eitaa logo
تاریخنامه|گزیده‌های مهدی مجتهدی
78 دنبال‌کننده
203 عکس
24 ویدیو
6 فایل
عضو گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی و گروه تاریخ، عضو هیأت مدیرۀ انجمن ایرانی تاریخ اسلام و مسؤول شعبه خراسان: @ISIH_Mashhad کتابهای برگزیده‌ام: @IslamicHistoryBooks وان‌نوت‌نامه: @onenotename پاسخگویی با ذکر نام، مقطع، رشته تحصیلی و..: @tarikhname
مشاهده در ایتا
دانلود
سازمان مطالعه و تدوین با همکاری دانشگاه کردستان و حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان برگزار می‌کند. نخستین همایش امیرالمومنین علی(ع) در ادب و فرهنگ کردی مهلت ارسال آثار: ۲۳ دی ماه ۱۴۰۲ زمان برگزاری: سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ به مقالات برتر، جوایز نفیس و ارزنده تعلق خواهد گرفت. اساتید و پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را به ایمیل دبیرخانه ارسال کنید. روابط عمومی «سمت»
هدایت شده از Hoda academy | آکادمی هدی
33.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رمزگشایی از "دست فاطمه" ✅برای بسیاری از مردم دنیا، نام "فاطمه" دختر پیامبر اسلام (ص)، بیش از آن‌که به عنوان شخصیتی در تاریخ اسلام شناخته شده باشد به پنجه‌ای شناخته می‌شود که برای برکت یا محافظت استفاده می‌شود. 🔺شهرت این پنجه با نام "حمسه" یا "دست فاطمه" تا جایی است که بسیاری از خواننده‌ها یا بازیگران هالیوودی نیز، از آن استفاده می‌کنند. ✅فراگیری رسانه‌ای این نماد دینی، موجب شده که پژوهشگران بزرگی در این سال‌ها به "دست فاطمه" بپردازند. از جمله پروفسور لاینز استاد برکلی و پروفسور کمنیتز استاد دانشگاه لیزبون، که دستمایه پژوهش ما حول این نماد شده‌است. 🫥در روز میلاد این بانوی پربرکت، مستند کوتاه ما را در رمزوراز این نام‌گذاری تماشا کنید... @Hodaacademy
📔پنجاه و دومين شماره از نشريه پژوهشنامه خراسان بزرگ (دوره ۱۴، شماره ۵۲، پاييز ۱۴۰۲) منتشر و در وب‌گاه اين نشريه به نشانی www.jgk.imamreza.ac.ir نمايه گرديد. اين فصلنامه علمی با ۱۳ سال سابقه انتشار، تنها مجله معتبر علمی در ايران است كه با تمركز بر مطالعات و پژوهش‌های حوزه تمدنی خراسان بزرگ، بصورت متوالی و منظم در حال انتشار است. اين نشريه در آخرين ارزيابی و رتبه بندی نشريات معتبر، درجه علمی (ب) را از وزارت علوم، تحقيقات و فناوری کسب و همچنين در پايگاه استنادی جهان اسلام (ISC) نمايه می‌شود. در شماره ۵۲ فصلنامه با زمينه غالب "معماری" در خراسان بزرگ، مقالات زير به زيور طبع آراسته شده است: - تبيين شاخص‌های پايداری اقليمی در مدارس تاريخی - بازشناسی مولفه‌های هويت‌بخش معماری در روند جهانی‌شدن و تبيين هويت معماری اسلامی در مواجهه با اين عصر با نگرش به تحليل عناصر هويتی مسجد‌الحرام و حرم حضرت امام رضا(ع). - واكاوی اصول فضاسازی معماری مساجد دوره تيموری در مشهد و هرات با تحليل محتوای مكتب نگارگری هرات. - بازخوانی مولفه‌های اتمسفر محيطی با محوريت هم‌افزايی نور روز - بررسی تطبيقی مصاحف قرآنی مكاتب شيراز و هرات در دوره‌های تيموری و صفوی - بازشناسی جاذبه‌های گردشگری ميراث فرهنگی ملموسِ غيرمنقول در محدودۀ خراسان بزرگ این فصلنامه در تلاش است تا با فراهم آوردن بستری مناسب جهت انتشار آثار و مقالات علمی اساتيد، دانش‌آموختگان، پژوهشگران داخلی و خارجی، گام مؤثری در ايجاد مرجعيت علمی مطالعات در حوزه خراسان بزرگ بردارد. پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را به سامانه اين نشريه ارسال نمايند.
حلول ماه رجب مبارک. دعاگوی اعضای کانال در حرم مطهری رضوی.
هدایت شده از theosearch
سلام مهلت ارسال چکیده مقاله 10 بهمن 1402
هدایت شده از موزه شیعه
در پی فراخوانی که برای نگارش مقالات دفتر اول تاریخ تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی اعلام شد، اولین جلد از سری «تشیع در ایران به روایت فرهنگ مادی» منتشر شد. دفتر اول در 360 صفحه توسط انتشارات نگاه معاصر به چاپ رسیده است. نویسندگان و عناوین مقالات دفتر اول به شرح ذیل هستند: ۱. حسین محسنی، بازخوانی تشیع سلطان محمد خدابنده به روایت سکه های دوره حاکمیت وی: تداوم یا عدم تداوم ۲. مرضیه علی پور، بررسی مولفه‌های غصب مقام خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام در نگاره «نسب‌شناسی پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم» ۳. حمیدرضا آذری‌نیا، چشم انداز مذهبی شهر در قرون میانه: مردم شناسی تاریخی در سفرنامۀ ابن‌بطوطه ۴. اکرم ارجح، صندوق قبر امامان و امام زادگان شیعه؛ پیش از دورۀ صفویه ۵. ارطغرل ارتکین، نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های حضرت علی علیه السلام (ترجمه زهرا کبیری پور) ۶. سید مهدی مهدوی، نام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در کتیبه های صلوات کبیره در ابنیه و سنگ قبور ایران پیشاصفوی ۷. کوروش صالحی، سکه‌‌های شیعی عصر ایخانان مغول
هدایت شده از موزه شیعه
کتاب تشیع در ایران اثر محمدحسین افراخته | ایران کتاب https://www.iranketab.ir/book/129753-shiism-in-iran
🔸 مجالس اهل کتاب (۸) برگزار می‌شود. 🔹 بازخوانی ساختار جامعۀ مدینه و تأثیر آن بر تحلیل تاریخی عصر پیامبر 🔹 مهران اسماعیلی پنجشنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۲ ش. ساعت ۱۸:۳۰ بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی @mtiforg
Ahle-Ketab-8.mp3
37.41M
فایل صوتی سخنرانی 🔹مجالس اهل کتاب (۸) 🔹بازخوانی ساختار جامعۀ مدینه و تأثیر آن بر تحلیل تاریخی عصر پیامبر 🔸مهران اسماعیلی پنجشنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۲ ش. ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی @mtiforg
پرسش و پاسخ.mp3
10.02M
فایل صوتی 🔸پرسش و پاسخ 🔹مجالس اهل کتاب (۸) 🔹بازخوانی ساختار جامعۀ مدینه و تأثیر آن بر تحلیل تاریخی عصر پیامبر پنجشنبه، ۲۸ دی ۱۴۰۲ ش. ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی @mtiforg
معرفی و رونمایی کتاب ارزیابی تحقق تاریخی اهداف اقتصادی اسلام در حکومت امام علی (ع) مهمان: نویسندگان آقای دکتر وکیلی سرکار خانم دکتر گل‌مکانی میزبان: دکتر مهدی مجتهدی ⏰پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ . ساعت ۱۵:۴۵ الی ۱۷ ◀️ پخش زنده (ورود به عنوان Guest ترجیحا با حروف انگلیسی) 🔗کتابخانه تخصصی امیرالمومنین علی علیه‌السلام مشهد 🔗انجمن ایرانی تاریخ اسلام، شعبه خراسان رضوی
نگاهی دوباره به حکومت امیرالمومنین علیه‌السلام حكومت امیرالمومنین علیه‌السلام تجربه‌اى بى نظير در تاريخ شيعه از حيث پیاده‌سازی و اجراى احكام اصيل الهى است. يكى از برنامه‌هاى حكومت علوى تعالى و پيشرفت اقتصادى و مادى جامعه بود که معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد. کتاب ارزیابی تحقق تاریخی اهداف اقتصادی اسلام در حکومت امام علی (ع) پیشتر در قالب پایان نامه از سوی خانم دکتر گلمکانی و زیر نظر دکتر وکیلی ارائه شده بود. این‌جانب به عنوان داور به آن پژوهش ۲۰ دادم و اکنون که به صورت کتاب منتشر شده است، مطالعهٔ آن را به همه توصیه می‌کنم. ساختار كتاب بر مبناى تحليل تاريخى سه هدف عمده‌اى كه در نظام اقتصادى اسلام دنبال مى‌شوند شكل گرفته است؛ یعنی پيشرفت و رفاه اقتصادى، امنيت اقتصادى و عدالت اقتصادى . مقوله امنيت اقتصادى و راهكارهاى اميرالمؤمنين(ع) براى كاهش مفاسد اقتصادى و برقرارى نظام ادارى سالم؛ محوری‌ترين موضوعات مطرح شده در اين كتاب است. این کتاب ۴۳۱صفحه‌ای در چهار فصل و با بیش از ۲۰۰صفحه پیوست شامل دهها جدول و نمودار، برای محققان و حتی عموم مردم منبع مهمی محسوب می‌شود. @TARIKHNAMEH
ماهنامه خیمه ش۱۶۳ بهمن ۱۴۰۲ صص۳۸-۴۱.pdf
1.21M
به بهانهٔ میلاد مولاعلی علیه‌السلام پای صحبت مدیر کتابخانه و مرکز اسناد تخصصی امیرالمومنین علیه‌السلام نشستیم خدمتی جهانی در ساختمان قدیمی / در کلام علی علیه‌السلام عمیق شویم ماهنامه خیمه ش۱۶۳ بهمن ۱۴۰۲ صص۳۸-۴۱ پی‌نوشت: متن مصاحبه پیش از انتشار به رؤیت کتابخانه نرسیده و دقیق نیست. @ImamAliSLib
تازه های نشر 📕سیره امامان شیعه در آثار انگلیسی مستشرقان معاصر 📚انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🖋دکتر مرتضی مداحی ۴۶۴صفحه وزیری (شمیز) چاپ اول:۱۴۰۲ قیمت ۲۹۳۰۰۰ تومان
تازه های نشر 📕همسران و فرزندان امام حسن مجتبی (ع) 📚انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🖋حسین مرادی نسب ۲۳۴ صفحه وزیری (شمیز) چاپ اول:۱۴۰۲ قیمت ۱۹۶۰۰۰تومان
تازه های نشر 📕شیعیان و تمدن اسلامی 📚انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🖋قاسم خانجانی ۲۵۴ صفحه وزیری (شمیز) چاپ اول:۱۴۰۲ قیمت : ۱۷۱۰۰۰ تومان
هدایت شده از سخن تاریخ
@sokhanetarik نشست «نهضت ترجمه و جندی‌شاپوریان» با ارائه دکتر یونس کرامتی و نشست «داروشناسان جندی شاپور» با ارائه دکتر شمامه محمدی فر 16 بهمن 1402 در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=11970 نسخه جدید سایت سخن تاریخ رونمایی شد: https://sokhanetarikh.com/
📌 چاپ مقالات علمی پژوهشی در فصلنامه معتبر تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌کتاب «امارت شرفا (سادات حسنی و حسینی) بر حرمین شریفین» منتشر شد. این اثر تألیف مرحوم دکتر سید محمود سامانی بوده و به همت گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام و دانشگاه معارف اسلامی به نشر رسیده است. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
هدایت شده از حامد کاشانی
‍ ♥️ فضائل امیرالمؤمنين علیه السلام 💠«اسماعيل بن قاسم بن اسماعيل ابوالقاسم حلبي» از محدثان اهل سنّت در قرن چهارم هجری قمری به اسناد خود از انس بن مالک چنین نقل می‌کند: هرگاه رسول خدا_صلّی الله علیه و آله و سلّم_ می‌خواست علی _علیه السلام_را معرّفی کند و جایگاه او را به مردم بشناساند، او را روی شتر خود بالا می‌برد و به مردم دستور می داد که در جایگاهی پایین‌تر از وی قرار بگیرند، ایشان در روز خیبر علی _علیه السلام_ را این چنین توصیف فرمودند: ای مردم! کسی که می‌خواهد به خلقت آدم، خلق و خوی من، مقام خلیل اللهی ابراهیم، مناجات موسی، زهد یحیی و سیره و منش عیسی_علیهم السلام_بنگرد، پس به علی بن ابی‌طالب نگاه کند. او کسی است که در مواقع حساس و پرمخاطره بسان بازِ شکاری حاضر می‌شود. ای مردم! فرزندانتان را با محبّت علی بیازمایید؛ چرا که علی دعوت به گمراهی نمی‌کند و هیچ‌گاه از هدایت دور نمی‌شود. پس هر کس او را دوست بدارد، از شما [فرزند شماست] و هر که بغض او در سینه داشته باشد، از شما [فرزند شما] نیست ! انس بن مالک می‌گوید: پس از این کلام رسول خدا_صلّی الله علیه و آله و سلّم_ در روز خیبر، اوضاع به گونه ای بود که پدر فرزندش را روی دوش خود می‌نشاند و سر راه علی علیه السلام می ایستاد، زمانی که علی را می‌دید، صورت فرزندش را به سمت علی می‌گرداند و با انگشت او را به فرزندش نشان می‌داد و می‌پرسید: فرزندم این شخصی که در حال آمدن است را دوست می‌داری؟ اگر پاسخ مثبت می‌داد، او را می‌بوسید. ولی اگر می‌گفت: نه، او را روی زمین می‌انداخت و به او می‌گفت: برو به مادرت ملحق شو ! مادرت نیز باید به اهلش ملحق شود ! مرا با کسی که علی بن ابی طالب را دوست نمیدارد، کاری نیست. ✅ ... عَنْ أَنَسٍ , قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَشْهَر عَلِيًّا فِي مَوْطِنٍ أَوْ مشهد، علا عَلَى رَاحِلَتِهِ وأَمَرَ النَّاسَ أَنْ يَنْخَفِضُوا دُونَهُ , وَأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شهر عَلِيًّا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ خَيْبَرَ، فَقَالَ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فِي خَلْقِهِ، وَأَنَا فِي خُلْقِي، وَإِلَى إِبْرَاهِيمَ فِي خَلّتهِ، وَإِلَى مُوسَى فِي مُنَاجَاتِهِ وَإِلَى يَحْيَى فِي زُهْدِهِ، وَإِلَى عِيسَى فِي سُنَنِهِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، إِذَا خَطَرَ مِثْلَ الصَّقْرِ كَأَنَّمَا يَنْقَلِعُ مِنْ صَخْر أَوْ يَنْحَدِرُ مِنْ صَبَبٍ، يَا أَيُّهَا النَّاسُ امْتَحِنُوا بِحُبِّهِ أوْلادَكُمْ؛ فَإِنَّ عَلِيًّا لا يَدْعُو إِلَى ضَلالَةٍ , وَلا يَبْعُدُ عَنْ هُدًى، فَمَنْ أَحَبَّهُ فَهُوَ مِنْكُمْ , وَمِنْ أَبْغَضَهُ فَلَيْسَ مِنْكُمْ» . قَالَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ: فَكَانَ الرَّجُلُ مِنْ بَعْدِ يَوْمِ خَيْبَرَ يَحْمِلُ وَلَدَهُ عَلَى عَاتِقِهِ، ثُمَّ يَقِفُ عَلَى طَرِيقِ عَلِيٍّ , فَإِذَا نَظَرَ إِلَيْهِ تَوَجَّهَ بِوَجْهِهِ تِلْقَاءَهُ , وَأَوْمَأَ بِإِصْبَعِهِ أيْ بُنَيَّ تُحِبُّ هَذَا الرَّجُلَ الْمُقْبِلَ؟ فَإِنْ قَالَ الْغُلامُ: نَعَمْ، قَبَّلَهُ وَإِنْ قَالَ: لا، خَرَقَ بِهِ الأَرْضَ وَقَالَ لَهُ: الْحَقْ بِأُمِّكَ، وَلْتَلْحَقْ أُمُّكَ بِأَهْلِهَا، وَلا حَاجَةَ لِي فِيمَنْ لا يُحِبُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ. 📜 مشخصات نسخه خطی: الجزء فيه من حديث أبي القاسم الحلبي تأليف: إسماعيل بن القاسم بن إسماعيل أبوالقاسم الحلبي الخياط المؤدب(قرن ٤)، کتابت شده در قرن ششم هجری به خط حافظ ابن عساکر، نگه‌داری شده در کتابخانه‌ی ظاهریه_ دمشق، مجموعه شماره ۲۴ ورق ۱۰۸ _ ۱۱۵ @kashani1395