💠 سؤال: با اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توهینها و جسارتهای به خودشان را میبخشیدند، چرا ما برخی افراد را به جرم سابالنبی اعدام میکنیم؟
🔷️ در پاسخ باید گفت گاهی در گذشته برخی از افراد جاهل به رسول اکرم صلی الله علیه و آله جسارت و توهین میکردند و ایشان را آزرده میکردند. در اینگونه موارد عدهای که بر اثر جهالت به خود ایشان اهانت میکردند روش ایشان بخشش و خوشرفتاری با آنان بود.
مانند فردی یهودی که خاکروبه بر سر ایشان میریخت؛ اما وقتی روزی چنین کاری را نکرد؛ به عیادت وی رفتند و با محبت خویش او را به دین حق هدایت کردند.
🔷️ اما گاهی هدف از توهین و جسارت به ایشان مقابله با نبوت و رسالت ایشان بوده و سعی در شکستن حرمت حضرت در نظر مردم و قداستزدایی داشتهاند تا مردم از اطراف وی پراکنده شوند. در چنین شرایطی توهين به پيغمبر، توهين به همهی مسلمانان تلقي مي گردد و باعث سست و متزلزل شدن پايههاي دين و مباني عقيدتي و اساسي دين مبين اسلام ميگردد. همانطور که اگر قاتل قصاص نشود حيات مردم به مخاطره ميافتد در صورت مجازات نکردن ساب النبي، اسلام و دين خدا متزلزل مي شود و از سوي ديگر سب کننده و افراد ديگر روز به روز جريتر مي گردند و بر مبارزهی خود با اسلام میافزایند.
🔷️ با توجه به اینکه معمولاً این قبیل توهینها و جسارتها از طرف جُهّال در سالهای آغازین تبلیغ بوده و پیامبر (ص) و دین اسلام هنوز جایگاه حقیقی خود را نیافته بودند و حکومت اسلامی پیامبر (ص) قدرت و گسترش نیافته بود؛ اجرای حکم ساب النبی میتوانست تبعات و بازتابهای سوئی برای پیامبر، و پیروان ایشان داشته باشد. از اینرو چه بسا در سالهای آغازین بعثت، امکان اجرای حکم سابّ النبی چندان فراهم نبوده است.
🔷️ البته اهانت از روی خشم و غضب و یا جهالت دارای تعزیر است، نه کشتن و اعدام. ممکن است در زمان حضور پیامبر (ص) به دلیل مصالح تربیتی و ... فرد هتاک و سبّ کننده مورد عفو ایشان قرار گیرد؛ لکن رفتار ایشان، نافی تکلیف مسلمانان و حکومت اسلامی در اجرای حکم سابالنبی در مورد شخص مغرض و معاند در عصر حاضر نیست.
🔷️ بنا بر برخی روایات در زمان پیامبر اکرم (ص) حکم ساب النبی اجرا شده است: برای نمونه امام باقر (ع) نقل کردهاند که مردی از قبیله هذیل، به پیامبر(ص) را دشنام میداد. وقتی این خبر به پیامبر رسید، فرمودند: چه کسی خود را برای کشتن این فرد آماده میکند؟ دو نفر از انصار اعلام آمادگی کردند و کار را انجام دادند. (کافی، ۷، ۲۶۷)
همچنین در جریان فتح مکه همهی مشرکان مشمول عفو پیامبر شدند؛ امّا چند نفر از جمله دو زن آوازهخوانی که پیامبر را هجو و استهزا میکردند، مورد عفو و بخشش قرار نگرفتند؛ بلکه پیامبر (ص) دستور دادند تا این چند نفر را در هر کجا هستند، به قتل برسانند. (السیره ابن هشام، ۲، ۸)
🔷️ دو ملعونی که اخیرا اعدام و به درک واصل شدند تنها یک جرم آندو نعوذبالله سب رسول اکرم صلی الله علیه و آله بوده است. این دو نفر در ۳۵ کانال و گروه، تبلیغ کفر و الحاد میکردند و به پیامبر اسلام و حتی مادر ایشان و ائمهی اطهار علیهم السلام جسارت مینمودند و حتی اقدام به قرآن سوزی کرده بودند. فحاشی آنها به قدری رکیک بوده که قابل نشر نیست.
✍️داود اسفندیاری؛ دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
📜 💠 نشريه فرهنگی هدهد (شماره 202)
📰 🔹حکمت خدا
🔺چند حکایت شفاهی ...
🖨 برای دریافت نسخه پی دی اف (PDF) مخصوص چاپ اینجا را كلیك كنید
🆔@TolidatFarhangi
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
غرفه انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در نمایشگاه کتاب
🔹 از بیستم تا سیام اردیبهشت ماه
🔸 سالن شبستان مصلی، راهروی ۱۷ غرفه ۸
☘️ میزبان مخاطبان و علاقهمندان به کتاب هستیم
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
3️⃣ ایده گفتارهای راه نو | جلسه سوم
📝موضوع: چگونه یک رسانه مؤثر جهانی و تحولآفرین ایجاد کنیم؟
👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا برته
مبلغ بین المللی | رئیس دانشگاه مجازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 سهشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۶ ⏰ ۱۶:۱۵
🏢 قم، اندیشکده مقصد
❇️ظرفیت محدود: برای ثبت نام اولیه از اینجا اقدام کنید. در صورت پذیرش با شما تماس گرفته خواهد شد.
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹بر اساس دیدگاه اندیشمندان غربی در اوایل قرن ۲۱:
🔹فرار از معنويت = دوری از انسانيت
🔹شاخصه سلامت معنوی اسلامی چيست؟ چرا؟
توضیحات بیشتر در:
https://eitaa.com/sajedi_ir/3141
https://eitaa.com/sajedi_ir/3117
👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔸شبكه جهانی ولايت
#سلامت_معنوی #شبهات_فضای_مجازی
@velayattv
🔷 کانال دکتر ساجدی
🆔https://eitaa.com/sajedi_ir
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
#گزارش_خبری
❇️ دومین نشست از ایدهگفتارهای راه نو
💡تحلیل و ایدهپردازی توسط پروفسور محمد لگنهاوزن | استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📝 متن بیانات پروفسور لگنهاوزن در سایت مؤسسه👇
🌐https://iki.ac.ir/node/5388
📝 متن بیانات پروفسور لگنهاوزن در کانال مؤسسه:
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/9041
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/9042
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/9043
🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/9045
📍قم، اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
📌من حاج محمد لگنهاوزن هستم / علامه مصباح یک استاد فکر واقعی بود / اصلا کسی را در دنیا میتوانید مثل آیت الله خامنهای پیدا کنید؟
#خبر
◀️ «من حاج محمد لگنهاوزن هستم. در یک خانواده متدین کاتولیک در نیویورک متولد شدم.» این جملهای بود که پروفسور، سخنرانی خود را با آن آغاز کرد. به او گفته شده بود که مخاطبین همه جوان هستند و شاید شما خیلی با جمعهای این چنینی ارتباط نداشتید و بیشتر با اساتید و نخبگان علمی سر و کار داشتهاید. سرش را به نشانه انکار تکان داد و گفت: من هم جوانم، فقط هفتاد سال دارم!
قبل و بعد جلسه بسیار جدی و صریح و تعاملناپذیر به ذهن میرسید، اما از همان ابتدای بحث شروع کرد به بیان خاطرات جالب و بیانی شورانگیز و خودمانی، بارها خنده حضار را برانگیخت.
◀️ وقتی میگفت خیلی جالب است، واقعا از عمق جان میگفت. انسان احساس میکرد واقعا حالت عجیبی در وجود او در حال جریان و غلیان است.
حقیقتجویی و آزادفکری از تمام حرکات او پیدا بود اما بسیار معتقد به مبانی و اصول اعتقادی تشیع. بسیار به علامه مصباح یزدی اظهار ارادت میکرد و او را یک استاد فکر واقعی میدانست.
⏺ وقتی از او سؤال شد که نظرتان درباره رهبر انقلاب اسلامی چیست، پاسخ داد: من بطور کلی در امور سیاسی دخالت نمیکنم، اما شما میتوانید خودتان ببینید. از میان رهبران سیاسی دنیا، اصلا کسی مثل ایشان پیدا میشود؟ اصلا کسی هست که قابل مقایسه با ایشان باشد؟ مخصوصا اداره یک کشوری که دائما دشمنان به او فشارهای مختلفی میآورند، ایشان توانسته است این کشور را به پیش ببرد.
◀️ بیاعتنایی و اظهار نفرت از دنیا و بیان نگرانیها از گرایش دانشمندان به پول و مسائل مادی بارها در بیان او تکرار شد و این بیان با ابراز احساسات پاک او همراه میشد و اثر عمیقی باقی میگذارد.
⏏️ گستره مطالعات او و عمق آگاهیهایش درباره فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و تازهترین تحولات جهان در حوزه فلسفه، واقعا کم نظیر بود.
و واقعا ما چقدر نیاز داریم بشنویم و بیش از آن نیاز داریم ببینیم: آدمی پر وار شود از راه گوش. ربنا وفقنا.
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
پنج روند کلی درباره تحولات فلسفی در دنیا
#خبر
پروفسور محمد لگنهاوزن:
ابتدا میخواهم پنج نکته کلی درباره تحولات فلسفه در دنیا مطرح کنم:
1️⃣ پذیرش جریانهای مختلف فلسفه: وقتی من دانشگاه بودم تمام دعوا بین فلسفه تحلیلی و قارهای بود. اما الان فلسفههای مختلف جریان دارد و فلسفههای مختلف فرصت ظهور و بروز یافتهاند و اختلافات و درگیریهای این چنینی چندان مطرح نیست.
2️⃣ تخصصی شدن فلسفه: الان جریان فلسفه به سمت بررسیهای تخصصیتر و دقیقتر میرود. مثلا امروز کسی نمیتواند بگوید من فیلسوف علم هستم. بلکه او میتواند فیلسوف فیزیک یا فیلسوف بیولوژی یا حتی بسیار خاصتر مانند فلسفه کوانتوم باشد. این موجب بررسیهای دقیقتر میشود اما آسیبش این است که شمول و جامعیت دیدگاهها زیر سؤال میرود.
3️⃣ گسترش فعالیت زنان: امروز بر خلاف گذشته فعالیت زنان در فلسفه بسیار گسترده شده است. در گذشته حضور زنان در فلسفه بیشتر محدود به مسائل فمینیستی فلسفه بود. اما الان زنان در دیگر مسائل هم حضور گستردهای دارند.
4️⃣ گسترش کارهای میان رشتهای: امروزه کارهای بین رشتهای، بسیار گسترده شده است. الان کسی که میخواهد فلسفه ریاضی کار کند، خواندن متون فلسفه ریاضی کفایت نمیکند بلکه باید حتماً فرد ریاضی هم بخواند، برای فلسفه روانشناسی در روانشناسی هم دستی بر آتش داشته باشد. امروز این نکته در غرب امتیاز محسوب میشود و کسی که دنبال کار است در چند رشته تحصیل میکند تا بتواند وارد کارهای بینرشتهای شود.
5️⃣ گرایش به مسائل مادی میان فیلسوفان: پنجمین مورد از تحولات کلی در جریان فلسفی دنیا یک مسئله خطرناک است که خلاف تحولات قبلی که هم جهات مثبت داشت و هم منفی. آن هم این است که گرایش به پول و مسائل مادی خیلی زیاد شده است و بسیاری از دانشمندان اول دنبال پول هستند نه علم و حقیقت. دانشمند به جای اینکه دنبال خط فکری باشد نصف وقت خود را برای کسب درآمد میگذارد یا دوست دارد کاری را انجام دهد که مورد حمایت مالی توسط مؤسساتی مانند جان تمپلتن است.
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627