eitaa logo
کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی علیه‌السلام و کتابخانۀ تخصصی حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، مشهد
111 دنبال‌کننده
462 عکس
13 ویدیو
7 فایل
المکتبةالمتخصصة بأميرالمؤمنين علي و فاطمةالزهراء عليهماالسلام، مشهد Imam Ali and Fatima Zahra (A.S.) Specialized Library. Mashhad ImamAli.info +985132254123 Location: yun.ir/0dxg6g :آدرس/العنوان بازارچه سراب8 / ساعات کار: 9 تا 14
مشاهده در ایتا
دانلود
نگاهی دوباره به حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام حكومت امیرالمومنین علیه‌السلام تجربه‌اى بى نظير در تاريخ شيعه از حيث پیاده‌سازی و اجراى احكام اصيل الهى است. يكى از برنامه‌هاى حكومت علوى تعالى و پيشرفت اقتصادى و مادى جامعه بود که معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد. کتاب ارزیابی تحقق تاریخی اهداف اقتصادی اسلام در حکومت امام علی (ع) پیشتر در قالب پایان نامه از سوی خانم دکتر گلمکانی و زیر نظر دکتر وکیلی ارائه شده بود. این‌جانب به عنوان داور به آن پژوهش ۲۰ دادم و اکنون که به صورت کتاب منتشر شده است، مطالعهٔ آن را به همه توصیه می‌کنم. ساختار كتاب بر مبناى تحليل تاريخى سه هدف عمده‌اى كه در نظام اقتصادى اسلام دنبال مى‌شوند شكل گرفته است؛ یعنی پيشرفت و رفاه اقتصادى، امنيت اقتصادى و عدالت اقتصادى . مقوله امنيت اقتصادى و راهكارهاى اميرالمؤمنين(ع) براى كاهش مفاسد اقتصادى و برقرارى نظام ادارى سالم؛ محوری‌ترين موضوعات مطرح شده در اين كتاب است. این کتاب ۴۳۱صفحه‌ای در چهار فصل و با بیش از ۲۰۰صفحه پیوست شامل دهها جدول و نمودار، برای محققان و حتی عموم مردم منبع مهمی محسوب می‌شود. @TARIKHNAMEH
امام علی علیه‌السلام در آینه پژوهش پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ دکتر سید محمد طباطبائی یزدی/ کتاب شریف غررالحکم ودرر الکلم / ساعت ۱۸ تا ۱۹ دکتر عبدالحسین طالعی / مروری بر چند کتاب مرجع در مورد حضرت امیرمومنان علی علیه‌السلام / ساعت ۱۹ تا ۲۰ لینک ورود: http://ve.qom.ac.ir/flh_dcr_meeting @ImamAliSLib
ماهنامه خیمه ش۱۶۳ بهمن ۱۴۰۲ صص۳۸-۴۱.pdf
1.21M
به بهانهٔ میلاد مولاعلی علیه‌السلام پای صحبت مدیر کتابخانه و مرکز اسناد تخصصی امیرالمومنین علیه‌السلام نشستیم خدمتی جهانی در ساختمان قدیمی / در کلام علی علیه‌السلام عمیق شویم ماهنامه خیمه ش۱۶۳ بهمن ۱۴۰۲ صص۳۸-۴۱ پی‌نوشت: متن مصاحبه پیش از انتشار به رؤیت کتابخانه نرسیده و دقیق نیست. @ImamAliSLib
Feminist Theology and Social Justice in Islam A Study on the Sermon of Fatima Mahjabeen Dhala, Graduate Theological Union, Berkeley الهیات فمینیستی و عدالت اجتماعی در اسلام: تحقیقی در مورد خطبه فاطمه حضرت فاطمه به خاطر خطبه اعتراض آمیزش که سند مهمی از دوران اولیه اسلامی است، شهرت دارد. در اینجا تحلیلی عمیق از این روایت گیرا ارائه شده که در نقطه تلاقی الهیات و مطالعات زنان قرار دارد. مولف با مطالعه تازه و عمیق خطبه‌های فاطمه از دیدگاه‌های فمینیستی و عدالت اجتماعی، صدای یک دین‌شناس زن مسلمان قرن هفتم و فعال حقوق ارث زن را از تعصبات مردسالار، فرقه‌ای و سکولار بازپس می‌گیرد. او جایگاه فاطمه بنت محمد را به‌عنوان چهره‌ای الهام‌بخش برای فمینیست‌ها، الهی‌دانان و فعالان محقق معاصر مسلمان تأیید می‌کند. کار او با مهارتش در تبیین قرآن و ظرافت با ادبیات تفسیری شیعی، برای همه خواندنی است. سنت شیعه از آغاز خود به عدالت اجتماعی توجه داشته است. در این تک نگاری به تجزیه و تحلیل و کمک به ما در درک بهتر خطبه هم در زمینه تاریخی و هم اهمیت مدرن آن برای کنشگری زنانه کمک می کند. به زودی از انتشارات کمبریج منبع @ImamAliSLib
وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ مسئولیت برای تو، وسیله آب و نان نیست، بلکه امانتی است در گردن تو ... نهج البلاغه، نامه۵ (به استاندار آذربایجان). @ImamAliSLib
هدایت شده از حامد کاشانی
‍ ♥️ فضائل امیرالمؤمنين علیه السلام 💠«اسماعيل بن قاسم بن اسماعيل ابوالقاسم حلبي» از محدثان اهل سنّت در قرن چهارم هجری قمری به اسناد خود از انس بن مالک چنین نقل می‌کند: هرگاه رسول خدا_صلّی الله علیه و آله و سلّم_ می‌خواست علی _علیه السلام_را معرّفی کند و جایگاه او را به مردم بشناساند، او را روی شتر خود بالا می‌برد و به مردم دستور می داد که در جایگاهی پایین‌تر از وی قرار بگیرند، ایشان در روز خیبر علی _علیه السلام_ را این چنین توصیف فرمودند: ای مردم! کسی که می‌خواهد به خلقت آدم، خلق و خوی من، مقام خلیل اللهی ابراهیم، مناجات موسی، زهد یحیی و سیره و منش عیسی_علیهم السلام_بنگرد، پس به علی بن ابی‌طالب نگاه کند. او کسی است که در مواقع حساس و پرمخاطره بسان بازِ شکاری حاضر می‌شود. ای مردم! فرزندانتان را با محبّت علی بیازمایید؛ چرا که علی دعوت به گمراهی نمی‌کند و هیچ‌گاه از هدایت دور نمی‌شود. پس هر کس او را دوست بدارد، از شما [فرزند شماست] و هر که بغض او در سینه داشته باشد، از شما [فرزند شما] نیست ! انس بن مالک می‌گوید: پس از این کلام رسول خدا_صلّی الله علیه و آله و سلّم_ در روز خیبر، اوضاع به گونه ای بود که پدر فرزندش را روی دوش خود می‌نشاند و سر راه علی علیه السلام می ایستاد، زمانی که علی را می‌دید، صورت فرزندش را به سمت علی می‌گرداند و با انگشت او را به فرزندش نشان می‌داد و می‌پرسید: فرزندم این شخصی که در حال آمدن است را دوست می‌داری؟ اگر پاسخ مثبت می‌داد، او را می‌بوسید. ولی اگر می‌گفت: نه، او را روی زمین می‌انداخت و به او می‌گفت: برو به مادرت ملحق شو ! مادرت نیز باید به اهلش ملحق شود ! مرا با کسی که علی بن ابی طالب را دوست نمیدارد، کاری نیست. ✅ ... عَنْ أَنَسٍ , قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَشْهَر عَلِيًّا فِي مَوْطِنٍ أَوْ مشهد، علا عَلَى رَاحِلَتِهِ وأَمَرَ النَّاسَ أَنْ يَنْخَفِضُوا دُونَهُ , وَأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شهر عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ خَيْبَرَ، فَقَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فِي خَلْقِهِ، وَأَنَا فِي خُلْقِي، وَإِلَى إِبْرَاهِيمَ فِي خَلّتهِ، وَإِلَى مُوسَى فِي مُنَاجَاتِهِ وَإِلَى يَحْيَى فِي زُهْدِهِ، وَإِلَى عِيسَى فِي سُنَنِهِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، إِذَا خَطَرَ مِثْلَ الصَّقْرِ كَأَنَّمَا يَنْقَلِعُ مِنْ صَخْر أَوْ يَنْحَدِرُ مِنْ صَبَبٍ، يَا أَيُّهَا النَّاسُ امْتَحِنُوا بِحُبِّهِ أوْلادَكُمْ؛ فَإِنَّ عَلِيًّا لا يَدْعُو إِلَى ضَلالَةٍ , وَلا يَبْعُدُ عَنْ هُدًى، فَمَنْ أَحَبَّهُ فَهُوَ مِنْكُمْ , وَمِنْ أَبْغَضَهُ فَلَيْسَ مِنْكُمْ» . قَالَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ: فَكَانَ الرَّجُلُ مِنْ بَعْدِ يَوْمِ خَيْبَرَ يَحْمِلُ وَلَدَهُ عَلَى عَاتِقِهِ، ثُمَّ يَقِفُ عَلَى طَرِيقِ عَلِيٍّ , فَإِذَا نَظَرَ إِلَيْهِ تَوَجَّهَ بِوَجْهِهِ تِلْقَاءَهُ , وَأَوْمَأَ بِإِصْبَعِهِ أيْ بُنَيَّ تُحِبُّ هَذَا الرَّجُلَ الْمُقْبِلَ؟ فَإِنْ قَالَ الْغُلامُ: نَعَمْ، قَبَّلَهُ وَإِنْ قَالَ: لا، خَرَقَ بِهِ الأَرْضَ وَقَالَ لَهُ: الْحَقْ بِأُمِّكَ، وَلْتَلْحَقْ أُمُّكَ بِأَهْلِهَا، وَلا حَاجَةَ لِي فِيمَنْ لا يُحِبُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ. 📜 مشخصات نسخه خطی: الجزء فيه من حديث أبي القاسم الحلبي تأليف: إسماعيل بن القاسم بن إسماعيل أبوالقاسم الحلبي الخياط المؤدب(قرن ٤)، کتابت شده در قرن ششم هجری به خط حافظ ابن عساکر، نگه‌داری شده در کتابخانه‌ی ظاهریه_ دمشق، مجموعه شماره ۲۴ ورق ۱۰۸ _ ۱۱۵ @kashani1395
#تازه‌های کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مشهد درباره حضرت ابوطالب علیه‌السلام @ImamAliSLib