eitaa logo
شذرات/ایمان نوروزی
296 دنبال‌کننده
321 عکس
315 ویدیو
11 فایل
در اینجا یادداشت‌ها و تجربیات و خاطراتم را در حوزه‌های مختلفی چون #نظام_خانواده، #اقتصاد و #تجارت_مردمی، #وطن_توحیدی (جهان اسلام)، #طب_اسلامی و... را خواهم نوشت. طلبه‌ای که در زمان انقلاب اسلامی و در عصر خمینی (عصر جدید) تنفس کرد و بالید.
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل ابن‌عربی از وجود بندگی سطح بالا در عمل زناشویی نیز جالب و برای اهل معرفت قابل دقت است، وی می‌گوید، غالباً در یک فرایند قهرآمیز که دو طرف قاهر و مقهور وجود دارد، لذت از آن قاهر است نه مقهور الا در عمل زناشویی که لذت از آن مردی است که در حین عمل زناشویی مقهور طرف مقابل است به‌گونه‌ای که هرچه این مقهوریت به درجه بالاتری صعود می‌کند و ضعف و فتور خاص بر مرد چیره‌تر می‌شود؛ لذت شدیدتر می‌گردد تا آنکه بر مرز لذت مُفینه و شهوت محوکننده می‌رسد و مرد در نقطه‌ای قرار می‌گیرد که در نهایت ضعف و مقهوریت کامل، حالت بی‌خودی از خود و فنا بدو دست می‌دهد و این اوج بندگی عارفانه و تبلور اضمحلال انانیت است که در دل عمل زناشویی وجود دارد (ابن عربي ، فتوحات مکیه، ج ۲ ، ص ۵۴۷).
محی‌الدین در فص محمدی ـ از فصوص الحکم ـ مسئله را با مقداری تفصیل بيشتري ارائه کرده است. وی در آنجا آميزش و نکاحی که برای مجرد شهوت باشد را به دو قسم تقسیم می‌کند؛ یک قسم آنجاست که مرد بدون آنکه حقیقت اصلی شهوت و روح آن – يعني محبت و شوق خداوند – را مد نظر قرار دهد به عمل زناشويي مي پردازد یعنی در غفلت از حق تعالی، از زن لذت برده و در او فنا می‌یابد، در اینجا شهوت او صورت و ظاهری است که از روح آن غفلت شده است. اما قسم دوم آنجاست که مرد از حقیقت شهوت و لذت باخبر است و با علم یقینی و یا شهود عینی با فناء در زن ،خود را از انانيت آزاد و در تجربه نيستيِ خويش، حقيقت بي تعين را در مي‌يابد و فانی در حق می‌شود . این نوع از شهوت‌گرایی محض در عمل زناشویی تنها از آنِ عارف کامل است (قیصری، ص480) .
به همین جهات است که یکی از اوصاف قطب و انسان کامل الهی، علاقمندی به زنان و رغبت به کثرت نکاح با ایشان است (فأما القطب و هو عبدالله و هو عبد الجامع.... کثیر النکاح راغب فیه محب للنساء) (ابن‌عربی، ج2،ص573) ابن‌عربی در ادامه همین گفتار به نکته‌ای کلیدی در سلوک اسلامی اشاره می‌کند و آن این است که معنویت اسلامی در نقطه اوج خود، چنانچه حق بُعد روحانی را به‌طور کامل رعایت می‌کند، حق بُعد طبیعی و جسمانی را نیز در حد کامل و بر اساس موازين شرع بجا می‌آورد و از روی میزان عدل، ميانه روي را وجهه همت خويش قرار مي دهد. «...یوفی (القطب) الطبیعه حقها علی الحد المشروع له و یوفی الروحانیه حقها علی الحد للالهی یضع الموازین و یتصرف علی المقدار المعین» (ابن عربي، همان) .
animation.gif
24.9K
و زناشویی در استاد علی امینی نژاد 🔹این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است. 🔹استاد امینی‌نژاد نگاه عرفان به مسئله زن و زناشویی را به دوره قبل و بعد تقسیم می‌کند. این مقاله در ابتدا به بررسی آثار عرفانی پیش از ابن عربی در مسئله زناشویی می‌پردازد و سپس اوج آن را در نگاه ابن عربی می‌داند؛ «اوج نگرش درباره و زناشويي و تبلور کامل - از حیث تحلیلی و را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محی‌الدین ابن‌عربی جستجو کرد.» 🔻مقالات و گفتارهای فراوانی به مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلامی بخصوص ابن عربی پرداخته شده است، اما آنچه مقاله استاد علی امینی‌نژاد را از سایر مقالات و گفتارها در این مسئله می‌کند اینست که نویسنده دچار از آثار عرفا نشده است. لذا نویسنده سعی داشته است گزارشی از عرفان اسلامی در مسئله زن و زناشویی بپردازد. خلاصه مقاله فوق در چند پیام ارائه می‌گردد. ✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM ✨نشریه شماره۶،زمستان۹۱ 🔻سعی داریم مسئله زن و را از نظرگاه‌ها و مکاتب مختلف بپردازیم و مخاطب خودش در یک تراز مکاتب و اندیشه‌های مختلف را به سنجه قضاوت بگذارد. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
مناهج صناعة الاستنباط الفقهي آیت الله محمد السند این کتاب به مباحث روش شناسی فقهی می‌پردازد. ایشان با تأکید به اینکه مباحث روش شناسی از مهم‌ترین مباحث است که مورد غفلت واقع شده است. اگرچه در لابلای مباحث بزرگان وجود داشته است اما پراکنده بوده است. شیخ جعفر کاشف الغطا فقط خودش و پسرش و شهید اول را مجتهد می‌دانست. از یک جهت حرف ایشان بی‌راه نبود، چون فقهای ما کمتر نگاه سامانه‌ای و منظومه‌ای به فقه تا آن زمان داشته اند. این کتاب حاصل ۳۰ سال پژوهش حضرت آیت الله سند می‌باشد. به گفته استاد تدوین آن ۵ سال طول کشیده است. ✍ پی‌نوشت: آیت الله سند از مراجع اشرف اصالتا اهل است. مسلط به زبان عربی، فارسی و انگلیسی است. در حوزه فقه، اصول، فلسفه، حدیث، رجال، نجوم و علوم غریبه سال‌ها در حوزه قم مشغول تحصیل و تحقیق بوده‌اند. از اساتید ایشان می‌توان حضرات آیات: میرزا جواد تبریزی، سید محمد روحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی را نام برد. 🔻درس چالش‌های «فقه و اخلاق» به زبان فارسی در قم هر شب ساعت ۲۰:۳۰ ، خ معلم،کوچه ۱۲ (کوچه جامعه مدرسین) کوچه ۶ در منزل ایشان برقرار می‌باشد. مطالب درس فوق در کانال ایشان به آدرس زیر بارگذاری می‌شود: https://t.me/ayatollahsanad شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
🔻ماءالشعیرهای موجود در بازار همان فقاع حرام است! آیت الله شیخ محمد سند از اشرف 🔻سوال: حکم ماء الشعیرهای در بازار مسلمین چیست ؟ ماء الشعيرهاي موجود در بازار مسلمانان همان است که نسبتی از در آن وجود دارد. چند عدد از همین ماء الشعيرهايی که به عنوان حلال در بازارهای مشهور فروخته می‌شود را تهیه کردیم و به آزمایشگاه های تهران و بغداد فرستادیم، نتیجه آزمایش این شد الکل موجود در آن ۴ درصد است و هرچقدر بماند به درصد الکل آن افزوده می‌شود. (ص ۸۶ و ۸۷) 🔻تشخیص حکم ماء الشعير به دست مکلف است یا فقیه؟ این بحث خارجیه نیست، بلکه است. آزمایش الکل هم فقط تایید بحث حکمی قضیه است نه چیز دیگر. امام موسی کاظم علیه‌السلام ماء الشعير می‌ساختند و نمی‌گذاشتند که بیشتر از نصف روز بماند. در برخی آمده است ماء الشعير بعد از گذشت به در می‌آید... الشعیر شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi
آیت‌الله محمد سند بحرانی قسمت ۱ 🔻در ماه رجب ۱۳۸۲هجری قمری (۱۳۴۱ شمسی) در بحرین به دنیا آمد. او در پنج سالگی وارد دبستان شده و در پانزده سالگی از دبیرستان فارغ شد. 🔻در پانزده سالگی با بورسیه تحصیلی در رشته مهندسی، وارد دانشکده دیوید گیم (david game college) لندن شد. بعد از یک سال از این مکان فارغ‌التحصیل و به دانشکده تخصصی امپریال لندن (Imperial College London) وارد گشت. 🔻با پیروزی انقلاب ایشان تحصیل در لندن را نیمه تمام و به حوزه علمیه قم برای تحصیلات حوزوی می‌آیند. بسیارى از استادانش به او اعتراض کردند و کسى که بیشترین مخالفت را با (تصمیم) او داشت، بود که به نبوغ و استعدادش پى برده بود حتى به او پیشنهاد کرده بود که همه مخارج تحصیلش در لندن را بر عهده بگیرد. 🔻ایشان دوره سطح را ۳.۵ سال تمام می‌کنند. سپس وارد درس خارج می‌شوند. 🔹اساتید فقه و اصول: مرتضی حائری یزدی، میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد روحانی، سید تقی طباطبایی قمی، حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی. 🔻اساتید و حکمت: - حسن زاده آملى ( ). - جوادى آملى ( ، ، و فصوص الحکم). -انصارى شیرازى (عقائد، شرح تجرید، حکمت سبزوارى و یکى از مجلدات ) 🔻اساتید ، هیئت و و عرفان و سلوک: - سید محمد جواد ذهنى (سه دوره کتاب شیخ بهایى و کتاب هیئت فارسى و نیز برخى علوم غریبه) - محمد تقى بهجت(به مدت پانزده سال به منظور تهذیب نفس) - شیخ محمد غروى (عرفان نظری) شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار یک طلبه) https://eitaa.com/iman_norozi