eitaa logo
ایلیا🇵🇸‌ ༄
548 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
38 فایل
”بِسْـمـ‌ِ‌‌ اَللھـِ مَۿـ⋮🌙°ـدۍ ؏⃝🌻 ‌ ه‍‌َــرکہ‌ رف‍ـت‌ از دی‍ـدہ، مۍ‌گـوی‍ند از 𖥻دل‌ مۍرود ؛ دِلبـر ما از ن‍ظر دور اس‍ت و از 𖥻دل‌ دور‌ ن‍یس‍ت . . ! ˻‌🌿˺ ‌ـ ـــ شِـنـواێ‌ حـرف‌هـاێ‌ شـمـا؛ ایـن‌جــا را بِـڪـاویـد ــــ ـ ◜🌱 @iliya_52_110 •◝
مشاهده در ایتا
دانلود
یکم این بحث سنگینه حتما بعدا ویرایش میشه و زیر عکسا توضیحاتی داده میشه🥲🌱
برهمائیان و منجی:
ایلیا🇵🇸‌ ༄
برهمائیان و منجی:
در کتاب اتک از کتب مقدس برهمائیان چنین می خوانید: -دست حق درآید و جانشین آخر ممتاتا ظهور کند و مشرق و مغرب جهان را بگیرد و همه جا خلایق را هدایت کند؛
ایلیا🇵🇸‌ ༄
در کتاب اتک از کتب مقدس برهمائیان چنین می خوانید: -دست حق درآید و جانشین آخر ممتاتا ظهور کند و مشرق
همچنین آنان بر این باورند که: وینشو (نجات دهنده) در میان مردم ظاهر می گردد... او از همه کس قوی تر و نیرومند تر است... در یک دست وینشو شمشیری همانند ستاره دنبال دار و در دست دیگر انگشتری درخشنده دارد و هنگام ظهور وی خورشید و ماه تاریک می شود و زمین خواهد لرزید [جاماسب‌نامه ،ص ۱۲۱]
ایلیا🇵🇸‌ ༄
منجی در هندوئیسم:
همونطور که میبینید حتی در ادیانی که تفکرات بشر و دست ساز اونها هستن، اثری از فردی دیده میشه که قرار دنیا رو پر از صلح و عدل و داد کنه✨
بودائیان و منجی:
سیّد*
ایلیا🇵🇸‌ ༄
سیّد*
مردم شرق آسیا که اکثراً پیروان این آیین اند معتقدند مصلح بزرگی خواهد آمد که از او با عنوان بودای پنجم یاد می‌کنند؛
ایلیا🇵🇸‌ ༄
سیّد*
میتریه(maitreya) که با معارف آنان ارتباط محوری دارد و در زبان سانسکریت به معنای مهربان است؛ در نگاه آنان همان موعود نجات بخش است... میتریه در نماد نگاری بودایی به شکل مردی در وضعیت نشسته و آماده برای برخاستن [که نمادی از قیام را تداعی می‌کند] طرح میشود. [موحدیان،علی، گونه شناسی اندیشه موعود در ادیان مختلف، مجله هفت آسمان، ش ۱۲ - ۱۳]
ایلیا🇵🇸‌ ༄
میتریه(maitreya) که با معارف آنان ارتباط محوری دارد و در زبان سانسکریت به معنای مهربان است؛ در نگاه
بودائیان نسب این منجی آسمانی را به سید خلایق می رسانند و ثمرات قیام وی را چنین بر می‌شمارند: پادشاهی دنیا به فرزند سید خلایق دو جهان تمام خواهد شد. او کسی است که بر کوه های مشرق و مغرب به دنیا حکم رانده و بر ابرها سوار و دین خدا را زنده میکند. [مصلح جهانی ص ۶۰]
مانویه و منجی:
ایلیا🇵🇸‌ ༄
مانویه و منجی:
در کتاب شابوهرگان، نام خود شهر ایزد آمده که باید در آخرالزمان ظهور کند و عدالت را درجهان بگسترد.
زرتشتیان و منجی:
ایلیا🇵🇸‌ ༄
زرتشتیان و منجی:
در کتب اوستا، جاماساب‌نامه، زند و دانشتان دینیک، مصلح جهانی با واژه سوشیانس معرفی گردیده است که با ظهورش اهریمن [نیروی شر] شکست کامل خورده و ظلم و فساد ریشه کن می شود.
ایلیا🇵🇸‌ ༄
در کتب اوستا، جاماساب‌نامه، زند و دانشتان دینیک، مصلح جهانی با واژه سوشیانس معرفی گردیده است که با ظ
به عنوان نمونه به این مورد توجه کنید: از زمین تازیان از فرزند هاشم، مردی بزرگ سر و بزرگ ساق که بر دین جدید خویش بود با سپاه بسیار روی به ایران کرده و آبادانی کند و زمین را پر از داد می کند. [از متون جاماسب حکیم از کتب زرتشتیان، در کتاب بشارت عهدین، ص ۲۴۳]
یهودیان و منجی:
ایلیا🇵🇸‌ ༄
یهودیان و منجی:
در یهود مسیحا باوری بر نهضت یا نظامی از عقاید و نظرات دلالت می کند که محور آن انتظار ظهور مشیاح(mashiah) است.
ایلیا🇵🇸‌ ༄
در یهود مسیحا باوری بر نهضت یا نظامی از عقاید و نظرات دلالت می کند که محور آن انتظار ظهور مشیاح(mash
اندیشه ماشیح باوری سیر اعتقادی متزلزلی داشته که آن را می‌توان به صورت زیر تعریف نمود:
ایلیا🇵🇸‌ ༄
اندیشه ماشیح باوری سیر اعتقادی متزلزلی داشته که آن را می‌توان به صورت زیر تعریف نمود:
اندیشه اول: در باور های اولیه که بر اساس مفاهیم واقعی حضرت موسی علیه السلام شکل گرفته، یهودیان اندیشه موعود باوری شان بر محور مسیحای شخصی آن هم از غیر قوم خود استوار بوده اگرچه در طول زمان انحرافاتی یافته است. [کتاب رومیان،باب ۱۱، آیه ۲۱]
ایلیا🇵🇸‌ ༄
در یهود مسیحا باوری بر نهضت یا نظامی از عقاید و نظرات دلالت می کند که محور آن انتظار ظهور مشیاح(mash
مشیحایی که اینجا ذکر شده، در بعضی جا میگن منظور همون عیسی مسیح -ع- هست اما در ادامه ذکر شده که مسیح یهود با مسیح مسیحیت تفاوت داره❗
اندیشه دوم: در باور بعدی آنان اصرار داشتند که مسیحا از قیام خود آنان بوده، شخصی خواص است. مردی از فرزندان داوود دارای سلطنت و بهره مند از شخصیت فوق طبیعی همانند پسر انسان که به نوعی مرموز تعریف می شود. [کتاب اشعیای نبی، باب ۵۲، آیه ۲۰] ⭕ اندیشه سوم: پس از گذشت سالیان یهود به مسیحای دوگانه اعتقاد یافته اند.
اندیشه چهارم: در مرحله بعد یهودیان معتقدند که موعود گاهی از پادشاهان و شاهان خاندان داووداند. اینان آرمان مسیحایی خویش را با سلسله ای از پادشاهان تعریف میکرده‌اند. [همان، باب ۱۱ و ۲، آیات ۲ و ۴. کتاب میکاه نبی، باب ۱۴، آیه ۴ ] ⭕ اندیشه پنجم: پس از قرن ۱۳ و اخراج یهودیان از اسپانیا و پرتغال قبّاله گرایی در یهودیت ظهور یافت این نظریه با نوعی عرفان همراه بود در این نظریه به جای تکیه بر یک ناجی خاص، جریان نمادی مسیحای گرائی عرفانی مورد نظر می باشد...
اندیشه ششم: نظریه خنثی سازی عنصر مسیحایی از طریق حسید گرایی باطنی در قرن هجدهم اندیشه فوق مجدداً با عنوان حسید گرایی به وسیله بشت[۱۷۰۰_۱۷۶۰] در شرق اروپا تجدید حیات یافت این جنبش فکری عقاید سنتی مسیحایی را در نزدیکی به خداوند از طریق باطن معنوی یا خلسه تعریف نمود ⭕ اندیشه هفتم: نظریه مدرنیستی مسیحا باوری در همان زمان که تفکر هزینه گرایی مسیحایی برای یهودیان فقیر اروپای شرقی طرح و تحکیم شد می گردید یهودیان اروپای غربی به دنبال عرضه مسیحا باوری بر اساس آزادی مدنی، همان سازی و اصلاح آیین یهود بودند
مسیحیت و منجی:
ایلیا🇵🇸‌ ༄
مسیحیت و منجی:
با اینکه اندیشه غالب جامعه مسیحیت بر بازگشت ناگهان موعود در قالب مسیح علیه السلام استوار است، ولی در عین حال آنان از گرایشهای نظری متفاوتی پیرامون موعود برخوردارند که می‌توان این گرایشات را در باور های ذیل دسته بندی کرد :
باور اول: منجی موعود فرد مشخص بوده و اسم آن نیز با عناوین کلی و مبهمی مانند: پسر نسل انسان یا پسر انسان، ملک‌زاده و یا صاحب اسم ذوالجلال معین شده است. «... اما چون پسر انسان در جلال خود با جمیع ملائکه مقدس خویش آید آن گاه بر کرسی جلال خود خواهد نشست. [عهد جدید، فصل ۲۵، انجیل متی]»
باور دوم: فرد مشخصی بوده و این فرد همان عیسی مسیح -ع- هست که به زودی و در زمانی که تصور آن نمی‌رود دوباره باز خواهد گشت و حکومت هزار ساله دینی تشکیل خواهد داد و حاکمیتی خواهد داشت که به روز داوری[قیامت] ختم خواهد شد. این باور در بخش های قدیمی‌تر عهد جدید مانند رساله دوم پولس به نام تاکونیکیان منعکس شده، اگرچه در رساله های بعدی پولس بر اساس سیاست تحریف گرایی‌اش به تیموتاوس و تیس تغییر یافته و بیشتر به بُعد اجتماعی مسیحیت توجه کرده است. مثلاً: مسیح موعود در زبان لغویان به چنیستوز[یا چنیستوس] یعنی مسیح ترجمه شده تا بدین وسیله عیسی مسیح را با امید های مسیحایی یهودیت یکسان تلقی کنند.