🔔دوره تخصصی حدیث پژوهی
🔼 دورهای جامع در جهت آشنایی با دانشهای حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳
📌 ویژگیهای دوره:
✅ شرکت رایگان در دوره
✅ بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی
✅ دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا
✅ اعطای گواهی معتبر
📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند هر روز ساعت ۱۷:۰۰
📎 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کرسی بررسی امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد.mp3
48.31M
🎧 دریافت صوت کرسی علمی (بررسی امکان سنجی به کارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد)
🎙ارائه کننده اول: دکتر مجتبی رستمی کیا
🎙ارائه کننده دوم: حجتالاسلام والمسلمین سید مهدیار حسینی
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین احمد قیصری
🗓 قم، بهمن ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 لغزشگاه «بین ادیان»؛ در نقد راهبرد بینادیانی حوزههای علمیه شیعه
✍حامد دهقانی
✂️ سهشنبه گذشته (۲۴ بهمن ۱۴۰۲) خبر و تصاویری از دیدار آیتالله جوادی آملی با شخصی با نام «مالخاز سونگولاشویلی» و با عنوان «اسقف اعظم گرجستان و عضو شورای باپتیستهای آمریکا و اروپا» منتشر شد.
حقیقت آن است که سونگولاشویلی نه اسقف اعظم گرجستانیهای ارتدوکس است و نه حتی رهبر جماعت اندک باپتیست در این کشور.
او نمونهی ایدهآل یک روحانی «بینادیانی» غربی است. کسی که همه و همه، از شیعه و سنی و مسیحی و یهودی گرفته تا ایزدی و هندو و همجنسگرا، از گفتهها و رفتار او خشنود بوده و او را از خود میپندارند. همو که بر پرچم حرم امام حسین(ع) بوسه میزند، پرچم همجنسگراها را با «افتخار» برافراشته و به احترام آن رژه میرود. در همان کلیسایی که برای دلخوشی مسلمانان اذان میگویند و قرآن میخوانند، برای هولوکاست و ظلمهای تاریخی علیه یهودیان (بخوانید: صهیونیستها) اشک میریزند.
امروزه ایده «گفتگوی بین ادیان» سرشتی بس متفاوت با یکی دو دهه پیش دارد...
🔗 متن کامل این یادداشت را در اینجا مطالعه کنید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴مراسم بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال ملکوتی آیتالله علوی گرگانی (قدس سره)
▪️زمان: روز پنجشنبه سوم اسفند ماه ١٤٠٢ برابر با ۱۲ شعبان المعظم ۱۴۴۵
▪️بعد از نماز مغرب و عشاء
▪️مکان: مسجد اعظم قم
حضور مراجع عظام تقلید و بیوت آیات عظام، علمای اعلام، طلاب و فضلای محترم، عموم مومنین و متدیّنین موجب تکریم مقام شامخ علم و مرجعیت و نورانیت مجلس خواهد بود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙️ صدای مرجع عظیم الشأن آیتالله ميلانی (ره) را میشنوید
🔺عقیده ما اینست که ملاك فقه أصول است، من لا أصول له لا فقه له قطعاً، هیچ برو برگرد ندارد، هو مقلّد بالحمل الشايع؛ چون نتيجة تابع أخس مقدمات است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گذر از موزه نشینی؛ تبلور فقاهت در میدان معاصرت
✔️شماره جدید دیدهبان اندیشه با عناوینی چون: «در حسرت تدبیر اجتهادی»، «خطر ظهور اخباریگری جدید»، «فقاهت معاصر جایگزین فقه معاصر»، «عادت به استنباط عرفی»، «متصدی رفاه عمومی»؛ به بررسی شرایط و موانع کارآمدی فقه پرداخته است.
🔹در بخش اول مصاحبههایی را با اساتید عباس کعبی، ابوالقاسم علیدوست، محمدحسین ملکزاده و عباس رفعتی نائینی ترتیب داده و در ضمن بحث از مبانی نظری و انتزاعی، به بررسی میزان توقع از فقه و همچنین شرایط کارآمدی آن پرداخته است.
🔸در بخش دوم مناظرهای را با هفت تن از اساتید سطوح عالی حوزه یعنی حججاسلام سید سجاد ایزدهی، محمدعلی میرزایی، امین اسدپور، محمود شفیعی، محمدعلی لیالی، علی محمدی و سلمان رئوفی برگزار کرده که در آن، وضعیت انضمامی فقه در دوران پس از انقلاب اسلامی مورد کاوش قرار گرفته و مهمترین آسیبهای ناظر به ساختار این علم و عملکرد فقها، استخراج شده است.
🔹در بخش سوم نیز با اخذ کوتاهنوشتهایی از 20تن از اساتید حوزه و دانشگاه، راهکارهایی را برای حل آسیبهای فوق، ارائه داده است.
📝 معرفی + دریافت مجله: http://ijtihadnet.ir/?p=74888
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اى امام زمان، اى مهدى موعودِ محبوب این امّت، اى سلالهى پاک پیامبران و اى میراثبر همهى انقلابهاى توحیدى و جهانى!
ملّت ما با یاد تو و با نام تو از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگى خود و در وجود خود آزموده است.
اى بندهى شایستهى صالح خدا!
ما امروز محتاج دعایى هستیم که تو از آن دل پاک الهى و ربّانى و از آن روح قدسى براى پیروزى این ملّت و پیروزى این انقلاب بکنى و به دست قدرتى که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملّت و راه این امّت کمک بفرمایى.
عَزیزٌ عَلَینا اَن نَرى الخَلقَ وَ لاتُرى؛ اى امام زمان! براى ما خیلى سخت است که در این جهان، در این طبیعت بىپایان که متعلّق به صالحان است، متعلّق به بندگان خدا است، دشمنان خدا را ببینیم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بکنیم امّا تو را نبینیم و از نزدیک فیض حضور تو را زیارت نکنیم.
☘️نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت صاحبالزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تبریک و تهنیت میگوییم ☘️
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
خلاصه نظریه انتظار.mp3
38.44M
🎧 پادکست خلاصه کتاب «نظریه انتظار»
🔻 انتظار فرج در اندیشهی حضرت آیتالله خامنهای
♨️ آنچه خواهید شنید:
✅ معنای عدالت در زمان ظهور
⛔️ رويكردهاى انحرافى در مسئلهى انتظار
🔹 مفهوم فرج
🔹 مصادیق فرج
🔹 معنای انتظار
🔹 تدریجی و طبیعیبودن فرج نهایی
🔹 لوازم انتظار
🔹 مبانی و ادلهی انتظار فرج
🔹 شرایط تحقق فرج نهایی
🔹 آثار و کارکردهای انتظار فرج
📋 وظایف منتظران
💡آسیبشناسی انتظار
🔦 رفتار دشمن در مواجهه با تفکر مهدویت و انتظار فرج
📻 رادیو مناهج
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بند بندِ منشور روحانیت باید سرمشق تمام حوزههای علمیه داخل و خارج از کشور شود
🔺پیام اختصاصی فقیه محقق، استاد علیاکبر سیفی مازندرانی به دبیرخانه منشور روحانیت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسألۀ امامت، سرّی از اسرار الهی
✔️استاد سید جواد شبیری زنجانی:
🔹وکلای امام از اسرار امامت خبر داشتهاند و امام هم آنها را از اسرار امامت باخبر میکرده است. زمانی که حضرت حجت(عج) متولد شدند امام به وکلا نامه نوشتند که حضرت متولد شدهاند.
🔸«محمد بن علی بن بلال» که یکی از وکلای امام عسکری(ع) بوده است میگوید: «خرج اليّ من أبی محمد قبل مضیه بسنتین- یخبرنی بالخلف من بعده» ؛ دو سال قبل از دنیا رفتن حضرت عسکری(ع)، نامه رسید که خلف متولد شده است و چند روز قبل از اینکه امام از دنیا بروند باز هم نامه رسید که خلف چه کسی است.
🔹در مورد احمد بن اسحاق قمی نیز همینطور آمده است: «لما ولد الخلف الصالح(ع) ورد عن مولای ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق». راوی این داستان نوۀ احمد بن اسحاق، یعنی احمد بن حسن بن احمد بن اسحاق است. وی میگوید وقتی که خلف متولد شد: «ورد عن مولانا ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق کتاب فاذا فیه مکتوب بخط یده(ع) الذی کان ترد به التوقیعات علیه». همان خط معروفی که توقیعات به آن خط میرسید و همان خطی که اعرفه و همان خطی که مشخص بود «و فیه ولد لنا مولود فلیکن عندک مستوراً و عن جمیع الناس مکتوماً...» مولود متولد شد اما سری است، و کسی نباید متوجه بشود؛ لذا تأکید میشود: «عن جمیع الناس مکتوماً».
🔸بهتر است عرض شود که مسألۀ امامت بسیار سرّی بوده است و اصحاب یک امام به هیچ وجه امام بعدی را نمیشناختند و تنها اصحاب بسیار خاصی بودهاند که امام بعدی را میشناختهاند. امامت مسألهای بوده که تنها به آن افراد بسیار خاص اطلاع داده میشده است؛ آن هم به شرطی که این مطلب را ذکر نکند. در روایتهای ما آمده که این سرّی است که خدا در عرش به ملائکه گفته است و از ملائکه به فلان جا آمده است و بعد پیامبر آمده است شما این مطلب را در کوچه و بازار پخش میکنید! امامت یک سِر است. این بوده که وقتی که امام از دنیا میرفته، شیعیان مجبور بودهاند که بگردند تا متوجه شوند که امام بعدی چه کسی است؟ و علائم را ببینند. و اینطور نبوده است که هر شخصی دوازده امام را بشناسد.
🔹و در روایتها وارد شده است که امام وقتی که از دنیا میرفتهاند، یک نفر را بفرستید تا تحقیق کند؛ «فلو لا نفر من کل فرقة طائفة لیتفقهوا فی الدین» یکی از موارد تفقه در دین تفقه در شناخت امام است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_9865230304.mp3
4.04M
💢 لقاء الإمام في عصر الغيبة ...
🎙استاد محمدتقى شهيدى
🔹بررسی توقیع مبارک "...فمن ادعی المشاهدة..."
🔸 تواتر اجمالى تشرفات
🔹 تفصيل قضيه مرحوم شيخ محمد كوفی
🔸 تفصيل قضيه مرحوم سيد حسين حائری و ...
1️⃣ این توقیع مبارك از جهت سند تمام نیست چون حسن بن احمد توثیق ندارد، البته بعید نیست که به متن آن وثوق پیدا کنیم.
2️⃣ از جهت دلالت: ما یقین داریم که مَن إدعی المشاهدة فهو كاذب مفتر با توجه به مصلحت در جعل است كه اصل را بر تكذيب بگذارید تا سوء استفاده نشود، و إلا به تواتر اجمالى ثابت است كه بزرگانی به محضر ولی الله الأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف در دوران غیبت شرفياب شدهاند.
قضایای معتبر فراوان است، از جمله:
۱. قضیه اسماعیل هرقلی که مرحوم إربلى كه از أعاظم شيعه است از او نقل میكند. و اسماعيل در حين تشرف امام عليه السلام را شناخت.
٢. قضیه حاج علی بغدادی که قطعی است و هم براى میرزای نائینی و هم برای حاجی نوری نقل کرده و خودش از اخيار تجار شيعه بوده است. مرحوم آقاى صدر میگفته قصه این تشرف در خاندان ما مسلم است چون در جریان تشرف قسمتی هم مربوط به جد مادری ایشان مرحوم آل یاسین بوده است.
٣. تشرف مرحوم شیخ محمد کوفی که دستخط مرحوم آقای خوئی موجود است که تفصیل آن تشرف را از زبان خودش نوشتهاند و مرحوم آقای تبریزی هم سر درس از آقای خوئی نقل کردند.
۴. قضیه تشرف مرحوم سید حسین حائری، كه هم آقاى شبيری زنجانى و هم حاج آقا رضا صدر اين تشرف رو تأييد كردند و در العبقري الحسان و جرعهای از دریا آمده است.
📚 خارج اصول (اجماع تشرفی)، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هماندیشی مشارکت حداکثری در انتخابات (چالشها و راهکارها)
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
🔺انتخابات؛ حق یا تکلیف شهروندی
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خادمیکوشا
🔺ضرورت استفاده از حق مشارکت در انتخابات
🎙حجتالاسلام والمسلمینرضا اسلامی(اسفندیاری)
🔺شرکت در انتخابات؛ از ضرورت اولی تا ضرورت ثانوی
🎙حجتالاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی
🔺مشارکت در آینده آن
🎙حجتالاسلام والمسلمین احمد رهدار
🔺بررسی فقهی سیاسی رأی سفید در انتخابات
👤دکتر اسماعیل آقاباباییبنی
🔺نقش مردم در حکمرانی انتخابات
🎙دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدرضی آصف آگاه (اشکوری)
🗓 زمان: سهشنبه 8 اسفند 1402، ساعت: 9 تا 12
🏢مکان: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه همکف، تالار امام حسین(ع)
🔗لینک حضور مجازی: dte.bz/feqhconf
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام استاد اعرافی به مبلغان درباره انتخابات: تصویری ماندگار از نقش آفرینی اثرگذار اجتماعی را به یادگار بگذارید
✍️بسماللهالرحمنالرحیم
مبلغین ارجمند و حوزویان گرامی
همزمانی ایام دهه مهدویت در ماه مبارک شعبان با فضای انتخابات در سال جاری و تعطیلات پیشرو فرصتی بسیار مغتنم را پیشروی شما عزیزان قرار داده است که با بهرهمندی از اندیشه راقی مهدویت و آموزههای اثربخش آن در شکلگیری تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی، تلاشی مضاعف، شورآفرین، وحدت بخش و مشارکت افزا برای دعوت مردم شریف ایران اسلامی به حضور در انتخابات را به منصه ظهور برسانید.
رجاء واثق دارم همچون گذشته حوزویان مجاهد تصویری ماندگار از نقش آفرینی اثرگذار اجتماعی خویش را به یادگار خواهند گذاشت.
علیرضا اعرافی/ مدیر حوزههای علمیه
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#انتخاب_اصلح
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بیانیه انتخاباتی جبهه روحانیت مردمی - اسفند 1402.pdf
95.4K
📜 بیانیه جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی درباره انتخابات ۱۴۰۲ و مسائل پیرامون آن
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#انتخاب_اصلح
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نامه کنش انتخاباتی حوزه.pdf
149.3K
📄 متن نامه تشکلهای حوزوی قم و مشهد به مدیران حوزههای علمیه
📌در این نامه، بیش از بیست تشکل حوزوی قم و مشهد، خطاب به آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور و رونوشت به مدیر حوزه علمیه خراسان، فعال نمودن همه ظرفیتهای حوزوی برای تبلیغ مشارکت حداکثری در انتخابات را خواستار شدند.
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#انتخاب_اصلح
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه علمی «بایستههای پژوهش در فقه و حقوق»
🎙سخنران: استاد ابوالقاسم علیدوست
🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند، ساعت ۱۶
🏛مکان: قم، بلوار جمهوری، کوچه۲ ، فرعی اول ، سمت چپ ، ساختمان انجمن های علمی
⚠️ظرفیت محدود، اولویت ثبت نام با اعضای کانون می باشد.
📌موقعیت مکانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «فقه و زیست فناوری»
🎙با حضور و ارائه: استاد علیاکبر رشاد
📅 زمان: پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
📡 حضور مجازی: skyroom.online/ch/iict/roshd2
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اسطوره بخارا .pdf
1.05M
📝 اسطوره بخارا ؛ برترین پژوهش حدیثی الازهر در بوته نقد (۲)
🔺مروری انتقادی بر کتاب «طعون و شبهات الشیعة الأمامیة حول صحیح البخاری و الرد علیها» (2)
✍️نویسنده: حجتالاسلام والمسلمین علی راد
✂️ مسئله اصلی مقاله تحلیل انتقادی رویکرد و محتوای کتاب «طعون و شبهات الشیعة الأمامیة حول صحیح البخاری و الرد علیها » در نام گذاری محمد بن اسماعیل بخاری به لقب امیرالمومنین فی حدیث است.
مولف کتاب این لقب را مشهور، صحیح و بی نیاز از بحث و نظر میداند. پژوهه فرارو با بهرهگیری از نقد تاریخی به مثابه روش تحلیل و لقب پژوهی اجتهادی به مثابه منطق توصیف ساختار، مضمون و تاریخ گذاری القاب علمی، رَوایی و صحت ادعای مولف کتاب را به آزمون سپرده است.
یافته های مقاله اثبات میکند که مبانی این ادعا مخدوش است، رویکرد و روش اثبات آن سست و با اصول و قواعد لقب پژوهی اجتهادی ناسازگار است.
دستاورد مقاله تبیین اثر پذیری این ادعا از اندیشههای سلفیان معاصر در اسطورهسازی از بخاری به منظور ایجاد هراس و انسداد در مسیر جریان نقد بخاری است که در سده معاصر از سوی جریانهای حدیث پژوهی اهل سنّت، امامیه و خاورشناسان در حال توسعه است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشنگرافیک| اهمیت انتخابات خبرگان که شاید هیچ کدام از انتخاباتهای کشور به این درجه از اهمیت و حساسیت نباشد در این است که با این انتخابات مردم افراد خبرهی مورد اعتماد خودشان را انتخاب میکنند تا اینها آماده به کار باشند برای لحظه حساس فقدان رهبری در کشور، باید بنشینند این مجموعه مورد اعتماد ملت با بصیرت کامل رهبری را که قادر بر ادای تکالیف رهبری میدانند انتخاب کنند و به مردم معرفی کنند.
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرکت در انتخابات: وظیفه اسلامی، ملی و انسانی
✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست
🔹اخلاق انتخاباتی را معارف دینی مشخص کرده است و اگر به همان معارف دینی توجه کنیم، به کمتر و نه بیشتر، به اخلاق انتخاباتی خواهیم رسید.
🔸باید توجه کنیم که مسئولیت یک امانت است ولی متأسفانه گاهی با این نگاه دیده نمیشود.
🔹هیچ وقت نباید محرمات الهی مانند غیبت و اشاعه گناه و منکرات در انتخابات وجود داشته باشد. کسانی که کاندیدا هستند و همچنین طرفداران آنها باید توجه کنند که انتخابات مجوز دروغ و غیبت نیست و نباید به بهانه انتخابات به این کارها دست بزنند.
🔸معیار ما در انتخابات باید لیاقت افراد باشد چه به حزب ما وابسته باشد و یا نباشد.
🔹شرکت در انتخابات وظیفه اسلامی، ملی و انسانی ما است. ما نه صرفاً به خاطر اینکه یک مسلمان هستیم بلکه به خاطر اینکه به ایران تعلق داریم و با توجه به اینکه انقلاب برای همه انسانها پیام دارد از نظر انسانی نیز وظیفه داریم که در انتخابات شرکت کنیم.
🔸انتخاب شایسته وظیفه دیگر هر فرد است. هرکس طبق تحلیلی که دارد اقدام به انتخاب افراد شایسته کند برای او حجت است و اگر شک داشت میتواند از افراد لایق سؤال کند به گونهای که اگر در قیامت از او سؤال شود چرا به این شخص رأی دادی بتواند پاسخگو باشد.
#انتخابات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان دارد؟
✍️حجتالاسلام محمد عالمزاده نوری
برخی اساتید گمان کردهاند که از مقدسات در تشویق مردم به #انتخابات سوء استفاده شده و نام دین و قرآن و اسلام و امام زمان بیجا و ناروا به انتخابات گره خورد است و از شنیدن اینکه «حضور در انتخابات، واجب شرعی و اجرای فرمان امام زمان است» انگشت به دهان شده و اشاره کردهاند «انتخابات یک امر عقلایی است و هیچ جای دنیا در انتخابات از دین مردم مثل مسیحیت و یهودیت و اسلامیت مایه نمیگذارند».
معلوم نیست تصویر این اساتید از دینداری چیست؟ آیا دینداری فقط نماز و روزه و تلاوت قرآن و زیارت اعتاب است؟ انتظار میرفت اساتید بزرگ حوزه تصویر کاملی از مسلمانی داشته باشند و دینداری را به مناسک عبادی محدود و به گوشه مساجد محصور نفرمایند.
آوردهاند «اگر احیاناً نمایندگان برگزیده به خوبی عمل نکردند و یا کارایی لازم را نداشتند؛ این شعارها ضربه به اسلام و دین و اعتقادات مردم میزند» بله؛ بدون شک خادمان دین خدا و برگزیدگان امت اسلامی باید خوب عمل کنند تا ضربه به دین خدا نخورد و از فرصتها به خوبی استفاده کنند تا زمینه برای ظهور امام زمان آماده شود.
لازم است خدمات نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی به اطلاع مردم برسد و دستاوردهایی که با تلاش و مجاهدت خود عرضه کردند بیان شود؛ اما این موضوع مانع از آن نیست که تاثیر حضور و مشارکت مردمی در پیشبرد مقاصد اسلام و تأمین اهداف الهی دین بیان شود و رابطه این قیام مردمی با تسریع در ظهور امام زمان به مردم گوشزد شود.
📝 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=74900
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حق امام و حق مردم؛ نقد دیدگاه محمد سروش محلاتی
✍️حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
جناب آقای سروش محلاتی، در سخنرانی خود، با عنوان «نظریه دولت غاصب در فقه امامیه» پیرامون حقوق خدا، امام و مردم سخن گفته و در نهایت با تصویر امکان تزاحم میان حق امام و حق مردم چنین نتیجه میگیرد: در تفکر امامیه در مقام تزاحم، حق مردم مقدم بر حق امام است؛ زیرا حق امام مقدمه و حقوق مردم ذی المقدمه است.»
اما مبتنی بر اندیشه امامیه و با توجه دقیق به کلمات امیرالمؤمنین (ع) بقاء هر دولت و اجتماعی، در تقوم و به هم پیوستگی حق امام و حق مردم است. در عین آنکه، در همین پیوستگی است که، حق امام تقدم رتبی بر حق مردم دارد. و دوگانهای که، امثال آقای سروش محلاتی درست کرده و جانب حقوق مردم را سنگین نموده و آن را مقدم بر حق امام میدارند، نه تنها تحریف معنوی نهج البلاغه است، بلکه، خارج از اندیشه سیاسی امامیه است.
ضمن آنکه، استیفاء حق امام، متضمن استیفاء حق مردم است، نه آنکه، استیفاء حق امام، فقط به غرض استیفاء حق مردم باشد. بلکه، حق امام که حقِ ولایت و حکومت باشد، به غرضی اوسع از حقوق الناس تشکیل میشود.
📝 متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74898
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرکت در انتخابات؛ چرا و به چه علت؟
✍️حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی
✂️اگر عدهای در فرایند مشارکت سیاسی شرکت نکنند، معنای عدم حضور آنان در انتخابات بهمعنای انتخاب نکردن نیست؛ بلکه انتخاب نکردن در فضای انتخاب دیگران؛ یعنی اولاً راضی شدن به انتخاب دیگران، دوم، راضی شدن به انتخاب شدن فرد غیر ذیصلاح و سوم، تحمل کردن یک فرد و دیدگاهی که او در انتخابش نقشی نداشته و به اجبار باید یک بازه زمانی مشخص این انتخاب دیگران را برای خود بپذیرد. بنابراین یا باید خود تصمیم بگیرد یا باید راضی به تصمیم دیگران شود؛ لذا تصمیم نگرفتن، خود، بهگونهای تصمیم گرفتن است.
در برهه کنونی در کشور ما، اگر در انتخابات شرکت نکنیم، طبیعتاً فرایند انتخابات متوقف نخواهد شد. پس چه بهتر آن کسی که قرار است برگزیده شود، مستند بر رأی و نظر من باشد و حداقل من نیز در این فرایند سهیم باشم؛ چون ممکن است، اتفاقی بیفتد و کسی انتخاب شود که مورد رضایت من نباشد؛ اما عملاً باید تبعات آن را در زندگی و سرنوشت سیاسی- اجتماعی خود برای مدت ۴ سال تحمل کنم.
#انتخابات
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74892
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم شرعی شرکت در انتخابات
✍️حجتالاسلام احمدحسین شریفی
تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیدهای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف میتواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است.
به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است.
امام خمینی(ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیشترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» میدانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است.
#انتخابات
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74894
🆔 https://eitaa.com/ijtihad