💢مبادا FATF مانند برجام شود/حوزه علمیه با تمام قوا مخالف FATF است
http://yon.ir/boxFP
✔️آیت الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود:
🔹ایشان با تاکید بر اینکه مبادا FATF مانند برجام شود و وکلای مردم باید در خانه ملت مراقب باشند گفت: در این میان حوزه علمیه نیز وظیفه دارد که بیدار بوده و با تمام قوا با این قرارداد مخالفت کند.
🔸آیت الله حسین نوری همدانی با اشاره به اینکه حوزه علمیه باید همیشه نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه توجه داشته باشد، بیان کرد: نظام ما یک نظام اسلامی است و نمی توانیم نسبت به مسائل این نظام بی توجه باشیم.
🔹ایشان در ادامه با اشاره به اینکه وجود مسائلی در سکه، دلار، خودرو و… در جامعه اضطراب ایجاد کرده است، افزود: مردم می گویند نظام را شما به وجود آوردید و باید نسبت به مسائل آن نظارت داشته باشید.
🔸این قرارداد که بررسی آن در دستور کار مجلس قرار گرفته یکی از قراردادهای عبری، عربی و غربی است.از طریق این قرارداد می خواهند برای مقابله با تروریسم قواعدی وضع کنند و همه در این خصوص هم پیمان شوند ولی اختیار را به دست تحریم کنندگان ما و حامیان صهیونیست ها می دهند.
🔹هم پیمانان در این قرارداد اسرائیل کودک کش و عربستان سعودی را تروریست ندانسته ولی حزب الله لبنان را تروریست قلمداد میکنند؛ چنین قراردادهایی با هدف جلوگیری از پیشرفت نظام اسلامی پیگیری می شود.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢انتقاد شدیدآیت الله مکارم شیرازی از احکام دستگاه قضایی/ چرا زندانها را پر و ما را به واسطه این بدنام می کنید؟
http://yon.ir/JS4Bv
🔹ایشان در بخشی از سخنان خود به فزونی پرونده های دادگستری بویژه در مسائل خانوادگی اشاره کردند و گفتند: بیشتر این پرونده ها بر سر مسائل جزئی است؛ در گذشته اگر اختلافی بین دو نفر به وجود می آمد با کدخدامنشی حل می شد اما امروز تا اختلافی پیدا می شود فورا به دادگستری مراجعه می کنند درحالیکه غالب اینها را بزرگترهای قوم می توانند حل کنند.
🔸عداوت و دشمنی چه سیاسی، اقتصادی و خانوادگی مایه ذلت و بدبختی و شکست مقابل دشمنان است، امیدواریم از این احادیث درس بگیریم و در شرایطی که دشمن دندان تیز کرده است، وحدت را بیشتر کرده و دلها به یکدیگر نزدیک شود.
🔹مهریه عندالمطالبه است و زن از طریق دادگاه، آن را اجرا می گذارد و همسر را زندان می اندازد؛ اینجا چند اشتباه صورت می گیرد که باید به توضیح آن پرداخت.
🔸یک اشتباه این است که عندالمطالبه را با عندالاستطاعه تفاوت قائل می شوند درحالیکه قدرت شرط عامه همه تکالیف است و تا وقتی قدرت پرداخت در فرد وجود ندارد، مطالبه وجهی ندارد.
🔹اشکال دوم اینکه اصل، ایصال است یا اعسار؟ در دستورات اسلام داریم کسی که در توان پرداخت بدهی خود را دارد اما بدهی خود را نمی دهد باید زندان انداخت اما کسی که ندارد را نمی توان زندان انداخت.
🔸محاکم بعد از اینکه مشاهده می کنند مرد توان پرداخت دفعی مهریه را ندارد، آن را به صورت پرداخت یک سکه، نیم سکه و ربع سکه تقسیط می کنند و می گویند تا اقساط تمام نشود زن اختیار دارد که تمکین نکند. بعد حساب می کنند که ۵۰ سال پرداخت اقساط طول می کشد و اگر مرد در زمان تقسیط مهریه ۳۰ سال داشته باشد، در ۸۰ سالگی اقساط او پایان می یابد. چرا حکمی می دهید که هرکس بشنود بخندد؟
🔹ما می گوئیم به محض پرداخت قسط اول، زن موظف به تمکین است تا نوبت بعدی اقساط فرا برسد، این عاقلانه و عادلانه و مطابق موازین اسلامی است.
🔸نکته سوم اینکه مهریه را ۱۱۰ سکه بهارآزادی قرار دادند و آن روز قیمت هر سکه، یک میلیون بود، اما امروز قریب به ۵ میلیون است؛ آیا باید همین قیمت امروز را داد؟ که ما می گوییم خیر؛ باید به صورت متعارف پرداخت کرد؛ نه اینکه ۵ برابر قیمت آن روز پرداخت کنند.
🔹اسلام دین سمحی و سهلی و عدالت پیشه است و حساب و کتاب دارد، نمی شود به مردم زور گفت. امیدوارم دستگاه قضائی بیایند و بنشینند و با حوزویان صحبت کنند و این مشکلات را حل کرده و مردم را گرفتار زندان نکنند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢کارآمدی فقه مستلزم اخلاقی بودن آن است
http://yon.ir/LUhqB
✔️حجت الاسلام احمد عابدینی:
🔹فقه در گذشته، اخلاقی بود، ولی بعد از ماشینی شدن امور، به نوعی از اخلاق فاصله گرفت؛ بنابراین امکان دارد امروزه بعضی از امور فقهی با اخلاق مطابقت نداشته باشد؛ فقه مدرن، فقهی است که مطابق با اخلاق باشد.
🔸اگر بتوانیم امور فقهی را اخلاقی ساخته و در جامعه گسترش دهیم، افرادی پیرو آن خواهند شد. اگر فقه به گونهای غیرمتعارف، غیرعاقلانه و غیر اخلاقی نمود پیدا کند، نمیتواند به خوبی در جامعه رواج پیدا کند. برای رواج آن، باید گزارههای اخلاقی را قوی کرده و فقه را به سوی اخلاقی بودن سوق دهیم.
🔹اگر فقه سنتی را مبتنی بر آیات و روایات در نظر بگیریم، این آیات و روایات به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند با شرایط امروز کنار آمده و روزآمد شوند، ولی اگر مراد از فقه سنتی فتواهایی است که فقهای سابق دادهاند، این فتواها نمیتواند در شرایط امروزی خودنمایی کند.
🔸در فقه سنتی به معنای پیروی از علمای گذشته میبینیم که آنها معمولا راجع به مسائلی اجماع داشتند، ولی آن اجماعها امروزه کاربرد نداشته و به نظر میرسد که فهم آنها مربوط به زمان خودشان بوده و مسائل زمانه ما نیاز به فهمی نو دارد که این فهم نو را باید خودمان از قرآن و روایات برداشت کنیم.
🔹اگر فقه پویا به عنوان فقه بیمبنا مطرح باشد، این فقه قابل قبول نیست؛ ولی اگر در خصوص مسائل فقهی مستقیما از روایات، فرمایشات معصومین و آیات قرآن استفاده کنیم، این فقه؛فقه پویا است، البته آن هم با روش جدا کردن عرف از شرع است، به گونهای که امور عرفی متغیر و امور شرعی ثابت باشد. با این روش میتوانیم مشکلاتمان را با آیات و روایات حل کنیم.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢برگزاری ۲۰ درس رسمی فقه معاصر در سال تحصیلی جدید
http://yon.ir/c4cbj
✔️حجت الاسلام رستم نژاد؛معاون آموزشی حوزه های علمیه:
🔹یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته، مصاحبه با بزرگان حوزه در خصوص فقه معاصر بوده است که اکنون این مصاحبه ها در کتابی با عنوان فقه معاصر؛ چالش ها و راهکارها به زودی منتشر خواهد شد.
🔸رستم نژاد از برگزاری نشست ظرفیت شناسی اصول فقه در استنباط احکام مسائل مستحدثه خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید قریب به ۲۰ درس رسمی فقه معاصر برگزار خواهد شد.
🔹یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفت فراهم شدن زمینه برای اجرای این مصوبه بوده است که طلابی که در رشته های تخصصی خاصی تحصیل می کنند در دو دوره فقه و اصول در درس هایی شرکت کنند که متناسب با رشته آنها باشد.
🔸از ۱۲ شاخه علمی و دانشی حوزه ها ۸ شاخه درختواره آن در شورای گسترش به تصویب رسیده است.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/CKLYX
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
#اختصاصی
💢راهبرد رهبر معظم انقلاب در جهت شکوفایی حوزه علمیه مشهد
http://yon.ir/YTaMg
✔️به مناسبت شروع سال تحصیلی و فصل تحول حوزههای علمیه/مجتبی عباسی
🔹حوزه علمیه یک نهاد مهم در تعلیم و تربیت دینی و کانون و قلب اندیشه و تفکر شیعی است که از نقش و جایگاه خطیر و مهمی در جامعه اسلامی برخوردار است.
🔸حوزه علمیه مشهد مقدس یکی از کهنترین و پربارترین مراکز علمی تشیع و مَهد پرورش بزرگان نامآور در دانشهای عقلی و نَقلیِ اسلامی در طول چندین قرن است که مجاورت بارگاه منور رضوی علیه آلاف التحیه، مایه جذب علمای برجستهای از دیگر حوزههای علمیه نیز به این دیار علم و معنویت شده و در دورههای گوناگون به سرمایه ارزشمند آن افزوده است.
🔹از دستاوردها و اهداف حوزههای علمیه در جامعه اسلامی، تربیت روحانیان صالح و مجتهدان پارسا است که چراغ راه هدایت و محل رجوع مشکلات دنیوی و مسائل اخروی در جامعه اسلامی هستد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/KWWz
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم شرعی رهبرانقلاب درباره «اجاره به شرط قرض»
http://yon.ir/3Ss2H
✔️پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به سوالی درباره «اجاره به شرط قرض» پاسخ رهبر انقلاب به این سوال را منتشر کرد:
🔹متن این پاسخ رهبر انقلاب به این سئوال به شرح زیر است:
❓سؤال:
آنچه امروزه در بین مردم متعارف شده که هنگام اجاره دادن خانه مبلغی را جلوتر میگیرند، از نظر شرعی چه وجهی دارد؟
🔸جواب:
در صورتی که مالک، خانه خود را به مدّت معیّن و اجرت مشخصی اجاره بدهد به این شرط که مستأجر مبلغی را به عنوان قرض به او بپردازد، اشکال ندارد هرچند مالک با توجه به آن مبلغ اجاره خانه را از اجرةالمثل آن کمتر قرار دهد، ولی اگر از مستأجر قرض بگیرد به این شرط که خانه خود را مجانی در اختیار او قرار دهد و یا خانه اش را به اجرةالمثل یا کمتر و یا بیشتر از آن به او اجاره بدهد، بهطوری که آنچه در ابتدا بین آن دو محقق می شود قرض دادن و قرض گرفتن باشد و اجاره دادن خانه به مستأجر و یا قراردادن آن در اختیار او به عنوان شرط در قرض باشد، همه این موارد حرام و باطل هستند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر احکام در مقام استنباط مورد مشورت قرار بگیرند، خروجی بهتری دارند
http://yon.ir/eD0RI
✔️ آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید:
🔹در ادامه مسیر اهل بیت عصمت و طهارت نیاز بوده تا فقهایی تربیت شوند که مسائل دینی و اسلامی را ترویج میکنند چراکه قوام دین و شریعت به همین ترویج معارف اسلامی است.
🔸احتیاج به وجود علما و فقها در دوران غیبت صغری و کبری بیش تر شد و در راستای ترویج معارف اهل بیت افراد بیش تری تربیت و جهت حضور در جامعه اسلامی آماده شدند.
🔹تا پس از انقلاب همواره این مساله برقرار بوده و در همه زمانها نیاز به مسائل فقهی و معرفتی بخصوص مسائل مبتلا به جامعه اسلامی به صورت شدیدی احساس میشده است.
🔸فقه در دین به تنهایی کافی نیست، بلکه پس از تفقه در دین، باید زهد داشته باشید و زهد امری قلبی است همانطور که تقوا نیز همینگونه است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آیا در دروس خارج خبری از مسائل روز نیست؟!
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢در این برهه از زمان بزرگترین منکر، «اعتماد به معاهده با کفار و سران استکبار» است
http://yon.ir/lnMti
✔️آیت الله سیفی مازندرانی در انتهای درس خارج فقه امروز در مورد قرارداد FTAF:
🔹موضوع سوره توبه، غضب پروردگار از کفار معاهَد است؛ همانها که با مسلمین عهد وپیمان بسته اند. این سوره با اعلان برائت از مشرکین و سران کفاری که با آنها معاهده بسته شده (آنها که غضب خدا شامل آنها است) آغاز گردیده است.
🔸سوره توبه، اصل را بر بی اعتمادی گذاشته و چنین می فرماید: ای مؤمنین! اگر خدا و رسولش را قبول دارید بدانید که در معاهده ای که با کفار و سران کفر می بندید اصل بر بی اعتمادی است، مذاکره کنید ولی اعتماد نکنید.
🔹این مطلب همانی است که مقام معظم رهبری به آن تصریح کردند و گفتند: من به آقایان اهل مذاکره گفتم که می توانید با اروپاییان مذاکره کنید اما به آنها اعتماد نکنید! فرمایشات ولیّ امر، ریشه در قرآن دارد.
🔸دلیل دیگری که می توان بر عدم مشروعیت اینگونه معاهدات بدان استدلال کرد «قاعده نفی سبیل»است. معنای «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» این است که: «لن یشرّع الله تعالی فی دفتر التشریع ما یوجب العمل به سلطة الکفار علی المؤمنین»؛ خداوند قانون و حکمی در دفتر تشریع جعل نکرده است که به واسطه آن کفار بر مؤمنین سلطه پیدا کنند. شیخ طوسی در این باره ادعای اجماع کرده است و فقهای ما از قدماء تا آخر المتأخرین، در ابواب گوناگون فقه به این قاعده استدلال کرده اند.
🔹خدا هیچ قانونی تشریع نکرده است که چنین سلطه ای را به دنبال داشته باشد.امروز حفظ کیان این نظام و حکومت، حفظ کیان اسلام و مسلمین است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢 نظر مقام معظم رهبری در مورد سفر اربعین برای شخص بدهکار
🔷 سوال: فردی که به خویشان ویا دوستان بدهکاراست آیا می تواند به زیارت اربعین مشرف شود؟
🔸 جواب: اگر زمان ادای قرض نرسیده و یا قرض دهنده به شما مهلت برای پرداخت قرض بدهد اشکالی ندارد و در صورتی که زمان ادای آن رسیده و بتوانید بدهی خود را بدهید و طلبکار هم مطالبه کند، اول قرض خود را پرداخت نمایید. و اگر مکلف به قصد ترک واجب مثل نپرداختن دینی که وقت پرداختش رسیده است به سفر برود، نمازش تمام است؛ اما اگر بدون این قصد سفر میرود هرچند مستلزم ترک واجب میشود، نماز شکسته است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad