💢نشست علمی «امکانسنجی برابری دیه زن و مرد» برگزار میشود
http://yon.ir/oSJu5
🔹نشست «امکانسنجی برابری دیه زن و مرد» از سلسله نشستهای علمی چالشهای فقهی حقوقی حوزه زنان، در سالن همایشهای هتل هما(2) واقع در بلوار خیام مشهد برگزار میشود.
🔸دو پنل تخصصی با موضوعات «ضرورت اجتهادنو در حوزه زنان» و «چالش های حقوقی دیه زنان» در این نشست ارائه میشود.
🔹سلسله نشستهای علمی چالشهای فقهی حقوقی حوزه زنان از سوی شورای فقهی ـ حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مشهد برگزار میشود.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
✍ آیتاللهالعظمی مکارم به سؤال حضور بانوان در ورزشگاهها پاسخ دادند
http://yon.ir/5mORn
✔️متن استفتاء:
🔹با سلام؛
... معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، از موافقان اجرای این طرح در پاسخ به این اشکال که برخی مراجع تقلید اجرای این طرح را ضروری نمی دانند و ورود به آن را خط قرمز می دانند گفت: قطعا به مراجع اطلاعات غلط داده اند وگرنه مراجع عظام تقلید به هیچ وجه مخالف اجرای این طرح با رعایت حدود شرعی نیستند.
❓1. لطفا نظر خود را درباره حضور بانوان در ورزشگاه به صورت شفاف و روشن بیان فرمایید.
❓2. آیا واقعا درباره حضور بانوان در ورزشگاه ها اطلاعات غلط به مراجع معظم تقلید رسیده است که تقریبا همگان مخالف حضور زنان در ورزشگاه ها هستند؟
➖➖➖
📩 پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی
با اهداء سلام و تحيت؛
جوّ حاکم در ورزشگاهها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی میشود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامهها خودداری کنند؛ به خصوص اینکه این برنامهها را از رسانهها میتوانند ببینند و حضور آنها ضرورتی ندارد.
همیشه موفق باشید.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢مورد عجیبِ «دلیل عقل»!
http://yon.ir/wLWa3
✔️حجت الاسلام مصطفی دری:
🔹اگر مراد از عقل، همان قوه کشف معلومات باشد، روشن است که نهتنها دانش فقه و اصول، بلکه تمام دانشها، نیازمند وجود این قوه هستند، اما مراد از «دلیل عقل» در عملیات استنباط حکم شرعی، چیزی فراتر از «قوه عاقله» است.
🔸در رابطه با کشف عقل از ملاکات احکام شرعی، مشهور اصولیون با اذعان به عدم قطع به وجود ملاک در قاطبه موارد حکم عقل، آن را از اثبات حکم شرعی متناسب با آن ملاک ناکارا میدانند.
🔹عقل محتاط و سربهزیری که اصولیون از آن سخن میگویند، نه به کنیزی گرفتن زنان و دخترانی که تنها گناهشان، انتخاب دینی غیر از اسلام بوده را نادرست میشمارد و نه از اعدام کسی که صرفاً دینش را از اسلام به آئینی دیگر تغییر داده است خم به ابرو میآورد.
🔸عقل مورد تأیید طرفداران رویکرد فردگرایانه و سنتی به دین، یک بار فریاد برمیآورد و خود را بر سایر ادله مقدم میدارد و بار دیگر به میدان مبارزه که میآید، هیچ حکمی ندارد تا به مدد آن، احکام شرعی دیگر را کنار گذارد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/TEQCB
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم برابرى دیه زن و مرد بر خلاف قرآن نیست
http://yon.ir/MUsJ4
✔️حجتالاسلام محمد سروشمحلاتی:
🔹از منابع چهارگانه استنباط احکام فقهی در قرآن مسالهای در زمینه مقدار دیه زن و مرد نداریم؛ بنابراین امکان سنجی این حکم براساس منبع قرآن منتفی است و حکم برابری دیه برخلاف قرآن نیست، چون قرآن در این زمینه مساله را مسکوت گذارده است.
🔸منبع دیگر عقل بوده که آن هم برابری دیه را به عنوان یک حکم خلاف خود نمیداند و از این جهت نیز مشکلی در کار نیست.
🔹براساس فقه امامیه، اجماع یک دلیل مستقل در کنار روایات بحساب نمیآید؛ بنابراین در این زمینه تنها روایات مورد نظر خواهد بود. در حقیقت سوال این است که آیا برابری دیه زن و مرد از نظر روایات ممکن است یا خیر؟
🔸آنچه درباره دیه در روایات است، تعبیرات ائمه (ع) به عنوان «قضا امیرالمومنین» یا «حکم رسول الله» بیان کرده اند که نشان میدهد این مسایل جزو احکام حکومتی بوده است.
🔹تلقی که قبل از اسلام از مساله دیه به عنوان خون بها وجود داشت، این بود که خون بهای زن نیمی از مرد است و همین حکم در اسلام مورد امضا قرار گرفت.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حج زمینهساز هشیاری مسلمانان در برابر سیاستهای شیطانی مستکبران
http://yon.ir/hVwIT
✔️پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیتالله الحرام؛
🔹حج، در این مکان و در این محدودهی زمانی، همیشه و در همهی سالها، با زبان رسا و منطق آشکار، مسلمانان را به اتّحاد فرامیخواند.
🔸امروز به رفتار آمریکای مستکبر و جنایتکار بنگرید. سیاست اصلی آن در برابر اسلام و مسلمین، جنگافروزی است. خواست و تلاش خباثتآلود آن، کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است.
🔹حجّاج عزیز! دعا برای امّت اسلامی و مظلومان را در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط فراموش نکنید و قطع دست آمریکا و دیگر مستکبران و ایادی آنان را از خداوند بخواهید.
متن کامل پیام👈 http://yon.ir/yMVEe
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢اتفاقات رخداده در تجمع فیضیه قم به تمام معنا یک فاجعه بود
http://yon.ir/uqdDy
✔️انتقاد صریح آیتالله مکارم از تضعیف حوزه علمیه، مرجعیت و تهدید رئیسجمهور
🔹توهین به حوزه علمیه در کانون حوزه علمیه حادثهاى که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود.
🔸گویندهاى را که هیچ اطلاعى از وضع حوزههاى علمیۀ شیعه نداشت دعوت کرده و بدترین اهانتها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد.
🔹مسئولین محترم حوزه علمیه باید روشن سازند که این برنامه زیانبار با اجازه چه کسى صورت گرفته و مسئولان محترم سپاه نیز روشن سازند، آیا با اجازه آنها گروهى از سپاهیان در این برنامه شرکت داشتهاند؟!
🔸به هر حال در شرایط حساسى که در آن قرار داریم، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس جمهور بر اساس چه ضابطهاى بوده؟
متن کامل پیام معظم له👈 http://yon.ir/IUWTZ
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢بعضی شعارها در راستای اهداف دشمن بود
http://yon.ir/0x37i
✔️واکنش آیتالله نوریهمدانی به تجمع اخیر مدرسه فیضیه:
🔹در شرایط فعلی، کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهراً برای همین موضوع بود اما چطور میشود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیرسئوال ببرد. استکبارستیزی حوزه علمیه در طول تاریخ سبب بقای آن در مقابل ظلمها بوده است.
🔸حال اینگونه قضاوتها درخصوص حوزه علیمه بیانصافی است. حوزه هیچگاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بیاطلاع باشد.
🔹وی شعارهای دست نوشته شده را در این تجمع بسیار ناراحتکننده دانست و گفت: کسانی که این شعارها را نوشتند خواستهی بحق طلاب و علماء را منحرف کردند.
🔸بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و سبب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علما بزرگ و حوزه علمیه را زیرسئوال ببرد و از مسئولان محترم حوزه میخواهم که سریعاً موضوع پیگیری شود.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢استفاده حداقلی از قرآن و کمتوجهی به عقل؛ دو ویژگی معتقدان به نصگرایی در فقه
http://yon.ir/hIHUE
✔️حجتالاسلام مصطفی دری، در اختتامیه ششمین کارگاه مشق اجتهاد در قم:
🔹غالب فقهای ما قائل به نصگرایی بوده و تلاش میکردند تا از طریق نصوص و با تحفظ به الفاظ آن، مسائل را حل کنند و این رویکرد قرنها ادامه داشته است.
🔸توجه نداشتن به شرائط عصر صدور از دیگر ویژگیهای نصگرایان است؛ به عنوان مثال در بحث مجمسهسازی در برخی روایات، حرمت مجسمهسازی در آن دوره که بتپرستی رواج داشت تعلیل شده ولی امروز چنین شرائطی وجود ندارد و کسی مجسمه را تشبیه به خدا نمیکند.
🔹خیلی از مشکلات فقه به خاطر پیشفرضهای کلامی است، زیرا خداوند در نماز و عباداتی مانند روزه ما را با تعبد امتحان کرده ولی آیا در مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... هم با رویکرد تعبدی صرف ما را آزمون کرده است که بخواهیم مقید به نصگرایی باشیم؟
🔸علامه طباطبایی فرموده که فقها میتوانند فقیه شوند بدون اینکه رجوعی به قرآن داشته باشند؛ الان معاملهای که ما با قرآن میکنیم استدلال از باب تیمن و تبرک است و به قرآن اعتنا نداریم و روح قرآن را معتبر نمیشناسیم و این از آفات بزرگ نص گرایی در زمینه فقه است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢تجمعات بدون پشتوانه مراجع عظام نمی تواند به نام حوزه تلقی شود
http://yon.ir/you2I
✔️آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔹هنر حوزه به این است که در این بحرانها راهکار خوب ارائه بدهد نه این که تجمعی انجام بشود و متاسفانه شعارهایی داده شود که ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است.
🔸مردم باید همیشه صدای دین و صدای خودِ مردم را از حوزه بشنوند، آن هم با مطالب متین و متقن و منطقی. متاسفانه در این تجمع در درجه اول به خود حوزه و روحانیت، ظلم و در درجه بعد به انقلاب جفا شد و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است.
🔹من تعجب میکنم این افرادی که چشمشان را میبندند و همین طور حوزه را سکولار مینامند جواب خدا و جواب امام زمان(عج) را چه میخواهند بدهند؟امروز در مراکز تخصصی حوزه عمیقترین مباحث فقهی مورد احتیاج نظام بررسی و تحقیق میشود.
🔸حوزه امروز ما تحقیقات عمیق خوبی در فقه امنیت، فقه اقتصاد، فقه پزشکی، فقه قضا، فقه زنان و فقه کودک دارد، در فقه کودک عمیقترین تحقیقات دنیا در حوزه مطرح شده، چرا با بیانصافی بگوییم حوزه کار مورد نیاز مردم و جامعه را انجام نمیدهد؟
🔹امروز اکثریت حوزه و در راس آن مراجع بزرگوار پیوند بین دین و حکومت، بین دین و جامعه را یک پیوند ناگسستنی میدانند، نسبت به آنچه که رهبری معظم انقلاب در مورد فقه حکومتی دنبال کردهاند قدمهای خوبی در مرکز فقهی ما و برخی دیگر از مراکز پژوهشی برداشته شده ولی این بحث یک بحث مشکل و عمیق است، اینطور نیست که با یکی دو تحقیق بتوانیم به نتیجه برسیم.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢دست از مطالبهگری برنخواهیم داشت
http://yon.ir/F2GX2
✔️بیانیه جمعی از شرکتکنندگان تجمع مدرسه فیضیه قم:
🔹از بزرگان حوزوی و واکنش مراجع عظیم الشان تشکر میکنیم نسبت به حواشی نامربوط معترضیم.
🔸طلاب و روحانیون با تمامی وجود در عرصه جنگ اقتصادی ورود نموده و با اقدامات مختلف، تلاش برای همیاری اقشار مختلف در راستای کم شدن فشار بر مردم و بیدارکردن کسانی که در خواب غفلت فرو رفتهاند، تلاش میکنند تا زمینه پیروزی در این جبهه پیچیده را فراهم آورند.
🔹متاسفانه برخی از ورود روحانیت برای مطالبه دغدغههای مردم وحشتزده شدهاند و به جای تغییردر سیاستهای اقتصادی خود، سعی در حاشیهسازی برای این مطالبات به حق نمودند.
🔸ما طلاب و روحانیون حوزه علمیه، ضمن تشکر از بزرگان حوزوی و حساسیت و واکنش برخی مراجع عظیم الشان و اساتید حوزههای علمیه در راستای اصولی و بدون حاشیه بودن اقدامات حوزوی، اعتراض خود را نسبت به حواشی نامربوط تجمع فوق ابراز میداریم.
🔹ترفندهای آشنای جنگروانی در دروغپراکنی و حاشیهسازی، اقدام جدید و ناآشنایی نیست. آیا نباید برای مردم این سوال طرح شود که چگونه یک پلاکارد (که در عرض چند دقیقه جمعآوری شد و در همانجا از سوی سخنرانان نسبت به آن واکنش نشان داده شد) و یا عکسهای دستکاری شده از حضور نظامیان! در تجمع، اینگونه از نماینده مجلس تا مسئولان دولتی را برای هجمه به طلاب و روحانیت به خط میکند، ولی پرشدن انبارهای محتکران از مایحتاج ضروری مردم خم به ابروی چنین افرادی نمیآورد؟
🔸ما با حمایت از دولت مستقر و تاکید بر استقرار و پاسخگویی دولتمردان در مواجهه با مشکلات مردم اعلام میکنیم از مطالبهی حقوق اساسی ملت ایران دست بردار نخواهیم بود.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه ما حوزه سکولار است و سکولارتر از این حوزه تا امروز سراغ نداشته ایم!
http://yon.ir/8BEtY
✔️یادداشت محمدتقی اکبرنژاد پیرامون واکنش برخی از مراجع معظم تقلید به مطالب مطرح شده در تجمع طلاب انقلابی قم:
🔹بارها به این مسأله فکر کرده ام که چرا ما ایرانی ها با جدی ترین مسائل هم سر تعارف داریم! خیلی راحت می توانیم بگوییم:
"مردم بسیار خوبند و مشکل حاد فرهنگی نداریم." و بحران فرهنگی افسارگسیخته را نادیده بگیریم!
"گرانی های اخیر بازار سکه و ارز حبابی بیش نیست" و یک شبه ارزش دارایی یک ملت را به یک سوم کاهش دهیم!
"مردم دلبسته انقلاب هستند" و چشم خودمان را به تراکم ناراحتی ها و دلخوری ها ببندیم!
یا بگوییم:
"حوزه بزرگ ترین خدمات را داشته است" در حالی که در پایتخت کشور اسلامی بیش از نصف مساجد امام جماعت ندارند.
"روحانیت، مردمی و در کنار مردم بوده است" در حالی که ده ها هزار طلبه در قم احتکار شده و عمرشان عاطل و باطل می گذرد. مردم در اوج گرفتاری ها و سختی ها تنها رها شده اند و حوزویان آنان را به حال خود رها کرده است.
یا نقدتر از همه اینکه بگوییم:
"حوزه هیچ گاه سکولار نبوده است" و چشم خودمان را بر یک تاریخ فرار از سیاست حوزه ببندیم و نبینیم که در همین حوزه قم و به ویژه نجف، کار سیاسی دون شأن عالم شناخته می شد و در دوران استعمار چطور آقایان به مسائل حاشیه ای دلخوش می کردند و امام روح الله(ره) ناامید از بزرگان همین حوزه، دست خود را به سوی طلاب و اساتید میانی دراز کرد!
🔸آینده حوزه ای که بنا ندارد تغییر کند و نمی خواهد عیب و ایرادهایش را ببیند و به رفع آنها اقدام کند، چیست؟ حوزه ای که گرفتار معصوم پنداری شده و خود را فراتر از دسترس نقدها می داند و مقام تنزّه و تقدس برای خود قائل است، به کجا ختم خواهد شد؟ آیا تجربه سنگین و خوار کننده دوره رضاخانی برای او کفایت نمی کند یا صدام برای به خفت کشاندنش کفاف نمی دهد؟!
🔹حوزه ای که همه چیز و همه کس را مسئول اتفاقات فرهنگی می داند غیر از خودش، چه امیدی به صلاحش می رود. بزرگانی که انتظار می رفت از این فجایع بیدار شوند، وقتی به توجیه روی می آورند و کم کاری های مصیبت بار حوزه را با کلی گویی های ملال آور و ژست های مقدس مآب پاسخ می دهند، چه باید کرد؟
🔸خدا رحمت کند امام راحل عزیزمان را که می فرمود «اگر این انقلاب آسیب ببیند، اسلام تا چند قرن دفن خواهد شد.» این بدان معناست که حوزه علمیه قم از روی زمین پاک خواهد شد و ما دیگر حوزه ای نخواهیم داشت تا سکولار باشد یا انقلابی.
🔹چقدر کوته فکرند کسانی که گمان می برند، اگر آسیبی به انقلاب اسلامی برسد، دشمنان میان آخوند سیاسی و غیر سیاسی فرق خواهند گذاشت و از کینه بدخواهان و بد دانان جان سالم به در خواهند برد!
🔸حرف من با این عزیزان این است که ما تمام پُلهای پشت سرمان را خراب کرده ایم و راه ما یکطرفه است و امکان بازگشت نیست؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم. از این به بعد فقط باید به رفتن بیندیشیم.
🔺بله حوزه ما حوزه سکولار است و سکولارتر از این حوزه تا امروز سراغ نداشته ایم!
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولار است!
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢نماز عیدقربان
http://yon.ir/v3JH9
🔹نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام علیه السلام واجب است و باید با جماعت خوانده شود، و در زمان ما که امام علیه السلام غائب است، مستحب میباشد. و میشود آن را با جماعت یا فرادی خواند.
🔸وقت نماز عیدقربان از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است. مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند.
🔹نماز عید قربان دو رکعت است، که در هر رکعت بعد از خواندن حمد و سوره، سه تکبیر بگوید، و بهتر آن است که در رکعت اوّل پنج تکبیر بگوید، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند، و بعد از تکبیر پنجم تکبیر دیگری بگوید به رکوع رود، و دو سجده بجا آورد و برخیزد، و در رکعت دوّم چهار تکبیر بگوید، و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند، و بعد از تکبیر چهارم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد.
🔸در قنوت نماز عید فطر و قربان هر دعا و ذکری بخوانند کافی است ولی بهتر است این دعا را بخواند «اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ».
🔹مستحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز، که اوّل آنها نماز ظهر روز عید، و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است، تکبیرهایی را که در مسأله پیش گفته شد بگوید، و بعد از آن بگوید: «الله اَکبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهِیمَةِ الاَنْعامِ، وَالحَمْدُ لله عَلی ما اَبْلانا». ولی اگر عید قربان را در منی باشد مستحب است بعد از پانزده نماز، که اوّل آنها نماز ظهر روز عید، و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذیحجه است، این تکبیرها را بگوید.
🔸احتیاط مستحب آن است که زنها از رفتن به نماز عید خودداری کنند، ولی این احتیاط برای زنهای پیر نیست.در نماز عید هم مثل نمازهای دیگر، مأموم باید غیر از حمد و سوره چیزهای دیگر نماز را خودش بخواند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢جواز تعدد زوجات با «عدالت» و تفاوت دیه با «کرامت انسانی» ناسازگار است
http://yon.ir/V8z2r
✔️در میزگرد تخصصی «چالشهای فقه در دنیای معاصر» مطرح شد؛
🔹یکی از چالشهایی که فقه پس از انقلاب با آن مواجه شده است «چالش ناکارآمدی احکام شریعت است»، حتی برخی از متصدیان قانونگذاری به ناکارآمدی برخی احکام شرعی اذعان کردند.
🔸موضعگیری افراطی و تفریطی در مواجهه با چالشهای فقه یکی دیگر از چالشها است. از همین نگاه افراطی در انعطاف فقه، فقه مقاصد الشریعت که از فقه اهل سنت گرفتهشده است، به دست میآید.
🔹در برخی موارد، دلیل حکمها اصول عملیه است درحالیکه فقط اصول عملیه نمیتواند دلیل باشد و بههرحال اسلام باید نظری در این زمینه بیان کند.
🔸کرامت انسانی از دیگر چالشهای پیش روی فقه است. در دو دهه اخیر زمانی که مسائل حقوق بشری بهمانند پتک بر سر جمهوری اسلامی زده شد، چالشهای فقه عیان گشت.
ادامه مطلب👈
http://yon.ir/MNCK0
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#یادداشت
💢حوزه علمیه استقلال میخواهد
🔹بیانیهها و سخنرانیهای بزرگان حوزه علمیه قم در واکنش به تجمع انحرافی مدرسه فیضیه، حاوی نکات مهمی هستند که نشان میدهند نه تنها با این قبیل تجمعات و سخنان و شعارهای مطرح شده در آنها به حوزه و مراجع و روحانیت و مسئولین ظلم میشود، حتی استقلال حوزه علمیه نیز مخدوش میگردد.
🔸امتیاز حوزههای علمیه شیعه در سراسر تاریخ این بود که استقلال خود را حفظ کردند و همین استقلال بود که موجب نفوذ روحانیت در قلبها شد.
🔹همین استقلال حوزههای علمیه و روحانیت بود که در عصر حاضر، به امام خمینی این قدرت و نفوذ معنوی را داد که با به حرکت در آوردن مردم ایران، توانست رژیم منحط شاهنشاهی را ساقط کند و با تأسیس نظام مردمی جمهوری اسلامی استقلال را به کشور باز گرداند و مردم را بر سرنوشت خود حاکم سازد. این، بزرگترین خدمت به ملت ایران بود که یک فرزند تربیت یافته حوزه علمیه قم انجام داد و مسیر تاریخ این کشور را به سوی عظمت و استقلال برگرداند.
🔸امام خمینی که نگران وابسته شدن حوزه علمیه بودند بارها در این زمینه هشدار دادند و بعضی از بزرگان حوزه علمیه قم نیز تلاش زیادی برای جلوگیری از دخالتها در حوزه علمیه به عمل آوردند اما به نظر میرسد قدرت مخالفان استقلال حوزه بیشتر بود.
🔹آنچه در روز پنجشنبه گذشته در مدرسه فیضیه قم رخ داد، زنگ خطری بود که به همگان فهماند حوزه علمیه استقلال خود را از دست داده است و کار به جائی رسیده که در مرکز حوزه علمیه قم به مراجع و روحانیت آشکارا اهانت میشود.
🔸 بزرگان حوزه علمیه قم با واکنش هایشان، نشان دادند که نگران مخدوش شدن استقلال حوزه هستند و چنین چیزی را بر نمیتابند.
🔹انتظار این است که بزرگان حوزه علمیه با اقدامات جدی دست عناصر و جریانهای خارج از حوزه را قطع نمایند و برای همیشه استقلال حوزه علمیه را تضمین کرده و به سفارش امام خمینی که تلاش برای استقلال حوزه علمیه را بر همگان واجب میدانستند عمل نمایند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢مجازات حبس برای مجرمین اشتباه است
http://yon.ir/NRioj
✔️حجتالاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه:
🔹مجازاتهای بدنی نسبت به زندان بسیار موثرتر است و از تازیانهای که در اسلام داریم باید دفاع کنیم و این بحثهای حقوق بشری ما را به بیراهه برده است.
🔸در فرهنگ امروز غربی، مجازاتهای بدنی را غیرانسانی میدانند لذا حقوقدانان ایرانی نیز آن را پذیرفته و اصل مجازات را بر زندان گذاشته اند.
🔹دولت نیز مکلف به تامین هزینههای فرد زندانی میگردد و زندانی از فعالیت اجتماعی محروم میشود و در واقع جامعه نیز به نوعی مجازات میشود.
🔸وی همچنین در بخشی از سخنان خود به خشونت نسبت به زنان در ایران اشاره کرده و گفته است: دین اسلام در زمینه زنان یک دین پیشرو است و در زمانی که همه ادیان به زنان به عنوان یک جنس دوم مینگریستند، اسلام زنان را هم تراز مردان قرار داد و آنان را از نظر حقوقی و اجتماعی برابر دانست.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/IfE9I
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله سیدجواد علم الهدی به دلیل عارضه کلیوی در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شد
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢بحران جابجایی مرجعیت علوم اسلامی از ایران به خارج از کشور
http://yon.ir/ZKd8a
✔️حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، در جمع رئیس و معاونان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:
🔹مشکلاتی که امروز در فضای علوم اسلامی وجود دارد، از مرز کمبود نواندیشی یا نوآوریهای قابل توجه گذشته و بحرانی که اکنون پیش رو داریم، جابجایی مرجعیت علوم اسلامی از ایران به خارج از کشور است.
🔸در سالهای پایانی دهه ۸۰، مجموعه مسائل پانزده گانهای در هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح شد که از جمله آنها، ضعف در پاسخ به نیازها و عدم رشد بایسته علوم اسلامی بود.
🔹امروز در هر مقولهای که دست نیاز دراز میکنیم، معمولا کسانی که آمادگی علمی دارند، آنقدر درگیر پروژههای پژوهشی مختلف هستند که به زحمت میتوان آنها را برای ورود به فضای تازه قانع ساخت.
🔸آسیب جدیدی که در دو دهه اخیر پدیدار شده، ورود بزرگانی است که توان عمومی خوبی در زمینه علم دارند، ولی فرصت تمرکز بر حوزه معینی را پیدا نکرده و با نوعی عامگرایی سراغ مسائل تازه رفتهاند که مشکلاتی را ایجاد کرده است.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/WXA8.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢جُستارهای فقهی و اصولی در گام هشتم
http://yon.ir/rCHZo
✔️معرفی شش مقاله علمی؛
🔹جدیدترین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «جُستارهای فقهی و اصولی» به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و مدیر مسئولی مجتبی الهی خراسانی و سردبیری حسین ناصری مقدم منتشر شد.
🔸«جُستارهای فقهی و اصولی» ویژه پاییز۹۶ دربردارنده شش مقاله علمی: «نقد مستند روایی نظریه جهاد دعوت، بررسی موردی حدیث مقاتله»،«عدم ارث بری فرزند نامشروع از والدین طبیعی در بوته نقد»، «بررسی نگره نسبت دادن قیاس به ابن جنید»،«پژوهشی در مضمون بودن مأخوذ بالسّوم»، «بررسی قاعده جَبّ با نگاهی تاریخی و تطبیقی»، «تحلیل فقهی ـ حقوقی حکم تأسیس دفتر وکالت در ملک غیرتجاری»میباشد.
🔹لازم به ذکر است، پژوهشگران میتوانند برای ارسال مقالات خود به صفحه جستارهای فقهی و اصولی مراجعه کرده و مقالات خود را با اولویتهای مذکور ارسال نمایند.
🔸علاقهمندان میتوانند جهت دریافت فصلنامه «جستارهای فقهی و اصولی» به فروشگاههای بوستان کتاب مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۲۲۱۳۳۲۵ (۰۵۱) تماس حاصل نمایند.
تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/fEcO
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حوزه سکولار چگونه است؟!
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢«الاقتصاد المقاوم» نوشته آیتالله سیفی مازندرانی منتشر شد
http://yon.ir/isR7d
🔹جلد اول کتاب «الاقتصاد المقاوم» نوشته آیتالله علیاکبر سیفی مازندرانی استاد باسابقه خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به همت مؤسسه بوستان کتاب چاپ و منتشر شد.
🔸در چکیده کتاب تأکید شده است: سیاستهای اقتصادی باید بر اساس اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی شود تا بنیان آن، محکم و استوار شکل بگیرد و در تلاطمهای اقتصادی که در سراسر جهان به وجود میآید، دچار تزلزل نشود.
🔹گفتنی است، «الاقتصاد المقاوم» در ۲۳۲ صفحه و به زبان عربی با جلد شومیز و قطع وزیری به قیمت ۱۷ هزارتومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
🔸علاقهمندان میتوانند با خرید اینترنتی این اثر از وبگاه www.bustaneketab.com از ۱۰درصد تخفیف خرید اینترنتی برخوردار شوند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢نکاتی بر مُدعای «امکان برابری دیه زن و مرد»
http://yon.ir/wH8nD
✔️یادداشتی در باب تازهترین نظرات حجتالاسلام محمد سروش محلاتی
🔹برای امکانسنجی فقهی تساوی دیه زن و مرد(که غیر از اثبات تساوی است و صرفاً امکان ثبوتی آن را مطرح میکند)، دو راه وجود دارد؛
🔸یکی نقد ادله اثباتی قائلین به نصف بودن دیه زن است که گر چه تساوی دیه را ثابت نمیکند، امّا چون تساوی دیه، مانع ثبوتی ندارد پس ثبوتاً هر دو به یک اندازه ممکن هستند و بدون دلیل اثباتی.
🔹دیگری ارائه ادله قابل استناد تساوی دیه است. اگر این ادله تا سر حد اثبات تساوی پیش بروند، پا را از امکان سنجی فراتر گذاشته و تساوی دیه را اثبات کردهایم، امّا طرح ادلّه قابل استناد به معنای استناد به آنها و دفاع از تمامیتشان نیست.
🔸امضای معصوم نسبت به یک عرف خاص، حکم(جواز یا وجوب) مسأله را نسبت به آن عرف(چه برای خودشان و چه دیگران) مشخص میکند(که یعنی معصوم به این عرف راضی است و یا به آن توصیه و امر میفرماید)، امّا اثبات نمیکند که این مسأله یا پاسخ آن، تابع عرف است.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/ToY9x
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad