eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
694 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نیم‌نگاهی به چهارمین همایش ملی «فقه هنر» در مشهد ✔️چهارمین همایش ملی فقه هنر با عنوان «فقه هنر و حكمرانی» در روزهای پایانی بهمن‌ماه در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد. این همایش دو روزه با حضور جمعی از علما، اساتید، دانشگاهیان، فرهیختگان و فقه‌پژوهان در محل تالار شیخ طبرسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برپا شد. در مراسم افتتاحیه ضمن پخش خلاصه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره همایش فقه هنر، استاد ابوالقاسم علیدوست، استاد حمید درایتی، استاد سیدمجتبی نورمفیدی و دیگر اساتید مدعو به سخنرانی پرداختند و آیت‌الله علم‌الهدی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران پایانی این همایش بودند. این دوره همایش در شش محور «فقه هنر؛ سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری»، «فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات»، «فقه هنر؛ نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌ها»، «فقه هنر و حاکمان»، «حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی» و «رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر» و با ارائه مقالات پژوهشی استادان در کمیسیون‌های تخصصی برگزار شد. 📝 گزارش تفصیلی + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=74866 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فیلم | محفلی تخصصی و علمی برای همراهی فقه و هنر در مسیر تعالی 🔺 گزارشی از چهارمین همایش ملی «فقه هنر» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
560_34086096149867.pdf
22.78M
📑 دفترچه راهنمای پذیرش (طلاب برادر و خواهر) حوزه علمیه خراسان ۱۴۰۳ 🕌 حوزه‌‌های علمیه سراسر کشور هر ساله اقدام به پذیرش داوطلبان واجد شرایط برای تحصیل می‌نماید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 علوم اسلامی در مسیر تحول تمدنی (گام نخست: گونه بندی و شبکه‌شناسی) 🎙 ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 🗓 زمان: یکشنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ 🏛 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، دفتر فرهنگستان علوم اسلامی 🔗 حضور برخط: https://gharar.ir/r/b2c42c5e 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باورهای علمای سلف ✔️آیت‌الله جوادی آملی: 🔹«تقریباً اوایل شهریور ۳۴ بود که رفتم خدمت استادمان مرحوم شیخ محمدتقی آملی؛ از اوتاد این روزگار بود. مرحوم آقا ضیا در تقریظ ایشان نوشته: «کهف المجتهدین العظام» هم مرحوم آقای نائینی در اجازه نامه ایشان نوشته: «صفوة المجتهدین العظام»، تقریرات ایشان در مکاسب را هم جامعه مدرسین چاپ کرده و ایشان آن روزها داشتند عروة الوثقی را شرح می‌کردند: مصباح الهدی فی شرح عروة الوثقی که آن را هم تدریس می‌کردند هم تألیف. 🔸اوّلین سالی که ما درس خارج رفتیم درس ایشان بود و جزوه نوشتن را هم از ایشان یاد گرفتیم. ما برای اینکه طرز جزوه نوشتن را یاد بگیریم، اوّل جزوه خود ایشان را گرفتیم. می‌دیدم ایشان در تمام این صفحات بالای هر صفحه «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی» الآن ما چیزی که می‌نویسیم همان اوّل یک «بسم الله» را می‌نویسیم؛ اما در تمام صفحات بالایش نوشته بود: «بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی». این دأب علمای نجف بود. 🔹مرحوم سعید العلماء که با شیخ انصاری دوتایی درس شریف العلماء می‌رفتند. شریف العلماء همین است که مرحوم شیخ در رسائل چند جا دارد: «استادی الشّریف» مرحوم شیخ انصاری از صاحب جواهر به عنوان معاصر یاد می‌کند، ولی از شریف العلماء به عنوان استاد: «استادی الشّریف»، دو تایی باهم می‌رفتند درس مرحوم شریف العلماء. آن آثاری که از سعید العلماء حالا یا خودشان نوشتند یا تقریرات درسی ایشان بود مانده، این است که در بسیاری از صفحات در حاشیه‌اش نوشته «یا اباالفضل ادرکنی». اینها باور کردند این مسائل را.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢با طعم فقه و چاشنی کلام ✍️سجاد علی‌بیگی گزاره‌های فقهی در اسلام، همواره با پیش فرض‌ها و پیش زمینه‌های کلامی همراه بوده است و امروزه خلاء این اعتقادات و جایگاه آن، در جای جای دستورات عملی دین دیده‌ می‌شود. از طرفی دیگر تمام تلاش یک مجتهد فقیه در این است که دستوری حجت‌آور برای مکلف‌اش بیان کند. چرایی حجیت این دستور، از مبانی کلامی برداشت‌ می‌شود. بنابراین مادامی که سنگ بنای اعتقادی درست چیده نشود، عمل به دستورات فقهی در زندگی مکلف، روز به روز سطحی‌تر و به مرور کم رنگ ‌تر‌ می‌گردد. این تفکیک اعتقاد از فقاهت، به کتب کلامی و فقهی نیز سرایت پیدا کرده و اکثریت کتب بزرگان یا فقهی محض است و یا کلامی محض. در این بین اما بوده‌اند کسانی که کتاب‌های فقهی خود را به مقدمه‌ی کلامی و اعتقادی آراسته‌اند که در این بین کتاب «الکافی فی الفقه» مرحوم ابوالصلاح حلبی (از شاگردان سید مرتضی و نماینده‌ی او در حلب) بسیار منحصر به فرد‌ است. 📝 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74863 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تفسیر فقهی از حق رأی ✍️حجت‌الاسلام داود مهدوی‌ زادگان پرسش این است که حق رای، درون یک نظام سیاسی چه جایگاه و نسبتی را برقرار‌ می‌‌کند؟ در واقع حق رای دو ساحت دارد. یک ساحت قبل از تاسیس نظام و یک ساحت بعد از تاسیس نظام و عدم توجه به این تفکیک موجب خلط مبحث‌ می‌‌شود و در اثر همین خلط مبحث، قضاوت‌های غیرعلمی هم صورت‌ می‌‌گیرد. از نگاه دینی و فقهی، حکومت اسلامی در مقام تاسیس، به خواست مردم وابسته است یعنی اگر مردم نخواهند، چنین حکومتی هم تاسیس نخواهد شد و شکل نمی گیرد. حق رأی مردم قبل از تاسیس نظام، شان تکوینی دارد و در واقع ایجادی است. وقتی می گوییم مردم این حق را دارند که حکومت را تاسیس کنند، این حق در ایجاد است. پس چنین حقی در قبل از تاسیس نظام، ماهیت تکوینی و ایجادی دارد. با خواست مردم حکومتی تاسیس می شود. همین معنا در قبل از تاسیس حکومت در کلام خداوند تبارک و تعالی و نیز در سیره معصومین نهفته است. برخی از نگاه فقهی و دینی در بحث حق رای تصور می‌کنند که ما در مقام دفاع از اندیشه دینی، باید بحثمان را سراغ حق انتخاب کردن مردم ببریم. و می‌گویند که هر کسی حق رای دادن ندارد. هر کس از هر ده کوره ای بیاید انتخاب کند یعنی این دسته از افراد حرفشان را در زمین حق انتخاب کردن می برند. در حالی که به نظر ما این حرف غلط است. لکن درستش این است که اگر ایرادی وارد است مربوط به بحث انتخاب شدن است. آن جا باید گفت که هر کسی حق این را ندارد که بیاید کاندیدا شود. 📝 مطالعه متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=74885 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
40.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان: شورای نگهبان برای مجلس شرط فوق لیسانس گذاشته اما خودش که این مدرک را اعطا نمی‌کند، شورا بررسی می‌کند و اگر فوق لیسانس اصل بود آن را قبول می‌کند. سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان در خصوص مجلس خبرگان رهبری به حوزه علمیه که هزار سال است سابقه معرفی مجتهدین را دارد کار را واگذار نمی‌کند؟ تا بار رد صلاحت ۹۵ درصد رد صلاحیت‌ها گردن این شورا نیافتد؟! ۶۱ درصد رای دهندگانی که بعضا رای می‌دهند و ۷۷ درصد رای ندهندگان، شورای نگهبان را بی طرف نمی‌دانند! درست یا غلط بودن این قضاوت به کنار، آن بار رد صلاحیت بزرگ بخاطر شرایط علمی چرا گردن شورا باشد؟! بی‌اعتمادی نسبت به برگزار کننده در کاهش مشارکت موثر است! مثلا حضرت آیت‌الله شبیری به کسی اجازه اجتهاد دهد، اندازه ممتحن شورای نگهبان نیست؟! مجوز اجتهاد به حوزه برگردد، باز دست همین آقایان شورای عالی است که در خبرگان‌اند؛ پس نگرانی چیست؟! امام برای شورای نگهبان، احتیاط در جانب حیثیت جمهوری اسلامی را از این وسواس‌ها و احتیاط‌ها مهمتر دانست؛ با مشارکت ۳۵درصدی، مجلس خبرگان رهبر انتخاب کند مهمتر است یا این وسواس‌ها سر مرکز اعطای مجوز اجتهاد کاندیدها؟! 📺 برنامه جهان آرا - ۳۰بهمن۱۴۰۲ 🎧 صوت کامل برنامه را اینجا بشنوید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نشست جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی. ذبیح الله نعیمیان. 1402.11.30.MP3
18.24M
🎧 دریافت صوت کرسی علمی ترویجی (جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان 📅 ۳۰ بهمن ۱۴۰۲، قم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دوره تخصصی حدیث‌ پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳ 📌 ویژگی‌های دوره: ✅ شرکت رایگان در دوره ✅ بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی ✅ دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا ✅ اعطای گواهی معتبر 📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند هر روز ساعت ۱۷:۰۰ 📎 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کرسی بررسی امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد.mp3
48.31M
🎧 دریافت صوت کرسی علمی (بررسی امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد) 🎙ارائه کننده اول: دکتر مجتبی رستمی کیا 🎙ارائه کننده دوم: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدیار حسینی 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا قائمی‌نیا 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد قیصری 🗓 قم، بهمن ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 لغزشگاه «بین ادیان»؛ در نقد راهبرد بین‌ادیانی حوزه‌های علمیه شیعه ✍حامد دهقانی ✂️ سه‌شنبه گذشته (۲۴ بهمن ۱۴۰۲) خبر و تصاویری از دیدار آیت‌الله جوادی آملی با شخصی با نام «مالخاز سونگولاشویلی» و با عنوان «اسقف اعظم گرجستان و عضو شورای باپتیست‌های آمریکا و اروپا» منتشر شد. حقیقت آن است که سونگولاشویلی نه اسقف اعظم گرجستانی‌های ارتدوکس است و نه حتی رهبر جماعت اندک باپتیست در این کشور. او نمونه‌ی ایده‌آل یک روحانی «بین‌ادیانی» غربی است. کسی که همه و همه، از شیعه و سنی و مسیحی و یهودی گرفته تا ایزدی و هندو و هم‌جنس‌گرا، از گفته‌ها و رفتار او خشنود بوده و او را از خود می‌پندارند. همو که بر پرچم حرم امام حسین(ع) بوسه می‌زند، پرچم همجنس‌گراها را با «افتخار» برافراشته و به احترام آن رژه می‌رود. در همان کلیسایی که برای دلخوشی مسلمانان اذان می‌گویند و قرآن می‌خوانند، برای هولوکاست و ظلم‌های تاریخی علیه یهودیان (بخوانید: صهیونیست‌ها) اشک می‌ریزند. امروزه ایده «گفتگوی بین ادیان» سرشتی بس متفاوت با یکی دو دهه پیش دارد... 🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴مراسم بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال ملکوتی آیت‌الله علوی گرگانی (قدس سره) ▪️زمان: روز پنجشنبه سوم اسفند ماه ١٤٠٢ برابر با ۱۲ شعبان المعظم ۱۴۴۵ ▪️بعد از نماز مغرب و عشاء ▪️مکان: مسجد اعظم قم حضور مراجع عظام تقلید و بیوت آیات عظام، علمای اعلام، طلاب و فضلای محترم، عموم مومنین و متدیّنین موجب تکریم مقام شامخ علم و مرجعیت و نورانیت مجلس خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️ صدای مرجع عظیم الشأن آیت‌الله ميلانی (ره) را می‌شنوید 🔺عقیده ما اینست که ملاك فقه أصول است، من لا أصول له لا فقه له قطعاً، هیچ برو برگرد ندارد، هو مقلّد بالحمل الشايع؛ چون نتيجة تابع أخس مقدمات است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گذر از موزه نشینی؛ تبلور فقاهت در میدان معاصرت ✔️شماره جدید دیده‌بان اندیشه با عناوینی چون: «در حسرت تدبیر اجتهادی»، «خطر ظهور اخباری‌گری جدید»، «فقاهت معاصر جایگزین فقه معاصر»، «عادت به استنباط عرفی»، «متصدی رفاه عمومی»؛ به بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه پرداخته است. 🔹در بخش اول مصاحبه‌‌هایی را با اساتید عباس کعبی، ابوالقاسم علیدوست، محمدحسین ملک‌‌زاده و عباس رفعتی نائینی ترتیب داده و در ضمن بحث از مبانی نظری و انتزاعی، به بررسی میزان توقع از فقه و همچنین شرایط کارآمدی آن پرداخته است. 🔸در بخش دوم مناظره‌‌ای را با هفت تن از اساتید سطوح عالی حوزه یعنی حجج‌اسلام سید سجاد ایزدهی، محمدعلی میرزایی، امین اسدپور، محمود شفیعی، محمدعلی لیالی، علی محمدی و سلمان رئوفی برگزار کرده که در آن، وضعیت انضمامی فقه در دوران پس از انقلاب اسلامی مورد کاوش قرار گرفته و مهمترین آسیب‌‌های ناظر به ساختار این علم و عملکرد فقها، استخراج شده است. 🔹در بخش سوم نیز با اخذ کوتاه‌‌نوشت‌‌هایی از 20تن از اساتید حوزه و دانشگاه، راهکارهایی را برای حل آسیب‌‌های فوق، ارائه داده است. 📝 معرفی + دریافت مجله: http://ijtihadnet.ir/?p=74888 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اى امام زمان، اى مهدى موعودِ محبوب این امّت، اى سلاله‌‏ى پاک پیامبران و اى میراث‏بر همه‏‌ى انقلاب‌هاى توحیدى و جهانى! ملّت ما با یاد تو و با نام تو از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگى خود و در وجود خود آزموده است. اى بنده‏‌ى شایسته‏‌ى صالح خدا! ما امروز محتاج دعایى هستیم که تو از آن دل پاک الهى و ربّانى و از آن روح قدسى براى پیروزى این ملّت و پیروزى این انقلاب بکنى و به دست قدرتى که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملّت و راه این امّت کمک بفرمایى. عَزیزٌ عَلَینا اَن نَرى الخَلقَ وَ لاتُرى؛ اى امام زمان! براى ما خیلى سخت است که در این جهان، در این طبیعت بى‏‌پایان که متعلّق به صالحان است، متعلّق به بندگان خدا است، دشمنان خدا را ببینیم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بکنیم امّا تو را نبینیم و از نزدیک فیض حضور تو را زیارت نکنیم. ☘️نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تبریک و تهنیت می‌گوییم ☘️ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
خلاصه نظریه انتظار.mp3
38.44M
🎧 پادکست خلاصه کتاب «نظریه انتظار» 🔻 انتظار فرج در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ♨️ آنچه خواهید شنید: ✅ معنای عدالت در زمان ظهور ⛔️ رويكردهاى انحرافى در مسئله‌ى انتظار 🔹 مفهوم فرج 🔹 مصادیق فرج 🔹 معنای انتظار 🔹 تدریجی و طبیعی‌بودن فرج نهایی 🔹 لوازم انتظار 🔹 مبانی و ادله‌ی انتظار فرج 🔹 شرایط تحقق فرج نهایی 🔹 آثار و کارکردهای انتظار فرج 📋 وظایف منتظران 💡آسیب‌شناسی انتظار 🔦 رفتار دشمن در مواجهه با تفکر مهدویت و انتظار فرج 📻 رادیو مناهج 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بند بندِ منشور روحانیت باید سرمشق تمام حوزه‌های علمیه داخل و خارج از کشور شود 🔺پیام اختصاصی فقیه محقق، استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی به دبیرخانه منشور روحانیت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسألۀ امامت، سرّی از اسرار الهی ✔️استاد سید جواد شبیری زنجانی: 🔹وکلای امام از اسرار امامت خبر داشته‎‌اند و امام هم آنها را از اسرار امامت باخبر می‌کرده است. زمانی که حضرت حجت(عج) متولد شدند امام به وکلا نامه نوشتند که حضرت متولد شده‌اند. 🔸«محمد بن علی بن بلال» که یکی از وکلای امام عسکری(ع) بوده است می‌گوید: «خرج اليّ من أبی محمد قبل مضیه بسنتین- یخبرنی بالخلف من بعده» ؛ دو سال قبل از دنیا رفتن حضرت عسکری(ع)، نامه رسید که خلف متولد شده است و چند روز قبل از اینکه امام از دنیا بروند باز هم نامه رسید که خلف چه کسی است. 🔹در مورد احمد بن اسحاق قمی نیز همین‌طور آمده است: «لما ولد الخلف الصالح(ع) ورد عن مولای ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق». راوی این داستان نوۀ احمد بن اسحاق، یعنی احمد بن حسن بن احمد بن اسحاق است. وی می‌گوید وقتی که خلف متولد شد: «ورد عن مولانا ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق کتاب فاذا فیه مکتوب بخط یده(ع) الذی کان ترد به التوقیعات علیه». همان خط معروفی که توقیعات به آن خط می‌رسید و همان خطی که اعرفه و همان خطی که مشخص بود «و فیه ولد لنا مولود فلیکن عندک مستوراً و عن جمیع الناس مکتوماً...» مولود متولد شد اما سری است، و کسی نباید متوجه بشود؛ لذا تأکید می‌شود: «عن جمیع الناس مکتوماً». 🔸بهتر است عرض شود که مسألۀ امامت بسیار سرّی بوده است و اصحاب یک امام به هیچ وجه امام بعدی را نمی‌شناختند و تنها اصحاب بسیار خاصی بوده‌اند که امام بعدی را می‌شناخته‌اند. امامت مسأله‌ای بوده که تنها به آن افراد بسیار خاص اطلاع داده می‌شده است؛ آن هم به شرطی که این مطلب را ذکر نکند. در روایت‌های ما آمده که این سرّی است که خدا در عرش به ملائکه گفته است و از ملائکه به فلان جا آمده است و بعد پیامبر آمده است شما این مطلب را در کوچه و بازار پخش می‌کنید! امامت یک سِر است. این بوده که وقتی که امام از دنیا می‌رفته، شیعیان مجبور بوده‌اند که بگردند تا متوجه شوند که امام بعدی چه کسی است؟ و علائم را ببینند. و این‌طور نبوده است که هر شخصی دوازده امام را بشناسد. 🔹و در روایت‌ها وارد شده است که امام وقتی که از دنیا می‌رفته‌اند، یک نفر را بفرستید تا تحقیق کند؛ «فلو لا نفر من کل فرقة طائفة لیتفقهوا فی الدین» یکی از موارد تفقه در دین تفقه در شناخت امام است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_9865230304.mp3
4.04M
💢 لقاء الإمام في عصر الغيبة ... 🎙استاد محمدتقى شهيدى 🔹بررسی توقیع مبارک "...فمن ادعی المشاهدة..." 🔸 تواتر اجمالى تشرفات 🔹 تفصيل قضيه مرحوم شيخ محمد كوفی 🔸 تفصيل قضيه مرحوم سيد حسين حائری و ... 1️⃣ این توقیع مبارك از جهت سند تمام نیست چون حسن بن احمد توثیق ندارد، البته بعید نیست که به متن آن وثوق پیدا کنیم. 2️⃣ از جهت دلالت: ما یقین داریم که مَن إدعی المشاهدة فهو كاذب مفتر با توجه به مصلحت در جعل است كه اصل را بر تكذيب بگذارید تا سوء استفاده نشود، و إلا به تواتر اجمالى ثابت است كه بزرگانی به محضر ولی الله الأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف در دوران غیبت شرفياب شده‌اند. قضایای معتبر فراوان است، از جمله: ۱. قضیه اسماعیل هرقلی که مرحوم إربلى كه از أعاظم شيعه است از او نقل می‌كند. و اسماعيل در حين تشرف امام عليه السلام را شناخت. ٢. قضیه حاج علی بغدادی که قطعی است و هم براى میرزای نائینی و هم برای حاجی نوری نقل کرده و خودش از اخيار تجار شيعه بوده است. مرحوم آقاى صدر می‌گفته قصه این تشرف در خاندان ما مسلم است چون در جریان تشرف قسمتی هم مربوط به جد مادری ایشان مرحوم آل یاسین بوده است. ٣. تشرف مرحوم شیخ محمد کوفی که دستخط مرحوم آقای خوئی موجود است که تفصیل آن تشرف را از زبان خودش نوشته‌اند و مرحوم آقای تبریزی هم سر درس از آقای خوئی نقل کردند. ۴. قضیه تشرف مرحوم سید حسین حائری، كه هم آقاى شبيری زنجانى و هم حاج آقا رضا صدر اين تشرف رو تأييد كردند و در العبقري الحسان و جرعه‌ای از دریا آمده است. 📚 خارج اصول (اجماع تشرفی)، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هم‌اندیشی مشارکت حداکثری در انتخابات (چالش‌ها و راهکارها) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی 🔺انتخابات؛ حق یا تکلیف شهروندی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی‌کوشا 🔺ضرورت استفاده از حق مشارکت در انتخابات 🎙حجت‌الاسلام والمسلمینرضا اسلامی(اسفندیاری) 🔺شرکت در انتخابات؛ از ضرورت اولی تا ضرورت ثانوی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی 🔺مشارکت در آینده آن 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔺بررسی فقهی سیاسی رأی سفید در انتخابات 👤دکتر اسماعیل آقابابایی‌بنی 🔺نقش مردم در حکمرانی انتخابات 🎙دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضی آصف آگاه (اشکوری) 🗓 زمان: سه‌شنبه 8 اسفند 1402، ساعت: 9 تا 12 🏢مکان: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه همکف، تالار امام حسین(ع) 🔗لینک حضور مجازی: dte.bz/feqhconf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام استاد اعرافی به مبلغان درباره انتخابات: تصویری ماندگار از نقش آفرینی اثرگذار اجتماعی را به یادگار بگذارید ✍️بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم مبلغین ارجمند و حوزویان گرامی همزمانی ایام دهه مهدویت در ماه مبارک شعبان با فضای انتخابات در سال جاری و تعطیلات پیش‌رو فرصتی بسیار مغتنم را پیش‌روی شما عزیزان قرار داده است که با بهره‌مندی از اندیشه راقی مهدویت و آموزه‌های اثربخش آن در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی، تلاشی مضاعف، شورآفرین، وحدت بخش و مشارکت افزا برای دعوت مردم شریف ایران اسلامی به حضور در انتخابات را به منصه ظهور برسانید. رجاء واثق دارم همچون گذشته حوزویان مجاهد تصویری ماندگار از نقش آفرینی اثرگذار اجتماعی خویش را به یادگار خواهند گذاشت. علیرضا اعرافی/ مدیر حوزه‌های علمیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بیانیه انتخاباتی جبهه روحانیت مردمی - اسفند 1402.pdf
95.4K
📜 بیانیه جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی درباره انتخابات ۱۴۰۲ و مسائل پیرامون آن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نامه کنش انتخاباتی حوزه.pdf
149.3K
📄 متن نامه تشکل‌های حوزوی قم و مشهد به مدیران حوزه‌های علمیه 📌در این نامه، بیش از بیست تشکل حوزوی قم و مشهد، خطاب به آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رونوشت به مدیر حوزه علمیه خراسان، فعال نمودن همه ظرفیت‌های حوزوی برای تبلیغ مشارکت حداکثری در انتخابات را خواستار شدند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad