💢ضیائیفر: قانون اساسی کشورهای اسلامی برگرفته از جمهوری اسلامی نیست/ ورعی: باید برای اختلاف فتوا و قانون فکری شود
✔️در نشست «نقش و جایگاه فقه در قانون اساسی» مطرح شد🔻
🔹فقها و فقه نقش بسزایی در قانون اساسی بعد از انقلاب پیدا کردند که مصادیق آن بسیار است. فتوا نیز در قانون اساسی دیده شد و در راستای ضمانت اجرای آن، شورای نگهبان تشکیل شد. با این همه، هنوز ابهاماتی در مناسبات فتوا و حکم با قانون اساسی وجود دارد و بسیاری از اشکالات موجود به همین ابهامات بازمیگردد و رابطه بین فتوا و قانون روشن نیست.
🔸یکی از سؤالاتی که همچنان مطرح است مسئله اختلاف فتوا و تدوین قانون اساسی است؛ مثلاً در جایی که قانونی میخواهد تنظیم شود اختلاف فتوا وجود داشته باشد، سؤال این است که میشود طبق فتوای مشهور باشد یا باید طبق فتوای فقها شورای نگهبان باشد؟ در هر صورت فتوای معیار کدام است؟
قوانین کشورهایی که بعد از انقلاب اسلامی ایران دچار تحول و انقلاب شدهاند، مرتبط با قانون اساسی ایران نیست و از آن اقتباس نشده است.
🔹از ابتدا تا انتهای قانون اساسی قیودی از اسلام ذکر شده است و عمدتاً در فصل سوم که حقوق ملت است دیده میشود که این قیود نیاز به تفسیر دارد. در سالهای گذشته روند این تزاحمات اینطور بوده که تفسیر طیف اول هیچگاه غالب نبوده است و همیشه تفسیر طیف دوم و سوم که بهنوعی هزینهسازی برای ولیفقیه است، غلبه داشته و این نکته باعث شده که این تصور و توهم پدید آید که اسلام پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید بررسی شود که چرا مرجع رسمی قانونگذاری ما در تفسیر قیود قانونها به طیف اول مراجعه نمیکنند؟
گزارش اجتهاد از نشست نشست «نقش و جایگاه فقه در قانون اساسی» 👈 https://b2n.ir/424362
#اختصاصی
https://eitaa.com/ijtihad
💢نشست علمی «بررسی تفسیری و فقهی محاربه و افساد»
✔️نشست علمی «بررسی تفسیری و فقهی محاربه و افساد» در موسسه فهیم در قم برگزار خواهد شد.
🔹این نشست علمی روز شنبه ۲۳ آذرماه با حضور استادان، صاحبنظران و فضلا و طلاب برگزار میشود و حجتالاسلام والمسلمین کاظم قاضیزاده، رئیس مؤسسه فهیم به تبیین این مسئله میپردازد.
🔹این نشست از ساعت ۱۹ در موسسه فهیم، واقع در ابتدای خیابان ۲۰ متری گلستان، کوچه اول پلاک ۱۵ برگزار میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دوفصلنامه «فقه و سیاست» دفتر تبلیغات اسلامی پروانه انتشار دریافت کرد 👈 https://b2n.ir/378646
https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل و بررسی ساختارهای فقهی بر پایه روابط انسانی
✔️ساختارهای فقهی را با معیارهای گوناگونی میتوان ترسیم کرد. یکی از معیارهای ساختار سازی فقه، روابط انسانی (رابطه با خدا، خود، انسان های دیگر و طبیعت) است. گرچه فقیهان متقدم از این معیار بهره نبردند، اما استفاده از آن در میان متأخران فقها و اندیشوران فقه بسیار است.
🔹محمدرضی آصفآگاه در پژوهش خود، با جست و جو در میان کتابهای فقهی، ابتدا ساختارهای مبتنی بر روش مذکور را استخراج نموده و سپس از میان آنها ساختارهایی که طراحان آنها تصریح به پیروی از معیار روابط انسانی کرده با این معیار در ساختارشان جایگاه ویژهای دارد را گزینش کرده است.
او در این مقاله، شش ساختار ناظر به روابط انسانی را معرفی و بررسی میکند که عبارتنداز 👈 https://b2n.ir/310684
https://eitaa.com/ijtihad
💢فقهِ مهندسی ژنتیک
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در اولین نشست علمی «فقه مهندسی ژنتیک» در ارائه مقاله خود با عنوان «فقه مهندسی ژنتیک گیاهی» به ضرورت بررسی دو مرحله در حوزه فقه مهندسی ژنتیک اشاره کرد و گفت: مرحله اول بحث از مقتضی است که آیا برای جواز تصرف در ژن دلیل کافی داریم یا خیر و دوم اینکه مانع و ادله منعکنندهای وجود دارد یا خیر. در بحث از مقتضی میخواهیم درباره ادله جواز مهندسی ژنتیک سخن بگوییم. اگرچه در مهندسی ژنتیک ممکن است به حکم مستحب و واجب هم برسیم و در مواردی آن را واجب بدانیم. کما اینکه حکم مکروه و حرام هم وجود دارد.
🔹از نظر مقتضی میتوان به سه دسته ادله برای جواز مهندسی ژنتیک تمسک کرد. از آیات قرآن میتوان به آیات تسخیر اشاره کرد: «سخر لکم مافیالأرض» یا «هوالذی خلق لکم مافیالأرض جمیعا» وقتی این عمومات جواز تصرف را این گونه بیان میکنند، از نظر موازین فقهی به این معنا است که برای اثبات موارد خروج از این عموم نیازمند دلیل خاص هستیم.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/128760
https://eitaa.com/ijtihad
💢علم اقتصاد اسلامی با شصت سال وقفه روبروست
✔️یک اقتصاددان گفت: درباره مباحث جدید اقتصاد اسلامی با شصت سال وقفه روبرو هستیم و مباحث منسوخ را به عنوان بحث جدید مطرح میکنیم.
❇️ نشست نقد و بررسی کتاب «رویکرد شناختی در تحلیل اقتصاد اسلامی» با حضور حجتالاسلام والمسلمین علیاصغرهاودینیا (مولف کتاب)، حجتالاسلام والمسلمین سعید پناهی، پژوهشگر اقتصاد اسلامی و جواد توکلی، اقتصاددان، با مشارکت موسسه خانه کتاب، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سرای اهل قلم برگزار شد.
اینجا بخوانید👈 https://b2n.ir/151772
https://eitaa.com/ijtihad
🔺نوآوریهای فقهی آیتالله مهدوی کنی در برنامه تلویزیونی مصیر
✅ نسبت فقه و اخلاق
✅ آیا فقه در عرصه عمل میتواند راهگشا باشد؟
✅ فقه سیاسی در اندیشه فقیه حکومتی
🕘امروز ساعت ۲۱
📺شبکه چهار سیما
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زیست و اندیشه شهید آیتالله دکتر محمد بهشتی
📚 کتاب «زیست و اندیشه شهید آیتالله دکتر محمد حسینیبهشتی» به قلم اساتید و اندیشوران از سوی انتشارات روزنه بهزیور طبع آراسته شد.
✔️بنیاد نشر آثار شهید بهشتی با توجه به حوزههای گوناگون منظومه فکری شهید بهشتی و سوابق علمی پژوهشگران، از صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی دعوت به عمل آورد و پس از برگزاری نشستهای متعدد با هدف هماهنگی در تدوین فصول مختلف آن، تألیف و تدوین هر فصل به یکی از پژوهشگران شناختهشده محول نمود:
دیباچه (شامل زندگی و زمانه شهید بهشتی) به دکتر سیدعلیرضا حسینی بهشتی؛ روش شناخت اسلام به دکتر میثم محمدی؛ انسان در اندیشه شهید بهشتی به دکتر عباس منوچهری؛ بهشتی، اخلاق و مبانی اخلاق به دکتر ابوالقاسم فنایی؛ رویکرد فطرتمحوری در اندیشه تربیتی شهید بهشتی به دکتر محمد دلبری؛ حزب و حکمرانی حزبی در اندیشه بهشتی به حجتالاسلام دکتر داود فیرحی؛ اصول و مبانی حکومت در اندیشه شهید بهشتی به حجتالاسلام محمد سروش محلاتی؛ رویکرد اسلامی به توسعه به دکتر فرشاد مؤمنی؛ و پول، بانک و ربا به دکتر حسن سبحانی.
مشاهده جزئیات 👈 https://b2n.ir/689287
https://eitaa.com/ijtihad
💢توانمندی نظام اقتصادی اسلام در طراحی بانکداری بدون ربا
✔️عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ادعای یکی از اساتید موثر در تدوین طرح جدید بانکداری بدون ربا که نقصها و مشکلات موجود در طرح را مستند به خلاءهای نظام اقتصادی اسلام و ناکارآمدی آن دانسته بود، گفت: در این چهل سال کار زیادی در نظام اقتصادی اسلام صورت گرفته است اما هنوز هم جای کار بیشتری دارد، ولی با همین مقدار موجود از احکام نظام اقتصادی اسلام، سیستم بانکداری مبتنی بر عنصر مشارکت در سود و زیان و حذف ربا، قابل طراحی است.
بیشتر بخوانید👈 https://b2n.ir/364742
https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیتهای فقه امامیه برای استفاده عقد وکالت در بانکداری بدون ربا
✔️وهاب قلیچ، کارشناس مسائل اقتصادی که کتاب وی با عنوان «وکالت در بانکداری بدون ربا؛ کاربردها و چالشها» در روزهای اخیر در پنجمین همایش «مالی اسلامی» در دانشگاه الزهرا (س) برنده دومین جایزه کتاب برتر در زمینه مالی اسلامی شد، به بیان نکاتی درباره کاربرد این عقد در بانکداری بدون ربا پرداخت و اظهار کرد: عقد وکالت جزء عقودی است که در نظام بانکی ما به میزان زیادی از آن استفاده میشود اما کمتر در مورد چالشها و مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد یا درباره ظرفیتهای مغفول مانده آن صحبت شده است.
🔹در تجربه کشورهای دیگر در بازارهای مالی اسلامی در مباحث صکوک، در حد خیلی زیادی از وکالت استفاده میشود اما ما وکالت را عمدتاً در نظام بانکی کشور مورد توجه قرار میدهیم که آن هم در مواردی انجام میشود. نگاه بنده به بحث وکالت در بانکداری بدون ربا در سه بخش است.
🔸 با توجه به ویژگیهایی که در فقه امامیه وجود دارد ظاهراً ظرفیت بیشتری هم نسبت به کشورهای دیگر داریم که بتوانیم از این اوراق استفاده کنیم.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/607097
https://eitaa.com/ijtihad
🔺مطالعات اسلامی تربیت، در کشاکش روشها و رشتهها
✔️با حضور حجتالاسلام مجتبی الهیخراسانی، مدرس خارج حوزه علمیه مشهد و رئیس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی
❇️ زمان و مکان: دوشنبه ۱۸ آذرماه ۹۸، ساعت ۱۲ در مدرسه عالی خواهران، مشهد.
https://eitaa.com/ijtihad
💢همه آنچه مخالفان طرح جدید بانکداری میگویند
✔️جواد عبادی، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه🔻
🔹بررسیهای دقیق و ماده به مادهای که به وسیله متخصصان فقهی اقتصادی حوزه انجام شد، نشان میدهد این طرح نمیتواند چالشهای قانون فعلی بویژه چالشهای اساسی آن را مرتفع کند. نمایندگان مجلس نیز اذعان دارند که در صورت تصویب این طرح، به این زودیها قابلیت اصلاح وجود ندارد.
🔸با تغییر نام قراردادها و یا کم کردن آنها این معضل حل نمیشود، زیرا مشکل صوری بودن معاملات به ناتوانی بانکها در اجرایی کردن معاملات باز نمیگردد؛ مشکلات مربوط به معاملات صوری چند عامل دارد که یکی از عوامل آن به نبودن نظارت کافی و نظام کنترلی مربوط به نظارت بازرسی قراردادها باز میگردد.
https://b2n.ir/330463
🔹کسی که ادعا میکند این طرح به وسیله مراجع مورد تأیید قرار گرفته است، اول باید بگوید که این طرح را چه زمان به مراجع رسانده است؟ اینکه مراجع در دفتر و کرسی درس خود بگویند که آنچه شما کار کردهاید را تأیید کردیم، ۲۱۰ ماده را دیدند و تأیید کردند؟
🔸این بزرگواران ابتدا باید بفرمایند که این طرح را برای اظهار نظر به مراجع فرستادهاند؟ یا برای اظهار نظر به نهاد حوزه فرستادهاند؟ اگر این اتفاق افتاده باشد، بعد تأییدیهای که به صورت کتبی یا شفاهی در کرسی درس خود اعلام کرده باشند که ما این را دیدیم و تأیید میکنیم، ولو دست خط هم نداده باشند صحیح است؛ اما وقتی ما میدانیم که نفرستادهاند، این دوستان هم معترف هستند، در این صورت چگونه میتوان گفت که این به پایان رسیده است؟
بیشتر بخوانید 👈 https://b2n.ir/570338
https://eitaa.com/ijtihad