eitaa logo
روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
8.6هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
994 ویدیو
268 فایل
🔴 کانال موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) 🔶 اخبار، اطلاعیه ها و مطالب مرتبط با موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) را در این کانال دنبال کنید. 🔰 لینک کانال: @iki_ac_ir 🔰 ارتباط با ادمین: @admin_iki_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
آن‌چه حضرت علامه مصباح از خود بر جای گذاشت (2) 5- آقای مصباح تازه از سفر واتیکان برگشته بود، در یک سخنرانی عمومی، می‌گفت: «پس از دیدار و گفتگو با پاپ، برای بدرقه تا کنار ماشین آمد، درِ ماشین را باز کرد و پس از این‌که من سوار شدم، درِ ماشین را بست و از پنجره‌ی ماشین رو به من کرد و گفت: وقتی به ایران برگشتید اسلام‌شناسانتان را به واتیکان بفرستید تا با معارف اسلام آشنا شویم!»؛ آقای مصباح برگشت و امروز پس از گذشت چند سال، اسلام‌شناسانی به اقصا نقاط جهان فرستاد، یکی از اساتید می‌گفت: «در ایتالیا خانمی جلویم را گرفت و پرسید؛ این آقای مصباح کیست که هر جا می‌رویم مینیاتوری از ایشان را مشاهده می‌کنیم؟!» بدون شک سخن آن خانم از نگاه خودش بوده و الا فضلائی که در کشورهای دیگر حضور دارند هر کدامشان، متفکری توانمند هستند. 6) آقای مصباح بارها می‌گفتند؛ باید برای گسترش اخلاق در حوزه فکری کرد، ایشان مرکزی آموزشی‌پژوهشی در زمینه‌ی اخلاق تأسیس کردند که آثار این جریان و تربیت‌یافتگان آن مشهود است، این‌ها کارهایی است که آقای مصباح بر جای گذاشت و آن‌ها را تبدیل به جریان‌های ماندگار کرد؛ بیش از صد جلد کتاب نیز تا کنون از او منتشر شده‌است. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
⚫️ آئین نکوداشت مقام علمی، اخلاق و شخصیت بین المللی فقیه و حکیم مجاهد مرحوم آیت الله علامه مصباح یزدی (رضوان الله علیه) سخنرانان: 🔸 آیت الله رمضانی؛ دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) 🔸 آیت الله رجبی؛ قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عباسی؛ رئیس جامعة المصطفی العالمیة ✅ با حضور علماء، شخصیت های علمی و جمعی از شاگردان و ارادتمندان آن فقیه مجاهد 🔹 زمان: پنجشنبه 99/10/25 ⏰ 10 🔹 مکان: قم، میدان جهاد، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن قدس مجازی و حضوری (با رعایت پروتکل های بهداشتی) 🌐 لینک ورود https://vcpro.ir/nekodasht 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
💠نشست علامه بصیر 🔸️گرامیداشت علامه مصباح یزدی(رضوان الله تعالی علیه) در استان اردبیل 🔸️باحضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد ابوترابی؛ رییس دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔹️نوحه سرایی کربلایی بهنام سیفی 🔹️پنجشنبه ۲۵ دی ماه ساعت: 10:30 🔸 دانشگاه آزاد اسلامی 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ آقای دکتر امیر خواص عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره): 🔸 سروش مغالطات در مواجهه با آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه به نام خدا و با سلام و تحیت. سخنانی که آقای دکتر سروش درباره استاد علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه بیان کرده بود را گوش دادم که جای تاسف بسیار داشت هم چنین نقد آن سخنان ناصواب را که توسط برادر و‌ همکار اندیشمندم جناب آقای دکتر شریفی بیان شده بود و نکات ارزشمندی را بیان کرده بودند گوش دادم و جای دارد بسی سپاس از ایشان داشته باشم. در اینجا بنده تنها به چند مغالطه ای که در سخنان آقای سروش رخ داده و از آن مغالطات در تبیین دیدگاههای نا صواب خود بهره برده است اشاره می کنم: ۱. ایشان مدعی است که آقای مصباح چنانچه یارانش نقل می کنند هیچگاه اهل سیاست نبود و به زندان نرفت. این دقیقا مغالطه نقل قول ناقص است. اگر آقای سروش به همه نقل قول ها در باره استاد علامه مراجعه می کرد و به گفتار کسانی که مبارزات استاد را تایید کرده اند و اسنادی که در این رابطه وجود دارد توجه می کرد هرگز نمی توانست چنین داوری غیر منصفانه ای بکند ثانیا مگر انقلابی بودن تنها نشانه اش به زندان رفتن است؟ اگر چنین باشد باید بسیاری از عالمان انقلابی را چون سابقه زندان نداشته اند اهل سیاست و مبارزه و ... ندانیم. ۲. ایشان مبارزه استاد مصباح با دکتر شریعتی را یک سرگرمی برای ایشان می دانست. این دقیقا مغالطه تفسیر نادرست است. آیا نقد اندیشه های نادرست شریعتی سرگرمی بوده است؟ پس خود شما نیز در این سخنرانی که به نقد شخصیت استاد مصباح پرداخته اید مشغول سرگرمی هستید و وقت مخاطبان را که برای تفسیر کتاب کیمیای سعادت غزالی جمع شده اند تلف کرده و در برابر آنها مسئول هستید. جالب است که در ادامه سخنش گویا نکته قبلی را فراموش کرده و از قول پوپر نقل می کند که باید اندیشه ها با هم به نبرد و جدال بپردازند، خوب آیا نقد استاد مصباح به اندیشه های دکتر شریعتی مگر چیزی جز نبرد اندیشه ها بوده است پس چرا به ناحق این جدال فکری را به سرگرمی متهم می کنید که این خود مغالطه دیگری به نام توهین و استهزاء است. ۳. ایشان از یک سو مدعی دوستی ۴۰ ساله آقای دکتر احمدی با استاد مصباح می شود و از سوی دیگر می گوید آقای دکتر احمدی که در بحث دفتر همکاری حوزه و دانشگاه رابط تهران با قم بود بعد از یک جلسه صحبت با آقای مصباح انصراف داد و گفت من دیگر نمی توانم رابط باشم چون بعد از یک ساعت صحبت با ایشان در ساعت دوم باید دعوا کنیم. اولا این جا هم یک مغالطه دروغ رخ داده است زیرا صدر و ذیل این دو نقل قول با هم سازگار نیست زیرا چگونه دو نفر با هم می توانند چهل سال دوست باشند اما دو ساعت نتوانند با هم گفتگو کنند؟ دو انسان عادی به چنین دوستی ادامه نمی دهند چه رسد با دو عالم. ثانیا دکتر احمدی تا اواخر عمرشان با موسسه امام خمینی ارتباط داشت و به خود بنده هم می گفت اگر برای گروه کلام و فلسفه دین درس دارید برای بنده درس بگذارید که برای تدریس بیایم . ۴. ایشان می گوید آقای مصباح در صدر چند روحانی مدرسه در راه حق را پیش از انقلاب برای مبارزه با مسبحیت راه انداخته بود. و در ادامه می گوید آقای مصباح تا آقای (امام )خمینی زنده بود جایگاهی نداشت. اولا مدرسه درست نیست و موسسه در راه حق درست است. ثانیا آقای مصباح بنیان گذار آن موسسه نبوده است. ثالثا فعالیت موسسه در راه حق منحصر در مبارزه با تبشیر مسیحی نبوده است. رابعا بر طبق اسناد غیر قابل انکار خود حضرت امام رضوان الله علیه هزینه بخش آموزش موسسه در راه حق را نه تنها تا آخر عمر پذیرفت بلکه خواستار دو برابر شدن فعالیت آن شد. همه این سخنان ناشی از جهل آقای سروش و به تبع آن مبتلا شدن به مغالطه تحریف و دروغ گویی است. ۵. ایشان مدعی می شود که بواسطه خدمت آقای مصباح به دستگاه قدرت در عوض دانشگاه باقرالعلوم را برای ایشان درست کردند که تا کنون هم وجود دارد. این سخنان هم دچار آفت و مغالطه دروغ و توسل به جهل است چرا که بنیاد باقرالعلوم اولا دانشگاه نبود. ثانیا مزد دستگاه قدرت به ایشان نبود بلکه ساختمان دو طبقه ای برای دوره تحصیلات تکمیلی بود که یک شخص خیر در اختیار استاد علامه گذاشته بود و ثالثا در سال ۷۴ به فعالیتش پایان داد. ۶. ایشان مدعی می شود که بضاعت علمی استاد تنها فلسفه اسلامی بوده و مقداری هم تفسیر. این سخن نیز دقیقا مغالطه توسل به جهل است. توضیح آنکه اگر کسی عدم علم خود را دلیل بر اثبات یا نفی مدعایی قرار دهد دچار چنین مغالطه ای شده است که هم جنبه اثباتی دارد و هم جنبه سلبی مانند اینکه مدعی شود وجود جن خرافه است و جن وجود ندارد(جنبه سلبی) و در اثبات این مدعا بگوید چون من تا کنون کتابی در زمینه وجود جن ندیده ام اینجا جهل خود را دلیل نفی وجود جن قرار داده است...👇👇👇 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ جناب آقای دکتر امیر خواص: ⬅️ ... یا بگوید فلان مقاله خیلی عالی است (جنبه اثباتی) و در اثبات این مدعا بگوید چون من ناکنون نقدی به این مقاله ندیده ام. جناب سروش دقیقا عدم علم خود و جهل خود به فقاهت و دانش حدیث و دیگر جنبه های علمی ... استاد علامه مصباح را دلیل بر عدم فقاهت و عدم حدیث شناسی ایشان دانسته در حالی که اولا حضرت استاد در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسیده است پس چگونه می توان ایشان را فقیه ندانست ثانیا چگونه مرجع بزرگ و حدیث شناسی مانند آیت الله بروجردی استاد مصباح را در سن ۲۳ سالگی مامور به تصحیح و تعلیقه نوشتن بر ده جلد بحارالانوار می کند که نشان آشنایی عمیق استاد مصباح با دانش حدیث است. خود بنده در سال ۱۳۷۱ یعنی ۲۸ سال پیش که وارد موسسه در راه حق شدم به مناسبتی در کتابخانه مشغول تورق و مطالعه برخی از مجلدات بحار الانوار بودم که تعلیقه های استاد و امضای پایانی ایشان را که دیدم هم خوشحال و هم متعجب شدم که ایشان در سن جوانی به تحقیقات روایی نیز اشتغال داشته اند. ۷. سخن پایانی اینکه آقای دکتر سروش در سراسر این سخنرانی که یک ساعت و یک دقیقه به طول انجامیده دچار مغالطه انگیزه به جای انگیخته شده است یعنی برای بیرون کردن حریف از میدان و رماندن دیگران از استاد مصباح به جای در افتادن و جدال با اندیشه های استاد علامه به نقد شخصیت ایشان آن هم با توسل به چندین مغالطه پرداخته است و از آنجا که دروغگو کم حافظه است گویا فراموش کرده که با تمسک به کلام پوپر استاد مصباح را نقد می کرد که چرا به جدال با اندیشه ها نپرداخته و حال آنکه که خود ایشان در همین سخنرانی به جای نقد اندیشه به نقد انگیزه و شخصیت آن هم به صورت ناروا پرداخته است؛ جای دارد که در پایان به ایشان آیه کریمه را یاد آور شویم که لم تقولون ما لا تفعلون. شما که خود مدعی لزوم جدال اندیشه ها هستی چرا اندیشه های استاد مصباح را در کتابهایش مطالعه نمی کنید و با آنها به جدال بر نمی خیزی بلکه تنها هنرت در مواجهه با مخالفان فکری ات نثار کردن تهمت های درشت و نادرست است. خدا به همه ما انصاف بدهد و ما را به طریق صواب هدایت کرده و ثابت قدم بدارد. والسلام 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت پنجم: جامعيت 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸يکي از شرايط لازم براي فهم درست اسلام و اقامة دين در زندگي فردي و اجتماعي، برخورداري از دانشي همه‌جانبه و جامع نسبت به همه آموزه‌ها و معارف ديني است. نگاه تک‌بعدي به دين از مهم‌ترين عوامل تعصبات کور و طرد و تکفيرهاي جاهلانه است؛ در روايتي از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است که تنها کساني مي‌توانند دين را به معناي درست کلمه «اقامه» کنند که از همه جوانب نسبت به آن آگاهي داشته باشند. امام خميني(ره) مي‌فرمود بيشترين ضربه‌اي که اسلام متحمل شده است، از عالمان تک‌سونگر بوده است. يعني کساني که فقط فقه اسلامي را مي‌دانستند و از فلسفه و عرفان و کلام اسلامي بي‌اطلاع بودند يا کساني که فقط عرفان اسلامي را مي‌دانستند و از فقه و کلام و فلسفه و اجتماعيات و سياسات اسلام بي‌خبر بودند. 🔸آيت‌الله مصباح حقيقتاً يکي از جامع‌ترين انديشمندان معاصر بودند. به تعبير آيت‌الله جوادي آملي او «جامع معقول و منقول» بود. علامه مصباح در حوزة حديث‌شناسي و فقه و تفسير و فلسفه و کلام و اخلاق اسلامي بي‌شک، مجتهدي مسلم و بلکه انديشمندي نظريه‌پرداز بود. 🔸در سن 24 سالگي تصحيح بخش السماء و العالم بحار الانوار (54 تا 59)و تعليقه بر آنها را برعهده داشت؛ تصحيح کتاب حديثي بسيار مهم معاني الاخبار از شيخ صدوق و تعليقه بر آن را بر عهده داشت. تخصص و تبحر ايشان در دانش‌هاي ناظر به حديث را با تأمل در تعليقاتي که بر اين کتابها زده است به وضوح مي‌توان دريافت (ر.ک: مقاله «درنگي در چگونگي بررسي اسناد احاديث در تعليقات آيت‌الله مصباح بر «معاني الاخبار» و «بحار الانوار» نوشته غلامعلي عزيزي‌کيا، معرفت، شماره 247، سال 1397) در سن جواني به اجتهاد در فقه رسيد، تقريرات درس خارج بيع امام خميني را نوشت؛ در حوزه تفسير کتاب‌هاي بي‌سابقه «معارف قرآن» را نگارش کرد که در حقيقت با تدوين اين کتاب‌ها يکي از زمينه‌هاي لازم براي توليد علوم انساني قرآن‌پايه را فراهم کرد. در حوزه فلسفه و کلام و معرفت‌شناسي و اخلاق و فلسفه اخلاق که نوآوري و نظريه‌پردازي او بر همگان آشکار است. 🔸افزون بر اينها، در علوم انساني معاصر به ويژه در جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و علوم تربيتي حقيقتا صاحب‌نظر و صاحب ايده بود. ايده‌ها و نوآوري‌هاي ايشان در اين علوم را مي‌توان در کتاب چهارجلدي «ره‌آوردها» مشاهده کرد. کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام ، نمونة عالمانه‌ و دقيقي براي اسلامي‌سازي علوم انساني حتي در رشته‌هاي جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و علوم سياسي و اقتصاد و مديريت و امثال آن است. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
| حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه ، با حضور در منزل آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)، ارتحال این حکیم مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفتند. ۹۹/۱۰/۲۵ 🏴 @mesbahyazdi_ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت ششم: روحيه انتقادي 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸از ويژگي‌هاي مهم آيت‌الله مصباح‌يزدي داشتن روحيه انتقادي و نقادي بود. چنين روحيه‌اي البته از لوازم استقلال رأي و شجاعت در فکر و حريت در انديشه و تسلط بر موازين و معيارهاي عقلي و تخلق به اخلاق علمي و پژوهشي است. 🔸حقيقتاً همه موازين اخلاقي و علمي در نقد انديشه‌ها را به خوبي مراعات مي‌کرد (براي آشنايي با اين موازين ر.ک: مدخل «اخلاق نقد» در دانش‌نامه اخلاق کاربردي). هرگز از سر تعصب و تصلب و بدون بررسي بنيان‌ها و ريشه‌هاي انديشه‌ها و سياست‌ها و بدون رعايت جوانب اخلاقي مسأله، به نقد آنها اقدام نمي‌کرد. بلکه بعد از فهم همه جانبه و دقيق سخن ديگران به نقد آنها مي‌پرداخت. 🔸به هر حال، از ويژگي‌هاي بارز در روش‌شناسي علمي آيت‌الله مصباح، برخورداري از روحيه نقادي بود. همين روحيه موجب شده بود که اولاً، مطالب و سخنان ديگر انديشمندان را خوب و دقيق‌ بفهمد؛ ثانياً، هيچ سخني را بدون برخورداري از منطق و استدلال نپذيرد؛ و ثالثاً در مواجهه با افکار و انديشه‌هاي ديگران هرگز از جاده انصاف خارج نشود؛ بعد از تشخيص سره و ناسره، سره‌ها را بپذيرد و ناسره‌ها را بدون هيچ گونه تعصبي و صرفاً به مقتضاي برهان و استدلال رد کند. 🔸در اين عرصه براي او فکر و محصول فکر مهم بود نه متفکر و صاحب‌نظر؛ به همين دليل، چه در مواجهه با سقراط و افلاطون و ارسطو، و چه در مواجهه با ابن‌سينا و شيخ اشراق و ملاصدرا و همچنين هم در مواجهه علمي با استاد محبوب خود، علامه طباطبائي، و هم در مواجهه با فيلسوفان مارکسيست و ليبراليست، نوع مواجهه انتقادي او هيچ تفاوتي نمي‌کرد. با نگاهي به کتاب‌هاي فلسفي، سياسي، حقوقي، اخلاقي و معرفت‌شناختي او مي‌توان آشکارا وجود چنين حريت و آزادگي علمي و استقلال فکري را در ايشان مشاهده کرد. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔴درس‌هايي که بايد از علامه مصباح آموخت 🔸قسمت هفتم: نظم و انتظام فکري و عملي 🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸از ويژگي‌هاي علمي بارز و غيرقابل انکار آيت‌الله مصباح‌يزدي «نظم و انتظام و انسجام فکري» بود. ايشان ذهني بسيار منظم و منطقي داشت؛ اين ذهن منطقي در کنار رسايي در بيان مطالب، موجب مي‌شد که سخنان و مطالب علمي ايشان بسيار منظم و ضابطه‌مند و منسجم باشند. به همين دليل، بعيد مي‌دانم به سادگي بتوان تعارضي دروني در ميان گفته‌ها و نوشته‌هاي فراوان ايشان پيدا کرد. 🔸استاد مصباح به دليل آنکه اهل تعقل و عقلانيت بود، و هيچ سخني را بدون برخورداري از برهان و استدلال نمي‌پذيرفت، ثبات و استقرار انديشه‌اي و شخصيتي داشت. در طول حيات پربرکت علمي ايشان، چيزي به نام مصباح اول و مصباح دوم و مصباح سوم نداريم. برخلاف برخي به اصطلاح روشنفکران و مدعيان انديشه که به دليل بي‌ثباتي در فکر و بي‌انضباطي در انديشه هر روزي بت عيارشان به شکلي جلوه مي‌کند. (و عجيب اينکه به اين دمدمي‌ مزاجي هم افتخار مي‌کنند!) يک روز اشعري‌مسلک‌اند و يک روز معتزلي مسلک و روزی دیگر از نومعتزلي سخن مي‌گويند؛ يک روز مدافع انجمن حجيته مي‌شوند و روز ديگر امام زمان را منکر مي‌شوند؛ يک روز سخن گفتن زنان با مردان را از بزرگترين ناهنجاري‌ها مي‌دانند و روز ديگر ازدواج يک زن با چند مرد را حق قانوني او مي‌دانند و يک روز از اهميت ازدواج سخن مي‌گويند و روز ديگر آن را از ضداخلاق‌ترين نهادها مي‌دانند. يک روز تحت تأثير فلان انديشمند و نحله فکري‌اند و روز ديگري مدافع سينه‌چاک نحله‌اي ديگر و مکتبي ديگر مي‌شوند؛ روزي از معنويت علوي سخن مي‌گويند و روز ديگري از معنويت بودايي دفاع مي‌کنند. 🔸آیت الله مصباح در مقام عمل و در مسائل مديريتي و رفتاري نيز حقيقتاً نظمي کم‌نظير داشت. در طول سالياني که افتخار همکاري با ايشان در امور آموزش و پژوهش و برخي از شوراهاي عالي مؤسسه را داشتم، جلسه‌اي را به خاطر ندارم که از سوي ايشان لغو شده باشد! و يا بسيار بسيار به ندرت پيش مي‌آمد که ايشان حتي يک دقيقه تأخير در حضور در جلسات داشته باشد. حتي گاهي پيش مي‌آمد ايشان جلوتر از همه معاونين در جلسه حاضر مي‌شد. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🤲«یا وجیهة عند الله اشفعی لنا عند الله»🤲 💎روايات پُرشماري كه گسترده‌ترين مرتبه شفاعت را ويژه حضرت زهرا عليها السلام معرفي مي‌كنند، نه بدان معنا كه ديگران از مقام شفاعت بي‌بهره‌اند؛ بلكه بدين معناست كه: حضرت زهرا عليها السلام، به خاطر لطافت خاص روحي، مظهر تام و تمام رحمت الهي گشته است. از آن‌جا كه رحمت و عطوفت خداوندي در وجود زن، بيشتر جلوه و بروز مي‌نمايد و در وجودي كه از همه چيز بريده و سراپا فناي در خدا گرديده است، به اوج تجلّي مي‌رسد، مي‌توان گفت: ريشه‌اي‌ترين و عميق‌ترين محبت‌ها، رحمت‌ها، رأفت‌ها، عطوفت‌ها و مغفرت‌هاي خداوند در وجود حضرت زهرا عليها السلام تجلي و ظهور كرده است. از همين روست كه آخرين و گسترده‌ترين شفاعت‌ها كه خود، نمود و تجلي رحمت بي‌كرانه الهي است، به دست مهربان فاطمه زهرا عليها السلام صورت مي‌پذيرد. 🔰علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص 33. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
⬛️ السلام علیکِ ایتها الصدیقة الشهیدة ⬛️ ✅ بر همه داعيه‌داران اصلاحات فرهنگي اعم از روحانيان، مبلغان، معلمان، استادان و مسؤولان فرهنگي كشور لازم است كه با اسوه‌پذيري از سيره فاطمه زهرا (عليها السلام) به عرصه كارزار فرهنگي وارد شوند و زهراگونه در مقابل غارتگران ايمان و فرهنگ مردم، سينه سپر سازند. امروز نه‌تنها سكوت در مقابل هجوم فرهنگي پذيرفتني نيست، بلكه مجاهدت در عرصه كارزار علمي و فرهنگي، واجب‌ترين وظيفه و تكليف ماست. 🔰علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص 127. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
✅ خدمت فاطمه (عليها السلام) به عالم هستى، قابل هيچ وصفى نيست. او هم به پدرش، به عنوان رسول خدا و هم به همسرش به عنوان ولىّ خدا و هم به امت اسلام به عنوان پيروان رسول خدا، خدمت كرد؛ خدمتى كه از عهده هيچ كسى، حتى يگانه همتايش اميرمؤمنان نيز بر نمي‌آمد. اگر زهرا (عليها السلام) و آن خطبه‌هاى هدايت‌گرانه‌اش نمي‌بود، امروز ما نيز باور نمي‌کرديم كه حق با على بوده است؛ چرا كه نفاق‌ها، کينه‌ها، دنياگرايى‌ها، ساده‌انگارى‌ها، سياست‌بازى‌ها، تطميع‌ها، تبليغ‌ها، تحريف‌ها دست به دست هم داده و امامت را چنان به انزوا كشانده بود كه حتى اجازه نمي‌داد فرياد حقجويى على (عليه‌السلام) به گوش احدى از آيندگان برسد. رسالت و امامت، تحقق‌بخش هدف خلقت بود و اين فاطمه بود كه امامت را حياتى ديگر بخشيد، رسالت را مايه ثمر گرديد و خلقت را به هدف نزديك گردانيد: نخل نبوت ز تو شد بارور *** باغ امامت ز تو شد پر شجر 🔰 علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص۱۴۷. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صوت کامل نکوداشت علمی حکیم مجاهد علامه آیت‌الله ؛ 🎙 با سخنرانی: 🔸 آیت ‌الله 🔸 آیت الله 🔸 حجت الاسلام والمسلمین 🔸 حجت‌ الاسلام و المسلمین 📅 برگزار شده در روز چهارشنبه ۲۴ دیماه ۹۹ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نقاشی‌‌ با‌ شن 🔺️بخشی ویژه از بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی ( قدس‌سره) دربارهٔ رهبر معظم انقلاب 🏴 @mesbahyazdi_ir
⚫️ حضور جمعی از علما و مسئولان کشوری در منزل ‌آیت‌الله مصباح یزدی 🔹 حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، 🔹 آیت‌الله اعرافی، 🔹 آیت‌الله حسینی بوشهری، 🔹 آیت‌الله رمضانی، 🔹 آیت‌الله تحریری، 🔹 آیت‌الله اسلامی، 🔹 آیت‌الله خاتمی، 🔹 حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال، 🔹 حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم الحیدری، 🔹 سرتیپ محمد شیرازی، 🔹 حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، 🔹 دکتر زاکانی، 🔹 اعضای هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 🔹 جمعی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب با حضور در منزل حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، ارتحال این حکیم مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفتند. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📌 نکوداشت علمی حکیم مجاهد آیت‌الله ؛ 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین مطرح کرد: 🔻 آیت الله مصباح یزدی مرزبان عقاید بود ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nhalame6 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📌 نکوداشت علمی حکیم مجاهد آیت‌الله ؛ 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عنوان کرد: 🔻از نظر علامه، کمال انسان در رسیدن به است ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nhalame5 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📌نکوداشت علمی حکیم مجاهد آیت الله ؛ 🔰 آیت‌الله مطرح کرد: 🔻علامه را برای اثبات شرعی بودن انقلاب اسلامی مطرح کرد ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nhalame1 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
📌 به مناسبت رحلت آیت‌الله ؛ 🔰 با محوریت پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی : 🔻نکوداشت علمی علامه برگزار شد ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nhalame 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تسلیت باد. 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🏴 بیشترین عنایت 🔸️در روز قیامت کسی که بیش از همه عنایتش شامل دیگران می‌شود (علیها‌السلام) است. ۱۳۹۲/۰۴/۲۸ 🏴 @mesbahyazdi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | پادکست چادر مادر ☑ معلوم نیست من دیگر زنده بمانم بگذارید این را به شما بگویم... 🏴 @mesbahyazdi_ir
🔵 رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) در 2 جلد ✅ این نوشتار شرح و توضیح خطبه نورانی حضرت زهرا سلام‌الله علیها، معروف به خطبه فدکیه است كه توسط حضرت آیت‌الله مصباح یزدی طی 56 جلسه از ابتدای ماه مبارك رمضان 1431 هجری قمری، مصادف با 22 مرداد 1389 هجری شمسی تا خرداد 1390هجری شمسی بیان شده است. ✅ این مجموعه با تلاش حجت‌الاسلام عباس گرایی در دو جلد تدوین و نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ و منتشر شده است. ✅ حضرت استاد با تسلط بی‌نظیر خویش بر معارف قرآنی، علوم عقلی و علوم اجتماعی، در شرح این خطبه از سویی ما را با اعتقادات ناب فاطمی آشنا می‌كنند، و از سوی دیگر با تحلیل نكات عبرت‌آموز انقلاب فاطمی در تشخیص وظیفه زمانه خویش یاری می‌رسانند. 🌐 مطالب بیشتر در 👇👇👇 http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2888 🌐 مجموعه آثار حضرت علامه مصباح در 👇👇👇 https://mesbahyazdi.ir/ 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🔵 حیرت در حیرت 🔻 قسمت دوم ✍️ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) 💠رحمت و رضوان خداوند بر آن عالم بصیر و آن پیر فرزانه حضرت علامه آیت الله مصباح که در سخنرانی‌های روشنگرانه‌اش در اواخر دهه هفتاد، بارها بر این نکته پافشاری می‌نمود که زیانبارترین و خطرناکترین نظریه‌ای که از صدر اسلام تا کنون برآمده و کیان دیانت و ایمان را به سخره می‌گیرد، نظریه قرائت‌های مختلف از دین است. آری بر اساس این تئوری و مبتنی بر سیالیت فهم و اندیشه، دیگرجایی برای فهم اصیل و ناب از دین باقی نمی‌ماند و سَره و ناسَره و خالص و بدلی در دین به یکسان انگاشته می‌شود. مجتهد شبستری در آن ایام نوشته بود: «تمامى متون بدون استثناء، تفسيرهاى متعدد را برمى‏تابد و تنها تفسير ممكن و درست، اصلاً معنا ندارد». (محمد مجتهد شبسترى، «قرائت رسمى از دين»، راه نو، ش 19، شهریور 1377، ص 20) و نیز وی حقیقت تدین را، تعلق خاطر به حقيقت متعالى تعبیر می‌کرد كه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد (محمد مجتهد شبستری، نقدی بر قرائت رسمی از دین ، صص 105- 106). 💠 آن چه امروزه در بیان برخی نویسندگان حوزوی همچون جناب مهدی نصیری و آقای رسول جعفریان مشاهده می‌کنیم، ناخواسته و ناآگاهانه به نحوی بازگشت به همان نظریه قرائت‌ها است. هر دو نویسنده محترم، تفکر و اندیشه استاد مصباح را مبتنی بر تفکر فلسفی دانسته‌اند که صرفاً یک قرائت از اسلام است و ناقدان بسیار دارد. مهدی نصیری می نویسد: «آیت الله مصباح در زمره فیلسوفان مسلمان بودند، در حالی که طیفی از عالمان شیعه یعنی متکلمان با فلسفه اسلامی و صدرایی مرزبندی داشته و آن را بر خلاف مبانی قرآن وسنت و عقل می‌دانند. حال اگر قرار باشد نوع برخورد آن مرحوم با مخالفان فکری خود صحیح باشد، باید به متکلمان شیعه حق داد که او را در زمره منحرفان و بددینان و مخالفان اسلام قلمداد کنند». و بعد در ادامه در راستای نظریه حیرت خویش نتیجه می‌گیرد: « التفات و توجه به شرایط عصر غیبت و به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت‌های روشمند گوناگون و پرهیز از ادعا و نمایندگی اسلام ناب از سوی هر عالم دینی (چه آن که نابیت فکری و اعتقادی در اختیار معصوم است و بس) می‌تواند پایان بخش بسیاری از نزاع‌های زیانبارعقیدتی و سیاسی و فراهم کننده فضای آزاد برای تضارب آراء و اندیشه‌ها باشد». 💠 باید در نقد این سطحی‌نگری‌ها گفت بله اولا تفاسيري از دين که تحميل فلسفه بر دين باشد البته که انحراف است و آيت‌الله مصباح، به اذعان موافقان و مخالفانِ منصف، در مقام تفسير آيات و روايات، به شدت از تحميل ذهنيات بر متون ديني پرهيز مي‌کردند و ثانیا مهمترین ابتکار علمی استاد مصباح این بود که دین را منظومه‌ای می‌فهمید و این منظومه را در قالب مبانی اندیشه‌ای طراحی کرده بود. بدیهی است که اساس این مبانی برگرفته از مسلمات عقلی و معرفتی بود که بی‌آنکه بخواهد خود را به مباحث اختلافی فلسفی درگیر کند، از معارف برهانی در تبیین و تثیبت ساختمان معارف دینی بهره می‌برد. این کجا و آمیخته کردن دین با فلسفه و صرفا قرائتی فلسفی از دین دادن؟ آیا اساسا بدون داشتن مبانی فکری صحیح و مبتنی بر عقلانیت و وحیانیت، جایی برای درک سلیم معارف تعالی بخش دین باقی می‌ماند؟ آیا با این توصیف، دیگر در دوره غیبت و حیرت، راه هدایتی باقی می‌ماند؟! آری وقتی دوره غیبت، عصر حیرت تلقی شد، طبعا دیگر مجالی برای بنیان‌سازی دینی و بنای ساختمانی محکم باقی نمی‌ماند. نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟ 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir