد و ویژگیهای منحصر به فرد این حکم الهی، انسان را نسبت به این تشخیص مردد میکند. چه آنکه از طرفی زکات تفاوتهای جوهری با سایر اقسام مالیات دارد؛ و از طرفی دیگر، کارکردی کاملا مشابه با سیاستهای پولی دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره میگردد.
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=744
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
039_1402 0921_shabzendedar_beihFozoli.MP3
5.87M
🎙بیانات مهم استاد شب زندهدار
🗓در ابتدای درس خارج فقه مسجد اعظم، سهشنبه ۱۴۰۲/۹/۲۱
🔻پیرامون:
🔹ایام فاطمیه
🔸انتخابات
🔹مساله فلسطین
🔸ضرورت تبلیغ و جهاد تبیین
🔹وظایف ما نسبت به حضرت زهرا (س)
🔸آثار توسل به حضرت زهرا (س)
🔹برخی از ویژگیهای رهبر معظم انقلاب اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه جمادی الثانیه ۱۴۴۵ قمری
✔️مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله خامنهای)
1- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، در سراسرِ ایران، ناممکن است.
2- در غروب پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ شمسی (و ۳۰ جمادی الأُولی ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، هلال در سراسر ایران با چشم مسلّح و عادی بهراحتی دیده میشود و جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، روز اوّل ماه جمادی الثانیة ۱۴۴۵ قمری خواهد بود.
✔️مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای امامخمینی، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی)
1- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب چهارشنبه در سراسرِ ایران، ناممکن است.
2- در غروب پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ شمسی (و ۲۹ جمادی الأُولی ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، هلال در سراسر ایران با چشم عادی بهراحتی دیده میشود و جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، روز اوّل ماه جمادی الثانیه ۱۴۴۵ قمری خواهد بود.
📝 مبنای دیگر مراجع تقلید: http://ijtihadnet.ir/?p=74451
🆔 https://eitaa.com/ijtihad