eitaa logo
مطالعات زنان و خانواده
678 دنبال‌کننده
778 عکس
7 ویدیو
428 فایل
مطالعات خانواده و زنان در ایران و عرصه بین الملل @international_club" rel="nofollow" target="_blank">eitaa.com/@international_club لینک ارتباط با ادمین کانال: @hamann
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣پس زمینه، خانواده: پدر: فرانک X. دالی مادر: آنا کاترین دالی 2⃣تحصیلات: 1.مدارس کاتولیک از طریق دبیرستان 2.سنت رز، BA، 1950 3.دانشگاه کاتولیک، MA، 1942 4.کالج سنت مری، نوتردام، ایندیانا، Ph.D.، الهیات، 1954 5.دانشگاه فریبورگ، STD، 1963؛ Ph.D. 1965 3⃣حرفه: 1952-54: کالج سنت مری، بازدید از سخنران، انگلیسی 1954-59: کالج کاردینال کوشینگ، بروکلین، MA، مربی فلسفه و الهیات 1959-66: برنامه فارغ التحصیل دانشگاه فارببور، برنامه سالانه خارج از کشور برای دانش آموزان، معلم، فیلسوف و الهیات آمریکایی 1966-1969: کالج بوستون، استادیار 1969-2001: دانشکده بوستون، دانشیار الهیات 4⃣دین: رومی کاتولیک، پس مسیحی، فمینیست رادیکال 5⃣کتابها: 1966: دانش طبیعی خدا در فلسفه ژاک ماریان 1968: کلیسا و دومین جنسیت: به سوی فلسفه آزادی زنان 1973: فراتر از خدا پدر 1975: تجاوز به فرهنگ ، یک فیلمنامه با امیلی Culpeper 1978: محیط زیست / محیط زیست: متاعکس فمینیسم رادیکال 1984: شادی خالص: فلسفه عامیانه 1987: Wickedary Intergalactic First New Webster از زبان انگلیسی با جین Caputi 1992: عرفان: سفر خیره کننده: خاطرات حاوی خاطرات من به عنوان یک فیلسوف فمینیست رادیکال 1998: Quintessence: تحقق شجاعت ظالمانه و مخرب زنان 2006: گریز شگفت انگیز: مجددا خواستار شجاعت به گناه بزرگ شد. 6⃣مرگ مری دالی در سال 2010 فوت کرد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله الهیات فمینیستی و دنیوی شدن.pdf
235.7K
📒عنوان مقاله: الهیات فمینیستی و دنیوی شدن 👤نویسنده: مجید موحد 📎منبع: اندیشه دینی 1385 شماره20 📌چکیده: فمينيسم چه به عنوان يك جنبش اجتماعي و نوعي نظام معرفت شناختي، دين را به عنوان عامل اساسي مشروعيت بخش ساختار پدرسالاري به چالش كشيده است. با انتقادات شديد نسبت به كليه اديان و تاكيد بر مساله جنسيت خداوند مقوله جديدي را در مطالعات ديني مطرح نمودند. اينان رهيافت جديدي را تحت عنوان الهيات فمينيستي و ايده زنانه شدن دين در مطالعات ديني طرح نمودند. 🔚نتايج پژوهش نشان مي دهد كه گسترش رويكرد انتقادي فمينيستي در درون آيين مسيحيت، افزايش آگاهي هاي زنان و گسترش مشاركت آنان در جامعه، به ويژه طرح ايده زنانه شدن دين، تاكيد بر تكثر اديان و ارايه اديان شخصي داراي رويكرد زنانه، تقابل شديد با بنيادگرايي، ارايه بديل هايي مونث براي خداوند، و ارايه عناصر ساختاري الهيات فمينيستي كه در آن ها تاكيد بر اين جهان و زندگي بشر در آن جايگزين رويكردهاي اخروي ديني گرديده است، از جمله تاثيرات الهيات فمينيستي بر فرايند دنيوي شدن در دنياي غرب به حساب مي آيد. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله نقد و بررسی قرائت فمینیستی از الهیات مسیحی سید علی حسنی.pdf
555.8K
📒عنوان مقاله: نقد و بررسی قرائت فمینیستی از الهیات مسیحی 👤نویسنده: سید علی حسنی 📎منبع: معرفت ادیان سال هفتم بهار 1395 شماره 2 (پیاپی 26) 📌چکیده: ، شاخه ای از الهیات مسیحی است که در واکنش به برخورد تبعیض آمیز الهیات سنتی مسیحی، نسبت به زنان شکل گرفته و با ارائه قرائت فمینیستی از الهیات مسیحی، تغییرات اساسی در آن ایجاد کرده است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، علاوه بر بیان تاریخچه، عوامل شکل گیری و ویژگی های الهیات فمینیستی، به تبیین آموزه های اصلی مسیحیت بر اساس این مکتب الهیاتی می پردازد. یافته ها حکایت از آن دارد که الهیات فمینیستی، به علت تأثیرپذیری شدید از جنبش فمینیستی و اقتضائات عصر جدید، به مسیری سوق یافت که هیچ گاه پیشگامان الهیات فمینیستی، تصوری از آن نداشته و شاید هم راضی به آن نبوده اند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله بازخوانی مفاهیم خدا و هبوط در الهیات فمینیستی مری دیلی.pdf
169K
📒عنوان مقاله: بازخوانی مفاهیم خدا و هبوط در الهیات فمینیستی مری دیلی 👥نویسندگان: فرناز عبدالباقیان بهزاد سالکی 📎منبع: پژوهشنامه زنان سال نهم زمستان 1397 شماره 4 📌چکیده: در کتاب فراتر از خدای پدر : به سوی فلسفۀ آزادی زنان ، مفاهیم نهادینه شده مردبنیان ادیان، به ویژه مسیحیت را درباره خدا به چالش می کشد و نشان می دهد تصویر خدایی که در نهادهای مذهبی ترسیم شده است با نگاه مردسالارانه، غلبه جویانه، و استیلاگر تطابق دارد. ◀وی تلاش می کند براساس مفاهیم فمینیستی و آموزه های صلح طلبانه و نظریات مربوط به "گوش سپردن" و "مراقبت" تصویری نو از خدا و امکانات جدیدی برای رابطه دیگرگونه میان انسان و خدا ترسیم کند. تصویر جدید از خدا و انسان براساس دیدگاههای اگزیستانسیالیستی و اخلاق فمینیستی به نحوی بیان می شود که به جای رابطه یک سویه و غالب-مغلوب در تصویر سنتی مذاهب از خدا و انسان آنها با یکدیگر در تعامل و همدلی به سر می برند. این مقاله با بررسی این کتاب و دیدگاه های نو و تأمل برانگیز آن در مورد بازمعنابخشی به مؤلفه های الهیات مسیحی در بستر تجربۀ زنان گزارشی از دو مفهوم خدا و هبوط ارائه می کند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون.pdf
244.9K
📒عنوان مقاله: نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون 👥نویسندگان: مریم صوفی/ محمد محمدرضایی/ محمدتقی کرمی 📎منبع: فلسفه دین سال چهاردهم زمستان 1396 شماره 4 📌چکیده: مقاله حاضر به اهمیت خداوند در آثار فمینیستی، انتقادهای الهیدانان و فیلسوفان فمینیست به مفهوم خدای ادیان توحیدی و راه حل جایگزین آنها برای نسبت خداوند و بشر می پردازد که در این ارتباط، آرای متفکران فمینیستی چون ، ، و درباره تجسد - تجرد، مورد توجه قرار می گیرد و در ادامه تفکر و راه حل های ایشان نقد و ارزیابی خواهد شد و انتقادهای افرادی نظیر ، ، ، ، و مطرح می شود و در نهایت رأی و به عنوان نمایندگان تفکر اسلامی در مورد صفات خداوند و جایگاه زنانگی در دین مطمح نظر قرار خواهد گرفت. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات.pdf
353.4K
📒عنوان مقاله: نقد نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» از دیدگاه قرآن و روایات 👥نویسندگان: علی حسن‌نیا/ سیدمحمد موسوی مقدم/ محمود صیدی 📌چکیده: از مهم‌ترین روشنفکران اسلامی مقیم آمریکا و رهبر فمینیست‌های مسلمان است. او تحت تأثیر الهیات فمینیستی در مسیحیت، نظریۀ «الهیات فمینیستی در قرآن» را مطرح می‌کند. ⬅از نظر رفعت حسن، سه عامل الهیاتی در عالم اسلام و قرآن، سبب پیدایش و گسترش نگرش برتری مردان بر زنان شده است: 1. تابعیت زن نسبت به مرد در آفرینش، 2.فریفته شدن آدم توسط حوا در هبوط از بهشت عدن 3. و آفریده شدن زن به جهت مرد. ◀این‌گونه عوامل و نگرش، اصولاً در فضای تفسیری و حدیثی اهل سنت ارائه شده‌اند و مضامین احادیث مورد استناد او در روایات شیعی نفی می‌شود. با وجود این، حتی در فرض پذیرش مدعیات رفعت حسن، نتیجۀ این استدلال‌ها چنین می‌شود که زن و مرد در خلقت و آفرینش تفاوتی ندارند، هر دو توسط شیطان فریفته و از بهشت اخراج شده‌اند و هبوط کرده‌اند، بدون اینکه تفاوتی از این جهات میان آنها باشد. ولی مسئله این است که این نظریه، تساوی حقوقی - فقهی میان زن و مرد را اثبات نمی‌کند و قرآن احکام متفاوتی در این مورد و از جمله در ارث و قصاص بیان می‌کند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله تدابیر جنسیتی کتاب مقدس رجولیت ابراهیم.pdf
457.6K
📒 عنوان مقاله: تدابیر جنسیتی کتاب مقدس: رجولیت ابراهیم 👥نویسندگان: دبورا اف. سویر/ مهدی لک‌زایی/ 📎منبع: هفت آسمان، دوره 17، شماره67 ،پاییز 1394، صفحه 89-108 📌چکیده: این مقاله برگرفته از کتاب جنسیت، دین، و گوناگونی: دیدگاه‌های میان‌فرهنگی است که با ویراستاری اورسولا کینگ و تینا بئاتی در سال 2005 منتشر شده است. این کتاب، با 19 مقاله از محققان در حوزه‌های مختلف فمینیستی از کشورهای گوناگون، مقدمه‌ای است بر برخی از مسئله‌برانگیزترین مطالعات دین و جنسیت. ↙در مقاله حاضر، سویر، فیلسوف فمینیست فرانسوی، از دریچه نظریه جنسیتی، متون کتاب مقدس را بررسی می‌کند. 👤 به اعتقاد وی، هدف از به‌کارگیری شخصیت‌های مؤنث در کتاب مقدس تأکید بیشتر بر قدرت علم مطلق است. او با اشاره به داستان ساره، هاجر و ابراهیم، قدرت‌گیری شخصیت‌های مؤنث را عامل قدرت‌زدایی و تضعیف شخصیت‌های مذکر می‌داند. سویر در آخر به این نتیجه می‌رسد که هرچند به دلیل قوانین اجتماعی و سیاسی خاص، نفوذ و قدرت جنس مذکر در تمامی عرصه‌های بشری به‌وضوح دیده می‌شود اما در مقابل خداوند این قدرت تضعیف می‌شود. رجولیت ابراهیم حکایت از مردانگی بدون اختیاری دارد که در تقابل کامل با تصاویری است که از شنیدن واژه «مردسالار» به ذهن متبادر می‌شود. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله مبدا هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی.pdf
612.7K
📔عنوان مقاله: مبدأ هستی در الهیات فمینیستی و حکمت صدرایی 👥نویسندگان: مهدی شجریان/ احمد واعظی 📎منبع: مطالعات جنسیت و خانواده، دوره 7، شماره1، بهار و تابستان1398، صفحه 53-78 📌چکیده: مبدأ هستی در چگونه تصویر می‌شود و حکمت صدرایی چه انتقاداتی به این تصویر دارد؟ فمینیست‌ها در تلاش‌های نظری خود در راستای اصلاح وضعیت زنان، به اصلاح باورهای الهیاتی در خصوص مبدأ هستی نیز پرداخته و کوشیده‌اند با نقد خدای جنسیت‌زده در تفکرات رایج مسیحی، به ارائة تصویری از آن بپردازند که توجیه‌گر تلاش‌های فمینیستی در راستای احیای حقوق زنان باشد. این تحقیق بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با جستجو در آثار فمینیستی معتقد است برخی فمینیست‌ها در «الهیات تعالی» جایگاه مبدأ هستی را از خدای مسیحیت بالاتر برده و برخی دیگر در «الهیات تنزل» آن را به زیر کشیده‌اند. الهیات تنزل با ترسیم خدای متوهَّم، متغیر، مؤنث، مادی و غیرمتعالی می‌کوشد جایگاه زن را تعالی بخشد و حقوق ازدست‌رفتة او را جبران کند. تعالی زن به قیمت تنزل الهی موردقبول حکمت متعالیه نیست؛ بلکه تعالی زن در آن قرین با تعالی الهی است. حکمت صدرایی با اثبات برهانی دو مبنای اساسیِ «وجود مبدأ» و «کامل مطلق بودن مبدأ» الهیات تنزل فمینیستی را به چالش می‌کشد. درعین‌حال این نظام حکمی با ترسیم قابل‌قبولی از جایگاه زن و مرد، در عین پرهیز از تنزل مقام الهی، بستر دستیابی به حقوق ازدست‌رفتة آنان را نیز فراهم می‌کند. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
💠 روز💠 🌹امیرالمومنین علی (ع) ❇ ...مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً إِلَّا وَ خَلَقَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِكَ السُّرُورِ لُطْفاً، فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَةٌ جَرَى إِلَيْهَا كَالْمَاءِ فِي انْحِدَارِهِ حَتَّى يَطْرُدَهَا عَنْهُ، كَمَا تُطْرَدُ غَرِيبَةُ الْإِبِلِ. ✳...هر كس دلى را شادمان سازد، خداوند براى او لطفى آفريند و چون مصيبتى بدو رسد، آن لطف چون آبى به سوى او سرازير شود تا آن مصيبت را ببرد و دور گرداند، آن سان، كه اشتر غريب را از چراگاه مى رانند. 📚نهج البلاغه، حکمت 257 ✍جهت مطالعه پاداش شاد کردن دیگران در حکمت 257، کلیک کنید. ⬅جهت مطالعه، راهکارهای مردانه برای شاد نمودن همسر، کلیک کنید. ✍جهت مطالعه عوامل موثر در شادی خانواده های مذهبی، کلیک کنید. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 (51) 982.خانواده در جهان معاصر 983.خانواده در رسانه ها (مطبوعات، شبکه های ارتباط مجازی، ماهواره، صدا و سیما) 984.خانواده در عصر جهانی شدن 985.خانواده در غرب 986.خانواده در منابع مقدس (قرآن، حدیث، سیره) 987.خانواده در نگاه پیامبر (ص) 988.خانواده دموکراتیک، خانواده سنتی 989.خانواده سالم، نشانه‌ها و آثار 990.خانواده موفق از نگاه قرآن 991.خانواده و آسیب‌های روانی موجود در آن 992.خانواده و اسراف 993.خانواده و اهل بیت پیامبر (ص) 994.خانواده و ترغیب فرزندان به اقامه نماز 995.خانواده و حرکت به سوی الگوی مصرف 996.خانواده و سیاست‌گذاری اجتماعی در عرصه ملی و فراملی 997.خانواده و صنعتی شدن 998.خانواده، جامعه و تربیت 999.خانواده، جوان و هویت دینی و گرایش های معنوی 1000.خانواده، جوان، ازدواج 1001.ادبیات شادی و شادمانی در قرآن 1002.بررسی و شناخت نقش زنان در ایجاد شادی و نشاط خانواده. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
مقاله چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن.pdf
232.9K
📒عنوان مقاله: چیستی و ماهیت شادی در قرآن و روایات و راهکارهایی برای شاد زیستن 👤نویسنده: محمدحسین مردانی نوکنده 📎منبع: حبل المتین، مقاله 4، دوره اول، شماره اول، زمستان 1391، صفحه 35-62 📌چکیده و و سرور، یکی از نیازهای روحی و فطری انسان است که در بسیاری از جنبه­ های حیاتی انسان نقش مؤثری ایفا می­کند. دین اسلام که به تمام نیازهای روحی و جسمی انسان توجه داشته، این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده است. وجود آیات متعدد در قرآن کریم، سخنان پیامبر(ص) و احادیث و روایات منقول از ائمه معصومان(ع) حاکی از اهمیت موضوع شادی در اسلام است. درباره اهمیت شور و نشاط و سرور و جایگاه آن در تعالیم دینی همین بس که مفهوم شادی ۲۵ بار با الفاظ مختلف در قرآن کریم آمده و یکی از اصول کتابهای روایی به باب «ادخال السرور» اختصاص داده شده و از کسانی که موجبات دلخوشی و شادکامی بندگان را فراهم می­آورند، ستایش شده است. سؤال اصلی در این نوشتار، چیستی ماهیت شادی در قرآن و روایات و دیدگاههای پژوهشگران اجتماعی است؟ و اینکه راهکارهای عملی برای شاد زیستن چیست؟ @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
📚 شادی در خانواده (8) 99. مک گراو، فیلیپ، آرامش درون و درس هایی برای زندگی بانشاط، ترجمه: نفیسه سلطانی، نشر پل 100.حسینیان نایینی، محبوبه، شادی و جوانی، نشر لوح زرین 101.صداقت، فرزانه، افسردگی و غمگینی در کودکان (به اضافه بحث ویژه شادی و نشاط)، نشر توبی 102.تمدن، توران دخت، انرژی مثبت: 9 رهنمود اعجازآفرین برای تبدیل خستگی، تنش و ترس به نشاط، سرزندگی، نشر نقش و نگار 103.آلیس، آلبرت و اروینگ بکر، زندگی شادمانه، ترجمه: مهرداد فیروزبخت، نشر رسا 104.دایر، وین، چگونه فرزندانی سالم و با نشاط داشته باشیم؟، ترجمه: علی علی پناهی، نشر آسیم 105.کریم مسیحی، یوریک، رؤیا، خاطره، شادی و دیگران (مجموعه داستان)، نشر چشمه 106.طهوری، مهروش و شهرام رجب زاده، زبان شادی، (ترجمه و تألیف)، نشر قدیانی 107.والترز، دونالد، رموز شادمانی و نشاط، ترجمه: شیرین نبوی نژاد، نشر عشق 108.راشیانوف، پنلوپ، بیا با هم شادی را جست وجو کنیم (چگونه عادت های بد احساسی خود را دور اندازیم)، ترجمه: توران دخت تمدن، نشر دایره. 109. آیزنگ، مایکل، همیشه شاد باشید، ترجمه: زهرا چلونگر، نشر نسل نواندیش. 110. دیوید نیون، ترجمه، عطیه کارگر دولت آبادی، 100 راز خانواده شاد (آرامش پیش از زندگی)،انتشارات آرمان رشد. 111. حبیب الله فرحزاد، دین، نشاط، زندگی؛ آموزه‌هایی برای شادی و نشاط از منظر قرآن و روایات، انتشارات زائر رضوی. 112. محمدرضا عابدی، شادی در خانواده، ناشر: مطالعات خانواده. @International_club کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده