#داستان_آموزنده
🔆مقدمات سفر كربلا
حضرت آية اللّه شهيد دستغيب رضوان اللّه تعالى عليه داستانى را از مرحوم حاج شيخ محمد شفيع آورده است مرحوم حاج شيخ محمد قريب سى سال با حضرت آية اللّه شهيد دستغيب رضوان اللّه تعالى عليهما رفاقت داشته و چند مرتبه حج و زيارت عتبات با او مصاحبت داشته عالمى عامل و مروجى مخلص و مردى خليق و عابدى صادق بود. در هر شهرى كه مى رسيد با خوبان و اخيار آن شهر آميزش داشت و در هر مجلسى كه بود اهل آن مجلس را به ياد خدا و آل محمد صل الله علیه وآله و سلم مى انداخت و از ذكر مناقب آن بزرگواران و ملامت دشمنان آنها خود دارى نداشت و در ملكات فاضله خصوصا تواضع و حيا و ادب و محبت به بندگان خدا و سخاوت و خيرخواهى خلق به راستى كم نظير بود رضوان اللّه تعالى عليه . كه نقل آن از سوى مرحوم چنين است : سالى عيد غدير، نجف اشرف مشرف شدم و پس از زيارت به سمت شهر و بلد خود جم مراجعت كردم و ايام عاشورا در حسينيّه اقامه مجلس عزادارى حضرت سيد الشهداء علیه السلام نمودم و روز عاشورا سخت مشتاق زيارت آن بزرگوار شدم و از آن حضرت در رسيدن به اين آرزو استمداد نمودم چرا كه از حيث اسباب عادتا محال به نظر مى آمد.
همان شب در عالم رؤ يا جمال مبارك حضرت اميرالمؤ منين علیه السلام و حضرت سيد الشهداء علیه السلام را زيارت كردم ، حضرت امير به فرزند خود فرمود: چرا حواله محمد شفيع را نمى دهى .
حضرت سيد الشهداء علیه السلام فرمود: همراه آورده ام پس ورقه به من مرحمت فرمود كه در آن دو سطر از نور نوشته بود و از هر دو طرف هم مساوى بود چون نظر كردم ديدم دو شعر است كه نوشته شده و با اينكه اهل شعر نبودم به يك نظر از حفظم شد:
از مخلصان درگه آن شاه او كشف
اسمش محمد است و شفيع از ره شرف
توفيق شد رفيق رود سوى كربلا
با آنكه اندكى است كه برگشته از نجف
مرحوم حاج محمد شفيع فرمود: چون بيدار شدم با كمال بهجت و يقين به رواشدن حاجت منتظر بودم و بحمداللّه در همان روز وسائل حركت مُيسر شد و به سمت كربلا حركت كرده و به آن آستان قدس مشرف شدم .
اى ماه عشق ، تشنه لب كربلا توئى
اى بدر غيب ، رهبر راه خدا توئى
اى شاهدى كه روى تو مراءت ذات اوست
سلطان عشق در حرم كبريا توئى
نور و صفاى پير و جوان از صفاى تست
فياض غيب و منبع صدق و صفا توئى
دلهاى دوستان همه باشد بسوى تو
روح و روان و جان و دل و دلربا توئى
باشد بقاى هر دو جهان از فناى تو
فانى زخويشتن شده اى جان فدا توئى
مهر توهست در دل و عشق تو در وجود
اى بدر عشق مظهر مهرو وفا توئى
✨﷽✨
✅سنگيني عبادت
اگر انسان اول معبود را ببيند سنگيني عبادت براي او آسان ميشود چون ميداند كه را ميپرستد و اگر بشناسد كه او جمال محض است و كمال مطلق، سختي عبادت بر او آسان ميشود.
عبادت سخت است كار آساني نيست لذا صبر عند الاطاعة جزء بهترين فضايل است كه صبر را رأس ايمان قرار دادهاند كه «الصبر من الايمان بمنزلة الراس من الجسد»
عبادت سخت است كه انسان بندگي و بردگي غير را بپذيرد آن خودخواهي نميگذارد كه انسان بگويد من بندهام وقتي معبود را با جمال و زيبايي مشاهده كند سختي عبادت بر او آسان ميشود
از اينكه عبادت سخت است، نماز دشوار است ،ميبينيد خداي سبحان از او به عنوان اينکه اين يك امر سنگين و بزرگ است ياد ميكند. ميگويد: نماز خيلي سخت است ﴿انها لكبيرة الا علي الخاشعين﴾ گرچه از نظر وقت شايد بيش از يك ربع فرصت بيشتر نخواهد، اما بسياري از افراداند كه از خواندن نماز استنكاف دارند، سختشان است،
پيشاني به خاك گذاشتن براي انساني كه داعيهٔ استقلال دارد سخت است، از نظر زمان فرصت زيادي ندارند و از نظر كار هم مثل روزه يا مكه رفتن نيست كه مشكلاتي به همراه داشته باشد، اما همين كه انسان اظهار بندگي كند بگويد من بندهام، اين با خوي و خودخواهي آدميسازگار نيست.
📖برگرفته از تفسیر گویا
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
💢 حکم مصرف ردّ مظالم در مراسم عزاداری
⁉️ سؤال:
آیا خرج کردن ردّ مظالم برای برگزاری مراسم عزاداری جایز است؟
✍️ پاسخ:
🔹 ردّ مظالم مصرفش برای فقراست و مصرف آن در امور دیگر جایز نیست.
🔸به طور کلی مظالم به بدهیهایی گفته می شود که بر عهده انسان است و صاحب آنها را نمیشناسید یا به هیچ وجه به آنها ـ حتی ورثه ـ دسترسی ندارید، که در این صورت باید به اندازه حداقلی که یقین دارید همراه با تورم آن به فقیر بپردازید و اگر جنس و موجود باشد، باید عین آن را به فقیر تحویل دهید.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
🖇 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/318560
📎 #احکام_مظالم
📎 #رد_مظالم
چهار عامل شکست دولت ها
امیرالمؤمنین علی (ع):
يُستَدَلَّ عَلَي اِدبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ:
تضييعِ الاُصولِ
و التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ
و َتقديمِ الاَراذِل
و تَاخيرِ الاَفاضِلِ
چهار چيز باعث شکست دولتها میشود:
۱. ضايع کردن اصول (مسائل مهم)
۲. سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت)
۳. به کار گماردن آدمهای پست و نالایق
۴. کنار گذاردن انسانهای لایق و ارزشمند
غررالحکم : ۱۰۹۶۵
امیرالمؤمنین علی (ع) در کلامی حکیمانه، چهار عامل اصلی را برای سقوط و شکست دولتها برشمردهاند:
🔹تضیيع اصول:
بیتوجهی به مبانی و ارزشهای بنیادین: منظور از اصول، مبانی فکری، دینی، اخلاقی و قانونی است که جامعه بر پایه آنها شکل گرفته است. غفلت از این اصول، مانند ستونهای اصلی یک ساختمان، باعث سست شدن بنیانهای حکومت و در نهایت فروپاشی آن میشود.
تغییر جهت از اهداف اصلی: زمانی که یک دولت از اهداف اصلی خود که خدمت به مردم و تامین عدالت است، دور شود و به دنبال منافع شخصی یا گروهی خاص باشد، به تدریج مشروعیت خود را از دست میدهد.
🔹التمسک بالفروع:
سرگرم شدن به امور جزئی و فرعی: تمرکز بر امور کم اهمیت و روزمره به جای مسائل اساسی و کلان، باعث میشود که دولت از مشکلات اصلی غافل شود و نتواند به آنها رسیدگی کند.
عدم اولویتبندی صحیح: وقتی دولت به جای حل مشکلات بزرگ و اساسی مانند مشکلات معیشتی، تورم ، عدالت اجتماعی و مانند انها در شرایط فعلی، به مسائل جزئی و کم اهمیت میپردازد، نشان میدهد که توانایی تشخیص اولویتها را ندارد.
🔹تقديم الاراذل:
به کارگیری افراد نالایق و بیکفایت: سپردن مسئولیتهای مهم به افرادی که صلاحیت و شایستگی لازم را ندارند، باعث بروز فساد، بیعدالتی و ناکارآمدی در سیستم میشود.
تبعیض و پارتیبازی: زمانی که افراد به دلیل روابط شخصی و گروهی و نه شایستگیهای خود به پستهای مهم میرسند، اعتماد عمومی به نظام از بین میرود.
🔹تاخیر الافاضل:
کنار گذاشتن افراد شایسته و کارآمد: نادیده گرفتن توانمندیهای افراد متخصص و با تجربه، باعث میشود که دولت از ظرفیتهای انسانی خود به خوبی استفاده نکند و در نتیجه با مشکلات عدیده مواجه شود.
ایجاد جو عدم اعتماد: وقتی افراد شایسته و دلسوز احساس کنند که در سیستم جایی ندارند، انگیزهای برای خدمتگزاری نخواهند داشت و این امر به نوبه خود باعث تضعیف نظام میشود.
نتیجهگیری:
همانطور که امام علی (ع) فرمودهاند، توجه به این چهار عامل برای حفظ و بقای هر دولت ومجموعه ای ضروری است. با رعایت اصول، اولویتبندی صحیح، انتخاب افراد شایسته و بهرهگیری از ظرفیتهای انسانی، میتوان به ساختن جامعهای عادلانه و پیشرفته امیدوار بود.
#داستان_آموزنده
🔆درمان مرض
از حارث بن مغيره بصرى روايت شده كه گفت : من به آقا امام صادق ع عرض كردم من مردى هستم كه به علل مزاجى به بيمارى بسيارى مبتلا هستم ، دوائى هم نبوده كه استعمال نكرده باشم ، ولى هيچ سودى از تمام آن دواها نبرده ام . حضرت فرمود كجائى تو؟ چرا از تربت و خاك قبر آقا سيد الشهداء ابا عبداللّه الحسين علیه السلام غافلى ، زيرا در آن شفاء هر درد و ايمن از خوف و ترس است ، پس هر وقت آن را بدست آوردى و خواستى تناول كنى اين كلمات را بگو:
اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُكَ بِحَقِّ هذِهِ الطّينَةِ وَ بِحَقِّ الْمَلَكِ الَّذى اَخَذَها وَ بِحَقِّ النَّبِىِّ الَّذى قَبَضَها وَ بِحَقِّ الْوَصِىِّ الَّذى حَلَّ فى ها صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَيْتِهِ وَافْعَلْ بى كَذا وَ كَذا.
يعنى خداوندا از تو سئوال مى كنم و مى خواهم به حق اين خاك و به حق فرشته اى كه آن را برداشته و به حق پيغمبرى كه آن را قبض كرده و گرفته و بحق وصيّى كه در آن خاك واقع گرديده درود بفرست بر محمد و اهل بيت او و عنايت فرما به من اينطور و اين چنين يعنى حاجت مرا بر آور.
راوى گفت : آنگاه حضرت فرمودند فرشته اى كه آن خاك را قبض كرده جبرئيل علیه السلام است و به حضرت رسول ص نشان داد و عرض كرد اين خاك قبر فرزند تو حسين ع است كه امت تو پس از تو او را شهيد كنند و آن پيغمبر كه آن خاك را قبض كرد حضرت محمد ص است و امّا وصيّى كه در آن خاك دفن مى گردد، حضرت ابا عبداللّه الحسين علیه السلام است و شهيدان در ركاب اويند.
راوى گويد: عرض كردم فدايت شوم معنى شفاء خاك او را براى هر دردى دانستم پس چگونه موجب ايمنى از هر خوف و ترسى خواهد بود؟
حضرت فرمودند: هرگاه از سلطان يا غير آن بترسى ، از خانه خود بيرون نيا مگر آنكه مقدارى از خاك قبر حضرت ابا عبداللّه الحسين ع همراه تو باشد و بگو:
((اَللّهُمَّ اِنّى اَخَذْتُهُ مِنْ قَبرِ وَلِيِّكَ وَابْنِ وَلِيِّكَ فَاجْعَلْهُ لى اَمْنا وَ حِرْزا لِما اَخافُ وَ ما لااَخافُ فَاِنَّهُ قَدْ يَرِدُ ما لايَخافُ)).
يعنى خداوندا اين خاك را از قبر مطهّر ولىّ و دوست تو و پسر دوست تو برداشتم پس قرار ده آن را براى من موجب ايمنى و حفظ من از آنچه مى ترسم و آنچه را كه جهت عدم توجه نمى ترسم زيرا گاهى بر آدمى وارد مى گردد آنچه كه نمى ترسد.
حارث بن مغيره گويد: همانطور كه حضرت فرمان داده بود از آن خاك گرفتم و آنچه فرموده بود گفتم ، بدنم سالم وموجب ايمنى از آنچه مى ترسيدم و توجه نداشتم ونمى ترسيدم گرديد همچنانكه خود حضرت فرموده بود و با عملى نمودن اين دستور بحمد اللّه مكروه ناپسندى نديدم و از چيزى نترسيدم .
📚توسلات ، 85، نقل از طرائف الحكم
#خاطرات_شهید
🔸ميگفت : سعي ميكنم وقتي به خانه ميروم، نمازهايم را تقريبا جمع و جور و بدون مستحبات بخوانم. زيرا ميخواهم فقط سه چهار روز با خانواده باشم و بعد دوباره وارد كار شوم. واجبات را در كنار زن و فرزندانش انجام ميداد ولي به مستحبات در جبهه عمل ميكرد و مستحبات را در جبهه انجام ميداد. اين براي ما مهم بود. معلم زبانی نبود، معلم عملی بود.
🔹عباس به افراد بزرگتر از خودش خیلی احترام میگذاشت. سه پیرمرد در گروهان ما حضور داشتند. خب به دلیل جهش یکباره من در کارها، دید خاصی به آن سه نفر داشتم. یعنی آنها را ضعیف تر از خودم میدانستم. یک روز به عباس گفتم: این سه پیرمرد را از گروهان بیرون کن، چون دست و پا گیر هستند و یک مرتبه میبینی اسیر دشمن میشوند.
🔸عباس گفت: برادر شیبانی اجازه بدهید در گروهان ما چند حبیب بن مظاهر داشته باشیم تا خداوند به احترام آنها ما را در این عملیات موفق کند.
🔹یکی دیگر از خصلتهاي عباس این بود که او بسيار متواضع بود و متکبر نبود. به دنبال مادیات نبود چون اگر بود بالاخره او در یک ارگانی کار میکرد و همه امکاناتی در اختیار داشت ولی مستضعف زندگی میکرد. خیلی هم به ياد مستضعفين بود . یعنی میخواهم بگوییم عباس معنی شام داشتن یا نداشتن و لباس داشتن یا نداشتن مستضعفین را مي فهميد.
✍به روایت سردارباقرشیبانی
📎رییس ستاد لشگر ۲۷محمدرسولالله (ص)
🍃#سردارشهیدحاجعباسورامینی
ولادت : ۱۳۳۳/۱۱/۵ تهران
شهادت : ۱۳۶۲/۸/۲۸ پنجوین ، عملیات والفجر۴
🟢 به مناسبت نهم صفر، سالروز شهادت جناب عمار بن ياسر (ره) از صحابهی برجسته پیامبر خدا و حضرت امیرالمؤمنین (ع)
عمار یاسر یکی از «ارکان اربعهی شیعه» به شمار میآید؛ «سلمان، مقداد، ابوذر و عمار» چهار شخصیت ممتازی هستند که از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عنوان ارکان اربعه یعنی چهار رکن و بنیان اساسی شیعه مشهورند.
«عمار» فرزند «یاسر» و «سمیه» از خانوادههاى اصیل عرب و مسلمانان پیشگام و اولین شهیدان اسلام است که در راه دین، متحمل شکنجههای بسیار شدید از جانب ابوجهل و همفکران او شده و سرانجام به مقام بلند شهادت نائل شدند؛ عمار فرزند جوان آنها نیز در سایه شفاعت جوانان مکه و ابراز انزجار صورى از آیین اسلام، نجات یافت؛
«عمار» همواره معیار حق بود؛ چنانچه رسول خدا (ص) فرموده بودند: «ألحَقُّ مَعَ عَمّـار یَدوُرُ مَعَهُ حَیثُ دَار: حق همراه عمّـار است و او هر کجا که باشد، حقّ به دور او میچرخد» (الغدیر، ج٩، ص٢۵) از این رو در بُروز فتنهها وقتى کار بر مسلمانان مشتبه مىشد، نگاه مىکردند که جناب عمار در کدام طرف است و همان جبهه را جبهه حق مىدانستند و در نبرد جمل و صفین نیز، وجود عمار در میان لشکریان امیرالمؤمنین (ع) برای صحابهای که کلام پیامبر را شنیده بودند، دلیلى مسلم در باطل بودن جبهه مقابل بود، لذا بصیرتافزایی و حماسه آفرینىهاى عمار در دفاع از جبهه حق و رسوا کردن سپاه باطل در جنگ جمل و صفین بسیار چشمگیر بود؛ بهگونهای که طبق روایات، خطابههاى روشنگر او، به سپاهیان حق، بصیرت و شناخت و قدرت میداد. [اختصاص، ص ۱۴]
براین اساس جناب عمار یاسر را باید «شاخص بصیرت» دانست، چنانچه حتی شهادت ایشان نیز باعث روشنگری و تزلزل شدید در روحیه سپاه شام و رسوا نمودن معاویه شد؛ چراکه رسول خدا بارها فرموده بودند که عمار به دست گروه ستمکار و اهل بغى کشته میشود: «تَقتُلُکَ الفِئَةُ ألباغِیَّة» لذا شهادت عمار نیز باعث بصیرتافزایی مسلمانان شد. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج٨)
علاقه امیر مؤمنان به جناب عماریاسر تا حدی بود که پس از شهادت او با اشک و دریغ، فریاد «أینَ عمّـار» سر دادند و فرمودند: «بهراستی که هر کس قتل عمّـار را بزرگ نشمرد و غمگین نشود، از اسلام حظّ و بهرهای نبرده است» و سپس حضرت بر او نماز گذاشته و در محل شهادتش، او را به خاک سپردند؛ (بحارالانوار، ج٣٣، ص١٩)
آرامگاه عمار و اویس قرنی در سوریه در سال ۱۳۹۳ به دست گروه تکفیری داعش به طور کامل تخریب شد.
ـ☘️🌺☘️﷽
ـ🌺☘️
ـ☘️ #زمان_زیارت_اربعین
❓در خصوص زیارت اربعین حتما باید روز اربعین در کربلا حضور داشت، یا این که روزهای قبل یا بعد هم ثواب اربعین رو داره؟
📚 مشهور مراجع: انجام زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب زیادیه؛ ولی ثواب زیارت اربعین، مختص به انجام زیارت در همان زمان و روز خاصه؛ البته انجام زیارت قبل یا بعد از اون به امید ثواب، مانعی نداره.
📚 آیت الله مکارم: در صورتی که اجتماع زائران حرم حسینی در روز اربعین، باعث مشکلاتی می شه و زائر واقعاً نیت زیارت اربعین داره، در هر روز از ماه صفر که امام حسین (علیه السلام) رو زیارت کنه زیارت اربعین محسوب می شه و ثواب اربعین رو داره.
📚 آیت الله سیستانی: زیارت امام حسین در پنج روز قبل و بعد از اربعین ثواب زیارت اربعین رو داره.
🔺 استفتاء از مراجع، شبیری، احکام کاربردی، مساله 327