eitaa logo
آن سوی روشنفکری
171 دنبال‌کننده
239 عکس
196 ویدیو
9 فایل
ایران و اسلام، مسئله ماست
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شخصیت امام به روایت روزنامه نگار مشهور ایتالیایی اوریانا فالاچی از زبان مسعود بهنود https://eitaa.com/joinchat/355205910Cd0814c090d کانال مجله الکترونیکی هم اندیشی اساتید دانشگاه شیراز
سنجش اعتماد ملی در وعده صادق داود مهدوی زادگان جامعه شناسان سرمایه اجتماعی را از جمله پشتوانه های مهم دولت ها می دانند. هر اندازه سرمایه اجتماعی غنی تر و قوی تر باشد، دولت با اقتدار و اطمینان بیشتر عمل می کند. اما مهم ترین شاخص سرمایه اجتماعی اعتماد ملی است. وقتی باور ملت به تصمیمات و اقدامات دولت در سطح بالایی باشد و سطح نگرانی و اضطراب ملی در وضع پایینی باشد، نشانه ی وجود اعتماد ملی به حاکمیت است. این مساله خصوصاً در شرایط منازعه آمیز و جنگی بیش از هر وضعیت دیگری خود را نشان می دهد. چون احساس نگرانی و اضطراب عمومی در وضعیت مخاصمات امنیتی و مرزی فراگیرتر و سریعتر از شرایط دیگر مانند بحران اقتصادی است. به همین خاطر، جبهه معارض سال‌ها است که در مصاف با انقلاب و نظام اسلامی روی مسأله سرمایه اجتماعی متمرکز شده است و پروژه سیاه نمایی گسترده ای را به راه انداخته است تا در ذهنیت عمومی چنین القا کند که حکمرانی دینی در حال از دست دادن سرمایه اجتماعی است. بطوری که اعتماد ملی به حاکمیت در وضعیت ضعیفی قرار دارد. اما این ادعای واهی ( بی اعتمادی ملی ) را چگونه می‌توان اثبات یا رد کرد؟ طبعاً باید به موقعیت های اضطراب خیز مانند شرایط بحران زای اقتصادی یا منازعات نظامی و امنیتی رجوع کرد. چنانکه جبهه معارض روی فشارهای اقتصادی بر مردم خیلی سرمایه گذاری کرده است. فشارهایی که خود این جبهه در پدید آمدن آن نقش بسزایی داشته است. این جماعت خیلی سعی کردند که بی اعتمادی ملی را از طریق افزایش نگرانی ها و اضطراب عمومی در شرایط فرضی تخاصمات امنیتی با دشمن خارجی، القا کنند. بطوری که شرایط برای حاکمیت در اتخاذ تصمیمات راهبردی علیه اقدامات گستاخانه و خصومت ورزانه دشمن ملت خیلی سخت و مخاطره آمیز کرده بود. عملیات وعده صادق در موشکباران پایگاه‌های نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی که پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی به حمله موشکی صهیونیست ها به کنسولگری ایران در سوریه بود، نشان داد که اعتماد ملی به نظام اسلامی در بالاترین سطح خود قرار دارد. زیرا این عملیات نه فقط موجب نگرانی و افزایش اضطراب عمومی نشد بلکه برای مردم شعف انگیز و غرور آفرین بود و خللی در زندگی عادی مردم پدیدار نگشت. بطوری که ملت پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی را حق طبیعی خود می دانستند. عملیات وعده صادق آشکارا ثابت کرد که مردم در مساله مقابله با رفتارهای مخاصمه گرانه دشمن اعتماد کاملی به حاکمیت دارد. مردم می دانستند که حاکمیت اهل ماجراجویی و جنگ طلبی نیست و تامین مصالح ملی را توأم با حفظ عزت و غرور ملی در نظر دارد و به آنچه که می گوید صادق است و از قدرت عملیاتی بالایی برخوردار است و اهل لاف زنی نیست. ملت با ملاحظه این دلایل بود که از عملیات وعده صادق احساس نگرانی و اضطراب نکرد و حق را به حاکمیت داد. بی تردید، اگر چنین اعتماد عمومی در میان نبود، جامعه در شرایط غیر عادی قرار می گرفت. اما پرسش مهم آن است که آیا عملیات وعده صادق کاشف واقعیت اعتماد ملی است یا پدید آورنده آن؟ احتمال اول بیشتر به ذهن می آید؛ یعنی وعده صادق این واقعیت را آشکار کرد که اعتماد ملی به حاکمیت برخلاف القائات دشمنان ملت در سطح مطلوبی قرار دارد و تاثیر عملیات وعده صادق در افزایش اعتماد ملی بوده است و نه در احیا و بازسازی آن. @rozaneebefarda
هدایت شده از Ahmad Mosallanejad
🔴 کارزار رسانه ای شبکه راد موضوع: بزرگداشت مقام معلم/ استاد هدف: تولید و توزیع محتوا و کنشگری رسانه ای بر محوریت پاسداشت مقام معلم/ استاد زمان: ۱۲ لغایت ۳۱ اردیبهشت ماه قالب های شرکت در کارزار: عکس نوشت خاطره نویسی دلنوشته پادکست و کلیپ کوتاه تجربه نگاری
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصاحبه غسان ‌کفانی، نویسنده فلسطینی با خبرنگار استرالیایی کانال مجله الکترونیکی هم اندیشی اساتید دانشگاه شیراز https://eitaa.com/joinchat/355205910Cd0814c090d
امام خمینی (ره) در اردیبهشت ۱۳۲۳ ، در دفتر یادداشتهای آقای وزیری ( پایه گذار کتابخانه معروف وزیری در یزد ) مطالبی را نوشتند که از آن به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان یاد می شود و به نامه " قیام للّه " معروف است. در این نوشتار که همزمان با تبعید رضاخان و بر تخت نشستن محمد رضا پهلوی ، نگاشته شده ، امام خمینی با تأکید بر مهیا بودن شرایط برای قیام اسلامی ، از حق طلبان درخواست می کنند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی برای اعاده اسلام باشند. ۳۰ سال بعد در ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیت الله خامنه ای هم در همان دفتر ، یادداشتی نوشتند. ایشان نیز از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گلایه کردند و آرزوی روزی را نمودند که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه ، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود. اینک متن هر دو نوشتار 👇
35351_208.jpg (1920×1356)
غرب زدگی، به روایتی دیگر👆👆👆
✍️ بهروز مرادی 🖊 مدرنیته‌_ناشناخته اولین جلسه‌ی کلاس جامعه‌شناسی کشورهای اسلامی در یک دانشگاه دولتی در تهران بود. دانشجویان ترم ٧ علوم اجتماعی بودند. بعد از معرفی خودم و معرفی دانشجوها، قبل از اینکه کمی در مورد سرفصل‌های درس و جوامع در کشورهای مسلمان‌نشین صحبت‌های مقدماتی بکنم، پرسیدم در باره‌ی کشورهای مسلمان چه می‌دانند. کسی پاسخی نداد. پرسیدم مثلاً در مورد جوامع مسلمان در کشورهای همسایه چه می‌دانند؟ کسی پاسخی نداد. پرسیدم مثلاً در مورد جوامع عراق یا ترکیه یا آذربایجان یا افغانستان و پاکستان چه می‌دانند؟ کسی گفت: "ما در مورد کشورهای مدرن می‌دونیم و در مورد کشورهای اسلامی چیزی نمی‌دونیم." چند نفر در کلاس حرف او را تأیید کردند. لحن‌شان نزد من در تقبیح کشورهای اسلامی و تکریم کشورهای مدرن بود. گویی کسر شأن‌شان بود که اطلاعاتی در مورد کشورهای مسلمان‌نشین داشته باشند و نیز مایه‌ی مباهات‌شان که خود را آگاه به کشورهای غربی معرفی می‌کردند. پرسیدم: "خوب در مورد کشورهای مدرن چه می‌دونيد؟ مثلاً می‌تونید کمی در مورد جوامع مدرن از منظر جامعه‌شناسی صحبت کنید؟" کسی پاسخی نداد. ادامه دادم: "می‌دونید جامعه‌ی مدرن به چه نوع جامعه‌ای گفته می‌شود؟ کسی پاسخی نداد. _می‌تونید مشخصات یک جامعه‌ی مدرن را نام ببرید؟ " کسی پاسخی نداد. _می‌تونید اصلی‌ترین ویژگی‌های مدرنیته رو نام ببرید؟" _کسی پاسخی نداد. _شاید بتوان گفت که یک جامعه‌ی مدرن ١٠ ویژگی اساسی و اصلی دارد. می‌تونید اونا رو نام ببرید؟ " _سکوت. _می‌تونید چندتا از ویژگی‌های یک جامعه‌ی مدرن را نام ببرید؟" _سکوت. _فقط یکی. فقط یک ویژگی جوامع مدرن رو؟" _سکوت و سکوت و سکوت. حدود ٣٠ نفر بودند و ترم ٧ علوم اجتماعی در یک دانشگاه دولتی، اما حتی یکی از ویژگی‌های مدرنیته را نمی‌دانستند. شاید در ذهن و دل‌شان این تردیدها می‌چرخید که آزادی آرایش‌کردن و روسری نداشتنِ زنان و دختران و سیگارکشیدن و مشروب الکلی نوشیدن و حشیش و گُل کشیدن و دوست دختر و پسر داشتن و سگ را در پارک و خیابان گرداندن و در پارتی شبانه مختلط در هم لولیدن. بعد روی تخته این ١٠ اصل بنیادین مدرنیته را نوشتم و هر کدام را توضیح مختصری دادم: علم‌گرایی، عقل‌گرایی، قانون‌گرایی، تفکیک و استقلال قوای حکومتی، آزادی فردی و جمعی، فعالیت جامعه‌ی مدنی، تکثرگرایی، دموکراسی، تفرد و رعایت حقوق فردی، شفافیت و عدالت در روندهای قضایی. در همان جلسه‌ی اول دیدم که نمایندگان نسل حاضر جامعه در کلاس نشسته‌اند: کسانی که از پای‌بندی به هنجارها و ارزش‌های "سنت" بریده‌اند ولی مدرنیته را نمی‌شناسند و نظری بسیار انحرافی در مورد آن دارند. امیل دورکیم جامعه‌شناس این وضعیت را "بی‌هنجاری" نامیده است و می‌گوید در چنین وضعیتی جامعه دچار خلأ هنجاری است و هر کاری در آن مجاز شمرده می‌شود و اعضای دچارشده به آن، به هیچ چارچوب مشخصی برای سازماندهی رفتارشان متعهد نیستند و رابرت مرتون جامعه‌شناس نیز معتقد است در وضعیت بی‌هنجاری، اعضای جامعه ازجمله از هر ابزاری برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند، بدون آن‌که به مشروع بودن آن هدف اهمیت بدهند. جامعه‌ی ما از سنت بریده و متعاقباً هیچ درکی از اصول مدرنیته ندارد. بی‌هنجاری به هزار زبان در سخن است. آنهایی که در این میانه پوک و پوچ قرار گرفته‌اند، نه به سنت متعهدند و نه به اصول مدرنیته.                         ١۶ اردیبهشت ١۴٠٣
🔻گفتمان انقلاب در سه روایت: تأملاتی بر نسبت روشنفکران، انقلاب و حاکمیت نويسندگان: بیژن عبدالکریمی، شهریار زرشناس، مهدی جمشیدی انتشارات: نقد فرهنگ نوبت چاپ: اول تعداد صفحات: ۳۵۲ سال چاپ: ۱۴۰۳ ،،،،،،، (این اثر، مشتمل است بر: ۱.یک مقدّمه از جمشیدی، ۲.متن مناظرۀ عبدالکریمی و جمشیدی، ۳.یادداشت انتقادی جمشیدی دربارۀ تفکّر عبدالکریمی، ۴.پاسخ عبدالکریمی به نقدهای جمشیدی، ۵.مقالۀ زرشناس دربارۀ مسألۀ مورد مناقشه). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
مقام معظم رهبری در دیدار با مؤلف کتاب حدیث پیمانه فرموده‌اند: کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. (منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱؛ بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰
کدام تبیین عالمانه از حجاب شده ..حجاب مسأله ای فرهنگی است ..مواجهه امنیتی با کسانی موجه است که با همین رویکرد کشف حجاب می کنند ..اکثریت قریب باتفاق چنین نیستند.
۱) در همین متن ، پاسخ سئوال شما به روشنی داده شده . یعنی هم بر فرهنگی بودن مساله حجاب تاکید شده و هم به درستی تصریح شده که حجاب ( مثل هر مساله فرهنگی دیگری) می تواند دستمایه مسائل امنیتی شود. در واقع فرمایش جنابعالی چنین تصحیح می شود : مواجهه امنیتی با کسانی موجه است که " یا با رویکرد امنیتی کشف حجاب می کنند یا کشف حجاب شان دستاویز رویکرد امنیتی قرار می گیرد ". و البته برای تشخیص این تفکیک ، باید قانون وارد عمل شود. ۲) اگر به فعالیت های فرهنگی بخشی از نیروهای جبهه فرهنگی انقلاب در دو سال اخیر مراجعه نمایید ، حتما فعالیت های تبیینی درباره حجاب را ملاحظه خواهید فرمود. برای نمونه مهدی جمشیدی از فعالان عرصه فرهنگی است و یکی از مهم ترین کنش های فرهنگی وی ، " تبیین عالمانه مساله حجاب " بوده است. پیشنهاد می کنم مناظره مفصل ایشان با دکتر عبدالکریمی را ببینید. فایل این مناظره در همین کانال به اشتراک گذاشته شد.
بنده سالهاست با این موضوع مانوسم ..بجز اندکی موارد ، اکثریت قریب باتفاق امنیتی نیست .‌ولی نسخه پیچیده شده برای همه مبتنی بر جرم انگاری است .. با تأکید عرض می کنم ..کار تبیینی با رویکرد اقناع عقلی مخاطب انجام نشده .. آنچه هم شده خارج از ذهن و زبان مخاطب بوده ، و حتی بعضا فاصله را بیشتر کرده..
قبلا پیامی در این باره ارسال کردم⏬⏬
بد حجاب ها و بی حجاب ها در جنگ فرهنگی نیروی دشمن نیستند ..فرزندان و خواهران ما هستند که بواسطه غفلت و بی تدبیری ما به اسارت دشمن درآمده اند . اسیرانی هستند که دشمن از ما گرفته ،و قصد داره از آنها سپر انسانی در مقابل ما بسازد .. اسیرانمان را باید آزاد کنیم ..و مواظب باشیم در این آزادسازی آسیبی به آنها وارد نشود.