✳️ گروه فلسفه حقوق مجمع عالي حكمت برگزار ميكند
✅ موضوع: تبيين نظريه حق در انديشه حضرت آيتالله مصباح يزدي (ره)
🔷 ارائه بحث: آقاي دكتر امينرضا عابدينژاد
🔶 يكشنبه 12 بهمن 1399 ⏰ 19
🏢 مكان حضوري: قم، خ 19 دي، كوچه 10، كوچه 2
🌐 آدرس مجازي جلسه👇👇👇
http://hekmateislami.com/?page_id=10685
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت شانزدهم: روش مواجهه با شبهات ديني
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸يکي ديگر از امور درسآموز در زندگي علمي و عملي آيتالله مصباح، روش ايشان در مواجهه با شبهات ديني است. ايشان به دليل جامعيتي که نسبت به معارف اسلامي داشتند و به دليل آشنايي خوبشان با مکاتب و انديشههاي معارض، و همچنين به دليل تجربه طولاني مدت در مواجهه با شبهات ديني و اعتقادي، ميتواند الگويي براي مرابطان و مرزبانان فکر و فرهنگ اسلامي در دنياي معاصر باشد.
🔸درباره روش مواجهه علامه مصباح با شبهات ديني از ابعاد و منظرهاي مختلف و متعددي ميتوان نظر کرد و سخن گفت. اما بالاجمال ميتوان گفت ايشان در مواجهه با شبهات ديني چهار مرحله و گام مهم را در نظر داشتند:
🔸گام اول: تلاش در جهت فهم دقيق شبهه؛ ايشان در گام اول سعي ميکردند که شبهه مطرح شده را به درستي فهم کنند، و براي فهم دقيق مسأله ميکوشيد که اولاً، حب و بغض خود را نسبت به معارف ديني و شبهات دشمنان کنار بگذارد؛ چرا که حب و بغضهاي بيدليل و بدون پشتوانه استدلالي ميتواند سد راه عقل و فهم باشند: چون غرض آمد هنر پوشيده شد/ صد حجاب از دل به سوي ديده شد. و ثانياً، هرگز خود را درگير شخصيت و مسائل شخصي و خصوصي شبههکنندگان نميکرد. يعني مهم نبود که آن شبهه از سوي چه کسي و به چه منظوري بيان شده است؛ اصل شبهه و مدعا يا دليل اقامه شده را کار داشتند.
🔸گام دوم: در گام دوم ميکوشيد تبييني جامع و دقيق از ابعاد شبهه و حدود و ثغور آن بيان کند؛ مقدمات آن، مباني و اصول موضوعه آن، و دلايل و نتايج آن را بيان ميکرد. در اين مرحله آنقدر به زيبايي و با دقت و امانت و انصاف اصل شبهه را توضيح ميداد که بعضاً از خود شبههکنندگان واضحتر و دقيقتر آن را بيان ميکرد. توجه داشته باشيد که يکي از مهمترين گامهاي پاسخ به شبهات همين گام است؛ زيرا شبهه يعني شبيه حق؛ يعني حقنما؛ يعني سخني که آميختهاي از حق و باطل است. و يکي از بهترين راههاي براي مبارزه با آن، آفتابي کردن و نمايان کردن ابعاد مختلف آن است. در اين صورت حق و باطل و سره و ناسره آن به خوبي آشکار ميشوند.
🔸گام سوم: در گام سوم به نقد شبهه ميپرداخت. براي اين منظور (1) تبار شبهه و سابقه تاريخي آن را آشکار ميکرد. و با اينکار ابهت شبهه و شبههکنندگان را ميشکست و مثلاً نشان ميداد که چنين سخني را درباره قرآن، مشرکان و بتپرستان قريش هم ميگفتند؛ يا چنين سخني در موضوع ازدواج و غريزه جنسي را قوم لوط هم ميگفتند. پس چيز تازهاي نيست؛ (2) به نقد مباني و پيشفرضها و اصول موضوعه شبهه ميپرداخت؛ (3) منشأ و انگيزه طرح شبهه را ذکر ميکرد و نقد ميکرد؛ سپس به سراغ (4) نقد دلايل ميآمد و نادرستي آنها را اثبات ميکرد و افزون بر اين به (5) نقد و تشريح پيامدهاي فردي واجتماعي پذيرش شبهه هم ميپرداخت و نهايتاً به (6) نقد خود مدعا هم ميپرداخت چون نقد دليل اخص از نقد مدعا است؛ ايشان با نقد و ابطال مدعا، به طور کلي ريشه شبهه را از ميان برميداشت.
🔸گام چهارم: در گام چهارم، علامه مصباح، به تأسي از برخي ديگر از بزرگان مثل علامه اميني، شيخ آقابزرگ تهراني و امثال آنان، شبهه را به عنوان وسيله و ابزاري براي تبيين دقيق معارف اسلامي ناظر به آن مسأله ميديد: «استراتژي تبديل تهديد به فرصت». يعني در مرحله پاسخ به شبهه باقي نميماند، بلکه از آن به عنوان وسيلهاي براي تبيين دقيق، عميق و مستدل معارف اسلامي استفاده ميکرد.
🔹ذکر مصاديق و نمونههايي براي اين نوع مواجهه در اين فضا و فرصت نميگنجد.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸درس هفدهم: هدفداري
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸متأسفانه بسياري از اهل علم (دانشگاهيان و حوزويان) داراي پروژه فکري مشخص و منسجمي نيستند؛ تابع جو مراکز علمي و يا شرايط اتفاقي و تصادفياند. در اين ميان برخي از بزرگان علم را ميتوان نام آورد که واقعاً داراي يک پروژه فکري مشخص و مدوني بوده و همه فعاليتهاي آموزشي و تعليمي و پژوهشي خود را در راستاي همان پروژه سامان دادهاند: #علامه_طباطبائی و #شهيد_مطهری و آيتالله مصباح را ميتوان از اين سنخ به شمار آورد.
🔸آيتالله مصباح يزدي از معدود انديشمندان و عالماني است که پروژهاي مشخص و هدفمند براي خود تعريف کرده بود و ميتوان گفت از نخستين سالهاي طلبگي آن را با طرح و برنامهاي منسجم دنبال ميکرد. ايشان به ندرت از سر تصادف کاري را انجام ميدادند. چنين نبود که مثلاً کسي به ايشان پيشنهاد دهند که درس تفسير قرآن بگوييد، و ايشان هم بدون برنامه از پيشطراحي شده، آن را بپذيرد و در مسير تفسير قرآن بيفتد؛ خير. ايشان واقعاً براي زندگي علمي و تعليمي خود برنامه داشت؛ دقيقاً ميدانست چه بايد بکند و چه کاري را نبايد بکند. کاري را که وظيفه خود تشخيص داده بود، با تمام توان دنبال ميکرد و آن را به هر گونهاي که بود انجام ميداد و کاري که وظيفه خود نميدانست، حتي اگر دهها نفر به او اصرار ميکردند، نميپذيرفت.
🔸اگر به مقدمه بسياري از کتابهاي مهم اخلاقي و حديثي و تفسيري مراجعه کنيم ميبينيم نويسندگان آنها متذکر شدهاند که مثلاً اين کتاب را به سفارش فلان فرد يا به درخواست فلان گروه نوشتم؛ اما آيتالله مصباح چنين نبود. بنده سراغ ندارم که به سفارش فرد يا گروهي کاري را که در راستاي اهداف علمي و عملي از پيش طراحيشده و فکرشده ايشان نباشد، انجام داده باشد؛ يا برنامه زندگي خود را تغيير داده باشد؛ او راه خود را انتخاب کرده بود و لحظهاي از حرکت در آن مسير باز نايستاد يا در درستي و ضرورت آن دچار شک و ترديد نشد و بلکه با جديت تمام و بياعتنا به همه موانعي که سر راه او قرار ميگرفت، تا واپسين روزهاي عمر پربرکتش در آن گام برداشت.
🔸او از همان ابتداي طلبگي راه و رسالت خود را فهميده بود؛ همه درسها و مطالعات و تحقيقات خود را هدفمند انتخاب ميکرد. از همان ابتداي طلبگي وقت زيادي را صرف يادگيري علوم جديد کرد. خود ايشان ميگفت: «در طول مدتي که مشغول تحصيل علوم طلبگي بودم ... وقت زيادي صرف فراگيري زبان انگليسي، رياضيات، فيزيک، شيمي، فيزيولوژي، بيولوژي، جامعهشناسي، روانشناسي و ساير علومي که در دانشگاهها مطرح بود، ميکردم. در انگليسي، رياضيات، فيزيک، شيمي و حتي اقتصاد، استاداني داشتم که بعضي از آنان، بعد از انقلاب به مقام وزارت رسيدند. ... به اين دروس هم علاقه داشتم و هم احساس ميکردم يک روحاني که بخواهد مؤثر باشد، لازم است با اين علوم آشنا گردد. گاه در گرماي ماههاي تير و مرداد از قم به تهران ميرفتم تا در يک جلسة رياضي شرکت کنم» (مصباح دوستان، ص33)
🔸در جايي ميفرمود حتي وقتي در مدرسه حقاني مشغول فعاليت شدم، هدف اصلي من محدود ماندن در يک مدرسه نبود؛ بلکه به دنبال آن بودم که اهداف و برنامههاي آموزشي و تعليمياي که در نظر دارم، در فضايي گستردهتر به گونهاي که طلاب مستعد ساير مدارس را هم شامل شود، دنبال کنم و به همين دليل در نخستين فرصتي که پيش آمد، از هيئت مديره مدرسه حقاني استعفا داد و به بخش آموزش مؤسسه در راه حق آمد و فعاليت خود را آنگونه که معتقد بود بهتر و درستتر است، دنبال کرد.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مصباح انقلاب(8)
❇️ ویژگیهای شخصیتی حضرت علامه آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
✳️ از زبان حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون مجلس و از شاگردان حضرت علامه مصباح
⬅️ اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری
#عمار_انقلاب
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
9.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | نماهنگ «عشق به رهبری»
➕خاطرهٔ آیت الله مصباح یزدی از جلسه دیدار با رهبر معظم انقلاب
🏴 @mesbahyazdi_ir
24.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
,🎥 اهمیت علوم تربیتی و تربیت اخلاقی در بیانات استاد فرزانه و مربی اخلاق حضرت علامه مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) در نشست صمیمانه با اساتید و دانشپژوهان گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سال ۱۳۸۰
#علامهمصباحيزدي
#مکتب_تربیتی_علامه_مصباحیزدی
#تعليم_تربيت_اسلامي
#علومتربیتی
🔹https://eitaa.com/joinchat/3848011809Cad231e971f
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 پاسخ یک اتهام: آیتالله مصباح در دفاع مقدس و جبهههای جنگ حضور نداشت!؟
سیاست و دیانت|حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز آموزشهای آزاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@maab_iki
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#اطلاعيه
✅ به اطلاع ميرساند:
✳️ چنانچه مراكزي تمايل به استفاده از اساتيد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) جهت سخنراني در مراسم بزرگداشت و معرفي شخصيت حضرت علامه مصباح (رضوان الله تعالي عليه) در روزهاي آينده و همچنين در چهلمين روز درگذشت آن عزيز سفركرده را دارند به لينك زير مراجعه فرمايند:
http://kanoontolou.iki.ac.ir/Others/OutOfMoasseseForms/MainForms.aspx
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
1_783586013.pdf
12.94M
✳️ کارگروه فلسفه و اندیشه مؤسسه فرهنگی رسانهای شناخت منتشر کرد
🌺 دیدهبان اندیشه شماره 20-19 🌺
🔵 ویژهنامه رحلت حضرت علامه آیتالله مصباح یزدی(ره)؛ خط شکن تحجر و مشعلدار نوآوری و نواندیشی
🔷 مصباح انقلاب در آیینه تاریخ
🔸 زندگینامه
🔸 اساتید و تحصیلات، مطالعات و تحقیقات
🔸 فعالیتها و تشکیلات
🔷 بازتاب اندیشه
🔸 نقد سکولاریسم در اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره)
🔸 اسلام، خشونت و دموکراسی در اندیشه آیتالله مصباح یزدی(ره)
🔸 سیری در اندیشه ولایت فقیه
🔸 تبیین علم دینی
🔸 تعدد قرائتها و پلورالیسم
🔷 گزارش رصدی
🔸 سخنرانی، مصاحبه، یادداشت، مقاله و... از آقایان صفدر الهیراد، علیاکبر رشاد، محمدمهدی میرباقری، حسن رحیمپور ازغدی، سروش دباغ، محمد عربصالحی، احمدحسین شریفی، علی ذوعلم، احمد زیدآبادی، پرویز امینی، مهدی نصیری، محمدعلی رامین، مهدی جمشیدی، محراب صادقنیا، مصطفی ملکیان، محمد فنایی اشکوری، محمد سروش محلاتی، عبدالحسین خسروپناه، حسین شرفالدین، مهدی ابوطالبی، محمود رجبی، رضا غلامی، موسی نجفی، داود مهدویزادگان، عطاءالله رفیعی آتانی، محمد محمدرضایی، سید محسن میری، علی رضائیان، ابراهیم کلانتری، مهرداد کلانتری، محمدجواد نوروزی، مهدی امیدی، مهدی جمشیدی
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
الهیات کاربردی در اندیشه علامه مصباح یزدی (Trimmed).mp3
41.87M
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔴نشست علمي "الهيات کاربردي در انديشه علامه مصباح يزدي"
🔶علامه مصباح يزدي نه تنها بنيانگذار فلسفههاي مضاف اسلامی بود؛ بلکه او را ميتوان «پدر الهيات کاربردي در تفکر شيعي دانست»
🔸تاريخ 8 بهمن 1399
🔸با حضور محققان و دانشپژوهان «مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر؛ واحد کرمانشاه»
🔹با عرض پوزش از دوستان عزيز، چند ثانيه از ابتداي بحث ضبط نشده است؛ هر چند اخلالي در اصل بحث ايجاد نکرده است.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
شبکه اعزام سخنران و استاد عمار يزد برگزار میکند:
🔹چهارمین نشست مجازی #عمار_انقلاب
🎤 سخنران: آیتالله محمود رجبی، قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو شورای عالی حوزه علمیه قم
💠 موضوع: سبک تربیتی مرحوم علامه مصباح یزدی (ره)
📅 دوشنبه ١٣٩٩/١١/١٣ ⏰ ١٩:٣٠
🌐 از لینک زیر به عنوان میهمان وارد شوید:
📲 http://yun.ir/4xilr1
🔰 اینستاگرام ↙️
https://www.instagram.com/ammaryazd.ir
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ سوال هوشمندانه، پاسخ عالمانه!
❓سوال مهم آقای رحیمپور ازغدی از حضرت آیتالله مصباح یزدی(ره):
اگر امروز چهل سال جوانتر بودید، چه مسائلی را در اولویت کاری خود قرار می دادید؟
✳️ پاسخ علامه مصباح یزدی(ره):
«به نظر من در چند مسأله باید بیشتر کار شود؛ در حوزه علوم اجتماعی و به ویژه علوم انسانی که اسلامی سازی آن ها مطرح است، در بین آن، آنچه بیشتر احتیاج به کار دارد، رابطه مسائل فردی و اجتماعی یا به عبارت دیگر رابطه روانشناسی و جامعه شناسی در قسمت های مختلف آن است؛ این که اصل کدام است و از کدام باید شروع کرد؟ آیا جامعه شناسی فرع بر روانشناسی است و یا روانشناسی مقدمه جامعه شناسی است و اصالت با جامعه است؟
هم چنین در مسائل دینی تبیین رابطه تقدیر با اختیار مهم به نظر می رسد؛ تبیین توحید افعالی با وجود وظایف سنگین که تا پای جان دادن بر عهده انسان وجود دارد باید مورد توجه قرار گرفته و تبیین شود.»
🌐 بیشتر در پایگاه اطلاعرسانی آثار آیتالله مصباح یزدی👇👇👇
http://mesbahyazdi.ir/node/6720
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir