eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
694 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه نظریه انتظار.mp3
38.44M
🎧 پادکست خلاصه کتاب «نظریه انتظار» 🔻 انتظار فرج در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ♨️ آنچه خواهید شنید: ✅ معنای عدالت در زمان ظهور ⛔️ رويكردهاى انحرافى در مسئله‌ى انتظار 🔹 مفهوم فرج 🔹 مصادیق فرج 🔹 معنای انتظار 🔹 تدریجی و طبیعی‌بودن فرج نهایی 🔹 لوازم انتظار 🔹 مبانی و ادله‌ی انتظار فرج 🔹 شرایط تحقق فرج نهایی 🔹 آثار و کارکردهای انتظار فرج 📋 وظایف منتظران 💡آسیب‌شناسی انتظار 🔦 رفتار دشمن در مواجهه با تفکر مهدویت و انتظار فرج 📻 رادیو مناهج 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بند بندِ منشور روحانیت باید سرمشق تمام حوزه‌های علمیه داخل و خارج از کشور شود 🔺پیام اختصاصی فقیه محقق، استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی به دبیرخانه منشور روحانیت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسألۀ امامت، سرّی از اسرار الهی ✔️استاد سید جواد شبیری زنجانی: 🔹وکلای امام از اسرار امامت خبر داشته‎‌اند و امام هم آنها را از اسرار امامت باخبر می‌کرده است. زمانی که حضرت حجت(عج) متولد شدند امام به وکلا نامه نوشتند که حضرت متولد شده‌اند. 🔸«محمد بن علی بن بلال» که یکی از وکلای امام عسکری(ع) بوده است می‌گوید: «خرج اليّ من أبی محمد قبل مضیه بسنتین- یخبرنی بالخلف من بعده» ؛ دو سال قبل از دنیا رفتن حضرت عسکری(ع)، نامه رسید که خلف متولد شده است و چند روز قبل از اینکه امام از دنیا بروند باز هم نامه رسید که خلف چه کسی است. 🔹در مورد احمد بن اسحاق قمی نیز همین‌طور آمده است: «لما ولد الخلف الصالح(ع) ورد عن مولای ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق». راوی این داستان نوۀ احمد بن اسحاق، یعنی احمد بن حسن بن احمد بن اسحاق است. وی می‌گوید وقتی که خلف متولد شد: «ورد عن مولانا ابی محمد الحسن بن علی(ع) علی جدّی احمد بن اسحاق کتاب فاذا فیه مکتوب بخط یده(ع) الذی کان ترد به التوقیعات علیه». همان خط معروفی که توقیعات به آن خط می‌رسید و همان خطی که اعرفه و همان خطی که مشخص بود «و فیه ولد لنا مولود فلیکن عندک مستوراً و عن جمیع الناس مکتوماً...» مولود متولد شد اما سری است، و کسی نباید متوجه بشود؛ لذا تأکید می‌شود: «عن جمیع الناس مکتوماً». 🔸بهتر است عرض شود که مسألۀ امامت بسیار سرّی بوده است و اصحاب یک امام به هیچ وجه امام بعدی را نمی‌شناختند و تنها اصحاب بسیار خاصی بوده‌اند که امام بعدی را می‌شناخته‌اند. امامت مسأله‌ای بوده که تنها به آن افراد بسیار خاص اطلاع داده می‌شده است؛ آن هم به شرطی که این مطلب را ذکر نکند. در روایت‌های ما آمده که این سرّی است که خدا در عرش به ملائکه گفته است و از ملائکه به فلان جا آمده است و بعد پیامبر آمده است شما این مطلب را در کوچه و بازار پخش می‌کنید! امامت یک سِر است. این بوده که وقتی که امام از دنیا می‌رفته، شیعیان مجبور بوده‌اند که بگردند تا متوجه شوند که امام بعدی چه کسی است؟ و علائم را ببینند. و این‌طور نبوده است که هر شخصی دوازده امام را بشناسد. 🔹و در روایت‌ها وارد شده است که امام وقتی که از دنیا می‌رفته‌اند، یک نفر را بفرستید تا تحقیق کند؛ «فلو لا نفر من کل فرقة طائفة لیتفقهوا فی الدین» یکی از موارد تفقه در دین تفقه در شناخت امام است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_9865230304.mp3
4.04M
💢 لقاء الإمام في عصر الغيبة ... 🎙استاد محمدتقى شهيدى 🔹بررسی توقیع مبارک "...فمن ادعی المشاهدة..." 🔸 تواتر اجمالى تشرفات 🔹 تفصيل قضيه مرحوم شيخ محمد كوفی 🔸 تفصيل قضيه مرحوم سيد حسين حائری و ... 1️⃣ این توقیع مبارك از جهت سند تمام نیست چون حسن بن احمد توثیق ندارد، البته بعید نیست که به متن آن وثوق پیدا کنیم. 2️⃣ از جهت دلالت: ما یقین داریم که مَن إدعی المشاهدة فهو كاذب مفتر با توجه به مصلحت در جعل است كه اصل را بر تكذيب بگذارید تا سوء استفاده نشود، و إلا به تواتر اجمالى ثابت است كه بزرگانی به محضر ولی الله الأعظم عجل الله تعالى فرجه الشريف در دوران غیبت شرفياب شده‌اند. قضایای معتبر فراوان است، از جمله: ۱. قضیه اسماعیل هرقلی که مرحوم إربلى كه از أعاظم شيعه است از او نقل می‌كند. و اسماعيل در حين تشرف امام عليه السلام را شناخت. ٢. قضیه حاج علی بغدادی که قطعی است و هم براى میرزای نائینی و هم برای حاجی نوری نقل کرده و خودش از اخيار تجار شيعه بوده است. مرحوم آقاى صدر می‌گفته قصه این تشرف در خاندان ما مسلم است چون در جریان تشرف قسمتی هم مربوط به جد مادری ایشان مرحوم آل یاسین بوده است. ٣. تشرف مرحوم شیخ محمد کوفی که دستخط مرحوم آقای خوئی موجود است که تفصیل آن تشرف را از زبان خودش نوشته‌اند و مرحوم آقای تبریزی هم سر درس از آقای خوئی نقل کردند. ۴. قضیه تشرف مرحوم سید حسین حائری، كه هم آقاى شبيری زنجانى و هم حاج آقا رضا صدر اين تشرف رو تأييد كردند و در العبقري الحسان و جرعه‌ای از دریا آمده است. 📚 خارج اصول (اجماع تشرفی)، جلسه ۹۴، تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هم‌اندیشی مشارکت حداکثری در انتخابات (چالش‌ها و راهکارها) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی 🔺انتخابات؛ حق یا تکلیف شهروندی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی‌کوشا 🔺ضرورت استفاده از حق مشارکت در انتخابات 🎙حجت‌الاسلام والمسلمینرضا اسلامی(اسفندیاری) 🔺شرکت در انتخابات؛ از ضرورت اولی تا ضرورت ثانوی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی 🔺مشارکت در آینده آن 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار 🔺بررسی فقهی سیاسی رأی سفید در انتخابات 👤دکتر اسماعیل آقابابایی‌بنی 🔺نقش مردم در حکمرانی انتخابات 🎙دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضی آصف آگاه (اشکوری) 🗓 زمان: سه‌شنبه 8 اسفند 1402، ساعت: 9 تا 12 🏢مکان: قم، پردیسان، خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه همکف، تالار امام حسین(ع) 🔗لینک حضور مجازی: dte.bz/feqhconf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام استاد اعرافی به مبلغان درباره انتخابات: تصویری ماندگار از نقش آفرینی اثرگذار اجتماعی را به یادگار بگذارید ✍️بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم مبلغین ارجمند و حوزویان گرامی همزمانی ایام دهه مهدویت در ماه مبارک شعبان با فضای انتخابات در سال جاری و تعطیلات پیش‌رو فرصتی بسیار مغتنم را پیش‌روی شما عزیزان قرار داده است که با بهره‌مندی از اندیشه راقی مهدویت و آموزه‌های اثربخش آن در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی، تلاشی مضاعف، شورآفرین، وحدت بخش و مشارکت افزا برای دعوت مردم شریف ایران اسلامی به حضور در انتخابات را به منصه ظهور برسانید. رجاء واثق دارم همچون گذشته حوزویان مجاهد تصویری ماندگار از نقش آفرینی اثرگذار اجتماعی خویش را به یادگار خواهند گذاشت. علیرضا اعرافی/ مدیر حوزه‌های علمیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بیانیه انتخاباتی جبهه روحانیت مردمی - اسفند 1402.pdf
95.4K
📜 بیانیه جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی درباره انتخابات ۱۴۰۲ و مسائل پیرامون آن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
نامه کنش انتخاباتی حوزه.pdf
149.3K
📄 متن نامه تشکل‌های حوزوی قم و مشهد به مدیران حوزه‌های علمیه 📌در این نامه، بیش از بیست تشکل حوزوی قم و مشهد، خطاب به آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رونوشت به مدیر حوزه علمیه خراسان، فعال نمودن همه ظرفیت‌های حوزوی برای تبلیغ مشارکت حداکثری در انتخابات را خواستار شدند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه علمی «بایسته‌های پژوهش در فقه و حقوق» 🎙سخنران: استاد ابوالقاسم علیدوست 🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند، ساعت ۱۶ 🏛مکان: قم، بلوار جمهوری، کوچه۲ ، فرعی اول ، سمت چپ ، ساختمان انجمن های علمی ⚠️ظرفیت محدود، اولویت ثبت نام با اعضای کانون می باشد. 📌موقعیت مکانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «فقه و زیست فناوری» 🎙با حضور و ارائه: استاد علی‌اکبر رشاد 📅 زمان: پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه ۱۴۰۲،‌ ساعت ۱۷ 📡 حضور مجازی: skyroom.online/ch/iict/roshd2 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اسطوره بخارا .pdf
1.05M
📝 اسطوره بخارا ؛ برترین پژوهش حدیثی الازهر در بوته نقد (۲) 🔺مروری انتقادی بر کتاب «طعون و شبهات الشیعة الأمامیة حول صحیح البخاری و الرد علیها» (2) ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد ✂️ مسئله اصلی مقاله تحلیل انتقادی رویکرد و محتوای کتاب «طعون و شبهات الشیعة الأمامیة حول صحیح البخاری و الرد علیها » در نام گذاری محمد بن اسماعیل بخاری به لقب امیرالمومنین فی حدیث است. مولف کتاب این لقب را مشهور، صحیح و بی نیاز از بحث و نظر می­داند. پژوهه فرارو با بهره‌گیری از نقد تاریخی به مثابه روش تحلیل و لقب پژوهی اجتهادی به مثابه منطق توصیف ساختار، مضمون و تاریخ گذاری القاب علمی، رَوایی و صحت ادعای مولف کتاب را به آزمون سپرده است. یافته های مقاله اثبات می‌کند که مبانی این ادعا مخدوش است، رویکرد و روش اثبات آن سست و با اصول و قواعد لقب پژوهی اجتهادی ناسازگار است. دستاورد مقاله تبیین اثر پذیری این ادعا از اندیشه‌های سلفیان معاصر در اسطوره­سازی از بخاری به منظور ایجاد هراس و انسداد در مسیر جریان نقد بخاری است که در سده معاصر از سوی جریان‌های حدیث پژوهی اهل سنّت، امامیه و خاورشناسان در حال توسعه است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن‌گرافیک| اهمیت انتخابات خبرگان که شاید هیچ کدام از انتخابات‌های کشور به این درجه از اهمیت و حساسیت نباشد در این است که با این انتخابات مردم افراد خبره‌ی مورد اعتماد خودشان را انتخاب می‌کنند تا اینها آماده به کار باشند برای لحظه حساس فقدان رهبری در کشور، باید بنشینند این مجموعه مورد اعتماد ملت با بصیرت کامل رهبری را که قادر بر ادای تکالیف رهبری می‌دانند انتخاب کنند و به مردم معرفی کنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرکت در انتخابات: وظیفه اسلامی، ملی و انسانی ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست 🔹اخلاق انتخاباتی را معارف دینی مشخص کرده است و اگر به همان معارف دینی توجه کنیم، به کمتر و نه بیشتر، به اخلاق انتخاباتی خواهیم رسید. 🔸باید توجه کنیم که مسئولیت یک امانت است ولی متأسفانه گاهی با این نگاه دیده نمی‌شود. 🔹هیچ وقت نباید محرمات الهی مانند غیبت و اشاعه گناه و منکرات در انتخابات وجود داشته باشد. کسانی که کاندیدا هستند و همچنین طرفداران آنها باید توجه کنند که انتخابات مجوز دروغ و غیبت نیست و نباید به بهانه انتخابات به این کارها دست بزنند. 🔸معیار ما در انتخابات باید لیاقت افراد باشد چه به حزب ما وابسته باشد و یا نباشد. 🔹شرکت در انتخابات وظیفه اسلامی، ملی و انسانی ما است. ما نه صرفاً به خاطر اینکه یک مسلمان هستیم بلکه به خاطر اینکه به ایران تعلق داریم و با توجه به اینکه انقلاب برای همه انسان‌ها پیام دارد از نظر انسانی نیز وظیفه داریم که در انتخابات شرکت کنیم. 🔸انتخاب شایسته وظیفه دیگر هر فرد است. هرکس طبق تحلیلی که دارد اقدام به انتخاب افراد شایسته کند برای او حجت است و اگر شک داشت می‌تواند از افراد لایق سؤال کند به گونه‌ای که اگر در قیامت از او سؤال شود چرا به این شخص رأی دادی بتواند پاسخگو باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان دارد؟ ✍️حجت‌الاسلام محمد عالم‌زاده نوری برخی اساتید گمان کرده‌اند که از مقدسات در تشویق مردم به سوء استفاده شده و نام دین و قرآن و اسلام و امام زمان بیجا و ناروا به انتخابات گره خورد است و از شنیدن اینکه «حضور در انتخابات، واجب شرعی و اجرای فرمان امام زمان است» انگشت به دهان شده‌ و اشاره کرده‌اند «انتخابات یک امر عقلایی است و هیچ جای دنیا در انتخابات از دین مردم مثل مسیحیت و یهودیت و اسلامیت مایه نمی‌گذارند». معلوم نیست تصویر این اساتید از دینداری چیست؟ آیا دینداری فقط نماز و روزه و تلاوت قرآن و زیارت اعتاب است؟ انتظار می‌رفت اساتید بزرگ حوزه تصویر کاملی از مسلمانی داشته باشند و دینداری را به مناسک عبادی محدود و به گوشه مساجد محصور نفرمایند. آورده‌اند «اگر احیاناً نمایندگان برگزیده به خوبی عمل نکردند و یا کارایی لازم را نداشتند؛ این شعارها ضربه به اسلام و دین و اعتقادات مردم می‌زند» بله؛ بدون شک خادمان دین خدا و برگزیدگان امت اسلامی باید خوب عمل کنند تا ضربه به دین خدا نخورد و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند تا زمینه برای ظهور امام زمان آماده شود. لازم است خدمات نمایندگان مجلس خبرگان و شورای اسلامی به اطلاع مردم برسد و دستاوردهایی که با تلاش و مجاهدت خود عرضه کردند بیان شود؛ اما این موضوع مانع از آن نیست که تاثیر حضور و مشارکت مردمی در پیشبرد مقاصد اسلام و تأمین اهداف الهی دین بیان شود و رابطه این قیام مردمی با تسریع در ظهور امام زمان به مردم گوشزد شود. 📝 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=74900 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حق امام و حق مردم؛ نقد دیدگاه محمد سروش محلاتی ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی جناب آقای سروش محلاتی، در سخنرانی خود، با عنوان «نظریه دولت غاصب در فقه امامیه» پیرامون حقوق خدا، امام و مردم سخن گفته و در نهایت با تصویر امکان تزاحم میان حق امام و حق مردم چنین نتیجه می‌گیرد: در تفکر امامیه در مقام تزاحم، حق مردم مقدم بر حق امام است؛ زیرا حق امام مقدمه و حقوق مردم ذی المقدمه است.» اما مبتنی بر اندیشه امامیه و با توجه دقیق به کلمات امیرالمؤمنین (ع) بقاء هر دولت و اجتماعی، در تقوم و به هم پیوستگی حق امام و حق مردم است. در عین آنکه، در همین پیوستگی است که، حق امام تقدم رتبی بر حق مردم دارد. و دوگانه‌ای که، امثال آقای سروش محلاتی درست کرده و جانب حقوق مردم را سنگین نموده و آن را مقدم بر حق امام می‌دارند، نه تنها تحریف معنوی نهج البلاغه است، بلکه، خارج از اندیشه سیاسی امامیه است. ضمن آنکه، استیفاء حق امام، متضمن استیفاء حق مردم است، نه آنکه، استیفاء حق امام، فقط به غرض استیفاء حق مردم باشد. بلکه، حق امام که حقِ ولایت و حکومت باشد، به غرضی اوسع از حقوق الناس تشکیل می‌شود. 📝 متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74898 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرکت در انتخابات؛ چرا و به چه علت؟ ✍️حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی ✂️اگر عده‌ای در فرایند مشارکت سیاسی شرکت نکنند، معنای عدم حضور آنان در انتخابات به‌معنای انتخاب نکردن نیست؛ بلکه انتخاب نکردن در فضای انتخاب دیگران؛ یعنی اولاً راضی شدن به انتخاب دیگران، دوم، راضی شدن به انتخاب شدن فرد غیر ذی‌صلاح و سوم، تحمل کردن یک فرد و دیدگاهی که او در انتخابش نقشی نداشته و به اجبار باید یک بازه زمانی مشخص این انتخاب دیگران را برای خود بپذیرد. بنابراین یا باید خود تصمیم بگیرد یا باید راضی به تصمیم دیگران شود؛ لذا تصمیم نگرفتن، خود، به‌گونه‌ای تصمیم گرفتن است. در برهه کنونی در کشور ما، اگر در انتخابات شرکت نکنیم، طبیعتاً فرایند انتخابات متوقف نخواهد شد. پس چه بهتر آن کسی که قرار است برگزیده شود، مستند بر رأی و نظر من باشد و حداقل من نیز در این فرایند سهیم باشم؛ چون ممکن است، اتفاقی بیفتد و کسی انتخاب شود که مورد رضایت من نباشد؛ اما عملاً باید تبعات آن را در زندگی و سرنوشت سیاسی- اجتماعی خود برای مدت ۴ سال تحمل کنم. 📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74892 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم شرعی شرکت در انتخابات ✍️حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیده‌ای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است. به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است. امام خمینی(ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیش‌ترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» می‌دانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74894 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تبیین و تعیین جایگاه فعالیت‌ها و اقدامات اطلاعاتی و امنیتی در احکام شرعی (احکام اولیه یا ثانویه)» 🎙ارائه: استاد معظم علی‌اکبر سیفی مازندرانی 🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۱ 🏛 مکان: قم- خیابان صفائیه، کوچه ۲۴(ممتاز)، فرعی ۶، پلاک ۹ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «چرایی‌ و‌ چگونگی مطالعات قرآنی‌حدیثی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث 🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، تالار شیخ صدوق (ره) 🔗 لینک حضور مجازی: https://vc1.qhu.ac.ir/motaleaathadith 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖پیام تسلیت رهبر انقلاب و آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد بجنوردی ▪️متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ✍️بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم درگذشت مرحوم آیت‌الله آقای سیدمحمد بجنوردی را به بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. ▪️متن پیام تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر ارتحال عالم گرانقدر آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی رحمة الله علیه موجب تأسف گردید. ایشان که یادگار بیت فقاهت بود، هم در عرصه علم و پژوهش و تربیت شاگردان و هم در خدمت به امام و انقلاب کوشید. اینجانب رحلت این عالم گرامی را به خانواده محترم و بیت شریف آن مرحوم و بیت شریف امام راحل و همه ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده، حشر وی با اجداد طاهرینش و صبر و اجر بازماندگان را از درگاه الهی مسئلت دارم. ▪️متن پیام تسلیت آیت‌الله نوری: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید حسن خمینی «دامت توفیقاته» ارتحال ابوالزوجه مکرّم آیت الله سید محمّد موسوی بجنوردی «رحمة الله علیه» موجب تأسف و تأثر گردید. آن مرحوم عمر با برکت خود را با تدریس و تألیف به ترویج فرهنگ اهلبیت «علیهم السلام» صرف نمود و در این مسیر خدمات فراوانی انجام داد. اینجانب درگذشت آن فقیه عالیقدر را که از شاگردان و علاقه مندان امام راحل «اعلی الله مقامه» بودند به جنابعالی و همه وابستگان تسلیت عرض نموده و علوّ مقام برای آن فقید سعید مسألت می‌نمایم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام آیت‌الله سیدجعفر سیدان در خصوص ضرورت شرکت در انتخابات ✍️بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین. شرکت در انتخابات مسئله بسیار اساسی و مهمی است که با انتخاب اصلح، هر چه بهتر مصالح کشور در شئون مختلف تحقق یابد، امیدواریم که همگان با انتخاب افراد شایسته، متدین و کاردان در این امر خطیر شرکت نمایند. والسلام علیکم و رحمت الله سیدجعفر سیدان هفتم اسفندماه یکهزار و چهارصد و دو 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
استاد یزدان پناه-انتخابات1402.mp3
3.05M
🎧 دریافت صوت | بیانات مهم استاد یزدان‌پناه درباره انتخابات 🔹ضرورت دو چندان حضور در انتخابات مجلس در شرایط کنونی 🔸پیام واضح حضور مردم برای دشمن و مرعوب کردن او 🔹در شرایط کنونی هر رای ما کمک به مردم غزه است. 🔸برای تغییرات اساسی در کشور به انتخاب افراد پخته و کاردان نیاز داریم. 🔹حتی یک نماینده خوب هم در کل مجلس موثر است. 🔸ما به مجلس انقلابی، کاردان، شجاع، پیرو رهبری و متدین و متقی نیاز داریم. 🔹نقش اندیشه های ناب رهبری در راهبری کشور 🔸اگر نماینده‌ای مطیع رهبری نباشد او مضر است. 🔹در شرایط کنونی شجاعت نمایندگان و اقدامات شجاعانه مجلس، دشمن را در جای خود می‌نشاند. 🔸ان شاء الله همه مردم در انتخابات شرکت کنند و به اصل نظام و اصلاح آن کمک نمایند. 🔹سرورانی که میتوانند شور انتخاباتی در مردم ایجاد کنند بروند و این کار را انجام دهند. 🔸حتی یک نفر را سر صندوق رای بیاوریم برد کرده ایم. 🔹راه حل مشکلات کشور همین روند قانونی است. 🗓 درس تفسیر (٧ اسفند ۱۴۰۲) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرکت در انتخابات هم حق است هم تکلیف ملی/ اگر رأی ندهیم دیگران به جای ما و برای ما انتخاب خواهند کرد/ حوزه‌های علمیه نباید در مسائل جناحی ورود کنند ✔️استاد علی‌اکبر رشاد 🔹اگر ما رای ندیهم دیگران به جای ما و برای ما رای خواهند داد و انتخاب خواهند کرد. انسان زنده هرگز حاضر نیست سرنوشت خودش را به دست دیگری بسپارد و رها کند تا دیگری برای او سرنوشت رقم بزند. به این جهت علاوه بر اینکه تکلیف است و نوعی اجرای حکم وضعی است، ایفا و استیفای حق هم هست. باید علمای بزرگوار، مدرسین محترم و فضلای حوزه این مسائل را برای مردم توضیح بدهند! 🔸همه اینا که کاندیدا می‌شوند معصوم که نیستند! خیرالموجودین هم گاهی اشتباه و تخلف می‌کنند. معصوم که نیستند حتی فرد عادل هم گاهی ممکن است تخلف کند. یا در یک مرحله اشتباه کند یا حتی خلاف مرتک بشود. این زندگی عادی بشری است عالم نشئه مادیست، لهذا اصل مسئله حضور را باید جدی گرفت و تقویت کرد! 🔹حوزه‌های علمیه، مدارس علمیه موظفند در این زمینه‌ها ورود کنند و سعی کنند افراد اصلح را به دیگران معرفی کنند. سعی کنند معیار دست مردم بدهند و بگویند فرد مورد نظر برای مجلس خبرگان و برای وکالت مجلس باید این شرایط دارا باشد! این شرایط را برای مردم توضیح بدهند، تبیین کنند مردم را آگاه کنند که مردم درست رای بدهند؛‌ درعین حال حوزه‌های علمیه نباید در مسائل جناحی ورود کنند. نباید آشکارا در یکی از جناح‌ها قرار بگیرند. اگر مسائل جناحی وارد حوزه‌های علمیه بشود خسارتش بیشتر از نفع موقت آن است. 👈 متن کامل سخنان در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74906 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پيام آيت‌الله سبحانی بمناسبت انتخابات ✍️بسم الله الرحمن الرحیم خدا را سپاسگزاریم که در این روزهای عزیز و گرامی که به برکت اعیاد مبارک مـاه شعبان، نزولات آسمانــی بخش اعظم کشور را فرا گرفته و امت اسلامی را مشمول رحمت بیکران خود قرار داد. با توجه به اینکه ایام پیش رو، ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی است که رکن مهمی در نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، از عموم مردم و طبقات مختلف درخواست می‌شود، برای اصلاح امور و حلّ مشکلات کشـور، افراد مؤمن، لایق و متعهد و آگاه را انتخاب نموده تا به خواست خداوند متعال، از این طریق آنچه که مشکلات معیشتی و غیره دامنگیر شده است برطرف گردد. بالاخص که طرف مخالف، خواهان عکس آن است و قیام بر این امر مهم، پاسخ عملی برخواسته آنهاست. قم – جعفر سبحانی 8 اسفند 1402 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همه ملت ایران وظیفه شرعی دارند، در جهت تقویت و پیشبرد اتقلاب اسلامی در انتخابات شرکت کنند ✔️آیت‌الله شیخ مهدی مروارید، پیرامون حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش‌‌رو گفت: اقتدار و قوام نظام به مشارکت مردم در انتخابات وابسته است، لذا همه ملت ایران وظیفه شرعی دارند، در جهت تقویت و پیشبرد اتقلاب اسلامی در انتخابات شرکت کنند. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، نظام جمهوری اسلامی، را نظامی منحصر به فرد دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی مبنایش اجرای احکام اسلامی و تکیه‌‌‌گاه او اسلام است، و مردم نباید اجازه بدهند این نظام تضعیف شود. وی تصریح کرد: همگان وظیفه دارند، در جهت شناخت افراد اصلح تلاش کنند تا فردی مناسب و دارای صلاحیت واقعی انتخاب شود. آیت‌الله مروارید یادآور شد: مردم با حضور حداکثری در انتخابات پیش‌رو به همه دنيا نشان خواهند داد، كه تا آخرين نفس پاي دستاوردهاي انقلاب و آرمان‌هاي امام راحل(ره) و شهدا ايستاده‌اند و همواره در خط ولايت فقيه حركت می‌كنند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad